ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
18 березня 2013 року № 826/1875/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Власенкової О.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства «Мантра» до відповідача Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області Брижак Наталії Григорівни про зобов'язання вчинити дії,
ПОСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, в якому просить зобов'язати відповідача провести державну реєстрацію припинення юридичної особи приватного підприємства «Мантра», код ЄДРПОУ 30796297, місцезнаходження: 08131, Київська область, Києво-Святошинський район, с.Софіївська Борщагівка, вул.Леніна, 53-Б в результаті його ліквідації за принципом мовчазної згоди.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про відсутність у відповідача правових підстав для залишення без розгляду поданих ним документів для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи позивача в результаті ліквідації за принципом мовчазної згоди.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав, просив його задовольнити.
Відповідач свого представника в судове засідання не направила, у письмовому запереченні просила відмовити у задоволенні позову з огляду на його необґрунтованість.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши та оцінивши докази, що містяться у справі, суд прийшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на таке.
28 лютого 2007 року рішенням власника приватного підприємства «Мантра» припинено діяльність названого підприємства.
13 березня 2007 року позивач подав відповідному державному реєстратору документи для внесення до ЄДРПОУ інформації про рішення власника про припинення юридичної особи позивача.
Того ж дня державним реєстратором внесено відповідний запис до ЄДРПОУ.
19 березня 2007 року у Бюлетені державної реєстрації № 70 (5) за 2007 рік опубліковано інформацію про прийняття рішення щодо ліквідації приватного підприємства «Мантра».
22 жовтня 2012 року позивач звернувся до державного реєстратора Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області Брижак Н.Г. для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи позивача в результаті його ліквідації за рішенням власника, що не пов'язано з реорганізацією за принципом мовчазної згоди, надавши при цьому:
- реєстраційну картку про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією від 22 жовтня 2012 року;
- довідку управління Пенсійного фонду України у Києво-Святошинському районі від 03 жовтня 2012 року № 342 про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
- довідку комунальної установи «Києво-Святошинський районний трудовий архів» від 18 жовтня 2012 року № 27-І про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;
- документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи.
До вказаного переліку документів позивачем не надано довідку податкового органу про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах) за формою №22-ОПП, що ним не заперечується.
Відсутність цієї довідки позивач обґрунтовує її ненаданням Державною податковою інспекцією у Києво-Святошинському районі за місцем реєстрації позивача як платника податків, незважаючи на неодноразові його звернення про видачу довідки, що підтверджується копіями заяв позивача про припинення платника податків, адресованих цьому податковому органу і зареєстрованих останнім відповідно 23 березня 2007 року та 06 квітня 2012 року.
22 жовтня 2012 року державний реєстратор Києво-Святошинської районної державної адміністрації Брижак Н.Г. відмовила позивачу у проведенні державної реєстрації його припинення як юридичної особи у зв'язку з ненаданням у повному обсязі необхідних документів, про що направила йому повідомлення від 22 жовтня 2012 року № 179.
Стверджуючи про відсутність правових підстав для державної реєстрації припинення юридичної особи позивача за принципом мовчазної згоди, відповідач у письмовому запереченні на позовну заяву, наданому суду, вказує на відсутність правових підстав для застосування законодавства про державну реєстрацію його припинення за принципом мовчазної згоди, оскільки процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи позивача розпочато 13 березня 2007 року до прийняття законодавчих змін щодо можливості державної реєстрації припинення юридичної особи за принципом мовчазної згоди.
Крім того, відповідач посилається на заперечення Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі від 19 грудня 2011 року № 3431/9/26-014 та повідомлення цього податкового органу від 19 грудня 2011 року № 3431/9/29-014 щодо наявності заперечень проти проведення державної реєстрації припинення позивача через неможливість проведення його документальної перевірки у зв'язку з відсутністю за місцезнаходженням.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців врегульовано Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (далі - Закон).
За змістом цього Закону в чинній на даний час редакції державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Згідно з частиною 1 статті 6 Закону державний реєстратор, зокрема, проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями.
Згідно зі статтею 33 Закону юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Частиною 1 статті 36 Закону передбачено, що для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати державному реєстраторові такі документи:
- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією;
- довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів;
- довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Згідно з частиною 4 статті 36 Закону у разі якщо після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог юридичній особі в установленому законом порядку органом державної податкової служби та/або Пенсійного фонду України не надані довідки про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або рішення про відмову в їх видачі, голова комісії з припинення або уповноважена ним особа не раніше ніж через десять робочих днів з дня закінчення такого строку набуває право на подання державному реєстраторові документів, передбачених частин 1-3 статті 36 цього Закону, за винятком зазначених довідок, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди. За наявності підстав, визначених абзацом першим цієї частини, державний реєстратор проводить державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди, про що вносить відповідний запис до Єдиного державного реєстру.
Принцип мовчазної згоди у сфері державної реєстрації - принцип, згідно з яким державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення або про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем за її рішенням (Стаття 1 Закону).
Така редакція Закону набрала чинності з 19 грудня 2011 року, а саме з набранням чинності Законом України від 19 травня 2011 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур припинення юридичних осіб та підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців за їх рішенням».
Проте, за висновком суду, чинна редакція не підлягає застосуванню до спірних правовідносин з наступних підстав.
Процедура державної реєстрації припинення юридичної особи позивача розпочалась 13 березня 2007 року шляхом внесення до ЄДРПОУ запису про рішення його власника про припинення позивача як юридичної особи згідно з чинною на той час редакцією Закону та підлягала завершенню шляхом надання державному реєстратору документів, передбачених статтею 36 Закону в чинній на той час редакції.
Так, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації згідно з частиною 1 статті 36 Закону, в чинній на той час в редакції, голова ліквідаційної комісії або уповноважена ним особа після закінчення процедури ліквідації, яка передбачена законом, але не раніше двох місяців з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, повинні подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору такі документи:
- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією;
- свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи;
- оригінал установчих документів;
- акт ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом, який затверджено рішенням засновників (учасників) або уповноваженого ними органу;
- довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах);
- довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості;
- довідки відповідних органів фондів соціального страхування про відсутність заборгованості;
- довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
У випадках, що встановлені законом, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається висновок аудитора щодо достовірності та повноти ліквідаційного балансу.
Якщо документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації подаються головою ліквідаційної комісії або уповноваженою ним особою особисто, державному реєстратору додатково пред'являються паспорт та документ, що підтверджує його (її) повноваження.
Однак, як встановлено судом позивачем не надано відповідачу повного пакету документів, а саме довідку податкового органу за формою № 22-ОПП, що унеможливлює внесення відповідачем до ЄДРПОУ запису про припинення його юридичної особи на підставі статті 36 Закону в редакції чинній на час початку проведення державної реєстрації процедури припинення юридичної особи позивача.
Водночас заслуговує на увагу наявність вищевказаного заперечення Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі щодо проведення державної реєстрації припинення юридичної особи позивача за принципом мовчазної згоди через відсутність можливості провести його документальну перевірку у зв'язку з відсутністю за місцезнаходженням.
Крім того, оскільки стосовно державної реєстрації припинення позивача як юридичної особи не застосовувалась процедура, встановлена статтею 36 Закону в чинній редакції, то за висновком суду у відповідача відсутні правові підстави для внесення до ЄДРПОУ запису про припинення юридичної особи позивача на підставі цієї редакції Закону, в тому числі за принципом мовчазної згоди.
При цьому до спірних правовідносин не підлягає застосуванню стаття 58 Конституції України, положення якої стосуються випадків пом'якшення або скасування відповідальності особи.
Наведене обґрунтовується, передусім тим, що згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 «У справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини 1 статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів)» положення частини 1 статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).
До того ж зміни до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», внесені Законом України від 19 травня 2011 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур припинення юридичних осіб та підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців за їх рішенням», що набули чинності з 19 листопада 2011 року, стосуються зміни (спрощення) реєстраційної діяльності, яка, в тому числі державна реєстрація припинення юридичної особи, не є видом відповідальності, а її спрощення не є пом'якшенням або скасуванням відповідальності особи.
Відтак, суд не вбачає підстав для задоволення вимоги позивача про зобов'язання відповідача провести державну реєстрацію припинення його юридичної особи.
Варто зауважити, що за змістом статті 36 Закону, як в редакції, що діяла на час початку проведення державної реєстрації припинення юридичної особи позивача, так і на даний час, наслідком подання для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації документи подані не у повному обсязі є залишення цих документів без розгляду. Тоді як відповідач повідомила позивача про відмову у проведенні державної реєстрації. Однак, власне таку відмову позивач не оскаржує. До то ж відповідач повідомила позивача, що зазначена відмова не перешкоджає йому повторно подати до державного реєстратора документи у загальному порядку після усунення причин, що стали підставою для відмови.
На думку суду, якщо позивач хоче скористатися новою спрощеною процедурою державної реєстрації припинення його юридичної особи, то необхідно вирішити питання щодо виключення раніше внесеного до ЄДРПОУ запису від 13 березня 2007 року про рішення щодо припинення його юридичної особи, а потім розпочати нову процедуру державної реєстрації його припинення як юридичної особи.
Беручи до уваги наведене та керуючись статтями 158-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили у порядку та строки, встановлені статтею 254 КАС України, та може бути оскаржена у порядку та строки, встановлені статтями 185-187 КАС України.
Суддя О.О. Власенкова
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2013 |
Оприлюднено | 19.03.2013 |
Номер документу | 30024508 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Власенкова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні