cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" травня 2013 р. Справа № 903/190/13
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючої судді Коломис В.В.
суддів Огороднік К.М.
суддів Тимошенко О.М.
при секретарі судового засідання Величко К.Я.
розглянувши апеляційну скаргу Прокурора міста Луцька на рішення господарського суду Волинської області від 09.04.13 р.
у справі № 903/190/13 (суддя Черняк Любов Олександрівна )
позивач Прокурор м.Луцька
відповідач Луцька міська рада
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
1) ФОП Ткачук Олександр Євгенович
2) ФОП Линник Богдан Миколайович
про визнання незаконним і скасування рішення Луцької міської ради №35/74 від 18.12.2012р. та рішення 37/37 від 30.01.2013р.
за участю представників сторін:
прокурора - Дейнека Н.В. (посвідчення №013826 від 06.12.2012р.);
відповідача - Юрченко Н.М. (довіреність №1.1-8/3029 від 05.06.2013р.); Матвіїв Я.В. (довіреність №1.1-8/5191 від 17.09.2012р.);
третіх осіб - Лапін О.І. (довіреність №216 від 12.03.2013р., №217 від 12.03.2013р.).
Судом роз'яснено представникам сторін права та обов'язки, передбачені ст.ст.20, 22 ГПК України.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Волинської області від 08.04.2013 року у справі №903/190/13 в позові прокурора міста Луцька до Луцької міської ради за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ФОП Ткачук О.Є., ФОП Линник Б.М. про визнання незаконним та скасування рішення Луцької міської ради №35/74 від 18.12.2012р. "Про надання підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів" та рішення Луцької міської ради №37/37 від 30.01.2013р. "Про надання підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. на умовах оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул.Ветеранів, 2 б" - відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, прокурор міста Луцька звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення місцевого господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задоволити.
Обгрунтовуючи свої вимоги прокурор посилається на порушення господарським судом Волинської області норм матеріального та процесуального права, а також на невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого суду, обставинам справи.
Відповідач та треті особи у відзиві на апеляційну скаргу вважають рішення місцевого господарського суду законним та обгрунтованим, а тому просять залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Безпосередньо в судовому засіданні прокурор, представники відповідача та третіх осіб повністю підтримали вимоги і доводи, викладені відповідно в апеляційній скарзі та у відзиві на неї.
Колегія суддів, заслухавши пояснення прокура, представників відповідача та третіх осіб, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що у задоволенні вимог апеляційної скарги слід відмовити, рішення місцевого господарського суду - залишити без змін.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, рішенням Луцької міської ради від 04.08.2010р. №64/54 "Про розміщення підприємцем Линником Б.М. торгового павільйону для торгівлі продовольчими товарами на вул. Ветеранів та укладення договору строкового сервітуту" та рішенням Луцької міської ради від 04.08.2010р. №64/51 "Про розміщення підприємцем Ткачуком Є.Є. павільйону для торгівлі продовольчими товарами на вул. Ветеранів та укладення договору особистого строкового сервітуту" дозволено підприємцям Линнику Б.М. та Ткачуку Є.Є. розмістити малу архітектурну споруду форми (торговий павільйон) площею 30,0 кв.м для провадження підприємницької діяльності на вул. Ветеранів строком на 3 роки, на території площею 56,0 кв.м та 48,0 кв.м відповідно для торгівлі продовольчими товарами (а.с. 12-14, 17-18).
На виконання вказаних рішень, 06.08.2010 року між територіальною громадою м. Луцька, підприємцями Линником Б.М. та Ткачуком Є.Є. були укладені відповідні договори про встановлення особистих строкових сервітутів для розміщення малих архітектурних форм № 124 та № 126, виготовлено паспорти прив'язки малих архітектурних форм (а.с. 15-16, 19-28).
Як вбачається, об'єктом особистого строкового сервітуту за цими договорами є територія (об'єкт благоустрою) в м. Луцьку на вул.Ветеранів, площею - 56,0 кв.м та 48,0 кв.м відповідно для малої архітектурної форми, розташування та межі якої зазначено в додатках до цих договорів. Строк дії договорів 3 (три) роки з моменту їх підписання повноважними представниками сторін (п.п. 1.1, 1.2, 2.2 договорів).
Згідно договору купівлі-продажу від 05.12.2012 року підприємець Ткачук Є.Є продав підприємцю Линнику Б.М. торговий павільйон в м. Луцьку, вул. Ветеранів, загальною площею 30 кв.м., розміщеного на земельній ділянці площею 48 кв.м. В цей же день підприємець Линник Б.М. продає зазначений вище павільйон підприємцю Ткачуку О.Є. (а.с.74-77).
Згідно листа УМВС України у Волинській області від 24.01.2013 року №921 погодження на розміщення торгового павільйону на вул. Ветеранів підприємцю Ткачуку Є. Є. надано УДАІ УМВС України у Волинській області (а.с.34).
Відповідно до листа КП "Волинське ОБТІ" від 07.02.2013 року за №320 станом на 31.12.2012р. право власності на нерухоме майно (торгові павільйони) за адресою вул.Ветеранів, 2 б зареєстровано не було (а.с.31 на звороті).
Рішенням Луцької міської ради від 18.12.2012 року за №35/74 підприємцям Ткачуку О.Є, Линнику Б.М. було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул.Ветеранів площею 0,0104 га, за рахунок земель міста, не наданих у власність чи користування (а.с.29).
В подальшому, рішенням Луцької міської ради за №37/37 від 30.01.2013 року підприємцям Ткачуку О.Є. та Линнику Б.М. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Ветеранів, 2 б площею 0,0104 га, за кадастровим номером 0710100000:22:068:0143, для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення; надано підприємцям Ткачуку О.Є. та Линнику Б.М. земельну ділянку на вул. Ветеранів, 2 б на умовах оренди строком на 15 років площею 0,0104 га для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення, за рахунок земель міста, не наданих у власність чи користування. А також вирішено укласти з підприємцями договір оренди земельної ділянки на вул.Ветеранів, 2 б на викладених в даному рішенні умовах та оформити інші документи, необхідні для вчинення цієї угоди (а.с.30).
Прокурор посилаючись на те, що надання земельних ділянок підприємцям Ткачуку О.Є. та Линнику Б.М. було здійснено з порушенням встановленої законом процедури, звернувся до господарського суду Волинської області з позовом про визнання незаконним та скасування рішень Луцької міської ради № 35/74 від 18.12.2012 та № 37/37 від 30.01.2013 року.
Як встановлено судами обох інстанцій, при прийнятті оскаржуваних рішень № 35/74 від 18.12.2012 та № 37/37 від 30.01.2013 року Луцька міська рада керувалася ст.ст. 12, 123, 124 Земельного кодексу України та ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі та в межах повноважень, у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Приписами п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин.
Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено порядок надання в постійне користування земельних ділянок юридичним особам, а ст.124 Земельного кодексу України - порядок передачі земельних ділянок в оренду.
Передбачений частиною 2 ст. 134 Земельного кодексу України перелік підстав, у випадку яких земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), не є вичерпним. Зокрема, визначена і така підстава, як надання земельних ділянок в інших випадках, визначених Законом.
Слід зазначити, що 30.09.2009 року Луцькою міською радою прийнято рішення № 47/23 "Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)" (а.с.50-58).
Дане положення є нормативно-правовим актом, який визначає організаційно-правові основи і порядок підготовки, оголошення, проведення та оформлення результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди вільних від забудови земельних ділянок несільськогосподарського призначення комунальної власності Луцької міської ради, площею не менше 0,03 га, фізичним та юридичним особам в т.ч. фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльності для їх використання у господарській (підприємницькій) діяльності.
Як вбачається з матеріалів справи, Тимчасове положення "Про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)" як нормативно-правовий акт пройшло регуляторну процедуру, зокрема, його текст був опублікований в газеті "Луцький Замок" від 14.05.2009 року №20, зауваження та пропозиції приймалися протягом місяця на адресу Управління земельних ресурсів департаменту містобудування Луцької міської ради. 22.07.2009 року відбувся круглий стіл з обговорення проекту рішення Луцької міської ради про затвердження зазначеного положення (протокол від 22.07.2009 року). В газеті "Луцький замок" від 08.10.2009 року №41 оприлюднено рішення Луцької міської ради від 30.09.2009 року №47/23 "Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)" (а.с.91-98).
Як встановлено судами обох інстанцій, при вирішенні питання про надання підприємцям Ткачуку О.Є. та Линнику Б.М. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів (рішення від 18.12.2012р. №35/74) та про надання на умовах оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування об'єкта комерційного призначення на вул. Ветеранів, 2 б площею 0,0104га (рішення від 30.01.2013р. №37/37) Тимчасове Положення "Про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)" не застосовувалось, оскільки останнім передбачено, що земельні ділянки площею менше 0,03га не підлягають продажу на конкурентних засадах.
З огляду на викладене, місцевий господарський суд вірно зазначив, що на момент винесення відповідачем оскаржуваних рішень право оренди на земельну ділянку по вул. Ветеранів, 2-б не могло бути продане на конкурентних засадах.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду у справі 2а-19225/09/0370 визнано протиправним та скасовано рішення Луцької міської ради №47/23 від 30.09.2009р. Про затвердження зазначеного Положення в частині проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок площею не менше 0,03 га (а.с.86-87). Дана постанова суду на момент винесення господарським судом Волинської області рішення у даній справі не набрала законної сили, оскільки оскаржена в апеляційному порядку.
Таким чином, рішення Луцької міської ради №35/74 від 18.12.2012р. та 37/37 від 30.01.2013р. винесені з врахуванням приписів нормативно-правового акту, виданого органом місцевого самоврядування, який на момент винесення оскаржуваного рішення суду був чинним та не скасований.
Крім того, місцевим господарським судом вірно зазначено в оскаржуваному рішенні, що до юрисдикції господарських судів не віднесено розгляд справ, які носять публічно-правовий характер. Відтак, не в компетенції господарського суду надавати юридичну оцінку рішенню Луцької міської ради №47/23 "Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)" як в цілому, так і в його частині.
Верховний Суд України в постанові від 08.12.2009 року зазначив, що відмінність між встановленою судом незаконністю (протиправністю) актів індивідуальних та нормативно-правових є істотною і полягає, зокрема, в моменті втрати чинності такими актами. У разі визнання незаконним (протиправним) індивідуальний акт є таким, що не діє з моменту його прийняття, а нормативно-правовий, якщо інше не встановлено законом або не зазначено судом, втрачає чинність після набрання законної сили судовим рішенням.
Відповідно до п.2 Роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000р. №02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів пов'язаних з визнанням недійсним актів державних чи інших органів" (з наступними змінами і доповненями) підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову. Недодержання вимог правових норм, які регулюють порядок прийняття акта, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо, може бути підставою для визнання такого акта недійсним лише у тому разі, коли відповідне порушення спричинило прийняття неправильного акта. Якщо ж акт в цілому узгоджується з вимогами чинного законодавства і прийнятий відповідно до обставин, що склалися, тобто є вірним по суті, то окремі порушення встановленої процедури прийняття акта не можуть бути підставою для визнання його недійсним, якщо інше не передбачено законодавством.
Враховуючи викладене, місцевий господарський суд прийшов до правильного висновку, що прокурором не доведено, що надання відповідачем земельної ділянки підприємцям відбулось з порушенням встановленої процедури, зокрема, не за результатами проведення земельних торгів, так само як останнім не обгрунтовано, яким чином порушені інтереси держави в зв'язку з прийняттям спірних рішень Луцькою міською радою.
З огляду на це, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність прийнятих Луцькою міською радою рішень №35/74 від 18.12.2012р. та №37/37 від 30.01.2013р. та, відповідно, відсутність правових підстав для їх скасування.
Посилання прокурора на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 21.12.2009 року у справі №2а-19225/09/0370, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.05.2013 року у справі №7578/10/9104, відповідно до якої визнано протиправним та скасовано рішення Луцької міської ради №47/23 від 30.09.2009 року "Про затвердження Тимчасового положення про порядок продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності Луцької міської ради на земельних торгах (аукціоні)" в частині проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок площею не менше 0,03 га, колегією суддів до уваги не беруться, оскільки апеляційний господарський суд, у відповідності до вимог ст.101 ГПК України, переглядає справу за наявними у справі доказами, тобто тими доказами, що зібрані місцевим господарським судом і покладені в основу рішення цього суду.
При цьому, апеляційний суд зазначає, що прокурор не позбавлений права звернутись до суду з заявою, оформленою відповідно до XIII розділу Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Натомість, прокурорм не подано судовій колегії належних та достатніх доказів, які стали б підставою для скасування рішення місцевого господарського суду. Посилання прокурора, викладені в апеляційній скарзі, колегія суддів вважає безпідставними, документально необґрунтованими, такими, що належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді спору.
Враховуючи все вищевикладене в сукупності, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду Волинської області ґрунтується на матеріалах і обставинах справи, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.
Керуючись ст.ст. 99,101,103,105 ГПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Прокурора міста Луцька залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Волинської області від 08.04.2013 року - залишити без змін.
2. Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуюча суддя Коломис В.В.
Суддя Огороднік К.М.
Суддя Тимошенко О.М.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2013 |
Оприлюднено | 29.05.2013 |
Номер документу | 31468896 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Коломис В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні