cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" березня 2013 р.Справа № 5017/2954/2012
За позовом: Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт"
До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство"
Про стягнення 78 228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625 284,32 грн.)
Головуючий суддя Степанова Л.В.
Суддя Смелянець Г.Є.
Суддя Меденцев П.А.
Представники:
Від позивача: Машник К.В. за довіреністю
Від відповідача: Чепрасов М.І. за довіреністю, Селегінська О.О. за довіреністю
Суть спору: про стягнення 78 228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625 284,32 грн.)
Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" про стягнення основного боргу розмірі 77023,51 доларів США, 3 % річних у розмірі 1205,48 доларів США, всього - 78 228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625 284,32 грн.).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 15.10.2012 року порушено провадження у справі № 5017/2954/2012.
У судовому засіданні 06.11.2012р. представником Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" були надані пояснення № ЮО 03-01/474 та додатки до нього (вх. № 33586/2012).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" у судовому засіданні від 06.11.2012р. надало відзив на позов (вх. № 33585/2012), згідно з яким проти задоволення позову заперечує.
У судовому засіданні 20.11.2012р. позивачем були надані заперечення на відзив Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" № ЮО 03-01/497 від 19.11.2012р. (вх. № 35199/2012).
03.12.2012р. до матеріалів справи надійшли пояснення Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" № ЮО 03-01/527 від 30.11.2012р. з документами в обґрунтування викладеної позиції (вх. № 36515/2012).
Відповідачем, у судовому засіданні 04.12.2012р. були надані додаткові заперечення на позовну заяву (вх. № 36807/2012).
12.12.2012р. до матеріалів справи надійшли пояснення Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" № ЮО 03-01/542 від 11.12.2012р. (вх. № 37813/2012).
У судовому засіданні 18.12.2012р. представник відповідача звернувся з клопотанням про залучення до матеріалів справи додаткових доказів (вх. № 38736/2012).
У судовому засіданні 25.12.2012р. представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" надав заперечення на пояснення позивача (вх. № 39546/2012).
У судовому засіданні 25.12.2012р. представник Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" надав пояснення по справі № ЮО 03-01/573 від 24.12.2012р. (вх. № 39550/2012).
Розпорядженням голови господарського суду Одеської області від 25 грудня 2012 року справу № 5017/2954/2012 за позовом Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" про стягнення 78 228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625 284,32 грн.) призначено до колегіального розгляду у складі: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Смелянець Г.Є. та суддя Меденцев П.А.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 26 грудня 2012 року справу № 5017/2954/2012 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Смелянець Г.Є. та суддя Меденцев П.А.
У судовому засіданні 17.01.2013р. відповідач надав заперечення на пояснення позивача (вх. № 1665/2013).
У судовому засіданні 12.02.2013р. представником позивача до матеріалів справи були надані пояснення (вх. № 4990/2013).
У судовому засіданні 25.02.2013р. представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" звернувся з клопотанням про продовження строку розгляду справи на 15 днів (вх. № 6609/2013), а також надав заперечення на пояснення позивача (вх. № 6610/2013 від 25.02.2013р.).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 25.02.2013р. строк розгляду справи було продовжено до 12.03.2013р.
У судовому засіданні 07.03.2013р. представником позивача були надані пояснення № ЮО 03-01/107 від 06.03.2013р. (вх. № 7855/2013).
Розглянув матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:
3 січня 2012 року між Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" (Порт) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" (Агент) було укладено договір № 1 КВ-П предметом якого відповідно до пп. 1.1, 1.2 є надання послуг Портом і агентське обслуговування Агентом суден, що прибувають в Ізмаїльський морський торговельний порт, а також визначення порядку сплати портових зборів та зборів і плат за послуги надані Портом. Надання послуг суднам і збори за них проводяться на підставі Постанови КМУ від 12.10.2000р. № 1544, Наказу МТУ від 27.06.1996р. № 214 у редакції Наказу від 15.12.2000р. № 711 зі змінами та доповненнями, КТМ України, Зводу звичаїв порту, Обов'язкових постанов по порту Ізмаїл, інших чинних нормативно-правових актів та на умовах даного договору.
Згідно з положеннями розділу 2 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р., до обов'язків Порту, зокрема, пп. 2.1, 2.6, 2.7, 2.8 віднесено наступне: за заявками Агента надає послуги суднам, що заходять в порт або виходять із порту. Своєчасно оформляє і передає Агенту рахунки з підтверджуючими документами за послуги, надані Портом. Проводить з Агентом звірку виставлених рахунків не рідше одного разу на рік з оформленням актів звірок. У разі порушення умов і термінів оплати Порт застосовує до судновласника заходи, передбачені законодавством України в т.ч. статтею 91 КТМ України.
Відповідно до п. 3.10 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. обов'язком Агента є виконання усіх вимог перерахованих законодавчих актів, а саме: діючих у порту Обов'язкових постанов по Ізмаїльському морському торговельному порту; Зводу звичаїв порту; КТМ України; міжнародних конвенцій з Міжнародного кодексу управління безпекою (МКУБ) і кодексу ISPS; керівництвом порту щодо системи управління безпекою судноплавства (СУБ); Тимчасовим положенням про забезпечення пропускного, внутрішньо-об'єктивного режиму і морської безпеки на території ДП "ІЗМ МТП"; законів з охорони довкілля, законодавчих актів (наказів), діючих на морському і річковому транспорті; наказів начальника порту, розпоряджень капітана порту, а також інших Актів чинного законодавства.
Крім того, пп. 3.19, 3.21, 3.22 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. до обов'язку Агента також віднесено своєчасне подання Порту належним чином підписаних вповноваженими особами та скріплених печаткою документів, необхідних для виставлення рахунків. Своєчасно та у повному обсязі сплачувати рахунки Порту та проводити платежі за цим Договором, згідно розділів 4 та 5 цього Договору. Проводити з Портом звірку сплачених рахунків з оформленням актів звірок, контролювати правильність виставлення рахунків.
Так, згідно порядку розрахунків, викладеного у розділі 4 відповідного договору, оплата рахунків порту здійснюється Агентом відповідно до норм діючого законодавства України, по суднам, що плавають під іноземним прапором - у доларах США, під прапором України - в національній валюті України (п. 4.1). Відповідно до п. 4.4 договору, остаточні рахунки за судно заходом, в тому числі всім іншим послугам наданим Портом, сплачуються Агентом не пізніше 5 (п'яти) банківських днів з дати виставлення рахунку.
Пунктом 5.1 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. передбачено, що сторони несуть відповідальність за невиконання, або неналежне виконання своїх зобов'язань за цим Договором на умовах, викладених в цьому Договорі та у відповідності з чинним законодавством України. Частиною 1 п. 5.2 договору закріплено, що Агент несе відповідальність за своєчасне отримання та сплату рахунків, виставлених Портом.
Відповідно до пп. 8.1, 8.2 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. цей Договір набирає чинності з дати його підписання повноважними представниками Сторін. Цей Договір залишається чинним до дати повного виконання Сторонами своїх зобов'язань відповідно до умов цього Договору. Умови договору діють з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.
На виконання вищенаведених вимог договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" були надані Товариству з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" послуги з льодового проведення суден за допомогою буксиру "Норд" згідно із наступними замовленнями відповідача: вих. № 2002/1 від 20.02.2012р., вих. № 2102-07 від 21.02.2012р., вих. № 2302-01 від 23.02.2012р. та два замовлення б/н від 11.03.2012р.
Так, за фактом надання вищенаведених послуг, Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" було виставлені наступні рахунки: № 1237К/06 від 27.04.2012р. на суму 30315,76 доларів США, № 1238К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США, № 1245/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США, № 1243К/06 від 27.04.2012р. на суму 3548,01 доларів США, № 1242К/06 від 27.04.2012р. на суму 3548,01 доларів США, № 1247К/06 від 27.04.2012р. на суму 4695,89 доларів США, № 1248К/06 від 27.04.2012р. на суму 4695,89 доларів США, № 1235К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США, № 1244К/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США, № 1246К/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США, № 1236К/06 від 27.04.2012р. на суму 13061,34 доларів США, № 1368/06 від 24.04.2012р. на суму 21278,28 доларів США на загальну суму 124790,70 доларів США.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" частково були оплачені надані позивачем послуги на загальну суму 47767,19 доларів США наступним чином.
27.06.2012р. рахунок № 1247К/06 від 27.04.2012р. на суму 4695,89 доларів США та рахунок № 1248К/06 від 27.04.2012р. на суму 4695,89 доларів США були погашені відповідачем у повному обсязі згідно з меморіальним ордером № 17208590. Рахунок № 1244К/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США та рахунок № 1246К/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США були погашені відповідачем у повному обсязі 03.07.2012р. згідно з меморіальним ордером № 17240182 та рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. на суму 13061,34 доларів США погашений частково - на суму 8284,42 доларів США. Рахунки № 1245/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США, № 1243К/06 від 27.04.2012р. на суму 3548,01 доларів США, № 1242К/06 від 27.04.2012р. на суму 3548,01 доларів США погашені відповідачем 17.07.2012р. у повному обсязі згідно з меморіальним ордером № 17294950 та рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США погашений частково - на суму 11098,71 доларів США. Рахунки № 1237К/06 від 27.04.2012р. на суму 30315,76 доларів США, № 1238К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США, № 1368/06 від 24.04.2012р. на суму 21278,28 доларів США - відповідачем оплачені не були взагалі.
Як повідомляє позивач у своєму позові, заборгованість Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" за надані Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" послуги з льодового проведення суден склала 77023,51 доларів США.
З огляду на наведене, Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" 23.05.2012р. звернулось до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" з вимогою № 03-01/198/564 про перерахування на користь Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" боргу у розмірі 124790,70 доларів США та пені у розмірі 2124,32 доларів США.
Відповіддю від 31.05.2012р. № 190 Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" повідомило про відсутність будь-яких правових підстав для задоволення вимоги № 03-01/198/564 від 23.05.2012р. в зв'язку з відсутністю належним чином оформлених документів, які підтверджують надані Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" послуги.
Враховуючи вищевикладені обставини, Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" про стягнення боргу з льодового проведення суден у розмірі 77023,51 доларів США та 3 % річних у розмірі 1205,48 доларів США, всього - 78 228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625 284,32 грн.). Свої вимоги позивач обґрунтовує порушенням відповідачем прийнятих на себе за договором № 1 КВ-П від 03.01.2012р. зобов'язань в частині повної та своєчасної оплати отриманих послуг, а також приписами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Кодексу торговельного мореплавства та положеннями Господарського процесуального кодексу України.
Під час розгляду справи позивачем неодноразово були надані письмові пояснення по справі. Так, згідно з поясненнями Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" № ЮО 03-01/474 (вх. № 33586/2012 від 06.11.2012р.) позивач зазначає, що заборгованість відповідача виникла на підставі договору на агентське обслуговування № 1 КВ-П від 03.01.2012р. який регламентує надання послуг Портом і агентське обслуговування Агентом суден, що прибувають в Ізмаїльський морський торговельний порт, а також визначення порядку сплати портових зборів і плат за послуги надані портом.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" проти задоволення позовних вимог заперечує та просить суд у задоволені позову Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" відмовити з підстав, викладених у відзиві на позов від 05.11.2012р. (вх. № 33585/2012 від 06.11.2012р.).
Так, у своєму відзиві відповідач зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" діючи як агент судновласників, замовило у позивача послуги по льодовому проведенню дванадцяти суден, що знаходились під агентуванням відповідача та заходили до Ізмаїльського порту в період зимньої навігації 2012р. При цьому, позивачем були надані рахунки на сплату зазначених послуг №№ 1235/06-1239/06 від 28.03.2012р. та №№ 1242/06-1248/06 від 28.03.2012р. на загальну суму 124790 доларів США. Зазначені рахунки були включені у відповідні по судам фінальні дисбурсментські рахунки, які були направлені судновласникам для кінцевого розрахунку. У зв'язку з тим, що рахунки позивача були надані без підтверджуючих документів, судновласники відмовились їх сплатити, про що відповідач негайно сповістив Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт". В своїх листах судновласники погодились сплатити тільки суми, нараховані за фактично надані судам послуги. Так, у червні-липні 2012 року відповідачем було перераховано позивачу 47767,19 доларів США, як плату за фактично надані послуги судам.
При цьому, як зазначає відповідач, факт виходу суден з Ізмаїльського морського торговельного порту свідчить про отримання відповідного дозволу та сплату всіх необхідних платежів. Крім того, факт відсутності заборгованості (грошового зобов'язання) виключає можливість застосування до відповідача плати за користування чужими грошовими коштами у вигляді трьох відсотків річних. Адже така плата застосовується тільки у разі прострочення виконання грошового зобов'язання, що свідчить про безпідставність вимог позивача щодо стягнення 3 % річних.
Не погоджуючись з позицією відповідача, Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" надало заперечення на відзив (№ ЮО 03-01/497 від 19.11.2012р.) згідно з якими зазначає наступне. Як вбачається з відзиву відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" не заперечує факту надання послуг по льодовому проведенню, а посилається тільки на безпідставну відмову судновласників сплачувати виставлені Портом рахунки у зв'язку з відсутністю підтверджуючих документів, а саме нарядів - завдань за роботу буксиру. Але послуги з буксирування суден Портом не надавались, а були надані послуги з льодового проведення суден, що підтверджується записами у судновому журналі т/х "Норд" та заявкою самого Агента, в якій міститься прохання саме льодового проведення суден, а не буксирування.
При цьому, як зазначає позивач, відповідно до наказу МИНМОРФЛОТУ СРСР від 28.12.1988р. № 173, судновий журнал є основним офіційним документом судна, який відображає дійсний стан того, які операції здійснювало судно під час виходу у плавання. Тобто, судновий журнал т/х "Норд" є первинним документом, на підставі якого виставлені рахунки Порту та достатнім доказом надання Портом послуг по льодовому проведенню суден відповідача. Крім того, Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" не має жодних правовідносин з судновласниками, яких обслуговує Агент, отже, посилання відповідача на неможливість сплатити рахунки позивача у зв'язку з відмовою їх оплати судновласниками є безпідставними та такими що не є предметом розгляду даної справи, особливо враховуючи підтвердження Агентом надання вказаних послуг.
Так, у зазначених запереченнях на відзив, позивач повідомляє, що у зв'язку з тим, що рахунки по льодовому проведенню суден Агента корегувалися, економістом Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" було зроблено механічну помилку та невірно вказано у рахунку № 1236К/06 від 27.04.2012р. суму у розмірі 8284,42 долара США. Але як вбачається з розрахунку вартості послуг, який був направлений відповідачу листом № 35/406/1 від 27.04.2012р., Агенту було направлено рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. з правильно вказаною сумою рахунку, а саме - 13061,34 доларів США.
В подальшому, позивачем були надані пояснення № ЮО 03-01/527 від 03.12.2012р. (вх. № 36515/2012) відповідно до яких останній зазначає наступне. Сума розрахунків за послуги із льодового проведення суден відповідача, виставлених Портом, складались з роботи буксиру "Норд" по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре та проводки суден Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство", яка включала в себе ходовий час, час стоянки та посадки/висадки лоцманів на судна.
Як зазначає позивач, 01.02.2012р. відповідно до наказу Укрморрічінспекції № 15 від 31.01.2012р., на українській ділянці річці Дунай було оголошено льодову кампанію. При цьому, основним завданням цієї кампанії було не допустити утворення льодових перемичок, які сприяють підйому рівня води та затопленню низинних ділянок берегової межі, пошкодженню та аваріям флоту, зупиненню судноплавства та торговельного обороту. Жоден суб'єкт морегосподарського комплексу, крім Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" не прийняв участі у проведенні льодової компанії. Адміністрація Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт", усвідомлюючи загрозу утворення льодових заторів, що могло призвести до і затоплення портів Кілія і Вилкове, та зупинки судноплавства на р. Дунай, за свій рахунок взяло і у користування буксир льодового класу "Норд".
Так, як зазначає позивач, буксир був отриманий у користування у Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний" з яким було укладено договір № СД/ПФ-18п від 02.03.2012 року, копія якого міститься в матеріалах справи.
Відповідно до п. 4.2 договору № СД/ПФ-18п від 02.03.2012 року, годинна ставка роботи буксиру складає 4 334,88 грн. (без ПДВ) за годину надання послуги з урахуванням дизельного пального та 2718,80 грн. (без ПДВ) за годину надання послуги без урахування дизельного пального.
При цьому, як вбачається із записів суднового журналу т/х "Норд", 21 та 22 лютого 2012 року у гирлі Бистре стояв суцільний паковий лід. Згідно копії суднового журналу т/х "Норд" від 22 лютого 2012 року, буксир проводив колку льоду на 5-6, 8 кілометрах гирла Бистре та проводив роботу по колці і спуску льоду між 8 та 11 кілометрами р. Дунай. Об 16-00 т/х "Норд" закінчив колку льоду та його спуск по течії, утворив канал для проходу суден, відійшов для колки льоду у район 16 кілометра р. Дунай та закінчив колку Вилківського рейду. 23 лютого з 7:20 по 9:50 т/х "Норд" проводив льодову розвідку у гирлі Бистре.
Так, вартість послуг буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре склала: 44 години (робота буксиру) х 5 201,87 грн./час (вартість роботи т/х "Норд" відповідно Договору № СД/ПФ-18п від 02.03.2012 року з урахуванням ПДВ) = 228 882,28 грн. Вказана сума у рахунках від 28.03.2012 року була рівномірно розподілена на дванадцять суден Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство", на які відповідачем були надані заявки щодо льодового проведення суден.
На підставі звернення судновласника т/х "Волго-Дон-203" Росшипком Марин та інформації, отриманої від органів прикордонної служби, яка була також підтверджена співробітниками ПРДЗ Вилкове, тільки 4 судна, а саме - т/х "Волго-Дон-235", т/х "Волго-Балт-246", т/х "Омский - 205", т/х "Калоян", знаходились на період роботи т/х "Норд" по звільненню від льоду гирла Бистре (22.02.2012р.-23.02.2012р.), на морському рейді (Жебрияновська бухта). Тобто тільки вказаним 4 суднам, для подальшого заходу у п. Вилкове та п. Ізмаїл була необхідна колка льоду у гирлі Бистре, без якої жодне з вказаних суден не мало змоги самостійно дійти до п. Вилкове.
У зв'язку з вищевикладеним, економістом Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" у квітні були відкориговані рахунки від 28.03.2012 року з віднесенням вартості робіт по колці льоду та по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре тільки на 4 судна та виставлені відповідні рахунки. При цьому, загальна сума по рахункам не змінилась та склала 124 790,70 доларів США.
Так, відповідно до вищенаведених пояснень, позивач надає розшифровку вартості проведення караванів, зазначену у спірних рахунках, наступним чином.
Рахунок № 1237К/06 від 27.04.2012р. на суму 30315,76 доларів США за льодове проведення т/х "Омский - 205". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду т/х "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246", т/х "Омский - 205" , т/х "Калоян", до каравану 2 входять: т/х "Волго-Дон - 203", т/х "Омский - 205" . Проведення караваном 1 за напрямком:
- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.
- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.
- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Омский - 205" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).
Проведення караваном 2 за напрямком:
- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 17:20 год. 23.02.2012р. по 18:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,50 год.) склала 15000 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:15 год. 24.02.2012р. по 19:10 год. 24.02.2012р. (загальний час - 13,00 год.) склала 130000 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. (загальний час - 11,50 год.) склала 59821,51 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:40 год. 25.02.2012р. по 13:00 год. 25.02.2012р. (загальний час - 6,50 год.) склала 65000 грн.
Так, вартість проведення каравану 2 склала 332 243,95 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Омский - 205" - 166 121,98 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 166 121,98 грн. + 57 220,57 грн. = 242 092,55 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 30 315,76 доларів США.
Рахунок № 1238К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США за льодове проведення т/х "Калоян". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду т/х "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246", т/х "Омский - 205", т/х "Калоян" , до каравану 4 входять: т/х "Волго-Дон - 203", т/х "Калоян" , т/х "Нота". Проведення караваном 1 за напрямком:
- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.
- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.
- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Калоян" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).
Проведення караваном 4 за напрямком:
- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 16:50 год. 26.02.2012р. по 18:30 год. 26.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20000 грн.
- 33 км.: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 06:00 год. 27.02.2012р. по 12:30 год. 27.02.2012р. (загальний час - 7,00 год.) склала 70000 грн.
Так, вартість проведення каравану 4 склала 152 422,44 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Калоян" - 50 807,48 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 50807,48 грн. + 57 220,57 грн. = 126778,05 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 15 875,63 доларів США.
Рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США за льодове проведення т/х "Волго-Дон - 235". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду т/х "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246", т/х "Омский - 205", до каравану 4 входять: т/х "Волго-Дон - 203" , т/х "Калоян", т/х "Нота". Проведення караваном 1 за напрямком:
- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.
- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.
- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Дон - 235" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).
Проведення караваном 4 за напрямком:
- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 16:50 год. 26.02.2012р. по 18:30 год. 26.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20000 грн.
- 33 км.: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 06:00 год. 27.02.2012р. по 12:30 год. 27.02.2012р. (загальний час - 7,00 год.) склала 70000 грн.
Так, вартість проведення каравану 4 склала 152 422,44 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Дон - 235" - 50 807,48 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 50807,48 грн. + 57 220,57 грн. = 126778,05 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 15 875,63 доларів США. В подальшому, рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. був частково оплачений Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" на суму 11 098,71 доларів США. Залишок по рахунку, якій підлягає оплаті складає 4 776,92 доларів США.
Рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. на суму 13061,34 доларів США за льодове проведення т/х "Волго-Балт - 246". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду т/х "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246" , т/х "Омский - 205", т/х "Калоян", до каравану 5 входять : т/х "Волго-Балт - 246" , т/х "В. Тарахин", т/х "Волго 4006". Проведення караваном 1 за напрямком:
- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.
- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.
- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.
Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Балт - 246" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).
Проведення караваном 5 за напрямком:
- 10 км. - 40 км.: вартість переходу до каравану у період з 11:50 год. 28.02.2012р. по 14:00 год. 28.02.2012р. (загальний час - 2,50 год.) склала 25000 грн.
- 40 км. - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 14:00 год. 28.02.2012р. по 19:25 год. 28.02.2012р. (загальний час - 6,00 год.) склала 60000 грн.
Так, вартість проведення каравану 5 склала 85 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Балт - 246" - 28 333,33 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 28333,33 грн. + 57 220,57 грн. = 104 303,90 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 13 061,34 доларів США. В подальшому, рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. був частково оплачений Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" на суму 8284,42 доларів США. Залишок по рахунку, якій підлягає оплаті складає 4 776,92 доларів США.
Рахунок № 1368/06 від 24.04.2012р. на суму 21 278,28 доларів США за льодове проведення т/х "Волго-Дон - 203". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду т/х "Норд"). До каравану 2 входять: т/х "Волго-Дон - 203", т/х "Омский - 205". Проведення караваном 2 за напрямком:
- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 17:20 год. 23.02.2012р. по 18:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,50 год.) склала 15000 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:15 год. 24.02.2012р. по 19:10 год. 24.02.2012р. (загальний час - 13,00 год.) склала 130000 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. (загальний час - 11,50 год.) склала 59821,51 грн.
- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:40 год. 25.02.2012р. по 13:00 год. 25.02.2012р. (загальний час - 6,50 год.) склала 65000 грн.
Так, вартість проведення каравану 2 склала 332 243,95 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Дон - 203" - 166 121,98 грн. (у т.ч. ПДВ).
Обколка т/х "Волго-Дон - 203" на 75 км. у період з 06:20 год. 25.02.2012р. по 06:40 год. 25.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 3800 грн.
Таким чином, 166 121,98 грн. + 3 800 грн. = 169 921,98 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 21 278,28 доларів США.
В свою чергу, відповідачем 04.12.2012р. до матеріалів справи були надані додаткові заперечення на позовну заяву (вх. № 36807/2012) згідно з яким останній зауважує, що зміст наданої позивачем послуги складався з двох складових: роботи т/х "Норд" по колці льоду у гирлі Бистре та з льодового проведення суден. У дійсності ж відповідачем замовлялись лише послуги з льодового проведення суден, що підтверджується відповідними замовленнями Агента. Під льодовою проводкою розуміється саме хід судна в каравані. Отже роботи т/х "Норд" по колці льоду у гирлі Бистре відповідачем не замовлялись та не повинні оплачуватися.
Крім того відповідач, з посиланням на ст. 901 Цивільного кодексу України, пп. 2.4.1, 2.4.2 Збірнику тарифів на комплекс робіт, пов'язаних з обробленням вантажів у портах України, затвердженого наказом Міністерством транспорту України від 12 березня 2003 року № 188, п. 1 ст. 75 Кодексу торгівельного мореплавства України стверджує, що позивач, виконуючи функції та обов'язки морського порту, повинен був забезпечити судновласникам безпечний рух в портових водах, не покладаючи на них обов'язок щодо сплати робіт по очищенню гирла Бистре від льоду, а лише здійснити замовлену відповідачем послугу з льодового проведення суден.
Згідно з поясненнями позивача № ЮО 03-01/542 від 11.12.2012р. (вх. № 37813/2012) Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" вважає додаткові заперечення відповідача безпідставними та такими, що не ґрунтуються на належних доказах та діючому законодавстві України з огляду на наступне. Відповідно до заявок Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" № 2102-07 від 21.02.2012р. та № 2302-01 від 23.02.2012р. відповідачем було замовлено послуги з льодового проведення суден від порту Вилкове до порту Ізмаїл із попереднім проходженням суден через гирло Бистре. Також у заявці № 2302-01 від 23.02.2012р., яка дублює заявку № 2102-07 від 21.02.2012р. Агентом також було замовлено доставку лоцманів на судна, заявлені під льодове проведення за допомогою буксиру "Норд", а саме т/х "Волго-Дон-235", т/х "Волго-Балт-246", т/х "Омский - 205", т/х "Калоян" та т/х "Волго-Дон-203".
При цьому, як зауважує позивач, відповідач у своїх додаткових запереченнях вказує, що під льодовою проводкою розуміється хід судна в каравані, але не надає жодного доказу щодо даного твердження. При цьому позивач зазначає, що у діючому законодавстві України не має жодного нормативного акту, який визначає, які саме послуги відносяться до послуг з льодового проведення.
Також позивач вважає безпідставними посилання відповідача на положення Збірнику тарифів на комплекс робіт, пов'язаних з обробленням вантажів у портах України оскільки вони не поширюються на правовідносини, що виникли між сторонами по справі.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" надало заперечення на пояснення позивача (вх. № 39546/2012 від 25.12.2012р.) відповідно до яких відповідач вважає, що нарахування зроблені позивачем у своєму розрахунку на відповідають вартості фактично наданих послуг.
Водночас, позивачем були надані чергові пояснення по справі № ЮО 03-01/573 від 24.12.2012р. (вх. № 39550/2012 від 25.12.2012р.) відповідно до яких Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт", крім іншого, зазначає, що гирло Бистре знаходиться в межах акваторії Державного підприємства "Морський торговельний порт "Усть - Дунайськ" і саме цей порт повинен був забезпечувати безпеку судноплавства, очистку своєї акваторії від льоду і справляти за це плату, у зв'язку з чим очищення суднового ходу від льоду у гирлі Бистре взагалі не входило до обов'язку позивача. Однак, послуга з льодового проведення є безперервним процесом, який був необхідним для виконання заявок Агента, а саме - проходу суден за буксиром з рейду Чорного моря (із проходженням через гирло Бистре з посадкою/висадкою лоцманів) до порту Вилкове та до порту Ізмаїл, тому сума рахунків за послуги із льодового проведення суден відповідача, виставлених Портом, складалась із роботи буксира "Норд" по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре та проводки суден Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство", яка включала в себе ходовий час, час стоянки та посадки/висадки лоцманів на судна. Крім того наполягає, що усі ці послуги були замовлені Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" згідно із заявками № 2102-07 від 21.02.2012р. та № 2302-01 від 23.02.2012р. в яких відповідач гарантував наступну оплату виставлених Портом рахунків за надані послуги з льодового проведення суден.
В свою чергу, відповідачем були надані заперечення на пояснення позивача від 16.01.2013р. (вх. № 1665/2013 від 17.01.2013) відповідно до яких Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" звертає увагу суду на наступному. Листом від 07.02.2012р. вих. № 47/100, відповідно до якого позивач повідомив про вартість здійснення льодового проведення, позивач погоджував з відповідачем тільки тарифи за проведення одного судна або за проведення каравану суден (не більше трьох). При цьому, як зазначає відповідач, вказані тарифи встановлені наказом начальника порту від 23.01.2012р. № 72 "Про впорядкування введення в дію місцевих цін і тарифів ДП "ІЗМ МТП" та наказом ДП "Ізмаїльський морський торговельний порт" від 09.02.2012р. № 158 "Про ведення в дію місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд" і саме за "при проведені одного судна чи каравану…". Також відповідач заперечує проти здійснення позивачем розрахунку за тарифами, що встановлені положеннями договору № СД/ПФ-18п від 02.03.2012р., оскільки даний договір укладений між позивачем та ДП "МТП "Южний". Більш того, відповідач вважає, що вартість стоянки під час проведення та інше не можуть бути включені до рахунків в тому числі і з тих підстав, що ані тариф вартості стоянки під час проведення, ані інше не були затверджені наказом ДП "Ізмаїльський морський торговельний порт" від 09.02.2012р. № 158 "Про ведення в дію місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд" та не погоджувалися листом від 07.02.2012р. вих. № 47/100.
Крім того, відповідач стверджує, що роботи проведені буксиром "Норд" були виконані в рамках робіт, оплачених льодовим збором, що сплачувалися окремо. А забезпечення безпечного руху в портових водах, безпечної стоянки та обробки суден, згідно з ст. 75 КТМ України - є обов'язком будь-якого морського порту щодо забезпечення безпеки мореплавства. Також відповідач вважає, що дії позивача щодо виставлення рахунків після остаточних погоджених розрахунків суперечать положенням п. 4.4, укладеного між сторонами по справі, договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. та саме позивач повинен нести відповідальність за несвоєчасне виставлення рахунків. Крім іншого, Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" заперечує проти сплати робіт, які були виконані позивачем на території інших портів, а саме - робіт по кольці льоду.
В подальшому, позивачем були надані до матеріалів справи пояснення № ЮО 03-01/74 від 11.02.2013р. (вх. № 4990/2013 від 12.02.2013р.), а також пояснення № ЮО 03-01/107 від 06.03.20163р. (вх. № 7855/2013 від 07.03.2013р.) згідно з яким позивач на позовних вимогах наполягає та просить суд задовольнити їх у повному обсязі.
Відповідачем також були надані чергові заперечення на пояснення позивача від 22.02.2013р. (вх. №6610/2013 від 25.02.2013р.) відповідно до яких відповідач просить суд звернути увагу, зокрема, на той факт, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" не ухилявся від оплати послуг, наданих позивачем на виконання умов договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р., однак заперечує проти оплати послуг, які не стосуються договірних правовідносин та не погоджувалися між сторонами окремо.
Статтею 297 Господарського кодексу України передбачено, що за агентським договором одна сторона (комерційний агент) зобов'язується надати послуги другій стороні (суб'єкту, якого представляє агент) в укладенні угод чи сприяти їх укладенню (надання фактичних послуг) від імені цього суб'єкта і за його рахунок. Агентський договір повинен визначати сферу, характер і порядок виконання комерційним агентом посередницьких послуг, права та обов'язки сторін, умови і розмір винагороди комерційному агентові, строк дії договору, санкції у разі порушення сторонами умов договору, інші необхідні умови, визначені сторонами. Договором повинна бути передбачена умова щодо території, в межах якої комерційний агент здійснює діяльність, визначену угодою сторін. У разі якщо територію дії агента в договорі не визначено, вважається, що агент діє в межах території України.
Пунктом 5.1 Правил льодового проведення суден, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 12.03.2011 № 14 передбачено, що у морських портах, які замерзають, з метою забезпечення їх навігаційної доступності і безпеки мореплавства в умовах льодоутворення в морських портах і на підходах до них виконується криголамне проведення суден.
Частинами 1, 2, 3 пункту 5.3 відповідних Правил встановлено, що початок і кінець льодової кампанії в окремих регіонах України оголошується наказом Укрморрічфлоту на підставі інформації, отриманої від льодових координаторів з проведення льодових операцій в регіонах. Якщо початок або кінець льодової кампанії Укрморрічфлотом не оголошено, а льодові умови в районі порту різко погіршилися або покращилися, капітан відповідного порту має право самостійно оголосити про початок або кінець льодової кампанії в зоні дії порту, про що в якомога стислий термін інформує Укрморрічфлот. На підставі інформації, отриманої від капітана порту, Укрморрічфлот видає відповідний наказ про оголошення початку або кінця льодової кампанії в зоні дії зазначеного порту.
Більш того, п. 5.4 вищезазначених Правил зазначено, що у період криголамного проведення підхід суден до причалів або місць постановки на рейді в морському порту, а також відхід суден від причалів або місць постановки суден на рейді в морському порту здійснюються шляхом проведення суден за допомогою криголама від краю криги до місця постановки судна біля причалу або на якір і назад.
Крім того, п. 5.7 Правил закріплено, що замовлення на проведення судна через лід капітан судна направляє: у порту - начальникові та капітанові порту, а в морі - додатково капітанові криголама. У разі включення судна до складу каравану капітан судна (судноводій) повинен отримати від керівництва льодовими операціями рекомендації щодо прямування до місця формування каравану і назву криголама (або головного та допоміжних криголамів у разі, якщо їх кількість у каравані більше одного).
Відповідно до ч. 1 п. 15 Зборів і плат за послуги, що надаються суднам закордонного плавання у морських портах України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 27 червня 1996 р. № 214 (у редакції наказу Міністерства транспорту України від 15 грудня 2000 р. № 711) лоцманський збір справляється з усіх суден, що заходять у порти (причали) України або прямують транзитом судноплавними водними шляхами.
Крім того, п. 17 відповідних Зборів передбачено, що лоцманський збір включає в себе плату за плавучі споруди, які використовуються для доставки лоцмана на судно, що входить у порт, або зняття лоцмана із судна, що виходить з порту.
З огляду на зазначені приписи законодавства та з урахуванням наявних в матеріалах справи доказів, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" частково, а саме задоволенню підлягає вартість доставки, посадки та висадки лоцманів т/х "Норд", перехід та проведення каравану, а також обколка т/х "Волго-Дон - 203" у період з 06:20 год. 25.02.2012р. по 06:40 год. 25.02.2012р. як обґрунтоване та доведене положеннями наказу начальника Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" № 158 від 09.02.2012р. "Про введення в дію місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд", Розрахунку місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд" при проведені каравану до трьох суден типу ріка-море/море, або одного буксирно-баржового складу (каравану), Розрахунку місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд" при проведені одного судна типу ріка - море/море, затверджених 07.02.2012р. начальником Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт", а також заявками відповідача вих. № 2002/1 від 20.02.2012р., вих. № 2102-07 від 21.02.2012р., вих. № 2302-01 від 23.02.2012р. та два замовлення б/н від 11.03.2012р. згідно з якими Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" просить провести льодове проведення та доставку лоцманів за допомогою буксира "Норд" з гарантією оплати згідно виставлених рахунків.
Тобто, рахунок № 1237К/06 від 27.04.2012р. підлягає задоволенню на суму 7842,52 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 62 628,03 грн.); рахунок № 1238К/06 від 27.04.2012р. підлягає задоволенню на суму 893,48 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 7135,04 грн.); рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. підлягає задоволенню на суму 893,48 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 7135,04 грн.); рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. підлягає задоволенню на суму 5895,96 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 47083,33 грн.), рахунок № 1368/06 від 24.04.2012р. підлягає задоволенню на суму 5970,43 долара США (еквівалент за курсом НБУ - 47678,03 грн.), а з урахуванням здійснених відповідачем оплат на загальну суму 19 383,13 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 154787,86 грн.) та задоволенню підлягає сума боргу з льодового проведення суден у розмірі 2 112 доларів США 73 цента, що еквівалентно за курсом НБУ - 16 871 грн. 61 коп.
Вимоги Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" вартості стоянки каравану 2 у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. у розмірі 59821,51 грн. вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1237К/06 від 27.04.2012р.; вартість стоянки каравану 4 у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1238К/06 від 27.04.2012р.; вартість стоянки каравану 4 у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1235К/06 від 27.04.2012р.; вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1236К/06 від 27.04.2012р.; вартість стоянки каравану 2 у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., вартість стоянки каравану 2 у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. у розмірі 59821,51 грн. за рахунком № 1368/06 від 24.04.2012р. задоволенню не підлягають в зв'язку з необґрунтованістю.
Так, вимоги щодо стягнення вартості стоянки каравану позивач обґрунтовує лише укладеним 02.03.2012р. між Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" (Замовник) та Державним підприємством "Морський торговельний порт Южний" (Виконавець) договором № СД/ПФ-18п предметом якого відповідно до п. 1.1. є надання Виконавцем за заявкою Замовника послуг з очистки судового ходу від льоду (код ДК 16-097 61.10.3 "надання буксирних послуг") (далі - послуги) за допомогою морського буксиру "Норд" (далі - Буксир), за технічними характеристиками та обмеженнями, викладеними у Додатку № 1, який є невід'ємною частиною до цього Договору. Місце надання послуг: Україна, українська ділянка річки Дунай від підхідного бую гирла Бистре річки Дунай до 116 км річки Дунай.
Однак, позивачем не надано жодних доказів включення до тарифу вартості стоянки т/х "Норд" при проведені судна або каравану.
При цьому, слід зазначити що, відповідно до п. 1.14 Обов'язкової постанови по ДП "Усть-Дунайський морський торговельний порт" і портопункту Кілія, затвердженої наказом начальника ДП "Усть-Дунайський морський торговельний порт" і портопункту Кілія від 29.01.2010р. № 6 - капітан порту Усть-Дунайськ здійснює нагляд за судноплавством на морському підхідному каналі і морському рейді гирла Бистре, а також нагляд відповідно до "Правил річкового нагляду на р. Дунай" на ділянці від 60 км Кілійського гирла до 0 км в устя гирла Бистре, включаючи Прямий і Соломонів рукава Кілійського гирла, Очаківське і Старостамбульське гирла і на акваторіях зазначених у п. 1.7.
Також, пунктом 2.4.1 Збірнику тарифів на комплекс робіт, пов'язаних з обробленням вантажів у портах України, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 31 жовтня 1995 р. № 392 (у редакції наказу Міністерства транспорту України від 12 березня 2003 р. № 188) передбачено, що ставки льодового збору встановлено за роботу криголамів, буксирів та інших плавзасобів, які забезпечують проходження суден каналами та акваторією порту.
Таким чином, за роботу криголамів, які забезпечують проходження суден каналом та акваторією порту повинен збиратися льодовий збір.
Окремими положеннями статті 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов'язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов'язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Згідно ч. 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, у тому числі із договорів. Згідно ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами. Зобов'язання, в свою чергу, згідно вимог ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу. Одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Статтею 625 Цивільного кодексу України передбачено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Так, з посиланням на вищезазначені приписи законодавства позивачем було нараховано три відсотка річних у сумі 1 205,48 доларів США згідно наданого розрахунку, що міститься в матеріалах справи.
Розглянувши позовні вимоги в частині стягнення з Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" трьох відсотків річних суд, здійснивши перерахунок річних згідно розміру задоволених вимог, дійшов висновку про часткове задоволення вимог в частині стягнення 3 % річних у розмірі 349 доларів США 78 центів, що еквівалентно за курсом НБУ - 2 793 грн. 20 коп.
Згідно вимог ст.ст. 32, 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
У відповідності до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.
За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" про стягнення з Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" заборгованості у розмірі 78 228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625 284,32 грн.) підлягають частковому задоволенню на суму боргу у розмірі 2 112 доларів США 73 цента, що еквівалентно за курсом НБУ - 16 871 грн. 61 коп. та трьох відсотків річних у розмірі 349 доларів США 78 центів, що еквівалентно за курсом НБУ - 2 793 грн. 20 коп. з віднесенням судових витрат на рахунок відповідача згідно розміру задоволених вимог, у відповідності з ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 44, 49, ст.ст. 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" (65026, м. Одеса, вул. Буніна, 10, код ЄДРПОУ 30376729) на користь Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" (68600, м. Ізмаїл, вул. Портова, 7, р/р 260020153192 в Ізмаїльській філії ПАТ "Укрексімбанк", МФО 328629, код ЄДРПОУ 01125815) заборгованість у розмірі 2 112 (дві тисячі сто дванадцять) доларів США 73 цента (еквівалент за курсом НБУ - 16 871 (шістнадцять тисяч вісімсот сімдесят одна) грн. 61 коп.) та 3 % річних у розмірі 349 (триста сорок дев'ять) доларів США 78 центів (еквівалент за курсом НБУ - 2 793 (дві тисячі сімсот дев'яносто три) грн. 20 коп.).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" (65026, м. Одеса, вул. Буніна, 10, код ЄДРПОУ 30376729) на користь Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" (68600, м. Ізмаїл, вул. Портова, 7, р/р 260020153192 в Ізмаїльській філії ПАТ "Укрексімбанк", МФО 328629, код ЄДРПОУ 01125815) судовий збір у розмірі 393 (триста дев'яносто три) грн. 30 коп.
4. В решті позову відмовити.
Накази видати згідно ст. 116 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено у встановленому законом порядку.
Повне рішення складено 18.03.2013 року
Головуючий суддя Степанова Л.В.
суддя Смелянець Г.Є.
суддя Меденцев П.А.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2013 |
Оприлюднено | 19.03.2013 |
Номер документу | 30004908 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні