cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" січня 2013 р. Справа № 5013/336/12
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Бакуліної С.В., суддів :Мачульського Г.М., Поляк О.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиОлександрійської міської ради Кіровоградської області на постановувід 16.10.2012 року Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі№ 5013/336/12 господарського суду Кіровоградської області за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" доОлександрійської міської ради провизнання незаконним та скасування рішення
в судовому засіданні взяли участь представники : від позивача: не з'явились від відповідача:Приходько В.Г. (довіреність № 23/9/06/1 від 10.01.2013р.)
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Господарського суду Кіровоградської області (суддя Тимошевська В.В.) від 05.06.2012 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Дмитренко А.К., судді - Прокопенко А.Є., Крутовських В.І.) від 16.10.2012 року, у справі № 5013/336/12 позовні вимоги задоволено повністю; визнано незаконним та скасовано рішення тридцять сьомої сесії шостого скликання Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 10.02.2012 року №500 "Про скасування рішення міської ради від 12.03.2010 року №1441 "Про внесення змін до розміру орендної плати Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" в частині, яким міська рада вирішила: 1) Скасувати рішення міської ради від 12.03.2010 року №1441 "Про внесення змін до розміру орендної плати Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" та встановити Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" за оренду земельної ділянки за адресою: пр. Леніна, 140 площею 2944,00 кв.м. орендну ставку 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; 2) Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" необхідно протягом 2 місяців укласти угоду про зміну розміру орендної плати відповідно до пункту 1 даного рішення; стягнуто з Олександрійської міської ради Кіровоградської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" 1073 грн. судового збору.
В касаційній скарзі відповідач просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити повністю, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: п.п.34, 35 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.19 Конституції України.
Відзиву на касаційну скаргу позивач не надіслав.
Позивач не скористався наданим процесуальним правом на участь у засіданні суду касаційної інстанції.
Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представника відповідача, який підтримав викладені в ній доводи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" звернулось до Господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою, в якій просить визнати незаконним та скасувати рішення тридцять сьомої сесії шостого скликання Олександрійської міської ради Кіровоградської області №500 від 10.02.2012 року "Про скасування рішення міської ради від 12.03.2010 року №1441 "Про внесення змін до розміру орендної плати товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" в частині, яким міська рада вирішила: скасувати рішення міської ради від 12.03.2010р. №1441 "Про внесення змін до розміру орендної плати ТОВ "Кіровоград-Новобуд" та встановити ТОВ "Кіровоград-Новобуд" за оренду земельної ділянки за адресою: пр. Леніна, 140 площею 2944,00 кв.м. орендну ставку 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; ТОВ "Кіровоград-Новобуд" необхідно протягом 2 місяців укласти угоду про зміну розміру орендної плати відповідно до пункту 1 даного рішення. Позовні вимоги вмотивовані тим, що Олександрійська міська рада не мала повноважень скасовувати своє рішення, відповідно до якого у позивача виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією права оренди земельної ділянки. Нормативно позов обґрунтовано посиланням на ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.144 Конституції України, Рішення Конституційного Суду України у справі №1-9/2009 від 16.04.2009 року №7-рп/2009.
Задовольняючи позовні вимоги, суди правомірно виходили із такого.
20.10.2009 року Олександрійською міською радою Кіровоградської області на сімдесят сьомій сесії п'ятого скликання прийнято рішення №1219 про затвердження проекту землеустрою та надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" в оренду терміном на 5 років земельної ділянки по пр. Леніна, 140 в м. Олександрії площею 2944 кв.м. для обслуговування нежитлових будівель та споруд (а.с.37).
За названим рішенням визначено категорію наданої позивачу земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови Олександрійської міської ради та склад угідь - землі, які використовуються в комерційних цілях. Встановлено розмір орендної плати - 12% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі рішення міської ради від 20.10.2009 року №1219 між сторонами 01.12.2009 року укладено договір оренди відповідної земельної ділянки, який зареєстровано у Державному реєстрі земель 26.01.2010 року за №041038800001 та проведено фактичну передачу земельної ділянки (а.с.29-36).
Як вбачається з пункту 3 договору, на земельній ділянці, отриманій позивачем в оренду, знаходяться об'єкти нерухомого майна - нежитлова будівля-капітальна забудова 902 кв.м., нежитлова будівля-капітальна забудова 26,79 кв.м., а також проходи, проїзди, площадки 2014,38 кв.м.
Відповідно пункту 9 договору орендна плата склала 10375,62 грн. щомісячно, що, згідно розрахунку, становить 12% нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.38).
12.03.2010 року Олександрійською міською радою за результатами розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" про зменшення орендної плати, прийнято на сесії рішення №1441, яким внесено зміни в абзац 3 п.2 рішення №1219 та визначено наступний розмір орендної плати за користування земельною ділянкою позивачем:
- під капітальною забудовою площею 929,62 кв.м. - в розмірі 12% нормативної грошової оцінки;
- під проходами, проїздами, площадками площею 2014,38 кв.м - в розмірі 3% нормативної грошової оціни (а.с.16).
На виконання вказаного рішення між сторонами 12.04.2010 року укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 26.01.2010 року, якою внесено зміни до договору від 01.12.2009 року в частині визначеного розміру орендної плати та встановлено орендну плату в розмірі 5049,82 грн., що, згідно розрахунку суми орендної плати, становить: 12% нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 929,62 кв.м та 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 2014,38 кв.м. (а.с.26, 27). Названа додаткова угода зареєстрована у Державному реєстрі земель 07.05.2010 року за №041038800017.
10.02.2012 року Олександрійською міською радою на тридцять сьомій сесії шостого скликання прийнято рішення №500 про скасування рішення міської ради від 12.03.2010 року №1441 (а.с.15). Названим рішенням на підставі ст.ст.26, 33 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.ст.12, 19, 93, 124 Земельного кодексу України скасовано рішення ради від 10.02.2012 року №1441 та встановлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" за оренду земельної ділянки по пр. Леніна, 140 площею 2944,00 кв.м. орендну ставку у розмірі 12% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У пункті 2 даного рішення зазначено, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" необхідно протягом 2 місяців укласти додаткову угоду про зміну розміру орендної плати відповідно до даного рішення.
До повноважень міських рад у галузі земельних відносин належать, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ст.12 Земельного кодексу України).
За приписами Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Згідно із Законом України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.п.34, 35 ст.26 названого Закону).
Частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ, і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні. Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи іншим органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що ж до актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов'язки тільки у того суб'єкта (чи визначеного ними певного кола суб'єктів), якому вони адресовані.
У рішенні Конституційного суду України від 16.04.2009 року №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч.2 статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, ч. 14 статті 46, частин 1,10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначено, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Рішення Олександрійської міської ради від 12.03.2010 року №1441 "Про внесення змін до розміру орендної плати Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" (а.с.16) є актом ненормативного характеру.
На виконання п.2 цього рішення, де вказано, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд" необхідно оформити додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки щодо внесення змін до розміру орендної плати, сторонами укладено додаткову угоду від 12.04.2010 року до договору оренди земельної ділянки від 26.01.2010 року щодо внесення змін до розміру орендної плати (а.с.26). Отже рішення Олександрійської міської ради від 12.03.2010 року № 1441 (а.с.16) фактично є виконаним.
За таких обставин, у відповідача були відсутні підстави для скасування свого рішення від 12.03.2010 року №1441 "Про внесення змін до розміру орендної плати Товариству з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Новобуд", у зв'язку з чим висновок господарських судів про задоволення позову є правомірним.
Беручи до уваги все наведене та вимоги чинного законодавства в їх сукупності, колегія суддів не вбачає підстав для скасування постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 8 , п.1 ч.1 ст.111 9 , ст.111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Олександрійської міської ради Кіровоградської області залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 16.10.2012 року у справі № 5013/336/12 залишити без змін.
Головуючий-суддя С.Бакуліна С у д д і Г.Мачульський О.Поляк
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2013 |
Оприлюднено | 18.01.2013 |
Номер документу | 28655963 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Бакуліна С. В.
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Дмитренко Анна Костянтинівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Дмитренко Анна Костянтинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні