ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2013 року 13 год. 00 хв. Справа № 0870/10843/12 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Авдєєва М.П.,
при секретарі судового засідання Білоус А.О.,
за участю представників:
позивача - Дондик Г.П. (довіреність № 17 від 01.12.2012);
- Погорелової Я.В. (протокол загальних зборів № 3 від 21.01.2005);
- Касабова Я.В. (довіреність б/н від 11.01.2013);
відповідача - Стародубцевої І.І. (довіреність б/н від 16.01.2013);
- Кузьменко З.В. (довіреність № 168/10/10 від 11.01.2013);
треті особи - не з'явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Ярна»
до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції в Запорізькій області Державної податкової служби
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору Бердянська міська рада, Державний комітет України із земельних ресурсів головного управління Держкомзему у Запорізькій області
про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення - рішення,
ВСТАНОВИВ:
14.11.2012 Товариство з обмеженою відповідальністю «Ярна» (далі - позивач, ТОВ «Ярна») звернулося до суду із адміністративним позовом до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції в Запорізькій області Державної податкової служби (далі - відповідач, Бердянська ОДПІ в Запорізькій області ДПС), треті особи: Бердянська міська рада, Державний комітет України із земельних ресурсів головного управління Держкомзему у Запорізькій області, в якому просить суд визнати нечинним та скасувати як неправомірне податкове повідомлення - рішення від 09.11.2012 №0006620152 про визначення суми грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб в сумі 303041, 97 грн., з них 253856, 09 грн. основного платежу та 49185, 88 грн. штрафних (фінансових) санкцій.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем було проведено виїзну документальну перевірку за наслідками якої складено акт № 455/15-20/33123131 від 20.07.2012 «Про результати виїзної документальної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Ярна» (ЄДРПОУ 33123131) з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині сплати орендної плати за землю за період з 01.04.2009 по 31.03.2012 по земельній ділянці площею 1,0798 га, розташованій за адресою: м. Бердянськ, вул. Макарова, 10. На підставі акту було винесено податкове повідомлення - рішення №0005170152 від 15.08.2012 яким позивачу визначені податкові зобов'язання з орендної плати за землю (у тому числі фінансові санкції) у розмірі 321280, 75 грн.
Перевіркою встановлено порушення ТОВ «Ярна» розділу 7 Наказу №548 від 23.07.2010, пункту 1.4. «Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженого Наказом №18/15/21/11 від 27.01.2006 (із змінами та доповненнями) та ст. 271 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України), що призвело до заниження бази оподаткування з орендної плати за землю та відповідно до заниження податкових зобов'язань з орендної плати за землю ТОВ «Ярна» на загальну суму 257024, 60 грн., в т.ч. по періодам: 2010 - 114233, 16 грн., 2011, 114233, 16 грн., 2012, - починаючи з 01.01.2012 по 31.03.2012 - 28558, 28 грн.
Крім того, позивач скориставшись передбаченим правом відповідно ст.56 ПК України в порядку адміністративного оскарження подав скаргу від 03.09.2012 протягом 10 днів наступних за днем одержання податкового повідомлення - рішення від 15.08.2012 № 0005170152 до Державної податкової служби в Запорізькій області про скасування даного податкового повідомлення - рішення у зв'язку із його неправомірністю. За результатами розгляду скарги ТОВ «Ярна» винесено рішення про результати розгляду первинної скарги від 31.10.2012 № 5294/10/10-420. Державної податковою службою у Запорізькій області було скасовано податкове повідомлення - рішення від 15.08.2012 №0005170152 в частині 3168, 51 грн. визначеного податкового зобов'язання по орендній платі за землю та в частині 15071,28 грн. штрафних (фінансових) санкцій, застосованих згідно з п.123.1 ст.123 ПК України, і збільшено на 1 грн. розмір штрафної санкції згідно з пунктом 7 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за порушення податкового законодавства за період з 01.01.2011 по 30.06.2011. Позивачем 13.11.2012 було отримано нове (оскаржуване) податкове повідомлення - рішення від 09.11.2012 №0006620152 про визначення суми грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб в сумі 303041,97 грн., з яких 253856,09 грн. основного платежу та застосовані штрафні (фінансові) санкції в сумі 49185,88 грн. ТОВ «Ярна» не виявило бажання скористатись правом оскарження рішення ДПС у Запорізькій області.
Ухвалою судді від 15.11.2012 відкрито провадження у справі № 0870/10843/12, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду на 03.12.2012.
Ухвалою судді від 20.12.2012 залучено до участі в адміністративній справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору Бердянську міську раду та Державний комітет України із земельних ресурсів головного управління Держкомзему у Запорізькій області.
Відповідач проти позову заперечував та просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Надав суду письмові заперечення, в яких вказано, що акт перевірки від 15.06.2012 № 401, інші надані документи, які є в матеріалах справи та на підставі рішення сорок третьої сесії V скликання Бердянської міської ради від 29.05.2008 № 13 «Про передачу в оренду земельних ділянок» між Бердянською міською радою (Орендодавцем) та ТОВ «Ярна» (Орендарем) було укладено договір від 23.12.2008 оренди землі, згідно з яким Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування туристичного притулку «Адмірал» загальною площею 1,0798 га, яка знаходиться в м. Бердянську Запорізької області по вул. Макарова, 10. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: будівлі та споруди. Земельна ділянка передається в оренду разом з об'єктами нерухомого майна, що знаходяться на земельній ділянці. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою Бердянського міського управління земельних ресурсів від 11.12.2008 №33 становить 733384,39 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Цільове призначення земельної ділянки: рекреаційне призначення (код УКЦВЗ: 1.17). Договір оренди землі від 23.12.2008 зареєстрований у Бердянському районному відділі Запорізької філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України». Отже, перевіркою встановлено, що при обчисленні суми орендної плати за земельну ділянку, яка знаходиться в користуванні ТОВ «Ярна» при визначенні нормативної грошової оцінки необхідно застосовувати коефіцієнт функціонального використання землі 2,5. Але, відповідачем відповідно до довідки Управління Держкомзему у м. Бердянськ Запорізької області від 11.12.2008 №33 про нормативну грошову оцінку земель коефіцієнт функціонального використання вказаної земельної ділянки становить - 0,5. Тому в акті перевірки зроблено висновок, що надання підприємством до відділу Держкомзему у м. Бердянську недостовірної інформації щодо фактично здійснюваного виду господарської діяльності та функціонального використання наданої в оренду земельної ділянки призвело до отримання довідки із коефіцієнтом функціонального призначення - 0,5, та як наслідок до заниження податкових зобов'язань з оплати за землю. Отже, позивачем було порушено функціональне використання, так як земля використовувалась для комерційного призначення та відповідно занижено базу оподаткування. Крім того, податкова при розрахунку податку на землю, який підлягав сплаті ТОВ «Ярна» правильно використало коефіцієнти, згідно технічної документації, відтак визначена сума податкового зобов'язання є правомірною.
Третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державний комітет України із земельних ресурсів головного управління Держкомзему у Запорізькій області проти позовних вимог не заперечує, просить розглянути справу без їх участі.
Третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Бердянська міська рада в судове засідання не з'явилась, про дату та час судового засідання повідомлена належним чином.
У судовому засіданні, відповідно до ст. 160 КАС України, сторонам проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Розглянувши подані документи, заслухавши пояснення сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, суд погоджується з позицією позивача та вважає, що позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Оцінюючи правомірність дій відповідача, суд керувався критеріями закріпленими у ч.3 ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації повноважень владного суб'єкта.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Ярна» зареєстровано Виконавчим комітетом Запорізької міської ради 10.08.2004 року за №11031020000000093; (ідентифікаційний код юридичної особи 33123131).
На податковому обліку у Бердянської ОДПІ в Запорізькій області ДПС знаходиться з 31.01.2006 року, реєстраційний номер 43/10/29-31.
20.07.2012 Бердянською ОДПІ в Запорізькій області ДПС проведено виїзну документальну перевірку ТОВ «Ярна» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині сплати орендної плати за землю за період з 01.04.2009 по 31.03.2012 по земельній ділянці площею 1,0798 га., за результатами якої було складено Акт №455/15-20/33123131 від 20.07.2012.
Перевіркою встановлено порушення ТОВ «Ярна» розділу 7 Наказу №548 від 23.07.2010, пункту 1.4. «Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженого Наказом №18/15/21/11 від 27.01.2006 (із змінами та доповненнями) та ст.271 ПК України, що призвело до заниження бази оподаткування з орендної плати за землю та відповідно до заниження податкових зобов'язань з орендної плати за землю ТОВ «Ярна» на загальну суму 257024, 60 грн., в т.ч. по періодам: 2010 рік - 114233,16 грн., 2011 рік - 114233,16 грн., 2012 рік . - починаючи з 01.01.2012 по 31.03.2012 28558,28 грн.
На підставі акту перевірки 455/15-20/33123131 від 20.07.2012 відповідачем винесено податкове повідомлення - рішення №0005170152 від 15.08.2012 яким позивачу визначені податкові зобов'язання з орендної плати за землю (у тому числі фінансові санкції) у розмірі 321280, 75 грн., та змінене оскаржуване раніше в адміністративному порядку податкове повідомлення - рішення № 0006620152 від 09.11.2012 про визначення суми грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб в сумі 303041, 97 грн., з них 253856, 09 грн., основний платіж та застосування сум штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 49185, 88 грн.
Перевіряючи правомірність винесеного (оскаржуваного) відповідачем податкового повідомлення-рішення суд встановив наступне.
У відповідності до акту перевірки податковою встановлено, що згідно з договором оренди землі, про що вчинено запис №040926500232 від 26.05.2009 між Бердянською міською радою та ТОВ «Ярна» було укладено договір оренди землі від 23.12.2008.
Згідно з п.1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування туристичного притулку, яка знаходиться в м. Бердянську, по вул. Макарова, 10.
Згідно з п.2 Договору орендар має у користуванні земельну ділянку загальною площею 1, 0798 га.
Відповідно до п.5 Договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки, як свідчить довідка Бердянського міського управління земельних ресурсів № 33 від 11.12.2008 становить 733384, 39 грн.
Відповідно до п.9 Договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3,0 % від нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п.10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та затвердженими Кабінетом Міністрів формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Відповідно до п.15 Договору встановлені умови використання земельної ділянки - для будівництва та обслуговування туристичного притулку.
Відповідно до п.16 Договору встановлене цільове призначення - рекреаційне призначення.
Відповідно до п.17 Договору встановлено, що умовами збереження стану об'єкту оренди є використання його за цільовим призначенням та у відповідності до вимог законодавства України.
Таким чином, орендар має використовувати земельну ділянку виключно за її цільовим призначенням та здійснювати належні види господарської діяльності щодо такої ділянки встановлені законодавством. Відповідно до пункту 1.4. Класифікатора видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ), затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 встановлено, що КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів. Так, відповідно до розділу 07 КВЦПЗ визначений вичерпний перелік видів цільового призначення земель рекреаційного призначення та функціонального використання землі відповідно до коду виду економічної діяльності.
Судом встановлено, що позивач згідно з умовами договору використовував земельну ділянку виключно за її цільовим призначенням та здійснював належні види господарської діяльності щодо такої ділянки, встановлені Законом. Варто зазначити, що в період 2009 - 2011 років ТОВ «Ярна» були укладені договори часткової оренди майна - туристичного притулку «Адмірал» за адресою: м. Бердянськ, вул. Макарова, 10 з фізичними особами - підприємцями для здійснення підприємницької діяльності. Договори оренди майна №23/6 від 11.03.2009, 23/06/2010 від 01.03.2010, №23/6 від 10.04.2011 з фізичною особою - підприємцем ОСОБА_6, щодо надання 90 місць для здійснення господарської діяльності за період 2009-2011.
Договір оренди майна №4/7 від 07.05.2011 з фізичною особою - підприємцем ОСОБА_7, щодо надання 75 місць для здійснення господарської діяльності за 2011 рік. Також, згідно з довідкою з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України ТОВ «Ярна» має такий вид діяльності за КВЕД як: 70.20.0 - здавання в оренду власного нерухомого майна. Отже, використання земельної ділянки для будівництва та обслуговування туристичного притулку з метою надання послуг для відпочинку, спортивно - оздоровчих цілей не суперечить цільовому призначенню земель рекреаційного призначення. Крім того, передача власних об'єктів в оренду - спосіб ведення господарської діяльності дозволеному виду використання земельної ділянки.
Договір оренди землі від 23.12.2008 укладений між сторонами повністю відповідає вимогам ст.180 Господарського кодексу України (далі - ГК України), в якій зазначено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов'язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 цього Кодексу, а у разі їх відсутності - в договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг. Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України.
Також, судом встановлено, що договором оренди землі нормативну грошову оцінку земельних ділянок визначено у конкретній сумі. Випадків збільшення орендної плати в зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки діючим договором оренди не передбачено. В даному договорі оренди сторони погодили розмір орендної плати виходячи з нормативної грошової оцінки землі з використанням коефіцієнту 0,5. Договір оренди в цій частині укладено, не розірваний, не визнаний судом недійсним, а тому с творив для його сторін чіткі правові наслідки стосовно розміру орендної плати.
Відповідно до ст.654 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Також відповідно до ст.234 ЦК України фіктивним є правочин, який вчинено без наміру створення правових наслідків, які обумовлювалися цим правочином. Фіктивний правочин визнається судом недійсним, а відповідно до ст. 207 ГК України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Аналізуючи наведені норми, суд дійшов висновку, що відповідно до презумпції правомірності правочину всі укладені правочини є чинними, якщо їх недійсність прямо не встановлена законом (нікчемні правочини). В усіх інших випадках питання про недійсність правочину має бути встановлено судом на підставі заяви зацікавленої особи після повного та всебічного розгляду питання про недійсність такого правочину. Про недійсність правочину ухвалюється судове рішення. Отже, договір оренди землі від 23.12.2008 є дійсним та діючим до 01.05.2013 року.
Під час розгляду цієї справи судом встановлено, що укладені між позивачем та його контрагентами договори не віднесено законом до нікчемних, також відсутні судові рішення про визнання їх недійсними. Іншого відповідачем не доведено, хоча відповідно до ст. 71 КАС України він як суб'єкт владних повноважень має довести суду правомірність свого рішення.
Таким чином, збільшення розміру орендної плати є змінами умов договору, в зв'язку з чим вказані зміни повинні вноситися до договору з дотриманням норм, встановлених ст.188 ГК України, ст.652 ЦК України, тобто у тій формі, в якій укладено договір оренди.
Відповідно до статті 18 ЗУ «Про оцінку земель» (чинного за період дії правовідносин, що стали предметом перевірки зі змінами та доповненнями) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно - правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться по розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Так, статтею 24 ЗУ «Про оренду землі» (чинного за період дії правовідносин, що стали предметом перевірки зі змінами та доповненнями) встановлено, що грошова оцінка землі застосовується для економічного регулювання земельних відносин при укладанні цивільно-правових угод, передбачених законодавством. Договір оренди землі від 23.12.2008, зареєстрований 26 травня 2009 року за № 040926500232 безперечно відноситься до угод цивільно-правового характеру.
Відповідно до статті 1 ЗУ «Про оренду землі», оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до частини 1 статті 2 ЗУ «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 ЗУ «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до частини 2 статті 21 вказаного Закону, розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Згідно частини 1 статті 2 ЗУ «Про плату за землю» від 03.07.1992 №2535-XII (чинного за період дії правовідносин, що стали предметом перевірки зі змінами та доповненнями) використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Частиною 1 статті 7 цього Закону передбачено, що ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у частинах п'ятій - десятій цієї статті та частині другій статті 6 цього Закону.
Аналізуючи ці правові норми, суд дійшов висновку про те, що на визначення розміру орендної плати за землю безпосередньо впливає розмір нормативної грошової оцінки землі, відтак розмір орендної плати безпосередньо залежить від розміру нормативної грошової оцінки землі
Статтею 652 ЦК України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, останній може бути змінений за згодою сторін. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали його на інших умовах.
Згідно до статті 30 ЗУ «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Відповідно до статті 13 ЗУ «Про плату за землю» підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності договір оренди такої земельної ділянки.
Статтею 19 ЗУ «Про плату за землю» визначено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).
Таким чином, з положень ЗУ «Про оренду землі» та ЗУ «Про плату за землю» вбачається, що розмір орендної плати за землю встановлюється сторонами відповідно до умов договору оренди земельної ділянки, а зміна умов такого договору здійснюється шляхом підписання додаткової угоди.
Також, проведеними перевірками не було встановлено фактичний вид господарської діяльності, яка здійснювалась позивачем у 2012 році на вищезазначеній земельній ділянці, а також не досліджено наявність укладених позивачем договорів оренди майна з іншими суб'єктами господарювання у 2012 році, у зв'язку з чим висновки актів перевірок щодо заниження ТОВ «Ярна» податкових зобов'язань з орендної плати за землю за період з 01.01.2012 по 31.03.2012 є необґрунтованими. Отже, всі ці перераховані обставини призвели до надмірного нарахування відповідачем орендної плати за землю та як наслідок - неправомірне застосування штрафних (фінансових) санкцій.
Суд вважає неприпустимим самостійне застосування відповідачем при розрахунку розміру орендної плати і, як наслідок, донарахування податкових зобов'язань позивачу відомостей про розмір нормативної грошової оцінки, оскільки відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень, враховуючи те, що правовідносини між позивачем та орендодавцем земельної ділянки носять договірний характер.
Також договором від 23.12.2008, а саме п.13. Договору встановлено випадки перегляду розміру орендної плати, а саме:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Отже, суд зазначає, що договором оренди землі нормативну грошову оцінку земельних ділянок за договорами визначено у конкретній сумі. Випадків збільшення орендної плати в зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки діючими договорами оренди не передбачено.
Відповідно до умов даного договору оренди землі згідно з довідкою Бердянського міського управління земельних ресурсів № 33 від 11.12.2008 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 733 384, 39 грн., та відповідає коефіцієнту функціонального використання 0,5. Випадків збільшення орендної плати в зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки діючим договором оренди не передбачено.
У разі ж коли інші випадки передбачені законом можливо було б віднести саме до змін нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в зв'язку з чим необхідно було б переглянути розмір орендної плати, сторонам, а саме ТОВ «Ярна», Бердянською міською радою, у відповідності до п. 36 договору необхідно було досягнути домовленості щодо змін умов договору, які повинні були здійснюванні у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
З наведеного виходить, що договором, укладеним між позивачем та Бердянською міськрадою, встановлено механізм перегляду розміру орендної плати за землю, в зв'язку з чим, процедура зміни розміру орендної плати за землю в зв'язку з введенням в дію нової грошової оцінки землі, потребує окремого врегулювання цього питання шляхом укладання додаткової угоди до цього договору, тобто носить договірний характер.
Крім того суд погоджується із доводами позивача про те, що аналіз договору оренди землі, наявний в матеріалах справи, свідчить про те, що умови укладеного договору не передбачають можливості збільшення розміру орендної плати в односторонньому порядку.
Також, судом встановлено, що в 2010, 2011, 2012 роках ТОВ «Ярна» до податкової подавались декларації з орендної плати, в яких було визначено суму орендної плати відповідно до умов вищезазначеного договору оренди землі, що передбачено чинним законодавством України та сплачено до державного бюджету в повному обсязі.
Пунктом 286.2. ст.286 ПК України передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно з п.287.3. ст.287 ПК України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у новій звітній податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно п.288.1 ст.288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Бердянською міською радою (Орендодавцем землі) до 01 лютого 2011 року не було внесено змін до існуючого договору оренди землі в частині розміру орендної плати на підставі норм ПК України, а саме ст.ст. 288, 289 ПК України з урахуванням затвердженої нової нормативної грошової оцінки землі.
Статтею 274 ПК України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу). Сторони, при укладенні договорів оренди, досягли усіх істотних умов, в тому числі розміру орендної плати.
Враховуючи, що договір оренди є угодою цивільно-правового характеру, відповідно до ст.288 ПК України Бердянською міською радою - Орендодавцем до 01 лютого 2011 року не було внесено змін до існуючого договору оренди землі в частині розміру орендної плати на підставі норм ПК України з урахуванням затвердженої нової грошової оцінки.
Крім того, ст.289 ПК України також встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до ЗУ «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, що визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно зі статтею 5 цього Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок має використовуватись для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Також статтею 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII ПК України, а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок. Разом з тим, поняття нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII ПК України визначено у підпункті 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України, так нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII ПК України це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Як зазначалося вище, відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, ЗУ «Про оренду землі» (іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ст. 125, 126 Земельного кодексу України). Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 «Про оренду землі» - далі Закон № 161).
Статтею 654 ЦК України встановлено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Порядок зміни орендної плати встановлено статтею 23 Закону № 161, відповідно до якої за згодою сторін орендна плата переглядається за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб.
Із системного аналізу вищезазначених норм випливає, що у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності, в зв'язку з чим потрібно до діючого договору оренди вносити зміни в частині розміру орендної плати відповідно до вимог ЦК України, зокрема відповідно до ст.652 ЦК України.
На думку суду, рішення про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є підставою для автоматичного збільшення розміру орендної плати у разі, якщо таке правило не встановлено договором оренди земельної ділянки або якщо у договорі оренди зазначено конкретний розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як істотної умови договору.
Отже, податкове зобов'язання згідно податкового повідомлення-рішення №0006620152 від 09.11.2012 про донарахування орендної плати за землю у сумі 303041,97 грн. не може бути визначено відповідачем, а тільки на підставі договору, виходячи з діючих умов договору в зв'язку з відсутністю підстав в самому договорі.
Таким чином, позивач у відповідності до умов договору оренди землі від 23.12.2008 використовував земельну ділянку, а саме для будівництва та обслуговування туристичного притулку, та згідно визначеного виду основної діяльності надавало власне нерухоме майно в оренду. Висновок податкової стосовно не дотримання позивачем умов договору оренди землі, вимог вищенаведених нормативних актів та використання наданої земельної ділянки з недотриманням дозволених видів економічної діяльності такої землі (функціональне використання) є необґрунтованим.
Враховуючи висновки суду про необґрунтованість та безпідставність визначення відповідачем позивачу грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб в сумі
303041,97 грн., з яких 253856,09 грн. основний платіж та 49185,88 грн. штрафні (фінансові) санкції, суд вважає, що підстав для застосування стягнення цих коштів з позивача немає.
В силу ч.2. ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Всупереч вимогам даної норми відповідачем правомірності прийняття податкового повідомлення - рішення суду не доведено.
Відповідно до ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. ст. 160, 161, 162,163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов - задовольнити.
2. Визнати нечинним та скасувати як неправомірне податкове повідомлення -
рішення Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції в Запорізькій області Державної податкової служби № 0006620152 від 09.11.2012 про визначення суми грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб в сумі 303041 (триста три тисячі сорок одна гривня 97 коп.) з них 253856 (двісті п'ятдесят три тисячі вісімсот п'ятдесят шість гривень 09 коп.) основного платежу та 49185 (сорок дев'ять тисяч сто вісімдесят п'ять гривень 88 коп.) штрафних (фінансових) санкцій.
3. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою
відповідальністю «Ярна» (Код ЄДРПОУ 33123131) судовий збір у розмірі 2 146 (дві тисячі сто сорок шість гривень 00 коп.).
Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185 - 187 КАС України.
Суддя М.П. Авдєєв
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2013 |
Оприлюднено | 15.02.2013 |
Номер документу | 29311892 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Авдєєв Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні