cpg1251 номер провадження справи 4/1/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.02.13 Справа № 908/83/13-г
за позовом Прокурора Жовтневого району міста Запоріжжя, (69002, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, буд. 74) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Запорізької міської ради, (69002, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206)
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпротранссервіс», (69002, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, буд. 83, кв. 7)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області, (69037, м. Запоріжжя, вул. Зелінського, буд. 3)
про внесення змін до договору оренди землі від 28.01.2005 р. реєстраційний № 040526100034
суддя Зінченко Н.Г.
За участю представників сторін:
від позивача - Часова І.А., довіреність № 01-17/03206 від 31.10.2012 р.;
від відповідача - Гайворонський О.Ю., довіреність б/н від 05.04.2011 р.;
від прокуратури - Дядюшева К.Є., посвідчення № 001891 від 29.08.2012 р.;
від третьої особи - не з'явилася;
09.01.2013 р. до господарського суду Запорізької області звернувся Прокурор Жовтневого району міста Запоріжжя з позовною заявою в порядку ст. 2 ГПК України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпротранссервіс», м. Запоріжжя (ТОВ «Дніпротранссервіс») про внесення змін до договору оренди землі, укладеного Запорізькою міською радою та ТОВ «Дніпротранссервіс» щодо оренди земельної ділянки по вул. Жуковського, 32 у м. Запоріжжя площею 0,1329 га і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2005 р. за № 040526100034, шляхом викладення пункту 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 767 282 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот шістдесят сім тисяч двісті вісімдесят дві гривні 96 копійок) в цінах 2012 року» та викладення пункту 9 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 53 018 грн. 49 коп. (п'ятдесят три тисячі вісімнадцять гривень 49 копійок), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року».
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 09.01.2013 р. порушено провадження у справі № 908/83/13-г, справі № 908/83/13-г присвоєно номер провадження справи 4/1/13, на підставі ст. 27 ГПК України за ініціативою суду до участі у справі № 908/83/13-г у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача залучено Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області, м. Запоріжжя, судове засідання призначено на 30.01.2013 р., у сторін, третьої особи і прокурора витребувані документи і матеріали, необхідні для вирішення спору.
З метою витребування у сторін, третьої особи і прокурора додаткових документів і матеріалів, які мають суттєве значення для повного, всебічного та об'єктивного вирішення спору по суті, в судовому засіданні, на підставі ст. 77 ГПК України, оголошувалася перерва до 27.02.2013 р.
В судовому засіданні 27.02.2013 р. справу розглянуто, прийнято і оголошено, на підставі ст. 85 ГПК України, вступну і резолютивну частини рішення.
За письмовою заявою представників сторін і прокурора розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.
Третя особа в жодне судове засідання не з'явилася, письмові пояснення по суті спору та витребувані ухвалою суду по справі від 09.01.2013 р. документи і матеріали суду не надала, про поважність причин неявки повноваженого представника суд жодного разу не повідомляла. Про дату час та місце розгляду справи № 908/83/13-г третя особа була повідомлена належним чином ухвалою суду від 09.01.2013 р. про порушення провадження у справі № 908/83/13-г, яка 16.01.2013 р. отримана уповноваженою особою Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області, про що свідчить відмітка на повідомленні про вручення рекомендованого поштового відправлення (штрих-код 6910500586123).
За таких обставин, суд визнав за можливе розглянути справу по суті за наявними в ній матеріалами, яких достатньо для вирішення спору по суті, за відсутністю третьої особи.
В судовому засіданні 27.02.2013 р. до початку вирішення спору по суті судом розглянуто та вирішено клопотання відповідача, яке надійшло на адресу господарського суду Запорізької області 26.02.2013 р., про зупинення провадження у справі № 908/83/13-г до розгляду судом по суті спору у справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013 та набрання законної сили рішенням Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя у справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013 за адміністративним позовом ТОВ «Дніпротранссервіс» до Запорізької міської ради про скасування рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р.
Подане клопотання мотивовано тим, що позовні вимоги прокурора у справі № 908/83/13-г ґрунтуються на нормах рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яка є предметом розгляду справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013. Отже, результати розгляду Орджонікідзевським районним судом м. Запоріжжя справи № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013 можуть суттєвим чином вплинути на правовідносини сторін у справі № 908/83/13-г.
Представник позивача та прокурор проти заявленого клопотання заперечили, подане клопотання вважають безпідставним та необґрунтованим.
Дослідивши заявлене клопотання про зупинення провадження у справі, розглянувши матеріали справи № 908/83/13-г та заслухавши думку представників сторін з цього приводу, суд дійшов висновку, що клопотання про зупинення провадження у справі не підлягає задоволенню як безпідставне та таке, що не спрямоване на захист прав і охоронюваних законом інтересів сторін, виходячи з наступного.
Приписами статті 79 ГПК України встановлено, що господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом. Для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному конкретному випадку з'ясовує як пов'язана справа, яка розглядається господарським судом, зі справою, що розглядається іншим судом, а також те, чим обумовлюється неможливість розгляду справи. Як зазначено в п. 3.16 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" пов'язаність справ полягає у тому, що рішення іншого суду, який розглядає справу, встановлює обставини, які впливають на збирання та оцінку доказів у даній справі, зокрема, факти що мають преюдиціальне значення. Ці обставини повинні бути такими, що мають значення і унеможливлюють розгляд спору до вирішення справи іншим судом через те, що не можуть бути встановлені господарським судом самостійно у даній справі. Йдеться про те, що господарський суд не може розглянути певну справу через обмеженість своєї юрисдикції щодо конкретної справи внаслідок непідвідомчості, обмеженості предметом позову, неможливості розгляду тотожної справи, певної черговості розгляду вимог.
Предметом розгляду у справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013 є оскарження рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя». У разі позитивного вирішення судом спору у справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013 оскаржуване рішення № 79 від 03.03.2008 р. буде скасовано з моменту набрання законної сили рішенням Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя у справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013.
Таким чином, результати вирішення Орджонікідзевським районним судом м. Запоріжжя спору у справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013 не матимуть для суду преюдиціального значення при вирішенні спору у справі № 908/83/13-г. У випадку, якщо рішенням у справі № 335/1610/13-а 2-а/335/61/2013 Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя будуть встановлені істотні для господарської справи № 908/83/8/13-г обставини, що не були і не могли бути відомі сторонам під час розгляду даної господарської справи, то сторони не позбавлені можливості звернутися до господарського суду Запорізької області із відповідною заявою про перегляд даного рішення за нововиявленими обставинами, в порядку ст. ст. 112 -113 ГПК України.
Заявлені прокурором вимоги ґрунтуються на положеннях ст., ст. 121, 142 Конституції України, ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 21 Закону України «Про оренду землі», ст. 188 ГК України, ст., ст. 632, 651, 653 ЦК України, ст., ст. 274, 288, 290 Податкового кодексу України і полягають в тому, що позивачем та відповідачем у справі укладений договір оренди землі, за умовами якого позивач передав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельні ділянки, загальною площею 0,1329 га, для розташування торговельного комплексу магазинів, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 32, і зареєстровані в державному реєстрі земель за кадастровими № 2310100000:01:016:0134, № 2310100000:01:016:0135, № 2310100000:01:016:0136, № 2310100000:01:016:0137. Вказаний договір оренди землі зареєстрований у ЗРФ ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» 28.01.2005 р. за № 040526100034. Земельні ділянки фактично передані відповідачу за актом прийому-передачі від 28.01.2005 р. Згідно з п. 8 договір укладено на строк десять років. Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься у грошовій формі в розмірі 10 106,34 грн. за календарний рік в цінах 2004 року. Пунктом п. 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 1 010 634,00 грн. в цінах 2004 року. Тобто, орендна плата за договором оренди землі від 28.01.2005 р. визначена в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок у цінах 2004 року. Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Так, згідно зі ст. 288.1 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. У відповідності до ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі, але річна сума платежу не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим Кодексом. Рішенням Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. затверджено розміри орендної плати за використання земель міста Запоріжжя. Крім того, на підставі рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. Надані відповідачу в орендне користування за умовами договору оренди від 28.01.2005 р. земельні ділянки на час звернення до суду з цим позовом пройшли нормативну оцінку, яка становить 1 767 282,96 грн. Таким чином, визначена п. 5 договору нормативна грошова оцінка наданих відповідачу земельних ділянок не відповідає дійсній, а пункт 9 договору не відповідає вимогам Податкового кодексу України в частині встановлення орендної плати. 17.07.2012 р. позивач звернувся до відповідача з пропозицією № 01-32/01815 про укладення додаткового договору до спірного договору оренди землі від 28.01.2005 р. з метою приведення його умов у відповідність до вимог чинного законодавства. Однак відповідачем вказана пропозиція залишена без відповіді та задоволення. На час звернення до суду з даним позовом позивачем та відповідачем відповідні зміни до спірного договору не внесені. Згідно зі ст. 188 ГК України зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускається. Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. З урахуванням викладеного, прокурор просить суд позов задовольнити повністю.
Позивач заявлені прокурором вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позові прокурора, просить суд позов задовольнити.
Відповідач проти позову прокурора заперечив, заявлені вимоги вважає безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню судом. Свої заперечення відповідач мотивує тим, що він не є власником всіх об'єктів нерухомості, що знаходяться на земельних ділянках, які надані в оренду на підставі договору оренди землі від 28.01.2005 р. При цьому, відповідач належним чином у відповідності до умов укладеного договору сплачує орендну плату за земельні ділянки. Відповідно до положення закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення питань земельних відносин відноситься до виключної компетенції міської ради. Враховуючи зазначене, відповідач вважає, що міський голова не має повноважень для звернення до суб'єкта господарювання з приводу укладення додаткового договору до спірного договору оренди землі від 28.01.2005 р. за відсутністю рішення самої міської ради. Посилання прокурора на рішення № 16 від 27.07.2011 р. є недоречним, оскільки в постанові Донецького апеляційного господарського суду від 24.10.2011 р. у справі № 11/5009/3770/11 зазначено, що рішенням Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. затверджені коефіцієнти, що використовуються для розрахунку орендної плати, тобто це рішення не містить волевиявлення Запорізької міської ради на приведення діючого договору оренди у відповідність до чинного законодавства. Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити прокурору в задоволенні позову.
Розглянувши матеріали та фактичні обставини справи у їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін і прокурора, суд -
ВСТАНОВИВ:
28.01.2005 р., на підставі рішення вісімнадцятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 43 від 15.09.2004 р., Запорізькою міською радою (позивачем у справі) та ТОВ «Дніпротранссервіс» (відповідачем у справі) був укладений договір оренди землі (далі за текстом - Договір).
За умовами Договору позивач (Орендодавець) передав, а відповідач (Орендар) прийняв в строкове платне користування земельні ділянки загальною площею 0,1329 га, які знаходяться у м. Запоріжжя по вул. Жуковського, 32 і зареєстровані в державному реєстрі земель за кадастровими № 2310100000:01:016:0134, № 2310100000:01:016:0135, № 2310100000:01:016:0136, № 2310100000:01:016:0137. (пункти 1, 2 Договору).
Відповідно до умов п., п. 3, 14, 15 Договору земельні ділянки, на момент передачі в оренду, вільні від забудови. Земельні ділянки передаються в оренду для розташування торговельного комплексу магазинів. Цільове призначення земельних ділянок - землі іншого призначення.
Передача земельних ділянок орендарю здійснюється на умовах, що визначені у Договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємною частиною Договору. Передача земельних ділянок Орендарю здійснюється в п'ятиденний термін після державної реєстрації цього Договору за актом її прийому-передачі. (пункт 19 Договору).
Договір зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2005 р. за № 040526100034.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельних ділянок кадастровий № 2310100000:01:016:0134, № 2310100000:01:016:0135, № 2310100000:01:016:0136, № 2310100000:01:016:0137 загальною площею 0,1329 га, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 32, підтверджується Актом приймання-передачі земельних ділянок від 28.01.2005 р., який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача.
Пунктом 8 сторони погодили, що Договір укладається на десять років.
Як зазначено в п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 1 010 634,00 грн. (в цінах 2004 року).
Згідно з п. 9 Договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі: 10 106,34 грн. за календарний рік в цінах 2004 року.
Відповідно до п. 12 Договору розмір орендної плати переглядається один раз у рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
У відповідності до положень п. 32 Договору зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Українським ДНДІПМ «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі в розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р.
Рішенням Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт « 3».
Таким чином, вказаними рішеннями Запорізької міської ради було встановлено орендну плату за земельні ділянки, що є предметом Договору оренди землі від 28.01.2005 р., в розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки.
Як вбачається з матеріалів справи, надані відповідачу в орендне користування за умовами Договору оренди від 28.01.2005 р. земельні ділянки пройшли нормативну оцінку, яка, згідно Витягів з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.02.2013 р., наданих Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, на час судового вирішення спору становить:
- кадастровий номер 2310100000:01:016:0134 загальною площею 388,00 кв.м. - 528 393,92 грн.;
- кадастровий номер 2310100000:01:016:0135 загальною площею 206,00 кв.м. - 280 539,04 грн.;
- кадастровий номер 2310100000:01:016:0136 загальною площею 125,00 кв.м. - 170 230,00 грн.;
- кадастровий номер 2310100000:01:016:0137 загальною площею 610,00 кв.м. - 788 120,00 грн.,
а в цілому становить 1 767 282,96 грн.
У зв'язку із тим, що визначена п. 5 Договору оренди землі від 28.01.2005 р. нормативна грошова оцінка наданих відповідачу земельних ділянок не відповідає розміру, визначеному Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, а розмір орендної плати за надані відповідачу земельні ділянки, визначений пунктом 9 Договору, не відповідає встановленому рішеннями Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. і № 16 від 27.07.2011 р. та вимогам діючого законодавства, 17.07.2012 р. позивач звернувся до відповідача з пропозицією № 01-32/01815 про укладення додаткової угоди до спірного договору оренди землі з метою приведення його умов у відповідність до вимог чинного законодавства.
У відповідь на зазначену пропозицію листом від 20.08.2012 р. № 20 відповідач зазначив, що для укладення додаткової угоди до Договору оренди землі від 28.01.2005 р. Запорізька міська рада повинна звернутися до ТОВ «Дніпротранссервіс» з проектом додаткової угоди до договору оренди землі на підстав відповідного рішення Запорізької міської ради про приведення діючих договорів оренди у відповідність до вимог діючого законодавства та нової нормативної оцінки. При цьому відповідач посилався на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 24.10.2011 р. у справі № 11/5009/3770/11.
Отже, як свідчать фактичні обставини справи, вирішити питання щодо приведення Договору оренди землі від 28.01.2005 р. у відповідність до вимог діючого земельного законодавства у позасудовому порядку сторонам у справі не вдалося.
Враховуючи зазначене, прокурор та позивач вважають, що з метою приведення договірних відносин з відповідачем у відповідність до вимог діючого законодавства необхідно внести зміни до п. 5 Договору в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та викласти його в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 767 282 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот шістдесят сім тисяч двісті вісімдесят дві гривні 96 копійок) в цінах 2012 року» та внести зміни до п. 9 Договору в частині розрахунку розміру орендної плати та викласти його в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 53 018 грн. 49 коп. (п'ятдесят три тисячі вісімнадцять гривень 49 копійок), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року».
Приписами ст. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
На час вирішення спору в судовому засіданні порядок визначення розміру орендної плати врегульований статтею 288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 19127/03/07.3/17-10, який набув чинності з 01.01.2011 р. Так, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. (ст. 288.1). Розмір орендної плати встановлюються у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою : для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. (стаття 288.5.1).
Статтею 274.1 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки .
Орендна плата за землю визначена частиною 1 статті 21 Закон України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
У зв'язку із прийняттям Податкового кодексу України внесенні зміни, відповідно до яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). частина 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" в редакції Закону України № 2756-VІ від 02.12.2010 р.).
Відповідно до ч. 3 ст. 22 цього ж Закону орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, справляється виключно у грошовій формі.
Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно зі ст. 290 ГК України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.
Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Згідно з п. 34 ст. 26 вказаного Закону України виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до чинного законодавства.
Таким чином, з аналізу вище наведених норм законодавства, вбачається, що рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. і № 16 від 27.07.2011 р., якими встановлено орендну плату за земельні ділянки, що є предметом Договору оренди землі від 28.01.2005 р., в розмірі 3 % від їх нормативної грошової оцінки, прийняті Запорізькою міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.
Станом на час вирішення спору в судовому засіданні зазначені рішення Запорізької міської ради не визнані недійсними та не скасовані у встановленому законом порядку, тобто є чинними.
Згідно з приписами статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГГ України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Таким чином, оскільки судом встановлено, що визначена п. 5 Договору оренди землі від 28.01.2005 нормативна грошова оцінка наданих відповідачу в користування земельних ділянок не відповідає розміру, визначеному Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області згідно Витягів з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.02.2013 р., а розмір орендної плати за надані відповідачу земельні ділянки, визначений пунктом 9 Договору, не відповідає законодавчо встановленому, а умовами спірного Договору оренди землі від 28.01.2005 передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку, відповідач не ставить питання про розірвання договору, на цьому не наполягає і позивач, суд вважає, що наявні достатні підстави для зміни Договору у частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, виклавши пункти 5 і 9 Договору у запропонованій прокурором редакції.
За таких обставин, вимоги прокурора Жовтневого району міста Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до ТОВ «Дніпротранссервіс» про внесення змін до Договору оренди землі, укладеного Запорізькою міською радою та ТОВ «Дніпротранссервіс» щодо оренди земельної ділянки по вул. Жуковського, 32 у м. Запоріжжя площею 0,1329 га і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2005 р. за № 040526100034, шляхом викладення пункту 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 767 282 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот шістдесят сім тисяч двісті вісімдесят дві гривні 96 копійок) в цінах 2012 року» та викладення пункту 9 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 53 018 грн. 49 коп. (п'ятдесят три тисячі вісімнадцять гривень 49 копійок), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року» є доведеними, обґрунтованими та задовольняються судом.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Прокурор і позивач надали всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.
Доводи відповідача стосовно того, що для укладення додаткової угоди до Договору оренди землі від 28.01.2005 р. Запорізька міська рада повинна звернутися до ТОВ «Дніпротранссервіс» з проектом додаткової угоди до договору оренди землі на підстав відповідного рішення Запорізької міської ради про приведення діючих договорів оренди у відповідність до вимог діючого законодавства та нової нормативної оцінки суд вважає хибними та необґрунтованими, виходячи з наступного.
Приписами ст. 188 ГК України, якою врегулювано порядок зміни та розірвання господарських договорів, унормовано, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Таким чином, діючим законодавством не встановлено обов'язку для сторони договору, яка вважає за необхідне змінити договір, звертатися до іншої сторони договору саме з проектом додаткової угоди до договору. Для виявлення свого наміру щодо зміни господарського договору достатньо звернутися до іншої сторони з пропозицією про таку зміну.
Щодо посилань відповідача на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 24.10.2011 р. у справі № 11/5009/3770/11, то в цій постанові саме і зазначено, що на час вирішення судом спору у справі № 11/5009/3770/11 пропозиції від Запорізької міської ради на адресу ТОВ «Дніпротранссервіс» стосовно внесення змін до Договору оренди землі від 28.01.2005 р. не надходило, а наявність лише рішень Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. і № 16 від 27.07.2011 р., якими встановлено орендну плату за земельні ділянки, що є предметом Договору оренди землі від 28.01.2005 р., в розмірі 3 % від їх нормативної грошової оцінки не є достатньою підставою для внесення відповідних змін у Договір оренди землі від 28.01.2005 р.
Заперечення відповідача стосовно того, що він є власником лише частини об'єктів нерухомого майна, які знаходяться на земельних ділянках, що надані в оренду на підставі Договору оренди землі від 28.01.2005 р., судом до уваги не приймаються, оскільки це ніяким чином не впливає на обсяг прав та обов'язків відповідача як орендаря за Договором оренди землі від 28.01.2005 р.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, враховуючи міру та ступінь вини кожної із сторін у спірних правовідносинах, судові витрати присуджуються до стягнення з відповідача в доход Державного бюджету України.
Керуючись ст. 144 Конституції України, ст., ст. 188, 290 ГК України, ст., ст. 632, 651-653 ЦК України, ст., ст. 274.1, 288.1, 288.5.1 Податкового кодексу України, ст., ст. 21, 22 Закону України "Про оренду землі", ст., ст. 10, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст., ст. 33, 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Прокурора Жовтневого району міста Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпротранссервіс», м. Запоріжжя про внесення змін до договору оренди землі від 28.01.2005 р., укладеного Запорізькою міською радою та ТОВ «Дніпротранссервіс» щодо оренди земельної ділянки по вул. Жуковського, 32 у м. Запоріжжя загальною площею 0,1329 га і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2005 р. за № 040526100034, задовольнити повністю.
2. Внести зміни до Договору оренди землі від 28.01.2005 р., укладеного Запорізькою міською радою, м. Запоріжжя та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дніпротранссервіс», м. Запоріжжя щодо оренди земельної ділянки по вул. Жуковського, 32 у м. Запоріжжя загальною площею 0,1329 га і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2005 р. за № 040526100034, а саме:
пункт 5 Договору викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 767 282 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот шістдесят сім тисяч двісті вісімдесят дві гривні 96 копійок) в цінах 2012 року»,
пункт 9 Договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 53 018 грн. 49 коп. (п'ятдесят три тисячі вісімнадцять гривень 49 копійок), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року».
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпротранссервіс», (69002, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, буд. 83, кв. 7, код ЄДРПОУ 31921027) на користь Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район); банк отримувача: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район); МФО 813015; код ЄДРПОУ 38025409; рахунок № 31215206783007; код бюджетної класифікації 22030001; символ звітності банку - 206) 1 147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.
Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст., ст. 84, 85 ГПК України "04" березня 2013 р.
Суддя Н.Г.Зінченко
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2013 |
Оприлюднено | 06.03.2013 |
Номер документу | 29757683 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Зінченко Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні