Рішення
від 29.05.2013 по справі 908/1147/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 15/22/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.05.13 Справа № 908/1147/13

За позовом Запорізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, 69002 м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 в інтересах держави: орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах: Державна екологічна інспекція в Запорізькій області, 69035 м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 72-А

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт», 04107 м. Київ, вул.. Підгірна/Татарська, 3/7

третя особа 1 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Інспекція з благоустрою Запорізької міської ради, 69037 м. Запоріжжя, вул. Зелінського, 3/106

третя особа 2 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Держсанепідслужби у Запорізькій області, 69037 м. Запоріжжя, вул. Миру/Рекордна, 1б/25

про зобов'язання привести ділянку у належний стан та стягнення шкоди

Суддя Горохов І.С.

представники:

від прокуратури: Кулак С.М. представник прокуратури наказ №288к від 27.03.2013

від позивача: Кучугурна О.О. представник довіреність №64/03 від 09.01.2013

від відповідача: Кафтан А.М. представник довіреність б/н від 13.05.2013

Мотузюк О.Л. представник довіреність б/н від 15.04.2013

від третіх осіб: 1. Розсоха Б.В. представник довіреність №288 від 15.05.2013

Васильєв О.О. представник довіреність №324 від 28.05.2013

2.Трамчук М.О. представник довіреність б/н від ІЗ.05.2013

Суть спору:

Розглянуто позовну заяву Запорізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави: орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах: Державна екологічна інспекція в Запорізькій області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт», за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Інспекція з благоустрою Запорізької міської ради та Головне управління Держсанепідслужби у Запорізькій області про зобов'язання привести ділянку у належний стан, стягнення 129 521,70 грн.

Ухвалою господарського суду від 01.04.2013 порушено провадження у справі, її розгляд призначено на 17.04.2013. Розгляд справи відкладався.

В судовому засіданні 29.05.2013 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Позовні вимоги заявлені з наступних підстав: у період з 07.12.2012 по 13.12.2012 Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області проводилася позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Терра Істейт» використання земельної ділянки, розташованої в м. Запоріжжя, пр. Металургів, 34. Під час перевірки встановлено факт порушення природоохоронного законодавства, яке полягало в засміченні земельної ділянки, що сталося внаслідок несанкціонованого розміщення будівельних та побутових відходів на відкритому ґрунті. Площа засміченої земельної ділянки становить 12 кв. м. середня товщина шару відходів 0,5 м. Відповідно до Розрахунків розміру шкоди від засмічення земель макулатурою та будівельним відходами загальний розмір шкоди, зумовленої засміченням земельної ділянки становить 11 774,70 грн. та 117 747,00 грн. шкоди за порушення природоохоронного законодавства.

Відповідач проти задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві. Вважає, що прокуратурою та позивачем не доведено вини підприємства-відповідача у заподіянні шкоди, а також наведений розрахунок шкоди э необґрунтованим. Акт перевірки та розрахунок розміру шкоди, зумовленої засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства в підставу якого покладений акт перевірки як джерело одержання доказів та показників згідно приписів ст. ст. 33, 34 ГПК України не є належними та допустимими доказами при вирішенні даного спору.

Представники третіх осіб зазначили про обґрунтованість заявлених позовних вимог. Обставини наведені у позові підтверджені належними засобами доказування. Перевірки проведено з урахуванням вимог чинного законодавства України.

За клопотанням представників сторін розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксування судового процесу.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу сторін суд встановив наступне.

21.05.2009 між Запорізькою міською радою - Орендодавець та Товариством з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт» - Орендар (відповідач у справі) підписано договір оренди землі, за умовами якого Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для розташування багатофункціонального торговельно-розважального центру, яка знаходиться в м. Запоріжжя, пр. Металургів, 34, загальною площею 1,6403 га

Відповідно до п. 30 договору, орендар зобов'язаний, зокрема, дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення та умов договору оренди землі, дотримуючись при цьому вимог чинного земельного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.

Земельна ділянка прийнята орендарем за актом приймання-передачі.

У період з 07.12.2012 по 13.12.2012 Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області проводилася позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт» використання земельної ділянки, розташованої в м. Запоріжжя, пр. Металургів, 34.

Перевірку проведено на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Запорізькій області від 05.12.2012р. №963 про направлення на позапланову перевірку та направлення №859 від 05.12.2012р. на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт» при використанні земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34. Копію направлення отримано представником за довіреністю Кужим О.М. 07.12.2012р. про що міститься запис на направленні.

Під час перевірки встановлено факт порушення природоохоронного законодавства, яке полягало в засміченні земельної ділянки, що сталося внаслідок несанкціонованого розміщення будівельних та побутових відходів на відкритому ґрунті. Площа засміченої земельної ділянки становить 12 кв. м., середня товщина шару відходів 0,5 м.

За результатами проведеної перевірки складеній Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 07-13.12.2012.

Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства підписаний з боку ТОВ «Терра Істейт» представником за довіреністю Кужим О.В.

13.12.2007р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області складено протокол №27 вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, відібраних на території Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра - Істейт», м. Запоріжжя пр. Металургів 34. Протокол складено на підставі Акту відбору проб ґрунтів, відходів від 07.12.2012р. №12 Державної екологічної інспекції у Запорізькій області.

Відповідно до Розрахунків розміру шкоди від засмічення земель макулатурою та будівельним відходами, виконаних Державною екологічною інспекцією в Запорізькій області на підставі Методики визначення розміру шкоду, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.2007 р. № 171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.04.2007 р. за № 4228/13689, загальний розмір шкоди, зумовленої засміченням земельної ділянки становить 129 521,70 грн., у т. ч. зумовленої засміченням земельних ресурсів - 117 747,00 грн. та зумовленої забрудненням земельних ресурсів - 11 774,70 грн.

Державною екологічною інспекцією в Запорізькій області винесено припис №29/02 від 13.12.2012 з переліком заходів, спрямованих на усунення порушення вимог природоохоронного законодавства та недопущення їх в подальшому. Даний припис прийнято до виконання представником ТОВ «Терра Істейт» за довіреністю Кужим О.В., про що свідчить його підпис.

Крім того, до матеріалів справи надано акти від 18.09.2012р., 03.10.2012р. Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34. За результатами перевірок встановлено, що земельна ділянка перебуває в занедбаному стані, територія захаращена побутовим та будівельним сміттям, ділянка огороджена парканом але ворота відсутні. Будівельні роботи не проводилися. Під час перевірки здійснювалось цифрове фотографування - додано до актів.

Також Державною санітарно-епідеміологічною службою України Санепідемстанцією ленінського району м. Запоріжжя 03.10.2012р. складено акт перевірки дотримання санітарного законодавства з-земельної ділянки за адресою м. Запоріжжя пр. Металургів 34, що використовується Товариством з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт», яким встановлено, що підприємство діяльності на земельній ділянці не веде, споруди відсутні. Уся територія огороджена парканом, створено звалище побутових відходів та будівельного сміття та т.і. В ході перевірки відібрана проба ґрунту на солі важких металів.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключно (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Стаття 14 Конституції України передбачає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Пунктом "б" частини 1 ст. 96 Земельного кодексу України встановлено, що землекористувачі зобов'язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Відповідно до ст. ст. 52, 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. № 1264-ХІІ підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані додержувати правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування. Суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Згідно з п. "з" ч. 1 ст. 17 Закону України "Про відходи" від 05.03.1998 р. № 187/98-ВР суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.

Відповідно до ст. 35 Закону України «Про охорону земель», власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Статтею 157 Земельного кодексу України передбачено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідності до ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Згідно з ч. 2 ст. 49 Господарського кодексу України за завдані шкоду і збитки підприємець несе майнову та іншу встановлену законом відповідальність.

Статтею 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 р. № 963-IV наведено визначення терміну "забруднення земель" - це накопичення в ґрунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін.

Відповідно до ст. ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідно до ст. 1 Цивільного кодексу України цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників.

Підставою виникнення цивільних прав та обов'язків, у тому числі щодо відшкодування кредиторові або іншій особі збитків (шкоди), є зобов'язання, які виникають з угод або в наслідок заподіяння шкоди, що передбачено ст. 11 ЦК України.

Згідно з приписами ст. 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків(шкоди).

Статтею 22 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

При цьому, відповідно до частини 2 цієї статті збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); та доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Згідно з приписами п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Статтею 1166 Цивільного кодексу України визначені загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду. Так, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З аналізу наведеної норми закону слідує, що вимога про відшкодування шкоди може пред'являтися виключно у разі, якщо шкода є результатом порушення права і виключно до особи, яка це право порушила.

Приписами статті 1188 Цивільного кодексу України встановлено, що шкода завдана одній особі з вини іншої особи, відшкодовується винною особою.

Згідно зі статтею 156 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Враховуючи вище викладене, суд вважає наявними підстави для зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт» привести земельну ділянку у належний стан шляхом ліквідації звалища відходів, а також стягнення 129 521,70 грн. шкоди, завданої внаслідок засмічення земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства.

В акті приймання-передачі земельної ділянки не зазначено про будь-які побутові та будівельні відходи, які перебували на земельній ділянці під час її передання орендарю.

Відповідач заперечив проти розміру визначеної шкоди завданої засміченням земельної ділянки, однак не надав будь-якого обґрунтованого контр розрахунку, який би спростовував розрахунок позивача. Не надав також і доказів, які б підтверджували про не засмічення саме ним земельної ділянки, та вчинення дій щодо засмічення земельної ділянки іншими особами, такі заперечення ґрунтуються лише на припущеннях відповідача.

Заперечення відповідача на позов не підтверджені належними та допустимими засобами доказування, які б підтверджували обставини на які посилається відповідач у відгуку на позов.

За викладених вище обставин, суд вважає заперечення відповідача на позов безпідставними, а позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Запорізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням закон: природоохоронній сфері в інтересах держави: орган уповноважений державою здійснює відповідні функції в спірних відносинах Державна екологічна інспекція в Запорізької області, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт», м. Київ за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Інспекція з благоустрою Запорізької міської ради, м. Запоріжжя, Головне управління Держсанепідемслужби у Запорізькій області, м. Запоріжжя про зобов'язання привести земельну ділянку у належний стан, стягнення шкоди задовольнити.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт» (04107 м. Київ вул. Підгірна/Татарська 3/7 код ЄДРПОУ 34300171) ліквідувати несанкціоноване розміщення відходів (будівельні та побутові) на земельній ділянці, що знаходиться адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34 кадастровий номер №2310100000:04:038:0128 (договір оренди від 21.05.2009р.). Видати наказ.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт» (04107 м. Київ вул. Підгірна/Татарська 3/7 код ЄДРПОУ 34300171) на користь Держави (одержувач: місцевий бюджет у Ленінському районі м. Запоріжжя, р/р №33117331700006, код ЄДРПОУ 38025423, МФО 813015, код бюджетної класифікації 24062100, банк одержувача - головне управління Державного казначейства в Запорізькій області) шкоду, завдану державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 129 521 (сто двадцять дев'ять тисяч п'ятсот двадцять одну) грн. 70 коп. Видати наказ.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра Істейт» (04107 м. Київ вул. Підгірна/Татарська 3/7 код ЄДРПОУ 34300171) в доход Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001; банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області; МФО 813015; код ЄДРПОУ 38025409; № рахунку 31215206783007, код класифікації доходів бюджету 22030001 «Судовий збір» (Державна судова адміністрація України, 050) судовий збір в розмірі 3737 (три тисячі сімсот тридцять сім) грн. 43 коп. Видати наказ.

Суддя І.С. Горохов

Рішення оформлено та підписано відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України 03.06.2013р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення29.05.2013
Оприлюднено07.06.2013
Номер документу31648421
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1147/13

Ухвала від 02.07.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 12.06.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 15.05.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 17.04.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 06.08.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 28.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Носівець В.В.

Постанова від 14.10.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Ухвала від 26.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Постанова від 16.07.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Агапов О.Л.

Ухвала від 01.07.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Агапов О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні