Рішення
від 19.04.2013 по справі 924/267/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" квітня 2013 р.Справа № 924/267/13-г

Господарський суд Хмельницької області у складі cудді Гладія С.В., розглянувши матеріали за позовом за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області м. Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Галицький Ломбард" м. Хмельницький

про знесення самочинного будівництва

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:

- ПАТ "Стожари" м. Хмельницький ( вул. Грушевського,84).

- Хмельницьку міську раду м. Хмельницький (вул. Гагаріна,3)

Представники сторін:

позивача: Мельничук О.Я. - за довіреністю№2 від 08.01.13р.

відповідача :Яцишина Н.П. - за довіреністю

третя особа: Краєвський В.М. - за довіреністю №49 від 08.03.13

третя особа: Крамар А.В. - за довіреністю №02-15-1299 від 13.12.10р.

Рішення виноситься 19.04.2013р., оскільки в судовому засіданні 09.04.2013р. оголошувалась перерва.

В судовому засіданні, відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою в якій просить знести самочинно прибудовану ТОВ „Галицький Ломбард" прибудову до магазину „Піраміда" по вул.. Проскурівського підпілля,71, в м. Хмельницькому.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач без дозволу відповідної ради, інспекції ДАБК у Хмельницькій області та затвердженої проектної документації, самочинно побудував прибудову магазину „Піраміда" по вул. Проскурівського Підпілля,71 у м. Хмельницькому площею 36,8 кв.м.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ПАТ "Стожари" м. Хмельницький в своєму поясненні та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Хмельницька міська рада м. Хмельницький в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.

Відповідач відзив на позов не подав, його представник в судовому засіданні проти позову заперечує. Крім того, ним подано клопотання про відкладення розгляду справи в зв'язку з проведенням перевірки державною архітектурно - будівельною інспекцією в Хмельницькій області реконструкції приміщення магазину по вул. Проскурівського Підпілля,71.

Розглядом матеріалів справи, господарським судом встановлено наступне.

03.11.2008 року між управлінням житло-комунального господарства та ТОВ „Галицький ломбард" укладено договір № 170-08, за умовами якого (п. 1.1, п. 1.2 Договору), відповідно до рішення виконавчого комітету міської ради № 685 від 21.08.2002 року управління ЖКГ дає згоду на проведення благоустрою прилеглої території, а саме : ломбард за адресою : м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 71. ТОВ „Галицький ломбард" зобов'язується виконувати благоустрій прилеглої території, а саме : мощення тротуарною плиткою - 29,3 кв.м., квітник - 8,03 кв.м.

Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області, за зверненням Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради та голови правління ПАТ „Стожари" проведено перевірку законності реконструкції магазину „Піраміда" по вул. Проскурівського підпілля, 71 в м. Хмельницькому.

За результатами перевірки складено протокол № 00310 від 24.04.2012 року, яким встановлено самовільне розширення магазину на землях виділених під благоустрій території, чим порушено п. п. 2 п. 6 ст. 2 Закону України „Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності", п. 4 ст. 26 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності".

24.04.2012 року інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, відповідно до якого повідомлено відповідача про необхідність з'явитись в інспекцію на розгляд справи про притягнення посадових осіб до адміністративної відповідальності за недопущення посадових осіб до перевірки та про зобов'язання знести добудовані приміщення, зокрема торговий зал та вхідний тамбур в місячний термін з дня винесення припису.

04.05.2012 року інспекцією винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Відповідно до даної постанови визнано ТОВ „Галицький Ломбард" винним у вчинення правопорушення передбаченого п. п. 2 п. 6 ст. 2 Закону України „Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у розмірі 10940 грн.

На підставі направлення на здійснення позапланової перевірки від 25.05.2012 року, інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил ТОВ „Галицький ломбард".

За результатами перевірки складено акт перевірки, яким встановлено : вимоги припису інспекції від 24.04.2012 року не виконано. Самовільно добудовані приміщення площею 36,8 кв.м. не знесено, інспекцію про виконання припису не повідомлено, чим порушено ч. 1 п. 6 ст. 2 Закону України „Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності"

Факт самочинного будівництва підтверджено актом перевірки від 24.04.2012р., протоколом № 00310 від 24.04.2012р., приписом від 24.04.2012р., постановою про накладення штрафу від 04.05.2012 року та актом повторної перевірки від 31.05.2012 року.

Оскільки відповідачем станом на момент розгляду справи не були усунені порушення, позивач звернувся із позовом до суду в якому просить винести рішення про знесення самочинно побудованої ТОВ „Галицький ломбард" прибудови до магазину „Піраміда" по вул. Проскурівського підпілля, 71 в м. Хмельницькому.

Аналізуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги наступне.

Статтею 1 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників. До майнових відносин, заснованих на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однієї сторони другій стороні, а також до податкових, бюджетних відносин цивільне законодавство не застосовується, якщо інше не встановлено законом.

Згідно зі ст. 2 Цивільного кодексу України, учасниками цивільних відносин є фізичні особи та юридичні особи. Учасниками цивільних відносин є: держава Україна, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічного права.

Статтею 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Способи захисту цивільних прав та інтересів є: визнання права, визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. (ст. 16 ЦК України).

Із матеріалів справи слідує, що позивач підтримав позовні вимоги в частині зобов'язання ТОВ „Галицький ломбард" знести самочинно збудовану прибудову до магазину „Піраміда" по вул. Проскурівського підпілля, 71 в м. Хмельницькому.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року за № 439, остання є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.

Пунктом 3 Положення передбачено, що основними завданнями Держархбудінспекції України є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства, а саме: здійснення в межах своїх повноважень державного контролю за дотриманням законодавства, стандартів, нормативів, норм, порядків і правил із зазначених питань; виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві, ліцензування господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури; внесення Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України пропозицій щодо формування політики із відповідних питань.

Відповідно до п. 4 Положення, Держархбудінспекція України відповідно до покладених на неї завдань: приймає в експлуатацію закінчені будівництвом об'єкти, видає відповідні сертифікати; у визначених законодавством випадках видає дозволи на виконання будівельних робіт, відмовляє у видачі таких дозволів, анулює дозволи на виконання будівельних робіт; здійснює в межах своїх повноважень державний контроль за дотриманням: юридичними і фізичними особами державних будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт, перепланування та реконструкції (дообладнання) житлового фонду, будівель громадського призначення, елементів упорядження територій для задоволення потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.

Держархбудінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку: видавати обов'язкові до виконання приписи щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил; здійснювати претензійно-позовну роботу, звертатися до суду з позовами щодо захисту своїх прав та законних інтересів, а також інтересів держави з питань державного архітектурно-будівельного контролю та контролю у сфері житлово-комунального господарства (п.5 Положення).

Відповідно до п. п. 1, 5, 8, 9 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності", прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до I-III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є дата реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації або видачі сертифіката. Експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих в експлуатацію, забороняється. Зареєстрована декларація про готовність об'єкта до експлуатації або сертифікат є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об'єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об'єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

Експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих в експлуатацію, забороняється (п. 8 ст. 39 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності").

Житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил (ч. 1 ст. 376 ЦК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 376 ЦК України, особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Статтею 22 Закону України „Про основи містобудування" передбачено, що забудова земельних ділянок, що надаються для містобудівних потреб, здійснюється після виникнення права власності чи права користування земельною ділянкою у порядку, передбаченому законом, та отримання дозволу на виконання будівельних робіт. Право на забудову (будівництво) виникає щодо земельних ділянок, визначених для містобудівних потреб містобудівною документацією, місцевими правилами забудови. Право на забудову (будівництво) полягає у можливості власника, користувача земельної ділянки здійснювати на ній у порядку, встановленому законом, будівництво об'єктів містобудування, перебудову або знесення будинків та споруд. При цьому за статтею 9 Закону України „Про архітектурну діяльність", поняття будівництво включає не тільки нове будівництво, але й реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт об'єкта, що також мають здійснюватися відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил.

Згідно зі статтею 29 Закону України „Про планування і забудову територій", дозвіл на виконання будівельних робіт - документ, що засвідчує право замовника та підрядника на виконання підготовчих (якщо підготовчі роботи не були виконані раніше відповідно до дозволу на виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд.

Дозвіл на виконання будівельних робіт надається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю. Здійснення будівельних робіт на об'єктах містобудування без дозволу на виконання будівельних робіт або його перереєстрації, а також здійснення не зазначених у дозволі будівельних робіт є правопорушенням у сфері містобудування, вважається самовільним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом (штраф).

Як вже зазначалося вище, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів здійснюється на підставі сертифіката відповідності, який видається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю з урахуванням частини четвертої цієї статті. Сертифікат відповідності - документ, що засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам (ст. 30-1 Закону України „Про планування і забудову територій").

Для одержання сертифіката відповідності замовник або уповноважена ним особа подає до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, яка надала дозвіл на виконання будівельних робіт, письмову заяву, до якої додаються: проектна документація на будівництво об'єкта, погоджена та затверджена в установленому законодавством порядку; акт готовності об'єкта до експлуатації, підписаний генпроектувальною та генпідрядною організаціями, субпідрядними організаціями, що здійснювали будівництво, генпроектувальною організацією, замовником, страховою компанією (якщо об'єкт застрахований).

Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є дата видачі зареєстрованого сертифіката відповідності. Експлуатація не прийнятих у встановленому законодавством порядку об'єктів будівництва забороняється.

Таким чином, задоволення даного позову може вважатися законним виключно лише при наявності одного з наступних обставин, а саме: 1) істотного відхилення відповідача від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб; 2) істотного порушення будівельних норм і правил. При цьому кожна обставина може бути самостійною підставою для задоволення позову, однак, тільки при умові неможливості проведення перебудови або відмови особи, яка здійснила (здійснює) будівництво, від проведення такої перебудови.

Відповідно до п. 22 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30.03.2012 року № 6 „Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)", знесення самочинного будівництва є крайньою мірою і можливе лише тоді, коли використано усі передбачені законодавством України заходи щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності.

Під істотним порушенням будівельних норм і правил слід розуміти, зокрема, недодержання архітектурних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших вимог і правил, а також зміну окремих конструктивних елементів житлового будинку, будівлі, споруди, що впливає на їх міцність і безпечність.

Знесення нерухомості, збудованої з істотним відхиленням від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотним порушенням будівельних норм і правил (у тому числі за відсутності проекту), можливе лише за умови, що неможлива перебудова нерухомості відповідно до проекту або відповідно до норм і правил, визначених державними правилами та санітарними нормами, або якщо особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від такої перебудови.

Як вбачається з матеріалів справи, будівництво прибудови до магазину „Піраміда" по вул. Проскурівського підпілля, 71 в м. Хмельницькому здійснено з істотним порушенням вимог чинного законодавства, в т.ч. архітектурно-будівельного.

Зокрема, будівництво здійснено без відповідного дозволу інспекції архітектурно-будівельного контролю, без відповідного проекту (тобто в даному випадку не лише істотного відхилення від проекту, а його взагалі відсутності), без прийняття в експлуатацію, що свідчить про істотне порушення будівельних норм та правил.

Зазначене в свою чергу підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, а саме, актом перевірки від 24.04.2012р., протоколом № 00310 від 24.04.2012р., приписом від 24.04.2012р., постановою про накладення штрафу від 04.05.2012 року та актом повторної перевірки від 31.05.2012 року.

Відповідно до ст. 30-1 Закону України „Про планування і забудову територій", прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів здійснюється на підставі сертифікату відповідності, який видається державними інспекціями архітектурно-будівельного контролю. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів здійснюється приймальними комісіями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 2 пункту 1 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1243 від 22.09.2004 року передбачено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів полягає у підтвердженні державними приймальними комісіями готовності до експлуатації об'єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, транспортних магістралей, окремих черг пускових комплексів, їх інженерно-технічного оснащення відповідно до затвердженої в установленому порядку проектної документації, нормативних вимог, вихідних даних на проектування.

Датою введення в експлуатацію такого об'єкту є дата затвердження акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію цього об'єкта органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що утворив комісію (п. 29 Порядку).

Відповідно до п. 8.1. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України №7/5 від 07.02.2002р., оформлення права власності на нерухоме майно проводиться з видачею свідоцтва про право власності за заявою про оформлення права власності на нерухоме майно: органами місцевого самоврядування: фізичним та юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об'єкти нерухомого майна за наявності документа, що посвідчує право на земельну ділянку, та документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

При цьому, до заяви про оформлення права власності на нерухоме майно додаються матеріали технічної інвентаризації об'єкта нерухомого майна, а також інші документи, визначені Положенням (п. 8.2. Положення).

В ході вирішення даного спору судом встановлено, що прибудова до магазину „Піраміда" по вул.. Проскурівського підпілля, 71 в м. Хмельницькому, площею 36,8 кв. м. не була прийнята в експлуатацію.

Крім того, у суду відсутні документи, що засвідчують відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам і правилам та технічної інвентаризації об'єкта нерухомого майна, оформлення яких є обов'язковим, враховуючи вимогам Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1243 від 22.09.2004 року).

Враховуючи вищевикладене, суд вважає правомірною вимогу позивача про зобов'язання ТОВ Галицький ломбард" знести самочинно збудовану прибудову до магазину „Піраміда", площею 36,8 кв. м., яка розташована за адресою : м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 71.

Оскільки спір виник внаслідок неправомірних дій відповідача, на нього належить покласти судовий збір.

Керуючись ст. ст. 1, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю "Галицький Ломбард" м. Хмельницький про знесення самочинного будівництва, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ПАТ „Стожари" м. Хмельницький; Хмельницької міської ради м. Хмельницький задовольнити.

Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю „Галицький Ломбард" (м. Хмельницький, вул. Подільська,9/1, кв.7, код 22358682) знести самочинно побудовану прибудову до магазину „Піраміда", площею 36,8 кв. м, по вул. Проскурівського підпілля, 71 в м. Хмельницькому.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Галицький Ломбард" (м. Хмельницький, вул. Подільська,9/1, кв.7, код 22358682 в дохід державного бюджету (по коду бюджетної класифікації 22030001, р/р 31218206783002 УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38045529, ГУ ДКУ у Хмельницькій області, МФО 815013, призначення платежу : „Судовий збір, код 03500128") - 1147,00 грн. (одна тисяча сто сорок сім гривень 00 коп.) судового збору.

Видати наказ.

Повний текст складено 23.04.2013р.

Суддя С.В. Гладій

Помічник судді І.М. Вальчук

Віддрук. 5 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу,(м. Хмельницький, вул. Грушевського,87/2)

3 - відповідачу.(м. Хмельницький, вул. Подільська,9/1, кв.7)

4- третій особі (м. Хмельницький, вул. Грушевського,84)

5- третій особі (м. Хмельницький, вул. Гагаріна,3)

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення19.04.2013
Оприлюднено26.04.2013
Номер документу30902296
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/267/13-г

Постанова від 10.07.2013

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бригинець Л.М.

Постанова від 18.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Ухвала від 10.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Ухвала від 19.03.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 27.05.2013

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бригинець Л.М.

Рішення від 19.04.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 28.02.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні