Рішення
від 23.04.2013 по справі 910/2475/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 910/2475/13 23.04.13

За позовом Першого заступника прокурора Шеченківського району в м. Києві в інтересах

держави в особі Київської міської ради

До Української Православної Церкви Київського Патріархату

Про розірвання договору оренди та зобов'язання повернути земельну ділянку

Суддя Станік С.Р.

Представники:

Прокурор Долгорук С.М. - посвідчення

від позивача не з'явився

від відповідача Коваленко С.О. - представник за довіреністю

В судовому засіданні 23.04.2013 у відповідності до вимог статті 85 Господарськоо процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Прокурор в порядку статті 29 Господарського процесуального кодексу України звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом в інтересах держави в особі Київської міської ради до відповідача з позовом, в якому просив:

- розірвати договір оренди земельної ділянки загальною площею 1713 кв.м., вартістю 2 066 089 грн. 07 коп., розташовану за адресою м. Київ, пров. Десятинний, 3 літери А, Б, та 5 літера Д у Шевченківському районі м. Києва (кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:91:157:0028) для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень, укладений 21.06.2004 між Київською міською радою та Українською Православною Церквою Київського Патріархату, та зареєстрованого в Головному управлінні земельних ресурсів 01.07.2004 за №91-6-00283; зобов'язати Українську Православну Церкву Київського Патріархату повернути земельну ділянку, загальною площею 1713 кв.м., вартістю 2 066 089 грн. 07 коп., що розташована за адресою м. Київ, пров. Десятинний, 3 літери А, Б, та 5 літера Д у Шевченківському районі м. Києва (кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:91:157:0028) для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень Київській міській раді відповідно до умов повернення земельної ділянки Орендодавцеві, встановлених пунктом п.7.1. договору оренди, укладеного 21.06.2004, зареєстрованого в Головному управлінні земельних ресурсів 01.07.2004 за №91 -6-00283.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.02.2013 було порушено провадження у справі № 910/2475/13, розгляд справи було призначено на 26.02.2013.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 25.02.2013 справу № 910/2475/13 передано судді Курдельчуку І.Д. для подальшого розгляду, у зв'язку із перебуванням судді Станіка С.Р. у відпустці.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.02.2013 суддя Курдельчук І.Д. прийняв справу № 910/2475/13 до свого провадження та призначив розгляд справи на 21.03.2012.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 20.03.2013, у зв'язку із виходом судді Станіка С.Р. з відпустки та враховуючи велику завантаженість судді Курдельчука І.Д. справу № 910/2475/13 було передано судді Станіку С.Р. для подальшого розгляду.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.03.2013 суддя Станік С.Р. прийняв справу № 910/2475/13 до свого провадження, розгляд справи розпочав заново та призначив розгляд справи на 21.03.2013.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.03.2013 відмовлено у задоволенні заяв Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Володимирська 6» та Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Десятинка» про залучення вказаних осіб до участі у розгляді справи у якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

В судовому засіданні 21.03.2013 оголошено перерву до 28.03.2013.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.03.2013 розгляд справи відкладено до 09.04.2013, а в судовому засіданні 09.04.2013 оголошено перерву до 16.04.2013, а в судовому засіданні 16.04.2013 - до 23.04.2013.

В судовому засіданні 23.04.2013 прокурор заявлені вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд позов задовольнити. Вимоги прокурора мотивовані тим, що прокуратурою Шевченківського району міста Києва за дорученням прокуратури м.Києва проведено перевірку щодо можливих порушень вимог містобудівного та охоронного законодавства під час проведення будівельних робіт по пров. Десятинному, 3 (літ. А, Б) та 5 (літ. Д), під час якої виявлено порушення вимог закону, які полягають у наступному. На виконання рішення Київської міської ради від 25.09.2003 № 31/905, між Київською міською радою, як орендодавцем, та відповідачем, як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки від 21.06.2004, згідно якого відповідачу передано в довгострокову оренду на 25 років земельну ділянку площею 1 713 кв.м., що розташована у пров. Десятинному, 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028, з цільовим призначенням: для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень. Але відповідачем, всупереч п. 8.4 договору оренди земельної ділянки від 21.06.2004, ч. 1 ст. 24 Закону України «Про оренду землі», земельна ділянка використовується всупереч її цільовому призначенню, а саме: не для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень, а для будівництва, що встановлено у акті обстеження земельної ділянки від 15.01.2013, складеного Головним управлінням охорони культурної спадщини КМДА. Таким чином, прокурор у позові стверджував, що оскільки передана відповідачу в оренду земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням, визначеним при її передачу в оренду, а тому згідно статі 143 Земельного кодексу України це є підставою для примусового припинення права оренди земельної ділянки шляхом розірвання договору оренди від 21.06.2004.

Також, прокурор в обугрунтування позову вказував на те, що передана відповідачу по договору оренди від 21.06.2004 земельна ділянка площею 1 713 кв.м., що розташована у пров. Десятинному, 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028, знаходиться на території Державного історико - архітектурного заповідника «Стародавній Київ», і входить до меж архітектурного заповідника «Місто Володимира», а отже належить до земель історико - культурного призначення, які згідно ст. 20 ч. 6 Земельного кодексу України відносяться до особливо цінних земель, згода на розташування об'єктів на ній надається Верховною Радою України шляхом вилучення вказаних земель з особливо-цінних, чого при передачі земельної ділянки в оренду - здійснено не було, що також, на думку прокурора, є підставою для розірвання договору оренди.

В додаткове обґрунтування підстав для задоволення позову, прокурор посилався на те, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м.Києві видано наказ від 25.01.2013 № 3 «д» «Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт», яким анульовано виданий відповідачу дозвіл на виконання будівельних робіт № КВ11412154323 від 31.08.2012 з будівництва комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення.

Позивач в судове засідання 23.04.2013 представників не направив, причин неявки представників суду не повідомив. Про розгляд справи був повідомлений належним чином. Через канцелярію суду заяв та клопотань не подавав.

Представник відповідача в судовому засіданні 23.04.2013 проти заявлених вимог заперечував, просив суд у задоволенні позову прокурора відмовити. У письмовому відзиві в обґрунтування заперечень посилався на те, що дійсно, земельна ділянка площею 1 713 кв.м., що розташована у пров. Десятинному, 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028 була передана відповідачу для експлуатації та обслуговування розташованих на ній адміністративних та господарських приміщень, які належать відповідачу на праві власності. В свою чергу, розпорядженням Київської міської державної адміністрації № 1653 від 14.12.2007 (в редакції розпорядження від 22.04.2009 № 466) відповідачу на його звернення № 603 від 05.09.2007 було дозволено здійснити проектування та будівництво комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва. Вказане розпорядження було видано у відповідності до чинного на той час рішення Київської міської ради від 27.01.2005 № 11/2587 «Про правила забудови м. Києва», редакція якого, чинна станом на 14.12.2007, тобто на дату видачі вказаного розпорядження, передбачала, що отримання дозволу на проектування та будівництво особою, яка має право власності (користування) на земельну ділянку з об'єктами нерухомого майна», власник нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, наданій у власність чи користування для обслуговування та експлуатації цього майна, який має намір здійснити будівництво (реконструкцію, знесення існуючої будівлі з наступним будівництвом) за встановленим функціональним призначенням об'єкта та цільовим призначенням земель (категорією), звертається до Київської міської державної адміністрації щодо надання дозволу на проектування та будівництво у разі, коли заплановане до будівництва функціональне призначення об'єкта відповідає цільовому призначенню земельної ділянки відповідно до статті 19 Земельного кодексу України і не потребує прийняття рішення Київрадою (розділ 3.3). В свою чергу, функціональне призначення будівель, запланованих до будівництва відповідачем на земельній ділянці площею 1 713 кв.м., що розташована у пров. Десятинному, 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028 - не змінювалось порівняно з тими, які були на ній розташовані, а отже відповідачем жодним чином не змінювалось функціональне використання земельної ділянки.

Щодо посилань прокурора у позові як на підставу розірвання договору оренди зміну відповідачем цільового призначення земельної ділянки з визначеного договором для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень на будівництво - відповідач в обугрунтування заперечень вказував на те, що земельна ділянка за своїм цільовим призначенням відповідає землям громадських та релігійних організацій, які відносяться до земель населених пунктів та підпадають до категорії земель житлової та громадської забудови, про що вказується в Проекті відведення земельної ділянки, затвердженого КП «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» 28.11.2003 (пункт 1.12.6 Українського класифікатора цільового використання землі). Також, розділом 9 Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, виданих Головним Управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 13.12.2011 №14750/0/18/009-11 визначено, що відповідно до Генерального плану міста та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 року № 370/1804, функціональне призначення земельної ділянки - територія середньоповерхової забудови.

Також, відповідач у відзиві додатково посилався на те, що категорії земель, визначені ст. 19 Земельного кодексу України, більш детально класифіковані за своїм цільовим призначенням в Українському класифікаторі цільового використання землі, так землі історико-культурного призначення мають окремий код УКФВЗ -1.18 в категорії - землі населених пунктів або 4.4. безпосередньо в категорії - землі історико-культурного призначення. Функціональне призначення земельної ділянки не змінювалося, земельна ділянка як відносилася, так відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови та ніколи і не належала до земель історико-культурного призначення, тобто не була, відповідно ст. 150 Земельного Кодексу України, віднесена до особливо цінних земель. Лише той факт, що Земельна ділянка розташована в історичному ареалі міста, в архітектурній охоронній зоні на території пам'ятки археології національного значення - «Місто Володимира» й пам'ятки археології місцевого значення - фундаменти Західного палацу по пров. десятиному, 7, не є доказом віднесення цієї Земельної ділянки до земель історико-культурного призначення.

Справа розглядається за наявними в ній матеріалами у відповідності до статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представника відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Пунктом 5 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, встановлених законом.

Частиною 1 ст. 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Частиною другою цієї статті визначено способи захисту цивільних прав та інтересів. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Відповідно до ст. 20 Цивільного кодексу України, право на захист особа здійснює на свій розсуд.

З огляду на положення зазначеної норми та принцип диспозитивності у господарському судочинстві, позивач має право вільно обирати способи захисту порушеного права чи інтересу.

Відповідно до ст. 2 ГПК України, господарський суд порушує справи, зокрема, за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обгрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів, внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або державою.

Конституційний суд у рішенні від 08.04.1999 у справі №3-рн/99 (далі рішення Конституційного суду) вказав, що прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, за статтею 2 Арбітражного процесуального кодексу України (зараз ГПК), є підставою для порушення справи в арбітражному суді.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля є об"єктом власності Українського народу, від імені якого права власності здійснюють органи державної влади та органи державної влади і місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України в державній власності перебувають усі землі України, за винятком комунальної та приватної власності.

Право державної власності на землю набувається та реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів АРК, Київської та Севастопольської міської Ради, районних державних адміністрацій у відповідності до закону.

Згідно зі ст. 9 Земельного кодексу України передача земельних ділянок у власність чи користування громадян чи юридичних осіб відноситься до повноважень Ради.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про столицю України місто-герой Київ", місцеве самоврядування у м. Києві здійснюється територіальною громадою міста, в тому числі, через Київську міську раду.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Статтею 9 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування відноситься до повноважень Київської міської ради.

Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до ч. 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі", укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Згідно п. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Таким чином, прокурором вірно визначено позивача - Київську міську раду, як орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В свою чергу, судом встановлені наступні обставини.

Відповідно до рішення Київської міської ради від 07.02.2002 № 260/1694 «Про передачу будинків № 3, літ. А, Б та № 5 літ. Д у провулку Десятинному», у власність Української Православної Церкви Київського Патріархату передано безоплатно будинки № 3, літ. А, Б та № 5 літ. Д у провулку Десятинному відповідно площею 325,2 кв.м. та 31,5 кв.м., про що Головним управлінням з питань майна Київської міської державної адміністрації ввидано відповідачу відповідні Свідоцтва про право власності від 17.04.2002 Серія НБ № 010005233 та від 17.04.2002 Серія НБ № 010005234.

Відповідно до Проекту відведення земельної ділянки Українській Православній Церкві Київського Патріархату для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень у пров. Десятинному 3, літери А, Б, та 5, літера Д, у Шевченківському районі м. Києва, розробленого КП «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі», відповідачу передбачено передати в оренду на 25 років земельну ділянку площею 0,17 га в тому числі:

- площею 0,13 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 16.12.69 N 2181/1 "Про відвод земельної ділянки Академії Наук Української РСР під будівництво Будинку вчених у Шевченківському районі"; - площею 0,04 га - за рахунок земель міської забудови. Склад земельних угідь визначено наступним чином:

Назва землекористувача Умови відводу Український класифікатор цільового використання земель (УКЦВЗ)Загальна площа, га Забудовані, в тому числі Всього Землі громадського призначення Академія Наук Української РСРДовгострокова оренда на 25 років 1.12.6 0,13 0,13 0,13 Міські землі, не надані у власність чи користування 0,04 0,04 0,04 Всього 0,17 0,17 0,17 13.09.2002 Головним управлінням містобудування та архітектури КМДА за дорученням Київської міської ради від 26.03.2002 № 225-КР-1325/2, надано висновок щодо умов використання земельної ділянки та наявності містобудівних обмежень та обтяжень для оформлення права користування земельною ділянкою № 18/3153, відповідно до якого вказане Управління не заперечувало проти оформлення за відповідачем права користування земельною ділянкою по пров. Десятинному 3, літери А, Б, та 5, літера Д, у Шевченківському районі м. Києва.

Також, у висновку Головного управлінням містобудування та архітектури КМДА від 13.09.2002 № 18/3153 надано містобудівну характеристику земельної ділянки: за планувальною зоною - вона є Центральною, за функціонально- сельбищна територія, громадський центр; за історико - культурною зоною - архітектурний заповідник, археологічний заповідник, а також визначено містобудівні обмеження та обтяження землекористування визначено наступним чином: надати земельну ділянку відповідно до чинного законодавства в межах, визначених матеріалами технічного звіту по встановленню зовнішніх меж землекористування; створити та забезпечити умови вільного доступу для прокладання нових, реконструкції та експлуатації існуючих інженерних мереж та споруд, що знаходяться в межах зазначеної території; питання майново- правового характеру вирішити у встановленому законодавством порядку.

25.09.2003 Київською міською радою прийнято рішення № 31/905 «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею», відповідно до пункту 32 якого затверджено проект відведення земельної ділянки Українській Православній Церкві Київського Патріархату для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень у пров. Десятинному 3, літери А, Б, та 5, літера Д, у Шевченківському районі м. Києва, передано Українській Православній Церкві Київського Патріархату, за умови виконання п. 32.1 цього рішення, в довгострокову оренду на 25 років земельну ділянку площею 0,17 га для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень у пров. Десятинному, 3, літери А, Б, та 5, літера Д, у Шевченківському районі м. Києва, в тому числі:

- площею 0,13 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 16.12.69 N 2181/1 "Про відвод земельної ділянки Академії Наук Української РСР під будівництво Будинку вчених у Шевченківському районі";

- площею 0,04 га - за рахунок земель міської забудови.

21.06.2004 між Київською міською радою, як орендодавцем, та відповідачем - Українською Православною Церквою Київського Патріархату, як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований 01.07.2004 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), про що зроблено запис № 91-6-00283 у книзі записів державної реєстрації договорів, згідно умов якого Київська міська рада на підставі п. 32 рішення Київської міської ради від 25.09.2003 № 31/905 за актом приймання-передачі передає, а відповідач приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку, визначену цим договором, договір укладено на 25 років (п. 3.1).

Пунктом 2.1 договору оренди земельної ділянки від 21.06.2004 сторони визначили, що об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - пров. Десятинний 3, літери А, Б, та 5, літера Д у Шевченківському районі м. Києва, розмір - 1 713 кв.м., цільове призначення - для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028.

Згідно пункту 5.1 договору оренди земельної ділянки від 21.06.2004, на земельній ділянці не дозволяється діяльність, не пов'язана з цільовим призначенням земельної ділянки; зміна цільового призначення земельної ділянки можлива лише в разі прийняття Київською міською радою рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки у зв'язку зі зміною цільового призначення земельної ділянки та внесення відповідних змін до договору.

Відповідно до п. 6.1. договору оренди земельної ділянки від 21.06.2004, передача земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі об'єкта оренди в день державної реєстрації до цього договору. Право на оренду земельної ділянки виникає після державної реєстрації цього договору (п. 6.2.).

Згідно пункту 11.3 договору оренди земельної ділянки від 21.06.2004, договір оренди припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законодавством; поєднання в одні особі власника земельної ділянки та орендаря; ліквідація юридичної особи - орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 11.4 договору оренди земельної ділянки від 21.06.2004, договір оренди може бути розірваний за взаємною згодою сторін, за рішенням суду в порядку, встановленому законом, в односторонньому порядку за ініціативою орендодавця, із звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Господарським кодексом України, в разі, коли орендар використовує земельну ділянку способами, які суперечать екологічним вимогам, не за цільовим призначенням, систематично не сплачує орендну плату (протягом 2 місяців поспіль), здійснення без згоди орендодавця передачі або відчуження права користування земельною ділянкою третім особам.

01.07.2004 між Київською міською радою, як орендодавцем, та відповідачем - Українською Православною Церквою Київського Патріархату, як орендарем, було складено та підписано Акт приймання - передачі земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку з наступними характеристиками: місце розташування - пров. Десятинний 3, літери А, Б, та 5, літера Д у Шевченківському районі м. Києва, розмір - 1 713 кв.м., цільове призначення - для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028.

Також, прокурором до позову надано наступні належним чином ним засвідчені документи:

- Дозвіл на виконання будівельних робіт від 31.08.2012 № КВ 11412154323, виданий Інспекцією державного архітектурно- будівельного контролю у місті Києві, згідно якого Замовнику робіт - Українській Православній Церкві Київського Патріархату, а також генеральному підряднику, надано дозвіл на виконання будівельних робіт з будівництва комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва;

- Припис № 79/0 від 15.01.2013, складений Головним управлінням охорони культурної спадщини відносно відповідача, в якому Головне управління культурної спадщини, посилаючись на те, що земельна ділянка у пров. Десятинному, 3-5 розташована у Центральному історичному ареалі міста Києва, на території пам?ятки археології національного значення «Місто Володимира - дитинець стародавнього Києва з фундаментами Десятинної церкви -V-IXст., IX-XIII ст.» і знаходиться в охоронній буферній зоні об?єкта всесвітньої спадщини «Собор Святої Софії та прилеглій монастирській будівлі, Києво-Печерська Лавра»; на території Державного історико - архітектурного заповідника «Стародавній Київ», приписано відповідачу припинити проведення земляних робіт та в триденний термін з дня отримання припису надати дозвільну документацію на проведення будівельно- земляних робіт;

- Наказ Інспекціії державного архітектурно-будівельного контролю у м.Києві від 25.01.2013 № 3 «д» «Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт», яким анульовано виданий відповідачу дозвіл на виконання будівельних робіт № КВ11412154323 від 31.08.2012 з будівництва комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення;

- Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 15.11.2012, складений Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві, яким зафіксовано порушення ч. 6 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а саме: на будівельному майданчику у пров. Десятинному, 3-5 у м.Києві відсутній інформаційний стенд, про що видано відповідний припис від 15.11.2012;

- Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 12.12.2012, складений Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві, яким встановлено, що на час перевірки виконано роботи з демонтажу будівлі № 5 та майже завершено демонтаж будівлі № 3 пров. Десятинному, 3-5 у м.Києві , вимоги припису щодо встановлення інформаційного стенду - виконані.

Відповідно до Експертного звіту щодо розгляду проектної документації (позитивного) проекту «Комплекс будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на провулку Десятинному, 3 літери А,Б та 5 літера Д у Шевченківському районі міста Києва», затвердженого ДП «Укрдержбудекспертиза» 12.07.2012, за результатами розгляду проектних матеріалів і зняття зауважень встановлено, що зазначена проектна документація розроблена з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності будинків та споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення , у тому числі до доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення, пожежної безпеки та може бути рекомендована до затвердження в установленому порядку з такими основними технічними показниками: площа ділянки - 0,1713 га, площа забудови - 1 430,00 кв.м., поверховість - 7 поверхів, загальна площа будинку - 10 528,45 кв.м.

В додатку до Експертного звіту щодо розгляду проектної документації (позитивного) проекту «Комплекс будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на провулку Десятинному, 3 літери А,Б та 5 літера Д у Шевченківському районі міста Києва», затвердженого ДП «Укрдержбудекспертиза» 12.07.2012, наведені відомості щодо проекту, зокрема вказується на те, що Проект "Комплекс будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на провулку Десятинному, 3 літери А, Б та 5 літера Д у Шевченківському районі м. Києва" розроблений в 2012 р. ТОВ "АРТ-ДО" (ліцензія AB № 357022, головний архітектор проекту - І. А. Петров) на замовлення Української Православної Церкви Київського Патріархату на підставі:

- містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки № 15125/0/120-11 від 30.11.2011, виданих Головним управлінням містобудування та архітектури КМДА;

- історико-містобудівного обґрунтування, погодженого начальником Головного управління охорони культурної спадщини від 07.02.2008 р. № 11 13.02.2008;

- завдання на проектування, затвердженого Патріархом Київським та Всієї Русі - України Української Православної Церкви Київського Патріархату та директором ТОВ "Левадія" від 11.12.2011;

- планувального завдання на розробку розділу "АР.М" "Консервація та музеєфікація археологічної пам'ятки" від 21.02.2011 р., затвердженого директором ТОВ "Левадія";

- технічних умов Державної служби з питань національної культурної спадщини від 17.02.2010 № 22-327/35;

- технічних умов інституту археології від 04.02.2010 № 125/01-8-84/4;

- технічних вимог з енергозбереження та енергоефективності для розробки проектної документації на будівництво об'єкта, виданих територіальним управлінням державної інспекції з енергозбереження по Київській області та м. Києва від 12.06.2012 № 08/18-1/398;

- технічних умов інженерних служб міста Києва.

заповідника "Стародавній Київ", історичної місцевості Старокиївська гора, архітектурного заповідника "Місто Володимира";

- ділянка площею 0,1713 га (договір оренди земельної ділянки строком на 25 років, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу КМДА від 01.07.2004 за № 91-6-00283), передбачена для будівництва комплексу, розташована в межах Центрального історичного ареалу міста та охоронної (буферної) зони об'єкту всесвітньої спадщини (Київ: Собор Св. Софії та прилеглі монастирські будівлі. Києво-Печерська лавра), в археологічній та архітектурній охоронній зоні, охоронній зоні ансамблю споруд Софійського собору, пам'ятки археології національного значення (археологічні рештки Десятинної церкви) та пам'ятки місцевого значення (історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпро); на території державного історико-архітектурного заповідника «Стародавній Київ», історичні місцевості Старокиївська гора, архітектурного заповідника «місто Володимира»;

- ділянка має прямокутну форму з розмірами 50,0 м х 33,0 м. На ділянці знаходяться двоповерхова та одноповерхова з мезоніном нежитлові будівлі по пров. Десятинний, 3 літери А та Б і 5 літера Д, які не занесені до Державного реєстру нерухомих пам'яток України (наказ Міністерства культури і туризму від 30.12.2008 р. № 1642/0/16-08) і зносяться згідно розпорядження КМДА від 17.04.2009 р. № 440; ростуть дерева, що підлягають видаленню (акт обстеження зелених насаджень № 41 від 21 квітня 2008 р.) та інженерні мережі, які виносяться з території. Межі ділянки: з півночі - землі загального користування (пров. Десятинний); з півдня - центральна телефонно-телеграфна станція ВАТ "Укртелеком"; зі сходу та заходу - триповерхові житлові будинки по вул. Володимирській, 6/1 (щойно виявлена пам'ятка архітектури) та на пров. Десятинний, 7 (пам'ятка архітектури та історії). Обстеження будівель, що підлягають знесенню, виконані в 2012 р. ДП НДІБК. Перекладання газопроводу низького тиску передбачено згідно ТУ ВАТ "Київгаз" від 16.06.10 р. №1728.;

- для запобігання негативному впливу нового будівництва на прилеглу забудову та археологічні знахідки розроблено та затверджено розділ Проекту «Консервація та музеєфікація археологічної пам?ятки»;

- проект погоджено Міністерством культури України (лист від 27.02.2012 № 252/22/51-12).

В свою чергу, відповідачем для долучення до матеріалів справи надано належним чином засвідчені копії наступних документів:

- Витяг з наказу Міністерства культури і туризму від 30.12.2008 № 1642/0/6-08 «Про затвердження меж і режимів використання зон охорони пам?яток та занесення об?єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам?яток України», згідно якого визнано такими, що не підлягають занесенню до Державного реєстру нерухомих пам?яток України у зв?язку з невідповідністю критеріям, визначеним постановою КМУ від 27.12.2001 № 1760 «Про затвердження Порядку визначення категорій пам?яток для занесення об?єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам?яток України», зокрема будинки № 3, літ. А, Б та № 5 літ. Д у провулку Десятинному у м. Києві;

- Розпорядження Київської міської державної адміністрації № 1653 від 14.12.2007 «Про Київській Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату дозволу на проектування та будівництво комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі» (в редакції розпорядження Київської міської державної адміністрації від 22.04.2009 № 466), відповідно до якого дозволено Київській Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату здійснити проектування та будівництво комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі, проектування та будівництво здійснити на земельній ділянці, яка надана згідно п. 32 рішення Київської міської ради від 25.09.2003 № 31/905 та право користування якою посвідчено договором оренди земельної ділянки від 01.07.2004 № 91-6-00283 (пункт 1), зобов?язано відповідача одержати вихідні дані на проектування об?єкта, розробити та затвердити проектно-кошторисну документацію, одержати дозволи центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини - Міністерства культури і туризму України, Головного управління охорони культурної спадщини на проведення робіт, до початку робіт забезпечити проведення археологічних досліджень на ділянці проектування, забезпечити збереження щойно виявлених об?єктів культурної спадщини; одержати в управління державного архітектурно- будівельного контролю дозвіл на виконання будівельних робіт та в головному управління контролю з благоустроєм та зовнішнім дизайном м. Києва ордер на виконання робіт після погодження та затвердження проектно-кошторисної документації;

- Історико - містобудівне обґрунтування по об?єкту «Будівництво комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі», затверджене Начальником Головного управління культурної спадщини від 07.02.2008, відповідно до якого земельна ділянка у пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва згідно Генерального плану міста Києва до 2020 року віднесена до земель середньо та малоповерхової житлової забудови;

- Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки у пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва, затверджені Головним управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Київголовархітектури, згідно яких функціональним призначенням земельної ділянки визначено територію середньо поверхової житлової забудови - відповідно до Генерального плану міста та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804. Також, у вказаних Містобудівних умовах та обмеженнях встановлені наступні планувальні обмеження:

а) належність ділянки до території захисту традиційного характеру середовища та об'єктів культурної спадщини: архітектурний заповідник, археологічна та архітектурно охороні зони, охоронна зона ансамблю споруд Софійського собору, територія Державного історико-культурного заповідника "Стародавній Київ" (згідно з рішеннями виконкому Київської міської ради народних депутатів від 10.10.1988 № 976, 16.07.1979 №920, розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979);

б) ділянка проектування також розташована в межах: охоронної (буферної) зони об'єкту всесвітньої спадщини - Київ: Собор Св. Софії та прилеглі монастирські будівлі. Києво-Печерська лавра (наказ від 05ю07.11 №511/0/16-11 Міністерства культури і туризму України); охоронної зон пам'ятки археології національного значення (охоронний №137 згідно з постановою Ради Міністрів УРСР від 21.07.1965 №711 - Археологічні рештки Десятинної церкви; пам'ятки місцевого значення - історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпро);

в) історичні ареали міста : Центральний історичний ареал (рішення Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804 "Про затвердження Генерального плану м. Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 р.");

г) історико - містобудівна та історико - архітектурна характеристика території: будинок на пров. Десятинному, 7 (фундаменти Західного палацу) є пам'яткою археології місцевого значення, рішення Київського міськвиконкому від 17.11.1987 №1112 та від 10.10.1988 №976; будинок на вул.Володимирській, 6 (будинок прибутковий) є щойно виявленим об'єктом культурної спадщини, наказ по Управлінню від 30.12.1996 №14; проектування вести відповідно до чинних керівних архітектурно- містобудівних документів, вимог Державних будівельних норм України 360- 92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень", ДБН В.2.2-9-99 "Громадські будинки та споруди. Основні положення", ДСП 173-96 "Державні санітарні правила планування і забудови населених пунктів", ДБН В.3.2-1-2004 "Реставраційні, консерваційні та ремонтні роботи на пам'ятках культурної спадщини" та інших нормативних документів;

д) проектування та будівництво об'єкту здійснити не перевищуючи існуючу висотність забудови пров. Десятинного.

- лист Інституту археології Національної Академії Наук України від 05.02.2008 № 125-4а-125/14, відповідно до якого Інститут археології НАН України погодив проектування та будівництво комплексу будівель на земельній ділянці у пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва за умови укладення договору на проведення археологічних досліджень на вказаній ділянці;

- лист Інституту археології Національної Академії Наук України від 04.02.2010 № 125/1-8-84/4, відповідно до якого Інститут археології НАН України не мав заперечень стосовно розроблення проектно- кошторисної документації та будівництва комплексу будівель адміністративного і господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення у пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва, за умови розроблення концепції консервації та музеєфікації виявлених решток фундаментів, передбачити виділення на 1 поверсі проектованого будинку площу до 100 кв.м. для розміщення музейного закладу;

- Проект комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на провулку Десятинному, 3 літери А, Б та 5 літера Д у Шевченківському районі м. Києва «Музеєфікація та консервація археологічної пам?ятки», погоджений Заступником Міністра культури України та Заступником директора Інституту археології НАН України;

- лист Інституту археології Національної Академії Наук України від 26.04.2012 № 125/01-10-290, відповідно до якого Інститут археології НАН України погодив проекту документацію в розділі «Музеєфікація та консервація археологічної пам?ятки» Проекту комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на провулку Десятинному, 3 літери А, Б та 5 літера Д у Шевченківському районі м. Києва;

- лист Ради Київської міської організації Українського товариства охорони пам?яток історії та культури від 11.11.2011, в якому Рада погодила проекту документацію з будівництва комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на провулку Десятинному, 3 літери А, Б та 5 літера Д у Шевченківському районі м. Києва;

- Дозвіл на проведення археологічних розвідок, розкопок, а також дослідження решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою № 22-006/09 від 26.01.2009, який згідно із Законом України «Про охорону культурної спадщини», постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.02 № 316 та в межах повноважень, наданих наказом Міністерства культури і туризму України від 08.08.2006 № 639/0/16-06, видано Козловському Аркадію Олександровичу - с.н.с. відділу археології Києва, керівнику Старокиївської експедиції Інституту археології НАН України, к.і.н. 1) на проведення археологічних досліджень об'єкта (пам'ятки) культурної спадщини: Різночасові археологічні об'єкти (давньоруської доби - епохи середньовіччя) розташованого на території: пров. Десятинного, 3 (літ. «А», «Б») та 5 (літ. «Д») в Шевченківському районі м. Києва; та 2) на проведення досліджень решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою. Дослідження проводяться відповідно до програми, затвердженої: Інститутом археології НАН України та кваліфікаційного документу від 14 січня 2009 року № 012/003084;

- Дозвіл на проведення археологічних розвідок, розкопок, а також досліджень решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою № 22-397/10 від 12.08.2010, який згідно із Законом України «Про охорону культурної спадщини», постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.02 № 316 та в межах повноважень, наданих наказом Міністерства культури і туризму України від 08.08.2006 № 639/0/16-06, видано Козловському Аркадію Олександровичу - с.н.с. відділу археології Києва, керівнику Старокиївської експедиції Інституту археології НАН України, к.і.н. 1) на проведення археологічних досліджень об'єкта (пам'ятки) культурної спадщини: Різночасові археологічні об'єкти розташованого на території: пров. Десятинного, 3 (літ. «А», «Б»), 5 (літ. «Д») в Шевченківському районі м. Києва; та 2) на проведення досліджень решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою. Дослідження проводяться відповідно до програми, затвердженої: Інститутом археології НАН України та кваліфікаційного документу від 02 серпня 2010 року № 418/003899;

- Дозвіл на проведення археологічних розвідок, розкопок, а також досліджень решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою № 22-243/12 від 21.06.2012, який згідно із Законом України «Про охорону культурної спадщини», постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.02 № 316, видано Козловському Аркадію Олександровичу - с.н.с. відділу археології Києва Інституту археології НАН України, к.і.н. 1) на проведення археологічних досліджень об'єкта (пам'ятки) культурної спадщини: Різночасові археологічні об'єкти розташованого на території: пров. Десятинного, 3 (літ. «А», «Б») та 5 (літ. «Д») в Шевченківському районі м. Києва; та 2) на проведення досліджень решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою. Дослідження проводяться відповідно до програми, затвердженої: Інститутом археології НАН України та кваліфікаційного документу від 05 червня 2012 року № 360/00718;

- Відкритий лист № 012/003084 від 14.01.2009, яким, на підставі рішення Кваліфікаційної ради (протокол № 5 від 09.12.2008), засвідчується кваліфікація Козловського Аркадія Олександровича на проведення науково-рятівних археологічних розкопок на археологічних об'єктах давньоруського часу - середньовіччя на провулку Десятинному 3, літ. А., Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва. Відкритий лист № 012/003084 від 14.01.2009 зареєстровано Головним управлінням охорони культурної спадщини 06.04.2009;

- Відкритий лист № 418/003899 від 02.08.2010, яким, на підставі рішення Кваліфікаційної ради (протокол від 02.08.2010), засвідчується кваліфікація Козловського Аркадія Олександровича на проведення науково-рятівних археологічних розкопок на археологічних об'єктах давньоруського часу - середньовіччя на провулку Десятинному 3, літ. А., Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва;

- Відкритий лист № 360/00718 від 05.06.2012, яким, на підставі рішення Кваліфікаційної ради (протокол № 04 від 15.05.2012), засвідчується кваліфікація Козловського Аркадія Олександровича на проведення науково-рятівних археологічних розкопок на археологічних об'єктах давньоруського часу - середньовіччя на провулку Десятинному 3, літ. А., Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва;

- Відкритий лист № 011/00804 від 02.01.2013, яким, на підставі рішення Кваліфікаційної ради (протокол № 07 від 27.12.2012), засвідчується кваліфікація Козловського Аркадія Олександровича на проведення науково-рятівних археологічних розкопок на археологічних об'єктах давньоруського часу - середньовіччя на провулку Десятинному 3, літ. А., Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва. Відкритий лист № 011/00804 від 02.01.2013 зареєстровано Головним управлінням охорони культурної спадщини 18.02.2013;

- Лист Міністерства культури України № 22-2482/35 від 27.08.2012, в якому зазначено, що Департамент культурної спадщини та культурних цінностей Міністерства культури України розглянув подані матеріали і, діючи в межах повноважень, визначених Законом України «Про охорону культурної спадщини» , Положенням про Мінкультури, затвердженим Указом Президента України від 06.04.2011 № 388, й наказом Мінкультури від 13.03.2012 № 197, погоджує паспорт опорядження фасадів комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному, 3 літ. «А», «Б», та 5 літ. «Д»;

- Лист Державної служби з питань національної культурної спадщини № 22-327/35 від 17.02.2010, в якому зазначено, що Державна служба з питань національної культурної спадщини розглянула подані матеріали і, діючи в межах повноважень, визначених Положенням про Державну службу з питань національної культурної спадщини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 336 від 15.03.2006, та враховуючи наявність Договору оренди земельної ділянки від 21.06.04., зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів Київської міськдержадміністрації від 01.07.2004 за № 91-6-00283, й лист-погодження Інституту археології НАН України від 04.02.2010 № 125/01-8-84/1, не має заперечень стосовно розроблення проектно-кошторисної документації з подальшим будівництвом комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення по пров. Десятинному, 3 літ. «А», «Б», та 5 літ. «Д» у Шевченківському районі м. Києва;

- Том І проекту комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення по пров. Десятинному, 3 літ. «А», «Б», та 5 літ. «Д» у Шевченківському районі м. Києва, що 12.07.2012 погоджений Державним підприємством «Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба Української державної будівельної експертизи».

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин в їх сукупності.

Склад та цільове призначення земель України визначено главою 4 розділу II Земельного кодексу України, згідно з вимогами якого землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, встановлення та зміна яких здійснюється у визначеному законом порядку, і недотримання цього порядку тягне відповідні наслідки.

Стаття 19 Земельного кодексу України встановлює, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії : а) землі сільськогосподарського призначення (регулюється главою 5 Земельного кодексу України); б) землі житлової та громадської забудови(регулюється главою 6 Земельного кодексу України ); в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення(регулюється главою Земельного кодексу України); г) землі оздоровчого призначення(регулюється главою 8 Земельного кодексу України); ґ) землі рекреаційного призначення(регулюється главою 9 Земельного кодексу України); д) землі історико-культурного призначення(регулюється главою 10 Земельного кодексу України); е) землі лісогосподарського призначення(регулюється главою 11 Земельного кодексу України); є) землі водного фонду(регулюється главою 12 Земельного кодексу України); ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення(регулюється главою 13 Земельного кодексу України).

Ч. 1 статті 20 Земельного кодексу України визначено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Ч. 6 статті 20 Земельного кодексу України визначено, що зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них об'єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об'єктів соціально-культурного призначення, об'єктів, пов'язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, віднесення земель, зазначених у пунктах "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення. Віднесення особливо цінних земель державної чи комунальної власності, визначених у пунктах "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель інших категорій здійснюється за погодженням з Верховною Радою України.

Згідно статті 21 Земельного кодексу України, яка встановлює перелік наслідків порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель, визначено, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:

а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;

б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок;

в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною;

г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.

Згідно статті 38 Земельного кодексу України, до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів , які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Згідно статті 39 Земельного кодексу України, використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про землеустрій" цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Згідно з Українським класифікатором цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 р. N 14-1-7/1205, класифікатором 1.12.6 визначено землі громадських та релігійних організацій в межах земель населених пунктів.

Відповідно п. 2.6., 2.7. Наказу Державного комітету будівництва, архітектури житлової політики України №41 від 26.02.2001 «Про затвердження Порядку визначення меж зон охорони пам'яток», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2001 за №234/5425, в межах охоронної зони нова забудова за висотою, розмірами в плані, масштабністю, архітектурними формами підпорядковується пам'яткам та їх історичному середовищу; в межах зони регулювання забудови, яка виконує функції буферної зони, нова забудова регламентується за висотою, розмірами в плані, масштабністю.

Згідно статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» надається визначення терміну «невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням», яке закон трактує наступним чином: невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).

Згідно зі статтею 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Відповідно до вимог статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 31 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Відповідно до частини першої статті 32 Закону України "Про оренду землі", на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Згідно частини третьої статті 32 Закону України "Про оренду землі", у разі розірвання договору оренди землі за погодженням сторін кожна сторона має право вимагати в іншої сторони відшкодування понесених збитків відповідно до закону.

Згідно з вимогами статті 34 Закону України "Про оренду землі» в разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.

Відповідно до статті 29 Закону України "Про планування і забудову територій" дозвіл на виконання будівельних робіт - це документ, що засвідчує право забудовника та підрядника на виконання будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд, видачу ордерів на проведення земляних робіт. Дозвіл на виконання будівельних робіт надається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю, які ведуть реєстр наданих дозволів. Видача та реєстрація дозволу на виконання будівельних робіт здійснюється протягом одного місяця з дня подання заяви.

Водночас частиною 9 вищезазначеної статті встановлено, що здійснення будівельних робіт на об'єктах містобудування без дозволу на виконання будівельних робіт або його перереєстрації, а також здійснення не зазначених у дозволі будівельних робіт вважається самовільним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно з законодавством.

Згідно статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приписами статті 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

З урахуванням викладеного, судом встановлено, що 21.06.2004 між Київською міською радою, як орендодавцем, та відповідачем - Українською Православною Церквою Київського Патріархату, як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований 01.07.2004 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), про що зроблено запис № 91-6-00283 у книзі записів державної реєстрації договорів, згідно умов якого Київська міська рада на підставі п. 32 рішення Київської міської ради від 25.09.2003 № 31/905 за актом приймання-передачі передає, а відповідач приймає в оренду (строкове платне користування на 25 років) земельну ділянку з наступними характеристиками: місце розташування - пров. Десятинний 3, літери А, Б, та 5, літера Д у Шевченківському районі м. Києва, розмір - 1 713 кв.м., цільове призначення - для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028.

На зазначеній земельній ділянці пров. Десятинний 3, літери А, Б, та 5, літера Д у Шевченківському районі м. Києва станом на момент укладення договору оренди земельної ділянки від 21.06.2004, були розташовані будинки № 3, літ. А, Б та № 5 літ. Д, які належали відповідачу на праві власності згідно Свідоцтв про право власності від 17.04.2002 Серія НБ № 010005233 та від 17.04.2002 Серія НБ № 010005234.

Розпорядженням Київської міської державної адміністрації № 1653 від 14.12.2007 «Про надання Київській Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату дозволу на проектування та будівництво комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі» (в редакції розпорядження Київської міської державної адміністрації від 22.04.2009 № 466), відповідно до якого дозволено Київській Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату здійснити проектування та будівництво комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі, проектування та будівництво здійснити на земельній ділянці, яка надана згідно п. 32 рішення Київської міської ради від 25.09.2003 № 31/905 та право користування якою посвідчено договором оренди земельної ділянки від 01.07.2004 № 91-6-00283.

Судом встановлено, що на час видачі розпорядження Київської міської державної адміністрації № 1653 від 14.12.2007, були чинні Правила забудови міста Києва, затверджені рішенням Київської міської ради від 27.01.2005 N 11/2587, відповідно до пункту 3.3.1 якого встановлено, що власник нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, наданій у власність чи користування для обслуговування та експлуатації цього майна, який має намір здійснити будівництво (реконструкцію, знесення існуючої будівлі з наступним будівництвом) за встановленим функціональним призначенням об'єкта та цільовим призначенням земель (категорією), звертається до Київської міської державної адміністрації щодо надання дозволу на проектування та будівництво у разі, коли заплановане до будівництва функціональне призначення об'єкта відповідає цільовому призначенню земельної ділянки відповідно до статті 19 Земельного кодексу України і не потребує прийняття рішення Київрадою.

З урахуванням наведеного вище, суд дійшов висновку, що оскільки функціональне призначення будівель, запланованих до будівництва відповідачем на земельній ділянці площею 1 713 кв.м., що розташована у пров. Десятинному, 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028 - не змінювалось порівняно з тими, які були на ній розташовані, що підтверджується зокрема Містобудівними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки у пров. Десятинному, 3 літ. А,Б та 5 літ. Д у Шевченківському районі м. Києва, затверджені Головним управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Київголовархітектури, а також Експертним звітом щодо розгляду проектної документації (позитивного) проекту «Комплекс будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення на провулку Десятинному, 3 літери А,Б та 5 літера Д у Шевченківському районі міста Києва», затвердженого ДП «Укрдержбудекспертиза» 12.07.2012, а отже відповідачем жодним чином не змінювалось функціональне використання земельної ділянки, наданої йому в оренду згідно договору оренди землі від 21.06.2004. Також, не зафіксовано вказаного порушення і Актами перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 15.11.2012 та від 12.12.2012, складених Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві.

З огляду на викладене, враховуючи те, що земельна ділянка у провулку Десятинному, 3 літери А,Б та 5 літера Д у Шевченківському районі міста Києва , площею 1 713 кв.м., кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028б була надана відповідачу для розміщення об'єкту в межах категорії земель відповідно до статті 19 Земельного кодексу України «Землі житлової та громадської забудови» і відноситься в межах вказаної категорії до земель громадських та релігійних організацій в межах земель населених пунктів, що підтверджується Проектом відведення земельної ділянки, затвердженого КП «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» (пункт 1.12.6 Українського класифікатора цільового використання землі), а тому розташування на ній інших об?єктів з тим же самим функціональним призначенням будівель, яке було у попередніх, але в межах тієї ж самої категорії, що була першочергово надана, - не є використанням відповідачем орендованої земельної ділянки не за цільовим призначенням, а отже позиція прокурора та позивача не підтверджується належними і допустимими доказами в розумінні ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, а тому і підстави для розірвання договору оренди землі від 21.06.2004 саме з огляду на вищенаведені посилання - у суду відсутні.

Також, посилання прокурора у позові як на підставу розірвання договору оренди землі від 21.06.2004 на зміну відповідачем цільового призначення земельної ділянки з визначеного наведеним договором «для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень» на «будівництво» - судом відхиляється як необґрунтоване з огляду на те, що земельна ділянка площею 1 713 кв.м., що розташована у пров. Десятинному, 3, літ. А, Б, та 5, літ. Д у Шевченківському районі міста Києва, кадастровий номер - 8000000000:91:157:0028 за своїм цільовим призначенням відповідає землям громадських та релігійних організацій, які відносяться до земель населених пунктів та згідно ст.ст. 19, 38 Земельного кодексу України підпадають під категорію земель житлової та громадської забудови, про що вказується в Проекті відведення земельної ділянки, затвердженого КП «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» (пункт 1.12.6 Українського класифікатора цільового використання землі), а такого розмежування категорій земель за цільовим призначенням як «Будівництво», як і «Експлуатація та обслуговування адміністративних та господарських приміщень» - ні Земельним кодексом України, ні іншими законами взагалі - не передбачено.

До того ж, суд враховує і те, що згідно статті 39 Земельного кодексу України, використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм, а розділом 9 Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, виданих Головним Управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 13.12.2011 №14750/0/18/009-11 визначено, що відповідно до Генерального плану міста та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 року № 370/1804, функціональне призначення земельної ділянки - територія середньоповерхової забудови, а обмеження щодо вказаної забудови встановлюються з урахуванням встановленої поверховості провулку Десятинного і у відповідності до п.п. 2.6, 2.7 наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №41 від 26.02.2001 «Про затвердження Порядку визначення меж зон охорони пам'яток», забудова в межах охоронних зон допускається, але регламентується масштабністю, поверховістю, підпорядковується архітектурним формам та історичному середовищу.

Також, твердження прокурора у позові на те, що орендована відповідачем земельна ділянка знаходиться на території Державного історико - архітектурного заповідника «Стародавній Київ», і входить до меж архітектурного заповідника «Місто Володимира», а отже належить до земель історико - культурного призначення, які згідно ст. 20 ч. 6 Земельного кодексу України відносяться до особливо цінних земель, згода на розташування об'єктів на ній надається Верховною Радою України шляхом вилучення вказаних земель з особливо-цінних, чого при передачі земельної ділянки в оренду - здійснено не було, а тому наведене є підставою для розірвання договору оренди землі від 21.06.2004 - судом відхиляється як безпідставне та необґрунтоване, оскільки згідно ст. ст. 31, 32 Закону України «Про оренду землі», Земельним кодексом України передбачені чіткі підстав для розірвання договорів оренди саме з підстав невиконання або порушення його умов.

В свою чергу, статтею 21 Земельного кодексу України чітко визначено перелік наслідків порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель, і до переліку яких не віднесено такий спосіб захисту як розірвання договору оренди землі, оскільки розірвання договору можливе лише у разі невиконання сторонами його умов, або його порушення.

Посилання прокурора в обґрунтування позову на те, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м.Києві видано наказ від 25.01.2013 № 3 «д» «Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт», яким анульовано виданий відповідачу дозвіл на виконання будівельних робіт № КВ11412154323 від 31.08.2012 з будівництва комплексу будівель адміністративного та господарського призначення з житловими приміщеннями службового призначення - судом відхиляється як безпідставне та необґрунтоване, адже скасування дозволу на будівництво - не є підставо для розірвання договору оренди землі від 21.06.2004, і таких підстав для розірвання договору ні вимогами чинного законодавства (Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», тощо), ні умовами наведеного договору оренди - не передбачено.

До того ж, суд враховує і те, що згідно приписів статті 29 Закону України "Про планування і забудову територій" дозвіл на виконання будівельних робіт - це лише документ, що засвідчує право забудовника та підрядника на виконання будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд, видачу ордерів на проведення земляних робіт, тощо і вказаний дозвіл не є документом, який посвідчує правомірність користування земельною ділянкою або встановлює умови її використання, оскільки таким документом є договір оренди землі від 21.06.2004, адже саме договір породжує у сторін права та обов?язки щодо умов використання земельної ділянки.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги прокурора про розірвання договору оренди земельної ділянки загальною площею 1713 кв.м., вартістю 2 066 089 грн. 07 коп., розташовану за адресою м. Київ, пров. Десятинний, 3 літери А, Б, та 5 літера Д у Шевченківському районі м. Києва (кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:91:157:0028) для експлуатації та обслуговування адміністративних та господарських приміщень, укладений 21.06.2004 між Київською міською радою та Українською Православною Церквою Київського Патріархату, та зареєстрованого в Головному управлінні земельних ресурсів 01.07.2004 за №91-6-00283, та зобов?язання відповідача повернути вказану земельну ділянку Київській міській раді відповідно до умов повернення земельної ділянки Орендодавцеві, встановлених пунктом п.7.1. договору оренди, укладеного 21.06.2004, зареєстрованого в Головному управлінні земельних ресурсів 01.07.2004 за №91 -6-00283 - не є законними та обґрунтованими, не були доведені суду належними та допустимими доказами у розумінні ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, а тому задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. Стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати судового збору.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 75, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. У позові відмовити.

2. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя Станік С.Р.

Дата підписання рішення - 29.04.2013

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.04.2013
Оприлюднено07.05.2013
Номер документу31021971
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/2475/13

Постанова від 20.11.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 22.10.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 22.10.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Постанова від 27.08.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 19.08.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Ухвала від 01.07.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 14.06.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 14.06.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Рішення від 23.04.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Станік С.Р.

Ухвала від 21.03.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Станік С.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні