cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
03.06.2013р. Справа № 905/536/13-г
Господарський суд Донецької області у складі:
головуючий - суддя Харакоз К.С.
при секретарі судового засідання Костіній Я.О.,
розглянувши матеріали справи за позовом прокурора м.Дзержинська в інтересах держави,
до відповідачів: 1.Кіровської селищної ради м.Дзержинська, м.Дзержинськ, Донецька область; 2.Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОЛ Автогаз", м.Дзержинськ, Донецька область, 3.Відділ державної реєстрації речових прав Реєстраційної служби Дзержинського міського управління юстиції Головного управління юстиції у Донецькій області, м.Донецьк; 4.Управління Держземагенства у м.Дзержинську, Донецька область,
про скасування рішення Кіровської селищної ради про надання в оренду земельної ділянки та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, -
За участю:
прокурор: Осипенко Ю.С. за посвідченням;
представники відповідача 1 Руденко І.Г., Ковалевська Л.І. за довіреністю;
представник відповідача 2 Хоменко С.С. за довіреністю;
представник відповідача 3 не з'явився;
представник відповідача 4 Тараненко Л.В. за посвідченням
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор м.Дзержинська звернувся до господарського суду Донецької області в інтересах держави з позовною заявою до Кіровської селищної ради м. Дзержинська, м. Дзержинськ, Донецька область (далі - Відповідач 1) та Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОЛ АВТОГАЗ", м. Дзержинськ, Донецька область (далі - Відповідач 2) про скасування рішення Кіровської селищної ради про надання в оренду земельної ділянки та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки.
Заявою від 06.03.2013р. (т.1 а/с 79-80) прокурором було змінено предмет позову яким доповнено позовні вимоги, а саме додатково просив суд зобов'язати відділ державної реєстрації речових прав Реєстраційної служби Дзержинського міського управління юстиції Головного управління юстиції у Донецькій області внести відомості до Державного реєстру речових прав на земельну ділянку щодо реєстрації спірного договору оренди земельної ділянки від 26.05.10р. та зобов'язати управління Держземагенства у місті Дзержинську Донецької області внести відповідні зміни у земельно-кадастрову документацію стосовно земельної ділянки кадастровий номер 1411245300:01:000:0463.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на незаконну передачу ТОВ "ТОЛ АВТОГАЗ" у користування земельної ділянки, яка належать територіальній громаді в ocoбi Кіровської селищної ради в порушення визначеної чинним земельним законодавством процедури, а саме передачу в оренду земельної ділянки не на конкурентних засадах (земельних торгах), що суперечить ст.134 Земельного кодексу України, а також на те, що порушення органом місцевого самоврядування вимог земельного законодавства щодо порядку надання земельної ділянки у користування та додержання порядку укладення цивільно-правових угод в сфері земельних правовідносин, що суперечить інтересам держави в сфері земельних правовідносин та спричиняє шкоду інтересам територіальної громади. Також позивач зазначає, що оскільки право на оренду земельну ділянку виникло незаконно, то, відповідно, і його державна реєстрація є незаконною, що зумовлює скасування відповідних записів.
Свою правову позицію позивач обґрунтовує положеннями ст.ст. 2, 12 ГПК України, ст.ст. 124, 134-139 Земельного кодексу України, ст.ст. 203, 215 ЦК України, ст.20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру".
Відповідач - 1 проти вимог прокурора заперечує, посилаючись на те, що земельна ділянка, передана в оренду ТОВ "ТОЛ АВТОГАЗ", передбачена для будівництва комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції, та що у відповідності до абзацу 12 частини 2 ст.134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для будівництва та обслуговування лінійних об'єктів транспортної та енергетичної інфраструктури (доріг, газопроводів, водопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, нафто- та газових терміналів, електростанцій тощо) (в редакції Закону на 16.08.08р.). В запереченнях на позовну заяву без номера та дати та від 22.04.13р. №7 відповідач посилається на ст.ст. 71, 134 Земельного кодексу України, 203, 215 Цивільного кодексу України, та просить суд у задоволенні позовних вимог прокурора м.Дзержинська в інтересах держави про скасування рішення Кіровської селищної ради про надання в оренду земельної ділянки та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки відмовити, а також припинити провадження у справі.
Ухвалою суду від 20.03.13р. було залучено у якості відповідача 3 - відділ державної реєстрації речових прав Реєстраційної служби Дзержинського міського управління юстиції Головного управління юстиції у Донецькій області та у якості відповідача 4 - Управління Держземагенства у місті Дзержинську Донецької області (т.1 а/с 100-102).
Відповідач 3 надав письмові пояснення від 29.03.2013р. (т.2 а/с 6-7) та повідомив суду, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутній запис про державну реєстрацію спірного договору, що технічно унеможливлює її скасування. Просив розглянути справу без участі його представника.
Відповідач - 4 в запереченнях на позовну заяву (т. 2 а/с 50-53) посилається на п.1 ст.67, п.1 ст.71, 134 Земельного кодексу України, ст.31 Закону України «Про транспорт», та просить суд у задоволенні позовних вимог прокурора м.Дзержинська в інтересах держави про скасування рішення Кіровської селищної ради про надання в оренду земельної ділянки та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки відмовити.
В письмових поясненнях позивач зазначає, що позиція відповідача 1 - Кіровської селищної ради, щодо законності передачі в оренду земельної ділянки площею 1,15 га, є необґрунтованою, оскільки земельна ділянка надана в оренду для будівництва комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції, що не підпадає під поняття лінійних об'єктів транспортної інфраструктури. Поняття земель транспортної інфраструктури та земель під розміщення лінійних об'єктів транспортної інфраструктури не є тотожними, оскільки землі під розміщення лінійних об'єктів транспортної інфраструктури є лише однією із складових земель транспортної інфраструктури (т.2 а/с 29).
Розгляд справи неодноразово відкладався.
Ухвалою суду від 20.05.2013р. за клопотанням позивача було подовжено розгляд справи на 15 днів до 04.06.2013р.
Прокурор в судове засідання з'явився, заявлені позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.
Представники відповідача 1 в судове засідання з'явились, через канцелярію суду надали доповнення до заперечень на позовну заяву, в якому просили у задоволенні позовних вимог відмовити.
Представник відповідача 2 в судове засідання з'явився. Проти задоволення позовних вимог заперечував.
Представник відповідача 3 в судове засідання не з'явився, про причини неявки не повідомив.
Представник відповідача 4 в судове засідання з'явився. Проти задоволення позовних вимог заперечував.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, суд -
ВСТАНОВИВ:
25.12.2009 року Кіровською сільською радою м.Дзержинська Донецької області (відповідач 1) було прийнято рішення за №5/39-6 (т.1 а/с 16) про передачу ТОВ "ТОЛ АВТОГАЗ" в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 1,15га., кадастровий номер 1411245300:01:000:0463, розміщеної за адресою: м. Дзержинськ, с. Kipoвe, вул.Маяковського, 90, для будівництва комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компрессіонної станції. Відповідно до вступної частини рішення, воно було прийнято враховуючи наданий проект землеустрою, керуючись положеннями ст.ст. 12, 19, 124, 125 та п.ч.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, п.34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Суду наданий лист Відділу Держземагенства у м.Дзержинську Донецької області від 19.03.13р. №110, адресований ТОВ «ТОЛ АВТОГАЗ», в якому повідомлено, що згідно з даними Державного земельного кадастру, земельна ділянка площею 1,15 га, яка розташована за адресою: Донецька область, смт. Кірове, вул. Маяковського, 90, зареєстрована у Національній кадастровій системі з кадастровим номером 1411245300:01:000:0463 (т.1 а/с 113).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «ТОЛ АВТОГАЗ» для будівництва комплексу технічного обслуговування автомобілів та АГНКС за адресою: Донецька обл., смт.Кірове, вул. Маяковського, 90 розроблений у 2009 році Асоціацією землевпорядних організацій Донецької області, м. Донецьк (т.1 а/с 142-210) на підставі дозволу на розроблення наданого рішенням відповідача 1 №5/32-11 від 26.06.2009р. (т.1. а/с 148). Зазначеним рішенням також було скасовано раніш наданий відповідачеві 2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою для відводу земельної ділянки ТОВ «ТОЛ АВТОГАЗ» для розміщення тягової підстанції.
З зазначеного проекту землеустрою вбачається:
- Відповідач 2 листом від 03.10.09р. звертався до Відповідача 1 з проханням передати в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 1,15 га, розташованої за адресою: смт.Kipoвe, вул.Маяковського, буд. 90 для розміщення комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції. Цільове призначення згідно державного сертифікату: 50.50.0 роздрібнена торгівля паливом (т.1, а/с 93);
- 26.06.09р. Кіровською сільською радою м.Дзержинська Донецької області (відповідач 1) було прийнято рішення за №5/32-11 (т.1, а/с 148) «Про затвердження матеріалів узгодження місця розташування земельної ділянки та видачі дозволу на складання проекту землеустрою з відводу земельної ділянки під будівництво комплексу технічного обслуговування автомобілів і автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції ТОВ "ТОЛ АВТОГАЗ"», яким дозволено ТОВ "ТОЛ АВТОГАЗ" проведення проектно-дослідницької роботи на земельній ділянці (п.2. Рішення) та складання проекту землеустрою з відводу земельної ділянки площею 1,15 га під будівництво комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції по вул. Маяковського, буд. 90, смт.Kipoвe, за рахунок земель транспорту пгт.Kipoвe (п.3 Рішення). Контроль за виконанням Рішення покладено на постійну комісію з питань роботи промислових підприємств та комунального господарства Щербіна І.А. та заступника селищного голови - Писаренко (п.6 Рішення);
- Згідно п.4 Акту вибору та обстеження земельної ділянки передбаченого під будівництво комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції по вул. Маяковського, буд. 90, смт.Kipoвe від 01.04.2009р., комісією проведено обстеження вказаної земельної ділянки та зроблений висновок щодо її придатності під будівництво комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції по вул. Маяковського, буд. 90, смт.Kipoвe (т.1, а/с 201);
- Пунктом 1.3. Рішення Дзержинської міської ради №5/20-30 від 22.07.09р. «Про затвердження містобудівних обґрунтувань» затверджено розміщення комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції по вул. Маяковського, буд. 90, смт.Kipoвe в м.Дзержинську (т.1, а/с 209);
- на спірній земельній ділянці знаходиться будівля тягової підстанції, придбана відповідачем 2 за договором купівлі-продажу двадцятого грудня 2008 р., посвідченого державним нотаріусом Дзержинської державної нотаріальної контори Донецької області Садановим О.В., зареєстрованим в реєстрі за №2-5489 (т.1 а/с 48-50, 184-186);
- Відповідно до витягу Бюро технічної інвентаризації м.Дзержинська №21842601 від 11.02.09р. за відповідачем 2 зареєстрована право власності на нежитлову будівлю тягової підстанції №2 за адресою: Донецька область, м.Дзержинськ, смт. Kipoвe, вул.Маяковського, буд. 90. (т.1, а/с 51);
- Бюро технічної інвентаризації м.Дзержинська 11.02.09р. виданий технічний паспорт на виробничий будинок по вулиці Маяковського, смт. Kipoвe, в якому зазначена площа земельної ділянки під спорудою тягової підстанції №2 та замощенням - 7 200 кв.м., у тому числі під будівлею - 366 кв м (т.1, а/с 52-54, 189-199).
26.05.2010 року на підставі спірного рішення відповідачем 1 був укладений з ТОВ "ТОЛ АВТОГАЗ" (відповідач 2) договір оренди земельної ділянки площею 1,15га. (т.1, а/с 10-14).
Договір зареєстрований у Костянтинівському міському відділі Донецької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру при Держкомземі України 26.05.12р. за №041018100001 (т 1 а/с 10-14).
Згідно п.2 вказаного Договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер 1411245300:01:000:0463, загальною площею 1,15га, у тому числі: по угіддях 34. Забудівля землі - 1,15га, землі комерційного призначення - 1,15га, 42.1. Одноповерхова капітальна забудова - 0,0366га; 42.5 Під проїздами, проходами та площадками - 0,2882га; 42.6 Під зеленими насадженнями - 0,8252га, із земель транспорту смт.Кірове.
04.07.2012р. Кіровською селищною радою видано Свідоцтво про право власності на нерухоме майно - автомобільну газо-накопичувальну компресору станцію, розташовану за адресою: Донецька область, м.Дзержинськ, смт. Kipoвe, вул.Маяковського, буд. 90 (т.1, а/с 115).
Згідно витягу про державну реєстрацію прав Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації м.Дзержинська» №35969337 від 24.10.2012р. за Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОЛ АВТОГАЗ" зареєстровано право власності на тягову підстанцію №2 за адресою: Донецька область, м.Дзержинськ, смт. Kipoвe, вул.Маяковського, буд. 90. (т.1, а/с 65). Підстава виникнення права власності - Свідоцтво про право власності від 24.10.12р.
Додатковою угодою б/д за реєстраційним №141120004000117 сторони внесли зміни до спірного договору змінивши нормативну грошову оцінку земельної ділянки (п.5 договору) та ставку орендної плати (п.9 договору) (т.2, а/с 19.
Відповідачем 3 супровідним листом №138 від 28.03.13р. направлена копія Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі. У вказаній книзі значиться запис 8 про реєстрацію договору оренди №141124534000008 від 20.05.11р. (т.2, а/с 10-15).
На підставі декларації про початок будівельних робіт від 27.09.2011р., зареєстрованої в Інспекції архітектурно-будівельного контролю у Донецькій області 30.09.2011р. № ДЦ 08311049589 відповідачем 2 на спірній земельній ділянці побудовано автомобільну газонаповнювальну компресорну станцію (т.2 а/с 112-116). Декларацією про готовність об'єкту до експлуатації, зареєстрованою 07.05.2012р. Інспекцією архітектурно-будівельного контролю у Донецькій області № ДЦ 14312070537 зазначений об'єкт було прийнято до експлуатації (т.2 а/с 117-121).
Згідно витягу про державну реєстрацію прав Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації м.Дзержинська» №35969157 від 24.10.2012р. за Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОЛ АВТОГАЗ" зареєстровано право власності на автомобільну газо-накопичувальну компресору станцію за адресою: Донецька область, м.Дзержинськ, смт.Kipoвe, вул.Маяковського, буд. 90. (т.1, а/с 68). Підстава виникнення права власності - Свідоцтво про право власності від 24.10.12р.
Відповідач 2 листом №01-02/01 від 01.02.13р. звернувся до Відповідача 1 з вимогою припинити договір оренди земельної ділянки, зареєстрованої за №041018700001 від 26.05.10р., загальною площею 1,1500га, кадастровий номер 1411245300:01:000:0463, розташованої за адресою: вул. Маяковського, 90, смт.Kipoвe, м.Дзержинськ, Донецька область у зв'язку з поділом на 2 окремих об'єкта, з подальшою реєстрацією земельних ділянок відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру та оформлення право установчих документів на земельні ділянки площею: - 0,4371 га, розташованої за адресою вул. Маяковського, 90, смт.Kipoвe, м.Дзержинськ, для обслуговування автомобільної газо-накопичувальної компресорної станції; - 0,6448 га, розташованої за адресою вул. Маяковського, 90, смт.Kipoвe, м.Дзержинськ, для обслуговування нежитлової будівлі тягової підстанції №2 (т.1, а/с 62).
05.03.13р. рішенням відповідача 2 №6/30-9 «про припинення дії договору оренди», яким розірваний договір оренди земельної ділянки з ТОВ "ТОЛ АВТОГАЗ", спірне рішення відповідача 1 було скасовано та прийнято рішення про розірвання спірного договору із підстав зазначених відповідачем 2 у листі №01-02/01 від 01.02.13р. (т.1, а/с 61, 96)
Дослідивши матеріали справи, оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з огляду на наступне:
Конституцією України (стаття 19) визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 13 Конституції України закріплює, що земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах визначених Конституцією.
Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Статтею 12 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування, прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок відноситься до повноважень міської ради.
Стаття 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на землю.
Згідно п.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Частиною 1 ст.116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Документи, що посвідчують право на земельну ділянку, вказані в ст.126 ЗК України, зокрема, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, право постійного користування земельною ділянкою - державним актом на право постійного користування, а право оренди земельної ділянки - договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Частиною 1 ст. 134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної та комунальної власності чи права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), в тому числі з розміщеними на них об'єктами нерухомого майна державної та комунальної форми власності, підлягають продажу відокремленими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Таким чином, законодавством встановлений певний порядок та умови, за дотриманням яких, відповідний орган місцевого самоврядування має право та повноваження розпоряджатися земельним ділянками, які знаходяться на території певного населеного пункту.
Обґрунтовуючи свою незгоду із поданим позовом відповідачі 1 та 3 по справі посилаються на положення ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних принципах (земельних торгах) земельні ділянки державної та комунальної власності чи права на них у випадку розміщення на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), які знаходяться у власності фізичних та юридичних осіб (абз.1 ч.2 ст.134 ЗК України), а у зв'язку із будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства (крім об'єктів дорожнього сервісу) (абз.12 ч.2 ст.134 ЗК України у чинній на дату розгляду справи редакції).
З зазначеним доводами відповідачів суд не погоджується оскільки:
Відповідно до п. 1 спірного рішення, п. 15 спірного договору, матеріалів проекту землеустрою, земельна ділянка була надана відповідачу 2 для будівництва комплексу технічного обслуговування автомобілів та автомобільної газо-накопичувальної компрессіонної станції, право власності на яке виникло у відповідача 2 лише у 2012 році після закінчення будівництва (07.05.2012р.) та його державної реєстрації (т.1 а/с 10-14).
Суд не приймає до уваги посилання відповідачів, що станом на момент виділення земельної ділянки на неї знаходився інший об'єкт нерухомості - будівля тягової підстанції №2 з замощенням, оскільки для обслуговування зазначеного об'єкту земельна ділянка не надавалася, а надана земельна ділянка є більшої ніж (1,5 га = 15 000 м кв) та, що зайнята будівлею тягової підстанції №2 з замощенням (0,72 га - 7 200 м кв).
Посилання відповідачів на положення абз.12 ч.2 ст.134 ЗК України у чинній на дату розгляду справи редакції не можуть бути застосовані судом, оскільки по-перше: спірні правовідносин мали місце у 2009 році, коли діяла інша редакція зазначеної статті, яка не передбачала таких умов - «будівництва та обслуговування лінійних об'єктів транспортної та енергетичної інфраструктури (доріг, газопроводів, водопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, нафто- та газових терміналів, електростанцій тощо)»; по-друге: збудований відповідачем 2 об'єкт має ознаки об'єкту дорожнього сервісу, що наведені у ч.8 ст.1 Закону України «Про автомобільні дороги» від 08.09.2005р. № 2862-ІV в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин.
Таким чином судом встановлено, що відповідачем 1 було передано земельну ділянку в оренду відповідача 2 без дотримання зазначеного порядку, тобто без проведення земельних торгів, що в свою чергу є порушенням вимог ст.134 ЗК України.
Згідно до положень ч.1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Ч.1 статті 203 ЦК України визначено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
З огляду на наведене, позовні вимоги щодо визнання недійсним договору оренди землі підлягають задоволенню.
Відповідно до розділу 1 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності.
Виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.
За змістом статей 13, 14 Конституції України, статті 11 ЦК України, статей 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).
Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.
Подана прокурором позовна заява ґрунтується на фактах порушення права держави на земельну ділянку, як її власника, та, відповідно, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правилами ГПК.
Відповідно до статті 20 ГК України, статей 16, 393 ЦК України визнання судом незаконним і скасування акта органів державної влади, влади Автономної Республіки Крим або місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, належить до способів захисту права власності. Предметом спору є захист права власності держави, як суб'єкта цивільних правовідносин, а не публічно-правових інтересів держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади тощо.
З огляду на наведене, враховуючи зазначені вище порушення відповідачем 1 порушення вимог ст.19 Конституції України, ст.134 ЗК України при передачі в оренду відповідачеві 2 земельної ділянки спірне рішення підлягає скасуванню, як таке, що порушує права держави, як учасника цивільних правовідносин.
Суд не вбачає підстав для задоволення клопотання відповідача 1 про припинення провадження по справі у зв'язку із прийняттям ним 05.03.13р. рішення №6/30-9 «про припинення дії договору оренди» (т.1, а/с 61, 96), яким вирішено розірвати спірний договір оренди та скасовано спірне рішення, оскільки:
За ознаками спірне рішення є ненормативним актом індивідуальної дії, та, згідно із правовими висновками викладеними Конституційним судом України в Рішенні від 16.04.2009р. № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування), є актом одноразового застосування, що вичерпав свою дію фактом їхнього виконання, тому воно не можуть бути скасовано чи змінено органом місцевого самоврядування після його виконання.
За змістом відповідача 1 №6/30-9 05.03.2013р. вбачається, що воно прийнято за зверненням відповідача 2, та метою якого було розірвання спірного договору оренди з інших підстав ніж не відповідність його вимогам закону (т.1, а/с 62).
Позовні вимоги прокурора щодо зобов'язання відповідача 3 внести відомості до Державного реєстру речових прав на земельну ділянку щодо реєстрації спірного договору оренди земельної ділянки від 26.05.10р. зобов'язання відповідача 4 внести відповідні зміни у земельно-кадастрову документацію стосовно земельної ділянки кадастровий номер 1411245300:01:000:0463 суд вважає їх таким, що не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та правочинів щодо нерухомості регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".
Згідно із статями 3, 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Державна реєстрація прав проводиться за місцем розташування об'єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє відповідний орган державної реєстрації прав.
Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно.
Відповідно до ч.1 ст. Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна. У статті 19 цього Закону, визначено перелік документів необхідних для державної реєстрації прав на нерухоме майно.
Цим Законом встановлено повноваження органу державної реєстрації прав провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовити у їх реєстрації.
Делеговані державою повноваження орган державної реєстрації реалізує за наявності сукупності певних юридичних фактів, на підставі яких приймається рішення про проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно або відмову у державній реєстрації.
Порядок внесення відомостей до державного реєстру речових прав на нерухоме майно передбачено Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 р. № 703 (далі по тексту "Порядок").
Згідно до п.1 Порядок визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Відповідно до п. 4 зазначеного порядку Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно, що є похідними від права власності, проводиться після державної реєстрації права власності на таке майно.
П. 5. Порядку встановлено, що документи, що подаються для проведення державної реєстрації прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, повинні відповідати вимогам, що встановлені законом, цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно ст.1 Закону України «Про державний земельний кадастр» державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, а державною реєстрацією земельної ділянки є внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до ч.1 ст. 79 1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Порядок ведення земельного кадастру Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051, п.4 якого передбачено, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держземагентство та його територіальні органи. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов'язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється. Під втручанням у діяльність Державного кадастрового реєстратора розуміється прямо не передбачена законодавством дія будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань, яка стосується здійснення Державним кадастровим реєстратором повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком. (п.5).
Відповідно до п.15 Порядку документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, подається Державному кадастровому реєстраторові, що здійснює внесення таких відомостей у паперовій формі та у формі електронного документа.
Таким чином, виходячи з предмету та підстав позову, за відсутності в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів, скасування яких вимагає прокурор, позовні вимоги щодо зобов'язання відповідача 3 внести відомості до Державного реєстру речових прав на земельну ділянку щодо реєстрації спірного договору оренди земельної ділянки від 26.05.10р. зобов'язання відповідача 4 внести відповідні зміни у земельно-кадастрову документацію є передчасними та такими, що задоволенню не підлягають.
Судом прийнято до розгляду позовну заяву із чотирма заявленими вимогами немайнового характеру. Означене об'єднання зумовлює необхідність у відповідності до ч. 3 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» сплачувати судовий збір за ставками, встановленими для позовних заяв немайнового характеру, які згідно ч. 2 ст. 4 вказаного Закону складають для господарських судів - за подачу позовної заяви немайнового характеру сплачується 1 розмір мінімальної заробітної плати (1 147,00 гривень).
Згідно до положень п. 4.6. Постанови пленуму Вищого господарського суду України №7 від 21.02.2013 року "Про деякі питання практики застосування розділу VІ Господарського процесуального кодексу України" приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору та коли позивачем у справі є сам прокурор
Таким чином, враховуючи викладене, підстави виникнення та результати розгляду спору, суд вважає за необхідне покласти судові витрати на відповідача 1 та відповідача 2 рівних частках, а саме:
- стягнути з відповідача 1 на користь держави судовий збір в сумі 1 147,00 грн.;
- стягнути з відповідача 2 на користь держави судовий збір в сумі 1 147,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. ст.ст. 2, 12 ГПК України, ст.ст. 71, 124, 134-139 Земельного кодексу України, ст.ст. 203, 215 ЦК України, ст.20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст. 1, 2, 22, 33-36, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги прокурора м.Дзержинська в інтересах держави до відповідачів: 1.Кіровської селищної ради м.Дзержинська, м.Дзержинськ, Донецька область; 2.Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОЛ Автогаз", м.Дзержинськ, Донецька область, 3.Відділ державної реєстрації речових прав Реєстраційної служби Дзержинського міського управління юстиції Головного управління юстиції у Донецькій області, м.Донецьк; 4.Управління Держземагенства у м.Дзержинську, Донецька область про скасування рішення Кіровської селищної ради про надання в оренду земельної ділянки та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки - задовольнити частково.
Скасувати рішення Кіровської селищної ради від 25.12.2009 року №5/39-6.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 1,15га, розміщеної за адресою: м.Дзержинськ, с.Кірове, вул.Маяковського 90, що був укладений 26.05.2010р. Кіровською селищною радою з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОЛ АВТОГАЗ".
Стягнути з Кіровської селищної ради (85200, Донецька обл., м.Дзержинськ, смт.Кірове, вул.Пархоменко, 1а, код ЄДРПОУ 04342559) на користь держави судовий збір у розмірі 1147 (одна тисяча сто сорок сім) гривень.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОЛ Автогаз" (85200, Донецька обл, м.Дзержинськ, вул.Маяковського, 29, код ЄДРПОУ 36260576) на користь держави судовий збір у розмірі 1147 (одна тисяча сто сорок сім) гривень.
В іншій частині позовних вимог прокурора м.Дзержинська відмовити.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано до Донецького апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 10.06.2013 року.
Суддя К.С. Харакоз
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2013 |
Оприлюднено | 14.06.2013 |
Номер документу | 31813002 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні