Постанова
від 22.01.2013 по справі 2а-15765/12/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 січня 2013 року 14:50 № 2а-15765/12/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії:

головуючого судді Шулежка В.П.,

судді Іщука І.О.,

судді Погрібніченка І.М.,

при секретарі Воронюк М.М.,

за участю сторін:

представник позивача - Молчанов Р.Ю.,

представник відповідача - Малиш Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Славія» до Державної виконавчої служби України про скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Славія» (надалі - ТОВ «Агрофірма «Славія», позивач) до Державної виконавчої служби України (надалі - ДВС України, відповідач) про скасування постанови від 31.10.2012р. про стягнення виконавчого збору в розмірі 1 651 616 грн. 29 коп., винесену головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень ДВС України Гречух О.Я.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що вказана постанова винесена з грубим порушенням законодавства та є незаконною.

Позивач зазначає, що ТОВ «Агрофірма «Славія» є майновим поручителем ТОВ «Лізингова компанія «Всесвіт» по зобов'язанням останнього за договором про відкриття кредитної лінії, а отже, позивач, як майновий поручитель, несе відповідальність перед іпотекодержателем за невиконання боржником основного зобов'язання виключно в межах вартості предмета іпотеки.

Розмір виконавчого збору визначений державним виконавцем виходячи саме із суми заборгованості ТОВ «Лізингова компанія «Всесвіт» за кредитним договором. Позивач вважає таку позицію державного виконавця необґрунтованою та протизаконною, адже обсяг відповідальності іпотекодавця не є рівнозначним обсягу відповідальності боржника за кредитним договором.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав повністю та зазначив, що оскаржувана постанова винесена ДВС України відповідно до вимог чинного законодавства, посилаючись на обставини, викладені в запереченнях проти адміністративного позову.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін судом встановлено наступне.

Позивач за договором іпотеки від 25.01.2008 р. між ВАТ БАНК "БІГ Енергія" (Іпотекодержатель) та ТОВ "Агрофірма "Славія" (Іпотекодавець) виступає майновим поручителем по зобов'язанням ТОВ "Лізингова компанія "Всесвіт" перед ВАТ БАНК "БІГ Енергія" за кредитним договором (договір кредитної лінії № 01/06-01-2008 від 25.01.2008 p.).

За даним договором іпотеки забезпечуються вимоги іпотекодержателя, що випливають із кредитного договору.

В подальшому, у зв'язку із тим, що ТОВ «Лізингова компанія «Всесвіт» не виконала свої зобов'язання за кредитним договором приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу видав виконавчий напис нотаріуса № 830 від 08.04.2011 p. про звернення стягнення на нерухоме майно, належне ТОВ "Агрофірма "Славія", що є майновим поручителем ТОВ "Лізингова компанія "Всесвіт", та задоволення за рахунок коштів, отриманих від реалізації цього майна, вимог ВАТ БАНК "БІГ Енергія" на загальну суму заборгованості 16516162 грн. 90 коп.

Державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС України Каращук К.Л. винесено постанову ВП № 27264693 від 23.06.2011р. про відкриття виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого напису № 830 від 08.04.2011р. виданого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу про звернення стягнення на нерухоме майно, разом з усіма його від'ємними та невід'ємними приналежностями, поліпшеннями, складовими частинами та внутрішніми системами, а саме: - комплекс тракторної бригади, загальною площею 2286, 3 кв. м., що по вулиці Суворова, буд. 39 (Тридцять дев'ять) в смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, що складається з наступних об'єктів: будинок механізаторів (А-1), загальною площею 245, 2 кв. м., майстерня з прибудовою (М, М1), загальною площею 987, 8 кв. м., гараж для тракторів (Г), загальною площею 679, 5 кв. м.; ангар (Б), загальною площею 332, 4 кв. м., заправка (Д), загальною площею 25, 3 кв. м., склад паливо - мастильних матеріалів (В), загальною площею 16, 1 кв. м., асфальтове покриття - комплекс столярного цеху, загальною площею 683,7 кв. м., що по вулиці Суворова, буд. 39-А (Тридцять дев'ять літера "А") в смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, що складається з наступних об'єктів: столярний цех з прибудовою (А-1, а) загальною площею 261, 9 кв. м.; склад з кузнею (М), загальною площею 185, 0 кв. м., прибудова (П), загальною площею 9, 1 кв. м.; пилорама (К), загальною площею 227, 7 кв. м.; естакада для лісу (І); комплекс агрегату вітамінної муки, загальною площею 1122, 8 кв. м., що по вулиці Суворова, буд. 39-Б (Тридцять дев'ять літера "Б") в смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, що складається з наступних об'єктів: приміщення агрегату вітамінної муки (А 1), склад (Б), загальною площею 736, 0 кв. м.; склад гранул (Г), загальною площею 386,8 кв. м.; асфальтове покриття (І) - комплекс тваринницької ферми, загальною площею 13 966, 3 кв. м. що по вулиці Суворова, буд. 39 - В (Тридцять дев'ять літера „В") в смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, що складаються з наступних об'єктів: будинок тваринника (А-1), загальною площею 256, 3 кв. м., телятник з прибудовами (В, в1, в2, вЗ), загальною площею 1324, 2 кв. м., корівники з молочним блоком (Д, Ж, 3), загальною площею 3 439,1 кв. м.; телятник з прибудовами (К, к1, к2, кЗ, к4, к5), загальною площею 853, 9 кв. м., телятник (Н), загальною площею 2269, 6 кв. м., телятник з прибудовами (О, о1, о2, о3, о4, о5, о6), загальною площею 2980, 5 кв. м., телятник (П), загального площею 2283, 1 кв. м., вагова з навісом (Р1, Р), загальною площею 9,6 кв. м., гуртожиток (С-2), загальною площею 489, 3 кв. м., котельня (Т), загальною площею 20, 5 кв. м., сарай (У), загальною площею 40,2 кв. м., погріб (Ф), башня Рожновського (І), башня Рожновського (II), свердловина (III);- комплекс майстерні, загальною площею 616, 7 кв. м., що по вулиці Суворова, 39 - Г (Тридцять дев'ять літера "Г"), в смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, що складаються з наступних об'єктів: майстерня (А-1, А1-І, а), загальною площею 526, 0 кв. м., електроцех (Б), загальною площею 90, 7 кв. м., башня Рожновського (І), свердловина (II), огорожа (1,2); - комплекс гаража, загальною площею 97, 0 кв. м., що по вулиці Суворова, буд. 39 - Д (Тридцять дев'ять літера "Д") в смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, що складається з наступних об'єктів: гараж для легкових автомобілів (Б), загальною площею 49, 5 кв. м., контрольно - пропускний пункт (К), загальною площею 47, 5 кв. м., навіс (Н), огорожа (1); комплекс складських приміщень, загальною площею 2727, 1 кв. м., що по вулиці Суворова, буд. 39 - Е (Тридцять дев'ять літера "Е") в смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, що складається з наступних об'єктів: склад продукції (А-1), загальною площею 243, 1 кв. м., зерносклад (С), загальною площею 749, 5 кв. м., склад запчастин з прибудовою (Б, Б1), загальною площею 565, 9 кв. м., зерносклад (В), загальною площею 555, 3 кв. м., зерносклад (Г), загальною площею 245, 4 кв. м., приміщення ЗАВ - 20 (Н), загальною площею 84, 4 кв. м., вагова (М, О), загальною площею 5, 1 кв. м., контора стара з прибудовою (У, ж, к, л), загальною площею 278, 4 кв. м., критий тік (Ф), асфальтове покриття (І), яке належать на праві власності - сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю „Агрофірмі „Славія", ідентифікаційний код - 32635297, місцезнаходження: 19800, смт. Драбів, Драбівського району Черкаської області, вул. Суворова, буд. 39 (Тридцять дев'ять), рахунок № 26009322810793 в ФАКБ „Національний Кредит" м. Драбів, Драбівського району Черкаської області МФО 354972, що є майновим поручителем ТОВ „ЛІЗИНГОВА КОМПАНІЯ „ВСЕСВІТ", ідентифікаційний код - 33835595, місцезнаходження: 01135, місто Київ, вул. Пестеля, буд. 11, рахунок № 26006001001582 у ВАТ Банку „БІГ Енергія", МФО 322603. За рахунок коштів, отриманих від реалізації зазначених вище об'єктів нерухомості, задовольнити вимоги ВАТ Банку «БІГ Енергія» на загальну суму заборгованості - 16 516162 гривні 90 копійок.

Державним виконавцем складено акт опису й арешту майна боржника від 10.11.2011р., а саме нерухомого майна, яке належить на праві власності ТОВ «Агрофірма «Славія», копію вказаного акту 20.12.2011р. отримано під особистий підпис головним бухгалтером ТОВ «Агрофірма «Славія» ОСОБА_5.

У зв'язку з тим, що в запропонований строк виконавчий напис нотаріуса боржником не виконано, керуючись приписами статті 28 Закону України «Про виконавче провадження» 31.10.2012р. державним виконавцем винесена постанова про стягнення з боржника виконавчого збору.

Відповідно до листа ліквідатора Сільськогосподарського ТОВ "Агрофірма "Славія" Б.В. Ковалевського від 25.10.2012р. повідомлено відділ примусового виконання рішень ДВС України про припинення юридичної особи - Сільськогосподарського ТОВ "Агрофірма "Славія", код ЄДРПОУ 32635297 шляхом його ліквідації у добровільному порядку відповідно до чинного законодавства України та надано витяг серія АЖ № 271460 від 24.10.2012р. відповідно до якого, 24.10.2012р. до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців внесено рішення про припинення юридичної особи та надано завірену копію протоколу загальних зборів учасників Сільськогосподарського ТОВ "Агрофірма "Славія" від 24.10.2012р. № 8/2012 С, згідно якого підтверджено повноваження ліквідатора Сільськогосподарського ТОВ "Агрофірма "Славія" Ковалевського Богдана Вячеславовича.

Державним виконавцем 31.10.2012р. винесено постанову про закінчення виконавчого провадження, копії якої направлено сторонам виконавчого провадження та ліквідатору Сільськогосподарського ТОВ «Агрофірма «Славія» Ковалевському Б.В.

Постанову про стягнення з боржника виконавчого збору від 31.10.2012р ВП № 27264693 також направлено ліквідатору сільськогосподарського ТОВ "Агрофірма "Славія" Ковалевському Богдану Вячеславовичу.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження, як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, зазначених у цьому Законі, спрямованих на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які здійснюються на підставах, у спосіб та в межах повноважень, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, виданими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню (далі - рішення).

Стаття 5 Закону України "Про виконавче провадження" визначає, що державний виконавець зобов'язаний здійснювати необхідні заходи щодо своєчасного і повного виконання рішення, зазначеного в документі на примусове виконання рішення (далі - виконавчий документ), у спосіб і порядок, визначені виконавчим документом.

Частиною 1 статті 7 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому повноваження у точній відповідності із законом і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів громадян і юридичних осіб.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень здійснюється державною виконавчою службою на підставі виконавчих документів, визначених цим Законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 17 цього Закону підлягають виконанню державною виконавчою службою зокрема, такі документи, як постанови державного виконавця про стягнення виконавчого збору, витрат, пов'язаних з організацією та проведенням виконавчих дій і накладенням штрафу.

Згідно положень ст. 25 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець зобов'язаний прийняти до виконання виконавчий документ і відкрити виконавче провадження, якщо не закінчився строк пред'явлення такого документа до виконання, він відповідає вимогам, передбаченим цим Законом, і пред'явлений до виконання до відповідного органу державної виконавчої служби.

Державний виконавець протягом трьох робочих днів з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження.

У постанові державний виконавець вказує про необхідність боржнику самостійно виконати рішення у строк до семи днів з моменту винесення постанови (у разі виконання рішення про примусове виселення боржника - у строк до п'ятнадцяти днів) та зазначає, що у разі ненадання боржником документального підтвердження виконання рішення буде розпочате примусове виконання цього рішення із стягненням з боржника виконавчого збору і витрат, пов'язаних з організацією та проведенням виконавчих дій, передбачених цим Законом.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, державний виконавець в постанові про відкриття виконавчого провадження від 23.06.2011р. зазначив, що боржнику необхідно самостійно виконати у семиденний строк з моменту винесення (отримання) вказаної постанови вимоги про погашення боргу.

Частиною третьою даної постанови боржнику повідомлено, що у разі ненадання боржником документального підтвердження виконання напису буде розпочате примусове виконання цього напису із стягненням з боржника виконавчого збору та витрат, пов'язаних з організацією та проведенням виконавчих дій.

Проте, з матеріалів справи вбачається, що боржник у добровільному порядку не виконав виконавчий напис нотаріусу.

У відповідності до положень ст. 28 Закону України "Про виконавче провадження" у разі невиконання боржником рішення майнового характеру у строк, встановлений частиною другою статті 25 цього Закону для самостійного його виконання, постановою державного виконавця з боржника стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає стягненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом. У разі невиконання боржником у той самий строк рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з боржника - фізичної особи і в розмірі вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з боржника - юридичної особи. У зазначених розмірах виконавчий збір стягується з боржника також у разі повернення виконавчого документа без виконання за письмовою заявою стягувача та у разі самостійного виконання боржником рішення після початку його примусового виконання, зокрема шляхом перерахування коштів безпосередньо на рахунок стягувача. Постанова про стягнення виконавчого збору може бути оскаржена в десятиденний строк у порядку, встановленому цим Законом.

У зв'язку з тим, що в запропонований виконавчий напис нотаріуса боржником не виконано, державним виконавцем на підставі положень статті 28 Закону України «Про виконавче провадження» винесена постанова від 31.10.2012 про стягнення з боржника виконавчого збору.

В той же час, відповідно до частини 2 статті 67 Закону України «Про виконавче провадження» у разі ліквідації боржника - юридичної особи виконавчий документ надсилається ліквідаційній комісії (ліквідатору) для вирішення питання про подальший порядок виконання рішення у встановленому законом порядку. У разі надходження виконавчого документа до ліквідаційної комісії (ліквідатора) арешт з майна боржника знімається за постановою державного виконавця, затвердженою начальником відділу, якому він безпосередньо підпорядкований.

Відповідно до вимог пункту 7 частини 1 статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" (у редакції, що була чинна на момент виникнення спірних правовідносин) виконавче провадження підлягає закінченню у разі передачі виконавчого документа ліквідаційній комісії (або ліквідатору) у разі ліквідації боржника - юридичної особи.

Таким чином, судом встановлено, що державним виконавцем на підставі норм п.7 ч.1 ст. 49, ст. 50 Закону України "Про виконавче провадження" правомірно винесено постанову про закінчення виконавчого провадження від 31.10.2012р.

В той же час, відповідно до ч. 7 ст. 28 Закону України "Про виконавче провадження" у разі завершення виконавчого провадження з виконання рішення немайнового характеру та в разі закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених статтею 49 цього Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня після завершення (закінчення) такого виконавчого провадження відкриває виконавче провадження за постановою про стягнення виконавчого збору.

Відповідно до п. 6 Пленуму Вищого адміністративного Суду України «Про внесення змін до постанови Пленуму від 13 грудня 2010 року № 3 "Про практику застосування адміністративними судами законодавства у справах із приводу оскарження рішень, дій чи бездіяльності державної виконавчої служби" від 21 травня 2012 року № 5, судам необхідно враховувати, що постанови державного виконавця про стягнення виконавчого збору та накладення штрафу належать до видів відповідальності за невиконання рішення самостійно та за невиконання без поважних причин рішення, що зобов'язує боржника вчинити певні дії, та рішення про поновлення на роботі.

Виконавчий збір - це санкція відповідальності майнового характеру, що накладається на боржника за невиконання рішення у строк, встановлений для його самостійного виконання. Для застосування виконавчого збору виконавець приймає постанову, яка, у разі її невиконання самостійно, виконується примусово в установленому Законом України «Про виконавче провадження» порядку.

Таким чином, оскільки боржник самостійно не виконав виконавчий напис нотаріуса, та беручи до уваги той факт, що виконавче провадження закінчено з підстав, передбачених статтею 49 Закону України "Про виконавче провадження", у редакції, що була чинна на момент виникнення спірних правовідносин, (у зв'язку з передачею виконавчого документа ліквідаційній комісії (або ліквідатору) у разі ліквідації боржника - юридичної особи), суд приходить до висновку, що відповідачем правомірно винесено постанову про стягнення виконавчого збору.

Окрім того, суд не бере до уваги посилання позивача на положення ст. 54 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки вказана норма регулює порядок звернення стягнення на заставлене майно у разі його фактичної реалізації. В даному ж випадку майно фактично не реалізовувалось.

Беручи до уваги зазначені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувана постанови винесена відповідачем правомірно, з підстав та у межах повноважень, передбачених законодавством України.

Частиною другою статті 19 Конституції України закріплено обов'язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В даному випадку відповідачем доведено правомірність винесення оскаржуваної постанови.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог і відсутність підстав для їх задоволення.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163 КАС України суд,-

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні позовних вимог сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Славія» відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Окружного адміністративного суду міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Повний текст постанови складений та підписаний 28.01.2013р.

Головуючий суддя В.П. Шулежко

Суддя І.О. Іщук

Суддя І.М. Погрібніченко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.01.2013
Оприлюднено04.02.2013
Номер документу29047913
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-15765/12/2670

Ухвала від 20.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 14.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 30.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 27.06.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Амєлін С.Є.

Ухвала від 24.05.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Амєлін С.Є.

Ухвала від 24.04.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Петрик І.Й.

Постанова від 22.01.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шулежко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні