cpg1251 КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-13175/11/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Аблов Є.В.
Суддя-доповідач: Борисюк Л.П.
У Х В А Л А
Іменем України
19 березня 2013 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді суддів при секретарі за участю: представника позивача представника відповідача - Київської міської ради представника відповідача - Київської міської державної адміністраціїБорисюк Л.П., Петрика І.Й., Собківа Я.М. Гусак О.О. Д'яченка М.Г. Безносик А.О. Рясько В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Панаса Мирного 5» на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 жовтня 2011 року у справі за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Панаса Мирного 5» до Печерської районної в м. Києві державної адміністрації, Комунального підприємства по утриманню житлового господарства Печерського району м. Києва «Печерськжитло», Київської міської ради, Київської міської державної адміністрації, Головного управління житлового господарства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа: Вищий господарський суд України про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити дії, скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
В вересні 2011 року ОСББ «Панаса Мирного 5» звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до Печерської районної в м. Києві державної адміністрації, Комунального підприємства по утриманню житлового господарства Печерського району м. Києва «Печерськжитло», Київської міської ради, Київської міської державної адміністрації, Головного управління житлового господарства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа: Вищий господарський суд України в якому просило визнати неправомірною бездіяльність посадових осіб КП УЖГ «Печерськжитло», Печерської районної в м. Києві державної адміністрації, Головного управління житлового господарства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Київської міської державної адміністрації щодо не підготовки у строки визначені законом документів та не передачі житлового комплексу по вул. П. Мирного, 5 у м. Києві на баланс ОСББ «Панаса Мирного 5» та притягнути їх до відповідальності; зобов'язати посадових осіб КП УЖГ «Печерськжитло», Печерської районної в м. Києві державної адміністрації, Головного управління житлового господарства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Київської міської державної адміністрації у п'ятиденний термін з дня набрання рішенням у справі законної сили вчинити дії та передати житловий комплекс будинку № 5 по вул. П. Мирного на баланс ОСББ «Панаса Мирного 5» у відповідності до вимог чинного законодавства; зобов'язати Київську міську державну адміністрацію прийняти рішення про передачу на баланс ОСББ «Панаса Мирного 5» житлового комплексу по вул. П. Мирного, 5 у м. Києві; зобов'язати в межах повноважень КП УЖГ «Печерськжитло», Печерську районну в м. Києві державну адміністрацію, Київську міську державну адміністрацію передати на баланс ОСББ «Панаса Мирного 5» житловий комплекс по вул. П. Мирного, 5 у м. Києві, технічну документацію на вказане майно та підписати акт прийняття-передачі у формі та порядку, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521; визнати нечинним та скасувати рішення Київської міської ради від 17.02.2011 № 37/5424 про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки Вищому господарському суду України на вул. Копиленка, 6 у Печерському районі м. Києва; визнати нечинним та скасувати державний Акт від 26.04.2011 на право постійного користування земельною ділянкою Вищим господарським судом України; зобов'язати Вищий господарський суд України припинити будівництво об'єктів нерухомості на прибудинковій території будинку № 5 по вулиці Панаса Мирного у місті Києві та повернути частину прибудинкової території будинку № 5 по вулиці Панаса Мирного у місті Києві отриманої згідно рішень, що оскаржуються, у первинному стані.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 жовтня 2011 року закрито провадження у справі в частині позовних вимог ОСББ «Панаса Мирного 5» щодо зобов'язання Вищого господарського суду України припинити будівництво об'єктів нерухомості на при будинковій території будинку № 5 по вул. Панаса Мирного у м. Києві та повернути частину при будинкової території будинку № 5 по вул. Панаса Мирного у м. Києві отриманої згідно рішень.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 жовтня 2011 року в задоволенні позову відмовлено.
Позивач, не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просить скасувати постанову суду та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з'явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 12.11.2008 проведені установчі збори ОСББ «Панаса Мирного 5», якими прийняті рішення щодо порядку денного, що складалися з 5 питань та оформлені протоколом Установчих зборів ОСББ «Панаса Мирного 5» від 12.11.2008 та вирішено створити об'єднання співвласників багатоквартирного будинку № 5 по вул. Панаса Мирного в м. Києві та ухвалено назву об'єднання - «Панаса Мирного 5».
ОСББ «Панаса Мирного 5» зареєстровано Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 23.04.2010.
31.03.2011 зборами ОСББ «Панаса Мирного 5» прийнято рішення про взяття на баланс житлового комплексу (будинку та прибудинкової території) об'єднанням «Панаса Мирного 5» у зв'язку з чим позивач звернувся до КП УЖГ «Печерськжитло», Київської міської державної адміністрації із заявою про передачу будинку з земельної ділянки - прибудинкової території при прийнятті на баланс ОСББ «Панаса Мирного 5» будинку № 5 по вул. П. Мирного у м. Києві.
Як вбачається з наявної в матеріалах справи копії листа від 15.02.2011 № 046/9-517, Головне управління житлового господарства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надало доручення Печерській районній в м. Києві державній адміністрації при потребі відновити технічну документацію та забезпечити передачу житлового комплексу по вул. П. Мирного, 5 на баланс ОСББ «Панаса Мирного 5» відповідно до чинного законодавства.
Листом № 090-2777/1/11 від 12.05.2011 Печерська районна в м. Києві державна адміністрація повідомила, що згідно розпорядження Київської міської державної адміністрації від 30.09.2010 № 787 «Про організаційно-правові заходи, пов'язані з виконанням рішення Київської міської ради від 09.09.2010 № 7/48/19 «Про питання організації управління районами в м. Києві», нерухоме майно, що належало до комунальної власності територіальної громади Печерського району, передало до комунальної власності територіальної громади міста Києва, тому Печерська районна в м. Києві державна адміністрація повноваженнями щодо розпорядження нерухомим майном не наділена.
В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що відповідачами допущена неправомірна бездіяльність щодо не підготовки у строки визначені законом документів та не передання житлового комплексу по вул. П. Мирного, 5 у м. Києві на баланс ОСББ «Панаса Мирного 5», оскаржувані рішення Київської міської ради від 17.02.2011 № 37/5424 та Акт на право постійного користування земельною ділянкою Вищим господарським судом України прийняті з порушенням вимог законодавства.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, колегія суддів виходить з наступного.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначає Закон України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 № 2866-ІІІ.
Згідно ст. 11 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», об'єднання після набуття статусу юридичної особи може, зокрема, прийняти на власний баланс весь житловий комплекс. Передача майна з балансу на баланс відбувається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Передача на баланс майна (в тому числі земельної ділянки), яке входить до складу житлового комплексу, але не належить об'єднанню, не тягне за собою виникнення права власності на нього.
Статтею 1 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» визначено, що житловий комплекс - єдиний комплекс нерухомого майна, що утворений земельною ділянкою в установлених межах, розміщеним на ній жилим багатоквартирним будинком або його частиною разом із спорудами та інженерними мережами, які утворюють цілісний майновий комплекс.
Порядок передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521 «Про реалізацію Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі - Порядок).
Відповідно до п. 5 Порядку, передача житлового комплексу або його частини з балансу на баланс проводиться разом з планом земельної ділянки, технічним паспортом будинку та відповідною технічною документацією (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо) у двомісячний термін після надходження відповідного звернення від об'єднання.
У відповідності до ст. 42 Земельного кодексу України, земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками. Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі проектів розподілу території кварталу, мікрорайону та відповідної землевпорядної документації.
Згідно ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
У відповідності до ст. 9 Кодексу, Київській міській раді надані широкі повноваження в галузі земельних відносин. Зокрема, їй належить право розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до п. 2 ст. 22 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ», Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.
Частиною 1 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:
а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;
б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації;
в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності.
Виходячи з вищевикладених норм земельного законодавства, право власності або право користування земельною ділянкою із земель державної або комунальної власності виникає лише за наявності рішення зазначених органів і тільки в межах, вказаних в цих рішеннях. Тобто, такі повноваження на території м. Києва є виключною компетенцією Київської міської ради.
Вивченням матеріалів справи, колегією суддів встановлено, Вищий господарський суд України звернувся до Київської міської ради з клопотанням про надання йому у постійне користування земельної ділянки для реконструкції з добудовою адмінбудинку з подальшими його експлуатацією та обслуговуванням на вул. Олександра Копиленка, 6 у Печерському районі м. Києва.
Розглянувши зазначене клопотання, Київською міською радою дано доручення на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у Печерському районі м. Києва.
У відповідності до вимог Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення), проект відведення земельної ділянки погоджений Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища (висновок від 21.01.2011 № 689/0/18/19-11), Київською міською санепідемстанцією (висновок від 21.01.2011 № 322), Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в м. Києві (висновок від 21.01.2011 № 05-08/274), Державною службою з питань національної культурної спадщини (висновок від 20.01.2011 № 22-144/39), Головним управлінням земельних ресурсів (висновок від 28.01.2011 № 05-7085).
Посилання позивача на рішення Печерської районної у м. Києві ради від 09.09.2010 «Про затвердження схем прибирання прибудинкових територій Печерського району», яким за будинком № 5 по вул. Панаса Мирного у м. Києві закріплено прибудинкову площу розміром 1 138 м. кв., як на підставу визначення прибудинкової території даного будинку є безпідставним, оскільки, відповідно до норм чинного земельного законодавства, на території м. Києва розпорядження земельними ділянками територіальної громади м. Києва є виключною компетенцією Київської міської ради.
Оскільки, на пленарне засідання сесії міської ради проект рішення про надання позивачу земельної ділянки погоджений у встановленому законом порядку не надходив, у позивача відсутні правові підстави стверджувати, що земельна ділянка надана Вищому господарському суду України є його прибудинковою територією.
Разом з тим, відповідно до листа Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради від 29.03.2011 № 03-85/8681 прибудинкова територія житлового будинку по вул. Панаса Мирного, 5 не визначена, тобто у позивача відсутні правовстановлюючі документи на спірну земельну ділянку.
Виходячи з вищевикладеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що рішення від 17.02.2011 № 37/5424 «Про надання земельної ділянки Вищому господарському суду України для реконструкції з добудовою адмінбудинку з подальшими його експлуатацією та обслуговуванням на вул. Олександра Копиленка, 6 у Печерському районі м. Києва» прийняте Київською міською радою на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.
Як встановлено в судовому засіданні суду апеляційної інстанції, рішенням Київської міської ради від 26.01.2012 № 36/7373 припинено Вищому господарському суду України право постійного користування земельною ділянкою площею 0,34 га, відведеною відповідно до рішення Київської міської ради від 17.02.2011 № 37/5424 «Про надання земельної ділянки Вищому господарському суду України для реконструкції з добудовою адмінбудинку з подальшими його експлуатацією та обслуговуванням на вул. Олександра Копиленка, 6 у Печерському районі м. Києва», право користування якою посвідчено державним актом на право постійного користування земельною ділянкою від 26.04.2011 № 02-9-00131 та зараховано її до міських земель, не наданих у власність чи користування.
Вказаним рішенням визнано таким, що втратило чинність рішення Київської міської ради від 17.02.2011 № 37/5424 «Про надання земельної ділянки Вищому господарському суду України для реконструкції з добудовою адмінбудинку з подальшими його експлуатацією та обслуговуванням на вул. Олександра Копиленка, 6 у Печерському районі м. Києва».
Згідно із ч. 2 ст. 203 КАС України, суд апеляційної інстанції визнає рішення суду першої інстанції нечинним і закриває провадження у справі, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, а обставини, які стали підставою для закриття провадження у справі, виникли після його ухвалення.
З огляду на зазначене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було прийнято законне і обґрунтоване рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо визнання нечинним та скасування рішення Київської міської ради від 17.02.2011 № 37/5424 про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки Вищому господарському суду України на вул. Копиленка, 6 у Печерському районі м. Києва; визнання нечинним та скасування державного Акту від 26.04.2011 на право постійного користування земельною ділянкою Вищим господарським судом України, у зв'язку з чим, закриваючи провадження у справі, суд апеляційної інстанції визнає в цій частині постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 жовтня 2011 року нечинною.
В решті постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 жовтня 2011 року слід залишити без змін.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 200, 203, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Панаса Мирного 5» на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 жовтня 2011 року - задовольнити частково.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 жовтня 2011 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо визнання нечинним та скасування рішення Київської міської ради від 17.02.2011 року № 37/5424 про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки Вищому господарському суду України на вул. Копиленка, 6 у Печерському районі м. Києва; визнання нечинним та скасування державного Акту від 26.04.2011 на право постійного користування земельною ділянкою Вищим господарським судом України визнати нечинною.
Провадження в цій частині закрити.
В решті постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 жовтня 2011 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя суддя суддя Л.П. Борисюк І.Й. Петрик Я.М. Собків
Повний текст ухвали складено та підписано - 26.03.2013
Головуючий суддя Борисюк Л.П.
Судді: Петрик І.Й.
Собків Я.М.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2013 |
Оприлюднено | 02.04.2013 |
Номер документу | 30344699 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Борисюк Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні