ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" червня 2013 р. Справа № 5010/539/2012-Пз-15/32
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого-судді Костів Т.С.
суддів Малех І.Б.
Марко Р.І.
при секретарі Половко М.Б.
розглянувши апеляційну скаргу Заступника прокурора Івано-Франківської області, м.Івано-Франківськ № 05/13-420 від 18.04.2013 року
на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 09.04.2013 р.
у справі № 5010/539/2012-Пз-15/32
за позовом: Заступника прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Полоничівської сільської ради Кам'янка-Буського району Львівської області,
до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю ,,Івано-Франківськцемент-етерніт'' , с.Ямниця, Тисьменицький район, Івано-Франківська область,
про: стягнення коштів в сумі 1 758 324 грн.
За участю представників сторін:
від прокуратури : Куцик В.Б.-прокурор;
від позивача: Павловська К.С.- представник на підставі довіреності № 312 від 06.06.2013 року;
від відповідача: Кудиба З.І.- представник на підставі довіреності № 46 від 02.08.12 року.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 09.04.2013 р. у справі № 5010/539/2012-Пз-15/32 в позові Заступника прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Полоничівської сільської ради Кам'янка-Буського району Львівської області до товариства з обмеженою відповідальністю ,,Івано-Франківськцемент-етерніт'' про стягнення коштів в сумі 1 758 324 грн. відмовлено повністю.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 09.04.2013 р. у справі № 5010/539/2012-Пз-15/32 , - Заступник прокурора Івано-Франківської області - подав апеляційну скаргу , з неповноти з'ясування місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи, та порушення норм матеріального та процесуального права. Скаржник мотивує апеляційну скаргу невиконанням судом вказівок, зазначених у постанові Вищого господарського суду України від 22.01.2013 р., де вказана необхідність врахувати укладений між відповідачем та Кам'янка-Бузькою державною адміністрацією Львівської області договір оренди земельної ділянки від 04.11.2011 р. для промислової розробки на 17 років та надати належну правову оцінку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для промислової розробки торфового родовища відповідачу на території Полоничнівської сільської ради Кам'янка- Бузького району Львівської області. Головне управління Держкомзему у Львівській області провело нарахування втрат сільськогосподарського виробництва на підставі листа ТзОВ «Івано-Франківськцемент-Ентерніт» від 24.02.2011 № 830, розпорядження Львівської обласної державної адміністрації від 01.06.2011 № 494/0/5-11 «Про передачу в оренду земельної ділянки» відповідачем не оскаржувалось, зміни в проект відведення земельної ділянки не вносились, а тому у відповідача не має правових підстав для застосування норм ст. 208 ЗК України. Проект рекультивації не є складовою частиною проекту відведення земельної ділянки і розроблений відповідачем вже після його затвердження та не затверджений власником земельної ділянки. Ст. 208 ЗК України наводить перелік випадків звільнення від відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, до якого входить видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання. Така можливість не доведена.
На підставі наведеного скаржник просить рішення господарського суду Львівської області скасувати та задоволити позовні вимоги в повному обсязі.
Автоматизованою системою документообігу суду справу № 5010/539/2012-Пз-15/32 розподілено для розгляду головуючому - судді Костів Т.С..
Розпорядженням в.о. голови Львівського апеляційного господарського суду від 22.05.2013 року у склад колегії для розгляду вищезазначеної справи введено суддів- Малех І.Б. та Желіка М.Б.
Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 23.05.13 р. подані скаржником матеріали визнано достатніми для прийняття їх до провадження в апеляційній інстанції, розгляд справи призначено на 11.06.13 р.
30.05.2013 року ухвалою суду виправлено технічну описку допущену при виготовленні ухвали від 23.05.2013 року, а саме внесено зміни в дату призначення до розгляду справи № 5010/539/2012-Пз-15/32 , замість 11 червня 2013 року слід читати 07 червня 2013 року.
Згідно розпорядження в.о. голови Львівського апеляційного господарського суду від 06.06.2013 року, у зв'язку із перебуванням судді Желіка М.Б. на лікарняному, у склад колегії для розгляду справи № 5010/539/2012-Пз-15/32 замість судді Желіка М.Б. введено суддю Марка Р.І.
Представникам роз'яснено їх права згідно ст.22 ГПК України.
Прокурор в судовому засіданні 07.06.2013 року апеляційну скаргу підтримав в повному обсязі, з мотивів викладених у ній.
Представник позивача в судове засідання з'явився, апеляційну скаргу підтримав з аналогічних мотивів, надав усні пояснення по суті спору.
В судовому засіданні представник відповідача проти апеляційної скарги заперечив, з підстав викладених у письмовому відзиві на неї. Рішення господарського суду Івано-Франківської області від 09.04.2013 року вважає законним та обґрунтованим, просить залишити його змін , апеляційну скаргу без задоволення.
Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне:
з матеріалів справи вбачається, що рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 20.07.12 у справі № 5010/539/2012Пз-15/32 позов задоволено. Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 18.09.12 рішення залишено без змін. Постановою Вищого господарського суду України від 22.01.13 рішення господарського суду Івано-Франківської області від 18.09.12 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 18.09.12 скасовано, а справу направлено на новий розгляд. Постанова мотивована тим, що судами, неповно досліджено докази, а саме проект рекультивації земель, відведених під розробку торфових родовищ.
Посилання скаржника на невиконання судом першої інстанції обов'язкових вказівок постанови Вищого господарського суду України не знаходить підтвердження у матеріалах справи в світлі заходів, вжитих судом на їх виконання.
Як правильно встановлено судом першої інстанції, розпорядженням голови Львівської обласної ради від 22.11.10 № 1362/0/5-10 ТзОВ "Івано-Франківськцемент-етерніт" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для промислової розробки торфового родовища площею 182,70 га із земель Полоничівської сільської ради Кам'янка-Бузького району. За розрахунком Головного управління Держкомзему у Львівській області від 04.04.11 розмір втрат сільськогосподарського виробництва, що підлягають сплаті відповідачем становить 1758324 грн.
Департаментом державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Державного комітету України із земельних ресурсів надано роз'яснення № 26-7/828 від 12.03.12, за яким кошти по сплаті втрат сільськогосподарського виробництва включаються до форми звітності виключно після спливу двохмісячного терміну, передбаченого для фізичних і юридичних осіб для їх відшкодування, з дня затвердження у встановленому порядку проекту відведення земельної ділянки.
Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації № 494/0/5-11 від 01.06.11 "Про передачу в оренду земельної ділянки" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ "Івано-Франківськцемент-етерніт" для промислової розробки торфового родовища площею 182,7 га із земель запасу на території Полоничівської сільської ради Кам'янка-Бузького району, з них 5,2 га сінокосів, 135,5 га пасовищ, 42,0 інших порушених земель; переведено земельні ділянки загальною площею 140,7 га із категорії земель сільськогосподарського призначення в категорію земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення; надано ТзОВ "Івано-Франківськцемент-етерніт" земельну ділянку для промислової розробки торфового родовища площею 182,7 га із категорій земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення в оренду терміном на 17 років на території Полоничіської сільської ради Кам'янка-Бузького району; зобов'язано ТзОВ "Івано-Франківськцемент-етерніт" отримати у встановленому законом порядку дозвіл на знаття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки та після закінчення робіт на земельній ділянці здійснити рекультивацію відпрацьованих площ; доручено Кам'янка-Бузькій районній державній адміністрації укласти договір оренди земельної ділянки і зареєструвати у встановленому порядку. Складовою частиною проекту землеустрою є висновок Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за № 04-02-6820 від 10.12.10, відповідно до п. 10 якого використання родючого шару грунту має з здійснюватись в наступному порядку: знятий родючий шар грунту заскладувати і використати в подальшому для біологічної рекультивації відпрацьованої площі. Розділом проекту "Охорона навколишнього середовища" передбачено, що в процесі добування торфу проходить порушення поверхні полів видобування, тому після полів добування з подальшим використанням їх для вирощування багаторічних трав.
На виконання розпорядження № 494/0/5-11 01.06.11 в частині проведення рекультиваці земельної ділянки ТзОВ "Івано-Франківськцемент-етерніт" виготовило Робочий проект рекультивації порушених земель РП "Видобуток фрезерного торфу на родовищі "Полоничка" Кам'янка-Бузького району Львівської області". Підставою для розробки проекту рекультивації були Технічні умови на відновлення (рекультивацію) порушених земель на території Полоничівської сільської ради Кам'янка-Бузького району Львівської області від 22.07.11. Відповідно до Робочого проекту на всіх площах перед виконанням робіт знімається рослинний шар і складується для використання його при рекультивації. Рекультивація земель виконується в два етапи: гірничо-технічна рекультивація (зняття родючого шару грунту з площ розробки торфу і відвалу, складування його в тимчасовий відвал; ви положення відкосів; нанесення родючого шару потужністю не менше як 20 см); біологічна рекультивація - посів трав.
Між Кам'янка-Бузькою районною державною адміністрацією Львівської області та ТзОВ "Івано-Франківськцемент-етерніт" 04.04.11 р. укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано в Управлінні Держкомзему у Кам'янка-Бузького району про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.12.11 за № 462218484000631.
04.11.11 р. Кам'янка-Бузька районна державна адміністрація Львівської області передала за актом приймання-передачі ТзОВ "Івано-Франківськцемент-етерніт" земельну ділянку призначену для промислової розробки, що розташована на території Полоничівської сільської ради Кам'янка-Бузького району Львівської області площею 182,7 га, кадастровий номер 462184800:05:000:0234.
Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва регулюється постановою Кабінету Міністрів України № 1279 від 17.11.97 ,,Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню''.
У відповідності до ч. 1 ст. 208 ЗК України, від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок для будівництва шкіл, дошкільних закладів, державних об'єктів охорони здоров'я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, державних об'єктів дорожнього будівництва, культових споруд релігійних організацій, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, для розміщення внутрігосподарських об'єктів сільськогосподарських, рибогосподарських і лісогосподарських підприємств, організацій та установ, для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання, під об'єкти і території природно-заповідного фонду, під будівництво і обслуговування об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, для залісення деградованих та малопродуктивних земель на підставі документації із землеустрою, а також всеукраїнські громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації, що фінансуються з Державного бюджету України, у разі використання земельних ділянок для будівництва реабілітаційних установ для інвалідів і дітей-інвалідів, об'єктів фізкультури, спорту та соціального забезпечення для інвалідів і дітей-інвалідів.
З урахуванням наведеного, суд першої інстанції підставно досліджував можливість повернення земельної ділянки після її використання у стані, придатному для їх попереднього використання. Посилання скаржника на те, що Головне управління Держкомзему у Львівській області провело нарахування втрат сільськогосподарського виробництва на підставі листа самого ТзОВ «Івано-Франківськцемент-Ентерніт» від 24.02.2011 № 830, що розпорядження Львівської облдержадміністрації відповідачем не оскаржувалось не стосується суті спору, оскільки не впливає на можливість повернення земельної ділянки у попередньому стані та, відповідно, на наявність підстав для застосування норми ч. 1 ст. 208 ЗК України. При цьому, ця норма не обмежує право суб'єкта на звільнення від відшкодування зазначених втрат часовими рамками чи наявність відповідного проекту рекультивації земель до дати проведення розрахунку розміру втрат. Твердження скаржника про обов'язковість включення проекту рекультивації до проекту землеустрою на момент виділення земельної ділянки не відповідає чинному законодавству. Розробка проекту рекультивації здійснюється в складі проекту гірничодобувного об'єкту після затвердження проекту відведення та виділення земельної ділянки.
Згідно із п. 6 Загальних положень про рекультивацію земель, порушених при розробці родовищ корисних копалин і торфу, проведенні геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, затверджених Державним комітетом Ради Міністрів СРСР по науці і техніці, Державним комітетом Ради Міністрів СРСР в справах будівництва, Міністерством сільського господарства СРСР, Державним комітетом лісового господарства Ради Міністрів СРСР 16.05.77 Державним комітетом Ради Міністрів СРСР, приведення земельних ділянок в придатний стан здійснюється в ході робіт, а у випадку неможливості - не пізніше місячного строку після завершення робіт, виключаючи період промерзання ґрунту.
Факт звільнення відповідача від відшкодування витрат сільськогосподарського виробництва підтверджується листом Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель № 6-6-178/1919 від 21.01.09. Крім того, цим же листом надано роз'яснення вимоги "повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання" - збереження родючості поверхневого шару грунту земельної ділянки шляхом його зняття, складування і зберігання та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація).
У відповідності до Закону України ,,Про охорону навколишнього природного середовища'' та Закону України ,,Про екологічну експертизу'' робочий проект рекультивації порушених земель РП "Видобуток фрезерного торфу на родовищі "Полоничка" Кам'янка-Бузького району Львівської області" пройшов державну екологічну експертизу, яка здійснена Державним підприємством "Західний експертно-технічний центр Держгірпромнагляд України". Результати державної екологічної експертизи оформлені Експертним висновком (повторним) № 11.В.46.74ю0 6016/7285 про відповідність технічної документації нормативним актам з питань охорони праці, охорони надр Робочого проекту рекультивації порушених земель до РП "Видобуток фрезерного торфу на родовищі "Полоничка" Кам'янка-Бузького району Львівської області", затверджений начальником ДЦ "ЗЕТЦ" 10.11.11. Посилання скаржника щодо неналежного суб'єкта проведення експертизи не заслуговують на увагу в світлі того, що жодних доказів невідповідності змісту вказаного висновку вимогам закону чи фактичним обставинам справи надано не було.
Оскільки підстави для звільнення відповідача від сплати коштів на відшкодування витрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва не були спростовані належними доказами, а їх наявність підтверджена матеріалами справи, суд першої інстанції підставно відмовив у позові.
Враховуючи наведене, висновки суду першої інстанції відповідають закону та матеріалам справи.
У відповідності до ч. 1 ст. 101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обгрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Відповідач додаткових доказів не подав і суду апеляційної інстанції, не обґрунтовував неможливості подання таких доказів суду першої інстанції.
Відповідно до ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Однак, у встановленому законом порядку підстави, передбачені у ст. 104 ГПК України для скасування або зміни судового рішення не були доведені суду належними доказами.
Розглянувши апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, наявні в них докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, рішення господарського суду Івано-Франківської області від 09.04.2013 р. у справі № 5010/539/2012-Пз-15/32 слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 1, 21, 33, 43, 49, 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1.Апеляційну скаргу Заступника прокурора Івано-Франківської області - залишити без задоволення, а рішення господарського суду Івано-Франківської області від 09.04.2013 р. у справі № 5010/539/2012-Пз-15/32- без змін.
2.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку.
3 .Матеріали справи скерувати до господарського суду Івано-Франківської області.
Повний текст постанови суду оформлено і підписано відповідно до вимог статті 105 ГПК України 12.06.2013 року.
Головуючий-суддя Костів Т.С.
Суддя Малех І.Б.
Суддя Марко Р.І.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2013 |
Оприлюднено | 14.06.2013 |
Номер документу | 31823842 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Костів Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні