Постанова
від 04.04.2013 по справі 908/83/13-г
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

03.04.2013 р. справа №908/83/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддівСклярук О.І. Богатиря К.В., Дучал Н.М. за участю: прокурора:Зозуля Н.В. посвідчення №012871 представників сторін: від позивача:не з'явився від відповідача:не з'явився від третьої особи:не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротранссервіс", м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 27.02.2013р. (повний текст рішення складено та підписано 04.03.2013р.) по справі№908/83/13-г (суддя: Зінченко Н.Г.) за позовом:Прокурора Жовтневого району міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Запорізької міської ради, м.Запоріжжя до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротранссервіс", м. Запоріжжя за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області, м. Запоріжжя провнесення змін до договору оренди землі від 28.01.2005р. реєстраційний №040526100034

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Жовтневого району міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Запорізької міської ради, м.Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротранссервіс", м. Запоріжжя про зміну договору оренди земельної ділянки по вул. Жуковського, 32 у м. Запоріжжя площею 0,1329га, зареєстрованого Запорізькою регіональною філією ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.01.2005р. за №040526100034, шляхом викладення пункту 5 договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1767282грн.96коп. (один мільйон сімсот шістдесят сім тисяч двісті вісімдесят дві гривні 96 копійок) в цінах 2012 року" та викладення пункту 9 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 53 018 грн. 49 коп. (п'ятдесят три тисячі вісімнадцять гривень 49 копійок), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року".

Рішенням господарського суду Запорізької області по справі №908/83/13-г від 27.02.2013р., повний текст якого підписаний 04.03.2013р. (суддя: Зінченко Н.Г.) позовні вимоги прокурора задоволено повністю. Внесено зміни до Договору оренди землі від 28.01.2005р., укладеного між Запорізькою міською радою, м. Запоріжжя та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпротранссервіс", м. Запоріжжя щодо оренди земельної ділянки по вул. Жуковського, 32 у м. Запоріжжя загальною площею 0,1329 га і зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 28.01.2005 р. за № 040526100034, а саме:

пункт 5 Договору викладено в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 767 282 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот шістдесят сім тисяч двісті вісімдесят дві гривні 96 копійок) в цінах 2012 року",

пункт 9 Договору викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 53 018 грн. 49 коп. (п'ятдесят три тисячі вісімнадцять гривень 49 копійок), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року". Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротранссервіс", (69002, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, буд. 83, кв. 7, код ЄДРПОУ 31921027) на користь Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район); банк отримувача: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район); МФО 813015; код ЄДРПОУ 38025409; рахунок №31215206783007; код бюджетної класифікації 22030001; символ звітності банку - 206) 1 147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. 00 коп. судового збору.

Рішення обґрунтовано приписами, зокрема, ч.1 ст.21 Закону України "Про оренду землі", п.п.288.5.1 Податкового кодексу України, ст. ст. 632, 651, 652 ЦК України.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпротранссервіс", м. Запоріжжя звернулося до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення по справі скасувати та відмовити у задоволені позовних вимог.

Заявник апеляційної скарги вважає, що рішення судом першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи.

Зокрема, посилається на Постанову Донецького апеляційного господарського суду по справі№11/5009/3770/11 та на ст.181 ГК України.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 21.03.2013р. порушено апеляційне провадження.

В судовому засіданні, яке відбулося 03.04.2013р. прокурор проти задоволення апеляційної скарги заперечував.

Крім того, на адресу Донецького апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від прокуратури Жовтневого району м. Запоріжжя, в якому просили рішення по справі залишити без змін.

Представники заявника апеляційної скарги, Запорізької міської ради та Управління Держкомзему у місті Запоріжжя Запорізької області, м. Запоріжжя в судове засідання не з'явилися.

Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України про час і місце судового засідання представники позивача, відповідача та третьої особи були повідомлені належним чином. Про наявність поважних причин неявки у судове засідання апеляційної інстанції уповноважених представників суд не повідомили, своїми правами, передбаченими ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, не скористалися.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 21.03.2013р. явка сторін не була визнана обов'язковою.

Враховуючи викладене та те, що апеляційна інстанція, відповідно до ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, переглядає справу за наявними в ній доказами і не зв'язана доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі, судова колегія вважає можливим розглянути апеляційну скаргу за відсутністю представників позивача, відповідача та третьої особи.

Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правільність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія зазначає наступне:

28.01.2005р. між Запорізькою міською радою (позивачем у справі) та ТОВ "Дніпротранссервіс" (відповідачем у справі) підписано договір оренди землі (а.с.10-14), зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2005р. за №040526100034 (далі - договір).

Вищевказаний договір підписано на підставі рішення вісімнадцятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради за №43 від 15.09.2004р.

Згідно до п. п. 1, 2 договору, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки площею 0,1329га для розташування торговельного комплексу магазинів, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, Жуковського,32.

У пункті п. 5 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 1 010 634,00 грн. (в цінах 2004 року).

Договір укладено строком на десять років ( п.8 договору).

Відповідно до п. 9 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 10 106грн. 34 коп. за календарний рік в цінах 2004 року.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10 договору).

В пункті 12 договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати, в інших випадках, передбачених законом.

Зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (п.32 договору).

Передача земельних ділянок орендарю здійснюється на умовах, що визначені у Договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємною частиною Договору. Передача земельних ділянок Орендарю здійснюється в п'ятиденний термін після державної реєстрації цього Договору за актом її прийому-передачі (пункт 19 Договору).

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельних ділянок кадастровий №2310100000:01:016:0134, №2310100000:01:016:0135, №2310100000:01:016:0136, №2310100000:01:016:0137 загальною площею 0,1329 га, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 32, підтверджується Актом приймання-передачі земельних ділянок від 28.01.2005р. (а.с.15), який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача.

03.03.2008р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Українським ДНДІПМ "Дніпромісто", затверджено базову вартість 1 кв.м. землі в розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008р. (а.с.66).

Рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011р. №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя", затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, згідно з додатком.

Відповідно до додатку до вищезазначеного рішення, для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м.Запоріжжя (за виключенням певних категорій) розповсюджується коефіцієнт "3" (а.с.63).

Вказаними рішеннями Запорізької міської ради було встановлено орендну плату за земельні ділянки, що є предметом Договору оренди землі від 28.01.2005р., в розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки.

Як вбачається з матеріалів справи, надані відповідачу в орендне користування за умовами Договору оренди від 28.01.2005р. земельні ділянки пройшли нормативну оцінку, яка, згідно Витягів з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.02.2013р., наданих Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області (а.с.19, а.с.81-85), становить:

- кадастровий номер 2310100000:01:016:0134 загальною площею 388,00 кв.м. -

528 393,92грн.;

- кадастровий номер 2310100000:01:016:0135 загальною площею 206,00 кв.м. -

280 539,04 грн.;

- кадастровий номер 2310100000:01:016:0136 загальною площею 125,00 кв.м. - 170 230,00 грн.;

- кадастровий номер 2310100000:01:016:0137 загальною площею 610,00 кв.м. -

788 120,00 грн., а в цілому становить 1 767 282,96 грн.

У зв'язку із тим, що визначена п. 5 Договору оренди землі від 28.01.2005р. нормативна грошова оцінка наданих відповідачу земельних ділянок не відповідає розміру, визначеному Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, а розмір орендної плати за надані відповідачу земельні ділянки, визначений пунктом 9 Договору, не відповідає встановленому рішеннями Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008р. і №16 від 27.07.2011р. та вимогам діючого законодавства, 17.07.2012р. позивач звернувся до відповідача з пропозицією №01-32/01815 (а.с.16) про укладення додаткової угоди до спірного договору оренди землі з метою приведення його умов у відповідність до вимог чинного законодавства.

У відповідь на зазначену пропозицію листом від 20.08.2012р. № 20 відповідач зазначив, що для укладення додаткової угоди до Договору оренди землі від 28.01.2005р. Запорізька міська рада повинна звернутися до ТОВ "Дніпротранссервіс" з проектом додаткової угоди до договору оренди землі на підставі відповідного рішення Запорізької міської ради про приведення діючих договорів оренди у відповідність до вимог діючого законодавства та нової нормативної оцінки. При цьому відповідач посилався на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 24.10.2011р. у справі № 11/5009/3770/11 (а.с.67).

У зв'язку з тим, що сторони не досягли взаємної згоди щодо внесення змін до договору, прокурор звернувся до суду з відповідним позовом.

Як зазначалося вище, рішенням позовні вимоги задоволено повністю.

Рішення обґрунтовано тим, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою

стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також приписами зокрема, ч.1 ст.21 Закону України "Про оренду землі", п.п.288.5.1 Податкового кодексу України, ст.632, 651, 652 ЦК України.

Колегія суддів погоджується з вказаним рішенням з наступних підстав.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

В силу статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

За приписами ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно ст. 23 Закону "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Як вбачається з витягу з рішення Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008року, а саме пункту 3, вирішено затвердити базову вартість 1м 2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008року.

Законами України N 2505-IV від 25.03.2005 р., № 309-У1 від 03.06.2008р. та №2756-VI від 02.12.2010р. були внесені зміни до статті 21 Закону України "Про оренду землі", а саме: розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. п. 288.5, 288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Таким чином, розмір річної орендної плати не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з матеріалами справи, рішенням позачергової сесії 6 скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3". Цим же рішенням визнано такими, що втратили чинність, рішення міської ради від 27.12.2006р. № 14, від 18.01.2008 р. №9 "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 27.12.2006р. № 14".

Доказів, що на час прийняття рішення по справі, рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011 р. за № 16 визнано недійсним або скасовано матеріали справи не містять.

Відповідно до статей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Пунктами 12 та 32 договору та Законом України "Про оренду землі" передбачені випадки зміни розміру орендної плати, зокрема зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації в інших випадках передбачених законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

За таких обставин, судова колегія вважає законним та обґрунтованим висновок місцевого суду, щодо задоволення вимог позивача стосовно внесення змін до договору оренди землі до п.5, п.9.

Що стосується доводів заявник апеляційної скарги, то судова колегія зазначає наступне:

Посилання заявника апеляційної скарги на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 24.10.2011р. у справі № 11/5009/3770/11, не може бути взято судовою колегією до уваги, оскільки однією із підстав з яких було відмовлено у задоволенні позову, стала відсутність пропозиції від Запорізької міської ради стосовно внесення змін до договору оренди.

В матеріалах даної справи (а.с.16) міститься пропозиція позивача «Про внесення змін до договору оренди землі» від 17.07.2012р. №01-32/01815, з якою він звернувся до відповідача. Зазначена пропозиція підписана міським головою.

Відповідно до п. 4 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова організовує в межах, визначених цим законом роботу відповідної ради та її виконавчого комітету, забезпечує виконання рішень відповідної ради та її виконавчого комітету, представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства.

Таким чином, міський голова звертаючись до відповідача з пропозицією про приведення договору у відповідність до вимог діючого законодавства, діяв в межах повноважень, передбачених ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Крім того, Господарський кодекс України не регулює земельні відносини (ст.4 ГК України).

Твердження заявника апеляційної скарги про порушення та неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, в зв'язку з чим Донецький апеляційний господарський суд не вбачає підстав для скасування рішення господарського суду Запорізької області.

Результати апеляційного провадження у справі оголошені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника скарги.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротранссервіс", м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 27.02.2013р., повний текст якого підписаний 04.03.2013р. у справі №908/83/13-г - залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 27.02.2013р., повний текст якого підписаний 04.03.2013р. у справі №908/83/13-г - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Головуючий суддя: О.І. Склярук

Судді: К.В. Богатир

Н.М. Дучал

Надруковано 8 екз.:

2-прокурору;

1-позивачу,

1-відповідачу,

1-третій особі;

1-у справу,

1-ДАГС,

1-ГСЗО.

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.04.2013
Оприлюднено05.04.2013
Номер документу30440855
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/83/13-г

Постанова від 11.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Ухвала від 04.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Постанова від 04.04.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 21.03.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 27.02.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 09.01.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні