Рішення
від 21.01.2013 по справі 14/5005/9482/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21.01.13р. Справа № 14/5005/9482/2012

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бентос-Еко", 53060, с. Кіровка, вул. Шкільна, б. 8, Дніпропетровська обл.

до Криворізької районної державної адміністрації, 50002, м. Кривий Ріг

третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Надеждівська сільська рада Криворізького райну Дніпропетровської області, с. Надеждівка

про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки площею 74,1 га терміном на 25 років для рибогосподарських потреб

Суддя Петренко І.В.

при секретарі: Серенковій О.О.

Представники:

Від позивача: Тішунін О.А. - дов. від 13.11.2012 року

Від відповідача: Глоба В.В. - дов. від 17.04.12р.

Від третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача: не з'явився.

СУТЬ СПОРУ:

По справі оголошувалась перерва з 15.01.13р. до 21.01.13р. на 11 год. 30 хв.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Бентос-Еко" звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Криворізької районної державної адміністрації про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки площею 74,1 га (кадастровий номер 122188430004010001) терміном на 25 років для рибогосподарських потреб на території Надеждівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту).

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 05.11.12р. було порушено провадження суддею С.П. Панна у справі 14/5005/9482/2012 та призначено до розгляду у судове засідання.

Відповідно до п. 3.1.13 Положення про автоматизовану систему документообігу суду та у зв'язку із перебуванням судді С.П. Панна було призначено повторний автоматичний розподіл справи №14/5005/9482/2012 та передано для розгляду судді Петренко І.В.

Представник позивача подав додаткові пояснення, підтримує позовні вимоги та наполягає на їх задоволенні в повному обсязі, судові витрати по справі просить віднести на позивача.

Представник відповідача в судовому засіданні фактично проти позову не заперечує та визнає обґрунтованим право позивача на укладення договору.

Від третьої особи надійшло пояснення, відповідно до якого позовні вимоги позивача визнає обґрунтованими та просить розгляд справи без участі представника третьої особи.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Вислухавши пояснення представника позивача, вивчивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

В процесі здійснення господарської діяльності у ТОВ "БЕНТОС - ЕКО" виникла потреба організувати власне рибне господарство, у зв'язку з чим виникла потреба у відповідній земельній ділянці.

За результатами звернення ТОВ "БЕНТОС - ЕКО" до Надеждівською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області, як органом місцевого самоврядування, було прийнято низку рішень про надання згоди на виділення земельної ділянки водного фонду площею 74,1 га із земель держзапасу Надеждівської сільської ради та надання її в оренду ТОВ "БЕНТОС - ЕКО" для рибогосподарських потреб, а саме від 03.04,2007 року № 250 - VІІ/V - с.р. та від 22.07.2008 року № 706 - ХVШ/V - с.р.

Згідно з розпорядженням Криворізької районної державної адміністрації (далі-відповідач) № 394-р від 26.04.2007 року на замовлення позивача по справі в 2008 році розроблено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою (на умовах оренди) ТОВ "БЕНТОС - ЕКО" для рибогосподарських потреб на території Надеждівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту). Технічна документація була погоджена з усіма відповідними службами та державними органами.

На початок 2009 року позивачем були виконані всі вимоги ст. 151 Земельного кодексу України і технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди земельних ділянок, та листом від 06.04.2009 ТОВ "БЕНТОС -ЕКО" звернулося до відповідача по справі з питання щодо затвердження технічної документації та оформлення договору оренди земельної ділянки водного фонду площею 74,1 га із земель держзапасу Надеждівської сільської ради для рибогосподарських потреб на підставі рішення Надеждівської сільської радою Криворізького району Дніпропетровської області від 22.07.2008 року № 706 - ХVII/V - с.р., до листа був доданий відповідний пакет документів. Заява отримана загальним відділом Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області в той же день, про що свідчить відповідний штамп на копії заяви. Строк розгляду відповідачем вище зазначеної заяви-клопотання відповідно до ч. 7 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла станом на дату розгляду поданої заяви) становив 1 місяць. Проте, незважаючи на наявність позитивних висновків уповноважених органів щодо відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві, станом на дату розгляду спору відповідачем не було прийнято щодо позивача рішення про надання або про відмову у наданні в оренду земельної ділянки, а також відповідач не повідомляв у жодний спосіб позивача про розгляд його заяви.

Оскільки в оренду передавалась земельна ділянка водного фонду постале питання про розроблення водогосподарського паспорту ставка (що знаходиться на земельній ділянці) та розроблення проекту водоохоронної зони та прибережної захисної смуги ставка. Відповідно, на замовлення позивача було розроблено та погоджено з усіма необхідними службами та державними органами Проект водоохоронної зони та прибережної захисної смуги ставка на б. Водяна в районі с. Маяк на території Надеждівської сільської ради Криворізького району та Водогосподарський паспорт шифр 141 14 52 на водосховище в с. Маяк Криворізького району.

На чергове звернення щодо укладання договору оренди земельної ділянки до відповідача по справі від 10.06.2011 року №1/1006 було отримано лист відповідача по справі за вих. Номером 01 -20-1984/0/2-11 від 26.09.2011 року, відповідно до якого, відповідач вважає неможливим затвердити технічну документації із землеустрою, що посвідчує право користування земельною ділянкою ТОВ "БЕНТОС - ЕКО" для рибогосподарських потреб на території Надеждівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту) загальною площею 74,1 га та укласти. відповідний договір оренди земельної ділянки, оскільки відповідно до діючого законодавства у цьому разі є необхідним проведення земельних торгів (аукціону).

Відповідно до ч. 3 Перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо сприяння будівництву», прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом (тобто до 14.10.2010 року).

Відповідно до положень пункту 11 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 р. № 309-VІ та беручи до уваги абз. 3 п.1 Перехідних положень Земельного кодексу України у позивача відсутня необхідність оформляти право оренди земельної ділянки на підставі аукціону/торгів з огляду на те, що станом на 1 січня 2008 року Криворізькою районною державною адміністрацією (розпорядженням № 394-р від 26.04.2007) було надано згоду на розроблення технічної документації із землеустрою що посвідчують право користування земельною ділянкою (на умовах оренди) ТОВ «БЕНТОС - ЕКО» для рибогосподарських потреб на території Надеждівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту), а відповідно до рішень саме від 03.04.2007 року № 250 - VII/V - с.р. та від 22.07.2008 року № 706 - XVIII/V. Надеждівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, органом місцевого самоврядування, було прийнято низку рішень про надання згоди на виділення земельної ділянки водного фонду площею 74,1 га із земель держзапасу Надеждівської сільської ради та надання її в оренду ТОВ «БЕНТОС - ЕКО» для рибогосподарських потреб.

Згідно з положеннями пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» № 509-VI від 16.09.2008 р. прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду передбачений ст. 124 Земельного кодексу України, а саме :

1. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

2. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

3. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому

статтею 123 цього Кодексу.

4. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Таким чином, відповідно до положень ч. 1 ст. 116, ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України - підставою для укладення договору оренди і набуття права на оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, є рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які фактично є орендодавцями земельних ділянок.

Згідно ст. 93 Земельного кодексу України передбачено наступне:

1. Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

2. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

3. Оренда земельної ділянки може бути короткостроковою - не більше 5 років та довгостроковою - не більше 50 років.

4. Право оренди земельної ділянки може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, вноситися до статутного фонду власником земельної ділянки на строк до 50 років, крім випадків, визначених законом.

5. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій особі (суборенда).

6. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.

7. Відносини, пов'язані з орендою землі регулюються законом.

Таким законом є Закон України «Про оренду землі» № 161-XIV від 06.10.1998 р. У статті 4 Закону України «Про оренду землі» уточнюється перелік орендодавців залежно від форми власності земельної ділянки.

Відповідно до п. 1 Прикінцевих положень Закону України «Про оренду землі» частини 2, 3 і 4 статті 4 цього Закону набирають чинності після розмежування відповідно до закону земель державної і комунальної власності. До розмежування відповідно до закону земель державної і комунальної власності орендодавцями земельних ділянок у межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, є відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених Земельним кодексом України.

Згідно із п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України - до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Главою 34 Земельного кодексу України визначено необхідність ведення державного земельного кадастру, а також в ній зазначається призначення, завдання та основні складові частини державного земельного кадастру.

Згідно до ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів. Складовою частиною земельного кадастру є кадастрове зонування, яке в свою чергу включає в себе встановлення кадастрових номерів (стаття 196 Земельного кодексу України).

Відповідно до висновку відділу Держкомзему у Криворізькому районі від 19.02.2009 року № 2/196 зазначеній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер: 122188430004010001, з визначенням права використання земельної ділянки право оренди землі.

Відповідно до пункту 1 Тимчасових методичних вказівок Державного комітету України по земельних ресурсах № 1 від 26 січня 1998 р. кадастровий номер це унікальний (не повторюється на всій території України) номер, який присвоюється при формуванні земельної ділянки і зберігається за нею на весь час її існування.

Отже, земельній ділянці площею 74,1 га вибраній в оренду ТОВ «БЕНТОС -ЕКО» визначено юридичний статус та географічне місце її положення в межах адміністративно-територіального устрою, що унеможливлює одночасне претендування на неї інших третіх осіб.

Позивачем здійснено заходи, передбачені чинним законодавством, які є достатніми для укладення договору оренди земельної ділянки, однак з незалежних від позивача причин такий договір зі сторони орендодавця, яким є відповідач, не укладається. Таким чином порушується право позивача на оренду земельної ділянки, реалізація якого є необхідною йому для провадження господарської діяльності.

Згідно статті 152 Земельного кодексу України, захист юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання права (в даному випадку права позивача на оренду земельної ділянки), та застосуванням інших, передбачених законом, способів захисту.

У ТОВ «БЕНТОС - ЕКО» право на отримання в оренду земельної ділянки існує, однак його реалізація неможлива через те, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди та його державної реєстрації.

Стаття 125 Земельного кодексу України забороняє особам приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації.

Відповідно до п. 15 рекомендацій Президії Вищого Господарського Суду України № 04-5/120 від 27.06.2007р. «Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам» та з урахуванням інформаційного листа Вищого Господарського Суду України № 01-8/164 від 18.03.2008р. «Про деякі питання застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2007 році» - господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають з земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, оскільки земля є об'єктом цивільних прав і обов'язків і використовується в господарській діяльності на підставі цивільно-правових угод. До таких справ слід відносити справи, пов'язані із захистом права користування землею, в яких, захищаючи свої цивільні права і охоронювані законом інтереси, беруть участь суб'єкти господарської діяльності.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Процедура набуття ТОВ «БЕНТОС - ЕКО» земельної ділянки в тимчасове користування розпочата до набрання чинності законодавчими актами, які визначали порядок передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності шляхом проведення земельних торгів/аукціону, та такі законодавчі акти не мають зворотної дії.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд приходить до висновку, що вимоги позивача обґрунтовані, доведені матеріалами справи та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати слід віднести на позивача.

Керуючись Законом України «Про оренду землі», ст.ст. 93,152 та п.1 Перехідних положень Земельного кодексу України, п. 11 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 309-VІ, ст.ст. 1,2,12,21,22, 32,36,44,49,75,82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Зобов'язати Криворізьку районну державну адміністрацію Дніпропетровської області (50002, м. Кривий Ріг, вул. Кобилянського, 152) укласти з Товариством.з обмеженою відповідальністю «БЕНТОС - ЕКО» (53060, Дніпропетровська обл., с. Кіровка, вул. Шкільна, буд. 8, код ЄДРПОУ 34811343) договір оренди земельної ділянки площею 74,1 га (кадастровий номер: 122188430004010001) терміном на 25 років для рибогосподарських потреб на території Надеждівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту) в установленому порядку та відповідно до діючого законодавства, про що видати наказ.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області набирає законної сили через 10 днів з дня його прийняття відповідно до ст. 85 ГПК України.

Суддя І.В. Петренко Повний текст складено 23.01.12р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення21.01.2013
Оприлюднено25.01.2013
Номер документу28782411
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/5005/9482/2012

Постанова від 14.11.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Пархоменко Наталія Володимирівна

Ухвала від 04.10.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Пархоменко Наталія Володимирівна

Ухвала від 12.09.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Рішення від 21.01.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Ухвала від 25.12.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Ігор Васильович

Ухвала від 14.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 05.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні