Постанова
від 02.04.2013 по справі 5020-844/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2013 року Справа № 5020-844/2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :

головуючого суддіОвечкіна В.Е., суддівЧернова Є.В, Цвігун В.Л., розглянув касаційну скаргу ТОВ "Югсевморсервіс" на постановувід 30.01.2013 р. Севастопольського апеляційного господарського суду у справі№5020-844/2012 господарського суду м. Севастополя за позовомФороської селищної ради доТОВ "Югсевморсервіс" провнесення змін до договорів оренди земельних ділянок за участю представників:

позивача: не з'явився;

відповідача: Акімової Л.Ю., дов. від 27.02.2013;

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду міста Севастополя від 11.12.2012 (суддя Н. Плієва), залишеним без змін постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 30.01.2013 (судді І. Євдокімов, О. Градова, Н. Сікорська) позов задоволено, внесено зміни до договорів оренди земельних ділянок № 6, 7 від 25.06.2007, № 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 від 09.12.2008 в частині нормативної грошової оцінки земельних ділянок та розміру орендної плати.

Не погоджуючись із прийнятими у справі судовими рішеннями товариство з обмеженою відповідальністю "Югсевморсервіс" (надалі - ТОВ "Югсевморсервіс") - відповідач у справі - звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Севастополя від 11.12.2012 та постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 30.01.2013, справу направити на новий розгляд. Вважає, що судами не застосовано ст. 31 ЗУ "Про оренду землі", неправильно застосовано ст. 654 ЦК України, ст. 188 ГК України, не дотримано вимог ст.ст. 22,41,80,99,101 ГПК України.

Ознайомившись з матеріалами та обставинами справи на предмет надання їм попередніми судовими інстанціями належної юридичної оцінки та повноти встановлення обставин, дотримання норм матеріального та процесуального права, згідно з вимогами ст.111 5 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно ст.111 7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

25.06.2007 між Фороською селищною радою (далі - Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Югсевморсервіс" (далі - Орендар) було укладено договір № 6 оренди земельних ділянок (далі - Договір № 6), відповідно до пункту 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки, розташовані за адресою: АР Крим, м.Ялта, с. Санаторне, вул. Південна для будівництва і обслуговування дитячих оздоровчих таборів, пансіонату санаторного типу на 500 місць, котеджів для сімейного відпочинку, готелю (том 1, а.с.13-19).

Пунктом 2 договору № 6 передбачено, що в оренду передається земельні ділянки загальною площею 35,0 га із земель рекреаційного призначення Фороської селищної ради.

Згідно з пунктом 3 зазначеного договору, визначені в пункті 2 даного договору № 6 земельні ділянки виділені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку і відображені на планах-схемах земельних ділянок, які є невід`ємною частиною даного Договору.

Відповідно до пункту 7 договору № 6 нормативна грошова оцінка земельних ділянок у відповідності з випискою з технічної документації про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 21.06.2007, виданої Ялтинським міським управлінням земельних ресурсів, складає 67885771,33 грн.

Пунктом 9 договору № 6 встановлено строк його дії у 49 років від дати підписання його сторонами та державної реєстрації.

Відповідно до пункту 10 договору № 6, орендна плата у відповідності з розрахунком орендної плати за землю, розташовану в селищі Санаторне, вулиця Південна, здійсненим Фороською селищною радою, складає в рік на період будівництва, але не більше трьох років, 1131468,81 грн та після введення в експлуатацію об'єкта -1237978,28 грн.

Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі щомісячно у строк до 30 числа місяця, наступного за звітним, рівними частками в сумі 94289,07 грн на період будівництва та 103164,85 грн. на розрахунковий рахунок № 33211812700046 в банку ГУ КГУ в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, ОКПО 34740850 місцевого бюджету Фороської селищної ради, код платежу 13050200.

25.06.2007 між Фороською селищною радою (далі - Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Югсевморсервіс" (далі - Орендар) також було укладено договір № 7 оренди земельної ділянки (далі -Договір № 7), відповідно до пункту 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, розташовану за адресою: АР Крим, м. Ялта, с. Санаторне для обслуговування берегової і пляжної смуги (том 1, а.с.35-41).

Відповідно до пункту 2 договору № 7, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,1 га із земель загального користування Фороської селищної ради.

Пунктом 3 договору передбачено, що зазначена в пункті 2 даного договору земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку і відображена на плані-схемі земельної ділянки, яка є невід`ємною частиною даного Договору.

Згідно з пунктом 7 договору № 7 від 25.06.2007, нормативна грошова оцінка земельної ділянки у відповідності з випискою з технічної документації про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 21.06.2007, виданої Ялтинським міським управлінням земельних ресурсів, складає 1577707,60 грн.

Пунктом 9 договору встановлено строк його дії -10 років від дати підписання його сторонами та державної реєстрації.

Згідно з пунктом 10 договору, орендна плата у відповідності з розрахунком орендної плати за землю, розташованої в селищі Санаторне, вулиця Південна, здійсненим Фороською селищною радою, складає в рік 26293,67 грн.

У подальшому, 09.12.2008 між Фороською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Югсевморсервіс", були укладені договори № 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 та № 18 оренди земельних ділянок, відповідно до умов яких Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки площами 0,0622 га, 0,0127 га, 0,0479 га, 0,5797 га 0,0242 га, 0,0293 га, 0,2938 га та 5,1573 га розташовані за адресою: АР Крим, м.Ялта, с.Санаторне, вул. Південна для будівництва і обслуговування дитячих оздоровчих таборів, пансіонатів санаторного типу, котеджів для сімейного відпочинку, готелю (том 1 а.с.50-57, 66-73, 82-89, 98-105, 114-121, 130-137, том 2, а.с.1 -8, 17-24).

У пунктах 3 зазначених договорів встановлено, що визначені в пунктах 2 договорів земельні ділянки виділені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку і відображені на планах-схемах земельних ділянок, які є невід`ємною частиною даних Договорів.

Пунктами 7 договорів № 11-18 від 09.12.2008 встановлена нормативна грошова оцінка земельних ділянок (окремо по кожному договору) у відповідності з випискою з технічної документації про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 08.12.2008, виданої Ялтинським міським управлінням земельних ресурсів.

Пунктами 9 договорів встановлено строк їх дії - 49 років від дати підписання його сторонами та державної реєстрації.

Згідно з пунктами 11 договорів № 11-18, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі, визначеному кожним договором оренди окремо, та складає єдиний по всіх договорах розмір відсотку - 3,36 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Вказані договори зареєстровані в Ялтинському відділенні Кримського регіонального філіалу державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що в державному реєстрі земель зроблені записи.

На виконання умов договорів сторонами були підписані акти приймання - передачі земельних ділянок.

29.05.2009 Фороською селищною радою прийнято рішення № 02, яким затверджено корегування нормативної грошової оцінки земель Фороської селищної ради станом на 01.01.2008, та пунктом 2 рішення вирішено справляння земельного податку та орендної плати за землю на території Фороської селищної ради здійснювати у ставках, визначених даним корегуванням нормативної грошової оцінки земель, починаючи з 07 червня 2009 року (том 2 а.с.66).

18.06.2012 за вих. 859/02-12 позивач направив на адресу відповідача для підписання три примірника додаткових угод з додатками (розрахунками) про внесення змін до договорів оренди №№ 6, 7 від 25.06.2007, №№ 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 від 09.12.2008.

09.07.2012 за вих. № 343 ТОВ "Югсевморсервіс" повідомив позивачу про неможливість підписати проекти додаткових угод до договорів оренди землі в редакції, що пропонується Фороською селищною радою, так як це буде не відповідати діючому законодавству України.

Постановою Ялтинського міського суду Автономної Республіки Крим від 17.02.2010, яку залишено без змін ухвалою апеляційного адміністративного суду від 23.02.2011 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.02.2011, у задоволенні позову ТОВ "Югсевморсервіс" до Фороської селищної ради про визнання недійсним рішення № 02 від 29.05.2009 "Про затвердження корегування нормативної грошової оцінки земель Фороської селищної ради" відмовлено.

В постанові міського суду від 17.02.2010 суд дійшов висновку, що при проведенні нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів Фороської селищної ради, Фороська селищна рада діяла з дотриманням вимог закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Отже, рішення Фороської селищної ради від 29.05.2009 "Про затвердження корегування нормативної грошової оцінки земель Фороської селищної ради" є чинним.

Згідно з пунктом 13 договорів № № 6,7, пункту. 14 договорів № 11 - 18 розмір орендної плати переглядається щороку в разі: зміни умов господарювання, передбаченим договором; зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством України.

Відповідно до пункту 35 договорів № № 6,7, пункту 34 договорів № 11 - 18 зміни умов договору здійснюються в письмовій формі за взаємною згодою сторін. В разі недосягнення згоди відносно зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

Застосовуючи до спірних правовідносин приписи ст.ст. 1,2,21,30 ЗУ "Про оренду землі", ст.ст. 188,189 ГК України, ст.ст. 11,632 ЦК України суди дійшли висновків, що:

сторони домовилися про те, що договір може бути змінений при певних обставинах, перелік яких не є вичерпним. Умови договору оренди не виключають можливість зміни суми орендної плати через зміну нормативної грошової оцінки землі;

нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Тому, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Вказані висновки були підставою для задоволення позову.

З огляду на встановлені попередніми судовими інстанціями обставини справи, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 2 ст.18 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003, № 1378-IV, зі змінами та доповненнями, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Таким чином законодавством передбачено здійснення нормативно-грошової оцінки земель у певні строки. Така оцінка здійснена у встановленому законом порядку, що підтверджується Рішенням Фороської селищної ради 40-ї сесії 5-го скликання № 02 від 29.05.2009 "Про корегування нормативної грошової оцінки земель Фороської селищної ради станом на 01.01.2008".

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата, яка встановлюється згідно з методикою розрахунку орендної плати. Ця методика та порядок використання орендної плати для земель, які перебувають у державній або комунальній власності, встановлюються в договорі відповідно до Закону України "Про плату за землю" (статті 15 та 21 Закону України "Про оренду землі" в редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно із статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 2 Закону України "Про плату за землю" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим законом. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

Судами встановлено, що пунктом 13 договорів № № 6,7, та пунктом 14 договорів № 11 - 18 розмір орендної плати переглядається щороку в разі: зміни умов господарювання, передбаченим договором; зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством України.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Судами встановлено, що Рішенням Фороської селищної ради 40-ї сесії 5-го скликання № 02 від 29.05.2009 відкореговано нормативну грошову оцінку земель Фороської селищної ради. На час розгляду справи в суді воно є чинним. Отже, в силу приписів ст. 144 Конституції України, ст. 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування" є обов'язковим для виконання на відповідній території.

Таким чином, оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Постанови Верховного суду України від 27.12.2010 у справі №27/15-10, від 23.05.2011 у справі №7/105-10(30/234-09), від 04.07.2011 у справі №41/81пд).

З огляду на викладене вище, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованих висновків про необхідність задоволення позовних вимог. В той час як доводи скаржника про неправильне застосування судами приписів ст. 654 ЦК України, ст. 31 ЗУ "Про оренду землі" є безпідставними, у зв'язку з чим колегією суддів до уваги не приймаються.

Колегія суддів погоджується з доводами скаржника про те, що апеляційним судом безпідставно незастосовано приписів ст. 80 ГПК України в частині припинення провадження у справі.

Свою відмову у задоволенні клопотання про припинення провадження у справі, апеляційний суд мотивує тим, що додані до апеляційної скарги договори купівлі-продажу земельних ділянок не були предметом розгляду у суді першої інстанції Однак, апеляційним судом не враховано того факту, що рішення місцевого суду було винесено 11.12.2012, в той час як договори датовані 26.12.12. Таким чином, апелянт не міг їх подати до суду першої інстанції.

Втім, в силу норм ст. 111 10 ГПК України порушення норм процесуального права є в будь-якому випадку підставою для скасування рішення місцевого або постанови апеляційного господарського суду, якщо: справу розглянуто судом у незаконному складі колегії суддів; справу розглянуто судом за відсутності будь-якої із сторін, не повідомленої належним чином про час і місце засідання суду; господарський суд прийняв рішення або постанову, що стосується прав і обов'язків осіб, які не були залучені до участі в справі; рішення або постанова не підписані будь-ким із суддів або підписані не тими суддями, що зазначені в рішенні або постанові; рішення прийнято не тими суддями, які входили до складу колегії, що розглянула справу; рішення прийнято господарським судом з порушенням правил предметної або територіальної підсудності, крім випадків, передбачених у частині четвертій статті 17 цього Кодексу; рішення прийнято господарським судом з порушенням правил виключної підсудності.

У даній справі незастосування апеляційним судом ст. 80 ГПК України не може бути підставою для скасування прийнятих у справі судових рішень, оскільки не впливає на права відповідача щодо земельних ділянок. В силу приписів ст. 31 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі: поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря. За відповідачем 26.12.2012 зареєстровано право власності на земельні ділянки, що передавалися йому за спірними договорами (т.5, арк. 29-37). Отже, з 26.12.2012 спірні договори є припиненими, а тому, не породжують для ТОВ "Югсевморсервіс" жодних обов'язків.

Водночас, колегія суддів відхиляє доводи скаржника про порушення судами ст. 41 ГПК України.

Відповідно до ст. 41 ГПК України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу. Колегія суддів зауважує, що призначення експертизи є правом суду, а не його обов'язком. Тому, за відсутності у суду питань, що потребують роз'яснення, суд вправі відмовити стороні у задоволенні клопотання про призначення експертизи.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що підстави для скасування рішення господарського суду міста Севастополя від 11.12.2012 та постанови Севастопольського апеляційного господарського суду від 30.01.2013 та направлення справи на новий розгляд - відсутні.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 ГПК України ,? Вищий господарський суд України, ?

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Югсевморсервіс" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду міста Севастополя від 11.12.2012 та постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 30.01.2013 у справі №5020-844/2012 залишити без змін.

Головуючий, суддяВ. Овечкін Судді:Є. Чернов В. Цвігун

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення02.04.2013
Оприлюднено04.04.2013
Номер документу30395758
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5020-844/2012

Постанова від 02.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Ухвала від 20.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Постанова від 30.01.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Євдокімов Ігор Вячеславович

Ухвала від 17.01.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Євдокімов Ігор Вячеславович

Рішення від 11.12.2012

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Плієва Наталя Гурамівна

Ухвала від 11.10.2012

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Плієва Наталя Гурамівна

Ухвала від 30.07.2012

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Харченко Ігор Арсентійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні