Постанова
від 20.05.2013 по справі 5021/1647/12
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

« 14» травня 2013 року Справа № 5021/1647/12

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Тихий П.В., суддя Черленяк М.І., суддя Ільїн О.В.

при секретарі - Вороні В.С.

за участю представників сторін:

позивач - не з'явився.

відповідач - Суворов А.М., довіреність № 43 від 07.03.2013 року.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю ТВФ "Автомобіліст", м. Суми (вх.№440С/1-43) на рішення господарського суду Сумської області від 20 грудня 2012 року по справі №5021/1647/12

за позовом Сумської міської ради, м. Суми

до Товариства з обмеженою відповідальністю ТВФ "Автомобіліст", м. Суми

про внесення змін до договору

ВСТАНОВИЛА:

У листопаді 2012 року позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою згідно якої просив вважати укладеними зміни до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 20 травня 1996 року № 46 в частині розміру орендної плати, а саме - в частині розміру відсотку від нормативної грошової оцінки землі, шляхом викладення пункту 2.1 договору в наступній редакції: "Плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати на рік у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі. Розмір орендної плати у грошовому виразі визначається щорічно у розрахунках розміру орендної плати, які є додатками до договору на право тимчасового користування землею".

Рішенням господарського суду Сумської області від 20.12.2012 року (суддя Левченко П.І.) позовні вимоги Сумської міської ради задоволено та вирішено вважати укладеними зміни до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 20 травня 1996 року № 48, укладеного між Сумською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю торгівельно-виробничою фірмою "Автомобіліст", в частині розміру орендної плати, а саме, - в частині розміру відсотку від нормативної грошової оцінки землі шляхом викладення пункту 2.1 договору в наступній редакції: "Плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати на рік у розмірі 4,0 % від нормативної грошової оцінки землі. Розмір орендної плати в грошовому виразі визначається щорічно у розрахунках розміру орендної плати, які є додатками до договору на право тимчасового користування землею".

Відповідач з рішенням господарського суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Сумської області від 20 грудня 2012 року та постановити нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позову.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається на те, що договір оренди земельної ділянки укладений в 1996 році за діючим на той час цивільним і земельним законодавством не може підлягати зміні, за суттєвими умовами договору, на підставі змін діючого законодавства: ст. 21 Закону України «Про оренду землі», ст. 288 ПК України, рішень Сумської міської ради від 25.07.2012 р. № 1689-МР «Про внесення змін до діючих договорів оренди земельних ділянок в частині розміру орендної плати, від 24.06.2009 р. № 2763-МР «Про затвердження розмірів відсотків від грошової оцінки землі, що застосовується для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Суми», оскільки вважає, що вказані норми матеріального права повинні застосовуватись до правовідносин, що виникли після набрання ними чинності.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу з наведеними відповідачем доводами не погоджується, вважає їх безпідставними, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, оскаржуване рішення - без змін. Свою позицію обґрунтовує положеннями ст. 632, 651, 652 ЦК України, а також положеннями ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду». При цьому зазначає, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Крім того, позивач просив розглянути справу за відсутності представника Сумської міської ради, за наявними матеріалами.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 02.04.2013 р. розгляд апеляційної скарги відкладено на 14.05.2013 р.

Позивач своїм правом на участь при розгляді апеляційної скарги не скористався, про час та місце судового розгляду справи був належним чином повідомлений.

Враховуючи те, що судом апеляційної інстанції створено всі необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, вжито заходи для належного повідомлення сторін про час та місце розгляду справи, а також з огляду на те, що явку представників сторін у дане судове засідання не визнано обов'язковою, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу без участі представників позивача за наявними у ній матеріалами у відповідності до статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

Перевіривши повноту встановлення судом обставин справи та докази по справі на їх підтвердження, їх юридичну оцінку та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши пояснення представника відповідача, колегія суддів приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, виходячи з наступного.

Як свідчать матеріали справи, 20.05.1996 року між сторонами був укладений договір № 48 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), зареєстрований у книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 21.05.19969 за № 48.

Розділом 2 договору передбачено, що орендна плата за землю вноситься землекористувачем щорічно у вигляді орендної плати у розмірі ставки земельного податку. Плата за землю вноситься щомісячно рівними частками.

У розділі 3 договору передбачено, що права і обов'язки визначаються за згодою сторін відповідно до Земельного кодексу України .

Як вказує позивач, грошова оцінка земель на території міста Суми була затверджена рішенням Сумської міської ради від 26 грудня 2007 року № 1119 - МР "Про затвердження грошової оцінки земель міста Суми" .

Рішенням Сумської міської ради від 24 червня 2009 року № 2763-МР "Про затвердження розмірів відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території міста Суми" затверджено розміри відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за оренду земельних ділянок на території м. Суми .

Рішення Сумської міської ради від 25 липня 2012 року № 1689-МР "Про внесення змін до діючих договорів оренди земельних ділених ділянок в частині розміру орендної плати" вирішено запропонувати орендарям, зазначеним у додатку до рішення , внести зміни до договорів оренди земельних ділянок у частині розміру орендної плати згідно з рішенням Сумської міської ради від 24 червня 2009 року № 2763-МР "Про затвердження розмірів відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Суми". Управлінню земельних ресурсів Сумської міської ради доручено супровідними листам направити копію даного рішення Сумської міської ради орендарям відповідно до додатку. Орендарям, зазначеним у додатку до рішення, у двадцятиденний строк після одержання супровідного листа з копією рішення повідомити управління земельних ресурсів Сумської міської ради про результати розгляду пропозиції. Управлінню земельних ресурсів Сумської міської ради, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору або у разі неодержання відповіді у двадцятиденний строк, передати спір на вирішення суду шляхом подачі позовної заяви.

У "Переліку орендарів, яким пропонується внести зміни до договорів оренди земельних ділянок, укладених із Сумською міською радою, у частині розміру відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки" ( а.с. 9), який є додатком до рішення Сумської міської ради від 25 липня 2012 року № 1689-МР, під №1 зазначено відповідача - ТОВ ТВФ "Автомобіліст" ( код 14019026), договір між сторонами, площа адреса земельної ділянки та запропонований, згідно рішення Сумської міської ради розмір орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якою користується відповідач і щодо якої пропонується внести зміни до договору, а саме : 4 % .

Згідно поштового повідомлення (а.с. 5) , відповідач 05.09.2012 року отримав супровідний лист № 362/10.01-08 від 08.08.2012 року з копією вищезгаданого рішення Сумської міської ради, однак відповіді на нього не надав.

Керуючись ст. 30 Закону України "Про оренду землі" , ст. 651 ЦК України, ст. 188 ГК України , ст. 11 ГПК України , оскільки сторони не досягли згоди щодо зміни договору, позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою, в якій просив суд вважати укладеними зміни до договору на право тимчасового користування землею ( в тому числі на умовах оренди) від 20 травня 1996 року № 46 в частині розміру орендної плати, а саме, - в частині розміру відсотку від нормативної грошової оцінки землі, шляхом викладення пункту 2.1 договору в наступній редакції: "Плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати на рік у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки землі. Розмір орендної плати у грошовому виразі визначається щорічно у розрахунках розміру орендної плати, які є додатками до договору на право тимчасового користування землею".

Вирішуючи даний господарський спір суд першої інстанції виходив з положень ст.ст. 2, 21, 30 Закону України "Про оренду землі".

Так, статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за земельні ділянки комунальної власності встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Водночас, річна сума платежу для інших земельних ділянок, наданих в оренду, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Ставка земельного податку за користування земельними ділянками, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлена у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274 ПК України).

Встановивши, що вищезгаданими рішеннями Сумської міської ради від 24.06.2009 року № 2763-МР, від 25.07.2012 року № 1689-МР, прийнятими в межах повноважень, передбачених законом, визначено розмір відсотків від грошової оцінки землі для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Суми, у тому числі для земельної ділянки, якою користується відповідач по вул. Чернігівській, 3а. в м. Суми за договором від 20.05.1996 року, зареєстрованим 1.05.1996 року за № 48, і цей розмір складає 4% від нормативної грошової оцінки землі, а також беручи до уваги, що відповідач ухилився від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі з метою приведення його у відповідність до вимог Податкового кодексу України, статті 21 Закону України "Про оренду землі" та вищезгаданих рішень Сумської міської ради, суд першої інстанції визнав позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Повторно переглядаючи справу, здійснивши оцінку обставинам справи та правомірності застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права до даних правовідносин, колегія суддів погоджується з висновками, викладеними в рішенні суду, та зазначає наступне.

Згідно статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення умов договору, а також в інших випадках, встановлених договором або законом.

Ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 р. № 309-17) внесено зміни до частини четвертої та п'ятої статті 21 Закону України «Про оренду землі», відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляються та використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Згідно ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території .

Сумською міською радою 24.06.2009 року було прийнято рішення № 2763-МР, «Про затвердження розмірів відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території міста Суми».

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

За таких обставин висновок суду першої інстанції про наявність підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати ґрунтується на вимогах закону.

Вказане відповідає позиції Верховного Суду України, викладеній в постановах від 23.05.2011 року № 7/105-10 ( 30/234-09) від 30.05.2011 року № 17/299-10; від 04.07.2011 року № 41/81 пд; від 20.11.2012 року № 28/5005/640/2012.

За таких обставин, відповідач ані під час вирішення спору у господарському суді Сумської області, ані під час розгляду його апеляційної скарги не надав жодного належного матеріального доказу обґрунтованості та правомірності як своїх заперечень проти позову, так і висловлених у своїй апеляційній скарзі тверджень. Наведені ним в апеляційній скарзі доводи про порушення судом норм матеріального та процесуального права нічим не обґрунтовані та не узгоджуються з наявними у справі матеріалами. Його позиція не підтверджена належними та допустимими доказами. Тому, вказані вимоги відповідача, що зазначені в апеляційній скарзі, не підлягають задоволенню, а наведені на їх підтвердження доводи не можуть бути прийнятими до уваги колегією суддів в якості підстав для скасування прийнятого у даній справі рішення Сумської області від 20 грудня 2012 року по справі № 5021/1647/12.

На підставі викладеного та керуючись статтями ст. ст. 32-34, 43, 99, 101, пунктом 1 статтею 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ТВФ "Автомобіліст", м. Суми залишити без задоволення.

Рішення господарського Сумської області від 20 грудня 2012 року по справі № 5021/1647/12 залишити без змін.

Постанова набирає чинності з дня її проголошення і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом 20-ти днів.

Повний текст постанови складено та підписано 20 травня 2013 року.

Головуючий суддя Тихий П.В.

Суддя Черленяк М.І.

Суддя Ільїн О.В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.05.2013
Оприлюднено23.05.2013
Номер документу31335104
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5021/1647/12

Ухвала від 02.04.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тихий П.В.

Ухвала від 07.02.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тихий П.В.

Постанова від 06.08.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

Ухвала від 23.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

Постанова від 20.05.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тихий П.В.

Ухвала від 16.01.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Сіверін В. І.

Рішення від 20.12.2012

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 19.11.2012

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 06.11.2012

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні