Рішення
від 17.04.2013 по справі 905/2135/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.04.13 р. Справа № 905/2135/13

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Донвуглетехінвест», м.Донецьк

до Державного підприємства «Донецька залізниця», м.Донецьк

Ціна позову 36298,95 грн.

Суддя Говорун О.В.

Представники:

від позивача - Карагодін Є.Г., довіреність від 01.04.2013;

від відповідача - Манерова Ю.В., юрисконсульт, довіреність № Н-01/1863 від 19.07.2012.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Донвуглетехінвест» (далі - позивач) звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства «Донецька залізниця» (далі - відповідач) про стягнення 36298,95 грн. вартості нестачі вантажу.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагони №65772576, №66213323, №66822560, №67846972 на станцію призначення прибули з недостачею вантажу, яка підтверджена складеними станцією Постникове Донецької залізниці комерційними актами БИ №570538/013 від 03.12.2012, БИ №570536/011 від 03.12.2012, БИ №570533/008 від 03.12.2012, БИ №570535/010 від 03.12.2012. Недостача виникла, у зв'язку з незбереженням вантажу перевізником під час перевезення.

Представник відповідача проти позову заперечував, надав відзив, зазначивши, що відповідно до ст. 45 Статуту залізниць України, у випадках зміни одержувача або станції призначення вантажу підприємство, організація, громадяни, за заявою яких здійснено таку зміну, є відповідальними перед попереднім одержувачем за наслідки такої зміни і зобов'язані відрегулювати розрахунки між відправниками, попередніми адресатами та фактичними одержувачами.

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 10.04.2013 до 17.04.2013.

Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази у судовому засіданні, встановив наступні факти та відповідні ним правовідносини.

27.11.2012, за накладною №49258734, Товариство з обмеженою відповідальністю «Донпромбізнес» (вантажовідправник), зі станції Бункерна Донецької залізниці на станцію Донецьк Донецької залізниці, відвантажив на адресу ПрАТ «Донецьксталь» металургійний завод (вантажоодержувач) у вагонах №65772576, №66213323, №66822560, №67846972, вантаж - вугілля кам'яне, марки т-тощий.

Згідно накладної №49258734 вантаж завантажено у вагони відправником. Вантаж завантажений нижче рівня бортів, у вологому стані, волога 5%, вантаж маркований поздовжніми борознами, вантаж змерзається. Прийняти міри проти змерзання. Вагони промаслені (а.с.16).

Відповідно до наказу №3157 від 26.11.2013, за заявою одержувача вантаж переадресуваний у зазначених вагонах на станцію Постникове Донецької залізниці вантажоодержувачу -Товариству з обмеженою відповідальністю «Донвуглетехінвест», за залізничною накладною №49636533 (а.с.50).

Згідно накладної №49636533 вантаж завантажено у вагони відправником. Вантаж завантажений нижче рівня бортів, у вологому стані, волога 6%, вантаж маркований поздовжніми борознами. За накладною вага нетто у вагонах:

- №65772576 - 69 000 кг;

- №66213323 - 69 000 кг ;

- №66822560 - 69 000 кг ;

- №67846972 - 71 000 кг ( а.с.53).

На станції Постникове, був складений комерційний акт БИ №570538/013 від 03.12.2012, в розділі «Д» якого зазначено: «на підставі АЗФ №55 від 30.11.2012 ст. Постникове проведена комісійна видача вантажу з вагону №65772576, який прибув за відправкою №49636533. За документом значиться тара - 22500кг, нетто - 69000кг, навантаження нижче бортів на 300мм, маркований поздовжніми смугами. При зовнішньому комісійному огляді виявилось навантаження нерівномірне, не розрівняне, нижче бортів від 200мм до 2000мм, вантаж не маркований, протікання вантажу відсутнє. Проведено переважування на вагах 01.12.2012 тензометричних ВЕТ-150т повірених 30.10.2012. Встановлено вага брутто - 64650кг, після вивантаження вагон протарений 03.12.12, вага тари 21700кг, нетто - 42950кг, що менше документу на 26050кг» (а.с.52).

На станції Постникове, був складений комерційний акт БИ №570535/010 від 03.12.2012, в розділі «Д» якого зазначено: «на підставі АЗФ №55 від 30.11.2012 ст. Постникове проведена комісійна видача вантажу з вагону №66822560, який прибув за відправкою №49636533. За документом значиться тара - 21500кг, нетто - 69000кг, навантаження нижче бортів на 300мм, маркований поздовжніми смугами. При зовнішньому комісійному огляді виявилось навантаження нерівномірне, не розрівняне, нижче бортів від 200мм до 1200мм, вантаж не маркований, протікання вантажу відсутнє. Проведено переважування на вагах 01.12.2012 тензометричних ВЕТ-150т повірених 30.10.2012. Встановлено вага брутто - 84500кг, після вивантаження вагон протарений 03.12.12, вага тари 21200кг, нетто - 63300кг, що менше документу на 5700кг» (а.с.54).

На станції Постникове, був складений комерційний акт БИ №570533/008 від 03.12.2012, в розділі «Д» якого зазначено: «на підставі АЗФ №55 від 30.11.2012 ст. Постникове проведена комісійна видача вантажу з вагону №66213323, який прибув за відправкою №49636533. За документом значиться тара 21350кг, нетто - 69000кг, навантаження нижче бортів на 300мм, маркований поздовжніми смугами. При зовнішньому комісійному огляді виявилось навантаження нерівномірне, не розрівняне, нижче бортів від 200мм до 700мм, вантаж не маркований, протікання вантажу відсутнє. Проведено переважування на вагах 01.12.2012 тензометричних ВЕТ-150т повірених 30.10.2012. Встановлено вага брутто - 87500кг, після вивантаження вагон протарений 03.12.12, вага тари 21300кг, нетто - 66600кг, що менше документу на 2400кг» (а.с.56).

На станції Постникове, був складений комерційний акт БИ №570536/011 від 03.12.2012, в розділі «Д» якого зазначено: «на підставі АЗФ №55 від 30.11.2012 ст. Постникове проведена комісійна видача вантажу з вагону №67846972, який прибув за відправкою №49636533. За документом значиться тара 21000кг, нетто - 71000кг, навантаження нижче бортів на 300мм, маркований поздовжніми смугами. При зовнішньому комісійному огляді виявилось навантаження нерівномірне, не розрівняне, нижче бортів від 200мм до 1700мм, вантаж не маркований, протікання вантажу відсутнє. Проведено переважування на вагах 01.12.2012 тензометричних ВЕТ-150т повірених 30.10.2012. Встановлено вага брутто - 76800кг, після вивантаження вагон протарений 03.12.12, вага тари 21700кг, нетто - 55100кг, що менше документу на 15900кг» (а.с.58).

Такі ж відомості зазначені і в акті загальної форми №55 від 30.11.2012, який складений на станції призначення - Постникове (а.с.49).

Відповідно до ч.1 ст.909 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Укладення договору перевезення вантажу, відповідно до ч.3 ст.909 ЦК України та ч.2 ст.307 Господарського кодексу України (далі - ГК України), підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно ч.2 ст.924 ЦК України, перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Статтею 920 ЦК України закріплено, що у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Відповідно до ч.1 ст. 12 Закону України «Про залізничний транспорт», залізниці забезпечують збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях згідно з чинним законодавством України.

Згідно ч.1 ст. 23 вищевказаного Закону, перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України.

Стаття 110 Статуту залізниць України (далі - Статут) передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.

Згідно ст. 113 Статуту, за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Відповідно до ч.1 ст. 129 Статуту, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Пунктом а) ч. 2 ст. 129 Статуту встановлено, що для засвідчення невідповідності маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Згідно ч.1 ст. 31 Статуту, залізниця зобов'язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери.

Пунктами 5,6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, затверджених наказом Мінтрансу України № 542 від 20.08.2001р., встановлено, що у разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення, особливо у випадках навантаження вище рівня бортів вагона (із "шапкою"). Такі заходи розроблюються відправником окремо для кожного виду вантажу. Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. Для розрівнювання і ущільнення вантажу відправник може використовувати механізовані установки та інші пристрої. З метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню відправником наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.

Абзацом 4 пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Мінтрансу України № 644 від 21.11.2000р. встановлено що, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Досліджені у судовому засіданні докази, свідчать про те, що нестача виникла під час перевезення, оскільки після візуального огляду вагону, вантажу, його маркування та кріплення у вагоні, залізницею, на станції відправлення, вантаж був прийнятий без зауважень, про відсутність маркування не зазначалось. Крім того, зауважень з боку залізниці до стану вагону та вантажу у ньому не було і на попутних станціях залізниці від станції Бункерна до станції Постникове.

Відсутність маркування свідчить про втрату частини вантажу під час перевезення.

Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Водночас, судом зазначається, що, на підставі ст. 38 ГПК України, господарський суд витребоває докази за наявності відповідного клопотання, у разі неможливості самостійно надати докази сторонами.

Доводи відповідача що за всі наслідки зміни одержувача або станції призначення вантажу відповідає особа, за заявою якої було здійснено таку, в тому числі і за наслідки нестачі вантажу, судом відхилені, оскільки відповідно ч.2 ст.924 ЦК України, перевізник відповідає за нестачу прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Залізниця не довела, що нестача вантажу виникла з незалежних від неї причин.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов до висновку, що недостача вантажу сталась внаслідок незабезпечення залізницею збереження вантажу на шляху слідування.

Відповідно до частини 3 статті 314 ГК України, за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, а саме, у разі втрати або недостачі вантажу, перевізник відповідає в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.

Частиною 1 статті 115 Статуту передбачено, що вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, відповідно до ч.2 ст.114 Статуту, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

Вартість вантажу, якого не вистачає у вагонах №65772576, №66213323, №66822560, №67846972, з урахуванням норми природної втрати маси вантажу зданого до перевезення (п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644) становить 36298 грн. 95 коп.

За таких обставин позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 49 ГПК України.

На підставі вищенаведеного, керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р I Ш И В :

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Державного підприємства «Донецька залізниця» (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Донвуглетехінвест» (83059, м. Донецьк, пр. Ілліча, б. 105, код ЄДРПОУ 33371718) 36298 грн. 95 коп. вартості нестачі вантажу та 1720 грн. 50 коп. витрат з оплати судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не було скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів, через господарський суд, який розглянув справу.

Повне рішення складено 18 квітня 2013 року.

Суддя Говорун О.В.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.04.2013
Оприлюднено19.04.2013
Номер документу30779999
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/2135/13

Ухвала від 26.05.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 05.05.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 22.04.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 22.04.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 07.04.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 24.03.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Постанова від 20.06.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 17.05.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 17.04.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 29.03.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Говорун О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні