Постанова
від 28.03.2013 по справі 5009/3419/12
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

27.03.2013р. справа №5009/3419/12

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддівСклярук О.І. Богатиря К.В., Дучал Н.М. за участю: прокурора-Русланова Г.М. посвідчення №004307 представників: від позивача-не з'явилися від відповідача 1 -не з'явилися від відповідача 2 -Кравчук О.П. довіреність №1640 від 25.03.2013р. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуПершого заступника прокурора міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.02.2013р. (повний текст рішення складено та підписано 18.02.2013р.) по справі№5009/3419/12 (головуючий суддя: Корсун В.Л.; судді: Алейникова Т.Г., Горохов І.С.) за позовом:Прокурора міста Енергодара прокуратури Запорізької області, м. Енергодар Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, м. Запоріжжя до відповідачів: 1.Енергодарської міської ради Запорізької області, м.Енергодар Запорізької області; 2.Фізичної особи-підприємця ОСОБА_6, м.Енергодар Запорізької області провизнання незаконним та скасування рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10 №245, визнання недійсним з моменту укладення договору оренди землі від 15.12.10 та зобов'язати другого відповідача повернути першому відповідачу у первинному стані земельну ділянку загальною площею 0,0150га земель житлової та громадської забудови кадастровий №2312500000:01:004:0060 розташовану по АДРЕСА_1 в м. Енергодарі Запорізької області

ВСТАНОВИВ:

Прокурор міста Енергодара прокуратури Запорізької області, м. Енергодар Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, м. Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Енергодарської міської ради Запорізької області, м.Енергодар Запорізької області та Фізичної особи-підприємця ОСОБА_6, м.Енергодар Запорізької області про визнання незаконним та скасування рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10 № 245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6"; визнання недійсним з моменту укладення договору оренди землі від 15.12.10, який 11.08.10 посвідчено приватним нотаріусом Енергодарського міського нотаріального округу ОСОБА_7 та зареєстрований у державному реєстрі земель 23.12.10 за № 041027000042; зобов'язання ФОП ОСОБА_6 повернути Енергодарській міській раді у первинному стані земельну ділянку загальною площею 0,0150га земель житлової та громадської забудови кадастровий №2312500000:01:004:0060 розташовану по АДРЕСА_1 (З урахування заяви від 29.10.2012р. №103-4254 вих.12)

Рішенням господарського суду Запорізької області від 06.02.2012р. повний текст якого підписаний 18.02.2012р. по справі №5009/3419/12 (головуючий суддя: Корсун В.Л.; судді: Алейникова Т.Г., Горохов І.С.) у задоволені позову відмовлено.

Рішення обґрунтовано недоведеністю позовних вимог.

Не погодившись з прийнятим рішенням Перший заступник прокурора міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, м.Запоріжжя звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення по справі скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Заявник апеляційної скарги вважає, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи. В обґрунтування апеляційної скарги, зокрема посилається на те, що Енергодарською міською радою не приймалось рішення щодо погодження місця розташування об'єкту та надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди площею 0,0144га під розміщення магазину по АДРЕСА_1 ФОП ОСОБА_6 Положення п.1 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України зі змінами, внесеними Законом України від 16.09.2008 №509-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" не розповсюджується на вказані правовідносини, адже правомочний орган не погоджував місце розташування об'єкту відповідачу, а отже передача в оренду земельної ділянки ФОП ОСОБА_6 можлива була лише за результатами проведення земельних торгів, що передбачено ст.124 Земельного кодексу України.

В судовому засіданні, яке відбулося 27.03.2013р. прокурор вимоги, викладені в апеляційній скарзі підтримав, просив апеляційну скаргу задовольнити, рішення господарського суду скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Представник Фізичної особи-підприємця ОСОБА_6 в судовому засіданні (27.03.2013р.) надала відзив на апеляційну скаргу. Проти вимог, викладених в апеляційній скарзі заперечувала, просила рішення господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, з підстав викладених у наданому відзиві.

Представники Енергодарської міської ради Запорізької області та Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області в судове засідання (27.03.2013р.) не з'явилися, своїми правами, передбаченими ст.22 ГПК України не скористалися.

Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України про час та місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 14.03.2013р., явка представників сторін не була визнана обов'язковою.

Крім того, на адресу Донецького апеляційного господарського суду надійшла заява від Енергодарської міської ради, в якій просили відмовити у задоволені апеляційної скарги та розглянути її без участі представників ради.

Враховуючи викладене та приписи ст.101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія вважає можливим розглянути апеляційну скаргу за відсутністю представників Енергодарської міської ради Запорізької області та Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області.

Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, приватний підприємець ОСОБА_6 розпочинаючи із другого півріччя 2006року неодноразово звертався до Енергодарської міської ради із відповідними заявами стосовно надання йому дозволу на складення проекту відведення земельної ділянки із відповідною площею під розміщення магазину по АДРЕСА_1. Зазначене підтверджується витягами із протоколів засідання Енергодарської міської ради від 17.10.06 (а.с.118 т.с.1), від 30.11.06 (а.с.119 т.с.1), від 30.11.06 (а.с.119 т.с.1), від 27.12.06 (а.с.120 т.с.1), від 22.01.07 (а.с.121 т.с.1).

22.01.2007 Енергодарська міська рада рішенням № 2 "Про регулювання окремих питань у сфері земельних відносин, містобудування та архітектури" (а.с.122 т.с.1), вирішила тимчасово, до 28.01.2008 припинити відведення земельних ділянок під будівництво об'єктів цивільного призначення до затвердження скоригованого Генерального плану м. Енергодара за виключенням: об'єктів житлового призначення , об'єктів соцкультпобуту передбачених існуючою містобудівною документацією, в т.ч. об'єктів житлово-цивільного призначення ВА "ЗАЕС", проекти яких пройшли державну експертизу та внесені у сводку витрат затверджену Мінпаливенерго України; об'єктів існуючої забудови, які підлягають реконструкції; об'єктів, на які проектна документація із землеустрою знаходиться у стадії розробки (п. 1 рішення). Тимчасове припинення не стосувалося існуючих об'єктів капітального будівництва, зупинкових комплексів, а також об'єктів комунального та промислового призначення, розташування яких планується в ІІ комунальній (за об'їзною дорогою) та промисловій зонах міста (п. 2 рішення).

14.08.2006 висновком №405 Відділ культури Енергодарської міської ради погодив місце розташування магазину для торгівлі промисловою групою товарів та комерційних послуг по АДРЕСА_1 на земельній ділянці орієнтовною загальною площею 0,0144 га, з них магазин 0,0132 га. (а.с.124 т.с.1)

Листом за вих. від 17.08.06 №42-1 Управління архітектури та розвитку міста Енергодарської міської ради розглянувши заяву та надані матеріали для погодження місця розташування магазину для роздрібної торгівлі на земельній ділянці площею 0,0144 га за адресою: АДРЕСА_1, враховуючи рішення містобудівної ради (протокол від 19.07.06) визнало можливим погодити ПП ОСОБА_6 місце розташування магазину для торгівлі промисловою групою товарів з урахуванням певних обмежень та умов, а саме: виконати технічні умови всіх зацікавлених служб; розробка проектної документації повинна бути виконана проектною організацією, яка має відповідну ліцензію; на відведеній земельній ділянці не допускати самовільного будівництва; забороняється смітити, псувати тротуарне покриття, зелені насадження; забороняється встановлювати павільйон до укладення договору оренди земельної ділянки та отримання дозволу від управління архітектури та розвитку міста. (а.с.125 т.с.1)

Згідно із випискою із протоколу засідання містобудівельної ради від 19.07.2006, рада погодила ОСОБА_8 запропонований дизайн по будівництву магазину для торгівлі промисловою групою товарів по АДРЕСА_1.

26.09.06р. складено Акт вибору та обстеження земельної ділянки під розміщення магазину та роздрібної торгівлі від 26.09.06 (а.с.128 т.с.1). При складанні акту приймали участь: головний архітектор міста, представник замовника (приватний підприємець ОСОБА_6), землевпорядник, представники СЕС, пожежної інспекції, природоохоронної інспекції, інспекції охорони культурної спадщини, електричних мереж, тепломереж, зв'язку, лінійно-технічного цеху № 2 ЦМП-7 м. Василівка та ДАІ.

Рішенням Енергодарської міської ради від 23.09.10 № 438 "Про створення комісії з розгляду питань пов'язаних з погодженням документації із землеустрою" затверджено склад комісії з розгляду питань пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (п. 1) та Положення про комісію з розгляду питань пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. (а.с.130 т.с.1)

17.02.2010р. рішенням Енергодарської міської ради № 449 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6" (а.с.84 т.с.1) надано дозвіл ФОП ОСОБА_6 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди площею 0,015 га по АДРЕСА_1.

На замовлення ПП ОСОБА_6 ТОВ "АСПЕКТ" розробив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею - 0,0150 га за адресою: АДРЕСА_1. (а.с.81-83 т.с.1)

Як встановлено судом першої інстанції, вказаний проект проходив державну санітарно-епідеміологічну експертизу, за результатами проведення якої держзакладом "Енергодарська санітарно-епідеміологічна станція об'єкту з особливим режимом роботи" надано висновок від 02.03.10 №72 (а.с.101 т.с.1) згідно з яким наданий ФОП ОСОБА_6 на експертизу проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України і може бути погоджений (затверджений). Про вказане свідчить і п. 5 Протоколу № 46 державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 25.02.10 (а.с.102 т.с.1), який є додатком до висновку від 02.03.10 за № 72 наведеного вище.

Матеріали проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0, 0150 га , що в м. Енергодар Запорізької області по АДРЕСА_1 також були погоджені державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Запорізькій області (висновок від 01.06.10 № 152) (зворотня сторона а.с.103 т.с.1), відділом культури Енергодарської міської ради Запорізької області (висновок від 06.04.10 № 134) (а.с.104 т.с.1), Відділом Держкомзему у м. Енергодар Запорізької області (висновок за вих. від 09.04.10 №1204/516/02-20) (а.с.105 т.с.1), управлінням містобудуванням та архітектури Енергодарської міської ради Запорізької області (висновок від 08.06.10 № 11/1). (а.с.106 т.с.1)

Рішенням Енергодарської міської ради Запорізької області від 16.06.10 №245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6" (а.с.8 т.с.1), затверджено фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0150га, розроблений ТОВ "АСПЕКТ" по АДРЕСА_1 під розширення земельної ділянки для будівництва об'єкта комерційного призначення та благоустрій прилеглої території та надано фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6 в оренду строком на 10 років, без зміни цільового призначення земельну ділянку площею 0,0150га по АДРЕСА_1 під розширення земельної ділянки для будівництва об'єкта комерційного призначення та благоустрій прилеглої території.

11.08.10р. між Енергодарською міською радою в особі виконуючого повноваження міського голови секретаря ради Миронова А.А. (Орендодавець) та ФОП ОСОБА_6 (Орендар) підписано договір оренди землі, який 11.08.10р. посвідчено приватним нотаріусом Енергодарського міського нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_7 та зареєстровано в реєстрі за № 6159. (а.с.9-11 т.с.1)

09.09.10р. вказаний договір був зареєстрований Кам'янсько-Дніпровському районному відділі ЗРФ ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041027000042.

Згідно із пунктами 1, 2, 3, 7 вказаного договору, Орендодавець на підставі рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10 № 245 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, землі житлової та громадської забудови, із місцезнаходженням: АДРЕСА_1. Кадастровий номер 2312500000:01:004:0060 (п. 1 договору). В оренду передається земельна ділянка площею 0,0150 га (150 квадратних метрів) (п. 2 договору). Земельна ділянка надана під розширення земельної ділянки для будівництва об'єкта комерційного призначення та благоустрій прилеглої території (п. 3 договору). Договір складено на 10 років (п. 7договору).

Як зазначено у позовній заяві, під час перевірки, яка була проведена Прокуратурою міста Енергодара встановлено, що рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10 № 245 прийняте в порушення вимог ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України оскільки земельна ділянка площею 0,0150 га, яка на підставі вказаного рішення передана в оренду ФОП ОСОБА_6, не підпадає під дію ч.ч. 2, 3 ст. 134 Земельного кодексу України та підлягає передачі в оренду лише за результатами проведення земельних торгів, які, у даному випадку, не проводились. Зазначене рішення, на думку прокурора, підлягає скасуванню як незаконне. Оскільки оспорюваний у цій справі договір укладений на підставі незаконного рішення, то проектна документація, яка є невід'ємною частиною договору оренди землі, є такою, що не відповідає нормам Земельного кодексу України.

У зв'язку з чим, прокурор звернувся до господарського суду з відповідним позовом.

Рішенням по справі в задоволені позовних вимог відмовлено у зв'язку з їх недоведеністю.

Судова колегія погоджується з висновками місцевого суду з огляду на наступне.

Стаття 123 Земельного кодексу України передбачає, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Як зазначалося вище, прокурор просив визнати незаконним та скасування рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10 № 245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6"

Зазначене рішення є індивідуальним актом.

Підставами для визнання акту недійсними є невідповідність його вимогам чинного законодавства та /або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємств чи організацій - позивача по справі.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Згідно зі статтею 124 Земельного кодексу України в редакції чинній розпочинаючи із 01.01.08р. у зв'язку із введенням в дію Закону України від 28.12.07 "Про Державний бюджет України на 2008 рік і про внесення змін до деяких законодавчих актів України" було передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі. Не допускається проведення аукціонів щодо ділянок, які (або будівлі на яких) орендують бюджетні установи, музеї, підприємства і громадські організації у сферах культури і мистецтв (у т.ч. національні творчі спілки та їх члени (під творчі майстерні) (ч. 1). Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем (ч. 2). Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу (ч. 3).

Частиною 1 ст. 134 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на час прийняття оскаржуваного у цій справі рішення), було передбачено, що земельні ділянки державної та комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис) у т.ч. з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених ч. 2 цієї статті.

Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі зокрема, поновлення договорів оренди землі, надання земельних ділянок у інших випадках, визначених законом (ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на час прийняття оскаржуваного у цій справі рішення)).

03.06.08 Верховною Радою України прийнято Закон України № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", яким були внесені зміни до Земельного кодексу України, у т.ч. і в ст. 124 ЗК України в частині придбання права на оренду земельних ділянок виключно на аукціонах.

Стаття 11 Прикінцевих положень зазначеного вище Закону №309-VI передбачала можливість визначення особливостей оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам та юридичним особам, які звернулись із заявою (клопотанням) про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної чи комунальної власності, якщо станом на 01.01.08 відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта або про надання дозволу на розробку проекту її відведення.

14.10.2008р. набув чинності Закону України від 16.09.08 № 509-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" яким пункт 1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, доповнено абзацами 2 та 3 наступного змісту, а саме: "У разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01.01.08 передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів)".

Дію Закону № 509-VІ від 16.09.08 було встановлено протягом року з дня набрання ним чинності, ( із змінами, внесеними згідно із Законом № 0949224-10 від 29.06.10, протягом двох років.)

Відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону від 16.09.08 №509-VІ прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або місцевого самоврядування про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом 2-х років з дня набрання чинності цим Законом.

Судова колегія погоджується з висновками місцевого господарського суду, що правовідносини між Енергодарською міською радою та ФОП ОСОБА_6 щодо узгодження і оформлення документів про передачу в оренду земельної ділянки площею 0,0150 га по АДРЕСА_1 виникли ще у 2006 році та тривали до набуття чинності Законами України "Про державний бюджет України на 2008 рік", Законів України від 03.06.2008р. № 309-VІ та від 16.09.2008р. № 509- VІ, у зв'язку з чим положення ст.124 Земельного кодексу України в редакції, на яку посилається прокурор не можуть бути застосовані.

Оскільки предметом позову є законність рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10р. № 245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6", місцевий господарський суд правомірно залишив поза увагою твердження прокурора про те, що рішення Енергодарської міської ради від 23.09.2010р. № 455 прийнято з порушенням порядку розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04 № 677.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10р. № 245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6" прийнято в межах компетенції відповідної ради та у відповідності з діючим (на час його прийняття) законодавством.

Також прокурором та позивачем було заявлено вимогу з урахуванням уточнень за вих. №103-4254 від 29.10.2012р., в якій просили визнати недійсним з моменту укладення договір оренди землі від 15.12.10р. посвідчений приватним нотаріусом Енергодарського міського нотаріального округу ОСОБА_7, який зареєстрований у державному реєстрі земель 23.12.2010р. за № 041027000042. В той же час, на підставі рішення Енергодарської міської ради від 26.06.2010 №245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6" між відповідачами було підписано договір оренди землі від 11.08.2010р. , який 09.09.2010р. було зареєстровано у К-Дніпровському РВ ЗРФ ДП "Центр ДЗК" про що вчинено запис за № 041027000042.

До матеріалів справи не надано ні оригіналу ні засвідчених копій договору оренди землі від 15.12.2010р., який 11.08.2010р. посвідчений приватним нотаріусом Енергодарського міського нотаріального округу ОСОБА_7, який зареєстрований у державному реєстрі земель 23.12.2010р. за №041027000042. Не надання зазначеного договору позбавило місцевий господарський суд вирішувати питання про визнання такого договору недійсним.

В апеляційній скарзі прокурор в цій частині без посилання на дату та номер договору просив суд, а саме: "Оскільки договір оренди земельної ділянки між Енергодарською міською радою та фізичною особою -підприємцем ОСОБА_6 укладений з порушенням вимог Земельного кодексу України, яким закріплений порядок передачі у користування земельної ділянки, яка є власністю територіальної громади м.Еноргодара, такий договір підлягає визнанню недійсним судом, а земельна ділянка підлягає поверненню Енергодарській міській раді у первинному стані". Тобто, взагалі скаржник не надав пояснень з цього приводу.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України, саме на момент вчинення правочину.

Згідно ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятись у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним

Стаття 6 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

У частині першій статті 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено перелік істотних умов договору оренди землі, відсутність однієї з яких згідно з частиною другою цієї статті є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним.

Водночас згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України "Про оренду землі" невід'ємними частинами договору оренди землі є: 1) план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; 2) кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; 3) акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); 4) акт приймання-передачі об'єкта оренди; 5) проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

У вирішенні спорів про визнання недійсними договорів оренди земельної ділянки суди мають з'ясовувати наявність на момент укладення оспорюваного договору оренди рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, оскільки його відсутність суперечить вимогам пункту 5 частини четвертої статті 15 Закону України "Про оренду землі" та пункту 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 N 677.

Також, розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з'ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.

Саме така правова позиція викладена у пункті 2.26. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".

Договір оренди землі між позивачем та відповідачем було підписано на підставі рішення Енергодарської міської ради від 16.06.10 №245 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6", яке не скасовано та не визнано недійсним. Договір містить усі необхідні істотні умови та відповідає вимогам чинного законодавства.

З огляду на наведене, судова колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду щодо відсутності підстав для задоволення позову в цій частині.

У зв'язку з тим, що не правомірність користування ФОП ОСОБА_6 земельною ділянкою площею 0,0150га, що розташована по АДРЕСА_1 в м. Енергодарі Запорізької області на підставі договору оренди землі укладеного на підставі рішення міської ради від 16.06.10 № 245, судом не встановлена, підстави для задоволення позовних вимог про зобов'язування ФОП ОСОБА_6 повернути Енергодарській міській раді спірну земельну ділянку у первинному стані відсутні.

За таких обставин, доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.33, ст.34 Господарського процесуального кодексу України та спростовуються матеріалами справи.

Твердження заявника апеляційної скарги про порушення та неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, в зв'язку з чим Донецький апеляційний господарський суд не вбачає підстав для скасування рішення місцевого господарського суду.

Результати апеляційного провадження у справі оголошені в судовому засіданні.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Першого заступника прокурора міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області по справі №5009/3419/12 від 06.02.2013р., повний текст якого підписано 18.02.2013р. - залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області по справі №5009/3419/12 від 06.02.2013р., повний текст якого підписано 18.02.2013р. - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Головуючий суддя: О.І. Склярук

Судді: К.В. Богатир

Н.М. Дучал

Надруковано 7 примірників: 3-прокурору; 1-позивачу; 2-відповідачам; 1-до справи; 1- ГСЗО; 1 - ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.03.2013
Оприлюднено02.04.2013
Номер документу30307384
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/3419/12

Ухвала від 23.01.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 26.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 26.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 08.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Постанова від 28.03.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 14.03.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 06.02.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 10.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні