Постанова
від 18.04.2013 по справі 819/540/13-а
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/540/13-a

"18" квітня 2013 р. м. Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:

головуючого судді Баб'юка П.М.

при секретарі судового засідання Придаткевич Н.В.

за участю: представника позивача: Гарагуц В.Ф., представника відповідача: Сидорука В.М.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом Селянського (фермерського) господарства "Калина" до Державної інспекції сільського господарства в Тернопільській області, треті особи без самостійних вимог: Клювинська сільська рада Гусятинського району Тернопільської області, Гусятинська районна державна адміністрація Тернопільської області, Відділ Держземагенства у Гусятинському районі Тернопільської області про скасування приписів.

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулось Селянське (фермерське) господарство "Калина" (надалі - позивач, СФГ "Калина") з позовом до Державної інспекції сільського господарства в Тернопільській області (надалі - відповідач, Інспекція) про скасування приписів державного інспектора сільського господарства в Тернопільській області від 25 жовтня 2012 року №000366 та від 24 грудня 2012 року №000576.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.

Крім цього, зазначив, що як виявилось в судовому засіданні Інспекція перевіряла не ту земельну ділянку, про яку йдеться мова в позовній заяві (на яку 16.03.2001 з Клювинською сільською радою укладено договір оренди, а 23.05.2012 тимчасову угоду з Гусятинською районною державною адміністрацією), а зовсім іншу, - ту яка надана засновнику СФГ "Калина" для створення фермерського господарства і на яку видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою. Крім цього, розмір земельної ділянки яка перебуває у постійному користуванні фермерського господарства згідно державного акта становить 30,00 га., а не 19,64 га., як зазначено в матеріалах перевірки.

Враховуючи те, що земельна ділянка знаходиться у постійному користуванні фермерського господарства, представник позивача вважає безпідставним висновок інспектора щодо її самовільного зайняття СФГ "Калина", а тому, оскаржені приписи інспектора видані на основі такого протиправного висновку просить скасувати.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив. Вважає, що право постійного користування земельною ділянкою припинилось у зв'язку зі смертю голови фермерського господарства ОСОБА_3 (помер ІНФОРМАЦІЯ_1 року) на якого був виданий державний акт на право постійного користування землею. У СФГ "Калина" відсутні документи, що посвідчують право власності чи право користування на вказану земельну ділянку які передбачені ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України, а тому, вважає, що інспектор дійшов правильного висновку про самовільне зайняття позивачем земельної ділянки, а тому, оскаржені приписи винесені ним правомірно та скасуванню не підлягають.

Також пояснив, що вимога "усунути виявлене порушення", яка зазначена інспектором у оскаржених приписах, означає, що СФГ "Калина" повинна звільнити вказану самовільно зайняту земельну ділянку.

Голова Клювинської сільської ради Гусятинського району Тернопільської області в судове засідання 18 квітня 2013 року не з'явилась. В попередніх судових засіданнях суду повідомила, що СФГ "Калина" орендує земельну ділянку розміром 19,64 га. з резервного фонду Клювинської сільської ради згідно договору оренди від 16.03.2001 укладеного між позивачем та Клювинською сільською радою, який на її думку автоматично поновлювався на новий термін у зв'язку з відсутністю заперечень з боку сільської ради. Щодо земельної ділянки яка перевірялась інспектором пояснила, що рішенням Гусятинської районної ради №105 від 28 березня 2000 року ОСОБА_3 виділено земельну ділянку площею 30 га. із земель запасу Клювинської сільської ради в постійне користування для ведення селянського (фермерського) господарства. На підставі вказаного рішення ради ОСОБА_3 08 лютого 2001 року видано державний акт на право постійного користування землею серія ТР №00043, а відтак, вказана земельна ділянка не є землями резервного фонду Клювинської сільської ради.

Гусятинська районна державна адміністрація Тернопільської області в судове засідання не з'явилась, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання була повідомлена належним чином.

Відділ Держземагенства у Гусятинському районі Тернопільської області в судове засідання 18 квітня 2013 року не з'явився. В попередніх судових засіданнях представник суду повідомив, що відповідно до план-схеми яка додана до акта перевірки від 25.10.2012 земельна ділянка площею 19,64 га., яка перевірялась інспектором, знаходиться в межах земельної ділянки площею 30 га., яка у 2000 році надана голові СФГ "Калина" в постійне користування для створення селянського (фермерського) господарства (Державний акт серії ТР №00043, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №225).

Заслухавши в судовому засіданні пояснення позивача та представників сторін, оцінивши наявні у справі докази, суд встановив наступні обставини справи:

Рішенням Гусятинської районної ради Тернопільської області №105 від 28 березня 2000 року ОСОБА_3 виділено земельну ділянку площею 30 га. із земель запасу Клювинської сільської ради в постійне користування для створення селянського (фермерського) господарства.

На підставі вказаного рішення ради ОСОБА_3 08 лютого 2001 року видано державний акт на право постійного користування землею серія ТР №00043, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №225.

14 лютого 2001 року Гусятинською районною державною адміністрацією Тернопільської області зареєстроване Селянське (фермерське) господарство "Калина" (і.к.31104101, засновник - ОСОБА_3).

Також відповідно до матеріалів справи, між СФГ "Калина" та Клювинською сільською радою 16.03.2001 укладено договір оренди земельної ділянки розміром 19,64га. із земель резервного фонду Клювинської сільської ради, який на їх думку автоматично поновлювався на новий термін у зв'язку з відсутністю заперечень з боку сільської ради. Також, з метою відшкодування збитків місцевого бюджету від недоотриманих доходів за фактичне землекористування вказаною земельною ділянкою, між СФГ "Калина" та Гусятинською райдержадміністрацією укладена тимчасова угода №10 від 23 травня 2012 року.

ІНФОРМАЦІЯ_1 року ОСОБА_3 помер. Станом на час слухання справи керівником СФГ "Калина" згідно відомостей Єдиного державного реєстру є Гладій Іван Михайлович.

25 жовтня 2012 року на підставі плану проведення комплексних перевірок на ІV квартал 2012 року, наказу начальника державної інспекції сільського господарства в Тернопільській області від 23.10.2012 №195 та посвідчення (направлення) №224 від 23 жовтня 2012 року проведено планову комісійну перевірку на предмет дотримання нормативно-правових актів при веденні насінництва, дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок СФГ "Калина".

Згідно довідки Клювинської сільської ради від 23 жовтня 2012 року №991 СФГ "Калина" має в користуванні 299,21 га. землі, а саме:

- 245,99 га. пайовиків (110 чол.);

- 30,00 га. фермерського (надана у постійне користування ОСОБА_3 земля згідно Державного акта серії ТР №00043);

- 19,64 га. резервний фонд;

- 3,58 га. проектні дороги.

В результаті перевірки комісією складено акт перевірки від 25.10.2012 №б/н та акт обстеження земельної ділянки від 25.10.2012 №000141.

Згідно вказаних актів встановлено, що СФГ "Калина" самовільно зайняло земельну ділянку загальною площею 19,64 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду в селі Клювинці Гусятинського району Тернопільської області чим порушило ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України.

До акта перевірки від 25.10.2012 №б/н додана план-схема розташування самовільно зайнятої земельної ділянки площею 19,64 га.

Як встановлено в судовому засіданні та не заперечувалось сторонами, земельна ділянка площею 19,64 га., яка відображена на план-схемі як самовільно зайнята позивачем, знаходиться в межах земельної ділянки площею 30 га., яка згідно державного акта серії ТР №00043 у 2000 році надана ОСОБА_3 в постійне користування для створення селянського (фермерського) господарства.

Одночасно інспектором видано припис від 25.10.2012 №000366 яким зобов'язано керівника позивача «усунути виявлене порушення», тобто, як встановлено в судовому засіданні з пояснень представника відповідача, - звільнити вказану самовільно зайняту земельну ділянку, та зобов'язано до 26 листопада 2012 року повідомити про виконання припису.

Крім цього, державним інспектором проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття позивачем земельної ділянки.

24 грудня 2012 року державним інспектором проведено перевірку дотримання позивачем вимог щодо виконання припису (акт від 24.12.2012 №б/н) та встановлено, що СФГ "Калина" вимог припису від 25.10.2012 №000366 не виконало.

У зв'язку з цим, 24 грудня 2012 року державним інспектором сільського господарства в Тернопільській області видано припис №000576 яким повторно зобов'язано керівника СФГ "Калина" «усунути виявлене порушення».

Не погодившись із вказаними приписами позивачем оскаржено їх в судовому порядку.

З'ясувавши обставини у справі та перевіривши їх доказами суд приходить до висновку, що заявлений позов підлягає до задоволення виходячи з наступного:

Відповідно до абзацу шістнадцятого статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

На час отримання ОСОБА_3 земельної ділянки у постійне користування для створення фермерського господарства був чинним Закон України "Про селянське (фермерське) господарство" 20 грудня 1991 року №2009-XII (Далі Закон №2009-XII).

Стаття 2 Закону №2009-XII, в редакції чинній на час надання земельної ділянки і на час створення СФГ "Калина" (надалі у вказаній редакції), зазначала, що селянське (фермерське) господарство є формою підприємництва громадян України, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією. Головою селянського (фермерського) господарства є його засновник або особа, яка є його правонаступником. На ім'я голови селянського (фермерського) господарства видається відповідно Державний акт на право приватної власності на землю, Державний акт на право постійного користування землею. З ним укладається договір на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди. Складаються також інші документи відповідно до законодавства України.

Також статтею 9 Закону №2009-XII було визначено, що після одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування землею або укладення договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, селянське (фермерське) господарство підлягає у 30-денний термін державній реєстрації у Раді народних депутатів, що передала у власність чи надала у користування земельну ділянку.

Крім цього, згідно вимог вказаної статті 9 Закону №2009-XII, лише після відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування або укладання договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, та державної реєстрації селянське (фермерське) господарство набувало статусу юридичної особи, одержує печатку із своїм найменуванням і адресою, відкриває розрахунковий та інші рахунки в установах банку і вступає у відносини з підприємствами, установами та організаціями, визнається державними органами та органами місцевого самоврядування як самостійний товаровиробник при плануванні економічного і соціального розвитку регіону. Сільська, селищна, міська Рада народних депутатів заносила до спеціальної погосподарської книги дані про склад господарства, передану у власність та надану у користування господарству земельну ділянку.

Подібні положення щодо спеціального порядку створення фермерського господарства також знайшли своє відображення і в Законі України "Про фермерське господарство" від 19 червня 2003 року №973-IV в редакції чинній на час слухання справи, а саме, частиною 1 статті 8 вказаного Закону передбачено, що фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації.

Проаналізувавши вказані норми законодавства, суд приходить до висновку, що хоча Державний акт на право постійного користування землею серія ТР №00043 і видавався на ім'я голови селянського (фермерського) господарства ОСОБА_3, проте, фактично передбачалось, що вказаною землею буде користуватись створене ним фермерське господарство "Калина" як юридична особа.

Також слід зазначити, що відповідно до п.5.1.1 Статуту СФГ "Калина" в редакції станом на 2001 рік, до земель господарства належать землі, зокрема передані господарству у користування, що посвідчено Державними актами на право постійного користування землею, виданими на ім'я голови Господарства.

Таким чином, суд приходить до висновку, що СФГ "Калина" у 2001 році на законних підставах набуло права користування земельною ділянкою площею 30 га. із земель запасу Клювинської сільської ради.

Відповідно до ст.19 Закону України "Про фермерське господарство" до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) зокрема входить також право користування землею.

Крім цього, слід зазначити, що положення пункту 6 Розділу X Земельного кодексу України щодо зобов'язання до 01.01.2008 переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.09.2005 року №5-рп/2005.

Враховуючи наведене, суд не погоджується з висновком державного інспектора про самовільне зайняття позивачем частини вказаної земельної ділянки площею 19,64 га.

Слід відмітити, що в актах перевірки та обстеження від 25 жовтня 2012 року зазначено, що СФГ "Калина" самовільно зайняло земельну ділянку площею 19,64 га. із земель резервного фонду в селі Клювинці Гусятинського району Тернопільської області.

Як встановлено в судовому засіданні з пояснень представника позивача та відповідає матеріалам справи, СФГ "Калина" дійсно використовує земельну ділянку площею 19,64 га. із земель резервного фонду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до матеріалів справи, між СФГ "Калина" та Клювинською сільською радою 16.03.2001 укладено договір оренди земельної ділянки розміром 19,64га. із земель резервного фонду Клювинської сільської ради, який на їх думку автоматично поновлювався на новий термін у зв'язку з відсутністю заперечень з боку сільської ради. Також, з метою відшкодування збитків місцевого бюджету від недоотриманих доходів за фактичне землекористування вказаною земельною ділянкою, між СФГ "Калина" та Гусятинською райдержадміністрацією укладена тимчасова угода №10 від 23 травня 2012 року.

Проте, як встановлено в судовому засіданні та не заперечувалось сторонами, вказана земельна ділянка прощею 19,64 га. не має відношення до земельної ділянки, яка відображена інспектором на план-схемі як самовільно зайнята позивачем, оскільки розташована в іншому місці.

Таким чином, суд не оцінює правомірність користування позивачем земельною ділянкою розміром 19,64га. із земель резервного фонду Клювинської сільської ради, оскільки остання, як виявилось, не має відношення до предмету даного спору.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що державним інспектором при проведенні перевірки помилково ототожнено земельну ділянку прощею 19,64га. (землі резервного фонду Клювинської сільської ради) із частиною земельної ділянки, яка надана ОСОБА_3 у постійне користування площею 30,00га. для створення фермерського госоподарства.

У зв'язку з цим не дивно, що на пропозицію інспектора надати документи, які посвідчують право користування земельною ділянкою прощею 19,64 га. із земель резервного фонду Клювинської сільської ради, представником СФГ "Калина" під час перевірки замість державного акта на право постійного користування землею було представлено документи на зовсім іншу земельну ділянку, а не ту, що зазначена на план-схемі долученій до акта перевірки.

Крім цього, оскільки площа земельної ділянки яка надана ОСОБА_3 у постійне користування для створення фермерського господарства становить 30,00га., то незрозуміло на підставі чого державним інспектором зроблено висновок, що СФГ "Калина" самовільно зайняло лише частину вказаної земельної ділянки, а саме прощею 19,64га. і саме в тому місці, що зображено на план-схемі.

За вказаних обставин, суд вважає, що державний інспектор при складанні ата перевірки від 25.10.2012, акта обстеження земельної ділянки від 25.10.2012 №000141 та при винесенні приписів від 25.10.2012 №000366 та від 24.12.2012 №000576 прийшов до невірного висновку про самовільне зайняття позивачем частини земельної ділянки.

Акти та розрахунки не є рішеннями суб'єкта владних повноважень, не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків фізичних чи юридичних осіб, а отже, не породжують правовідносин, що можуть бути предметом спору.

Припис державного інспектора породжує для позивача певні обов'язки, а саме - усунути виявлене порушення, отже є рішенням у розумінні п.1 ч.2 ст.17 КАС України, а тому може бути предметом оскарження в адміністративному суді.

Таким чином, з метою захисту прав та інтересів позивача, суд вважає, що винесені на підставі невірного висновку приписи інспектора слід визнати протиправними і скасувати.

Керуючись ст.ст. 71, 158-167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправними і скасувати приписи державного інспектора сільського господарства в Тернопільській області від 25 жовтня 2012 року №000366 та від 24 грудня 2012 року №000576.

Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

В повному обсязі постанова складена 23 квітня 2013 року.

Головуючий суддя Баб'юк П.М.

Копія вірна:

Суддя Баб'юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2013
Оприлюднено24.04.2013
Номер документу30868267
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/540/13-а

Ухвала від 19.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 12.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 05.02.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Дякович В.П.

Постанова від 18.04.2013

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні