КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-7736/10/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Кармазін О.А.
Суддя-доповідач: Собків Я.М.
У Х В А Л А
Іменем України
09 квітня 2013 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді: Собківа Я.М.,
суддів: Борисюк Л.П., Петрика І.Й.,
за участю секретаря: Присяжної Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Печерському районі міста Києва та Державної податкової адміністрації України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2011 року по справі за адміністративним позовом Першого заступника військового прокурора Західного регіону України в інтересах Держави в особі Міністерства оборони України, Управління Західного оперативного командування Міністерства оборони України, Державної податкової адміністрації України, Державної податкової інспекції у Печерському районі міста Києва, Головного управління статистики у місті Києві, Печерської районної у місті Києві державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД Моріус» про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності з моменту її створення, визнання недійсними установчих документів, свідоцтва № 37738465 від 26.10.2006 року про реєстрацію платником ПДВ та свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, -
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2008 року Перший заступник військового прокурора Західного регіону України в інтересах Держави в особі Міністерства оборони України, Управління Західного оперативного командування Міністерства оборони України, Державної податкової адміністрації України, Державної податкової інспекції у Печерському районі міста Києва, Головного управління статистики у місті Києві, Печерської районної у місті Києві державної адміністрації звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД Моріус», в якому просив скасувати державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності - ТОВ «ТД Моріус», визнати недійсними установчі документи ТОВ «ТД Моріус», свідоцтво № 37738465 від 26.10.2006 року про реєстрацію ТОВ «ТД Моріус» платником ПДВ та свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності - ТОВ «ТД Моріус».
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2011 року в задоволенні вимог даного позову відмовлено.
Відповідачі - Державна податкова інспекція у Печерському районі міста Києва та Державна податкова адміністрація України не погоджуючись з прийнятим рішенням суду звернулися з апеляційними скаргами, в яких зазначають, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просять скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити даний позов в повному обсязі.
Заслухавши в судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з'явилися до суду апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Печерському районі міста Києва та Державної податкової адміністрації України підлягають задоволенню частково, а рішення суду першої інстанції - скасуванню, із частковим закриттям провадження у справі, виходячи з наступного.
Згідно ч.1 ст. 203 КАС України постанова або ухвала суду першої інстанції скасовується в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається з підстав, встановлених відповідно статтями 155 і 157 цього Кодексу.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД Моріус» зареєстроване Печерською районною державною адміністрацією м. Києва 03.10.2006 р. за адресою м. Київ, вул. П. Лумумби, 15-А, код за ЄДРПОУ 34614064. Дане підприємство взято на облік в ДПІ у Печерському районі м. Києва 04.10.2006 р. за № 42501. Державною податковою інспекцією у Печерському районі м. Києва відповідачу було видано свідоцтво платника ПДВ № 37738465 від 26.10.2006 р.
За результатами прокурорської перевірки, проведеної слідчим відділом військової прокуратури Західного регіону України, було порушено кримінальну справу № 200005-08 по факту розтрати службовими особами Стрийської госпрозрахункової дільниці Західного оперативного командування бюджетних коштів шляхом зловживання своїм службовим становищем та по факту службового підроблення за ознаками злочинів, передбачених ст. 191 ч. 5 та ст. 366 ч. 2 КК України.
За твердженням Першого заступника військового прокурора Західного регіону України, між Західним територіальним квартирно-експлуатаційним управлінням (Замовник) та Стрийською госпрозрахунковою дільницею Західного оперативного командування (Підрядник) було укладено договір підряду № 49 від 15.06.2007 р., за умовами якого Підрядник зобов'язувався у визначений в договорі строк провести капітальний ремонт їдальні, а Замовник прийняти та оплати виконання робіт.
За твердженням прокурора відповідач незаконно отримав суму бюджетних коштів за умовами вищевказаного договору, оскільки виконання ремонтних робіт фактично не проводилося, а засновник та керівник ТОВ «ТД Моріус» не має безпосереднього відношення до створення та функціонування даного підприємства. Зазначені обставини, на думку прокурора, дають підстави для скасування державної реєстрації ТОВ «ТД Моріус» з моменту створення підприємства та визнання недійсними установчих документів, свідоцтва платника ПДВ та свідоцтва про державну реєстрацію даного товариства.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи колегія суддів зважає на наступне.
Згідно із визначенням, наведеним в статті 42 Господарського кодексу України (далі - ГК України) підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Відповідно до статті 45 ГК України підприємництво в Україні здійснюється в будь-яких організаційних формах, передбачених законом, на вибір підприємця.
Порядок створення, державної реєстрації, діяльності, реорганізації та ліквідації суб'єктів підприємництва окремих організаційних форм визначається цим Кодексом та іншими законами.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 №755-IV (далі - Закон України №755- IV), державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців визначений вищевказаним законом та включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці, та перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації.
За відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код заявника відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстраційної картки (ч.3 ст.25 цього ж Закону).
Перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є вичерпним, розширеному тлумаченню не підлягає та будь-якого обов'язку державного реєстратора засвідчуватися у справжності наміру засновників займатися підприємницькою діяльністю та сплачувати податки не містить. Запис про проведення державної реєстрації юридичної особи може бути визнаний недійсним у випадках наступного усування обставин, що згідно зі статтею 27 Закону №755- IV були підставою для відмови у державній реєстрації, тобто підстави, які унеможливлюють засвідчення факту створення юридичної особи.
Статтею 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам або в результаті ліквідації.
Юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом (п. 2 ч. 1 ст.110 ЦК України).
Частиною другою статті 38 Закону України №755-IV передбачені підстави для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, а саме: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним місцезнаходженням.
Як було вірно встановлено судом першої інстанції, позивачем до державного реєстратора Печерської районної у міста Києві державної адміністрації було подано пакет необхідних документів для проведення державної реєстрації та видачі свідоцтва про державну реєстрацію. Так, в матеріалах справи міститься копія реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи; протокол зборів учасників товариства, засвідчений засновником ТОВ «ТД Моріус» ОСОБА_2 та нотаріально засвідчений Статут товариства. При цьому, матеріали справи не містять доказів порушення закону відповідним реєстраційним органом під час державної реєстрації відповідача, а також доказів на підтвердження його фіктивної діяльності.
Крім цього, позивачами не було надано доказів на підтвердження здійснення ТОВ «ТД Моріус» забороненої законом діяльності, або ж заподіянню ним шкоди економічним інтересам держави внаслідок незаконного перерахування бюджетних коштів в сумі 1 158 300,00 грн.
Відповідно до частини 2 статті 110 ЦК України вимога про ліквідацію юридичної особи на підставі визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути, може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, а також учасником юридичної особи.
Законом України «Про державну податкову службу в Україні» встановлено, що органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. (п.17 ст.11 Закону).
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зважаючи на те, що засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, а також вчинення інших реєстраційних дій, передбачених Законом України №755-IV, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру проводиться виключно державним реєстратором, а здійснюючи реєстрацію особи як платника податку на додану вартість, держава в особі органу державної податкової служби започатковує виникнення між нею і цією особою податкового правовідношення, на підтвердження чого видає цій особі свідоцтво платника податку на додану вартість, яке є лише підтвердженням правового статусу особи, породженого фактом виникнення вказаного правовідношення, а не актом, через який орган державної виконавчої влади реалізує свої контролюючі повноваження відповідно до чинного законодавства, колегія суддів приходить до висновку, що вимоги даного позову в частині скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - ТОВ «ТД Моріус» з моменту її створення, є необґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 26.09.2012 року по адміністративній справі № К-2112/10.
Що стосується позову в частині вимог про визнання недійсними установчих документів, свідоцтва про реєстрацію платником ПДВ та свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, колегія суддів зважає на наступне.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
Податкові органи, у випадках, встановлених законом, можуть звертатися до суду з позовом про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи підприємця.
Так, положення п. 17 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» щодо права органів державної податкової служби звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності, пункт 2 ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України про можливість визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи, частини 6 та 7 ст. 59 Господарського кодексу України щодо скасування державної реєстрації субєкта господарювання та позбавлення його статусу юридичної особи у звязку з прийняттям Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» слід розуміти, як право на позов про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи підприємця (статті 22, 38, 46 Закону).
Вимоги про визнання недійсними установчих документів, свідоцтва про реєстрацію підприємства та свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість не можуть бути самостійними позовними вимогами, оскільки в силу положень законодавства щодо припинення юридичної особи установчі документи, свідоцтво платника ПДВ, первинні документи суб'єкта господарювання підлягають правовій оцінці у справі за позовними вимогами про припинення юридичної особи (скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності). Визнання зазначених документів недійсними законом не вимагається.
За таких обставин, оскаржуване рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог про визнання недійсними установчих документів, свідоцтва про реєстрацію підприємства та свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «ТД Моріус» підлягає скасуванню, а провадження у справі в цій частині - закриттю на підставі п. 1 ч. 1 ст. 157 Кодексу адміністративного судочинства України.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 01.02.2012 року по адміністративній справі № К-13778/08.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати постанову суду і залишити позовну заяву без розгляду або закрити провадження у справі.
Керуючись ст. ст. 157, 160, 195, 196, 198, 200, 203, 205, 206 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Печерському районі міста Києва та Державної податкової адміністрації України задовольнити частково.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2011 року - скасувати в частині відмови в задоволенні позову Першого заступника військового прокурора Західного регіону України в інтересах Держави в особі Міністерства оборони України, Управління Західного оперативного командування Міністерства оборони України, Державної податкової адміністрації України, Державної податкової інспекції у Печерському районі міста Києва, Головного управління статистики у місті Києві, Печерської районної у місті Києві державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД Моріус» про визнання недійсними установчих документів, свідоцтва № 37738465 від 26.10.2006 року про реєстрацію платником ПДВ та свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності.
Провадження у справі в цій частині вимог - закрити.
В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2011 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя суддя суддя Я.М. Собків Л.П. Борисюк І.Й. Петрик Повний текст ухвали виготовлено - 15.04.13 р.
Головуючий суддя Собків Я.М.
Судді: Борисюк Л.П.
Петрик І.Й.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2013 |
Оприлюднено | 26.04.2013 |
Номер документу | 30911660 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Собків Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні