ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2012 року о/об 11 год. 17 хв. Справа № 2а-0870/5092/11 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шаповаловій К.І., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства «Азовтехинтер»
до 1.Бердянської міської ради Запорізької області, 2.Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області
про визнання дій, рішення протиправними та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства «Азовтехинтер» (надалі - позивач або ПП «Азовтехинтер») до Бердянської міської ради Запорізької області (надалі - Відповідач-1), Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області (надалі - Відповідач-2) про: визнання протиправним пункту 1 рішення восьмої сесії VІ скликання Бердянської міської ради Запорізької області №49 від 31.03.2011 про задоволення протесту Відповідача-2 від 24.03.2011 №15/310 стосовно підпункту 4.1 пункту 4 рішення вісімдесят третьої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області №13 від 27.05.2010 та скасувати його в цій частині; визнання протиправним пункту 2 рішення восьмої сесії VІ скликання Бердянської міської ради Запорізької області №49 від 31.03.2011 в частині скасування підпункту 4.1 пункту 4 рішення вісімдесят третьої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області №13 від 27.05.2010 та скасувати його в цій частині; визнання протиправними дії Відповідача-2 з внесення до Відповідача-1 протесту №15/310 від 24.03.2011 з вимогою часткового скасування раніше прийнятого рішення вісімдесят третьої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області №13 від 27.05.2010, стосовно підпункту 4.1 пункту 4 як такого, що пов'язаний з реалізацією суб'єктних прав.
У позовній заяві, з урахуванням уточнення позову 21.09.2011, позивачем зазначено, що підпунктом 4.1 пункту 4 рішення вісімдесят третьої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області №13 від 27.05.2010 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для озеленення території загального користування та передано у короткострокову оренду за рахунок земель міста земельну ділянку площею 1,3107га для озеленення території загального користування строком до 01.05.2015. Пунктом 1 рішення восьмої сесії VІ скликання Бердянської міської ради Запорізької області №49 від 31.03.2011 задоволено протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області №15/310 від 24.03.2011. Пунктом 2 рішення восьмої сесії VІ скликання Бердянської міської ради Запорізької області №49 від 31.03.2011 підпункт 4.1 пункту 4 рішення вісімдесят третьої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області №13 від 27.05.2010 скасовано. Позивач обґрунтовує свої позовні вимоги тим, що ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання. На думку позивача законодавство України передбачає єдиний шлях скасування рішення сесії індивідуальної дії - прийняття відповідного рішення суду. Органи прокуратури не наділені повноваженнями звертатись з протестами з вимогами про скасування рішень сесії з питань надання дозволу на розробку проекту відведення, його затвердження та передачу земельної ділянки у власність громадян.
Представник позивача у судове засідання, призначене на 19.12.2012, не прибув, причину не повідомив. Про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлявся належним чином.
Відповідач-1 письмові заперечення до суду не надав. Представником Відповідача-1 подано до суду заяву про розгляд справи у порядку письмового провадження, проти позову заперечує.
Відповідачем-2 подано до суду письмові заперечення в яких зазначено, що 27.05.2010 на вісімдесят третій сесії п'ятого скликання Бердянською міською радою прийнято рішення №13 «Про передачу в оренду земельних ділянок». Зокрема, рішенням сесії затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передано в короткострокову оренду ПП «Азовтехинтер» земельну ділянку, площею 1.3107га., за винятком земельної ділянки на якій розташовані об'єкти благоустрою по яких здійснено інвестиції підприємцями, розташовану від Пам'ятного знаку катеру до Приморської площі, для озеленення території загального користування, строком до 01.05.2015 (пункт 4.1) та приватному підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 0.3483га., розташовану по вул.Приморській (в районі вул.Пархоменко), для озеленення місць загального користування, строком до 01.05.2015, при умові уточнення відстані до громадської вбиральні з урахуванням санітарних, екологічних та містобудівних норм (пункт 4.2). Проведеною перевіркою встановлено, що пункти зазначеного рішення прийняті всупереч вимогам Земельного кодексу України, Закону України «Про благоустрій населених пунктів», Закону України «Про планування і забудову територій», «Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України», затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України №105 від 10.04.2006, Генерального плану розвитку міста Бердянськ, затвердженого рішенням сесії міськради №8 від 25.06.2009. Встановлено, що від Пам'ятного знаку катеру до Приморської площі розміщені бульвари, сквери, клумби, квітники, газони, вуличні насадження, які забезпечують вільний доступ для відпочинку людей, тобто є територією зі сформованими зеленими насадженнями загального користування. На території м.Бердянськ балансоутримувачем об'єктів благоустрою зеленого господарства є Комунальне сільськогосподарське підприємство «Зеленхоз», на якого згідно п.2.2 Статуту покладено завдання по утриманню та збереженню зелених насаджень на підпорядкованих територіях зеленого господарства міста. Таким чином, на земельних ділянках, що відводяться в оренду вищезазначеним особам, вже створені зелені насадження та є підприємство яке займається утриманням, впорядкуванням та збереженням вказаних зелених насаджень, у зв'язку з чим, відсутні законні підстави для надання в оренду земельних ділянок для створення озеленення територій загального користування вищезазначеним особам. Надання земельної ділянки по вул.Приморській (в районі вул.Пархоменко) суперечить Генеральному плану розвитку міста Бердянськ, який затверджений рішенням №8 від 25.06.2009, згідно якого зазначена територія запроектована для реконструкції під забудову для відпочиваючих. Крім того, вказана земельна ділянка фактично знаходяться на території пляжу, озеленення якого не можливе. Земельні ділянки, що надаються під озеленення територій загального користування є культурним та історичним центром міста Бердянська, та мають особливу цінність для мешканців та гостей міста. Перевіркою встановлено, що спірним рішенням сесії міськради №13 від 27.05.2010 (пп.4.1, 4.2) затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для озеленення територій загального користування. На момент принесення протесту прокурора правові наслідки у вигляді укладання договору оренди землі між сторонами не наступили. Таким чином, доводи позивача є надуманими та не обґрунтованими, дії Бердянської міжрайонної прокуратури при принесенні протесту прокурора від 24.03.2011 за вих.№15/310 відповідають вимогам чинного законодавства та рішення сесії Бердянської міської ради №49 від 31.03.2011 прийнято у рамках наданих законом повноважень.
Представником Відповідача-2 подано до суду заяву про розгляд справи у порядку письмового провадження, проти позову заперечує.
Відповідно до ч.1 ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно з ч.4 ст.128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.
25.02.2010 Рішенням сімдесят дев'ятої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області №41 «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення, та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок» (підпунктом 3.164 пункту 3) ПП «Азовтехинтер» (вул.Димитрова, 40, код ЄДРПОУ 35036439) надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої від Пам'ятного знаку катеру до Приморської площі, для озеленення території загального користування (підстава: лист від 22.02.2010 вх.№М-916 та рішення постійної комісії з питань регулювання земельних відносин від 22.02.2010 №74-2-52).
30.12.2010 Рішенням п'ятої сесії VІ скликання №45 «Про протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області на п.3.4, 3.6, 3.87, 3.89, 3.164 рішення Бердянської міської ради №41 від 25.02.10р.» Бердянська міська рада Запорізької області вирішила: «1.Протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області на п.п.3.4, 3.6, 3.87, 3.89, 3.164 рішення сімдесят дев'ятої сесії Бердянської міської ради п'ятого скликання від 25.02.2010р. №41 «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення, та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок» - задовольнити. 2.П.п.3.4, 3.6, 3.87, 3.89, 3.164 рішення сімдесят дев'ятої сесії Бердянської міської ради п'ятого скликання від 25.02.2010р. №41 «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення, та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок» - скасувати ...».
У Рішенні вісімдесят третьої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області від 27.05.2010 №13 «Про передачу в оренду земельних ділянок», зокрема, зазначено: «… Розглянувши матеріали про передачу в оренду земельних ділянок, керуючись статтями 2, 12, 93, 120, 124, п.12 Розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України від 25.10.2001, Закон України «Про оренду землі», п.34 ст.26, ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.3 Статуту територіальної громади міста Бердянська міська рада вирішила: 4. Затвердити проект відведення земельної ділянки та передати в короткострокову оренду за рахунок земель міста: 4.1. Приватному підприємству «Азовтехинтер» (вул.Димитрова, 40, код ЄДРПОУ 35036439) земельну ділянку, площею 1,3107га, за винятком земельної ділянки на якій розташовані об'єкти благоустрою по яких здійснено інвестиції підприємцями, розташовану від Пам'ятного знаку катеру до Приморської площі, для озеленення території загального користування, строком до 01.05.2015р. Підстава: лист від 22.02.2010р. вх.№М-916, рішення постійної комісії з питань регулювання земельних відносин від 22.02.2010р. №74-2-52 та п.3.164. рішення сімдесят дев'ятої сесії V скликання №41 від 25.02.2010р. «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення, та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок»; 8. Фізичним та юридичним особам, зазначеним у п.п.1-5, яким передані земельні ділянки в оренду: 8.1. Виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог ст.96 Земельного кодексу України. 8.2. В строк до 01.11.2010р. зареєструвати документи, що посвідчують право на земельні ділянки, згідно норм чинного законодавства. 8.3. Приступати до використання земельних ділянок до встановлення їх меж в натурі (на місцевості), одержання документів, що посвідчують право на них та державної реєстрації забороняється (згідно зі ст.125 Земельного кодексу України) …».
Судом досліджено Договір оренди землі, укладений 17.06.2010 Бердянською міською радою в особі міського голови Шаповалова Є.І. (Орендодавець) та Приватним підприємством «Азовтехинтер» (Орендар). Відповідно до п.1, 1.2 цього Договору оренди землі Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку для озеленення території загального користування, яка знаходиться в м.Бердянську, Запорізької області, від пам'ятного знаку катеру до Приморської площі. Земельна ділянка передається в оренду на підставі п.4.1. рішення вісімдесят третьої сесії V скликання Бердянської міської ради від 27.05.2010 №13 «Про передачу в оренду земельних ділянок».
Об'єктом оренди є земельна ділянка площею 1,3107га, вільна від забудови (п.2-3 Договору оренди землі).
Згідно з п.43 Договору оренди землі: «Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.».
Дослідженням судом Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, складеного 02.07.2012 Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області за участю представників управління архітектури та земельних відносин Бердянської міської ради, відділу контролю за будівництвом та використанням земель управління архітектури та земельних відносин Виконкому Бердянської міської ради, з'ясовано, що Договір оренди землі, укладений 17.06.2010 Бердянською міською радою з ПП «Азовтехинтер», 07.06.2012 зареєстрований в Управлінні Держкомзему у м.Бердянську за №231040004000354. У даному Акті зазначено, що цільове призначення земельної ділянки: - для озеленення території загального користування, - категорія земель - землі рекреаційного призначення. На час проведення перевірки, земельна ділянка ПП «Азовтехинтер» використовується для ведення торговельної діяльності (розміщення об'єктів сезонної торгівлі), що, з урахуванням приписів ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», є використанням земельної ділянки не за її цільовим призначенням.
Також, в Акті перевірки зазначено, що земельна ділянка, яка передавалась в оренду ПП «Азовтехинтер» для озеленення території загального користування - вже була озеленена та подальшого озеленення не потребує.
Дослідженням наданої до суду планово-картографічної та землевпорядної документації, службової в.о.начальника управління архітектури та земельних відносин, головного архітектора міста Білоусової О.В. (вих.№696/03 від 21.10.2011), з'ясовано, що земельна ділянка, площею 1.3107 га, за винятком земельної ділянки на якій розташовані об'єкти благоустрою по яких здійснено інвестиції підприємцями, розташована від Пам'ятного знаку катеру до Приморської площі, орендована ПП «Азовтехинтер» за Договором оренди землі від 17.06.2010 - знаходиться на території, яка, згідно Генерального плану міста, затвердженого рішенням шістдесят восьмої сесії Бердянської міської ради V скликання від 25.06.2009 №8, є територією зелених насаджень загального користування в зоні рекреаційно-оздоровчій, в якій одними із переважних видів використання є місця відпочинку, фонтани, малі архітектурні форми, зелені насадження; та в центральній громадсько-діловій зоні, до переважних видів використання якої входять парки, сквери, бульвари.
24.03.2011 за №15/310 Бердянським міжрайонним прокурором принесено протест Бердянському міському голові на пункти 4.1 та 4.2 Рішення сесії Бердянської міської ради №13 від 27.05.2010 «Про передачу в оренду земельних ділянок». У протесті Бердянський міжрайонний прокурор вимагав скасувати, як незаконні, пункти 4.1 та 4.2 рішення сесії Бердянської міської ради №13 від 27.05.2010 «Про передачу в оренду земельних ділянок».
У Рішенні Бердянської міської ради Запорізької області від 31.03.2011 №49 «Про протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області на п.4.1 та 4.2 рішення Бердянської міської ради від 27.05.2010 №13», зокрема, зазначено: «… Заслухавши протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області від 24.03.2011 №15/310 на п.4.1 та 4.2 рішення вісімдесят третьої сесії Бердянської міської ради V скликання від 27.05.2010 №13 «Про передачу в оренду земельних ділянок», керуючись ст.25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Бердянська міська рада вирішила: 1.Протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області на п.4.1 та 4.2 рішення вісімдесят третьої сесії Бердянської міської ради V скликання від 27.05.2010 №13 «Про передачу в оренду земельних ділянок» - задовольнити. 2.П.4.1 та 4.2 рішення вісімдесят третьої сесії Бердянської міської ради V скликання від 27.05.2010 №13 «Про передачу в оренду земельних ділянок» - скасувати ...».
Представником Відповідача-1 надано до суду Рішення Виконавчого комітету Бердянської міської ради №315 від 01.07.2008 «Про закріплення об'єктів загального користування у м.Бердянську за КСП БМР «Зеленгосп» для озеленення та догляду за зеленими насадженнями» (зі змінами та доповненнями), згідно якого за КСП БМР «Зеленгосп» закріплені об'єкти міста загального користування (парки, сквери, набережна) для проведення робіт з озеленення та догляду за багаторічними декоративними насадженнями, газонами, квітниками згідно з додатком.
Судом досліджено надану Відповідачем-1 схему закріплення об'єктів загального користування у м.Бердянську за КСП БМР «Зеленгосп».
Представником Відповідача-1 у судовому засіданні 31.08.2011 надано пояснення про відсутність необхідності здійснення озеленення саме ПП «Азовтехинтер».
Дослідженням установчих документів ПП «Азовтехинтер», витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з'ясовано, що видом діяльності позивача є: 47.11 роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 77.29 прокат інших побутових виробів і предметів особистого вжитку, 73.20 дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки, 46.17 діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 49.41 вантажний автомобільний транспорт.
Отже, діяльність ПП «Азовтехинтер» не пов'язана з озелененням, здійсненням ландшафтного дизайну тощо.
Разом з цим, і у Договорі оренди землі від 17.06.2010, і у Рішенні сімдесят дев'ятої сесії V скликання Бердянської міської ради Запорізької області №41 від 25.02.2010 «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення, та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок» і у Рішенні Бердянської міської ради Запорізької області від 27.05.2010 №13 «Про передачу в оренду земельних ділянок» метою надання земельної ділянки ПП «Азовтехинтер» є - озеленення, яке відповідно до установчих документів позивач не здійснює.
Не здійснення цільового використання земельної ділянки підтверджується і Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства складеного 02.07.2012 Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області.
Позов не підлягає задоволенню виходячи з нижче зазначеного.
1. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2012 у справі №2а-0870/5091/11 апеляційну скаргу ПП «Азовтехинтер» на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 19.10.2011 задоволено частково: постанову суду скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог до Бердянської міської ради Запорізької області; визнано протиправним пункт 1 рішення п'ятої сесії Бердянської міської ради VI скликання №45 від 30.12.2010 про задоволення протесту Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області від 19.11.2010 №15/1023 стосовно підпункту 3.164 пункту 3 рішення сімдесят дев'ятої сесії Бердянської міської ради Запорізької області V скликання №41 від 25.02.2010 та скасовано його в цій частині; визнано протиправним пункт 2 рішення п'ятої сесії VI скликання Бердянської міської ради Запорізької області №45 від 30.12.2010 року в частині скасування підпункту 3.164 пункту 3 рішення сімдесят дев'ятої сесії Бердянської міської ради Запорізької області V скликання №41 від 25.02.2010 та скасовано його в цій частині.
У ч.1 ст.123 Земельного кодексу України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Згідно з ч.2 ст.123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (ч.3 ст.123 Земельного кодексу України).
Як зазначено у ч.9 ст.123 Земельного кодексу України, рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Отже, прийняттю рішення органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки особі у користування передує рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Звідси правомірність прийняття Бердянською міською радою рішення від 30.12.2010 №45 відносно позивача не свідчить про безспірність правомірності прийняття Бердянською міською радою рішення від 27.05.2010 №13 відносно позивача.
Згідно з ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
У ст.125 Земельного кодексу України зазначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Таким чином, суд вважає, що державна реєстрація права оренди земельної ділянки не перешкоджає можливості здійснення оцінки правомірності рішення органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки особі у користування, оскільки державна реєстрація здійснюється вже після прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування.
2. Згідно з ч.6 ст.123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Як зазначено у ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», обов'язковій державній експертизі підлягають: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Відповідно до п.15 Договору оренди землі від 17.06.2010 цільовим призначенням земельної ділянки, що надається в оренду позивачу, є - рекреаційне призначення (код УКЦВЗ: 1.17).
Позивачем не надано до суду доказів здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації та її позитивного висновку.
Крім того, позивачем в адміністративному позові не зазначено та не надано до суду доказів у спростування викладеного у протесті Бердянського міжрайонного прокурора від 24.03.2011 за №15/310 - тобто не спростовано підстави згідно яких Бердянською міською радою прийнято рішення від 31.03.2011 №49 «Про протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області на п.4.1 та 4.2 рішення Бердянської міської ради від 27.05.2010 №13».
Суд погоджується з виявленими Бердянським міжрайонним прокурором порушеннями при прийнятті Бердянською міською радою рішення від 27.05.2010 №13 вимог законодавства, які викладені ним у протесті від 24.03.2011 за №15/310.
Таким чином, Бердянською міською радою рішення від 27.05.2010 №13 відносно позивача прийнято протиправно, а тому принесений Бердянським міжрайонним прокурором протест від 24.03.2011 за №15/310 та рішення Бердянської міської ради від 31.03.2011 №49 - є обґрунтованими.
3. У п.1 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №1-9/2009 про скасування актів органів місцевого самоврядування зазначено наступне: «1. В аспекті конституційного подання положення частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (з наступними змінами) стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти так, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України ...».
Отже, згідно вказаного п.1 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №1-9/2009 про скасування актів органів місцевого самоврядування орган місцевого самоврядування має право приймати рішення як нормативного, так і ненормативного характеру, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У мотивувальній частині вказаного рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №1-9/2009 про скасування актів органів місцевого самоврядування зазначено, що «… Зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку. Однак, як вважає Конституційний Суд України, це не позбавляє орган місцевого самоврядування права за власною ініціативою або ініціативою інших заінтересованих осіб змінити чи скасувати прийнятий ним правовий акт (у тому числі і з мотивів невідповідності Конституції чи законам України).
Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року №1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання ...».
Зазначаючи про гарантії стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами Конституційний Суд України при цьому не висвітлив питання щодо неможливості скасування органами місцевого самоврядування своїх рішень ненормативного характеру у випадках з'ясування, що ці рішення не відповідають законам України.
Суд вважає, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед фізичними особами та не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни у випадках, коли ці рішення відповідають Конституції та законам України.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності, приходить до висновку, що п.1, 2 рішення від 31.03.2011 №49 «Про протест Бердянської міжрайонної прокуратури Запорізької області на п.4.1 та 4.2 рішення Бердянської міської ради від 27.05.2010р. №13» прийняті Бердянською міською радою Запорізької області з дотриманням вимог ч.3 ст.2 КАС України.
4. Відповідно до п.1 ч.1 ст.19 Закону України «Про прокуратуру» (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), предметом нагляду за додержанням і застосуванням законів є, у тому числі, відповідність актів, які видаються всіма органами, підприємствами, установами, організаціями та посадовими особами, вимогам Конституції України та чинним законам.
Згідно з ч.2 ст.19 Закону України «Про прокуратуру» перевірка виконання законів проводиться за заявами та іншими повідомленнями про порушення законності, що вимагають прокурорського реагування, а за наявності приводів - також з власної ініціативи прокурора. Прокуратура не підміняє органи відомчого управління та контролю і не втручається у господарську діяльність, якщо така діяльність не суперечить чинному законодавству.
Одним із видів прокурорського реагування, у разі виявлення порушень, є принесення протесту на акт, що суперечить закону.
Як передбачено п.2 ч.2 ст.20 Закону України «Про прокуратуру», при виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції мають право вносити протест на рішення місцевих Рад залежно від характеру порушень.
Згідно з ст.21 Закону України «Про прокуратуру» протест на акт, що суперечить закону, приноситься прокурором, його заступником до органу, який його видав, або до вищестоящого органу. У такому ж порядку приноситься протест на незаконні рішення чи дії посадової особи.
Таким чином, дії Бердянського міжрайонного прокурора Запорізької області з внесення протесту вчинені відповідно до ст.21 Закону України «Про прокуратуру» та не суперечать ст.19 цього Закону, а також не порушують прав і законних інтересів позивача, оскільки протест підлягав подальшому вирішенню Бердянською міською радою Запорізької області, а також передбачав прийняття цим органом відповідного рішення.
Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги є не обґрунтованими і не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Керуючись ст.ст.11, 17, 71, 94, 158-163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.
Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.
Постанову у повному обсязі виготовлено 19.12.2012.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2012 |
Оприлюднено | 16.01.2013 |
Номер документу | 28618017 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні