Постанова
від 22.04.2013 по справі 2а-1307/12/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 квітня 2013 року 09 год. 30 хв. № 2а-1307/12/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: Головуючого - судді Дегтярьової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в Дарницькому районі міста Києва до Публічного акціонерного товариства «Київське металофурнітурне підприємство «ТЕКСТЕМП» про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у розмірі 14 971, 09 грн., - В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулося Управління Пенсійного фонду України в Дарницькому районі міста Києва (далі - УПФ, Позивач) з позовом до Публічного акціонерного товариства «Київське металофурнітурне підприємство «ТЕКСТЕМП» (далі - ПАТ «КМП «ТЕСТЕМП», Відповідач) про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у розмірі 14 971, 09 грн.

В обґрунтування позовних вимог Позивач посилається на те, що ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» має заборгованість перед Пенсійним фондом України з відшкодування витрат цього Фонду на виплату та доставку пільговий пенсій, призначених відповідно до п. «б»-«з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» по 1-му працівнику (ОСОБА_1) в сумі 14 971, 09 грн. Зокрема, остання, згідно даних довідки ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» від 27.04.2010р. № 177, працювала на цьому підприємстві протягом періоду з 17.07.1980р. по 21.08.1992р. за професією гальваніка. Право на пільгову пенсію ОСОБА_1 за Списком № 2 підтверджене відповідними наказами по підприємству, особовими рахунками про нарахування заробітної плати.

Всього згідно розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в частині пенсій, призначених відповідно до пп. «б»-«з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», до сплати Відповідачем за період з вересня 2010 року по грудень 2011 року включно належить 14 971, 09 грн.

Відповідач проти позову заперечував, надавши письмові заперечення від 27.02.2012р. № 130. В обґрунтування своїх заперечень Відповідач посилається на наступне. Покладення на ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» обов'язку по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій ОСОБА_1 є незаконним, оскільки пенсія останньої має бути призначена УПФУ в Святошинському районі м. Києва відповідно до ст. 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення». При цьому, по-перше, щомісячні розрахунки витрат на виплату і доставку пільгових пенсій були складені Позивачем з використанням недостовірних відомостей (а саме - на підставі анульованої підприємством довідки від 27.04.2010р. № 177, в якій помилково вказаний стаж роботи ОСОБА_1 у шкідливих умовах праці (а саме: замість періоду з 17.07.1980р. по 31.12.1991р. вказаний період з 17.07.1980р. по 21.08.1992р.). Бездіяльність УПФУ в Святошинському районі м. Києва щодо неприйняття до уваги нових відкоригованих довідок підприємства при нарахування пенсії ОСОБА_1 оскаржувалася ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» в досудовому порядку); по-друге, розрахунки УПФУ в Дарницькому районі м. Києва, що наведені у позовній заяві, не відповідає даним щомісячних розрахунків і теж містить недостовірні дані; по-третє, Позивач не надав доказів направлення на адресу ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» щорічних розрахунків витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, натомість протягом вересня 2010 року - грудня 2011 року надсилалися щомісячні розрахунки.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 09 квітня 2013 року провадження в даній справі зупинялося до набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі № 2а-2892/12/2670 за позовом ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» до УПФУ в Святошинському районі м. Києва про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії.

В судових засіданнях представник Позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник Відповідача в судових засіданнях заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні.

02 квітня 2013 року в судовому засіданні судом було ухвалено перейти до письмового провадження на підставі ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на таке.

В ході судового розгляду було встановлено, що ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» (ідентифікаційний код 05421663) у відповідності до норм п. 1 ст. 1 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.1997р. № 400/97-ВР та ч. 2 «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.11.2003р. № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV) здійснює відшкодування сум на виплату та доставку пільгових пенсій та перебуває на обліку в УПФУ в Дарницькому районі м. Києва.

Протягом вересня 2010 року - грудня 2011 року УПФУ в Дарницькому районі м. Києва на адресу ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» щомісячно надсилалися Розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів «б» - «з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (за формою визначеною Додатком 6 до п. 6.4 Інструкції № 21-1), а саме: 09 вересня 2010 року, 14 жовтня 2010 року, 12 листопада 2010 року, 09 грудня 2010 року, 10 січня 2011 року, 15 лютого 2011 року, 09 березня 2011 року, 09 квітня 2011 року, 12 травня 2010 року, 12 липня 2010 року, 30 липня 201 року, 09 вересня 2011 року, 06 жовтня 2011 року та 12 грудня 2011 року (далі - Розрахунки за Списками № 2), із визначеними в них до сплати сумами фактичних витрат на виплату та доставку пенсій. Вказані Розрахунки за Списками № 2 були отримані Позивачем, що підтверджується наявними матеріалами справи та не заперечується представником Позивача (а.с. 20 - 42).

В кожному із цих Розрахунків наводяться дані щодо певних працівників Товариства за поіменним переліком, які мають право на відповідні пільгові пенсії, в т.ч. щодо ОСОБА_1, яка згідно довідки ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» від 27.04.2010р. № 177 (а.с. 18), працювала на цьому підприємстві повний робочий день, а саме: в періоди з 17.07.1980р. по 21.08.1992р. та з 22.08.1992р. по 29.05.1998р., і виконувала роботи по покриттю металів гальванічним способом. Професія, посада ОСОБА_1 визначена як гальванік, яка передбачена Списком № 2 розділ XV підрозділ 5 код КП 11629, підстава Постанова Ради Міністрів СРСР № 1173 від 22.08.1956р., період з 17.07.1980р. по 21.08.1992р. - 12 років 1 місяці 3 дні. Підставою для видачі довідки є накази, особові рахунки про нарахування заробітної плати, картка Т-2, ЄТКС.

На підставі довідки від 27.04.2010р. № 177 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданої 27 квітня 2010 року ВАТ «Київське металофурнітурне підприємство «Текстемп», а також заяви про призначення пенсії від 18.05.2010р. ОСОБА_1 відповідно до протоколу № 36755 від 29.06.2010р. призначено пенсію за віком на пільгових умовах (зарахований стаж роботи за списком № 2 - 12 років 1 місяць 5 днів).

В подальшому відповідним відділом з призначення пенсій УПФУ в Святошинському районі м. Києва на підставі зазначеної вище довідки підприємства від 27.04.2010р. № 177 проводилися нарахування та виплата сум пільгової пенсії ОСОБА_1, відомості щодо яких відповідно до п. 6.4 і 6.5 Інструкції № 21-1 направлялися до відповідного відділу надходження доходів УПФУ в Дарницькому районі м. Києва для формування сум до відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгової пенсії ОСОБА_1 у Розрахунках за Списками № 2 за вересень 2010 року - грудень 2011 року.

При цьому ПАТ «КМП «ТЕКСТЕМП» (правонаступник ВАТ «Київське металофурнітурне підприємство «Текстемп») своїм листом від 09.02.2011р. № 37 (а.с. 63 - 64) повідомило УПФУ в Святошинському районі м. Києва про допущення при видачі довідки № 177 від 27.04.2010р. помилки в обліку часу роботи ОСОБА_1 у шкідливих умовах праці, а саме, за твердженням роботодавця, період роботи ОСОБА_1 після 01.01.1992р. - дати набрання чинності Законом України «Про пенсійне забезпечення» не може бути включений до стажу для визнання її права на пенсію на пільгових умовах.

До вказаного листа Відповідачем була додана довідка № 177 від 27.04.2010р. «виправлена» (а.с. 59), в якій ним було виправлено дані щодо періоду роботи за Списком № 2, а саме, визначено «з 17.07.1980р. по 31.12.1991р.». Підставою для видачі виправленої довідки визначено: накази; особові рахунки про нарахування заробітної плати; картка Т-2, ЄТКС, результати атестації - наказ № 56 від 06.06.2003р. (а.с. 61 - 62) Крім того, в довідці зазначено: «з 01.01.1992р. змінились умови праці, не відпрацьований повний робочий день, була зайнята на інших роботах, що не передбачено Списком № 2 Постанови КМУ № 162 від 11.03.1994р.».

У вказаному листі № 37 від 09.02.2011р. ПАТ «КМП «Текстемп» просило вважати недійсною довідку від 27.04.2010р. № 177, в якій підставою підтвердження стажу вказаний весь період роботи ОСОБА_1, з дати її видачі; прийняти до розгляду та долучити до матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 довідку-виправлену від 27.04.2010р. № 177, яка не була прийнята УПФУ в Святошинському районі м. Києва і в якій підставою підтвердження стажу ОСОБА_1 з 17.07.1980р. по 31.12.1991р. вказаний Список № 2 виробництв, цехів, професій та посад, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та пільгових розмірах, затверджений постановою Ради Міністрів СРС від 22.08.1956р. № 1173; право ОСОБА_1 на пенсію за віком на пільгових умовах визначити, виходячи з періоду її роботи гальваніком з 17.07.1980р. по 31.12.1991р. та з даних, наведених в довідці № 177, в якій підставою підтвердження стажу ОСОБА_1 вказано Список № 2 виробництв, цехів, професій та посад, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та в пільгових розмірах, затверджений постановою Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956р. № 1173.

Листами від 13.10.2011р. № 374 і 02.11.2011р. № 430 (а.с. 65, 68 - 69) ПАТ «КМП «Текстемп» повторно зверталося до УПФУ в Святошинському районі м. Києва з питання прийняття виправленої довідки та зупинення нарахування і сплати ОСОБА_1 пенсії на пільгових умовах та перегляду пенсійної справи з урахуванням виправленої довідки.

У відповідь УПФУ в Святошинському районі м. Києва направило на адресу підприємства лист від 11.11.2011р. № 13364/08 (а.с. 70 - 71), в якому повідомило ПАТ «КМП «Текстемп» про відсутність законних підстав для обчислення стажу роботи ОСОБА_1 включно до 31.12.1991р., а також для призупинення виплати пільгових пенсії на підставі довідки від 27.04.2010р. № 177 («виправленої»).

Не погоджуючись з правовою позицією та правомірністю дій працівників УПФУ в Святошинському районі м. Києва, 23 грудня 2011 року ПАТ «КМП «Текстемп» направило Головному управлінню Пенсійного фонду України в м. Києві письмову скаргу від 23.12.2011р. № 610 (а.с. 72 - 75), в якій, зокрема, просило: визнати протиправними дії районного органу Пенсійного фонду України щодо самостійного встановлення періоду роботи ОСОБА_1 у шкідливих умовах праці та визначення їй права на пенсію за віком на пільгових умовах на підставі анульованої довідки ПАТ «КМП «Текстемп»від 27.04.2010р. № 177; визнати протиправною відмову Управління внести зміни до системи персоніфікованого обліку відомостей щодо періоду роботи ОСОБА_1 та переглянути її пенсійну справу з урахуванням відомостей, зазначених в довідці-виправленій від 24.04.2010р. № 177; зобов'язати Управління внести зміни до системи персоніфікованого обліку та переглянути пенсійну справу ОСОБА_1

Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві листом від 27.01.2012р. № 2430/10 (а.с. 76 - 78) аналогічно повідомило ПАТ «КМП «Текстемп» про відсутність підстав для зарахування стажу роботи ОСОБА_1 період роботи по Списку № 2 з 17.07.1980р. по 31.12.1991р. згідно із наданою підприємством довідкою (від 24.04.2010р. № 177), зареєстрованою в УПФУ в Святошинському районі м. Києва (дата реєстрації 11.03.2011р.), як надана майже через рік після призначення пенсії ОСОБА_1 Крім того, Головне управління звернуло увагу підприємства на необхідність надати нову уточнюючу довідку, підтверджуючу пільговий характер роботи ОСОБА_1 із посиланням на Постанову Кабінету Міністрів України від 26.01.1991р. № 10, оскільки після 21 серпня 1992 року не підтвердилось право за результатами атестації робочих місць за професією гальванік.

10 лютого 2012 року підприємство направило до Пенсійного фонду України письмову скаргу від 10.02.2012р. № 92 (а.с. 79 - 83) на бездіяльність УПФУ в Святошинському районі м. Києва. За результатами розгляду даної скарги підприємства Пенсійний фонд України в своєму листі від 14.03.2012р. № 5895/02-20 (а.с. 107), зазначив про те, що у зв'язку з тим, що листом від 09.02.2011р. № 37 ПАТ «КМП «Текстемп» анулювало уточнюючу довідку від 27.04.2010р. № 177 та надало уточнюючу довідку-виправлену від 24.04.2010р. № 177, яка відповідає вимогам законодавства та підтверджує роботу гр. ОСОБА_1 зі шкідливими умовами праці за Списком № 2 по 31.12.1991р. (ст. 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення»), то необхідно з 01.03.2011 року визначити право гр. ОСОБА_1 на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2, з огляду на те, що підстав для зарахування до пільгового стажу періоду роботи з 01.01.1992р. по 21.08.1992р. - немає.

Аналогічно в іншому своєму листі від 08.08.2012р. № 18459/02-20 (а.с. 225), наданому у відповідь на лист підприємства від 05.07.2012р. № 369, Пенсійний фонд України зазначив, що, з урахуванням результатів зустрічної перевірки, проведеної на підприємстві 11 квітня 2012 року (Акт б/н і б/д про результати перевірки достовірності пільгової довідки, виданої для призначення пенсії громадянці ОСОБА_1, яка працює на ВАТ «КМП «ТЕКСТЕМП», з питань дотримання вимог законодавства щодо роботи зі шкідливими умовами праці за період з 17.07.1980р. по 29.05.1998р.)(а.с. 219 - 223), якою не підтверджено зайнятість ОСОБА_1 повний робочий день на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці з 01.01.1992р. по 21.08.1992р., і те що зазначене підприємство анулювало уточнюючу довідку від 27.04.2010р. № 177 та надало уточнюючу-довідку-виправлену від 09.02.2011р. № 38, яка відповідає вимогам законодавства та підтверджує роботу ОСОБА_1 зі шкідливими та важкими умовами праці за Списком № 2 по 31.12.1991р. (ст. 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення»), необхідно з 01.03.2011 року перевизначити право ОСОБА_1 на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2, призначивши її відповідно до ст. 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Разом з тим, 28 лютого 2012 року ПАТ «КМП «Текстемп» звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва із адміністративним позовом до УПФУ в Святошинському районі м. Києва з наступними вимогами: 1) визнати протиправною бездіяльність УПФУ в Святошинському районі м. Києва, яка полягає у відмові припинити виплату пенсії ОСОБА_1, призначену на підставі недостовірних відомостей; 2) визнати протиправною відмову УПФУ в Святошинському районі м. Києва переглянути право ОСОБА_1 на пенсію за віком на пільгових умовах на підставі довідки ПАТ «КМП «Текстемп» від 09.02.2011р. № 38; 3) зобов'язати УПФУ в Святошинському районі м. Києва переглянути пенсійну справу ОСОБА_1 з урахуванням уточнених відомостей, зазначених в довідці-виправленій від 09.02.2011р. № 38, виходячи з періоду роботи гальваніком ОСОБА_1 з 17.07.1980р. по 31.12.1991р.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 червня 2012 року по справі № 2а-2892/12/2670, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2012 року, в задоволенні адміністративного позову ПАТ «КМП «Текстемп» відмовлено повністю (а.с. 126 - 139). Зокрема, в ході судового розгляду вказаної справи № 2а-2892/12/2670, посилання ПАТ «КМП «Текстемп» на недостовірність відомостей, наведених в його первинній довідці від 27.04.2010р. № 177, були нормативно та документально спростовані, та відповідно дії працівників УПФУ в Святошинському районі м. Києва по призначенню ОСОБА_1 пільгової пенсії відповідно до п. «б»-«з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» на підставі спірної довідки 27.04.2010р. № 177, по нарахуванню та виплаті відповідних сум пільгових пенсій, в т.ч. за спірний період вересень 2010 року - грудень 2011 року, - визнані правомірними.

Згодом, 12 березня 2013 року ПАТ «КМП «Текстемп» повторно звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва із адміністративним позовом до УПФУ в Святошинському районі м. Києва про зобов'язання перевизначити право ОСОБА_1 на пенсію за віком на пільгових умовах з 01.03.2011р. відповідно до ст. 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (а.с. 152 - 155). Однак ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 березня 2013 року за № 826/3242/13-а (а.с. 241), залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2013 року, ПАТ «КМП «Текстемп» було відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за матеріалами вказаної позовної заяви на підставі норм ч. 5 ст. 109 Кодексу адміністративного судочинства України.

Доказів оскарження безпосередньо дій працівників УПФУ в Дарницькому районі м. Києва щодо здійснення нарахування сум по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за вересень 2010 року - грудень 2011 року в розмірі 14 971, 09 грн. та надіслання згадуваних вище Розрахунків за Списком № 2 Відповідачем до суду не надано.

Станом на день розгляду даної справи судом, наявність заборгованості в заявленій сумі підтверджується довідкою Позивача від 01.04.2013р. № 824 та витягом з картки особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 2 ПАТ «КМП «Текстемп» за період з 01.09.2010р. по 01.04.2013р. (а.с. 231 - 240).

При вирішення даного спору суд виходить з наступного.

Згідно з пунктом 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.11.2003р. № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди даним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 р. № 1788-ХІІ - спеціальним законом, який передбачав порядок призначення пенсій на пільгових умовах з 01 січня 1992 року (далі - Закон № 1788-ХІІ).

При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.11.2003р. № 1058-ІV.

Так, відповідно до п. 1 ст. 1 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.1997р. № 400/97-ВР (далі - Закон № 400/97-ВР), який визначає порядок справляння та використання збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, та згідно положень якого платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є, зокрема, суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.

Згідно з абзацом четвертим п. 1 ст. 2 Закону № 400/97-ВР для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б», «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону № 400/97-ВР збір на обов'язкове державне пенсійне страхування платники збору, визначені у частині другій цієї статті, сплачують до Пенсійного фонду України у порядку, визначеному законодавством України.

Відповідно до абзацу третього п. 1 ст. 4 Закону № 400/97-ВР для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону встановлюються ставка збору у розмірі 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.

Частина перша статті 13 Закону № 1788-ХІІ встановлює, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:

а) працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам і на 1 рік 4 місяці - жінкам;

б) працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи чоловікам і за кожні 2 роки такої роботи - жінкам;

в) трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі;

г) жінки, які працюють трактористами-машиністами, машиністами будівельних, шляхових і вантажно-розвантажувальних машин, змонтованих на базі тракторів і екскаваторів, - після досягнення 50 років і при загальному стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 15 років на зазначеній роботі;

д) жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування.

Норми обслуговування для цих цілей встановлюються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України;

е) жінки, зайняті протягом повного сезону на вирощуванні, збиранні та післязбиральній обробці тютюну, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років;

є) робітниці текстильного виробництва, зайняті на верстатах і машинах, - за списком виробництв і професій, затверджуваним у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років;

ж) жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України;

з) водії міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи 25 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 12 років 6 місяців; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи 20 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 10 років.

При цьому Постановою Кабінету Міністрів України за № 937 від 18.07.2007р. затверджений Порядок призначення пенсій за рахунок коштів підприємств та організацій окремим категоріям працівників за результатами атестації робочих місць за умовами праці (далі - Порядок).

Зокрема, відповідно до п. 2 Порядку пільгові пенсії можуть призначатися за рахунок коштів підприємств та організацій (крім тих, що фінансуються або дотуються з бюджету) відповідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» працівникам, що працюють (працювали) на виробництвах, роботах, за професіями і посадах, не передбачених Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, та Списком № 2 виробництв роботи професій, посад і показників із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком па пільгових умовах, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003р. № 36:

1) чоловікам - при стажі роботи не мені як 25 років, з них не менш як 12 років 6 місяців на роботі на тому самому підприємстві, в тій самій організації, яка дає право на призначення пільгової пенсії;

2) жінкам - при стажі роботи не менш як 20 років, з них не менш як 10 років на роботі на тому самому підприємстві, в тій самій організації, яка дає право на призначення пільгової пенсії.

Пунктом 4 Порядку встановлюється, що пільгова пенсія призначається при досягненні віку, передбаченого абзацом першим пп. 2 п. 2 розділу XV Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Рішення про призначення пільгової пенсії приймається управлінням Пенсійного фонду України у районі, місті і районі у місті (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем розташування підприємства, організації на підставі документів, що подаються у порядку встановленому правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Мінпраці та гарантійного листа підприємства або організації про перерахування коштів на рахунок зазначеного управління для покриття витрат пов'язаних з виплатою пенсій (п. 6 Порядку).

Виплата пільгової пенсії здійснюється після надходження у повному обсязі коштів від підприємства, організації до органу, що призначає пенсію, у строки, передбачені Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Перерахування коштів підприємством, організацією здійснюється до дня досягнення особою пенсійного віку, передбаченого ст. 26 зазначеного Закону (п. 7 Порядку).

Кошти на виплату пільгової пенсії та витрати, пов'язані з доставкою пенсій, перераховуються підприємством, організацією у порядку та строки, визначені правлінням Пенсійного фонду України (п. 8 Порядку).

Орган, що призначає пільгову пенсію, здійснює контроль за перерахуванням коштів підприємством, організацією для виплати та доставки пенсій і відображає її надходження окремим рядком у звітності відповідної форми (п. 9 Порядку).

Зокрема, процедура відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, визначена в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. № 21-1, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16.01.2004р. за № 64/8663, (далі - Інструкція № 21-1).

Вказана Інструкція № 21-1 розроблена відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування».

У відповідності до п. 6.1 цієї Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в таких розмірах:

- для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах;

- для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

В силу норм п. 6.4 Інструкції № 21-1 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (п. 6.5 такої Інструкції).

Згідно з абзацом першим пункту 6.8 Інструкції № 21-1 підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин.

Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

За приписами Закону № 1058-ІV суми страхових внесків своєчасно нараховані та (або) не сплачені страхувальниками в передбачені Законом строки, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду України, вважаються простроченою заборгованістю зі сплати страхових внесків (недоїмкою).

Пунктом 6.9 Інструкції встановлено, що не сплачені та/або несвоєчасно сплачені суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, зазначених в абзаці другому пункту 6.1 цієї Інструкції, стягуються з нарахуванням пені та штрафних санкцій відповідно до норм Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

Відповідно до п. 6.10 Інструкції, відшкодування сум і фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцем його реєстрації.

При цьому відповідно до вимоги ч. 15 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафів не застосовується.

З контексту вищенаведених норм матеріального права, та положень норми ч. 1 ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно якої адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами (в даному випадку врегульовано Законом № 1058-ІV), судом вбачається, що при стягненні заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 2, мають враховуватись положення ч. 15 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а тому клопотання Відповідача про залишення позову без розгляду задоволенню не підлягає.

Дана правова позиція з питання доцільності застосування судами наслідків порушення строків звернення до адміністративного суду, передбачених ст.ст. 99, 100 Кодексу адміністративного судочинства України в аналогічних спорах, викладена у постанові Верховного суду України від 31.01.2011р. у справі за позовом ВП «Рембудмонтаж» до УПФУ в м. Рубіжному Луганської обл. про скасування розрахунку та зобов'язання вчинити дії, та в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 04.08.2011р. № К-5183/09.

Так, відповідно до наявних в матеріалах справи Розрахунках фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 2, сума відшкодування по витрат на пільгову пенсію працівника підприємства ОСОБА_1 за період з вересня 2010 року по грудень 2011 року становить 16 329, 78 грн., в т.ч. за вересень 2010 року - 3 121, 80 грн. (з яких 2 376, 93 грн. - сума плати підприємства за період з дати призначення пенсії до дати формування розрахунку (гр. 15), 744, 87 грн. - місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій (гр. 16); за жовтень 2010 року - 744, 87 грн. (гр. 16); за листопад-грудень 2010 року - по 758, 98 грн. (гр. 16); за січень 2011 року - 770, 07 грн. (гр. 16); за лютий - квітень 2011 року - по 786, 19 грн. (гр. 16); травень-грудень 2011 року - по 800, 30 грн., що підлягали сплаті щомісячно до 25-го числа.

Однак, у визначені законодавством строки, Відповідачем фактичні витрати на виплату та доставку пенсій за спірний період Пенсійному фонду України відшкодовані не були.

При цьому судом не приймається до уваги посилання Позивача на недостовірність даних наведених в щомісячних Розрахунках УПФУ в Дарницькому районі м. Києва за Списками № 2, що направлялися підприємству протягом вересня 2010 року - грудня 2011 року, оскільки: по-перше, дії посадових осіб УПФУ в Дарницькому районі м. Києва по надсиланню таких Розрахунків ПАТ «КМП «Текстемп» в судовому порядку не оскаржувалися, що не заперечується представником Відповідача; по-друге, питання щодо правомірності призначення ОСОБА_1 пільгової пенсії на підставі ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та нарахування відповідних сум такої пенсії, на підставі яких в подальшому формувалися Розрахунки за Списком № 2, вже встановлювалося в судовому порядку при розгляді адміністративної справи № 2а-2892/12/2670. Матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 та листи Пенсійного фонду України, на які в своїх запереченнях та поясненнях посилався Відповідач також були предметом дослідження в Окружному адміністративному суді м. Києва та Київському апеляційному адміністративному суді в ході розгляду справи № 2а-2892/12/2670.

В силу приписів норми ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Крім цього, відповідно до положень ч. 2 ст. 255 цього ж Кодексу обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.

Одночасно суд також не зважає на посилання Позивача на ухвалу Вищого адміністративного суду України від 11 лютого 2013 року № К/9991/80884/12 (а.с. 149) про відкриття провадження за касаційною скаргою ПАТ «КМП «Текстемп» на згадувані вище постанову суду першої інстанції від 19 червня 2012 року та ухвалу суду апеляційної інстанції від 12 грудня 2012 року у справі № 2а-2892/12/2670. Оскільки в силу норм ст. 124 Конституції України, ч. 2 ст. 14, ч. 3 і 5 ст. 254, ч. 1 ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 червня 2012 року на момент прийняття рішення у справі № 2а-1307/12/2670 набрала законної сили, і відповідно стали є обов'язковими для сторін у справі № 2а-2892/12/2670.

Станом на день розгляду даної справи відомостей про скасування Вищим адміністративним судом України постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 червня 2012 року та ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2012 року по справі № 2а-2892/12/2670 до суду не надходило.

В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).

Беручи до уваги вищевикладені положення законодавства та встановлені по справі обставини, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. 2, ст. 9, ст. ст. 69 - 71, ст. 94, ст. ст. 158-163, ст. 167, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

1. Адміністративний позов Управління Пенсійного фонду України в Дарницькому районі міста Києва задовольнити повністю.

2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Київське металофурнітурне підприємство «ТЕКСТЕМП» (місцезнаходження: 02660, м. Київ, вул. Колекторна, буд. 30, ідентифікаційний код 05421663) на користь Управління Пенсійного фонду України в Дарницькому районі міста Києва (місцезнаходження: 02091, м. Київ, вул. Вербицького, 9, ідентифікаційний код 26087926) суму заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, в розмірі 14 971 (чотирнадцять тисяч дев'ятсот сімдесят одна) грн. 09 коп.

Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими в ст. ст. 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.

Суддя О.В. Дегтярьова

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.04.2013
Оприлюднено12.06.2013
Номер документу31779069
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1307/12/2670

Ухвала від 01.02.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Дегтярьова О.В.

Ухвала від 09.01.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Усенко В.Г.

Ухвала від 09.01.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Усенко В.Г.

Постанова від 22.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Дегтярьова О.В.

Ухвала від 26.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Дегтярьова О.В.

Ухвала від 09.04.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Дегтярьова О.В.

Ухвала від 29.02.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Дегтярьова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні