Постанова
від 28.01.2009 по справі 53/327-07
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

53/327-07

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

 28 січня 2009 р.                                                                                    № 53/327-07  

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

                                               Божок В,С. - головуючого,

                                               Костенко Т. Ф.,

                                               Коробенко Г.П.,

розглянувши матеріали  

касаційної скаргиХарківської міської ради

на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 11.08.08

у справігосподарського суду Харківської області

за позовомХарківської міської ради

до

3-тя особаза участю Харківського обліково-економічного технікуму-інтернату ім. Ф.Г. АнанченкаМіністерство праці та соціальної політики України прокуратури м. Харкова

прозахист порушеного права та звільнення земельної ділянки,

за зустрічним позовом Харківського обліково-економічного технікуму-інтернату ім. Ф.Г. Ананченка

доХарківської міської ради

проспонукання до вчинення дій щодо оформлення права постійного користування,

в судовому засіданні взяли участь представники:

позивача: не з'явились,

відповідача:  Кокарєва О.В. (дов. від 23.01.09 № 10/1-27),

3-тої особи:  не з'явились,

Генпрокуратури: Інвенко О.А.,

       

                                           ВСТАНОВИВ :

           

Рішенням від 21.04.08 господарського суду Харківської області первісний позов задоволено. Зобов'язано відповідача звільнити земельну ділянку прощею 0, 61 га по вул. Полтавський шлях, 133 у м. Харкові, на якій знаходяться об'єкти незавершеного будівництва та повернути вказану земельну ділянку територіальній громаді м. Харкова. З відповідача на користь позивача стягнуто 170 грн. державного мита та 118 грн. –на ІТЗ судового процесу. У задоволенні зустрічного позову відмовлено.

Постановою від 11.08.08 Харківського апеляційного господарського суду вказане вище  рішення скасовано, в задоволенні первісного позову відмовлено, зустрічний позов задоволено. Зобов'язано Харківську міську раду розглянути клопотання Харківського обліково-економічного технікуму-інтернату ім. Ф.Г. Ананченка про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки за адресою вул. Полтавський шлях, 133 у м. Харкові.

Не погоджуючись з постановою Харківського апеляційного господарського суду, Харківська міська рада звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить її скасувати з огляду на порушення судом норм матеріального та процесуального права, рішення місцевого господарського суду залишити без змін.

Харківський обліково-економічний технікум-інтернат ім. Ф.Г. Ананченка подав до Вищого господарського суду України відзив на касаційну скаргу, в якому просить в її задоволенні відмовити, постанову Харківського апеляційного господарського суду –залишити без змін.

Колегія суддів Вищого господарського суду України, приймаючи до уваги межі перегляду  справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів знаходить необхідним касаційну скаргу залишити без задоволення.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, які приймали рішення у даній справі, рішенням № 52-10 від 11.02.1987 року Виконавчого комітету Харківської міської ради народних депутатів “Про реконструкцію Харківського обліково-економічного технікуму - інтернату по вул. Свердлова №133” та додатку до нього, Технікуму відведено земельну ділянку загальною площею, орієнтовно, 0,61 га для реконструкції з будівництвом житлового блоку профілакторію з лікувально-профілактичним блоком та блоком харчування за рахунок земельних ділянок, вилучених у громадян по вул. Свердлова 137, 139, 141, 143, та провулку Розторгуєвському 2а, 26, За, 3, 4 у м. Харкові. У п.3 рішення Головне архітектурно-планувальне управління міста Харкова зобов'язано видати будівельний паспорт, відвести земельну ділянку в натурі та оформити відведення землекористування ділянкою у встановленому порядку.

        Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міста належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності.

       Апеляційним господарським судом з'ясовано, що відповідно до довідки № 2668 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та Сертифікату про акредитацію №212794 Серія НД-1 від 24 травня 2006 Харківський обліково-економічного технікум-інтернат ім.Ф.Г. Ананченка є державним вищим навчальним закладом з 1 ступенем акредитації, з державною формою власності, користується майном, земельними ділянками та спорудами, які знаходяться у державній власності.

       Пунктами 7.2. і 7.3 Статуту Технікуму встановлено, що функції управління майном, яке закріплене за технікумом, контроль за ефективністю його використання і зберігання здійснює Міністерство праці та соціальної політики України, який є органом уповноваженим управляти державним майном. Майно, що знаходиться у державній власності і передано в оперативне управління Технікуму не підлягає вилученню або передачі будь-яким підприємствам, установам, організаціям, крім випадків передбачених законодавством .  

       Згідно з п. 2 ст.83 Земельного кодексу України до земель комунальної власності відносяться всі землі населених пунктів, окрім тих, що знаходяться в державній або приватній власності.

       Відповідно до ч.3 ст. 84 Земельного кодексу України до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність відносяться земельні ділянки, які закріплені за вищими навчальними закладами державної форми власності.  

       З огляду на вказане колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновок суду апеляційної інстанції про те, що предметом спору є

земельна ділянка, яка належить державі та закріплена за державним вищим навчальним закладом і розпорядником якої на даний час є державний орган виконавчої влади в особі Міністерства праці і соціальних відносин.

       Відповідно до п.10 перехідних положень Земельного кодексу України рішення про розмежування земель державної  і  комунальної власності в межах населених пунктів приймають відповідні сільські, селищні, міські ради за погодженням з органами виконавчої влади, а за   межами   населених  пунктів  -  органи  виконавчої  влади  за погодженням з відповідними органами місцевого самоврядування.

             Також судом встановлено, що радою рішення про розмежування земель державної і комунальної власності в межах м. Харкова Харківською міською не приймалося, у зв'язку з чим правомірним вбачається посилання суду апеляційної інстанції на те, що Харківською міською радою не доведено свого права розпорядження спірною земельною ділянкою, яка віднесена законом до державної власності і відповідно не доведено, порушення прав або охоронюваних законом інтересів ради.

За таких обставин, апеляційний господарський суд правомірно відмовив в задоволенні первісного позову.

В частині зустрічного позову судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням від 13.07.1994 № 364 Виконавчого комітету Харківської міської ради народних депутатів Харківської області “Про реконструкцію Харківського обліково-економічного технікуму-Інтернату ім. Ананченка” зобов'язано Відділ землекористування міськвиконкому після подання технікумом матеріалів інвентаризації оформити та видати державний акт на право користування земельною ділянкою, а рішенням від 25.09.2001 № 1657 Харківської міської ради "Про передачу     права    за    завершення    реконструкції    Харківського    обліково- економочного технікуму-Інтернату ім. Ф.Г.Ананченка по вул. Полтавський шлях, 133” земельну   ділянку надано технікуму в оренду на період реконструкції.

Судом встановлено, що на спірній земельній ділянці знаходиться об'єкт незавершеного будівництва - житловий блок профілакторію, будівництво якого було розпочато у 1994 році (Титул перехідної будови на 2001 рік від 12.09.2001 року, погоджений Міністерством праці та соціальної політики України).

Судом з'ясовано, що фінансування реконструкції технікуму здійснюється за рахунок коштів державного бюджету Міністерством праці та соціальної політики України, що підтверджується листом №7554/0/14-08/04 від 25.07.2008 року, який Міністерство праці та соціальної політики України підтвердило фінансування за рахунок коштів державного бюджету реконструкції технікуму у 1994-1996 роках на суму 521643, 64 грн., у 2001 році на суму 350000 грн.

          Крім того, судом враховано, що Законом України “Про Державний бюджет України на 2008 рік” передбачено подальше фінансування будівництва у 2008 році на суму 1000000 грн., Довідка про зміни річного розпису призначень бюджету на 2001 рік №18/1 від 30.05.2001 року, затверджена державним секретарем Міністерства праці та соціальної політики України свідчить, що на фінансування об'єкту будівництва технікуму за рахунок коштів держбюджету було передбачено 498500 грн., а з довідок про вартість виконаних підрядних робіт та витрат у грудні та Листопаді 2001 року ВАТ “Жилбуд-1” при реконструкції технікуму вбачається  вкладення наданих державним бюджетом коштів у будівництво.

          Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що суд апеляційної інстанції обгрунтовано у цьому зв'язку взяв до уваги лист № 178 від 23.07.2004, яким Технікум звернувся до КП “Харківське міське бюро технічної інвентаризації” з проханням надати реєстраційне посвідчення про належність будівель, розташованих за адресою м.Харків, вул. Полтавський шлях,133 для отримання державного акту на право постійного користування землею.

Також, листом № 7 від 26.01.2006 Технікум звертався до КП "Міськпроект" з проханням у відповідності до ст.126 Земельного кодексу України надати обґрунтування меж та розмірів ділянки, яка необхідна для експлуатації та обслуговування будівель та споруд.

КП "Міськпроект" відповідно до акту здачі-приймання технічної документації та послуг №9-07-0419 від 23.02.2007 розроблено технічну документацію, необхідну для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, а у березні 2007 року КП “Харківське міське бюро технічної інвентаризації” оформлено технічні паспорти на будівлі, розташовані за адресою вул. Полтавський шлях, 133 у м. Харкові, згідно платіжного доручення №121 від 07.03.2007 року.

Судом встановлено, що 16.11.2007 року Управлянням містобудування та архітектури Харківської міської ради виготовлено Обгрунтування меж та розмірів земельної ділянки для оформлення права користування  № 13439.

        Відповідно до п.1 ст.123 Земельного кодексу України Надання земельних  ділянок  юридичним  особам  у  постійне користування  здійснюється  на  підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами  відведення цих ділянок.

Згідно з ч.1 ст.16 Закону України "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності,  подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого  самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання).

З врахуванням встановленого судом факту звернення 28.11.2007 Технікуму до Харківської міської ради із заявою № 10/1-246 про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки за адресою вул. Полтавський шлях, 133 у м. Харкові з метою експлуатації та обслуговування будівель технікуму, а також положень п. 5 ст. 123 Земельного кодексу України, згідно якої відповідна  районна  державна  адміністрація або сільська, селищна,  міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки, а також те, що Харківською міською радою заяву Технікуму до теперішнього часу не розглянуто, обгрунтованим вбачається висновок апеляційного господарського суду про задоволення зустрічного позову.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що судове рішення прийнято при правильному застосуванні норм процесуального права і підстави для його скасування відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 ГПК України, Вищий  господарський  суд   України

        

                                       ПОСТАНОВИВ  :

Касаційну скаргу залишити без задоволення.

Постанову від 11.08.2008 Харківського апеляційного господарського суду у справі № 53/327-07 залишити без змін.

Головуючий                                                                                         Божок В.С.

Судді                                                                                                      Костенко Т.Ф.

                                                                                                                Коробенко Г.П.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення28.01.2009
Оприлюднено11.03.2009
Номер документу3083209
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —53/327-07

Постанова від 28.01.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Ухвала від 15.12.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Ухвала від 13.10.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Рішення від 21.04.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 27.03.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Івакіна В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні