Постанова
від 15.05.2013 по справі 5015/3908/12
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" травня 2013 р. Справа № 5015/3908/12

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого -судді Бойко С.М.,

суддів: Марко Р.І.,

Костів Т.С.

при секретарі Томкевич Н.,

за участю представників:

від прокуратури з'явився,

від позивача з'явився,

від відповідача не з'явився,

розглянув апеляційну скаргу приватного підприємства "Закторгсервіс", м. Львів

на рішення господарського суду Львівської області від 20.11.2012 року, суддя Сухович Ю. О. у справі № 5015/3908/12

за позовом: прокурора Городоцького району Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області, м. Львів

до відповідача: приватного підприємства "Закторгсервіс", м. Львів

про стягнення 135308,04 грн.,

В С Т А Н О В И В :

рішенням господарського суду Львівської області від 20.11.2012 року позовні вимоги прокурора Городоцького району Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області задоволено повністю та стягнено з приватного підприємства "Закторгсервіс" на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області на рахунок місцевого бюджету м.Городок 135 308,04 грн. збитків завданих державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

Рішення суду мотивоване тим, що відповідно до статті 168 ЗК України власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель. Оскільки відповідач використовував земельну ділянку не за цільовим призначенням, що встановлено актом перевірки, в позивача виникло право на стягнення збитків.

В апеляційній скарзі скаржник (відповідач) просить рішення місцевого суду скасувати і прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову і вважає, що рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, апелюючи тим, що позапланова перевірка відповідача відповідно до ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» здійснюється за обов'язкової згоди центрального органу виконавчої влади.

При цьому, скаржник зазначає, що позапланова перевірка повинна здійснюватися у присутності керівника або його заступника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання. Всупереч наведеному, відповідачу не було відомо про факт здійснення перевірки його підприємства.

Скаржник зазначає, що місцевим господарським судом не взято до уваги, що акт перевірки складений у одному примірнику, не містить підписів суб'єкта господарювання, в якого здійснювалася перевірка та даний акт не був направлений на адресу відповідача.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить в її задоволенні відмовити, мотивуючи тим, що відповідач був належним чином повідомлений про проведення позапланової перевірки, доказом чого є фіскальний чек про направлення листа, а також виїзд інспектора за юридичною адресою відповідача.

Суд, розглянувши апеляційну скаргу та дослідивши наявні докази по справі, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається із матеріалів справи, державною екологічною інспекцією у Львівській області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ "Яблуневий дар" у м.Городок, вул.Львівська, 274 а.

В ході перевірки державною екологічною інспекцією у Львівській області було встановлено, що на території, прилеглій до території ТзОВ "Яблуневий дар", за межами населеного пункту знято верхній родючий шар ґрунту, ведуться земляні роботи, виявлено засмічення відходами деревини та зрізано багаторічні плодові насадження.

З метою встановлення власника або землекористувача земельної ділянки, що знаходиться за межами населеного пункту м.Городок та є прилеглою до території ТзОВ "Яблуневий дар", державною екологічною інспекцією у Львівській області направлено лист від 17.04.2012р. №06-1775 до управління Держкомзему у Городоцькому районі з проханням надати інформацію про землекористувачів вказаної земельної ділянки, категорію землі, її цільове призначення та грошову оцінку.

Листом від 18.04.2012р. №1489 управління Держкомзему у Городоцькому районі повідомило, що земельна ділянка площею 17,5489 га належить ПП "Закторгсервіс" на підставі державних актів на право власності на земельні ділянки. Цільове призначення - для ведення підсобного сільського господарства. Категорія землі - землі сільськогосподарського призначення, угіддя - багаторічні насадження.

На вимогу прокурора Львівської області від 07.05.2012р. № 07/4-211 вих.-12 державною екологічною інспекцією у Львівській області організовано позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ПП "Закторгсервіс" про що складено акт №727/02/803 від 14-25.05.2012р.

Перевіркою виявлено, що на земельних ділянках за межами населеного пункту Городоцької міської ради загальною площею 17,5489 га, які перебувають у власності ПП "Закторгсервіс" виявлено зняття верхнього родючого шару ґрунту на території площею 11,06 га, засмічення, здійснення будівельних робі промислового характеру.

Представник ПП "Закторгсервіс" на виклики державної екологічної інспекції у Львівській області від 07.05.2012р. № 06-59 та від 11.05.2012р. №06-211 не з'явився, дозвільних документів щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, зняття верхнього родючого шару ґрунту, початку будівельних робіт не надав, акт перевірки не оскаржив.

Зважаючи на вищевикладене, керуючись Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару) без спеціального дозволу, місцевий суд стягнув з відповідача розмір шкоди яка становить 135 308,04 грн.

Згідно ст.35 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" (в редакції, що діяла на момент проведення перевірки) державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюється Радами та їх виконавчими і розпорядчими органами, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, та іншими спеціально уповноваженими державними органами. Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони республіки, природних територій та об'єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Державна екологічна інспекція у Львівській області, є спеціальним підрозділом Мінприроди, який підзвітний та підконтрольний в частині здійснення державного контролю Державній екологічній інспекції України, відтак є уповноваженим органом для здійснення перевірок щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема державних актів на право власності на земельні ділянки серії ЯМ №120189 реєстраційний №462091012000049 від 23.02.2012р., серії ЯМ №120188 реєстраційний №462091012000050 від 23.02.2012р., серії ЯМ №120190 реєстраційний №462091012000051 від 23.02.2012р. ПП "Закторгсервіс" належать земельні ділянки загальною площею 17,5489га. Цільове призначення - для ведення підсобного сільського господарства. Категорія землі - землі сільськогосподарського призначення, угіддя -багаторічні насадження.

Згідно ст.163 Земельного кодексу України завданням охорони земель є забезпечення збереження та відтворення земельних ресурсів екологічної цінності природних і набутих якостей земель.

Згідно ст.168 ЗК України ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Процедура видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару) земельних ділянок встановлена Порядком видачі та анулювання спеціальних доволів на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару) земельних ділянок, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005р. №1 із змінами та доповненнями, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 20.01.2005р. за № 70/10350 (далі по тексту - Порядок).

Згідно Порядку спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

За умовами п.3.1. Порядку, власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Як встановлено проведеною позивачем перевіркою, відповідач проводить будівельні роботи промислового характеру, відповідно він зобов'язаний отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

Як вбачається з державних актів на право власності на земельні ділянки серії ЯМ №120189 реєстраційний №462091012000049 від 23.02.2012р., серії ЯМ №120188 реєстраційний №462091012000050 від 23.02.2012р., серії ЯМ №120190 реєстраційний №462091012000051 від 23.02.2012р., їх цільове призначення - ведення підсобного сільського господарства.

Порушення порядку зміни цільового призначення земельних ділянок найчастіше виражається у самовільному використанні земельних ділянок не за цільовим призначенням без застосування встановленої законодавством процедури зміни цільового призначення.

Згідно ст.35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; дотримуватися стандартів, нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов'язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів; надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування відомості про застосування пестицидів та агрохімікатів; сприяти систематичному проведенню вишукувальних, обстежувальних, розвідувальних робіт за станом земель, динамікою родючості ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені статтею 1166 ЦК України. За приписами вказаної норми, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо вона не доведе, що шкоду завдано не з її вини.

Відповідно до Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №464 від 10.09.2008 р. із змінами та доповненнями, акт перевірки -це документ, який є, зокрема, носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства та його дотримання.

Факт зняття відповідачем верхнього родючого шару, засмічення, здійснення будівельних робіт промислового характеру підтверджується актом перевірки №727/02/803 від 14-25.05.2012р.

Нарахування розміру збитків проведено відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2001р.

При вирішенні спору про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу необхідно виходити з презумпції вини правопорушника. Відтак, позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.

Щодо доводів скаржника про факт неповідомлення керівництва ПП "Закторгсервіс" про проведення перевірки, то як вбачається із матеріалів справи, зокрема із довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №14614103 станом на 05.09.2012р. місцезнаходженням ПП "Закторгсервіс" є: м.Львів, смт.Брюховичі, вул.Б.Арктична, 8. Така ж адреса вказана станом на 19.11.2012р. при отриманні місцевим господарським судом Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Керівником ПП "Закторгсервіс" є Закопець Зіновій Ігорович.

Як вбачається з матеріалів справи листом від 07.05.2012р. вих.№06-59 Державної екологічної інспекції у Львівській області керівника ПП "Закторгсервіс" було повідомлено про проведення 14.05.2012р. позапланової перевірки з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства, запрошено до позивача для представлення документації, що регламентує та доволяє зняття родючого шару грунту, зрізку зелених насаджень, додержання екологічних нормативів з питань охорони та використання земель, проведення будівельних робіт у відповідності до чинного законодавства. Факт надсилання вказаного листа підтверджується наявним в матеріалах справи фіскальним чеком.

Окрім того, з метою вручення повідомлення про проведення позапланової перевірки ПП "Закторгосервіс" держінспектор 11.05.2012р. здійснив виїзд за юридичною адресою відповідача: м.Львів-Брюховичі, вул.Б.Арктична, 8. Як виявилось за даною адресою проживає громадянка Закопець Галина Миколаївна, яка як власник будинку, дала письмове пояснення про те, що за даною адресою не знаходиться ПП "Закторгсервіс".

В матеріалах справи наявна довідка виконавчого комітету смт.Брюховичі згідно якої по вул.Б.Арктична, 8, у смт.Брюховичі зареєстровані: Закопець Галина Миколаївна, Закопець Зіновій Ігорович, Закопець Олена Ігорівна та Закопець Роксолана Зіновіївна.

Враховуючи, що інших адрес крім юридичної у ПП "Закоторгсервіс" позивачем не виявлено, в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зміни щодо місцезнаходження не вносились, відтак, відповідач був належним чином повідомлений про факт проведення перевірки.

Відповідач своїм правом бути присутнім при проведенні перевірки не скористався, документів на підтвердження правомірності вчинюваних ним дій не подав.

Доводи скаржника, викладені у апеляційній скарзі, стосуються порушення процедури проведення перевірки. Однак, апеляційному суду таких доказів не надано, факт порушення підтверджено складеним у відповідності до вимог діючого законодавства актом перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства за №727/02/803 від 14-25.05.2012 року і дії позивача щодо проведення перевірки є законними.

Статтею 33 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до статті 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Виходячи з вищенаведеного, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи скаржника про скасування рішення місцевого суду є безпідставними.

Рішення місцевого суду прийняте у відповідності з вимогами чинного законодавства, а тому підстав для його скасування апеляційний суд не вбачає.

Зважаючи на те, що апеляційну скаргу ПП "Закторгсервіс" залишено без задоволення, витрати по сплаті судового збору, в порядку ст.49 ГПК України, залишаються на скаржнику.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд,-

ПОСТАНОВИВ:

рішення господарського суду Львівської області від 20.11.2012 року у справі №5015/3908/12 залишити без змін, а апеляційну скаргу приватного підприємства "Закторгсервіс" - без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

Матеріали справи повернути в місцевий господарський суд.

Головуючий -суддя: Бойко С.М.

Судді: Костів Т.С.

Марко Р.І.

Повний текст постанови

виготовлено 18.05.2013р.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.05.2013
Оприлюднено20.05.2013
Номер документу31259453
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5015/3908/12

Ухвала від 16.04.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 26.03.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 06.03.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 31.10.2012

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 10.10.2012

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 14.05.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Постанова від 02.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кочерова Н.О.

Ухвала від 12.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кочерова Н.О.

Постанова від 15.05.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.М.

Ухвала від 17.04.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні