cpg1251 номер провадження справи 17/6/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.04.13 Справа № 908/551/13-г
за позовною заявою: прокурора Приморського району прокуратури Запорізької області 72100, Запорізька область, Приморський район, м. Приморськ, вул. Леніна, 25
в інтересах держави
до відповідача 1: Приморської районної державної адміністрації, 72100, Запорізька область, Приморський район, м. Приморськ, вул. Пролетарська, 110
до відповідача 2: приватного сільськогосподарського підприємства "Приморський", 72100, Запорізька область, м. Приморськ, вул. Леніна, 49
третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: державна інспекція сільського господарства і продовольства у Запорізькій області, 69001, м. Запоріжжя, вул. Парамонова, 8-Б
третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Приморська міська рада Запорізької області , 72100, Запорізька область, м. Приморськ, вул. Леніна, 7
про визнання недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 в частині, визнання недійсними двох договорів оренди земельних ділянок від 01.12.08, а також зобов'язати відповідача 2 вчинити певні дії
суддя Корсун В.Л.
Представники сторін:
від позивача (прокурор): Попович А.О., посвідчення від 03.12.12 № 013454
від відповідача 1: не з'явився
від відповідача 2: Іванюшенко В.М., довіреність від 21.06.12
від третьої особи 1: Яцун О.В. довіреність від 04.01.13 № 28
від третьої особи 2: не з'явився
В ході розгляду справи брали участь:
- в.о. начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області - Скороход А.А., наказ Держземагенства України від 21.02.13 № 731-ктр.
- колишній начальник відділу Держкомзему у Приморському районі Запорізької області - Єрмолаєва Ю.А. на підставі паспорту СВ № 643321 від 30.05.02
- колишній перший заступник голови Приморської райдержадміністрації Самодєлов В.В. на підставі посвідчення від 25.03.92.
СУТЬ СПОРУ:
07.02.13 до господарського суду Запорізької області звернувся прокурор Приморського району прокуратури Запорізької області з позовною заявою від 03.01.13 № 91-9 вих. 13 в інтересах держави до відповідачів: 1 Приморської районної державної адміністрації (далі Приморська РДА), 2 - приватного сільськогосподарського підприємства "Приморський" (ПСП "Приморський") про:
- визнання недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, № 13;
- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 253/48 укладеного 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 20,4061 га, яка розташована на території Приморської міської ради;
- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 256/51 укладеного 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 30,8566 га, яка розташована на території Приморської міської ради;
- зобов'язання відповідача 2 повернути земельні ділянки № 12 площею 20,4061 га та № 13 площею 30,8566 га загальною вартістю 1 079 254 грн. державі в особі Приморської РДА.
07.02.13 автоматизованою системою документообігу суду здійснено розподіл справ між суддями та вказану позовну заяву визначено до розгляду судді Корсуну В.Л.
Ухвалою від 11.02.13 судом порушено провадження у справі № 908/551/13-г, судове засідання призначено на 06.03.13. Цією ж ухвалою судом залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1 - державну інспекцію сільського господарства і продовольства у Запорізькій області (далі - Інспекція); 2 - Приморську міську раду (або Приморська МР). Від прокурора, відповідачів та третіх осіб витребувані документи, які необхідні для розгляду і вирішення справи по суті спору.
Ухвалою від 06.03.13 строк вирішення спору по справі продовжено на 15 днів, розгляд справи відкладено на 20.03.13. З метою прийняття законного і обґрунтованого рішення у цій справі по суті спору судом, на підставі ст. 30 ГПК України, було визнано обов'язковою явку в судове засідання 20.03.13 в.о. начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області Скороход А.А. для надання пояснень з питань, що виникли під час розгляду справи № 908/551/13-г.
В судовому засіданні 20.03.13 судом були заслухані усні пояснення виконуючого обов'язки начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області Скорохода А.А. (згідно із наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 21.02.13 № 731-ктр) з питань, що виникли під час розгляду справи № 908/551/13-г.
В судовому засіданні 20.03.13 судом були заслухані усні пояснення по справі Єрмолаєва Ю.А., який з 06.05.03 згідно із наказом Запорізького обласного управління земельних ресурсів від 06.05.03 № 27, був призначений на посаду виконуючого обов'язки начальника Приморського районного відділу земельних ресурсів та який 28.03.11 звільнений з посади відділу Держкомзему у Приморському районі Запорізької області (згідно із наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 28.03.13 № 99-кт).
Ухвалою від 20.03.13 розгляд справи було відкладено, засідання суду призначено на 10.04.13. Вказаною ухвалою суд зобов'язав всіх учасників по справі належним чином виконати вимоги викладені в ухвалі господарського суду від 11.02.13 про порушення провадження у справі № 908/551/13-г та завчасно надати до суду витребувані вищевказаною ухвалою документи, в т.ч.: повторно зобов'язати прокурора надати до суду докази того, що висновок державної землевпорядної експертизи від 08.02.08 № 303, який підписано начальником управління державної землевпорядної експертизи Діденко Л.І. та начальником відділу Лукашовою Л.Ф., а також затверджений заступником начальника головного управління в Запорізькій області Мокросноп О.О., зроблено фахівцями органу (установи), що наділений правом проводити таку експертизу (із наданням відповідних доказів на підставі яких суд може прийти до висновку про правомірність проведення такої експертизи уповноваженим органом).
Ухвалою від 10.04.13 розгляд справи було відкладено, засідання суду призначено на 22.04.13.
За заявою представників відповідачів 1, 2, третіх осіб 1, 2 та прокурора розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.
У засіданні суду 22.04.13, на підставі ст. ст. 82 1 , 85 ГПК України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Присутнім прокурору, представникам відповідача 2, третьої особи 1 роз'яснено про час написання рішення у повному обсязі.
Прокурор підтримав заявлені вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, у письмових поясненнях від 14 та 15.03.13, пояснював наступне. Проведеною прокуратурою району перевіркою встановлено, що розпорядженням голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський" затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки "ПСП "Приморський" та надано в користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель запасу та резервного фонду Приморської міськради площами 30,8566 га (угіддя-сіножаті) та 21,4061 га (угіддя-сіножаті) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На підставі вказаного розпорядження між райдержадміністрацією та ПСП "Приморський" 01.12.08 було укладено 2 договори оренди земельних ділянок за № 253/48 та № 256/51. Прокурор вважає, що вказане розпорядження підлягає визнанню недійсним оскільки перевіркою встановлено, що передані в оренду земельні ділянки № 12, 13 визначені як дві земельні ділянки площею 31,5 га (контур 180) та 25,2 га (контур 177) із встановленням виду угідь - рілля. Крім цього, у 2007 р. ФОП Кацило В.П. на замовлення ПСП "Приморський" було виготовлено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу та резервного фонду Приморської міської ради. При розгляді даного проекту, експлікації земельних угідь, що опонуються до відведення, та експлікації земельних угідь після розробки проекту відведення встановлено розбіжність в видах сільськогосподарських угідь земельних ділянок, що передаються, а саме: земельні ділянки, які пропонуються до відведення №12 площею 29,9 га ріллі, №13 площею 31,5 га ріллі, а передаються ПСП "Приморський" зі зміненими видами угідь : земельна ділянка №12, площею 30,8566 га сіножатей, №13, площею 21,4061 га сіножатей. Таким чином, на думку прокурора, відповідно до розпорядження голови Приморської РДА №658 від 11.06.08 ПСП "Приморський" надано в оренду дві земельні ділянки площами 21,4061 га та 30,8566 га із зазначенням виду угідь - сіножаті, в той час як відповідно до технічної документації зі складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП "Приморське" Приморського району відповідні земельні ділянки раніше були обліковані як рілля. Крім того, згідно висновку державної землевпорядної експертизи № 303 від 08.02.08, вказаний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розроблений ФОП Кацило у 2007 р. не відповідає вимогам чинного законодавства України, у т.ч. з питань законності зміни виду угідь, був оцінений негативно та не погоджувався. При цьому, прийняття зазначеного розпорядження голови Приморської РДА та передача в оренду земельних ділянок ПСП "Приморський" було здійснено на підставі висновку державної землевпорядної експертизи, проведеної головним управлінням земельних ресурсів у Запорізькій області, яким не було погоджено проект землеустрою, та без обов'язкового розроблення проекту землеустрою щодо впорядкування угідь, яким було б передбачено зміну угідь з ріллі на сіножаті, чим порушено вимоги ст. 22 ЗК України. Отже, розпорядження голови Приморської РДА № 658 від 11.06.08 не відповідає вимогам законодавства, що згідно з ч. 3 ст. 152 ЗК України, ст.ст. 43, 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" є підставою для визнання його недійсним у судовому порядку. У зв'язку з тим, що на підставі вказаного розпорядження укладено договори оренди земельних ділянок №253/48 від 01.12.2008 та №256/51 від 01.12.2008 вони, як вказує прокурор, відповідно до ст.ст. 16, 203, 215 ЦК України, ст.ст. 20, 207 ГК України підлягають визнанню недійсними. Також зазначив, що нормативна грошова оцінка з урахуванням коефіцієнту індексації на 2012 рік земельної ділянки №12 площею 30,8566 га (угіддя - рілля) становить 637 206 грн., №13 площею 21, 4061 га (угіддя - рілля) становить 442 048 грн., загальна грошова оцінка становить 1 079 254 грн. Вказані порушення щодо передачі спірних земельних ділянок в оренду призводять не лише до неправомірного та неналежного використання земельних ділянок, але й до завдання шкоди економічним інтересам держави, оскільки встановлення виду угідь впливає на розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та відповідно на розмір орендної плати, яку має сплачувати орендар, зменшуючи надходження до бюджету. На підставі викладеного, керуючись ст. 121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст. 16, 203, 215, 216, 236 ЦК України, ст.ст. 20, 207 ГК України, ст. ст. 22, 124, 152 ЗК України, прокурор просить суд визнати недійсним розпорядження голови Приморської РДА № 658 від 11.06.08 в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, 13; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 253/48, укладений 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 20,4061 га, яка розташована на території Приморської міської ради; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 256/51, укладений 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 30,8566 га, яка розташована на території Приморської міської ради, а також зобов'язати відповідача 2 повернути земельні ділянки № 12 та № 13 площею 20,4061 га та 30,8566 га загальною вартістю 1 079 254 грн. державі в особі Приморської райдержадміністрації.
Відповідач 1 у запереченнях за вих. від 28.02.13 № 05-14/79 проти позовних вимог заперечив повністю, зазначав, що оспорюване у цій справі розпорядження голови РДА від 11.06.08 № 658 прийнято в межах повноважень відповідно до Законів України "Про місцеві державні адміністрації", "Про оренду землі", ЗК України, з метою впорядкування землекористування з боку юридичної особи - ПСП "Приморський", яке земельними ділянками визначеними у розпорядженні користувалось на протязі тривалого часу. ПСП "Приморський" із заявою щодо надання земельної ділянки до райдержадміністрації звернувся у 2006 році, у 2008 р. надав на затвердження Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу та резервного фонду Приморської міськради загальною площею 412,6070 га. В свою чергу, райдержадміністрацією прийнято розпорядження від 11.06.08 за № 658, яким затверджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди, терміном на 49 років. Також посилаючись на ст. 22 ЗК України, ст. 1 Закону України "Про землеустрій" зазначив, що передбачене договором використання спірних земельних ділянок для товарного сільськогосподарського виробництва, не є порушенням діючого земельного законодавства. Вважає, що висновок прокурора Приморського району щодо безпідставності перебування у ПСП "Приморський" земельних ділянок за договорами та про неможливість використання їм земельної ділянки на думку райдержадміністрації є помилковим. Вказує, що оспорювані у цій справі договори переукладені відповідно до затвердженого проекту землеустрою. Щодо ствердження прокуратури відносно того, що проект землеустрою не пройшов землевпорядну експертизу, то на це потрібно зауважити, що спірні договори оренди землі укладені у грудні 2008 р. З 01.10.08, у зв'язку з внесенням змін до ЗК України та Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковість проведення державної землевпорядної експертизи для земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва втратила чинність. Договори оренди землі від 01.12.08 № 256/51 та №253/48, які зареєстровано у відділі Держкомзему у Приморському районі, як правочини, укладені у письмовій формі, пройшли державну реєстрацію, сторони на момент їх укладення мали необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення райдержадміністрації, як орендодавця, було спрямоване на переукладення договору оренди, з дотриманням істотних умов договору оренди. Тому підстави для визнання договорів недійсними за правилами ст. 215 ЦК України відсутні. Відносно тверджень прокурора стосовно завдання шкоди економічним інтересам держави зауважив, що зміна виду угідь по даній справі проведена відповідно до проекту землеустрою, який передбачає трансформацію угідь рілля у угіддя сіножаті на весь час оренди даних земельних ділянок у контурах № 4, 5, 12, 13. Крім того, ПСП "Приморський" фактично почав сплачувати плату за оренду землі за даними земельними ділянками з 2008 р. Фактично з 2008 р. по 2012 р. включно, ПСП "Приморський" за земельну ділянку загальною площею 177 га (в т.ч. угіддя рілля та сінокоси) сплачено до бюджету орендної плати в розмірі 215 234 грн. Тому, на підставі вищевикладеного, та відповідно до статей 22, 59 ГПК України, ст. 183 ЗК України, ст. ст. 203, 215 ЦК України, вважає позов прокурора таким, що не підлягає задоволенню.
При цьому, 19.04.13 від відповідача 1 на адресу суду надійшли заява (за вих. від 17.04.13 № 01-40/0594) та клопотання (за вих. від 17.04.13 № 01-40/0595) за підписом голови Приморської РДА Онишко О.В. згідно з якими голова райдержадміністрації заявляє про визнання заявлених вимог за позовом прокурора у справі № 908/551/13-г та просить суд розглянути справу призначену до розгляду на 22.04.13 без присутності представника районної державної адміністрації.
Відповідач 2 у відзиві (надійшов до суду 04.03.13) проти позовних вимог заперечив повністю зазначивши, що посилання прокурора на норми закону, які не діяли на час правовідносин між відповідачами 1 та 2 щодо поновлення та переукладення договорів оренди земельних ділянок є безпідставними. Вказував, що трансформація угідь земельних ділянок не лише передбачена законодавством України, а є Державною програмою щодо науково обґрунтованого перерозподілу земель. Звернув увагу суду на те, що ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачає проведення нової нормативної грошової оцінки кожні 5-7 років. А тому збільшення нормативної грошової оцінки прокурором і твердження щодо завдання шкоди економічним інтересам держави безпідставні. Також вказує, що під час укладення оскаржуваних договорів оренди земельних ділянок обидві сторони були наділені належними правами щодо здійснення правочину у розумінні ст. 203 ЦК України. Отже, на думку відповідача 2, поданий прокурором позов є необґрунтованим та безпідставним, у зв'язку з чим, не підлягає задоволенню. З огляду на викладене, просить суд у задоволені позову відмовити.
Третя особа 1 - підтримала правову позицію прокурора.
Третя особа 2 у своєму відзиві без номеру від 20.03.13 на позовну заяву прокурора повідомила суд, що вирішення позовних вимог залишає на розсуд суду відповідно до вимог чинного законодавства України. Крім того, зазначив, що оспорювана у цій справі земельна ділянка знаходиться поза межами населеного пункту - Приморської міської ради.
Виконуючий обов'язки начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області Скороход А.А. повідомив суду, що згідно технічної документації зі складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) ПСП "Приморський" в 2001 р. передані в оренду відповідачу 2 земельні ділянки за №№ 12, 13 із встановленням виду угідь - рілля землі запасу. При цьому, згідно Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" та розпорядження Приморської РДА від 11.06.08 № 658 дійсно вбачається, що в оренду передаються земельні ділянки із зазначенням виду угідь - сіножаті. Також, вказував, що згідно висновку державної землевпорядної експертизи від 08.02.08 № 303, проведеної Головним управлінням земельних ресурсів у Запорізькій області, Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для товарного сільськогосподарського виробництва із земель Приморської міської ради та земель резервного фонду розроблений ФОП Кацило В.П. у 2007 році не відповідає вимогам чинного законодавства України, у т.ч. з питань законності зміни виду угідь був оцінений негативно та не погоджувався. Згідно наказу Держкомзему України від 03.12.04 № 391 "Про затвердження Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації", негативно оцінена землевпорядна документація після доопрацювання підлягає повторній експертизі на загальних підставах.
Згідно із змістом письмових пояснень від 25.03.13 по цій справі Єрмолаєва Ю.А. , який згідно із наказом Запорізького обласного управління земельних ресурсів від 06.05.03 № 27, призначений на посаду в.о. начальника Приморського районного відділу земельних ресурсів та який 28.03.11 звільнений з посади відділу Держкомзему у Приморському районі Запорізької області (згідно із наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 28.03.13 № 99-кт), земельне законодавство з період з 2002 р. до 2009 р. не містило нормативно-затвердженої процедури зміни угідь земель сільськогосподарського призначення, крім як розробляти проект землеустрою по ст. 20 ЗК України. Враховуючи, що ПСП "Приморський" займалось виробництвом крупної рогатої худоби, а при приватизації колишнього КСП було передано тільки рілля виникла проблема щодо забезпечення кормами крупної рогатої худоби через посів кормових насаджень, тобто використання ріллі як сіножаті. Відділом земельних ресурсів було розглянуто надані документи (проект) та наданий позитивний висновок по проекту відведення. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" проходив державну землевпорядну експертизу яка не заперечувала зміну угідь як таку, хоча пропонувала обґрунтувати такі дії. Жодного посилання на нормативні документи та закони, за якими даний проект не відповідає чинному законодавству - не має. Враховуючи викладене, проект розпорядження був погоджений та затверджений. На повторну експертизу проект відведення не відправлявся оскільки обов'язкова землевпорядна експертиза при відводу земель сільськогосподарського призначення в цьому році була відмінена. З огляду на викладене, Єрмолаєв Ю.А. вважає, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ПСП "Приморський" та проект розпорядження голови Приморської РДА погоджувався відділом земельних ресурсів як такий, що відповідав діючому на той час земельному законодавству.
В судовому засіданні 22.04.13 суду надав усні та у письмовому вигляді пояснення колишній перший заступник голови Приморської райдержадміністрації Самодєлов В.В., який зазначив, що згідно із Законом України "Про місцеві державні адміністрації" до його повноважень входили обов'язки з виконання обов'язків голови райдержадміністрації на період відсутності голови районної державної адміністрації, в т.ч. і підписання розпоряджень. З листопаду 2008 р. голова райдержадміністрації не працював і був відправлений у відставку згідно із відповідним Указом Президента України (дату і номер якого він не пам'ятає), а новий на той час ще не був призначений. Звернув увагу суду на те, що на момент підписання ним розпорядження від 11.06.08 проект відведення земельних ділянок ПСП "Приморський" відповідав вимогам діючого на той час законодавства оскільки був погоджений всіма службами. Спірне розпорядження було підписано Самодєловим В.В. тому, що зауваження по проекту відведення були усуненні проектантом згідно коректурного листа, а зауваження по проекту з боку землевпорядної експертизи не були обґрунтовані Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації". Крім того, зазначив, що між відповідачами були відсутні суперечності по переукладенню договору, який діяв з 2001 року. З огляду на викладене, вважає, що сторони діяли виключно в межах діючого законодавства існуючого на той час.
Розглянувши наявні матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, представників сторін, третіх осіб, колишнього в.о. начальника Приморського районного відділу земельних ресурсів, в.о. начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області, суд
ВСТАНОВИВ:
За Договором від 24.05.01 оренди земельної ділянки та актом прийому передачі Приморська міська рада (ОРЕНДОДАВЕЦЬ) передала, а ПСП "Приморський" (ОРЕНДАР) прийняла в тимчасове користування на умовах оренди строком на 5 років земельну ділянку розташовану у м. Приморськ площею 443,4 га із земель Приморської міської ради, у т.ч.: із земель резервного фонду - 247,2 га ріллі, 4,9 га сіножатей та із земель запасу - 191,3 га ріллі.
Договором оренди землі від 25.05.06 № 90/50 Приморська райдержадміністрація передала, а ПСП "Приморський" прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 443,4 га. Згідно із п. 8 вказаного договору, договір укладено до 31.12.06 р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк …
Додатковою угодою № 1\90-50 від 01.04.08 до договору оренди землі від 25.05.06 Орендодавець (Приморська райдержадміністрація) та Орендар (ПСП "Приморський") з метою впорядкування землекористування домовились внести зміни до пунктів 8-10 договору від 25.05.06 № 90/50 (…). Згідно із п. 1 вказаної додаткової угоди п. 8 договору від 25.05.06 № 90/50 було викладено в редакції згідно із змістом якої договір укладено на один рік, до 31.12.08. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк (…).
Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням голови Приморської РДА від 29.12.06 № 1126 райдержадміністрацією надано згоду ПСП "Приморський" на виготовлення проекту відведення земельної ділянки (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу Приморської міської ради Запорізької області орієнтовною площею 443,4 га для товарного сільгоспвиробництва на умовах довгострокової оренди. Площа земельної ділянки буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації.
Розпорядженням голови Приморської РДА від 29.12.06 № 1127 , з метою забезпечення прав на землю, раціонального використання землі, на підставі звернення ПСП "Приморський", Приморською РДА надано згоду ПСП "Приморський" на виготовлення проекту відведення земельної ділянки (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу Приморської міськради Запорізької області орієнтовною площею 164 га для товарного сільгоспвиробництва на умовах довгострокової оренди. Площа земельної ділянки буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації (п. 1 розпорядження).
Матеріали цієї господарської справи свідчать, що на замовлення ПСП "Приморський" відповідно до технічного завдання затвердженого 15.02.07 головою ПСП "Приморський" Ліпченко М.М. та представником виконавця - ТОВ "Власні землі" Коцило В.П. та скріпленого печаткам вказаних підприємств, яке (технічне завдання) було погоджено із начальником Приморського районного відділу земельних ресурсів Єрмолаєвим Ю.А., протягом 2007-2008 років було здійснено розробку Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 412,6070 га ПСП "Приморський" із земель Приморської міської ради та земель резервного фонду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Виконавець - ТОВ "Власні землі" (п. 11 технічного завдання). Підставою для виконання роботи - розпорядження Приморської РДА від грудня 2006 р. № 1126 (п. 2 технічного завдання).
Судом встановлено, що титульний лист примірника № 1 Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для товарного сільськогосподарського виробництва, наданий на вимогу суду із оригіналами, які були досліджені судом в ході розгляду цієї справи, підписаний фізичною особою - підприємцем Коцило В.П.
При цьому, частина матеріалів зазначеного вище Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" складена Лоленко Д.П., підписана вказаною особою та директором ТОВ "Власні землі" Коцило В.П. та скріплена печаткою вказаного товариства. А частина з них - розроблена Лоленко Д.П., підписана вказаною особою та директором Коцило В.П., але посвідчена печаткою фізичної особи-підприємця Коцило В.П. (наприклад проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 21,4061 га та інші).
Ліцензії на проведення землевпорядних та земле оціночних робіт на час складення Проекту землеустрою на замовлення ПСП "Приморський" (2007-2008 роки) мали:
- ФОП Коцило В.П. (ідентифікаційний номер 2747605894) ліцензія серії АВ № 332183 від 20.08.07 із терміном дії до 16.08.12;
- ТОВ "Власні землі" (ідентифікаційний код 32934372) ліцензія серії АБ № 293158 від 17.11.05 із терміном дії по 13.07.07.
Крім того, ТОВ "Власні землі" (ідентифікаційний код 32934372) по ліцензії серії АБ № 078306 від 16.05.06 мала право виконувати топографічно-геодезичні, картографічні роботи за певними кодами Єдиного ліцензійного реєстру із терміном дії із 17.04.06 по 16.04.11.
Розпорядженням голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з приватним сільськогосподарським підприємством "Приморський", яке було підписано першим заступником голови Приморської районної державної адміністрації Самодєловим В.В., на підставі ст.ст. 6, 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст. ст. 17, 123, 124, п. 12 розділу Х та Перехідних положень ЗК України, ст. 33 Закону України "Про оренду землі": затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" із земель запасу та резервного фонду Приморської МР Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва (п. 1). Крім того, дозволено переукласти з ПСП "Приморський" договори оренди землі на земельну ділянку загальною площею 412,6070 га, з них: 167,0760 га за рахунок земель запасу Приморської МР, а саме: земельна ділянка № 6 площею 47,9819 га, угіддя - рілля, земельна ділянка № 8 площею 22,5873 га угіддя рілля, земельна ділянка № 9 площею 21,5713 га угіддя рілля, земельна ділянка № 10 площею 15,7989 га угіддя рілля, земельна ділянка № 12 площею 30,8566 га угіддя - сіножаті, земельна ділянка № 13 площею 21,4061 га угіддя - сіножаті, земельна ділянка № 14 площею 6,8739 га угіддя - рілля та 245,5310 га за рахунок земель резервного фонду Приморської МР: земельна ділянка № 1 площею 47,0000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 2 площею 41,5181 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 3 площею 66,2418 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 4 площею 33,2418 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 5 площею 20,0000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 11 площею 30,7000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 7 площею 6,6588 га угіддя - сіножаті, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 49 років (п. 2).
На підставі вказаних розпоряджень 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" укладено 2 договори оренди землі, а саме: договір за № 253/48 про оренду земель Приморської міської ради (землі сільськогосподарського призначення, угіддя - сіножаті) площею 21,4061 га; договір за № 256/51 про оренду земель Приморської міської ради (землі сільськогосподарського призначення, угіддя - сіножаті) площею 30,8566 га.
Так, згідно із договором від 01.12.08 за № 253/48: ОРЕНДОДАВЕЦЬ (Приморська РДА) надає, а ОРЕНДАР (приватне сільськогосподарське підприємство "Приморський") приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення (п. 1) угіддя-сіножаті Приморської МР для товарного сільськогосподарського виробництва. В оренду надається земельна ділянка із земель Приморської МР (землі сільськогосподарського призначення, угіддя-сіножаті), площею 21,4061 га, яка знаходиться на території Приморської МР (п. 2). Грошова оцінка земельної ділянки становить 78 047 грн. за 1 га (п. 5). Договір укладено на 49 років (п. 8). Орендна плата вноситься ОРЕНДАРЕМ щомісячно. Форма орендної плати грошова безготівкова (9). Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням індексації (п. 10). Орендна плата вноситься щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним (п. 11). … Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни нормативно-правових актів райдержадміністрації, які регулюють орендні відносини; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством … (п. 13). У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 0,3 % несплаченої суми за кожен день прострочення (п. 14). Земельна ділянка передається в оренду для товарного сільськогосподарського виробництва згідно із планом, що є невід'ємною частиною цього договору (п. 15). Цільове призначення (п. 16) земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення (угіддя-сіножаті). Умови збереження стану об'єкта оренди - дотримуватись вимог чинного законодавства (п. 17). Передача земельної ділянки здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є: розпорядження голови райдержадміністрації (п. 18). Умови повернення земельної ділянки визначені пунктами 21-25 вказаного договору. Обмеження (обтяження щодо використання земельної ділянки визначені пунктами 26-27 цього договору). Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар (п. 32). Відповідальність сторін визначена у пунктах 41-42 договору.
За договором від 01.12.08 за № 256/51: ОРЕНДОДАВЕЦЬ (Приморська РДА) надає, а ОРЕНДАР (ПСП "Приморський") приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення (п. 1) угіддя-сіножаті Приморської МР для товарного сільськогосподарського виробництва. В оренду надається земельна ділянка із земель Приморської МР (землі сільськогосподарського призначення, угіддя-сіножаті), площею 30,8566 га, яка знаходиться на території Приморської МР (п. 2). Грошова оцінка земельної ділянки становить 112 503 грн. за 1 га (п. 5). Договір укладено на 49 років (п. 8). Орендна плата вноситься ОРЕНДАРЕМ щомісячно. Форма орендної плати грошова безготівкова (9). Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням індексації (п. 10). Орендна плата вноситься щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним (п. 11). … Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни нормативно-правових актів райдержадміністрації, які регулюють орендні відносини; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством … (п. 13). У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 0,3 % несплаченої суми за кожен день прострочення (п. 14). Земельна ділянка передається в оренду для товарного сільськогосподарського виробництва згідно із планом, що є невід'ємною частиною цього договору (п. 15). Цільове призначення (п. 16) земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення (угіддя-сіножаті). Умови збереження стану об'єкта оренди - дотримуватись вимог чинного законодавства (п. 17). Передача земельної ділянки здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є: розпорядження голови райдержадміністрації (п. 18). Умови повернення земельної ділянки визначені пунктами 21-25 вказаного договору. Обмеження (обтяження щодо використання земельної ділянки визначені пунктами 26-27 цього договору). Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар (п. 32). Відповідальність сторін визначена у пунктах 41-42 договору.
Оскільки в ході проведеної перевірки, на думку прокурора, було виявлено порушення вимог законодавства при винесенні оспорюваного розпорядження Приморської РДА від 11.06.08 № 658 та при наданні в оренду ПСП "Приморський" двох земельних ділянок за договорами від 01.12.08 № 253/48 та 256/51, прокурор просить суд:
1) визнати недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, № 13;
2) визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 253/48 укладеного 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 20,4061 га, яка розташована на території Приморської міської ради;
3) визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 256/51 укладеного 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 30,8566 га, яка розташована на території Приморської міської ради;
4) зобов'язати відповідача 2 повернути земельні ділянки № 12 площею 20,4061 га та № 13 площею 30,8566 га загальною вартістю 1 079 254 грн. державі в особі Приморської райдержадміністрації.
Оцінивши та дослідивши надані прокурором, сторонами, третіми особами, а також в.о. начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Скороход А.А., колишнім начальником відділу Держкомзему у Приморському районі Єрмолаєвим Ю.А. та колишнім 1-м заступником голови Приморської РДА Самодєловим В.В. докази в їх сукупності суд вважає, що у задоволенні позову має бути відмовлено з огляду на наступне.
Вирішуючи справу по суті спору суд виходить з того, що даний спір не має встановлених КАС України ознак справи адміністративної юрисдикції та не повинен вирішуватись судом за нормами КАС України оскільки у спірних правовідносинах Приморська РДА виконувала правомочності власника двох земельних ділянок площею 21,4061 га та 30,8566 га, кожна з яких знаходиться на території Приморської міської ради, які 01.12.08 були передані в оренду Приморською РДА ПСП "Приморський" для товарного сільськогосподарського виробництва.
У зв'язку з чим спірні правовідносини у справі № 908/551/13-г підлягають розгляду та розглядаються в порядку господарського судочинства України.
Статтею 118 Конституції України визначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Виходячи з положень ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99 № 586 (надалі Закон № 586 ), виконавчу владу в областях, районах, районах АР Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація, в межах своїх повноважень, здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Із вказаного вбачається, що Приморська РДА, в межах своїх повноважень, здійснює виконавчу владу на території Приморського району Запорізької області.
Крім того, згідно із ч. 4 ст. 4 Закону України (у відповідній редакції) "Про оренду землі" від 06.10.98 № 161 (далі Закон № 161 ), Приморська РДА є орендодавцем земельних ділянок, що перебувають у державній власності (до кола яких відносяться і дві оспорювані у цій справі земельні ділянки ).
Згідно з нормами ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності із вимогами ст. 40 Закону № 586 (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного у цій справі розпорядження ), перші заступники (…) голів місцевих державних адміністрацій здійснюють функції і повноваження відповідно до розподілу обов'язків визначених головами місцевих державних адміністрацій (…).
Згідно із ст. ст. 6, 41 Закону № 586 (у відповідній редакції ), актами місцевої державної адміністрації є розпорядження голови місцевої державної адміністрації, видані в межах своїх повноважень … (ст. 6). Голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством (ст. 41).
За статтею 43 Закону № 586 … розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України (…), ін. актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку (ч. 2).
В ході розгляду справи № 908/551/13-г жодною із сторін, третіх осіб та ін. учасниками судового процесу не заперечувалось та не оспорювалось право першого заступника голови РДА Самодєлова В.В. (в силу чинних станом на 11.06.08 повноважень) підписувати оспорюване у цій справі розпорядження.
Відповідно до положень ст. ст. 13, 21 Закону № 586, ст. 17 Земельного кодексу України (далі ЗК України) в редакції чинній станом на час прийняття оскаржуваного розпорядження та укладення договорів оренди землі, до повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі земельних відносин належить (...) розпорядження землями державної власності відповідно до Закону.
Зазначені вище положення норм законодавства, які у т.ч. регламентують повноваження голів місцевих державних адміністрацій, свідчать, що голова Приморської РДА (його перший заступник), в межах наданих законодавством повноважень, вправі розпоряджатись землями державної власності відповідно до закону і таке розпорядження голови (першого заступника), прийняте в межах компетенції, є обов'язковим для виконання на відповідній території.
Судом встановлено, і вказане не оспорювалось жодною стороною, третьою особою чи ін. учасниками, які брали участь в ході розгляду цієї справи, що дві оспорювані у цій справі земельні ділянки (передані в оренду ПСП "Приморський" за договорами від 01.12.08 за № 253/48 та за № 256/51), які були передані в оренду на підставі оспорюваного у цій справі розпорядження від 11.06.08 № 658, знаходяться на території Приморської міської ради, але за межами населеного пункту.
Таким чином, суд виходить з того, що згідно із п. 12 розділу Х (ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ) ЗК України в редакції станом на час прийняття оскаржуваного розпорядження та укладення оскаржуваних у цій справі 2 договорів оренди, повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абз. 3 цього пункту), які знаходяться за межами населених пунктів (у цій справі за межами м. Приморськ) - здійснюють відповідні органи виконавчої влади до кола яких у даному випадку відноситься Приморська РДА, яка в межах своїх повноважень визначених земельним законодавством, вправі розпоряджатись землями державної власності в межах визначених чинним законодавством України.
Відповідно до ч. 1 ст. 79 ЗК України (у відповідній в редакції), земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно з нормами ст. 80 ЗК України, суб'єктами права власності на землю є: (…) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Відповідно до ст. 84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (ч. 1). Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій … відповідно до закону (ч. 2).
Таким чином, вбачається, що місцеві державні адміністрації (до кола яких відноситься і Приморська РДА), у встановлених законом випадках можуть виступати суб'єктами права власності на землі державної форми власності. Розпорядження такими землями здійснюється у формі продажу земельної ділянки новому власнику, безоплатної передачі із земель (…), передачі її в оренду чи постійне користування.
Згідно з вимогами ст. 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та ін. діяльності (ч. 1). Земельні ділянки можуть передаватись в оренду (…) юридичним особам України (ч. 2). Оренда земельної ділянки може бути короткостроковою - не більше 5 років та довгостроковою - не більше 50 років (ч. 3). Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи (ч. 6). Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 7).
Як свідчить зміст ст. 14 Закону України (у відповідній редакції) "Про оренду землі" від 06.10.98 № 161, договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчено нотаріально.
У відповідності із ст. 116 ЗК України, юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної (…) власності за рішенням органів виконавчої влади (…) в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч. 1). Набуття права на землю (…) юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2).
Статтями 122, 123 ЗК України визначено повноваження у т.ч. органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у користування та порядок надання земельних ділянок державної власності у користування.
Так, зокрема, згідно із п. "а" ч. 3 ст. 122 ЗК України, районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у користування в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
При цьому, згідно із ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади (…). Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок; надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою (ч. 1). Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної (…) місцевої державної адміністрації (ч. 2). До клопотання додаються матеріали, передбачені ч. 5 ст. 151 цього Кодексу (ч. 3). Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому ст. 151 цього Кодексу (ч. 4). Розроблений проект відведення земельної ділянки погоджується з територіальним органом виконавчої влади з питань земресурсів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами (…) ч. 6. Погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи у випадках, передбачених законом, подається разом з клопотанням про надання земельної ділянки до відповідної державної адміністрації (…) яка розглядає його і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 7). Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом її відведення здійснюється: затвердження проекту відведення земельної ділянки … (ч. 10).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади (…) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 ЗК України).
Згідно з вимогами статей 125 та 126 ЗК України, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ч. 2 ст. 125). Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ч. 2 ст. 126).
За вимогами ст. 15 Закону України (у відповідній редакції) "Про оренду землі" від 06.10.98 № 161, істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону. (…) Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
Як свідчить зміст прохальної частини позовної заяви, однією із позовних вимог прокурор просить суд визнати недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, № 13.
Вирішуючи зазначену справу по суті спору суд виходив з того, що акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямовані на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні. Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи ін. органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що стосується актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов'язки тільки у того суб'єкта (чи визначеного ними певного кола суб'єктів), якому вони адресовані.
Таким чином, оспорюване у цій справі розпорядження Приморської РДА від 11.06.08 № 658 є актом ненормативного характеру (індивідуальним актом).
При прийнятті актів як нормативного, так і ненормативного (індивідуального характеру) державний чи інший орган повинен бути на це уповноваженим.
Пунктом 2 роз'яснень Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.00 № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням актів державних чи інших органів" (із послідуючими змінами) визначено, що підставами для визнання незаконними (недійсними) актів у судовому порядку є невідповідність їх вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Згідно з п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції чинній на час спірних правовідносин у цій справі, (…) до моменту розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади.
У зв'язку із відсутністю такого розмежування станом на час винесення розпорядження та укладення договорів оренди землі розпорядження землями за межами населених пунктів стосовно спірних правовідносин належить Приморській РДА, тобто відповідачу 1 у справі № 908/551/13-г.
Відповідно до ч. 2 ст. 15 Цивільного кодексу України (ЦК України), кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконними та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади (…), якщо він суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси (ч. 1).
Таким чином, підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
В обґрунтування заявлених вимог прокурор у позовній заяві вказує, що в 2001 р. Запорізькою філією Інституту землеустрою розроблено технічну документацію зі складення Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП "Приморське" Приморського району Запорізької області. А відповідно до картографічного матеріалу та по контурної експлікації з технічної документації щодо поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) передані в оренду земельні ділянки № 12 та № 13 визначені як дві земельні ділянки площею 31,5 га (контур 180) та 25,2 га (контур 177) із встановленням виду угідь - рілля. У 2007 році ФОП Кацило В.П. на замовлення ПСП "Приморське" було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу та резервного фонду Приморської МР. При розгляді даного проекту, експлікації земельних угідь, що пропонувалось до відведення, та експлікації земельних угідь після розробки проекту відведення встановлено розбіжність у видах сільськогосподарських угідь земельних ділянок, що передаються, а саме: земельні ділянки, які пропонуються до відведення № 12 площею 29,9 га ріллі, № 13 площею 31,5 га ріллі, а передаються ПСП "Приморський" зі зміненими видами угідь: земельна ділянка № 12 площею 30,8566 га сіножатей, № 13 площею 21,4061 га сіножатей. Таким чином, на думку прокурора, оспорюваним у цій справі розпорядженням від 11.06.08 № 658 ПСП "Приморський" надано в оренду дві земельні ділянки площами 21,4061 га та 30,8566 га із зазначенням угідь - сіножаті, в той час як відповідно до технічної документації зі складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП "Приморське" Приморського району Запорізької області відповідні земельні ділянки раніше були обліковані як рілля. Крім того, згідно з висновком державної землевпорядної експертизи № 303 від 08.02.08 Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розроблений ФОП Коцило В.П. у 2007 році, не відповідає вимогам законодавства у т.ч. з питань законності зміни угідь був оцінений негативно та не погоджувався.
Судом прийнято до уваги, що Указом від 10.11.94 за № 666/94 "Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва", яким фактично було започатковано проведення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва, Президент України постановив: установити, що приватизація земель, які перебувають у користуванні сільськогосподарських підприємств і організацій, є невідкладним першочерговим заходом у здійсненні земельної реформи в Україні. Передачу земель у колективну та приватну власність для виробництва сільськогосподарської продукції проводити на добровільних засадах, виходячи з того, що земля повинна належати тим, хто її обробляє (п. 1). Рекомендувати місцевим радам … вжити заходів щодо прискорення передачі відповідно до земельного законодавства безоплатно у колективну власність земель колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам (у т.ч. створеним на базі радгоспів та ін. державних сільськогосподарських підприємств трудові колективи яких виявили бажання одержати землю у власність). Організаціям землеустрою здійснювати у якомога коротші строки поділ земель, які передано у колективну власність, на земельні частки (паї) без виділяння їх у натурі (на місцевості). Кожному члену підприємства, кооперативу, товариства видається сертифікат на право приватної власності на земельну частку (пай) (п. 2). Встановити, що кожен член колективного сільськогосподарського підприємства (КСП), сільгоспкооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства має право безперешкодно вийти з нього та одержати безоплатно у приватну власність свою частку землі (пай) у натурі (на місцевості), що засвідчується державним актом на право приватної власності на землю. Власники земельних ділянок можуть добровільно створювати на базі належних їм земельних ділянок спільні сільськогосподарські підприємства, асоціації, спілки, акціонерні товариства, інші кооперативні підприємства і організації, передавати ці ділянки у спадщину, дарувати, обмінювати, здавати під заставу, надавати в оренду і продавати громадянам України без зміни цільового призначення земельних ділянок (п. 4).
Указом від 08.08.95 за № 720/95 "Про порядок паювання земель переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям", Президент України постановив: паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність КСП, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у т.ч. створеним на базі радгоспів та ін. державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та ін. державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості) (п. 1). Право на земельну частку (пай) мають члени КСП, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в т.ч. пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю. При паюванні вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) всіх членів підприємства, кооперативу, товариства є рівними (п. 2). Вартість земельної частки (паю) для кожного підприємства, кооперативу, товариства визначається виходячи з грошової оцінки переданих у колективну власність сільськогосподарських угідь, що обчислюється за методикою грошової оцінки земель, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та кількості осіб, які мають право на земельну частку (пай). Розміри земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах визначаються виходячи з вартості земельної частки (паю) та середньої грошової оцінки одного гектара сільськогосподарських угідь для даного підприємства, кооперативу, товариства (п. 3). Розміри земельної частки (паю) обчислюються комісіями, утвореними у підприємствах, кооперативах, товариствах з числа їх працівників. Рішення щодо затвердження обчислених цими комісіями розмірів земельної частки (паю) по кожному підприємству, кооперативу, товариству окремо приймається райдержадміністрацією (п. 4). Видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація провадяться відповідною районною державною адміністрацією (п. 5). У разі виходу власника земельної частки (паю) з КСП, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства за його заявою здійснюється відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку і видається державний акт на право приватної власності на цю земельну ділянку. Після видачі громадянинові державного акта на право приватної власності на земельну ділянку сертифікат на право на земельну частку (пай) повертається до районної державної адміністрації (п. 6). Створюваний під час передачі земель у колективну власність резервний фонд використовується для передачі у приватну власність або надання у користування земельних ділянок переважно громадянам, зайнятим у соціальній сфері на селі, а також ін. особам, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання (п. 7).
Указом від 03.12.99 за № 1529/99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки", Президент України постановив: Кабінету Міністрів України, Раді міністрів АР Крим, обласним та Севастопольській міській державним адміністраціям здійснити організаційні заходи щодо: а) реформування протягом грудня 1999 - квітня 2000 р. колективних сільськогосподарських підприємств на засадах приватної власності на землю та майно шляхом: забезпечення всім членам КСП права вільного виходу з цих підприємств із земельними частками (паями) і майновими паями та створення на їх основі приватних (приватно-орендних) підприємств, селянських (фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, ін. суб'єктів господарювання, заснованих на приватній власності; … запровадження обов'язкового укладання підприємствами, установами, організаціями, які використовують землю для сільськогосподарських потреб, договорів оренди земельної частки (паю), майнового паю з власниками цих часток, паїв з виплатою орендної плати у натуральній або грошовій формах; … збереження, по можливості, цілісності господарського використання приватними формуваннями землі та майна колишніх КСП на основі оренди земельних часток (паїв) і майнових паїв у групи власників цих часток, паїв; … виділення єдиним масивом земельних ділянок групі власників земельних часток (паїв), яка звернулася із заявами про відведення земельних ділянок в натурі, з метою спільного використання або надання в оренду цих ділянок; забезпечення суворого додержання встановленого порядку відведення в натурі земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у разі їх виходу з КСП; б) … створення поблизу населених пунктів із земель запасу та резервного фонду громадських пасовищ для випасання худоби; … в) забезпечення протягом 2000 - 2002 років видачі в установленому порядку державних актів на право приватної власності на землю усім бажаючим власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай) (п. 1). У ході реалізації положень цього Указу, інших актів Президента України щодо реформування КСП та створення приватних (приватно-орендних) сільськогосподарських підприємств, селянських (фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, ін. суб'єктів господарювання, які засновуються на приватній власності, а також під час укладення договорів оренди земельних часток (паїв) виходити з того, що сертифікат на право на земельну частку (пай) є правовстановлюючим документом, що засвідчує право володіти, користуватися та розпоряджатися зазначеною часткою (п. 3).
В ході розгляду цієї справи по суті спору судом враховано, що при подачі позову до суду та в ході розгляду цієї справи ні прокурором, ні третьою особою 1 не доведено суду та не надано доказів того, що колективне сільськогосподарське підприємство "Приморське" має відношення до приватного сільськогосподарського підприємства "Приморський".
Тобто, суду не надано доказів на підтвердження чи спростування того, що у зв'язку із виконанням (реалізацією) зазначених вище трьох Указів Президента України колективне сільськогосподарське підприємство "Приморське" було реформоване в приватне сільськогосподарське підприємство "Приморський". І саме за наявності такого реформування (у зв'язку із реформуванням аграрного сектору економіки України взагалі) до спірних правовідносин у цій справі, як доказ правомірності чи навпаки, безпідставності тверджень прокурора, судом має застосовуватись технічна документація зі складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) колективного сільськогосподарського підприємства "Приморське" (виготовлена у 2001 році) у т.ч. по контурна експлікація земельних угідь землекористувача - КСП "Приморське" із контурами 177 площею 25,2 га (рілля) та контур 180 площею 31,5 га (рілля) оскільки саме на таку по контурну експлікацію із технічної документації зі складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) колективного сільськогосподарського підприємства "Приморське" (виготовлена у 2001 році) посилається прокурор у своєму позові.
Механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначається Порядком розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі Порядок), який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04 № 677 (в редакції, що була чинна на час виникнення спірних правовідносин).
Так, зокрема, цей Порядок визначає механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі проект відведення земельної ділянки) (п. 1). Проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення; земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі ін. цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення; земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів). Проект відведення земельної ділянки може не розроблятися також в інших випадках, передбачених законом (п. 2). Проект відведення земельної ділянки розробляється на підставі: рішення … районної держадміністрації, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок; укладених договорів між землевласниками і землекористувачами та розробником проекту відведення земельної ділянки (п. 3). Розробником проекту відведення земельної ділянки є фізична або юридична особа, яка має ліцензію на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону (п. 4). Проект відведення земельної ділянки розробляється на основі завдання, затвердженого замовником, що є невід'ємною частиною договору на проведення відповідних робіт. Типовий договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. До договору замовник додає вихідну документацію, необхідну для розроблення проекту землеустрою (п. 6). Виконавець (п. 7) у встановлений договором строк розробляє проект землеустрою, який включає текстові та графічні матеріали, обов'язкові положення, встановлені завданням на розроблення проекту, інші дані, необхідні для вирішення питання щодо відведення земельної ділянки. Вимоги до складу, змісту та оформлення проекту відведення земельної ділянки встановлюються нормативно-технічною документацією із землеустрою (п. 8). Проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини (п. 9). Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства (п. 10). Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається районною … держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок (п. 11).
Як свідчать наявні в матеріалах цієї господарської справи докази, зокрема наданий на вимогу суду виконуючим обов'язки начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області - Скороход А.А. примірник № 1 Проекту землеустрою щодо відведення 14-ти земельних ділянок ПСП "Приморський" для товарного сільськогосподарського виробництва із земель резерву та запасу Приморської міської ради, загальною площею 412,6070 га із датою виготовлення - січень 2008 року, який (на виконання пунктів 6, 7 наведеного вище Порядку) розроблений згідно із технічним завданням на розробку Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) ТОВ "Власні землі", був погоджений відділом містобудування, архітектури та ЖКГ Приморської міської ради (висновок від 06.08.07 № 270), Запорізькою обласною інспекцією по охороні пам'яток історії та культури (висновок від 11.07.07 № 877/3), Бердянським сектором регулювання природокористування (висновок від 06.09.07 № 11-08/556), ДЗ "Приморська районна санітарно-епідеміологічна станція Запорізької області" (висновок від 10.08.07 № 158) та Приморським районним відділом земельних ресурсів (висновок від 20.07.07 № 154).
При цьому, прокурор вказуючи у своєму позові про те, що У 2007 році ФОП Коцило В.П. на замовлення ПСП "Приморське" було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу та резервного фонду Приморської МР всупереч вимогам статей 4-3, 32, 33 ГПК України не надав суду доказів на виконання п. 3 Порядку в частині того, що Проект відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" був розроблений на підставі договору укладеного між землевласником, землекористувачем та розробником проекту відведення земельної ділянки, яким у розумінні прокурора є ФОП Коцило В.П.
У зв'язку з наведеним вище справа розглядалась за наявними в ній матеріалами.
В ході розгляду справи судом прийнято до уваги те, що прокурором залишено поза увагою положення пунктів 6 та 7 наведеного вище Порядку, а також зміст 15.02.07 підписаного, затвердженого, погодженого та посвідченого печатками відповідних підприємств та районного відділу земельних ресурсів Технічного завдання з розробки Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно з якими виконавцем робіт із розробки вказаного вище Проекту землеустрою для ПСП "Приморський" є ТОВ "Власні землі", а не ФОП Коцило В.П.
Крім того, судом прийнято до уваги, що згідно із наданим до суду висновком державної землевпорядної експертизи від 08.02.08 № 303 (затвердж. заступником начальника головного управління у Запорізькій області Мокросноп О.О. у 2008 р.), замовником (п. 1 висновку) державної експертизи землевпорядної документації - Проекту землеустрою щодо відведення чотирнадцяти земельних ділянок загальною площею 412,6070 га на території Приморської міської ради ПСП "Приморський" в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та розробником документації (п. 3) є приватний підприємець Кацило В.П.
А оскільки виконавцем по Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" загальною площею 412,6070 га є ТОВ "Власні землі", а не ФОП Коцило В.П. (доказом чому в розумінні суду є Технічне завдання наведене вище та зміст переважної більшості документів із Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу та резервного фонду Приморської МР), а також приймаючи до уваги той факт, що жодна із сторін чи інших учасників судового процесу у цій справі не змогли пояснити суду та надати докази того, який саме Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки був розроблений та наданий на затвердження до Приморської РДА, тобто розроблений ФОП Коцило В.П. чи ТОВ "Власні землі" та скільки взагалі таких Проектів було виготовлено на замовлення ПСП "Приморський", що прокурором не надано доказів того, що проект відведення земельної ділянки розроблений виконавцем за Технічним завданням - ТОВ "Власні землі" для ПСП "Приморський" не одержав позитивного висновку державної землевпорядної експертизи, суд виходить з того, що твердження прокурора та третьої особи 1 про те, що Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розроблений для ПСП "Приморський" не відповідає вимогам чинного законодавства - не підтверджується дійсним обставинам справи та зібраними у справі доказами.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що оскаржуване розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, № 13 - не суперечить вимогам чинного на час його прийняття законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав це рішення.
За таких обставин, вимоги прокурора суд визнає не доведеними, а отже і такими, що не підлягають задоволенню в цій частині.
У зв'язку з чим, у задоволенні вимоги про визнання недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, № 13" судом відмовляється через не доведеність.
З підстав наведених вище, судом залишається поза увагою і не досліджувався висновок державної землевпорядної експертизи від 08.02.08 № 303 в частині того, що наданий суду Проект землеустрою щодо відведення чотирнадцяти (із двох оскаржуваних у цій справі) земельних ділянок загальною площею 412,6070 га ПСП "Приморський" в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (виробником якого є приватний підприємець Кацило В.П.) не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується.
Також, прокурором заявлено вимоги про: визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 253/48 укладеного 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 20,4061 га, яка розташована на території Приморської міської ради, а також визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 256/51 укладеного 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 30,8566 га, яка розташована на території Приморської міської ради.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 207 ГК України, господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка за відомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (ст. 204 ЦК України).
Вирішуючи спір про визнання угоди або її частини недійсною, господарський суд має встановити наявність тих обставин, з якими закон пов'язує визнання угоди (її частини) недійсною і настання відповідних наслідків, а саме: відповідність змісту угоди вимогам закону, додержання встановленої форми угоди; правоздатність сторін за угодою; у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони тощо.
Загальні підстави визнання недійсними правочинів і настання відповідних наслідків встановлені статтями 215, 216 ЦК України.
Статтею 203 ЦК України визначені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, ін. актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (ч. 1); особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності (ч. 2); волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі (ч. 3); правочин має вчинятись у формі, встановленій законом (ч. 4); правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним (ч. 5); правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей (ч. 6).
Відповідно до ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу (ч. 1).
З огляду на викладені вище обставини справи щодо відсутності у суду правових підстав (станом на час прийняття рішення у цій справі), згідно із наданими доказами, щодо визнання недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, № 13, суд дійшов висновку, що прокурором та позивачем не доведено належними і допустимими доказами недодержання в момент укладення договорів оренди землі від 01.12.08 № 253/48 та № 256/51 вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу, а також Законом України "Про оренду землі". У зв'язку з чим, у задоволенні позову в цій частині судом відмовляється.
З підстав наведених вище у тексті цього рішення судом також відмовляється у задоволенні позовної вимоги в частині зобов'язати відповідача 2 повернути земельні ділянки № 12 площею 20,4061 га та № 13 площею 30,8566 га загальною вартістю 1 079 254 грн. державі в особі Приморської РДА.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір з відповідачів не стягується.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2 1 , 4 2 , 4 3 , 4 5 , 22, 27, 29, 30, 33, 34, 44, 49, 69, 82, 82 1 , 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Повне рішення складено 30.04.13.
Суддя В.Л. Корсун
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2013 |
Оприлюднено | 13.05.2013 |
Номер документу | 31110474 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні