Постанова
від 07.02.2013 по справі 14/5005/8397/2012
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.02.2013 року Справа № 14/5005/8397/2012

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Євстигнеєва О.С.- доповідача,

суддів: Лотоцької Л.О. , Бахмат Р.М.

при секретарі: Ревковій Г.О.

за участю представників:

прокурора: Барчук А.Б.- прокурора відділу прокуратури області, посв. № 000865 від 17.08.2012р.;

позивача: Панчук О.І. - предст., дов. № 1092 від 11.04.2012р.;

відповідача: Батуєв О.В. - предст., дов. б\н від 12.11.2012р. ;

Ємець Є.О.- керівник, довідка з ЄДРПОУ серія АБ№ 450493 від 25.10.2012р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу приватного підприємства "Брокер Н" (м. Нікополь Дніпропетровської області) на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 01.11.2012р. у справі №14/5005/8397/2012

за позовом: Нікопольського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Дніпропетровської області (м. Нікополь Дніпропетровської області) в інтересах держави в особі Нікопольської районної державної адміністрації (м. Нікополь Дніпропетровської області)

до: приватного підприємства "Брокер Н" (м. Нікополь Дніпропетровської області)

про: внесення змін до п. 4.2 договору оренди земельної ділянки від 18.07.2003 року

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 01 листопада 2012 року (підписано 06.11.2012р.) у справі №14/5005/8397/2012 (суддя Панна С.П.) задоволений позов Нікопольського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Дніпропетровської області (м. Нікополь Дніпропетровської області) в інтересах держави в особі Нікопольської районної державної адміністрації (м. Нікополь Дніпропетровської області) до приватного підприємства "Брокер Н" (м. Нікополь Дніпропетровської області) про внесення змін до п.4.2. договору оренди земельної ділянки (водного фонду) від 17.07.2003р. шляхом викладення його в наступній редакції: «п.4.2. Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 195 грн. 33 коп. за 1 га або 23049 грн. 99 коп. за 118,0054 га орендованої земельної площі». З відповідача на користь Держбюджету України в особі управління Держказначейскої служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська стягнуто 1 073,00 грн. судового збору.

Відповідач - приватне підприємство "Брокер Н" (м. Нікополь Дніпропетровської області), не погоджуючись з рішенням господарського суду від 01.11.2012р. у даній справі, просить його скасувати і прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову. Задовольняючи позовні вимоги про внесення змін до орендної плати, суд не врахував, що орендована підприємством земельна ділянка, яка надана для рибогосподарських потреб відноситься не до «інших категорій земель», а до «земель сільськогосподарського призначення», а отже розмір орендної плати визначений неправильно. Позицію щодо віднесення орендованої землі до земель саме сільськогосподарського призначення відповідач обґрунтовує п. 14.1.234 , п. 14.1.235 Податкового кодексу України, п.2.15 Закону України «Про підтримку сільськогосподарського господарства України та ст. 53 Закону України «Про рибне господарство». Крім того, запропонована прокурором редакція п. 4.2 договору суперечить ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» та не містить відомостей за який період належить сплачувати орендну плату.

Нікопольський Нікопольського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Дніпропетровської області у відзиву на апеляційну скаргу, пояснив, що твердження відповідача щодо віднесення спірної земельної ділянки до сільськогосподарської є хибним. За інформацією відділу Держкомзему у Нікопольському районі Дніпропетровської області від 10.12.2012 №4312/4, відповідно до статистичної звітності за формою №6-зем дана земельна ділянка відноситься до категорії земель - землі водного фонду. Досудове врегулювання спору було здійснено у письмовій формі, що підтверджується листом-пропозицією від 11.04.2012р. №1071. Підстави для зміни орендної плати за землю були передбачені п. 4.8 договору.

Позивач - Нікопольська районна державна адміністрація у відзиву на апеляційну скаргу і представник у судовому засіданні вказав, що господарським судом прийнято законне рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.12.2012 року справа була прийнята до провадження у складі колегії суддів: головуючого судді: Євстигнеєва О.С.(доповідач), судді: Павловський П.П., Швець В.В. та призначена до розгляду на 25.12.2012р. на 10:15.

Розпорядженням секретаря судової палати Лотоцької Л.О. від 24.12.2012 року №1741 у зв'язку з виходом з лікарняного судді постійної колегії Лотоцької Л.О, зайнятістю суддів Павловського П.П. і Швеця В.В. в інших судових засіданнях та на підставі наказу голови суду №13 від 03.07.2012р., справа була передана постійній колегії суддів у складі: головуючий суддя Євстигнеєв О.С., судді: Лотоцька Л.О., Бахмат Р.М.

07.02.2013р. на виконання ухвали суду від 25.12.2012р. позивачем були надані додаткові документи у справі.

У судовому засіданні була оголошена вступна та резолютивна частини постанови.

Вислухавши прокурора і представників сторін, переглянувши матеріали справи, Дніпропетровський апеляційний господарський суд встановив, що між сторонами у справі 17.07.2003р. був укладений договір оренди земельної ділянки (водного фонду). Орендодавець (Нікопольська районна державна адміністрація Дніпропетровської області) на підставі розпорядження Голови Нікопольська районна державна адміністрація Дніпропетровської області №270-р від 04.07.2003р. надала, а Орендар (ПП "Брокер Н") прийняв в строкове платне володіння і користування земельну ділянку, яка розташована 0,8 км. на схід від с. Борисівка (землі водного фонду на території Дмитрівської сільської ради Нікопольського району). В оренду передана земельна ділянка загальною площею 118,0054 га, в т.ч. ставки 71,8264 га, пасовища 30,0798 га під господарськими шляхами 8,9536 га, інші захисні насадження 0,1948 га, чагарники 6,5704 га, яри 0,3804 га. (п.п.1.1., 1.2. договору)

Укладений договір 17.07.2003р. був посвідчений Гульбандян Л.В., приватним нотаріусом Нікопольського районного нотаріального округу Дніпропетровської області і зареєстрований в реєстрі за №4229. В книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі договір зареєстрований 18.07.2003р. за №3.

Відповідно до п. 3.1 договору земельна ділянка надана в тимчасове користування строком на 49 років, починаючи з 01 січня 2003 року по 31 грудня 2052 року.

Пунктами 4.1.- 4.4. договору встановлено, що форма (вид) орендної плати - грошова. Розмір орендної плати є договірним і складає: 30,0 грн. 00 коп. за 1 га або 3040 грн. 16 коп. за 118,0054 га, щорічно. (п. 4.2.) Строки сплати орендної плати - двічі на рік: до 15 серпня поточного року 50%; до 15 листопада поточного року 50%. Спосіб та місце сплати орендної плати: грошова плата вноситься на поточний рахунок:Нікопольська райдержадміністрація р/р №33210813900176 ВДК в Нікопольському районі Банк «Казна «Дніпро», МФО 805012, код 23929796 (для Дмитрівської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області).

Сторонами узгоджено, що підставами для зміни розміру, порядку, строків та умов виплати орендної плати можуть бути: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни умов договору спричинених інфляційними процесами; погіршення стану земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується відповідними документами; невиконання або неналежне виконання Орендодавцем обов'язків, які викладені у пункті 1.5. договору; збільшення розмірів ставки земельного податку; інші випадки, передбачені законодавством України (п. 4.8. договору).

В подальшому сторонами були внесені зміни до п. 4.2 договору, оформлені договором про внесення змін до договору оренди земельної ділянки (договір №3 від 18.07.2003 року), зареєстрованим Виконавчим комітетом Дмитрівської сільської ради від 14.02.2011р. за №105. Пункт 4.2. договору викладений в редакції: «Починаючи з 01.01.2011 року розмір орендної плати складає 111,24 грн. за 1,0 га або 13126,92 грн. (тринадцять тисяч сто двадцять шість гривень та дев'яносто дві копійки) за 118,0054 га земель щорічно».

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оренду землі» були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: «Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині». Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008 року.

В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N2755-VI) Закон України «Про плату за землю» втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

З метою недопущення порушення вимог чинного законодавства, керуючись статтями 17,93, 122 Земельного кодексу України, розділом 13 Податкового кодексу України статтею 21 Закону України «Про оренду землі», статтею 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», головою Нікопольської районної державної адміністрації було прийнято розпорядження №101-р-12 від 23.03.2012р. «Про встановлення розміру орендної плати та внесення змін до договорів оренди земельних ділянок (водного фонду)», яким визначено встановити на 2012 рік розмір орендної плати у вигляді трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України для земель «іншого призначення» та внести відповідні зміни до договорів оренди земельних ділянок (водного фонду) на території Нікопольського району, укладених між Нікопольською районною державною адміністрацією та юридичними (фізичними) особами орендарями згідно з додатком.

Головним управлінням Держкомзему у Дніпропетровській області листом №798/12-10 від 06.02.2012р. повідомлено, що станом на 01.01.2012р. середня нормативна грошова оцінка 1 гектара ріллі по області становить 21701,9 грн. На підставі наданих даних райдержадміністрацією було визначено для ПП «Брокер Н» розмір орендної плати для договору оренди на 2012р: 195,33 грн. за 1 га або 23049,99 грн. за 118,0054 га. Зазначене розпорядження не скасоване і недійсним у встановленому законом порядку не визнавалося.

Листом №1071 від 11.04.2012р. позивачем було повідомлено відповідача про необхідність внесення змін до п. 4.2. укладеного договору та отримання відповідного договору (а.с. 25). Натомість листом від 22.05.2012р. відповідач відмовився внести зміни, вважаючи, що землі водного фонду відносяться до земель сільськогосподарського призначення, а не до земель несільськогосподарського призначення.

Відповідно до п. 2.1. договору, земельна ділянка надана в тимчасове користування для рибогосподарських потреб.

Нормами ч.4 ст. 59 Земельного кодексу України передбачено, що громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.

Спірна земельна ділянка, як вбачається з розпорядження голови районної державної адміністрації №270-7 від 04.07.2003р. надана відповідачу із земель водного фонду на території Дмитрівської сільської ради та відповідно довідки Відділу Держкомзему у Нікопольському районі Дніпропетровської області №4312/4 від 10.12.2012р. за даними статистичної звітності за формою №6-зем» віднесена до категорії земель - землі водного фонду.

Відповідно до ст. 280 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки на землях водного фонду встановлюється у розмірі 0,3 відсотка від грошової оцінки одиниці ріллі по області.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, положеннями спірного договору оренди та нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Приписами частин 1 і 2 ст. 180 Господарського кодексу України встановлено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

Виходячи із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земельного кодексу України).

Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України .

Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).

Ця вимога обов'язкова як для сторін, так і для судів при розгляді справ.

Розпорядження голови Нікопольської районної державної адміністрації №101-р-12 від 23.03.2012р. «Про встановлення розміру орендної плати та внесення змін до договорів оренди земельних ділянок (водного фонду)» в судовому порядку оскаржене не було і залишається чинним на цей час.

З огляду на зазначені обставини та зміни в земельному законодавстві суд апеляційної інстанції приходить до висновку про наявність достатніх підстав для задоволення позову та зміни п.4.2 договору оренди земельної ділянки від 17.07.2003 року, як це і зробив місцевий господарський суд.

Рішення місцевого господарського суду відповідає вимогам чинного законодавства і повинно бути залишено без зміни, а апеляційна скарга - без задоволення.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 103-105 ГПК України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу приватного підприємства "Брокер Н" (м. Нікополь Дніпропетровської області) ) залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 01 листопада 2012р. у справі №14/5005/8397/2012 залишити без зміни.

(постанова виготовлена у повному обсязі 11.02.2013 року)

Головуючий суддя: О.С.Євстигнеєв

Судді: Л.О.Лотоцька

Р.М.Бахмат

З оригіналом згідно.

Помічник судді М.В. Юрченко

11.02.2013р .

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.02.2013
Оприлюднено11.02.2013
Номер документу29220307
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/5005/8397/2012

Постанова від 04.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 26.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Постанова від 07.02.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 13.12.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 29.11.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лотоцька Лілія Олександрівна

Рішення від 06.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 16.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 01.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні