Рішення
від 04.02.2013 по справі 20/5005/10534/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

30.01.13р. Справа № 20/5005/10534/2012 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „ Агромашцентр" с. Глеюватка, Криворізького району , Дніпропетровської області

до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго" в особі Криворізького району електричних мереж, с. Глеюватка, Криворізького району , Дніпропетровської області

про скасування оперативно - господарської санкції

Суддя Пархоменко Н.В.

Представники:

від позивача: представник Онасенко О.М. , довіреність № 30-11/д від 30.11.2012р. .

від відповідача: Муха М.В. довіреність № 340/1010 від 27.06.12р.

СУТЬ СПОРУ:

Позивач звернувся з позовом, в якому просить визнати рішення комісії ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" в особі Криворізьких району електричних мереж оформленого протоколом № 179 від 23.11.12р. недійсним.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на ті підстави, що протокол засідання комісії та акти про порушення складені з порушенням вимог Правил користування електричною енергією, затверджених постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України № 910 від 17.10.2005р, а саме :вважають, що - енергопостачальна компанія не довела пошкодження позивачем приладів обліку, не доведено факт втручання в роботу електричного лічильника Дельта 801008 зав.№ 25275, невірно застосована Методика НКРЕ замість 58,59 кВт, за зазначені в договорі та самому Акті про порушення Д№003276 та окрім того неправильно визначений час роботи, тобто замість 11 годин в розрахунку неправильно взято 12 годин, відповідно Методики індикатори мають бути атестовані та мати відповідне свідоцтво про атестацію.

25.12.12р. відповідач надав відзив (вх. № 74180/12), в якому вважає позовні вимоги безпідставними та просить відмовити в задоволені позову. В обґрунтування відзиву зазначає: що при проведенні перевірки дотримання „Правил користування електричною енергією", представниками ПАТ «Дніпрообленерго» в присутності споживача 17.10.2012р. було виявлено порушення ст. 27 ЗУ «Про електроенергетику» та п. 6.40 „Правил користування електричною енергією", а саме виявлені явні ознаки втручання в параметри розрахункового засобу обліку з метою зміни його показів - вплив на лічильник №25275 електричної енергії радіочастотним випромінюванням радіоелектронного засобу внаслідок чого спожита електроенергія не враховується , про що свідчить індикатор впливу змінного електромагнітного поля коротких ультракоротких радіохвиль , індикатор мигає червоним кольором. . Порушення зафіксовано індикатором впливу постійного магніту, вбудованого у прилад обліку - за адресою: с. Глеюватка, Криворізького району , вул. Шевченка 1а, КТП -537 ,ТОВ „Агромашцентр„ По даному факту порушення складений акт Д№003276 від 17.10.2012р. Вважають факт втручання в параметри розрахункового засобу обліку доведеним, а отже нарахування санкцій обґрунтованим.

У засіданні оголошувалась перерва з 25.12.12р. до 30.01.13р. відповідно до ст. 77 ГПК України.

30.01.2013р. в судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частина рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази в сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ :

30 січня 2012р. між Публічним акціонерним товариством «ДТЕК Дніпрообленерго» в особі його структурного підрозділу Криворізьких електричних мереж (надалі - Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю „ Агромашцентр" (надалі - Споживач) був укладений договір №432 на постачання електричної енергії.

Відповідно до умов договору постачальник зобов'язався постачати електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача на умовах та в кількості, визначених договором, а споживач зобов'язався оплачувати постачальнику вартість використаної електричної енергії.

На день розгляду справи договір діє ,проти чого сторони не заперечують.

17.10.2012р. під час чергової перевірки електричного лічильника за адресою: с. Глеюватка, Криворізького району , вул. Шевченка 1а, КТП -537 ,ТОВ „Агромашцентр „, співробітниками ПАТ «ДТЕК Дніпрообленерго» був складений Акт про порушення Д №003276 від 17.10.2012р. відповідно Акту, споживачем порушено ст. 27 Закону України «Про електроенергетику», та п.6.40 Правил користування електричною енергією та зазначено , що виявлено явні ознаки втручання в параметри розрахункового засобу обліку з метою зміни його показів - вплив на лічильник №25275 електричної енергії радіочастотним випромінюванням радіоелектронного засобу внаслідок чого спожита електроенергія не враховується , про що свідчить індикатор впливу змінного електромагнітного поля коротких ультракоротких радіохвиль , індикатор мигає червоним кольором.

З Актом про порушення Д№ 003276 від 17.10.2012р був ознайомлений представник споживача який підписав Акт без заперечень.

Лічильник на експертизу не направлявся. Пунктом 8 Акту споживач був зобов'язаний замінити лічильник.

Відповідно до абзацу 1 пункту 6.42 Правил, на підставі акта порушень

уповноваженими представниками постачальник електричної енергії (електропередавальної організації) під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг недорахованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Згідно протоколу № 179 від 23.12.2012 року комісією прийнято рішення про проведення нарахування по акту Д № 003276 від 17.10.2012р. споживачу - за період з 25.09.2012р. (контрольний огляд) по 17.10.2012р.(дата усунення порушення) згідно з пунктом 2.6 (2.4) та за формулою 2.7,2.9 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами Правил користування електричною енергією, затвердженою НКРЕ України від 04.05.2006р. № 562, зареєстрованою в міністерстві Юстиції України 4 липня 2006 року за № 782/12656 зі змінами та доповненнями (надалі - Методика). Вартість недорахованої електричної енергії ( активної ) згідно розрахунку склала 17067,86грн.

Позивач проти нарахування заперечує, вважає акт таким, що складений із порушенням вимог діючого законодавства та зазначають , що втручання в роботу лічильника не виявлено, пломби лічильника не порушені, заперечують вплив на лічильник №25275 електричної енергії радіочастотним випромінюванням радіоелектронного засобу, припускають, що збій в роботі лічильника можливо відбувся через те, що поряд в шафі знаходиться силовий трансформатор який можливо своїм магнітним полем впливав на роботу лічильника, але заперечують свою причетність до цього .

Відповідно до ст. 235 Господарського кодексу України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.

Частиною 1 статті 236 Господарського кодексу України встановлено види господарсько-оперативних санкцій, серед яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо.

Згідно з частиною 2 вищезазначеної статті перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у її першій частині, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.

Враховуючи положення наведених статей та умови укладеного між позивачем та відповідачем договору,суд вважає що рішення постачальника електричної енергії від 23.11.2012 року про нарахування споживачу вартості недооблікованої електроенергії оформлене протоколом №179 , є саме оперативно-господарськими санкціями.

Заявляючи вимоги про визнання недійсним рішення Публічного акціонерного товариства " ДТЕК "Дніпрообленерго" в особі Криворізьких районних електричних мереж оформлене протоколом №179 від 23.11.2012 року засідання комісії по розгляду Акта Д № 003276 від 17.10.2012 року про порушення споживачем правил користування електричною енергією та/або умов договору та застосування оперативно-господарської санкції у вигляді нарахування недорахованої електричної енергії позивачем обрано вірний спосіб захисту свого порушеного права, оскільки відповідно змісту позовних вимог позивач просить скасувати нарахування оперативно-господарських санкцій.

За частиною 2 статті 237 Господарського кодексу України порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди із застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду із заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

Право споживача на оскарження в судовому порядку рішення комісії постачальника передбачено також пунктом 6.42. Правил, які є обов'язковими для сторін відповідно до пункту 2.1. договору № 432 про постачання електричної енергії від 30.01.2012 року.

Правила користування електричною енергією , що затверджені Постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., визначають - пункти :

- 3.3. Відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб відповідно до акта про пломбування та відповідальність за збереження засобів обліку та пломб на них покладається на їх власника або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені, і яка відає цією територією (приміщенням) на підставі права власності або користування.

- 6.40. У разі виявлення у споживача пошкоджень пломб електропередавальної організації та/або пломб держповірки або за умови збереження цілісності пломб держповірки та електропередавальної організації пошкодження розрахункових приладів обліку (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу приладу обліку тощо), встановлення перемички, шунтуючої коло струму лічильника, використання різного роду пристроїв з метою зменшення показів приладу обліку, несанкціонованого втручання у параметри багатофункціональних лічильників, порушення цілісності ізоляції вторинних кіл трансформаторів струму чи напруги, знеструмлення кіл струму або кіл напруги приладу обліку, самовільного встановлення споживачем трансформаторів струму чи напруги, коефіцієнти трансформації яких не відповідають указаним на паспорті (табличці) трансформатора та/або вказаним у договорі про постачання, інших дій або бездіяльності споживача з метою зниження значення показів засобу обліку, покази розрахункового засобу обліку не враховуються, а електропередавальна організація (постачальник електричної енергії за регульованим тарифом) здійснює перерахунок обсягу фактично спожитої електричної енергії за період від дня останнього контрольного зняття представником електропередавальної організації (постачальника електричної енергії за регульованим тарифом) показів розрахункового засобу обліку чи фактично проведеної і підтвердженої актом технічної перевірки роботи схеми комерційного обліку, що мала передувати виявленню порушень, але цей період має не перебільшувати шести місяців.

Перерахунок обсягу фактично спожитої електричної енергії та його вартості здійснюється відповідно до Методики обчислення обсягу електричної енергії, недоврахованої унаслідок порушення споживачем - юридичною особою Правил користування електричною енергією. враховуючі ці положення Методики спірний лічильник на експертизу не направлявся.

Згідно із п. 1.3 Методики енергопостачальним з метою запобігання розкраданню електричної енергії, на прилади обліку електричної енергії споживача можуть бути встановлені індикатори дії впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів (далі - індикатори).

Крім того, п. 2.1 Методики передбачено, що вона застосовується на підставі акта порушень, складеного з урахуванням вимог Правил та в разі виявлення таких порушень Правил, зокрема, в разі порушення цілісності пломб, фальсифікації тавр про повірку засобів обліку, тавр електропередавальної організації, тавр інших заінтересованих сторін, відбитки яких нанесені на пломби, або відсутності пломб на розрахункових засобах обліку в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Правилами.

Відповідно до п.п. 3 п. 2.1 Методики, вона застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому цією Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ та в разі виявлення порушень ПКЕЕ, в тому числі пошкодження приладів обліку (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу тощо), інших дій споживача, які призвели до зміни показів приладів обліку (фіксація індикатором впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів (у разі підтвердження факту встановлення та передачі на збереження споживачу цього індикатора), використання фазозсувного трансформатора тощо).

Згідно із п. 3.3 ПКЕЕ, відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб відповідно до акта про пломбування та відповідальність за збереження засобів обліку та пломб на них покладається на їх власника або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені і яка відає цією територією (приміщенням) на підставі права власності або користування.

Положеннями п. 3.1. Методики встановлено, що факт установлення індикаторів має бути зафіксований в акті про пломбування, що підтверджує факт установлення таких індикаторів на прилади обліку та передачу таких приладів обліку, пломб та індикаторів на збереження, який складається в двох примірниках представниками енергопостачальника в присутності споживача (власника або наймача) або уповноваженої ним особи та підписується ними.

Індикатори мають бути сертифіковані (атестовані у разі встановлення приладів обліку з вмонтованим індикатором) в установленому законодавством порядку та мають фіксувати вплив на прилад обліку електричної енергії полів, силові характеристики яких перевищують такі порогові значення: для постійних магнітних полів - 100 мТл; для змінних магнітних полів - 30 мТл; для електричних полів - 5 кВ.

Відповідно до керівництва з експлуатації лічильника електричної енергії Дельта -8010 наданого до матеріалів справи електричними мережами лічильник має вмонтований індикатор, тобто відповідно до пункту 3.1 Методики індикатор має бути атестований в установленому законом порядку.

Матеріалами справи встановлено, що лічильник №25275 типу Дельта 8010-10 був встановлений на підприємстві відповідача з ініціативи РЕС 26.06.2012р. (Акт опломбування засобів обліку) .

Відповідно до Акту про порушення №003276 від 17.10.2012р. лічильник підлягає заміні (пункт 8 ).

Згідно з положеннями пункту 1.2 Правил, експертиза засобу обліку -це комплекс заходів, які здійснюються з метою отримання даних щодо цілісності пломб, якими опломбовується засіб обліку, їх відповідності пломбам заінтересованих організацій, відповідності засобу обліку метрологічним характеристикам та умовам експлуатації.

Відповідно до пункту 3.30 Правил, експертиза засобу обліку в частині дослідження його відповідності нормованим метрологічним характеристикам та умовам експлуатації здійснюється у присутності уповноважених представників власника засобу обліку або організації, яка відповідає за його збереження, постачальника електричної енергії, електропередавальної організації, представника територіального органу, уповноваженого центральним органом виконавчої влади у сфері метрології на проведення державних приймальних і контрольних випробувань і повірки засобів вимірювальної техніки та на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.

При виявленні представниками енергопостачальника порушення ПКЕЕН в частині факту фіксації індикатором впливу фізичних полів на прилад обліку електричної енергії проведення експертизи Методикою не передбачено, оскільки зазначене порушення не пов'язане з пошкодженням пломб та/або приладів обліку, враховуючи ці положення Методики, спірний лічильник на експертизу не направлявся.

На підтвердження атестації індикаторів фіксації несанкціонованого втручання в роботу лічильника вмонтованого в трьохфазний лічильник електричної енергії Дельта 8010-08 заводський номер №25275 , виготовлений підприємством ПП „Мітел" в квітні 2012р. відповідач надав Свідоцтво № 012.ИЗ.12, яке видане ВТК ПП „ Мітел" тобто -підприємства яке виготовило лічильники, що є неналежним доказом, оскільки за приписами п. 3.1. Методики Індикатори мають бути сертифіковані (атестовані у разі встановлення приладів обліку з вмонтованим індикатором) в установленому законодавством порядку .

Правові основи забезпечення єдності вимірювань в Україні, регулювання відносин у сфері метрологічної діяльності регулюються Законом України „ Про метрологію та метрологічну діяльність" (1998р.).

Відповідно до статті 1 Закону України „ Про метрологію та метрологічну діяльність" метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки це дослідження засобів вимірювальної техніки з метою визначення їх метрологічних характеристик та встановлення придатності цих засобів до застосування.

Згідно Закону України „ Про метрологію та метрологічну діяльність" :

- статті 12 метрологічна служба України складається з Державної метрологічної служби і метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій.

- статті 20 державний метрологічний контроль і нагляд стосовно засобів

вимірювальної техніки та методик виконання вимірювань поширюється

на вимірювання, результати яких використовуються під час:

робіт із забезпечення охорони здоров'я;

робіт із забезпечення захисту життя та здоров'я громадян;

контролю якості та безпеки продуктів харчування і лікарських засобів;

контролю стану навколишнього природного середовища;

контролю безпеки умов праці;

геодезичних і гідрометеорологічних робіт;

торговельно-комерційних операцій і розрахунків між покупцем (споживачем) і продавцем (постачальником, виробником, виконавцем),у тому числі у сферах побутових і комунальних послуг, телекомунікаційних послуг і послуг поштового зв'язку;

податкових, банківських і митних операцій;

обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії , газу, води, нафтопродуктів тощо), за винятком внутрішнього обліку, який ведеться підприємствами, організаціями та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності;

робіт, пов'язаних з державною реєстрацією земельних ділянок і нерухомого майна;

робіт із забезпечення технічного захисту інформації, необхідність якого визначена законодавством;

робіт, що виконуються за дорученням органів прокуратури та правосуддя;

робіт з оцінки відповідності продукції, процесів, послуг;

реєстрації національних і міжнародних спортивних рекордів.

-статті 21 до державного метрологічного контролю належать:

уповноваження та атестація у державній метрологічній системі;

державні випробування засобів вимірювальної техніки і затвердження їх типів;

державна метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки;

повірка засобів вимірювальної техніки.

- статті 27 державна метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки здійснюється метрологічними центрами, територіальними органами та метрологічними службами підприємств і організацій, уповноваженими на проведення державних випробувань чи повірки аналогічних засобів.

Тобто відповідно до приписів Закону України „ Про метрологію та метрологічну діяльність" : державна метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки здійснюється метрологічними центрами, територіальними органами та метрологічними службами підприємств і організацій, уповноваженими на проведення державних випробувань чи повірки аналогічних засобів, відповідач доказів державної метрологічної атестації індикаторів вбудованих в лічильник №25275 типу Дельта 8010-10 не надав, докази того, що ПП „ Мітел" уповноважено на проведення державних випробувань чи повірки засобів також відсутні .

З огляду на викладене, докази, що індикатор змінного або постійного електромагнітного поля, вмонтований в лічильник №25275 типу Дельта 8010-10 (особливого використання), атестований не надано, його характеристики похибок або невизначеності вимірювань невідомі, такий індикатор не відповідає вимогам щодо точності, встановленим для нього, тому застосування такого індикатора для вимірювання та фіксації дії впливу на прилад обліку електричної енергії полів не може бути використане.

Факт втручання споживача у роботу розрахункового приладу шляхом використання сторонніх пристроїв (використання магнітів), відповідачем не доведено і у енергопостачальної організації не було підстав для застосування Методики та нарахування санкцій.

З урахуванням викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню, а оперативно-господарська санкція, застосована до позивача рішенням комісії по розгляду акта про порушення споживачем Правил користування електричною енергією та/або умов договору у вигляді нарахування вартості недорахованої електричної енергії та витрат за проведення експертизи приладу обліку підлягає скасуванню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі відносяться на відповідача.

Керуючись статтями 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ :

Позов задовольнити повністю.

Скасувати оперативно - господарську санкцію, накладену відповідно рішення оформленого протоколом № 179 від 23.11.2012р. засідання комісії Криворізьких районних електричних мереж Публічного акціонерного товариства „ДТЕК „Дніпрообленерго" з розгляду акту про порушення правил користування електричною енергією споживачем - Товариством з обмеженою відповідальністю „ Агромашцентр" (53001, Дніпропетровська область, Криворізький район, с. Глеюватка, вул. Шевченко, буд.1а , код ЄДРПОУ 30847168), у вигляді нарахування Товариству з обмеженою відповідальністю „ Агромашцентр" (53001, Дніпропетровська область , Криворізький район , с. Глеюватка, вул. Шевченко, буд.1, код ЄДРПОУ 30847168) - 17067(сімнадцять тисяч шістдесят сім) грн.. 86коп. 86грн. за недовраховану активну електроенергію .

Стягнути з Публічного акціонерного товариства „ДТЕК „Дніпрообленерго" в особі Криворізьких районних електричних мереж (53020, Дніпропетровська область , Криворізький район , с. Лозуватка, вул.Ватутіна,1, код ЄДРПОУ 00130866 ) на користь м. Кривий Ріг ,пр.К.Маркса,41,код ЄДРПОУ 00130843) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Агромашцентр" (53001, Дніпропетровська область , Криворізький район, с. Глеюватка, вул. Шевченко, буд.1а, код ЄДРПОУ 30847168) - 1073 (одну тисячу сімдесят три) грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору,

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя Н.В. Пархоменко Повне рішення складено

04.02.2013р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення04.02.2013
Оприлюднено05.02.2013
Номер документу29042771
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/5005/10534/2012

Ухвала від 19.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 09.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 08.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Постанова від 03.07.2014

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дмитренко Анна Костянтинівна

Ухвала від 26.03.2014

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Рішення від 05.03.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 25.02.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 18.02.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 30.01.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 13.12.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні