Постанова
від 21.12.2012 по справі 2а-2390/12/2770
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ПОСТАНОВА

Іменем України

21.12.12Справа №2а-2390/12/2770

Суддя Окружного адміністративного суду міста Севастополя Майсак О.І.,

при секретарі Маненковій А.І.,

за участю: представника позивача Лебедєва О.В. (довіреність № б/н від 05.05.2012 року); представника відповідача Щербакової Г.О. (довіреність № б/н від 18.12.2012 року); відповідач Шевела В.О. (службове посвідчення № НОМЕР_1 від 01.06.2012 року); представника Прокуратури м. Севастополя Шульги А.М. (посвідчення № НОМЕР_2 від 25.09.2012 року);

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний «Южний» до Державної інспекції сільського господарства в м. Севастополі, Державного інспектору з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевели Володимира Олександровича, за участю Прокуратури м. Севастополя про визнання дій неправомірними,

встановив:

Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний «Южний» звернувся до Окружного адміністративного суду міста Севастополя з позовною заявою до Головного управління Держкомзему у м. Севастополі, Державного інспектору з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевели Володимира Олександровича про визнання дій неправомірними. Вказує, що ОК «ДБК «Южний» отриманий акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 79 від 28.08.2012 року, складений державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевелою В.О., з якого позивачу стало відомо, що 28.08.2012 року вказаною особою на підставі вимоги прокуратури м. Севастополя від 06.08.2012 року № 05/3-933 вих-12 проведена позапланова перевірка дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок в оренду ОК «ДБК «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, № 2-Б/1-12. Вважає, що при проведенні перевірки державним інспектором були порушені приписи чинного законодавства.

Просить визнати дії неправомірними.

Ухвалою від 15 жовтня 2012 року відкрито провадження по справі та призначено до попереднього судового розгляду. Ухвалою від 24 жовтня 2012 року закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

Ухвалою від 20 листопада 2012 року замінено відповідача Головне управління Держкомзему у м. Севастополі, на належного - Державну інспекцію сільського господарства в м. Севастополі.

Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив задовольнити. Вказує, що ОК «ДБК «Южний» отриманий акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 79 від 28.08.2012 року, складений державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевелою В.О., з якого позивачу стало відомо, що 28.08.2012 року вказаною особою на підставі вимоги прокуратури м. Севастополя від 06.08.2012 року № 05/3-933 вих-12 проведена позапланова перевірка дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок в оренду ОК «ДБК «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, № 2-Б/1-12. Вважає, що при проведенні перевірки державним інспектором були порушені приписи чинного законодавства

Представник відповідача Державної інспекції сільського господарства в м. Севастополі з позовними ми вимогами не погодився повністю, просив у задоволенні відмовити. Обґрунтовує свої заперечення тим, що відповідно до норм діючого законодавства України, оскаржений акт перевірки № 79 від 28.08.2012 року не може вважатися таким, який відповідно до закону чи установчих документів має обов'язків характер для учасників правовідносин, що виникають чи припиняються з прийняттям такого акту. Вказаний акт перевірки лише є таким, що фіксує відповідні порушення.

Відповідач, Державний інспектор з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевела Володимир Олександрович з позовними вимогами не погодився повністю, просив у задоволенні відмовити, проте письмовий відзив на позов не надав.

Представник прокуратури м. Севастополя з позовними вимогами не погодився повністю, просив у задоволенні позову відмовити. Вказує, що в акті перевірки № 79 від 28.08.2012 прямо зазначено, що позапланова перевірка проводиться на підставі вимоги прокуратури міста Севастополя від 06.08.2012 № 05/3-933вих-12 з питання дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок у оренду ОК «ДБК «Южний» у Севастопольській зоні ПБК№2-Б/1-12. Можливість проведення перевірки, на підставі доручення (вимоги) прокурора без попереднього повідомлення юридичних і фізичних осіб прямо передбачено Порядком та не є порушенням. Зазначення в акті інспектором, власних явно неупереджених висновків, які не мають правових підстав і не ґрунтуються на чинному законодавстві не є підставою для визнання протиправними дій державного інспектора Шевела В.О. з проведення перевірки, а може стати підставою для спростування доводів, викладених в акті шляхом надання ОК «ДБК «Южний» власних доказів дотримання земельного законодавства України при розгляді справи судом, якщо зазначений акт буде застосовуватись при розгляді якої-небудь справи, якщо така з'явиться в суді.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, обласна рада, Київська або Севастопольська міська рада, їх посадова чи службова особа, крім випадків, передбачених цим Кодексом, та крім справ з приводу їхніх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки та справ, які підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам на підставі пункту 2 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України. Тому, з огляду на вказане, спір належить розглядати за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача (Державної інспекції сільського господарства в м. Севастополі), відповідача Державного інспектору з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевели В.О., представника Прокуратури м. Севастополя, дослідивши інші докази в межах позовних вимог, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Судом встановлено наступне: Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Южний» зареєстровано 11.12.2009 року Ленінською районною державною адміністрацією м. Севастополя. Відповідно до п. 2.1 Статуту ОК «Дачно-будівельний кооператив «Южний» створено з метою задоволення потреб членів кооперативу, їх прав на відпочинок і оздоровлення шляхом оформлення в користування або у власність земельних ділянок, зведення і експлуатації дачних та інших споруд, передбачених Земельним кодексом України, відповідних рекреаційному призначенню виділеної для цієї мети земельної ділянки (том 1 а.с.225-233).

23.02.2010 року головою Севастопольської міської державної адміністрації було видано розпорядження №393-р «Про надання дозволу обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Южний» на розроблення проекту землеустрою і технічної документації для індивідуального дачного будівництва з об'єктами інженерної інфраструктури і зеленою зоною у районі мису Сарич», яким членам ОК «ДБК «Южний» надано дозвіл на розроблення єдиного комплексного проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1 га для індивідуального дачного будівництва (квартал індивідуальної дачної забудови) та орієнтовною загальною площею 1,0 га для будівництва об'єктів інженерної інфраструктури і зеленої зони, що розташовані у районі мису Сарич за межами населених пунктів, встановлених відповідно до статей 173, 174 Земельного кодексу України (том 1 а.с.146).

На виконання вищевказаного розпорядження ОК «ДБК «Южний» у встановленому законом порядку було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва з об'єктами інженерної інфраструктури і зеленою зоною за адресою: Севастопольська зона ПБК, 2-Б/1-12 (том 1 а.с.151).

Висновком постійно діючої у м. Севастополі комісії по розгляду питань, пов'язаних з узгодженням документації по землеустрою, проект землеустрою було погоджено на засіданні комісії (протокол №10 від 24.03.2010 року) (том 1 а.с.154).

31.03.2010 року головою Севастопольської міської державної адміністрації видано розпорядження № 891-р «Про передачу у власність громадянам України та надання в оренду ОК «ДБК «Южний» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та будівництва об'єктів інженерної інфраструктури із зеленою зоною, розташованих за адресою: Севастопольська зона ПБК №2-Б/1-12» (том 1 а.с.147-149). Пунктом 2 розпорядження встановлено, передача у власність громадянам - членам ОК «ДБК «Южний» (згідно з додатком) земельних ділянок загальною площею 1,06 га для індивідуального дачного будівництва, розташовані за адресою: Севастопольська зона ПБК, 2-Б/1-12.

На виконання розпорядження голови Севастопольської міської державної адміністрації №891-р від 31.03.2010 року та на підставі рішення господарського суду м. Києва від 14.06.2011 року по справі №57/138 (том 1 а.с.236-249), яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 07.09.2011 року (том 2 а.с.1-8) між ОК «ДБК «Южний» та Севастопольською міською державною адміністрацією укладений договір оренди земельної ділянки, площею 0,95 га.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 06.04.2012 року у справі № 2а-743/12/2770 за позовом Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Южний» до Головного управління Держкомзему у м. Севастополі, Державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель Головного Управління Держкомзему в м. Севастополі Карпухіна Олексія Леонтійовича про визнання дій неправомірними та скасування акту, позов ОК «ДБК «Южний» задоволено повністю, а саме: визнано протиправними дії державного інспектора з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Карпухіна Олексія Леонтійовича під час проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок в оренду ОК «ДБК «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, №2-Б/1-12 та при складанні акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства №132 від 05.03.2012, щодо: проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок в оренду ОК «ДБК «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, №2-Б/1-12 без попереднього повідомлення ОК «ДБК «Южний» та у відсутність уповноважених ОК «ДБК «Южний» осіб та свідків, а також без фактичного обстеження земельної ділянки на місцевості; ненадання ОК «ДБК «Южний» другого примірнику акту перевірки №132 від 05.03.2012 у встановленому порядку; визначення в акті перевірки №132 від 05.03.2012 року земельних ділянок, розташованих за адресою: Севастопольська зона ПБК, №2-Б/1-12 як земельних ділянок прибережної захисної смуги вздовж Чорного моря та земель лісогосподарського призначення, які знаходяться у користуванні ГП «Севастопольське досвідне лісомисливське господарство»; складання акту перевірки №132 від 05.03.2012 без врахування нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування м. Севастополя, а також органів виконавчої влади, а саме: рішення Севастопольської міської ради від 13.03.2007 №1644 «Про внесення змін до рішень Севастопольської міської ради, направлених на реалізацію «Положення про порядок набуття права оренди на земельні ділянки в межах міста Севастополя на конкурентних засадах в формі аукціонів» в редакції рішення Севастопольської міської ради від 10.10.2006 р. №818 і про віднесення частини території Севастопольської зони Південного узбережжя Криму до категорії земель рекреаційного призначення»; рішення Севастопольської міської ради від 15.12.2009 №8538 «Про встановлення меж прибережної захисної смуги Чорного моря вздовж узбережжя міста Севастополя»; розпорядження голови Севастопольської міської державної адміністрації №393-р від 23.02.2010 р. «Про надання дозволу обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Южний» на розроблення проекту землеустрою і технічної документації для індивідуального дачного будівництва з об'єктами інженерної інфраструктури і зеленою зоною у районі мису Сарич»; відсутності в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства №132 від 05.03.2012 підпису свідків, а також не наведення плану-схеми розташування земельної ділянки з вказанням її загальної площі та площі, на якій виявлено порушення (том 1 а.с.26-30).

06.08.2012 року за вих. № 05/3-933вих.-12 Прокуратурою м. Севастополя на адресу начальника Державної інспекції сільського господарства в м. Севастополя було направлено вимогу в порядку ст.ст.8, 20 Закону України «Про прокуратуру» про проведення перевірки законності відведення у власність громадянам України та надання в оренду ОК «ДБК «Южний» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та будівництва об'єктів інженерної інфраструктури із зеленою зоною, розташованих за адресою: Севастопольська зона ПБК №2-Б/1-12 із врахуванням змісту постанови суду від 06.04.2012 року по справі №2а-743/12/2770 (том 1 а.с.132).

28 серпня 2012 року державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевелою В.О. було проведено позапланову перевірку з питання: вимоги прокуратури міста Севастополя від 06.08.2012 року № 05/3-933 вих-12 з питання дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок наданих у оренду ОК «ДБК «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, № 2-Б/1-12. За результатами перевірки було складено акт № 79 від 28.08.2012 року (том 1 а.с.11-14). Який було направлено супровідним листом від 18.09.2012 року за вих. № 771/03-09-10 на адресу голові ОК «ДБК «Южний» (том 1 а.с.10).

Перевіркою було встановлено наступне: земельні ділянки по Севастопольській зоні ПБК, № 20Б/1-12 входять в межі 100-метрової прибережної захисної смуги Чорного моря; земельні ділянки по Севастопольській зоні ПБК, № 2-Б/1-1 знаходяться у водоохоронній зоні; земельна ділянка, яка розташована м. Сарич, що запитується ОК «ДБК «Южний», у відповідності до матеріалів базового лісовпорядкування, відноситься до земель лісового фонду, що перебувають у користуванні ДП «Севастопольське досвідне лісомисливське господарство» - Орилинівське лісництво квартал 22.

Позовні вимоги в частині визнання протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в місті Севастополі, державного інспектора з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевели Володимира Олександровича щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок в оренду Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, № 2-Б/1-12, за результатами якої складений акт № 79 від 28 серпня 2012 року, підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 року № 963-IV (далі - Закон № 963) державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

Згідно зі ст. 6 Закону № 963 до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать тощо: а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань; ґ) участь у розробці нормативно-правових актів з питань державного контролю за використанням та охороною земель; д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам; е) вирішення інших питань відповідно до закону.

Статтею 10 Закону № 963 встановлено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до міліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Наказом Державної інспекції сільського господарства України № 124 від 28.02.2012 року було затверджено Положення про державну інспекцію сільського господарства в м. Севастополі (далі - Положення) (а.с.107-114).

Відповідно до п. 1 Положення, Державна інспекція сільського господарства в м. Севастополі (далі - Держсільгоспінспекція) є територіальним органом Державної інспекції сільського господарства України та їй підпорядковується. Голови місцевих державних адміністрацій координують діяльність Держсільгоспінспекції і сприяють її у виконанні покладених на неї завдань.

Згідно з п.п. 6.1 п. 6 Положення, Держсільгоспінспекція та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право: складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали органів перевірок для притягнення винних осіб у відповідності.

Відповідно до п.п. 1.1 п. 1 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 року № 312 (далі - Порядок № 312) цей Порядок установлює процедуру планування та проведення перевірок, оформлення матеріалів за їх результатами, визначає підготовчі заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірки.

Згідно з п. 3 Порядку № 312 Держземінспекція та її територіальні органи (далі - інспекційні органи Держкомзему) проводяться такі види перевірок: планові; позапланові; оперативні.

Відповідно до п.п. 3.2 п. 3 Порядку № 312 позаплановою перевіркою є перевірка , яка не передбачена планом роботи відповідного інспекційного органу Держкомзему. У разі неможливості своєчасного повідомлення юридичних і фізичних осіб про проведення позапланової перевірки (обмежені строки на її проведення тощо), вона проводиться без попереднього їх повідомлення, незалежно від кількості раніше проведених перевірок, за наявності таких обставин: отримання доручення від органів прокуратури тощо . Тривалість позапланової перевірки не повинна перевищувати десяти робочих днів. У разі виникнення обставин, що вимагають продовження терміну перевірки, його може бути продовжено наказом керівника відповідного інспекційного органу Держкомзему або особи, яка виконує його обов'язки, але не більше ніж на 3 робочих дні. Подальше продовження терміну проведення позапланової перевірки не допускається.

Частиною першою статті 8 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 року № 1789-XII (далі - Закон № 1789) встановлено, що законні вимоги прокурора є обов'язковими для всіх органів, підприємств, установ, організацій, посадових осіб та громадян і виконуються невідкладно або у передбачені законом чи визначені прокурором строки.

Відповідно до ст. 20 Закону № 1789 при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право також: вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз; мати доступ до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки, у тому числі за письмовою вимогою, і таких, що містять комерційну таємницю або інформацію з обмеженим доступом. Письмово вимагати подання в прокуратуру у визначений ним розумний строк зазначених документів та матеріалів, видачі необхідних довідок, у тому числі щодо операцій і рахунків юридичних осіб та інших організацій, для вирішення питань, пов'язаних з перевіркою. Отримання від банків інформації, яка містить банківську таємницю, здійснюється у порядку та обсязі, встановлених Законом України "Про банки і банківську діяльність";

Дії, передбачені пунктами 3, 4 та 5 частини першої цієї статті, можуть бути вчинені виключно під час проведення перевірки в порядку, передбаченому статтею 21 цього Закону.

При виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право: 1) вносити подання; 2) у встановленому законом порядку ініціювати притягнення особи до дисциплінарної, адміністративної відповідальності, складати протокол про адміністративне правопорушення та починати досудове розслідування; 3) звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Суд зазначає, що підставою для направлення Прокуратурою м. Севастополя на адресу Державної інспекції сільського господарства в м. Севастополя вимоги від 06.08.2012 року за вих. № 05/3-933вих.-12 про проведення перевірки законності відведення у власність громадянам України та надання в оренду ОК «ДБК «Южний» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та будівництва об'єктів інженерної інфраструктури із зеленою зоною, розташованих за адресою: Севастопольська зона ПБК №2-Б/1-12 була лише постанова Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 06.04.2012 року в адміністративній справі № 2а-743/12/2770 (набрала законної сили 11.05.2012 року), якою була встановлена законність відведення у власність громадянам України та надання в оренду ОК «ДБК «Южний» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та будівництва об'єктів інженерної інфраструктури із зеленою зоною, розташованих за адресою: Севастопольська зона ПБК №2-Б/1-12. Будь яких інших підстав вимога не містить. Матеріалі перевірки та будь-яки інші документи з приводу встановлення порушення з боку позивача Земельного законодавства прокуратурою міста Севастополя до Державної інспекції сільського господарства в м. Севастополі не надсилалися.

Відповідно до п.п. 4.1 п. 4 Порядку № 312 державні інспектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за наявності двох свідків.

Згідно з п.п. 4.2 п. 4 Порядку № 312 при проведенні перевірки державний інспектор: установлює особу, яка є власником земельної ділянки чи землекористувачем; при встановленні факту зміни власника чи користувача об'єкта нерухомості уживає заходів для з'ясування особи фактичного власника чи користувача; установлює правомірність використання земельних ділянок іншими землекористувачами, яким вони не надані у власність чи користування; перевіряє наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; перевіряє дотримання режиму використання земельної ділянки відповідно до цільового призначення; уточнює відповідність місця розташування та меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документах, які посвідчують право користування земельною ділянкою, фактичним мірам ліній на місцевості.

З урахуванням вищевикладеного судом робиться висновок, що відповідачем - Державним інспектором з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевелою В.О. в порушення вимог п.п 3.2 п. 3 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, не повідомив позивача про час та місце проведення позапланової перевірки, при цьому суд зазначає, що в проекті землеустрою знаходились паспортні дані усіх членів кооперативу із зазначенням їх місця проживання, а також відомості щодо місцезнаходження ОК «ДБК «Южний», що надавало реальну змогу державному інспектору Шевелі В.О. безперешкодно повідомляти цих осіб, а також ОК «ДБК «Южний» про проведення перевірки та надати позивачу можливість виконати вимоги п.п. 1.3 п. 1, п.п. 4.1 п. 4 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Також суд зазначає, інспектор Шевела В.О. під час розгляду справи надав суду пояснення з приводу того, що під час проведення перевірки та складання акту за її результатами він керувався лише Положенням про державну інспекцію сільського господарства в м. Севастополі. Проте, вказаним положенням взагалі не врегульоване питання щодо підстав та проведення позапланових перевірок.

Зі змісту акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства вбачається, що державний інспектор Шевела В.О. під час проведення перевірки вивчав оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з встановленням меж в натурі (на місцевості) для індивідуального дачного будівництва громадянам - членам ОК «ДБК «Южний», схему розміщення проектованої ділянки у системі міста, яка складена та затверджена ТОВ «Югпроект-ХХІ»; викопіювання з Генерального плану міста, затвердженого 13.12.2005 року на ХІХ сесії Севастопольської міської Ради ХХІV скликання рішенням № 4114 з красними лініями, яка складена TOB «Проектний інститут «Гражданпроект» м. Севастополь та затверджена TOB «Проектний інститут «Гражданпроект» м. Севастополь та Севастопольською міською державною адміністрацією; аерофотозйомку ділянки забудови, яка складена за затверджена TOB «Югпроект-ХХІ»; містобудівну документацією, яка складена та затверджена TOB «Югпроект-ХХІ» і узгоджена начальником УМіА Солодовим В.В.; адресну схемою Севастопольської зони ПБК, №2-Б/1-12 ДБК «Южний», яка узгоджена начальником Геодезичної Служби Управління Містобудування і Архітектури м. Севастополя Бенедик Н.В.; план розбивки ДБК «Южний», який складений та затверджений TOB «Землевпорядне бюро» м. Сімферополь; картографічний матеріал, який в якості додатку додається до відповіді Головного управління Держкомзему у м. Севастополі від 02.03.2012 №8-2.1-1/1572.

Проте, у судовому засіданні відповідач - державний інспектор Шевела В.О. не надав суду доказів того, що вищевказані документи під час проведення перевірки та складанню акту перевірки, були ним витребувані від позивача або від відповідних органів.

Стосовно позовних вимог щодо визнання протиправними дії державного інспектора з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевели Володимира Олександровича під час проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок в оренду ОК «ДБК «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, №2-Б/1-12, а також складанні акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства №79 від 28.08.2012, щодо: визначення в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства №79 віл 28.08.2012 земельних ділянок, розташованих за адресою: Севастопольська зона ПБК. №2-Б/1-12 як земельних ділянок прибережної захисної смуги вздовж Чорного моря та земель лісогосподарського призначення, які знаходяться у користуванні ГП «Севастопольське досвідне лісомисливське господарство»; визначення в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства №79 від 28.08.2012 земельних ділянок, розташованих за адресою: Севастопольська зона ПБК, №2-Б/1-12 як земельних ділянок, які знаходяться у водоохоронній зоні; складання акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства №79 від 28.08.2012 без врахування нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування м. Севастополя, а також органів виконавчої влади: рішення Севастопольської міської ради від 13.03.2007 року №1644 «Про внесення змін до рішень Севастопольської міської ради, направлених на реалізацію «Положення про порядок набуття права оренди на земельні ділянки в межах міста Севастополя на конкурентних засадах в формі аукціонів» в редакції рішення Севастопольської міської ради від 10.10.2006 року №818 та про віднесення частини території Севастопольської зони Південного узбережжя Криму до категорії земель рекреаційного призначення»; рішення Севастопольської міської ради від 15.12.2009 року №8538 «Про встановлення меж прибережної захисної смуги Чорного моря вздовж узбережжя міста Севастополя»; розпорядження голови Севастопольської міської державної адміністрації №393-р від 23.02.2010 року «Про надання дозволу обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Южний» на розроблення проекту землеустрою і технічної документації для індивідуального дачного будівництва з об'єктами інженерної інфраструктури і зеленою зоною у районі мису Сарич», суд зазначає наступне.

Пунктом 5 Порядку № 312 встановлено, що при проведенні всіх видів перевірок державний інспектор складає акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства. Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства (далі - акт) складається за результатами перевірки: якщо виявлено чи не виявлено порушення земельного законодавства; при усуненні чи не усуненні раніше виявлених порушень у строк, установлений у приписах (у тому числі і в повторно виданих приписах); при неможливості встановити особу порушника.

Акт складається у двох примірниках. Перший примірник акта залишається у державного інспектора, який проводить перевірку, другий - вручається або надсилається керівнику юридичної особи чи фізичній особі, які перевірялись. При проведенні спільних перевірок з іншими органами контролю, копія акта надається цим органам.

При врученні акта юридичній чи фізичній особі особисто в примірнику акта, який залишається в інспектора, робиться відмітка про дату вручення акта та ставиться підпис особи, яка його отримує. У разі надсилання акта поштою на примірнику акта, який залишається в інспектора, робиться відповідна відмітка. Акт надсилається з повідомленням про вручення. Копія акта може бути надана іншим зацікавленим державним органам, громадянам чи громадським організаціям на їх запит. В акті державний інспектор зазначає: дату та місце складання акта; посаду та прізвище інспектора (інспекторів), який (які) проводив (проводили) перевірку; посади та прізвища осіб, які були залучені до перевірки; посаду та прізвище представника юридичної особи чи прізвище фізичної особи, які були присутні при перевірці; місцезнаходження юридичної чи фізичної особи, які перевіряються; місце розташування земельної ділянки, її площу згідно із земельно-кадастровою документацією та фактичну площу, яка використовується; категорію земель та склад угідь; цільове призначення та фактичний стан використання (освоєння) земельної ділянки; наявність документів, які посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; обставини порушення земельного законодавства; суть порушення з посиланням на акти чинного законодавства, вимоги яких порушені. Акт підписується державним інспектором (інспекторами), який (які) проводить (проводять) перевірку, представником юридичної особи чи фізичною особою, що використовують земельні ділянки, свідками (за їх наявності). В акті наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття тощо).

З урахуванням вищевикладеного суд дійшов до висновку, що складання акту перевірки та зазначення в ньому відповідних порушень земельного, водного та іншого законодавства передбачено Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель та Положенням про державну інспекцію сільського господарства в м. Севастополі. Отже, суд дійшов до висновку, що складання саме акту перевірки знаходиться в межах повноважень відповідача. Але, відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 КАС компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Акти перевірки не є рішеннями суб'єкта владних повноважень, не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків осіб чи суб'єктів владних повноважень, а отже, не породжують правовідносин, що можуть бути предметом спору. Отже, вимоги з приводу надання оцінки висновків, яки викладено відповідачем саме у акті перевірки не підлягають задоволенню також.

Постанову складено у повному обсязі 26 грудня 2012 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в місті Севастополі, державного інспектора з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі Шевели Володимира Олександровича щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного та водного законодавства при наданні Севастопольською міською державною адміністрацією земельних ділянок в оренду Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний «Южний» у Севастопольській зоні ПБК, № 2-Б/1-12, за результатами якої складений акт № 79 від 28 серпня 2012 року.

3. Стягнути з Державного Бюджету України (код ЕДРПОУ 38022717, ГУ ДКС України у м. Севастополі МФО 824509, р/р 31214206784001, код платежу 35884906) на користь Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний «Южний» (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 19, кв. 1, код ЄДРПОУ 36868508) суму судового збору в розмірі 08,05 грн. (вісім гривень п'ять копійок).

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законної сили у порядку та строки передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.І. Майсак

СудОкружний адміністративний суд міста Севастополя
Дата ухвалення рішення21.12.2012
Оприлюднено16.01.2013
Номер документу28628907
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2390/12/2770

Ухвала від 22.05.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кондрак Наталя Йосифівна

Ухвала від 08.02.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кондрак Наталя Йосифівна

Постанова від 21.12.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Майсак О.І.

Ухвала від 15.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Майсак О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні