cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21 лютого 2013 р. Справа № 5004/1573/12
за позовом Луцької міської ради
до відповідача: Приватного підприємства "Торговий Альянс"
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Черняк Л.О .
При секретарі Хомич О.В.
ПРЕДСТАВНИКИ:
ПРЕДСТАВНИКИ:
від позивача: Юрченко Н.М. - гол. спеціаліст юридичного відділу (дов. №1.1-8/3029 від 05.06.2012року),
від відповідача: Семенюк Л.В. - представник (дов. від 10.01.2013 року),
Оскільки представники сторін не заявили клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу, то протокол судового засідання ведеться з дотриманням вимог ст. 81 - 1 ГПК України без забезпечення повного фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст.ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.
В судовому засіданні 05.02.2013 року було оголошено перерву до 19.02.2013 року до 14 год. 30 хв. для надання можливості мирного врегулювання спору.
В судовому засіданні 19.02.2013 року було оголошено перерву до 21.02.2013 року до 15 год. 00 хв. для виклику у судове засідання представника Держкомзему.
Суть спору: позивач - Луцька міська рада у позовній заяві просить суд внести зміни до договору оренди землі №040607700176 від 02.06.2006 року, укладеного між міською радою та приватним підприємством "Торговий Альянс", загальною площею 1957 кв. м. , а саме:
- п. 5 даного договору викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2010-2012 рік становить 249595,78грн.",
- п. 9 даного договору викласти в наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України та становить: 6137,76 грн. станом на 2008 рік, 7070,70 грн. станом на 2009 рік, 7487,87 грн. станом на 2010 рік, 7487,87 грн. станом на 2011 рік, 7487,87 грн. станом на 2012 рік".
Обґрунтовуючи позовні вимоги, міська рада посилається на визначення у Податковому кодексі України, мінімальний розмір орендної плати, а саме те, що розмір річної плати за земельну ділянку, надану в оренду не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, що встановлюється нормативними актами. Отже, це викликає необхідність приведення п.п. 5, 9 спірного договору від 02.06.2006 року № 040607700176 у відповідність вимогам чинного законодавства.
Представник відповідача у судовому засіданні та у відзиві на позовну заяву (вх. №01-29/763/13д від 22.01.2013р.) позов не визнає, посилаючись на таке.
Діючим законодавством встановлено порядок внесення змін до угод, згідно якого особа, на думку якої необхідно змінити попередні домовленості, повинна надіслати власні пропозиції (примірник угоди, яку пропонується укласти для зміни договору) іншій стороні по договору, і лише у разі неповідомлення останнім про результати розгляду цих пропозицій та/або недосягнення сторонами згоди відносно зміни умов договору, у сторони, ініціатора внесення змін до існуючого договору, виникає право звернутись до суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.
Також, внесення змін до договору оренди землі є безпідставним саме в такій редакції як це зазначає позивач. Адже згідно ч. З ст. 653 ЦК України, "у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили." Дана стаття кореспондується і з п. 2.19. Постанови Пленуму ВГСУ від 17 травня 2011 року N 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" та п. 3.4.7. Рекомендацій Президії ВГСУ від 02.02.2010 р. N 04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства". Таким чином, позовні вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди, зокрема встановлення орендної плати за минулі періоди - 2008-2012 р.р. є незаконним та безпідставним.
Через канцелярію суду від сторін надійшли додаткові пояснення.
Міська рада зазначила, що з метою приведення умов договору до вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», Податкового кодексу України міська рада звернулася з позовом про внесення змін до пунктів 5,9 договору оренди земельної ділянки від 02.06.2006 року з 2008 року і до закінчення строку дії договору.
Представник міської ради позовні вимоги підтримала в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні та в письмових поясненнях проти додаткових пояснень представника міської ради заперечила, пояснивши суду, що відповідно до ст. 22 ГПК України позивач збільшує позовні вимоги, що суперечить нормам чинного законодавства. Просить в позові відмовити.
Із досліджених матеріалів справи, пояснень представників сторін, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В :
На підставі рішення Луцької міської ради від 28.12.2005 року №26/9.48 між міською радою та приватним підприємством «Торговий Альянс», 02.06.2006 року укладено договір оренди №040607700176 земельної ділянки площею 1957 кв. м. по вул. Глушець м. Луцьк терміном на 10 років, зареєстрований у Волинській регіональній філії підприємства «Центр державного земельного кадастру» за № 221260004 (а.с. 14).
Згідно п.15 договору оренди землі - цільове призначення земельної ділянки для обслуговування промисловості, транспорту та інше.
Пунктом 5 договору оренди встановлено нормативно грошову оцінку земельної ділянки 105937,29 грн.
Пунктом 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі 1,5% від грошової оцінки земельної ділянки на рік.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, вноситься щомісячно орендарем рівними частинами згідно п.п. 10, 11 договору оренди земельної ділянки.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року внесено зміни до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» (набув чинності з 01.01.2008 року), згідно з яким річна орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
Рішенням Конституційного суду України №10-рн/2008 визнані не конституційними положення Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» тому зміни до ч.4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» у тій самій редакції повторно були внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008р. і набули чинності 04.06.2008р.
З 01.01.2011р. Закон України «Про плату за землю» втратив чинність та набрав чинності Податковий кодекс України.
Відповідно до ст. 14.1.147, 271.1 Податкового кодексу плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Приписами ст. 288.5, 289.1 зазначеного кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Рішенням Луцької міської ради №25/62 від 26.03.2008р. «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Луцька» було змінено грошову оцінку земель територіальної громади м. Луцька в залежності від її місцезнаходження та функціонального використання для економічного регулювання земельних відносин при укладенні цивільно-правових угод та визначення розміру земельного податку (а.с. 33-57).
Рішенням Луцької міської ради №42/20 від 24.06.2009 року «Про впорядкування орендної плати за землю» встановлено річний розмір орендної плати за землю у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно із додатком з якого вбачається, що для відповідача він становить 3% річних (а.с. 30).
Дане рішення було оприлюднене на офіційному сайті Луцької міської ради та опубліковано у газеті «Луцький замок» № 27 від 02.07.2009р. (а.с. 59). Зазначене рішення органу місцевого самоврядування №42/20 від 24.06.2009 року є чинним, у встановленому законом порядку не скасоване і недійсним не визнавалося, а тому підлягає виконанню.
Відповідно до п. 9, 10 договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 1,5 % від грошової оцінки земельної ділянки на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, земельних ресурсів та уточнюється «орендарем» щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації (а.с. 14).
Відповідно до довідки від 20.08.2012 року №90-1.15 Управління Держкомзему у м. Луцьку Волинської області нормативна грошова оцінка земельних ділянок на території м. Луцька за 2010-2012 роки не змінилася (а.с. 58).
Відповідно до витягів з технічної документації з нормативно грошової оцінки, довідки Управління Держкомзему у м. Луцьку від 15.11.2011 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки на вул. Глушець (орендар - ПП Торговий Альянс») площею 0,1957 га для обслуговування будівель технічного водозабору, починаючи з 2008, 2009, 2010, 2011 років становить відповідно: 204592,07 грн., 235690,07 грн., 249595,78 грн., 249595,78 грн.(а.с. 20). Згідно довідки розрахунок орендної плати за земельну ділянку площею 0,1957 га - 3%, за 2008, 2009, 2010, з 2011 по 2012 роки складає відповідно: 6137,76 грн., 7070,70 грн., 7487,87 грн. (а.с. 19).
Відповідно до ст. 188 ГК України Луцькою міською радою 10.02.2011 року за вих. № 1.1-11/641 на адресу відповідача була надіслана пропозиція про зміну договору оренди земельної ділянки в частині визначення розміру орендної плати. На дану пропозицію відповіді відповідачем не надійшло.
Згідно ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Однак суд не може погодитьсь із запереченнями відповідача в частині обов'язкової досудової процедури врегулювання спору щодо внесення змін до господарських договорів (ст. 188 ГК України), як норми, яка встановлює загальний порядок укладення та зміни господарських договорів.
Приписами ст. 1 ГК України встановлено, що цей кодекс визначає основні засади господарювання в Україні і регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.
В той же час, відповідно до положень ч. 1 ст. 4 ГК України не є предметом регулювання цього кодексу земельні, гірничі, лісові та водні відносини, відносини щодо використання й охорони рослинного і тваринного світу, територій та об'єктів природно-заповідного фонду, атмосферного повітря.
Отже, земельні відносини, в т.ч. і відносини щодо строкового платного володіння і користування земельною ділянкою, не входить в предмет регулювання господарського кодексу України. Таким чином ст. 188 ГК України не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
Статтею 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
Відповідно до абз. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, після затвердження Луцькою міською радою 26.03.2008р. нової нормативної оцінки земель м. Луцька, відповідно підлягав перегляду земельний податок і орендна плата.
Підстави перегляду, тобто, зміни орендної плати, а значить - і зміни договору оренди, передбачено пунктом 12 договору оренди землі від 02.06.2006 року, згідно з яким, розмір орендної плати підлягає перегляду, крім інших випадків, і в разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів. Порядок внесення змін до договору визначено законом, а також договором оренди.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
З матеріалів справи вбачається, що з часу укладення договору оренди змінилась як нормативна оцінка землі на території м. Луцька, так і Закон, яким визначено граничний розмір орендної плати.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Таким чином, суд приходить до висновку, що вимога міської ради про внесення змін до договору оренди ґрунтується на Законі.
Однак, відповідно до положень ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішення суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Тому правові підстави для внесення змін до договору оренди починаючи з 2008 року, відсутні.
Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 80, 82-85 ГПК України, статтями 651, 653 ЦК України, статтями 1, 4, 188 ГК України, статтями 271, 288.5, 289.1 ПК України, Законами України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», «Про оренду землі», «Про оцінку землі», господарський суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Внести зміни до договору оренди землі №040607700176 від 02.06.2006р., укладеного між Луцькою міською радою та ПП «Торговий Альянс» виклавши
- пункт 5 договору в такій редакції : «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1957 кв. м. становить 249595,78 грн.»
- пункт 9 договору викласти в такій редакції : « Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України 7487,87 грн.».
3. В решті позовних вимог щодо внесення змін до договору оренди від 02.06.2006р. в частині викладення п.п. 5, 9 в редакції, яка встановлює нормативну грошову оцінку земельної ділянки з 2010 року до 2012 року та орендну плату починаючи з 2008 року до 2012 року, відмовити.
4. Стягнути із Приватного підприємства «Торговий Альянс» (Волинська область, м. Луцьк, вул. Гордіюк, 49, код 31398811) на користь Луцької міської ради (м. Луцьк, вул. Б.Хмельницького, 19, код 34745204) 1118 грн. витрат, пов'язаних з оплатою судового збору.
5. Зміни до договору оренди землі від 02.06.2006р., укладеного між Луцькою міською радою та ПП «Торговий Альянс», набирають чинності з моменту набрання законної сили рішенням суду.
Повний текст рішення складено
21.02.13
Суддя Л. О. Черняк
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2013 |
Оприлюднено | 25.02.2013 |
Номер документу | 29500361 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Черняк Любов Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні