Постанова
від 21.05.2013 по справі 43/5005/8902/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2013 року Справа № 43/5005/8902/2012 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Дроботової Т.Б. - головуючого Волковицької Н.О. Данилової М.В. за участю представників сторін: позивачаШляєв І.В.дов. від 01.01.2013 року Тананайська Ю.В. дов. від 01.01.2013 року відповідачаГоворов І.В. дов. від 13.05.2013 року розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Югторсан" на постановувід 20.02.2013 року Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі№ 43/5005/8902/2012 господарського суду Дніпропетровської області за позовомДержавного підприємства "Придніпровська залізниця" доТовариства з обмеженою відповідальністю "Югторсан" проврегулювання розбіжностей до договору

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Югторсан" про врегулювання розбіжностей до договору.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2012 року (суддя Мартинюк С.В.) позов задоволено частково.

Пункти 4,8,9 Договору від ПР/М-12-4/8-НЮдч від 13.08.2012 року про подачу та забирання вагонів на залізничну під'їзну колію між Державним підприємством "Придніпровська залізниця" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Югторсан" по станції Комишова Бухта Придніпровської залізниці", викладено в редакції ДП "Придніпровська залізниця", а саме: пункт 4: "Вагони на під'їзну колію подаються після повідомлення, яке передається черговим по станції Комишова Бухта диспетчеру бази по телефону 92-30-85 не пізніше, ніж за 2 години до подачі вагонів з обов'язковою реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2". Пункт 8: "Приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється на місцях навантаження, вивантаження користувача". Пункт 9: "Загальна середньодобова переробна спроможність вантажних фронтів по вивантаженню: мазут (М-100) - 160 цс (колії №№1,2,3,4); світлі нафтопродукти, газойль - 58 цс (колія №2), світлі-нафтопродукти, нафта -96 цс (колія №3)". Пункт 13 Договору від ПР/М-12-4/8-НЮдч від 13.08.2012 року викладено в редакції ТОВ "Югторсан" частково, а саме: "Користувач сплачує залізниці плату: - за подачу, забирання вагонів по ставкам таблиць №1 та №2 Тарифного керівництва №1"; за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками наведеними у Збірнику тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги (Тарифне керівництво №1) та іншими нормативними актами; за користування вагонами, які затримані з вини користувача на станції Комишова Бухта та на підходах до неї згідно Правил користування вагонами і контейнерами за ставками у Збірнику тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги (Тарифне керівництво №1). Користувач звільняється від плати за користування вагонами, якщо затримка вагонів виникла через неможливість приймати вагони при наявності швидкості вітру 10 м/с і більше, при ожеледиці, грозі або тумані, яки й затрудняє видимість в межах фронту робіт та при яких забороняється виконання роботи на висоті згідно з п.1.16 "Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті; за маневрову роботу - згідно з Тарифним керівництвом №1; за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї), згідно з Правилами зберігання вантажів; Одержувач звільняється від плати (збору) за зберігання вантажів у вагонах якщо затримка вагонів виникла через неможливість приймати вагони при наявності швидкості вітру 10 м/с і більше, при ожеледиці, грозі або тумані, яки й затрудняє видимість в межах фронту робіт та при яких забороняється виконання роботи на висоті згідно з п.1.16 "Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті; інші збори і плати за маневрову роботу, додаткові роботи та послуги, що виконує Залізниця для Користувача - згідно з діючими нормативно-правовими актами. Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України по передоплаті через розрахунковий підрозділ залізниці (ЄТехПД) з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення".

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Югторсан" на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" суму 536,50 грн. судового збору. В решті позовних вимог відмовлено.

За апеляційними скаргами Державного підприємства "Придніпровська залізниця" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Югторсан" судове рішення переглянуте в апеляційному порядку і постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 20.02.2013 року (головуючий суддя Широбокова Л.П., судді Прудніков В.В., Орєшкіна Е.В.) рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2012 року скасовано частково в частині відмови в позовних вимогах, позовні вимоги задоволено повністю.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Югторсан" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою від 01.03.2013 року, в якій просить постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 20.02.2013 року скасувати, прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог про викладення пунктів 4, 8, 9, 13 проекту договору в редакції позивача відмовити.

Скаржник вважає, що постанова апеляційного суду прийнята з порушенням приписів статті 179 Господарського кодексу України, Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті, а також Правил користування вагонами і контейнерами.

Державне підприємство "Придніпровська залізниця" надало відзив на касаційну скаргу, в якому просить постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 20.02.2013 року залишити без змін, а касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Югторсан" залишити без задоволення.

Обговоривши доводи касаційної скарги, заслухавши суддю - доповідача та присутніх у судовому засіданні представників, перевіривши в межах вимог статей 108, 111 7 Господарського процесуального кодексу України наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в постанові у даній справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи між сторонами виник переддоговірний спір при укладанні договору від 13.08.2012 року № ПР/М-12-4/8-НЮдч про подачу та забирання вагонів на залізничну під'їзну колію між Державним підприємством "Придніпровська залізниця" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Югторсан" по станції Комишова Бухта Придніпровської залізниці, який в силу закону є обов'язковим до укладення сторонами, а, отже, розбіжності, що виникли при укладанні цього договору підлягають вирішенню в судовому порядку (статті 179, 180, 307 Господарського кодексу України, стаття 908 Цивільного кодексу України).

Сторонами не узгоджено розбіжності по пунктах 4, 8, 9, 13 договору, які залізниця просить прийняти в її редакції, проти чого заперечує відповідач (за договором - користувач).

Загальні правові положення щодо експлуатаційної роботи на залізничних під'їзних коліях, взаємовідносини залізниць і власників колій визначені у статті 21 Закону України "Про залізничний транспорт", у розділі 4 Статуту залізниць України, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, "Правилах обслуговування залізничних під'їзних колій", які затверджені наказом Мінтрансу від 21.11.2000 року № 644 та укладеними на їх основі договорами.

Згідно з п. 2.1. Правил, договори про експлуатацію під'їзних колій або договори про подачу та забирання вагонів розробляються з урахуванням технології роботи під'їзної колії і технології роботи станції примикання, а у відповідних випадках - з урахуванням єдиних технологічних процесів. Сторонами ЄТП не затверджувався.

Спірний пункт 4 договору від 13.08.2012 №ПР/М-12-4/8-НЮдч залізницею запропоновано в наступній редакції: "Вагони на під'їзну колію подаються після повідомлення, яке передається черговим по станції Комишова Бухта диспетчеру бази по телефону 92-30-85 не пізніше, ніж за 2 години до подачі вагонів з обов'язковою реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2".

Чинним законодавством на залізницю покладений обов'язок з доставки ввіреного їй вантажу на станцію призначення на адресу зазначеного у накладній одержувача в установлені законодавством терміни. Про час подачі вагонів під завантаження, вивантаження засобами відправника, одержувача начальник станції зобов'язаний повідомити їх не пізніше ніж за 2 години до подачі (стаття 307 Господарського кодексу України, статті 34, 41 Статуту).

Відтак, суди дійшли висновку, що запропонована залізницею редакція п. 4 договору відповідає чинному законодавству, в той час, як запропонована відповідачем редакція п. 4 договору не містять вирази "своєчасна подача", "попередня заявка Користувача", "добовий план роботи Користувача", які не є передбаченими діючими нормами поняттями, а їх тлумачення не враховує технологію роботи станції примикання, не узгоджується з вимогами Статуту залізниць України та Правил, які регулюють порядок і умови перевезення вантажів та експлуатацію під'їзних колій.

З аналогічних підстав судами не прийнята редакція п. 8 договору відповідача, який просив редакцію позивача "Приймання вагонів при забиранні їх Залізницею здійснюється на місцях навантаження, вивантаження користувача" доповнити наступним: «Час, необхідний станції Комишова Бухта на подачу і забирання вагонів на під'їзну колію користувача складає 174 хвилини (70 хв. - подача, 104 хв. - забирання). Кількість вагонів, що надходять на адресу користувача і які станція Комишова Бухта може одночасно прийняти, складає 178 вагонів".

Судами встановлено, що в обґрунтування своєї позиції відповідач посилається на лист начальника станції Комишова Бухта № 485 від 04.09.2012 року.

До вищевказаного листа начальника станції від 04.09.2012 року, який міститься в матеріалах справи, доданий графік виконання операцій з вагонами, які прибули за адресою під'їзної колії, на який посилається відповідач, при цьому не вказано з яких складових визначено час - 174 хв. час на подачу та прибирання вагонів, відповідачем у договорі пропонується 70 хвилин віднести на подачу вагонів, 104 хвилини на забирання вагонів. Вказаний графік складається з окремих складових операцій на загальний час 564 хв. (у часі - 38 хв., 5 хв., 20 хв., тощо) та не містить конкретної операції на подавання або забирання вагонів.

Крім того, даний пункт в редакції відповідача не містить конкретизованих умов, зокрема, згідно з яким документом та яким чином здійснювати облік часу виконання окремих операцій, пов'язаних з подаванням чи забиранням вагонів на під'їзну колію ТОВ "Югторсан", ким повинен здійснюватись такий облік часу, якщо працівники підприємства відсутні на коліях станції та передача вагонів проводиться згідно з пунктом 5 договору на місцях навантаження і вивантаження Користувача, яким чином визначено вказаний ним час, та чи він відповідає фактичним обставинам.

Спірний пункт 9 договору в редакції залізниці викладено наступним чином: "Загальна середньодобова переробна спроможність вантажних фронтів по вивантаженню: мазут (М-100) - 160 цс (колії №№1,2,3,4); світлі нафтопродукти, газойль - 58 цс (колія №2); світлі-нафтопродукти, нафта - 96 цс (колія №3)".

Відповідач просив доповнити його наступним: «Загальна середньодобова переробна спроможність вантажних фронтів по вивантаженню дотримується за умови дотримання станцією часу на подачу та забирання вагонів на під'їзну колію користувача, позначеного в пункті 8 договору".

Судами встановлено, що обсяг середньодобової переробної спроможності вантажних фронтів по вивантаженню, погоджений сторонами, не залежить від часу на подавання чи забирання вагонів, а формула 1.4. пункту 1.2.3 додатку 6 до п. 6.1.Правил обслуговування залізничних під'їзних колій, на яку посилається відповідач, містить час, необхідний на перестановку вагонів на вантажному фронті підприємства, а поняття подача і забирання вагонів та перестановка вагонів на вантажному фронті не є тотожними, отже, є безпідставним застосування цієї формули.

Оскільки, пункт 9 Договору безпосередньо пов'язаний з пунктом 8 Договору, який прийнятий судом в редакції Позивача, то п. 9 також правомірно прийнято судами в редакції залізниці.

Питання відповідальності залізниці за порушення своїх зобов'язань, зокрема, несвоєчасної подачі/забирання вагонів на під'їзну колію, на що посилається відповідач, врегульовані Статутом залізниць, іншими нормативно-правовими актами в цій сфері, та наявність таких порушень не є підставою для внесення в договір умов, що не передбачені чинним законодавством.

Щодо п. 13 договору, який суд першої інстанції частково прийняв в редакції відповідача, апеляційний суд помилково скасував рішення в цій частині пославшись на те, що "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті" затверджені наказом Державного комітету України з промислової безпеки охорони праці та гірничого нагляду від 27.03.2007 року № 62, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 04.06.2007 року за № 573/13840 не підлягають застосуванню до спірних правовідносин, оскільки залізничним законодавством в повній мірі врегульовано підстави та порядок звільнення вантажоодержувача від плати за користування вагонами та інших платежів, зокрема, статтею 121 Статуту залізниць України.

Згідно пункту 4 статті 14 Цивільного кодексу України особа може бути звільнена від цивільного обов'язку або його виконання у випадках, встановлених договором або актами цивільного законодавства.

Пунктом 1.16 вказаних Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті передбачено, що не дозволяється виконувати роботи на висоті у відкритих місцях при швидкості вітру 10 м/с і більше, при ожеледиці, грозі або тумані, який затрудняє видимість в межах фронту робіт, а також у нічний час при недостатній освітленості та якщо температура повітря вище плюс 35° C або нижче мінус 20° C. Невідкладні роботи на висоті в більш складних погодних умовах (при інших температурах тощо) виконуються за рішенням роботодавця. При цьому в ПВР слід передбачити додаткові заходи безпеки, що відповідають цим умовам.

Ці правила є чинними і обов'язковими для суб'єктів господарювання, які організують або виконують роботи на висоті. Згідно статті 62 Статуту залізниць України порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством, а відтак рішення господарського суду першої інстанції про врахування вимог п. 1.16 вказаних Правил у п. 13 договору є цілком законними та обгрунтованими.

За таких обставин, керуючись статтями 111 5 , 111 7 , пунктом 6 статті 111 9 , статтею 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 20.02.2013 року у справі № 43/5005/8902/2012 господарського суду Дніпропетровської області скасувати.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2012 року у справі № 43/5005/8902/2012 залишити в силі.

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Югторсан" задовольнити частково.

Головуючий суддя Т. Дроботова

С у д д і Н. Волковицька

М. Данилова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення21.05.2013
Оприлюднено28.05.2013
Номер документу31425085
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —43/5005/8902/2012

Постанова від 21.05.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька H.O.

Ухвала від 17.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька H.O.

Постанова від 20.02.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Постанова від 21.02.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 28.01.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 14.01.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Рішення від 18.12.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 05.12.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 07.11.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 18.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні