Рішення
від 07.05.2013 по справі 15/5025/1353/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" травня 2013 р.Справа № 15/5025/1353/12

За позовом Прокурора Теофіпольського району в інтересах держави в особі Теофіпольської районної державної адміністрації смт. Теофіполь та Управління агропромислового розвитку Теофіпольської районної державної адміністрації смт. Теофіполь

до Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Мир" с. Лідихівка Теофіпольського району

про стягнення 57800,00 грн.

Головуючий суддя Муха М.Є.

Суддя Субботіна Л.О.

Суддя Танасюк О.Є

Представники сторін:

позивача: не з'явився

відповідача: Павлюк Л.І. - за довіреністю від 04.02.13р.

прокуратури: Олійник І.О. - начальник відділу прокуратури м. Хмельницького

В судовому засіданні відповідно до ч.2 ст.85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: прокурор в інтересах позивачів звернувся із позовом до суду про стягнення із відповідача коштів резервного фонду державного бюджету виділених на часткову компенсацію втрат підприємству, що зазнало збитків внаслідок стихії в 2008 році в сумі 57 800грн.

Позивачі явку повноважних представників в судове засідання не забезпечили. Натомість направили на адресу суду клопотання про розгляд справи без участі представника. Позовні вимоги підтримують в повному об'ємі.

Представником прокуратури в судовому засіданні позовні вимоги підтримані в повному об'ємі.

Представник відповідача в судовому засіданні та відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечують та зазначають, що під час виділення коштів з резервного фонду бюджету підприємством не було укладено договору яким передбачено умови їх повернення. Зазначають, що кошти отримані підприємством були використані за цільовим призначенням про що свідчать акти перевірок фінансової інспекції, СБУ та ін. правоохоронних органів. Пояснюють, що кошти з резервного фонду бюджету виділяються на безповоротній основі або на умовах повернення, про що зазначається у рішенні, тобто розпорядженні про виділення коштів з резервного фонду бюджету, відповідно до п.11 "Поряд використання коштів резервного фонду бюджету". Якщо кошти виділені з резервного фонду бюджету, то це було здійснено на підставі рішення про виділення коштів виключно за наявності висновків Мінекономіки та Мінфіну також місцевих облдержадміністрацій. На їх думку, головним розпорядником бюджетних коштів є облдержадміністрація, яка в свою чергу повідомила Мінфін про коди економічної класифікації видатків державного бюджету, а також коди тимчасової класифікації видатків місцевих бюджетів та відповідні обсяги. Наголошують, що саме головний розпорядник в даному випадку в законному порядку вирішує умови повернення коштів за його ініціативи. Наголошують, що підприємству була надана часткова компенсація понесених втрат згідно Розпорядження КМУ від 28.07.2008р. № 1010-р. "Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії", а не фінансова допомога на зворотній основі. В наданих суду додаткових запереченнях вказують, що розпорядженням № 1010-р про надання допомоги за рахунок резервного фонду бюджету, на ліквідацію стихійного лиха чітко визначено суму коштів виділених Хмельницькій обласній державній адміністрації, а також систематизовано видатки з резервного фонду бюджету, по бюджетній класифікації (Ст.2 Бюджетного кодексу України). Підкреслюють той факт, що розпорядниками бюджетної субвенції є Хмельницька облдержадміністрація і районне управління агропромислового розвитку. Наголошують, що розпорядники бюджетних коштів не уповноважували одержувача даних коштів на виконання заходів, передбачених бюджетною програмою, а також надання коштів бюджету (на безповоротній чи поворотній основі) в межах відповідних асигнувань. Зазначають, що розпорядженням від 28.07.2008р. № 1025-р "Питання надання часткової фінансової допомоги сільськогосподарським підприємствам" визначено, що кошти виділені з резервного фонду відповідно до розпорядження КМУ від 18.07.2007р. № 549 і не повернуті станом на 28.07.2008р., не підлягають поверненню до Державного бюджету.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.07.2008р. №1010-р „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях" за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету Хмельницькій області виділено кошти для проведення часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась в червні-липні 2008 року.

Розпорядженням голови Хмельницької обласної державної адміністрації №428/2008-р. від 12.08.2008р. „Про розподіл коштів, виділених Кабінетом Міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в червні-липні 2008 року на території Хмельницької області" виділені з резервного фонду державного бюджету кошти спрямовано районним державним адміністраціям для часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася на території Хмельницької області у червні-липні 2008 року із затвердженням відповідного розподілу коштів на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств.

Відповідно до вищевказаних розпоряджень Кабінету Міністрів України та Хмельницької обласної державної адміністрації, Теофіпольською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження № 238/2008-р від 19.08.2008р. „Про використання коштів, виділених Кабінетом Міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась в червні - липні 2008 року на території Теофіпольського району", яким розпорядником по використанню вказаних коштів визначено управління агропромислового розвитку Теофіпольської райдержадміністрації та затверджено розподіл коштів на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, згідно якого Виробничому сільськогосподарському кооперативу „Мир" с. Лідихівка Теофіпольського району було виділено із резервного фонду державного бюджету кошти в сумі 54 200 грн.

Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації від 19.12.2008р. № 628/2008-р внесено зміни до розпорядження №428/2008-р. від 12.08.2008р. на виконання якого розпорядженням Теофіпольської РДА від 24.12.2008р. № 371/2008-р внесено з міни до розпорядження від 19.08.08р. № 238/2008-р. На підставі даних розпоряджень відповідачу було додатково видалено кошти в сумі 5 600 грн. Всього ВСК „Мир" було виділено коштів резервного фонду в сумі 59 800грн.

Відповідно до акту обстеження від 19.09.2008р встановлено, що в результаті несприятливих погодних умов підприємству нанесенні збитки.

ВСК „Мир" звернулось до районної комісії по використанню коштів згідно розпорядження голови Хмельницької облдержадміністрації від 18.09.2008р. із заявою про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на часткову компенсацію втрат за наслідками стихії. В заяві зазначено, що господарство зобов'язувалось використовувати кошти на закупівлю паливно - мастильних матеріалів, насіння, садивного матеріалу, мінеральних добрив, гербіцидів, пестицидів, повідомило, що з умовами видачі коштів ознайомлене та зобов'язується їх виконувати.

На підставі вищенаведених розпоряджень, управлінням агропромислового розвитку Теофіпольської райдержадміністрації відповідачу надавались кошти в сумі 59 800 грн. згідно платіжних доручень № 613 від 24.09.2008р. на суму 54 200 грн., № 981 від 25.12.2008р. на суму 5 600 грн.

22.03.2011 року прокуратурою району внесено припис за вих.№51/290вих.11 на ім'я в.о. начальника управління агропромислового розвитку Теофіпольської райдержадміністрації з вимогами щодо вжиття заходів з повернення коштів резервного фонду державного бюджету, виділених на часткову компенсацію витрат підприємствам, що зазнали збитків внаслідок стихії в 2008 році.

01.04.2011р. управління агропромислового розвитку Теофіпольської райдержадміністрації на виконання припису прокуратури повідомило листом за вих.№153 про відсутність умов щодо повернення коштів резервного фонду.

За результатами перевірки щодо дотримання вимог чинного законодавства при використанні коштів резервного фонду державного бюджету, виділених управлінню агропромислового розвитку Теофіпольської РДА відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.07.2008р. №1010-р „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях", прокурором Теофіпольського району, відповідачу направлено вимогу від 20.09.2011р. за №51/780-вих.11, згідно якої прокурор просив повернути кошти, виділені на часткову компенсацію витрат підприємств, в сумі 54 200 грн., про результати повідомити до 30.09.2011р.

Відповідачем згідно платіжного доручення № 306 від 22.06.12р. було частково повернуто кошти резервного фонду в сумі 2 000 грн.

04.04.13р. на адресу відповідача прокуратурою направлено вимогу про повернення коштів резервного фонду сумі 57 800грн. на протязі 7 днів з дати вимоги, яка останнім отримана, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення рекомендованої кореспонденції, однак залишена без відповіді.

Оскільки, відповідач не повернув одержані кошти, виділені на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у червні-липні 2008 року, прокурор в інтересах держави в особі позивачів звернувся до суду із позовною заявою про їх примусове стягнення з відповідача.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке :

Згідно статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини, акти цивільного законодавства, акти органів державної влади чи органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Таке ж положення містить і стаття 173 Господарського кодексу України, в якій зазначено, що господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України, статтею 193 Господарського кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цих Кодексів, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Пунктом 3 статті 116 Конституції України передбачено, що Кабінет Міністрів України забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.

Відповідно до частини 1 статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання. Аналогічне положення містяться і у частині 1 статті 52 Закону України „Про Кабінет Міністрів України".

Відповідно до статті 20 Закону України „Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України у сфері економіки та фінансів забезпечує здійснення заходів, передбачених державними програмами ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, приймає рішення з питань ліквідації наслідків інших аварій, а також пожеж, катастроф, стихійного лиха, утворює згідно із законом державні резервні фонди фінансових і матеріально-технічних ресурсів та приймає рішення про їх використання та приймає рішення про використання коштів резервного фонду Державного бюджету України.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.07.2008р. №1010-р „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях" передбачено видатки для проведення часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії у вказаних областях за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету.

Відповідно ч.1 ст.24 Бюджетного кодексу України, резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені при складанні проекту бюджету. Порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначається Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №415 від 29.03.2002р. затверджено Порядок використання коштів резервного фонду, яким визначено напрями використання коштів резервного фонду державного бюджету та місцевого бюджету і встановлено процедури, пов'язані з виділенням коштів резервного фонду відповідного бюджету та звітування про їх використання. Відповідно до п.11 вказаної постанови (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №647 від 27.07.2005р.) кошти з резервного фонду бюджету виділяються на безповоротній основі або на умовах повернення, про що зазначається у рішенні про виділення коштів з резервного фонду бюджету.

В абзаці другому цього пункту визначено, що кошти із резервного фонду бюджету суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності або суб'єктам господарської діяльності, у статутному фонді яких корпоративні права держави становлять менше ніж 51 відсоток, виділяються через головних розпорядників бюджетних коштів лише на умовах повернення.

З огляду на викладене, визначений Кабінетом Міністрів України порядок використання коштів з резервного фонду бюджету передбачає, що кошти із резервного фонду бюджету суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності виділяються лише на умовах повернення.

Як вбачається з матеріалів справи, Виробничий сільськогосподарський кооператив „Мир" с. Лідихівка Теофіпольського району належить до недержавної форми власності (витяг із ЄДРПОУ від 29.10.12р. ).

Матеріали справи свідчать, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України та виданих на його підставі розпоряджень Хмельницької обласної державної адміністрації №428/2008-р від 12.08.2008р., від 19.12.2008р. № 628/2008-р і Теофіпольської районної державної адміністрації №238/2008-р від 19.08.2008р. та від 24.12.2008р. № 371/2008-р було виділено із резервного фонду державного бюджету і перераховано на рахунок відповідача кошти в сумі 59 800 грн.

При цьому, факт перерахування коштів в сумі 59 800 грн. підтверджується платіжними дорученнями № 613 від 24.09.2008р. на суму 54 200 грн., № 981 від 25.12.2008р. на суму 5 600 грн. Натомість відповідачем частково повернуто кошти в сумі 2000 грн. ( пл. дор. № 306 від 22.06.12р.). Неповернутими залишились кошти в сумі 57 800 грн.

Згідно ст.530 ГПК України 04.04.13р. на адресу відповідача прокуратурою направлено вимогу про повернення коштів резервного фонду сумі 57 800грн. на протязі 7 днів з дати вимоги, яка останнім отримана, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення рекомендованої кореспонденції, однак залишена без відповіді.

З огляду на наведене, кошти, надані з резервного фонду бюджету суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності, підлягають безумовному поверненню (аналогічна правова позиція міститься у постановах Вищого господарського суду України від 22.12.2010р. по справі №12/883-10, від 11.10.2011р. по справі №11/5025/508/11).

При цьому, відсутність у відповідних актах розпорядників цих коштів умов щодо строку та умов їх повернення не може вважатись умовою неповернення таких коштів та підставою для відмови у їх стягненні, оскільки в такому випадку застосовуються загальні норми п. 11 постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.02р. №415, який і є тим актом, що регулює питання повернення коштів.

Так, згідно ч.1 ст.20 Закону України „Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України , у сфері економіки, поміж іншого, приймає рішення про використання коштів резервного фонду Державного бюджету України (а не обласні та районні державні адміністрації). Всі інші акти (розпорядження обласної державної адміністрації та районної державної адміністрації) є лише документами, виданими на виконання розпорядження Кабінету Міністрів, та є похідними від нього.

Згідно ч.1 ст.50 Закону України „Про Кабінет Міністрів України" акти Кабінету Міністрів України є обов'язковими до виконання.

Вказані вище нормативні акти спростовують позицію відповідача, викладену запереченні на позов, щодо відсутності підстав для повернення бюджетних коштів.

Згідно ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені відповідними доказами, заявлені правомірно та підлягають задоволенню. Доказів, які б спростовували позовні вимоги, суду не подано.

Судові витрати по справі покладаються на відповідача відповідно до вимог ст.ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, Суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Прокурора Теофіпольського району в інтересах держави в особі Теофіпольської районної державної адміністрації смт. Теофіполь та Управління агропромислового розвитку Теофіпольської районної державної адміністрації смт. Теофіполь до Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Мир" с. Лідихівка Теофіпольського району про стягнення 57800,00 грн. задовольнити.

Стягнути із Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Мир" с. Лідихівка Теофіпольського району (код за ЄДРПОУ 2278508) на користь Управління агропромислового розвитку Теофіпольської районної державної адміністрації, смт. Теофіполь, вул. Леніна, 27 (код ЄДРПОУ 00734908) кошти в сумі 57 800 грн. (п'ятдесят сім тисяч вісімсот гривень 00 коп.)

Видати наказ.

Стягнути із Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Мир" с. Лідихівка Теофіпольського району (код за ЄДРПОУ 2278508) для зарахування до Державного бюджету України на рахунок №31218206783002 через УДКСУ у м. Хмельницькому, м. Хмельницький, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, м. Хмельницький, МФО 815013 судовий збір в сумі 1 720,50 грн. (одну тисячу сімсот двадцять гривень 50 коп.).

Видати наказ.

Повний текст рішення підписано 13.05.2013р.

Головуючий суддя М.Є.Муха

Суддя О.Є. Танасюк

Суддя Л.О. Субботіна

Віддрук. 3 прим. : 1 - до справи, 2,3 - позивачам ( 30600, смт. Теофіполь, вул. Леніна, 19; 30600, смт. Теофіполь, вул. Леніна,27).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення07.05.2013
Оприлюднено14.05.2013
Номер документу31128491
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/5025/1353/12

Ухвала від 26.12.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 27.09.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 18.09.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 22.05.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 24.05.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 25.03.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 05.02.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 17.01.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 11.04.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 30.04.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні