ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2013 року справа № 823/533/13-а
16 год. 00 хв.м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Гаврилюка В.О.,
секретар судового засідання - Литвинчук В.М.,
за участю представників:
позивача - Попова А.В., Якшина С.О.,
відповідача - Карачун О.П., Ковтун Т.А., Кондакова Є.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом сільськогосподарського виробничого кооперативу "Колодиста нива" до Тальнівської міжрайонної державної податкової інспекції Черкаської області Державної податкової служби про скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Сільськогосподарський виробничий кооператив "Колодиста нива" подав позов, в якому просить скасувати податкове повідомлення-рішення Тальнівської МДПІ від 08.11.2012р. № 000015230 на суму 1017264 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є об'єднанням фізичних осіб - сільськогосподарських товаровиробників, відповідно до норм Закону України "Про сільськогосподарську кооперацію" та здійснює свою діяльність відповідно до умов, передбачених Податковим кодексом України для статусу сільськогосподарського підприємства; позивач протягом періоду, що перевірявся, володів поголів'ям ВРХ, безпосередньо виготовляв та реалізовував молоко, що відноситься до сільськогосподарської продукції, спільно реалізовував цю продукцію, питома вага якої складала 100%.
У позивача наявне, видане Тальнівською МДПІ, свідоцтво про реєстрацію платником податку на додану вартість зі спеціальним режимом оподаткування як сільськогосподарського виробника; Тальнівська МДПІ неодноразово проводила перевірки законності ведення діяльності кооперативу, за результатами яких складені акти, що підтверджують відсутність заборгованості кооперативу перед бюджетом.
Представники позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримали в повному обсязі та просили його задовольнити.
В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що продукція, яку реалізував кооператив, не є продукцією власного виробництва, про що свідчать укладені з кожним членом кооперативу договори, згідно з якими право на отримання молока залишається не за СВК "Колодиста нива", а за власником корови - фізичною особою.
З огляду на викладене, укладення зазначених договорів між позивачем та членами кооперативу із збереженням права на отримання молока за фізичною особою не приносить жодної економічної вигоди для кооперативу як юридичної особи, основною метою діяльності якої є отримання прибутку, а навпаки, передбачає додаткові витрати по утриманню великої рогатої худоби членів кооперативу.
Крім того, протягом періоду, за який проведена перевірка, СВК "Колодиста нива" виписував приймально-розрахункові відомості на видачу грошей за вироблене в кооперативі молоко, однак ці відомості свідчать не про кооперативні виплати членам кооперативу, а про оплату молока, придбаного у населення.
За охоплений перевіркою період кооперативом подавався розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку і сум утриманого з них податку форми № 1-ДФ, в якому відображалися доходи громадян - членів кооперативу з ознакою доходу 148 "доходи від відчуження безпосередньо власником сільськогосподарської продукції (включаючи продукції первинної переробки) (п.п.165.1.24 п. 165.1 ст. 165 розділу IV Податкового кодексу України).
Таким чином, перелічені обставини вказують на те, що СВК "Колодиста нива" не неправомірно (необґрунтовано) застосував пільги з податку на додану вартість, так як безпосередньо виготовленням молока не займався, а придбав його у населення для подальшої реалізації.
В ході перевірки встановлено, що СВК "Колодиста нива" завищений податковий кредит з ПДВ на 2880 грн. по розрахунках за макуху соняшникову із постачальником - приватним підприємством "Рохат" на загальну суму 17280 грн. Під час перевірки встановлено, що у СВК "Колодиста нива" відсутні товарно-транспортні накладні які б підтверджували транспортування товару.
В судовому засіданні представники відповідача проти позову заперечили з підстав, викладених в письмових запереченнях на адміністративний позов.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Сільськогосподарський виробничий кооператив "Колодиста нива", як суб'єкт господарювання - юридична особа, ідентифікаційний код 36779874, зареєстрований Тальнівською районною державною адміністрацією Черкаської області 03.02.2011, перебуває на податковому обліку в Тальнівській міжрайонній державній податковій інспекції Черкаської області Державної податкової служби, та з 01.05.2011 зареєстрований сільськогосподарським підприємством як суб'єктом спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість згідно свідоцтва № 100333423.
З 10.10.2012 по 18.10.2012 на підставі наказу № 267 від 10.10.2012р, виданого Тальнівською міжрайонною державною податковою інспекцією Черкаської області Державної податкової служби, та направлень №№ 175, 176, 177 від 10.10.2012 року згідно із пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України, проведено позапланову документальну перевірку сільськогосподарського виробничого кооперативу "Колодиста нива" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів.
За результатами проведеної перевірки складений акт № 337/2201/36779874 від 25.10.2012, в якому встановлені порушення сільськогосподарським виробничим кооперативом "Колодиста нива":
- п. п. 209.6, 209.11 ст. 209 Податкового кодексу України, в результаті чого завищено по скороченій декларації суму ПДВ на 817336 грн., в тому числі за травень 2011 року на суму 12679 грн., за червень 2011 року на суму 19351 грн., за липень 2011 року на суму 30039 грн., за серпень 2011 року на суму 46096 грн., за вересень 2011 року на суму 53098 грн., за жовтень 2011 року на суму 55358 грн., за листопад 2011 року на суму 56651 грн., за грудень 2011 року в сумі 55994 грн., за січень 2012 року на суму 52419 грн., за лютий 2012 року на суму 62766 грн., за березень 2012 року на суму 63759 грн., за квітень 2012 року на суму 64963 грн., за травень 2012 року на суму 67691 грн., за червень 2012 року на суму 62118 грн., за липень 2012 року на суму 59369 грн., та за серпень 2012 року 57865 грн., яка була нарахована та спрямована на спеціальний рахунок підприємства;
- п. 187.1 ст. 187 та ст. 185 Податкового кодексу України в результаті чого занижено суму ПДВ на 820216 грн., в тому числі за травень 2011 року на суму 14632 грн., за червень 2011 року на суму 19351 грн., за липень 2011 року на суму 30039 грн., за серпень 2011 року на суму 46096 грн., за вересень 2011 року на суму 53098 грн., за жовтень 2011 року на суму 55358 грн., за листопад 2011 року на суму 56651 грн., за грудень 2011 року в сумі 56021 грн., за січень 2012 року на суму 52419 грн., за лютий 2012 року на суму 62766 грн., за березень 2012 року на суму 63759 грн., за квітень 2012 року на суму 64963 грн., за травень 2012 року на суму 67691 грн., за червень 2012 року на суму 62118 грн., за липень 2012 року на суму 59901 грн., та за серпень 2012 року на суму 58233 грн., яка мала бути сплачена до Державного бюджету.
08 листопада 2012 року на підставі зазначеного акту Тальнівською міжрайонною державною податковою інспекцією Черкаської області Державної податкової служби винесено податкове повідомлення-рішення № 0000152301, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість в розмірі 1017264 грн., в тому числі 820216 грн. за основним платежем та 197048 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.
В результаті процедури адміністративного оскарження податкове повідомлення-рішення від 08 листопада 2012 року № 0000152301 залишене без змін, а скарги сільськогосподарського виробничого кооперативу "Колодиста нива" - без задоволення.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відповідно до абзацу 4 статті 1 Закону України "Про сільськогосподарську кооперацію", сільськогосподарський виробничий кооператив - юридична особа, утворена шляхом об'єднання фізичних осіб, які є сільськогосподарськими товаровиробниками, для спільного виробництва продукції сільського, рибного і лісового господарства на засадах обов'язкової трудової участі у процесі виробництва.
Згідно абзацу 6 статті 1 вказаного Закону сільськогосподарський товаровиробник - фізична або юридична особа незалежно від форми власності та господарювання, в якої валовий доход, отриманий від операцій з реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки, за наявності сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень тощо) та/або поголів'я сільськогосподарських тварин у власності, користуванні, в тому числі й на умовах оренди, за попередній звітний (податковий) рік перевищує 75 відсотків загальної суми валового доходу. Це обмеження не поширюється на осіб, які ведуть особисте селянське господарство.
Частина 1 статті 7 Закону України "Про сільськогосподарську кооперацію" передбачає, що статут кооперативу є основним правовим документом, що регулює його діяльність. У статуті визначаються: найменування кооперативу та його місцезнаходження; предмет і мета діяльності; порядок вступу до кооперативу і виходу з нього; порядок визначення розміру та порядок внесення вступного внеску і паю; склад засновників кооперативу; права і обов'язки членів кооперативу; органи управління, порядок їх формування і компетенція; формування неподільного та інших фондів; форми трудової участі та оплати праці членів виробничого кооперативу та форми господарської участі членів обслуговуючого кооперативу; розподіл доходів кооперативу; співвідношення між кооперативними виплатами і виплатами на паї; умови реорганізації та ліквідації кооперативу. До статуту можуть включатися й інші положення, пов'язані з особливостями діяльності кооперативу, що не суперечать законодавству України.
Відповідно до частини 1 статті 8 цього Закону членами виробничого кооперативу можуть бути тільки фізичні особи, а членами обслуговуючого кооперативу - як фізичні, так і юридичні особи, які визнають статут і дотримуються його вимог, користуються послугами, формують фонди та беруть участь у діяльності кооперативу відповідно до статті 3 цього Закону.
Вищевказані положення, а також наданий статут, свідчать про те, що позивач є сільськогосподарським виробничим кооперативом, оскільки його членами є лише фізичні особи і членство цих осіб в кооперативі не позбавляє його статусу як сільськогосподарського товаровиробника.
Як свідчать матеріали справи, позивач, як юридична особа, уклав з кожним своїм членом - фізичною особою, договір, згідно якого прийняв на тимчасове безоплатне користування (оренду), утримання та обслуговування велику рогату худобу, з метою виконання статутних завдань сільськогосподарського виробничого кооперативу "Колодиста нива". Пунктами 1.2 договорів передбачено, що право на отримання сирого молока зберігається за фізичною особою, яка є членом кооперативу, на виконання його статутних завдань. Вказане, на думку суду, підтверджує статус позивача як сільськогосподарського підприємства.
Відповідно до п. 209.2. ст. 209 Податкового кодексу України, згідно із спеціальним режимом оподаткування сума податку на додану вартість, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів/послуг, не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається в розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, за рахунок яких сформовано податковий кредит, а за наявності залишку такої суми податку - для інших виробничих цілей.
Зазначені суми податку на додану вартість акумулюються сільськогосподарськими підприємствами на спеціальних рахунках, відкритих в установах банків та/або в органах, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Згідно пункту 209.6. статті 209 Податкового кодексу України, сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75% вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.
Відповідно до пункту 209.11 статті 209 Податкового кодексу України якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то: а) на таке підприємство не поширюється спеціальний режим оподаткування, встановлений цією статтею. Таке підприємство зобов'язане визначити податкове зобов'язання з цього податку за підсумками звітного податкового періоду, в якому було допущено таке перевищення, і сплатити податок до бюджету в загальному порядку; б) орган державної податкової служби виключає таке підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та може повторно включити його до такого реєстру після закінчення наступних 12 послідовних звітних податкових періодів за наявності підстав, визначених цією статтею; в) таке підприємство вважається платником зазначеного податку на загальних підставах з першого числа місяця, в якому було допущено таке перевищення.
З урахуванням зазначених положень, суд вважає помилковим висновок відповідача про завищення позивачем по скороченій декларації суму податку на додану вартість на 817336 грн.
Відповідно до пункту 198.3 статті 198 вказаного Кодексу податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподаткованих операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Абзацом першим пункту 198.6. статті 198 Податкового кодексу передбачено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Висновок відповідача про не підтвердження податкового кредиту в розмірі 2880 грн. по взаємовідносинах з ПП "Рохат" ґрунтується на тому, що позивач не надав на перевірку товарно-транспортних накладних про перевезення макухи соняшникової.
Однак, суд зазначає, що права, обов'язки і відповідальність власників автомобільного транспорту - Перевізників та вантажовідправників і вантажоодержувачів - Замовників, визначають Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 р. № 363, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 р. за № 128/2568.
Згідно цих правил договір про перевезення вантажів - двостороння угода між перевізником, вантажовідправником чи вантажоодержувачем, що є юридичним документом, яким регламентуються обсяг, термін та умови перевезення вантажів, права, обов'язки та відповідальність сторін щодо їх додержання. Замовник - вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів. Товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.
Оскільки позивач не укладав з ПП "Рохат" договору на перевезення товару, то, на думку суду, він не був учасником транспортного процесу в розумінні вищевказаних Правил, а тому наявність в даному випадку товарно-транспортної накладної при здійсненні господарських операцій не є обов'язковою, а податковий кредит сформований на підставі податкових та видаткових накладних, які оформлені відповідно до вимог чинного законодавства.
Суд також бере до уваги інші посилання відповідача, які на його думку свідчать про порушення позивачем вимог Податкового кодексу України, проте зазначає, що вони не висвітлені в акті позапланової документальної перевірки № 337/2201/36779874 від 25.10.2012, який став підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Скасувати податкове повідомлення-рішення Тальнівської міжрайонної державної податкової інспекції Черкаської області Державної податкової служби від 08 листопада 2012 року № 0000152301.
Стягнути з Державного бюджету України на користь сільськогосподарського виробничого кооперативу "Колодиста нива" (20450, Черкаська область, Тальнівський район, с. Колодисте, вул. Проценка, 21, ідентифікаційний код 36779874) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2294 (дві тисячі двісті дев'яносто чотири) грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.О. Гаврилюк
Постанова складена в повному обсязі 26.04.2013р.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2013 |
Оприлюднено | 29.04.2013 |
Номер документу | 30917837 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні