Рішення
від 27.01.2009 по справі 8/213-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/213-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

  

08.01.09р.

Справа № 8/213-08

За позовом          Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі:

1)Нікопольської міської ради (м. Нікополь)

2)Управління контролю за використанням та охороною земель у Дніпропетровській області (м. Дніпропетровськ)

3)Нікопольського міжрайонного відділу з контролю за використанням та охороною земель у Дніпропетровській області (м. Нікополь)

до                  Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "НЗ-інвест" (смт. Ювілейне Дніпропетровської області)

про                     зобов'язання звільнити земельну ділянку та демонтувати будівлі

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники:

прокурор:                    Кріпак Н.В.

від позивача1:          не з'явився

від позивача2:          не з'явився

від позивача3:          не з'явився

від відповідача:          Піонтковська О.О. –нач. юр. відділу (дов. б/№ від 11.08.08 р.)

Суть спору:

Прокурор звернувся в інтересах держави в особі позивачів з позовом до відповідача про зобов'язання останнього: повернути самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,0185 га, розташовану на території м. Нікополя Дніпропетровської області по вул. В. Усова, 34-А, державі в особі Нікопольської міської ради та демонтувати самовільно збудовані конструкції.

Позов мотивовано тим, що відповідач займає та використовує вказану земельну ділянку без оформлення правовстановлюючих документів.

Позивачі 1 та 3 відзив на позов не надали, але позовні вимоги прокурора підтримали повністю.

Позивач2 в судове засідання не з'явився, але позов прокурора також підтримав повністю.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на наступне:

Відповідач є власником будинку магазина продовольчих товарів, розташованого за адресою: м. Нікополь, вул. В.Усова, 34 а.

По фактичному розміщенню будинку магазина, відповідачем 28.01.08 р. укладений з Нікопольською міською радою договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 1211600000:03:009:0035, площею 0,1066 га. Договір оренди землі зареєстрований у Нікопольському районному відділі ГРФ центру Державного земельного кадастру, про що до державного реєстру земель внесений запис від 24 березня 2008 р. № 040811000045.

Відповідно до пунктів 4.2., 5.4., 5.6. наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.03 р. № 312 «Про затвердження Порядку планування і проведення перевірок з питання здійснення державного контролю за використанням та охороною земель»:

- при проведенні перевірки державний інспектор уточнює відповідність місця розміщення і границь земельної ділянки, границі ліній, зазначених у документах, що засвідчують право користування земельною ділянкою, фактичним границям ліній на місцевості;

- в акті державний інспектор указує місце розташування земельної ділянки, його площа, відповідно до земельно-кадастрової документації і фактичну площу, що використовується;

- в акті наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис або викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості і вказівкою сусідніх землекористувачів). На план - схемі вказується загальна площа земельної ділянки, і площа, на якій виявлені порушення (забруднення, самовільне захоплення і т.д.).

Надані прокуратурою акти перевірки Нікопольського міжрайонного відділу з контролю за використанням та охороною земель від 06.08.08 р. і 08.09.08 р. не містять зазначених вище обов'язкових даних, графічних матеріалів, внаслідок чого неможливо встановити, як обчислювалась площа самовільно зайнятої земельної ділянки, її місце розташування, і яку саме земельну ділянку прокуратура вимагає передати державі.

Як свідчить технічний паспорт об'єкта нерухомого майна, складений в ході технічної інвентаризації, проведеної органами МБТІ 22 жовтня 2008 р., площа двох поверхів магазину, розташованого за адресою: м. Нікополь, вул. В. Усова, 34а, не перевищує розміри земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у відповідача.

Розпорядження, датоване 06.08.08 р. за № 108, відсутнє в матеріалах справи, відповідачу направлене не було.

Протокол про адміністративне правопорушення № 62 від 07.08.08 р. був складений наступного дня після складання ненаправленого відповідачу розпорядження, а постанова про притягнення до адміністративної відповідальності № 1202 від 11.08.08 р. була винесена на п'ятий день після дати складання розпорядження, що є порушенням вимог чинного законодавства України.

Ухвалою голови господарського суду від 01.12.08 р. строк вирішення спору по справі був продовжений.

По справі оголошувалась перерва з 25.12.08 р. по 08.01.09 р.

Позивачі в судове засідання 08.01.09 р. не з'явились, причин свого нез'явлення суду не повідомили.

Позивач2 надіслав клопотання про розгляд справи за відсутністю свого представника.

Господарський суд вважає за можливе задовольнити вказане клопотання позивача2, а також розглянути справу за відсутністю позивачів 1 та 3, оскільки останні були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, що підтверджується розписками представників вказаних осіб про оголошення їм перерви в судовому засіданні.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши прокурора та відповідача, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

Згідно ст. 2 ГПК України та рішення Конституційного суду України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави, при цьому прокурор в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обгрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Пiд поняттям "орган, уповноважений державою здiйснювати вiдповiднi функцiї у спiрних вiдносинах", зазначеним у частинi другiй статтi 2 АПК України, потрiбно розумiти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

За чинним законодавством України позивач1 є органом місцевого самоврядування.

Згідно ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, Право власності набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст.ст. 2, 318, 327 ЦК України, суб'єктами права власності є територіальні громади. У комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Пунктом 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні” визначено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

За ст. 12 ЗК України, до повноважень сiльських, селищних, мiських рад у галузi земельних вiдносин на територiї сiл, селищ, мiст належить: розпорядження землями територiальних громад; передача земельних дiлянок комунальної власностi у власнiсть громадян та юридичних осiб вiдповiдно до цього Кодексу; надання земельних дiлянок у користування iз земель комунальної власностi вiдповiдно до цього Кодексу; здiйснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власностi, додержанням земельного та екологiчного законодавства.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України, забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель, запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Згідно ст. 5 даного закону, державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про охорону земель», регулювання в галузі охорони земель здійснюють Верховна Рада України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, а також спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади в межах повноважень, установлених законом.

Спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі охорони земель є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Постанова КМ України від 25 грудня 2002 р. № 1958 вказує на створення в складі Державного комітету по земельних ресурсах Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель як урядового органу державного управління.

Згідно положенню «Про державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель», затвердженому постановою КМ України від 25 грудня 2002 р. № 1958, даний орган уповноважений організовувати і здійснювати державний контроль за дотриманням підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; звертатись до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду, щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок; припиняти будівництво, у разі порушення вимог земельного законодавства до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків.

Таким чином, прокурором правильно визначено органи, уповноважені державою здiйснювати вiдповiднi функцiї у спiрних вiдносинах, а також в чому полягає порушення інтересів держави та обгрунтовано необхідність їх захисту.

Господарським судом також встановлено:

Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «НЗ - инвест»(відповідач) є власником будинку магазина продовольчих товарів, розташованого за адресою: м. Нікополь, вул. В. Усова, 34а.

28.01.08 р. між відповідачем та Нікопольською міською радою був укладений договір оренди земельної ділянки площею 0,1066 га, розташованої за адресою: м. Нікополь, вул. В. Усова, 34а, кадастровий номер 1211600000:03:009:0035, по фактичному розміщенню будівлі магазина.

Вказаний договір оренди землі зареєстрований у Нікопольському районному відділі ГРФ центра Державного земельного кадастру, про що до державного реєстру земель зроблений запис від 24 березня 2008 р. № 040811000045.

Факт передачі земельної ділянки в оренду відповідачу підтверджується актом передачі-прийому.

Межі вказаної земельної ділянки були встановлені в натурі (на місцевості), що підтверджується відповідним актом.

06.08.08 р. начальником Нікопольського міжрайонного відділу з контролю за використанням та охороною земель, в присутності директора відповідача, була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства і складений відповідний акт.

Як зазначено у вказаному акті, перевірка була проведена відповідно до вимог ст.ст. 6 і 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».

В акті перевірки зазначено, що відповідач, за відсутністю дозвільних та правовстановлюючих документів на землю, зайняв земельну ділянку площею 0,0185 га (на час перевірки встановлено, що ведуться будівельні роботи по встановленню залізних конструкцій, частковому зняттю асфальтного покриття) для подальшого використання під реконструкцію і розміщення нежитлового приміщення магазину по вул. В. Усова, 34а, що є порушенням ст.ст. 124, 125 ЗК України.

08.09.08 р. спеціалістом Нікопольського міжрайонного відділу з контролю за використанням та охороною земель, в присутності представника відповідача, була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства і складений відповідний акт.

Як зазначено у вказаному акті, перевірка була проведена відповідно до вимог ст.ст. 6 і 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».

В акті перевірки зазначено, що відповідач не виконав приписів держземінспектора від 06.08.08 р. № 108 щодо усунення порушення земельного законодавства, пов'язаного з самовільним зайняттям земельної ділянки площею 0,0185 га по вул. В. Усова, 34а, де ведуться будівельні роботи по встановленню залізних конструкцій, частковому зняттю асфальтного покриття для подальшого використання під реконструкцію і розміщення нежитлового приміщення магазину без правовстановлюючих документів на землю.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначає Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (далі-Закон).

Згідно ст. 2 вказаного Закону, основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходіз щодо їх усунення.

При цьому державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів (ст. 5 Закону).

Державний контроль за використанням земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб (ст. 9 Закону).

Процедуру проведення перевірок та оформлення матеріалів за їх результатами встановлює Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах 12.12.03 р. № 312 (далі-Порядок).

Згідно п. 1.2. названого Порядку, державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель (далі - Держземінспекція) та її територіальні органи.

Відповідно до пунктів 4.2, 5.4, 5.6. вищевказаного Порядку;

Ш          при проведенні перевірки державний інспектор уточнює відповідність місця розташування та меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документах, які посвідчують право користування земельною ділянкою, фактичним мірам ліній на місцевості;

Ш          в акті державний інспектор вказує місце розташування земельної ділянки, його площа, відповідно до земельно-кадастрової документації і фактичну площу, що використовується, категорію земель та склад угідь;

Ш          в акті наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів); на плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття тощо).

Надані прокуратурою акти перевірки Нікопольського міжрайонного відділу з контролю за використанням і охороною земель від 06.08.08 р. та від 08.09.08 р. не містять зазначених вище обов'язкових даних та графічних матеріалів.

Не надані такі дані та матеріали на вимогу суду і позивачами.

Внаслідок викладеного неможливо встановити яким чином обчислювалась перевіряючими площа самовільно зайнятої земельної ділянки, як було встановлено її місце розташування, і яку саме земельну ділянку прокуратура просить повернути.

В судовому засіданні позивачем3 було надано план-схема земельної ділянки із зазначенням на ній держземінспектором меж земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у відповідача, та меж земельної ділянки, яка самовільно зайнята відповідачем.

Вказана план-схема не може бути прийнята судом до уваги виходячи з наступного:

Названа план-схема не відповідає вимогам пунктів 4.2, 5.4, 5.6. Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про землеустрій", інвентаризація земель проводиться зокрема з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Стаття 25 цього ж Закону визначає, що документація із землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації. Видом документації із землеустрою зокрема є технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Згідно статті 26 вказаного Закону, розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону.

Таким чином, здійснюючи державний контроль за використанням та охороною земель, дерземінспектор, з метою встановлення меж і розмірів земельних ділянок, повинен керуватись даними земельно - кадастрової документації, даними інвентаризації та землеустрою, які можуть виконувати винятково юридичні та фізичні особи, які одержали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

При викладених обставинах господарський суд вважає, що на порушення вимог ст. 33, 34 ГПК України, прокурором та позивачами не надано суду належних доказів, які підтверджували б розмір самовільно зайнятої ділянки та її межі відповідно до земельно - кадастрової документації, з прив'язкою до місцевості, що унеможливлює задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

В позові відмовити.

Суддя                                                                                                    І.Ю. Дубінін

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.01.2009
Оприлюднено11.02.2009
Номер документу2897572
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/213-08

Ухвала від 27.08.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Глос О.І.

Ухвала від 14.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Глос О.І.

Постанова від 17.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Глос О.І.

Ухвала від 22.07.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Глос О.І.

Постанова від 28.04.2009

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лотоцька Л.О.

Судовий наказ від 08.05.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Судовий наказ від 08.05.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Судовий наказ від 08.05.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Рішення від 27.01.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

Ухвала від 01.12.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін І.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні