Постанова
від 24.04.2013 по справі 14118/11/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

24 квітня 2013 р. № 14118/11/2070

Харківський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді - Горшкової О.О., суддів - Панова М.М., Волошина Д.А.,

при секретарі судового засідання: Чепурній Т.В.,

за участю представників сторін: позивач - Онищенко А.В., відповідач 1 - Черняков С.М., відповідач 2 - Назаренко А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м.Харкові Державної податкової служби до 1.Державного підприємства "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів", 2.Товариства з обмеженою відповідальністю "ПК"Транстрейд Україна" про стягнення суми, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Спеціалізована державна податкова інспекція по роботі з великими платниками податків у м.Харкові, звернувся до суду із адміністративним позовом до 1.Державного підприємства "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів", 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "ПК'Транстрейд Україна" в якому, з урахуванням наданих уточнень, просив стягнути з ТОВ "ПК Транстрейд Україна" на користь ДП "Укрспецвагон" кошти у розмірі 18 216 000,00 грн., що були сплачені по договору поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р.; стягнути з ДП "Укрспецвагон" в дохід держави грошові кошти в сумі 18 216 000,00 грн., як компенсація вартості поставлених товарів за договором поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. В обґрунтування позовних вимог вказує, що за наслідками проведених податковим органом перевірок ДП "Укрспецвагон" було встановлено, серед іншого порушення підприємством вимог ч. 1, 5 ст. 203, п. 1, 2 ст. 215, ст. 216 Цивільного кодексу України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочину, а саме договору поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. укладеного із ТОВ "ПК Транстрейд Україна". Таким чином, оскільки зазначений договір є таким, що не спрямований на реальне настання правових наслідків, тобто є нікчемним, отримані за його наслідками грошові кошти у розмірі 18 216 000,00 грн. на підставі ст. 208 Господарського кодексу України підлягають стягненню в дохід держави.

Відповідачі проти позову заперечували, посилаючись на те, що укладений між ТОВ "ПК Транстрейд Україна" та ДП "Укрспецвагон" договором поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. мав реальний характер, що підтверджується відповідними первинними документами. Крім того, за результатом судового оскарження прийнятих податковим органом за наслідком проведених перевірок ДП "Укрспецвагон" податкових повідомлень-рішень, частина з них була скасована, а щодо решти триває судове оскарження в касаційному порядку. А відтак, доводи податкового органу на нікчемність укладеного між сторонами правочину є безпідставними, та як наслідок, заявлені позовні вимоги про стягнення в дохід держави отриманих на його підставі грошових коштів - є необґрунтованими.

У судовому засіданні 24.04.2013 року представники сторін підтримали свої правові позиції по справі.

Ухвалою суду від 24.04.2013 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, проведено заміну первинного позивача - Спеціалізовану державну податкову інспекцію по роботі з великими платниками податків у м.Харкові на правонаступника - Спеціалізовану державну податкову інспекцію по роботі з великими платниками податків у м.Харкові Харківської області Державної податкової служби.

Колегія суддів, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.

Як було встановлено під час розгляду справи та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, співробітниками СДПІ по роботі з ВПП було проведено позапланову виїзну перевірку ДП "Укрспецвагон" з питань законності та достовірності декларування від'ємного значення податку на додану вартість за січень 2011р. та суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість за січень 2011р., яка виникла за рахунок від'ємного значення з ПДВ, що декларувалось за період грудень 2010 року, за наслідками якої складено Акт № 1146/40-028/01056362 від 21.04.2011р.

Під час перевірки були встановлені порушення ДП "Укрспецвагон" вимог:

- ч. 1 ст. 203, 215, п 1 ст. 216 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених ДП «Укрспецвагон», пп.7.2.1 п.7.2, пп.7.4.1 п.7.4.ст.7 пп.7.7.2 п.7.7 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997 року за № 168/97-ВР (далі - Закон України № 168/97-ВР) із змінами та доповненнями, в результаті чого завищено податковий кредит грудня 2010 року на 1395776 грн., завищено суму від'ємного значення ПДВ за грудень 2010р. на 1395776 грн.;

- п.198.1 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2775-VI (далі - ПК України) в результаті чого завищено суму бюджетного відшкодування за січень 2011р. на 1395776 грн.

- п.198.1 ст.198, п.201.1 ст.201, п.200.1, п.200.4 ст.200 ПК України від 02.12.2010 № 2775-VI в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених ДП «Укрспецвагон», в результаті чого завищено податковий кредит січня 2011 року на 2139434 грн., завищено суму від'ємного значення ПДВ за січень 2010р. на 2139434 грн.

Як вбачається з акту перевірки, підставою для висновків про порушення ДП «Укрспецвагон» вимог діючого законодавства, слугували висновки податкового органу про те, що господарські операції із контрагентами ТОВ фірма "Торгсервіс ЛТД", ТОВ "ДНІПРОТРАНСІНВЕСТ", ТОВ "ПФК КУБЕРА-ТРЕЙД", ТОВ "ПК ТРАНСТРЕЙД Україна" не підтверджується оформленими первинними документами.

На підставі акту перевірки податковим органом були прийняті податкові повідомлення рішення:

- №0000500840 від 17.05.11 року (т. 1 а.с. 93), яким ДП «Укрспецвагон» зменшено суму бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов'язань наступних періодів) з податку на додану вартість в розмірі 1395767 грн. (за основним платежем 1395766 грн. та штрафними (фінансовими) санкціями - 1 грн.);

- №0000510840 від 17.05.11 року (т. 1 а.с. 94), яким ДП «Укрспецвагон» зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 2139435 грн. (за основним платежем 2139434 грн. та штрафними (фінансовими) санкціями - 1 грн.).

Також, матеріалами справи підтверджено, що співробітниками СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові було проведено позапланову виїзну перевірку ДП «Укрспецвагон» з питань законності та достовірності декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість за лютий 2011р., яка виникла за рахунок від'ємного значення з ПДВ, що декларувалось за період січень 2011 року, за результатами якої складено Акт № 1407/40-028/01056362 від 19.05.2011 року.

Під час перевірки були встановлені порушення ДП "Укрспецвагон" вимог:

- ч. 1 ст. 203, 215, п 1 ст. 216 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених ДП "Укрспецвагон", п.198.1 ст.198, п.201.1 ст.201, п.200.1, п.200.4 ст.200 ПК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених ДП "Укрспецвагон", в результаті чого завищено податковий кредит січня 2011 року на 2139434 грн., завищено суму від'ємного значення ПДВ за січень 2011р. на 2139434 грн.

- п. 198.1 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2775-VI в результаті чого завищено суму бюджетного відшкодування за лютий 2011р. на 906 135 грн., завищено податковий кредит лютого 2011 року на 2 387 835грн., занижено суму позитивного значення ПДВ за лютий 2011 на 2 387 835 грн.

Як вбачається з акту перевірки, підставою для висновків про порушення ДП «Укрспецвагон» вимог діючого законодавства, слугували висновки податкового органу про невраховування підприємством результатів перевірки правомірності формування від'ємного значення з ПДВ за січень 2011 року.

На підставі акту перевірки податковим органом було прийнято податкове повідомлення рішення №0000630840 від 09.06.2011року, яким ДП "Укрспецвагон" зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за лютий 2011 року в сумі 906 135 грн. та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1 грн.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що співробітниками СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові було проведено камеральну перевірку ДП "Укрспецвагон" з питань достовірності нарахування від»ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. за квітень 2011 року, за результатами якої складено Акт №1667/40-028/01056362 від 17.06.2011 року.

Під час перевірки були встановлені порушення ДП "Укрспецвагон" вимог п.198.1 ст.198 ПК України, в результаті чого завищено суму податкового кредиту на 1281000 грн. завищено суму від'ємного значення ПДВ, заявленого за квітень 2011р., на 941471 грн., занижено суму податку на додану вартість, що підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за підсумками поточного звітного (податкового) періоду у розмірі 339529,00 грн.

Як вбачається з акту перевірки, підставою для висновків про порушення ДП «Укрспецвагон» вимог діючого законодавства, слугували встановлені податковим органом висновки про те, що фактичне здійснення господарських операцій із ТОВ "ПК "Транстрейд Україна" не підтверджується оформленими первинними документами, а отже такі операції здійсненні без мети настання реальних наслідків.

На підставі акту перевірки податковим органом були прийняті податкові повідомлення рішення:

- № 0000950840, яким визначено суму завищення від'ємного значення податку на додану вартість в розмірі 941471,00грн. та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1,00грн.;

-№ 0000850840, яким визначено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість в розмірі 339529,00 грн. та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1,00грн.

Також, за наслідками судового розгляду встановлено, що співробітниками СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ДП "Укрспецвагон" з питань дотримання вимог податкового законодавства з ПДВ та податку на прибуток по взаємовідносинам з ТОВ «ПК «Транстрейд Україна»за березень 2011 року, за результатами якої складено акт від 08.07.2011 року №1766/40-028/01056362.

Під час перевірки були встановлені порушення ДП "Укрспецвагон" вимог:

- ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 207, ст. 215, п 1 ст. 216, ст. 228, 626, 629, 655, 658, 662 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених ДП "Укрспецвагон" з ТОВ «ПК «Транстрейд Україна»;

- п.198.1, п.198.2, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.201.10 ст.201 ПК України, в результаті чого завищено суму податкового кредиту на 780000,00 грн. за березень 2011 року;

- п.185.1 ст. 185, ст. 187 ПК України, в результаті чого занижено суму податку на додану вартість, що підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за підсумками поточного звітного (податкового) періоду у розмірі 780000,00 грн.;

- п.5.1, п.п.5.2.1 п.5.2 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємства» №334/94-ВР від 28.12.1994 року, в результаті чого занижено податок на прибуток на суму 975000,00 грн.

Як вбачається з акту перевірки, підставою для висновків про порушення ДП «Укрспецвагон» вимог діючого законодавства, слугували встановлені податковим органом висновки про те, що фактичне здійснення господарських операцій із ТОВ "ПК "Транстрейд Україна" не підтверджується оформленими первинними документами, а отже такі операції здійсненні без мети настання реальних наслідків.

На підставі акту перевірки податковим органом були прийняті податкові повідомлення рішення:

- № 0000950840, яким визначено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість у загальному розмірі 780001,00 грн. (у тому числі за основним платежем в розмірі 780000,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 1,00 грн.);

- № 0000960840, яким визначено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток у загальному розмірі 975001,00 грн. (у тому числі за основним платежем в розмірі 975000,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 1,00 грн.).

Податковий орган, з посиланням на висновки вищезазначених перевірок, вказує, що оскільки укладений між ТОВ "ПК Транстрейд Україна" та ДП "Укрспецвагон" договором поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. не спрямований на реальне настання правових наслідків, тобто є нікчемним, отримані за його наслідками грошові кошти у розмірі 18 216 000,00 грн. на підставі ст. 208 Господарського кодексу України підлягають стягненню в дохід держави. В зв'язку з чим, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Перевіряючи правомірність звернення до суду та наявність правових підстав для стягнення в дохід держави грошових коштів у розмірі 18 216 000,00 грн., колегія суддів дійшла висновку про наступне.

Як було встановлено під час розгляду справи, прийняті податковим органом на підставі вищезазначених перевірок податкові повідомлення-рішення були оскаржені платниками податків у судовому порядку.

Так, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 26.12.2011 року по справі №2-а7737/11/2070, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12.06.2012 року, адміністративний позов ДП "Укрспецвагон" було задоволено частково; скасовано податкове повідомлення-рішення СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові від 17.05.2011р. № 0000510840 в частині зменшення розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість за січень 2011 року на 1713512,13 грн.; в задоволенні позовних вимог про скасування податкового повідомлення-рішення СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові від 17.05.2011р. № 0000510840 в частині зменшення розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість за січень 2011 року на 425922,00 грн. і застосуванні штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 1 грн. та від 17.05.2011р. № 0000500840, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за січень 2011 року на суму 1395766,00 грн. і застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 1 грн. було відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодилась колегія суддів апеляційного суду, виходив з того, що висновки податкового органу щодо порушень ДП "Укрспецвагон" п.198.1 ст.198, п.201.1 ст.201 ПК України в частині завищення податкового кредиту з ПДВ за січень 2011 року на загальну суму 425922,00 грн., з якої: - 35922,00 грн. -по взаємовідносинах з ТОВ "ПФК „Кубера -Трейд", 390000,00 грн. - по взаємовідносинах з ТОВ "ПК Транстрейд Україна"; а також висновки відповідача про порушення ДП "Укрспецвагон"п.198.1 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200 ПК України, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за січень 2011 року на суму 1395766,00 грн., сформованого за рахунок від'ємного значення ПДВ грудня 2010 року по взаємовідносинам з ТОВ "ПФК „Кубера -Трейд" є обґрунтованими та знайшли своє підтвердження під час судового розгляду, зокрема, серед іншого, зазначив, що отримання товару ДП "Укрспецвагон" саме від ТОВ "ПК Транстрейд Україна" не підтверджується дослідженими письмовими доказами, а свідчить про оформлення операцій між контрагентами лише шляхом складання первинних документів. Також судом було встановлено, що зі змісту залізничних накладних вбачається, що отримання товару позивачем саме від ТОВ "ПК Транстрейд Україна" не підтверджується дослідженими письмовими доказами, а свідчить про оформлення операцій між контрагентами лише шляхом складання первинних документів.

Крім того, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 17.10.2012р. по справі № 2а-12890/11/2070, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12.02.2013 року, позов ДП "Укрспецвагон" задоволено частково; скасовано податкове повідомлення-рішення СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові № 0000630840 від 09.06.2011 року в частині зменшення бюджетного відшкодування за лютий 2011 року в сумі 480 213,00 грн.; в задоволенні позову щодо скасування податкового повідомлення-рішення СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові № 0000630840 від 09.06.2011 року в частині зменшення бюджетного відшкодування за лютий 2011 року в сумі 425 922,00 та штраф 1 грн. було відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодилась колегія суддів апеляційного суду, виходив з того, що ДП "Укрспецвагон" по взаємовідносинах з ТОВ «ЕПКФ «Кубера-Трейд» та з ТОВ «ПК Транстрейд Україна» неправомірно включено до складу бюджетного відшкодування з ПДВ за лютий 2011 року суму у розмірі 425922, 00 грн. Зокрема, під час судового розгляду було встановлено, що підставою для висновків податкового органу про дані порушення, слугувало невраховування ДП «Укрспецвагон» результатів попередньої перевірки правомірності формування від'ємного значення з ПДВ за січень 2011 року, а саме встановлених на підставі Акту перевірки № 1146/40-028/01056362 від 21.04.2011р. порушень щодо завищення від'ємного значення ПДВ за січень 2011 року на загальну суму 425 922,00 грн. (35922,00 грн. по взаємовідносинах з ТОВ "ПФК "Кубера - Трейд" та 390000,00 грн. по взаємовідносинах з ТОВ "ПК Транстрейд Україна"), правомірність яких була визнана у судовому порядку. Та як наслідок, суд дійшов висновку про неправомірне включення до складу бюджетного відшкодування з ПДВ за лютий 2011 року вищезазначеної суми.

Відповідно до ч.1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Відповідно до ч. 5 ст. 254 КАС України постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення.

Згідно ст.255 КАС України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що встановлені за наслідками проведених перевірок висновки податкового органу про завищення ДП "Укрспецвагон" у січні 2011 року від'ємного значення ПДВ на суму 390000,00 грн. по взаємовідносинах з ТОВ "ПК Транстрейд Україна" внаслідок укладення між сторонами правочину, який не направлений на реальне настання правових наслідків були підтверджені судовим рішенням, яке набрало законної сили, а відтак, дані обставини в силу ч.1 ст. 72 КАС України не підлягають додатковому доказуванню. Крім того, зазначена сума завищення від'ємного значення ПДВ (390000,00 грн.) підтверджується зокрема наданим податковим органом розрахунком.

Згідно п. 23 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України доходи бюджету - податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, плату за надання адміністративних послуг, власні надходження бюджетних установ).

Відповідно до ст.9 Бюджетного кодексу України доходи бюджету класифікуються за такими розділами: податкові надходження, неподаткові надходження, доходи від операцій з капіталом, трансферти.

Згідно ч.2 ст.9 вказаного Кодексу податковими надходженнями визнаються встановлені законами України про оподаткування загальнодержавні податки і збори (обов'язкові платежі) та місцеві податки і збори (обов'язкові платежі).

Таким чином, несплачений підприємством податок на прибуток, податок на додану вартість внаслідок порушення встановленого порядку формування валових доходів, валових витрат, податкового зобов'язання та податкового кредиту, є дохідною частиною державного бюджету, власністю держави.

Відповідно до п.2 ст.215 ЦК України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Згідно п.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

У відповідності до ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має здійснюватися у формі, встановленій законом, правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно ст.228 ЦК України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.

Згідно із частиною 1 ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. Нікчемний правочин є недійсним в силу закону, а тому також не створює інших наслідків, крім тих, що пов'язані із його недійсністю.

Враховуючи вищевикладене та беручі до уваги, що рішенням суду, яке набрало законної сили та підлягає обов'язковому виконанню, було встановлено завищення ДП "Укрспецвагон" у січні 2011 року суми від'ємного значення ПДВ у розмірі 390000,00 грн. на підставі укладеного із ТОВ "ПК Транстрейд Україна" договору поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р., колегія суддів дійшла висновку, що дані господарські відносини були направлені на надання податкової вигоди ДП "Укрспецвагон", тобто по суті спрямовані на незаконне заволодіння майном держави у вигляді податків, суперечить інтересам держави і суспільства.

Як вбачається з матеріалів справи, сума за договором поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. у січні 2011 року склала 2340000 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 208 ГК України визначено, що у випадку якщо господарське зобов'язання визнано недійсним як таке, що вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то за наявності наміру в обох сторін - у разі виконання зобов'язання обома сторонами - в доход держави за рішенням суду стягується все одержане ними за зобов'язанням, а у разі виконання зобов'язання однією стороною з другої сторони стягується в доход держави все одержане нею, а також все належне з неї першій стороні на відшкодування одержаного. У разі наявності наміру лише у однієї із сторін усе одержане нею повинно бути повернено другій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного стягується за рішенням суду в доход держави.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог в частині стягнення з ТОВ "ПК Транстрейд Україна" на користь ДП "Укрспецвагон" кошти у розмірі 2340000 грн., що були сплачені по договору поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. та стягнення з ДП "Укрспецвагон" в дохід держави грошові кошти в сумі 2340000 грн., як компенсація вартості поставлених товарів за договором поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р.

Щодо позовних вимог в частині стягнення в дохід держави коштів у розмірі 15876000 грн., колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для їх задоволення, виходячи з наступного.

Як було встановлено під час розгляду справи, в обґрунтування заявлених вимог податковий орган посилається на встановлені за наслідками проведених перевірок висновки перевіряючи про здійснення ДП "Укрспецвагон" у березні-квітні 2011 року господарських операцій із ТОВ "ПК "Транстрейд Україна", які не підтверджені оформленими первинними документами, а отже здійсненні без мети настання реальних наслідків (Акти перевірок №1667/40-028/01056362 від 17.06.2011 року, №1766/40-028/01056362 від 08.07.2011 року).

В свою чергу, ДП "Укрспецвагон" не погодившись із прийнятими за наслідками перевірок податковими повідомленнями-рішеннями, звернулось до суду із відповідними позовами про їх скасування.

Так, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 05.04.2012 року по справі № 2а-17359/11/2070, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.07.2012 року, задоволено адміністративний позов ДП "Укрспецвагон" про скасування податкових повідомлень-рішень СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові № 0000840840 та № 0000850840 від 14.07.2011р., які були прийняті на підставі Акту перевірки від 17.06.2011 року №1667/40-028/01056362.

Також, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 05.04.2012 року по справі № 2а-15798/11/2070, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.08.2012 року, задоволено в повному обсязі адміністративний позов ДП "Укрспецвагон" задоволено; скасовано податкові повідомлення - рішення СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові від 21.07.2011 року № 0000950840 та № 0000960840, які були прийняті на підставі Акту перевірки №1766/40-028/01056362 від 08.07.2011 року.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів зазначає, що встановлені за наслідками перевірок ДП "Укрспецвагон" висновки податкового органу про порушення підприємством вимог діючого законодавства, в частині того, що господарські відносини між ДП "Укрспецвагон" та ТОВ "ПК "Транстрейд Україна" у березні-квітні 2011 року не були спрямовані на реальне настання правових наслідків, не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 138 КАС України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи (причини пропущення строку для звернення до суду тощо) та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі.

З огляду на зміст наведеної норми процесуального права та зважаючи на те, що вимогами заявленого позову є стягнення в дохід держави коштів, отриманих за нікчемним правочином, предметом доказування у даній справі мають бути обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими законом пов'язує можливість стягнення даних коштів у судовому порядку.

Враховуючи те, що реальність господарських операцій між ДП "Укрспецвагон" та ТОВ "ПК "Транстрейд Україна" у березні-квітні 2011 року на підставі договору поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. на загальну суму 15876000 грн. були підтверджені рішенням суду, яке набрало законної сили та згідно із вимогами ч.1 ст. 72 КАС України н підлягають додатковому доказуванню, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав для стягнення даних коштів в дохід держави, та як насідок, задоволення позовних вимог.

Розв'язуючи спір, колегія суддів бере до уваги, що в силу ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Вказане завдання за правилом ч.3 ст.2 КАС України реалізується адміністративними судами шляхом перевірки чи прийняті суб'єктами владних повноважень рішення та чи вчинені суб'єктами владних повноважень дії або бездіяльність: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку про обгрунтованість заявлених позовних вимог в частині стягнення з ТОВ "ПК "Транстрейд Україна" на користь ДП "Укрспецвагон" кошти у розмірі 2 340 000 грн., що були сплачені по договору поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р. та стягнення з ДП "Укрспецвагон" в дохід держави грошові кошти в сумі 2 340 000 грн., як компенсація вартості поставлених товарів за договором поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10 р., а в іншій частині позов задоволенню не підлягає.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ч. 1 ст. 94 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 9, 11, 94, 128, 159, 160- 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м.Харкові Державної податкової служби до 1.Державного підприємства "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів", 2.Товариства з обмеженою відповідальністю "ПК"Транстрейд Україна" про стягнення суми - задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ПК Транстрейд Україна" (01032, м. Київ, вул. Жилянська, 107, код 33501644) на користь Державного підприємства "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів" (64660, Харківська обл., м. Лозова, смт. Панютине, вул. Леніна, 5, код 01056362) кошти у розмірі 2 340 000 (два мільйони триста сорок тисяч) 00 коп., що були сплачені по договору поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10р., а також стягнути з Державного підприємства "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів"(64660, Харківська обл., м. Лозова, смт. Панютине, вул. Леніна, 5, код 01056362) в дохід держави грошові кошти в сумі 2 340 000 (два мільйони триста сорок тисяч) 00 коп., як компенсація вартості поставлених товарів за договором поставки № 519П-ЦВСВ(ВЗК-10.487)ю від 13.12.10р.

В задоволені решти позовних вимог - відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у 10-денний строк з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили у порядку, передбаченому ст. 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 29.04.2013 року.

Головуючий суддя Горшкова О.О.

Суддя Панов М.М.

Суддя Волошин Д.А.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2013
Оприлюднено07.05.2013
Номер документу31012708
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —14118/11/2070

Ухвала від 24.04.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 24.04.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 28.03.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 05.12.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 26.10.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 12.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Муравйов О.В.

Ухвала від 24.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Муравйов О.В.

Ухвала від 19.08.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Муравйов О.В.

Постанова від 24.04.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 26.03.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні