cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
26.02.13р. Справа № 17/5005/11532/2012 За позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
до Приватного підприємства "Автотрансервіс", м.Дніпропетровськ
Третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державне підприємство "Дніпропетровське лісове господарство", м. Дніпропетровськ
про про зобов'язання вчинити певні дії
Суддя Суховаров А.В.
Представники:
від позивача: Іванченко І.С., довір. №104 від 02.08.12р.;
від відповідача: Чередниченко О.С. довір. №10 від 1.02.13р.;
від третьої особи: Городинська І.О., довір. № 10-18 від 22.01.13р.;
Думинський Г.П., директор, наказ № 696-К від 14.02.09р.;
Ананьева К.М., довір. № 01-52 від 12.02.13р. ;
Шестерня Н.О., довір. від 25.02.13р.
Суть спору :
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області (далі - позивач) звернулось з позовом до Приватного підприємства "Автотрансервіс" (далі - відповідач); за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державне підприємство "Дніпропетровське лісове господарство", у якому просить господарський суд:
внести зміни до п.п. 3.1., 3.6. до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р., виклавши їх в наступній редакції:
" 3.1. орендна плата визначається згідно ст. 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (останній місяць, за який є інформація про індекс інфляції) - серпень 2011 року - 32 039,82 грн. Орендна плата за перший місяць оренди - вересень 2011р. визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекси інфляції за вересень 2011 року."
" 3.6. Орендна плата згідно розрахунку перераховується таким чином:
-70 % до Державного бюджету по місцю реєстрації орендаря у податковій інспекції на
рахунки відкриті відділенням казначейства у розмірі 22 427,87 грн.
-30 % балансоутримувачу у розмірі 9 611,99 грн".
Зазначені зміни вступають в силу з 20.09.2011 року."
Позовні вимоги мотивовано тим, що у зв'язку із зміною на законодавчому рівні річних ставок орендної плати за використання нерухомого державного майна позивачем було направлено на адресу відповідача, для підписання, у трьох примірниках, додаткову угоду до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р. з пропозицією викладення пунктів 3.1., 3.6. договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р. в редакції запропонованій орендодавцем. На момент подачі позову, згоди між сторонами не досягнуто: відповідач додаткову угоду не підписав, та не повернув позивачу. Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з позовом до господарського суду.
Відповідач позов не визнає, у своєму відзиві на позов зазначає, що від позивача не надходило пропозиції щодо укладання додаткової угоди.
Від третьої особи надійшли письмові пояснення, за змістом яких третя особа проти позову заперечує. Посилається на порушення позивачем прав третьої особи, оскільки внесення змін до Договору безпосередньо вплине на її фінансове становище. Крім того, вказує, що внесення змін до діючого законодавства стосовно розміру річних ставок орендної плати за використання нерухомого державного майна не є підставою для зобов'язання внести зміни до договору оренди у разі відсутності згоди орендаря, як сторони по договору. Також, на думку третьої особи, позивачем не доведено факту проведення незалежної оцінки вартості об'єкта оренди, яка є необхідною для розрахунку орендної плати. До того ж, позивачем не направлялось третій особі пропозиції щодо укладання додаткової угоди до договору.
В порядку ст. 85 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи та оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В :
16.07.2010 року між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендарем) було укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД (далі - Договір), у відповідності з умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне окреме нерухоме майно - ремонтно-механічні майстерні (далі - майно) площею 567,53 кв.м., розміщене за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Космічна, 35, на двох поверхах двоповерхового приміщення, що перебуває на балансі Державного підприємства "Дніпропетровське лісове господарство" (далі - Балансоутримувач), вартість якого визначена згідно зі звітом про оцінку на 26.04.2010р. і становить за належною оцінкою 1 614 667,00 грн. (п.1.1 Договору).
Договір укладено на строк 2 роки 11 місяців, що діє з 16 липня 2010р. по 15 червня 2013 р. включно (п.10.1. Договору).
На виконання умов договору оренди позивачем передано державне нерухоме майно в користування відповідачу за актом прийому-передачі від 16.07.2010 року (а.с.14). Вказаний акт підписано повноважними представниками сторін та скріплено печатками.
Згідно п.3.1. Договору оренди орендна плата визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.95 № 786 (зі змінами) (далі - Методика розрахунку), або за результатами конкурсу на право оренди державного Майна і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (останній місяць, за який є інформація про індекс інфляції) - червень 2010 р. 26 940,52 грн. Орендна плата за перший місяць оренди - липень 2010р. визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекси інфляції за липень 2010р.
Відповідно до п.3.3 Договору орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.
Згідно п.3.6 Договору орендна плата перераховується до державного бюджету та Балансоутримувачу у співвідношенні:
- 50% до державного бюджету по місцю реєстрації орендаря у податковій інспекції на рахунки відкриті відділенням казначейства у розмірі 13 470,26 грн.;
- 50% балансоутримувачу у розмірі 13 470,26 грн., щомісяця не пізніше 15 числа місяця наступного за звітним відповідно до пропорцій розділу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.
Пунктом 10.3. Договору передбачено, що зміни і доповнення або розірвання Договору допускається за взаємної згоди сторін і оформлюються додатковими угодами.
У зв'язку із зміною на законодавчому рівні річних ставок орендної плати за використання нерухомого державного майна позивачем було направлено на адресу відповідача, для підписання, у трьох примірниках, додаткову угоду до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р. з пропозицією викладення пунктів 3.1., 3.6. договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р. в редакції запропонованій орендодавцем. На момент подачі позову, згоди між сторонами не досягнуто: відповідач додаткову угоду не підписав, та не повернув позивачу. Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з позовом до господарського суду.
Розглянувши матеріали справи господарський суд вважає за необхідне задовольнити частково позовні вимоги з огляду на наступне.
Фактичні обставини справи підтверджують, що сторони досягли усіх суттєвих умов передбачених законом для даних видів договорів оренди: зокрема щодо його предмету, ціни та строку його дії, а тому він вважається укладеним згідно вимог ст.ст.180, 181 Господарського суду України та ст. 638, 759 Цивільного кодексу України.
Пункт 1 ст. 759 ЦК України як загальна норма визначає, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Стаття 283 ГК України як спеціальна норма передбачає, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Приписами статті 762 ЦК України визначено, що за користуванням майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з неналежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також і в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
Статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно п. 1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів у односторонньому порядку заборонена, якщо інше не передбачено законом або договором.
Відповідно до ч.3 ст. 651 ЦК України у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до п. 3.5. Договору розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики розрахунку, істотної зміни стану об'єкта оренди з незалежних від сторін причин та в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
Згідно приписів пункту 17 Методики розрахунку, у разі коли орендодавцем майна є Фонд державного майна, його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується за нерухоме майно державних підприємств, організацій таким чином:
- 70 відсотків орендної плати до державного бюджету,
- 30 відсотків державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно.
Таким чином, внаслідок зміни Методики розрахунку орендної плати в частині визначення розміру орендних ставок на законодавчому рівні, позивач правомірно та згідно умов, визначених договором, звернувся до відповідача з пропозицією переглянути розмір орендної плати, встановлений договором.
Між тим, стосовно не направлення на адресу відповідача пропозиції щодо укладання додаткової угоди, суд зазначає наступне.
Стаття 188 ГК України передбачає, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Верховним Судом України у Постанові від 17.06.08р. № 8/32пд з посиланням на Рішення Конституційного Суду України від 09.07.02р. у справі № 1-2/2002 (про судове врегулювання спорів) зазначається, що недотримання позивачем вимог частини другої ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про розірвання договору, в разі виникнення такої необхідності, не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчинення прямого позову до відповідача про розірвання договору (п. 2 листа Вищого господарського суду України від 13.08.08р. № 01-8/482).
Враховуючи наведене, судом відхиляються доводи відповідача стосовно не направлення на його адресу пропозиції щодо укладання додаткової угоди.
Разом з тим, суд вважає неправомірними вимоги позивача щодо укладення додаткової угоди до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р. з 20.09.2011р., тобто за термін, що минув, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.3, ч.4 ст. 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов'язанням до моменту зміни або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором або законом.
Отже, в даному випадку момент зміни розміру орендної плати за чинним договором оренди збігається з моментом набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
За таких обставин, вимоги позивача підлягають задоволенню лише в частині внесення змін до п.п. 3.1., 3.6. Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що згідно ст. 44 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення такого збору визначаються Законом України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 7 зазначеного Закону, сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Відповідно до п. 2.2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовних заяв немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати.
Згідно ст. 8 Закону України "Про державний бюджет України на 2012 рік" від 22.12.2011 року N4282-VI встановлено з 1 січня 2012 року розмір мінімальної заробітної плати 1073 гривень на місяць.
За умовами ч. 3 ст. 7 цього ж Закону, повернення сплаченої суми судового збору здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної фінансової політики.
Враховуючи, що позивачем подано позов з вимогою немайнового характеру, розмір судового збору, який мав бути сплачений позивачем становить 1 073, 00 грн. Оскільки позивачем сплачено судовий збір в розмірі 1 134,00 грн., суд вважає за необхідне повернути з Державного бюджету України Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Дніпропетровській області суму надмірно сплаченого судового збору в розмірі 61.00 грн. (шістдесят одна грн. 00 коп.), зарахованого на підставі платіжного доручення №1091 від 11.12.2012р. про сплату судового збору в розмірі 1 134,00 грн., оригінал якого наявний у матеріалах справи №17/5005/11532/2012.
Згідно зі ст. 49 ГПК України судові витрати у справі слід покласти на відповідача.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 49, 75, 77, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Внести зміни з дня набрання рішенням законної сили до п.п. 3.1., 3.6. до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-4091-ОД від 16.07.2010р., виклавши їх в наступній редакції:
" 3.1. орендна плата визначається згідно ст. 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (останній місяць, за який є інформація про індекс інфляції) - серпень 2011 року - 32 039,82 грн. Орендна плата за перший місяць оренди - вересень 2011р. визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекси інфляції за вересень 2011 року."
" 3.6. Орендна плата згідно розрахунку перераховується таким чином:
-70 % до Державного бюджету по місцю реєстрації орендаря у податковій інспекції на
рахунки відкриті відділенням казначейства у розмірі 22 427,87 грн.
-30 % балансоутримувачу у розмірі 9 611,99 грн".
Стягнути з Приватного підприємства "Автотрансервіс" (49001, м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Заводська, 50, код ЄДРПОУ 30379054) на користь Регіонального віділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Комсомольська, 58, код ЄДРПОУ 13467337) суму 1 073,00 грн. (одна тисяча сімдесят три грн. 00 коп.) судового збору.
В решті позову відмовити.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Винести ухвалу про повернення з Державного бюджету України Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Дніпропетровській області (49000, м. Дніпропетнровськ, вул. Комсомольська, буд. 58; ЄДРПОУ 13467337) суму судового збору в розмірі 61,00 грн. (шістдесят одна грн. 00 коп.), зарахованої на підставі платіжного доручення №1091 від 11.12.2012р. про сплату судового збору в розмірі 1 134,00 грн., оригінал якого наявний у матеріалах справи №17/5005/11532/2012.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя А.В. Суховаров
Рішення підписано - 05.03.2013р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2013 |
Оприлюднено | 19.03.2013 |
Номер документу | 29993113 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Крутовських Володимир Іванович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Крутовських Володимир Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Суховаров Артем Володимирович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Суховаров Артем Володимирович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Суховаров Артем Володимирович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Суховаров Артем Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні