ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 квітня 2013 р. Справа № 821/764/13-а
Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Бериславської міжрайонної державної податкової інспекції Херсонської області Державної податкової служби до Приватного підприємства "КФ "Руал", третя особа: Державний реєстратор Бериславської районної державної адміністрації, про визнання протиправними змін до установчих документів про зміну місця знаходження та зобов"язання вчинити певні дії,
встановив:
Бериславська міжрайонна державна податкова інспекція Херсонської області Державної податкової служби (далі - позивач, Бериславська МДПІ) звернулась до суду із позовом до Приватного підприємства «КФ «РУАЛ» (далі - відповідач, ПП «КФ «РУАЛ»), в якому просить визнати фіктивними (вчинені без наміру створення правових наслідків) зміни до статутних документів ПП «КФ «РУАЛ», ідентифікаційний код 36009123, щодо зміни місцезнаходження юридичної особи на адресу: Херсонська область, Бериславський район, с. Качкарівка, вул. Морозова, 205, а також скасувати державну реєстрацію зазначених змін до установчих документів.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ПП «КФ «РУАЛ» перебуває на обліку в органах державної податкової служби з 16.09.2009р., зареєстровано за юридичною адресою: м. Херсон, вул. Кольцова, 51, кв. 115.
В подальшому у зв'язку із зміною місцезнаходження відповідача згідно із ст. 14 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» державним реєстратором виконавчого комітету Херсонської міської ради внесено запис про зміну місцезнаходження підприємства на Херсонська область, Бериславський район, с. Качкарівка, вул. Морозова, 205, про що внесено відповідні записи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та передано реєстраційну справу.
В свою чергу, державним реєстратором Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області 11.09.2012р. внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців записи про прийом та взяття на облік реєстраційної справи, а також про внесення змін до відомостей про юридичну особу відповідача, пов'язані зі зміною місцезнаходження.
Під час взяття позивачем на податковий облік ПП «КФ «РУАЛ» було з'ясовано, що підприємство за юридичною адресою не перебуває.
Як зазначає позивач, відсутність юридичної особи за місцем реєстрації унеможливлює її облік як платника податку.
Посилаючись на те, що зміна місцезнаходження відповідача суперечить положенням ст. 93, 202, 203, 215, 234 Цивільного кодексу України, ст.ст. 5, 18, 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», позивач просить суд задовольнити позов.
Позивачем 05.04.2013р. подано клопотання про розгляд справи без участі представника позивача в порядку письмового провадження.
Відповідач, будучі належним чином повідомленим про дату, час та місце судового розгляду справи, у судове засідання не з'явився, письмових заперечень на позов не подав.
Третя особа у судове засідання також не з'явилась.
Враховуючи наведене та положення ст. 128 КАС України, суд прийшов до висновку про можливість розгляду даної справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судом встановлено, що ПП «КФ «РУАЛ», ідентифікаційний код 34286519, зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Херсонської міської ради 15 вересня 2009 року за місцезнаходженням - 73000, Херсонська область. М. Херсон, комсомольський район, вул. Кольцова, буд. 51, кв. 115.
22.08.2012р. за № 14991050011011262 державним реєстратором виконавчого комітету Херсонської міської ради внесено запис про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи.
Також 22.08.2012р. за №14991070012011262 державним реєстратором виконавчого комітету Херсонської міської ради внесено запис про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, а саме про зміну місцезнаходження на юридичну адресу: 74350, Херсонська область, Бериславський район, село Качкарівка, вул. Мороза, буд. № 205.
Державним реєстратором Бериславської районної державної адміністрації внесено 11.09.2012р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про взяття на облік відповідача за новим місцезнаходженням.
У зв'язку зі зміною місцезнаходження ПП «КФ «РУАЛ» взято Бериславською МДПІ на податковий на облік за адресою: 74350, Херсонська область, Бериславський район, село Качкарівка, вул. Мороза, буд. № 205.
Як вбачається з довідки Державної податкової інспекції у м. Новій Каховці Херсонської області Державної податкової служби та довідки Качкарівської сільської ради від 05.11.2012р. про відсутність у с. Качкарівка по вул. Мороза будинку №205 і неможливість здійснення фінансово-господарської діяльності за вказаною адресою, повідомлення форми№18-ОПП, ПП «КФ «РУАЛ» за місцем реєстрації за адресою: 74350, Херсонська область, Бериславський район, село Качкарівка, вул. Мороза, буд. № 205, не знаходиться.
23 листопада 2012 року державним реєстратором виконавчого комітету Хмельницької міської ради Бериславської районної державної адміністрації до Єдиного державного юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис № 14811430013000889 про внесення інформації щодо відсутності юридичної особи ПП «КФ «РУАЛ» за місцезнаходженням.
На підставі відсутності відповідача за місцезнаходженням, визначеним в установчих документах, не здійснення за визначеним в установчих документах місцезнаходженням діяльності, а також відсутністю розташованого офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи, здійснення управління та обліку, податкова інспекція дійшла висновку, що відповідачем порушено вимоги ст.ст. 5, 18 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», ст.ст. 93, 202, 203, 215 Цивільного кодексу України, оскільким ним подано до державного реєстратора недостовірну інформацію щодо зміни місцезнаходження юридичної особи, оскільки зазначені зміни були внесені до статутних та реєстраційних документів без наміру створення правових наслідків, які обумовлювались цим правочином.
За змістом ст.ст. 3, 6, 17 КАС України, суб'єкти владних повноважень як позивачі мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог пункту 67.2. статті 67 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо, зокрема, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, а відповідно до пп. 20.1.12 ст. 20 цього кодексу - у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Бериславською МДПІ порушено перед судом питання про визнання фіктивними (вчиненими без наміру створення правових наслідків) змін до статутних документів ПП «КФ «РУАЛ» в частині зміни місцезнаходження юридичної особи та скасувати державну реєстрацію зазначених змін до установчих документів.
Проте виходячи зі змісту норм ст.ст. 20, 67 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби не мають повноважень на звернення до суду із вимогами про визнання фіктивними змін до установчих документів.
В той же час, реєстраційні документи можуть бути визнані недійсними внаслідок фіктивної діяльності суб'єкта підприємницької діяльності, але виключно у випадках, передбачених ст. 55-1 Господарського кодексу України.
Відповідно до цієї правової норми, визначено ознаки фіктивності, що дають підстави для звернення до суду про припинення юридичної особи або припинення діяльності фізичною особою - підприємцем, в тому числі визнання реєстраційних документів недійсними, а саме:
зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи;
незареєстровано у державних органах, якщо обов'язок реєстрації передбачено законодавством;
зареєстровано (перереєстровано) у органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління підставним (неіснуючим), померлим, безвісти зниклим особам або таким особам, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження;
зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників та призначених у законному порядку керівників.
Слід зазначити, що позивач доказів наявності перелічених вище ознак фіктивної підприємницької діяльності ПП «КФ «РУАЛ» не надав, не здобуто таких доказів і в ході судового розгляду даної справи.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Бериславської МДПІ про визнання фіктивними (вчинені без наміру створення правових наслідків) змін до статутних документів ПП «КФ «РУАЛ», ідентифікаційний код 36009123, щодо зміни місцезнаходження юридичної особи на адресу: Херсонська область, Бериславський район, с. Качкарівка, вул. Морозова, 205, є необґрунтованими і задоволенню не підлягають через те, що податкова інспекція, по-перше, не має повноважень на звернення до суду із такими вимогами, а по-друге - у зв'язку з тим, що не доведеними є обставини наявності у реєстраційних документах відповідача ознак фіктивності.
Стосовно вимог про скасування змін до статутних документів ПП «КФ «РУАЛ» щодо зміни місцезнаходження юридичної особи на адресу: Херсонська область, Бериславський район, с. Качкарівка, вул. Морозова, 205, суд зазначає наступне.
Статті 20 та 67 Податкового кодексу України, які передбачають право органів державної податкової служби в установленому законом порядку звертатися до суду про винесення судового рішення щодо, зокрема, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, а також у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання, є відсилочними.
Порядок державної реєстрації та скасування змін до установчих документів юридичних осіб встановлений Законом Украйни «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
Відповідно до ч.3 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи-підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Статтею 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" передбачений перелік повноважень державного реєстратора, якій є вичерпним. Серед вказаних повноважень, зокрема, проводити державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб -підприємців.
Відповідно до ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", документи, які відповідно до вимог цього Закону подаються (надсилаються рекомендованим листом) державному реєстратору, повинні бути викладені державною мовою, реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору рекомендованим листом, підпис заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинен бути нотаріально посвідчений. Установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи. Установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. Справжність підписів засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні бути нотаріально засвідчені, а засновницькі договори - нотаріально посвідчені. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними органами державної влади. Внесення змін до установчих документів юридичної особи оформляється окремим додатком або викладенням установчих документів у новій редакції. На титульній сторінці додатка до установчих документів юридичної особи робиться відмітка про те, що зазначені документи є невід'ємною частиною відповідних установчих документів.
Відповідно до ч.1 ст.29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Статтею 27 вказаного Закону передбачений вичерпний перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, серед яких, зокрема: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам ч. 8 цього Закону.
Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
Відповідно до ст.14 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" якщо нове місцезнаходження юридичної особи розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, реєстраційна справа передається державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи.
Державний реєстратор протягом десяти робочих днів з дати державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи зобов'язаний надіслати поштовим відправленням за описом реєстраційну справу державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи.
Державний реєстратор, який отримав реєстраційну справу, зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дати її прийому повідомити поштовим відправленням юридичну особу про зміну місцезнаходження реєстраційної справи та внести до Єдиного державного реєстру запис про зміну місцезнаходження реєстраційної справи.
Також суд зауважує, що державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власника, а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором тільки після прийняття відповідного рішення власника і доданих до нього правовстановлюючих документів.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" відповідальність за відповідність установчих документів чинному законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
А тому державний реєстратор не наділений повноваженнями давати оцінку змісту рішень учасників відповідача, зокрема щодо зміни місцезнаходження, а відповідальність за законність прийнятого рішення покладається виключно на засновника.
Відповідно до п.67.2 ст.67 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатись до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
З матеріалів справи судом встановлено, що будь-якого нормативно визначеного порядку реалізації наданих податковому органу повноважень звернення до суду щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів, не має.
Тому, суд приходить до висновку щодо необхідності застосування норм Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", який визначає обставини, за яких державна реєстрація може бути скасована.
Так, згідно зі ст.31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Таким чином, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, внесення запису щодо скасування державної реєстрації може бути здійснене тільки державним реєстратором на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи; судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.
Суд зазначає, що реєстраційна дія по зміні місцезнаходження юридичної особи не пов'язана із внесенням змін до установчих документів даної особи, що підтверджується також найменуванням спірного реєстраційного запису - «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах».
Доказів внесення змін до установчих документів ПП «КФ «РУАЛ», які б могли слугувати підставою для звернення податкової інспекції із вимогами про визнання їх недійсними, а так само і про порушення державним реєстратором порядку внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців змін до відомостей про юридичну особу, які пов'язані із зміною нею місцезнаходження, до суду сторонами не надано.
Крім того, запис про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, свідчить про те, що позивач не має законних підстав звертатися з вимогою про скасування даного запису.
Відповідно до п.67.2 ст.67 Податкового кодексу України, позивач має право звертатись до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів, а оскаржуваний запис не пов'язаний зі змінами в установчих документах.
Таким чином, позивачем не надано достатніх доказів, які б свідчили про наявність підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів, у зв'язку з чим, у задоволені позову слід відмовити.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Виходячи з викладеного суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 158-163, 167 КАС України, суд, -
постановив :
У задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення. В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Пекний А.С.
кат. 5.1.1
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2013 |
Оприлюднено | 16.04.2013 |
Номер документу | 30663723 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Пекний А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні