Ухвала
від 14.06.2013 по справі 812/2342/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Кисельова Є.О.

Суддя-доповідач - Шальєва В. А.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2013 року справа №812/2342/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецькій апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого - судді Шальєвої В.А.

суддів Компанієць І.Д., Бишова М.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Донецького апеляційного адміністративного суду за адресою: м. Донецьк, б. Шевченка, 26, апеляційні скарги Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Луганської області Державної податкової служби, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17.04.2013 р. в справі № 812/2342/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «ЛАТЄСТ» до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Луганської області Державної податкової служби, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області про визнання бездіяльності протиправною, стягнення суми бюджетної заборгованості,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «ЛАТЄСТ» (далі - ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ») звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Луганської області Державної податкової служби (далі - ДПІ у м. Сєвєродонецьку), Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області (далі - ГУ ДКС) про визнання бездіяльності протиправною, стягнення суми бюджетної заборгованості, просило визнати протиправною бездіяльність ДПІ у м. Сєвєродонецьку щодо ненадання ГУ ДКС висновку про повернення позивачу надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток за 2012 рік в сумі 182678 грн., стягнути з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачену суму грошових зобов'язань з податку на прибуток за 2012 рік в розмірі 182678 грн. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 27.09.2012 р. позивачем добровільно платіжним дорученням № 182 перераховано до Державного бюджету авансовий платіж з податку на прибуток в розмірі 183142 грн. 31.01.2013 р. ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» органу державної податкової служби подана податкова декларація з податку на прибуток за 2012 рік, в якій до сплати визначена сума податку - 0,00 грн. за результатами четвертого кварталу 2012 р. Станом на 22.02.2013 р. в особовому рахунку позивача обліковується переплата з податку на прибуток в сумі 182678 грн. Починаючи з вересня 2012 р. позивач фактично припинив господарську діяльність, має намір ліквідувати підприємство, у зв'язку з чим звертався до відповідачів з питання повернення надмірно сплачених сум до бюджету, проте, відповідачами не вчинені дії, спрямовані на повернення суми податку.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 17.04.2013 р. позов задоволено, визнана протиправною бездіяльність ДПІ у м. Сєвєродонецьку щодо ненадання ГУ ДКС висновку про повернення ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток за 2012 р. в розмірі 182678 грн., стягнута з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачена сума грошових зобов'язань з податку на прибуток за 2012 р. в розмірі 182678 грн.

Відповідачами ДПІ у м. Сєвєродонецьку та ГУ ДКС у Луганській області подані апеляційні скарги, в яких апелянти просять скасувати постанову суду першої інстанції, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга ДПІ у м. Сєвєродонецьку мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Апелянт зазначає про неврахування судом визначеної відомчими організаційно-розпорядчими документами органів державної податкової служби процедури повернення надмірно сплачених сум податкових зобов'язань. Так, наказами ДПС у Луганській області № 9 від 17.01.2013 р. та № 43 від 13.02.2013 р. заборонено повернення надмірно сплачених сум податкових зобов'язань за податками без попереднього повідомлення управління прогнозування, аналізу та звітності ДПС у Луганській області. На виконання даних наказів ДПІ у м. Сєвєродонецьку звернулась до ДПС у Луганській області з листом від 24.01.2013 р. № 1163/20-00/22 з проханням розглянути питання повернення переплати з податку на прибуток в сумі 182678 грн. на поточний рахунок позивача, на якій відповіді не надходило. Про перебіг подій відповідач інформував позивача листом від 22.02.2013 р.

Апеляційна скарга ГУ ДКС мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які полягають у тому, що судом не прийнято до уваги, що органи ДКС повертають надмірно сплачені податки до бюджету виключно на підставі відповідних висновків податкових органів. У зв'язку з неотриманням висновку органу державної податкової служби про відшкодування податку, у відповідача відсутні підстави для повернення суми податку.

Особи, які беруть участь у справі, до судового засідання не з'явились, про дату, час і місце апеляційного розгляду повідомлені належним чином, у зв'язку з чим у відповідності до вимог ст. 197 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» є юридичною особою, зареєстроване виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради Луганської області 10.02.2011 р., перебуває на податковому обліку в ДПІ у м. Сєвєродонецьку.

28.09.2012 р. ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» платіжним дорученням № 182 добровільно перераховано до Державного бюджету України авансом сума податку на прибуток в розмірі 183142 грн.

31.01.2013 р. ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» ДПІ у м. Сєвєродонецьку подана податкова декларація з податку на прибуток за 2012 рік, в якій до сплати визначена сума податку - 0,00 грн. за результатами четвертого кварталу 2012 р. Станом на 22.02.2013 р. в особовому рахунку позивача обліковується переплата з податку на прибуток в сумі 182678 грн.

Починаючи з вересня 2012 р. позивачем фактично припинена господарська діяльність.

15.01.2013 р. ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» звернулось до управління Державної казначейської служби у м. Сєвєродонецьку та до ДПІ у м. Сєвєродонецьку із заявами про повернення надміру сплачених сум грошового зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 182678 грн.

Листом від 17.01.2013 р. УДК у м. Сєвєродонецьку позивача повідомлено про неможливість повернення переплати у зв'язку із відсутністю повноважень без відповідного погодження з ДПС України та необхідністю надання пакету документів, визначених п. 7 Порядку виконання рішень пр. стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 845 від 03.08.2012 р.

Листом від 22.02.2013 р. ДПІ у м. Сєвєродонецьку роз'яснило позивачу, що органом державної податкової служби не заперечується наявність переплати у ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» з податку на прибуток в розмірі 182648 грн., що виникла внаслідок оплати авансового внеску з податку на прибуток, проте, зазначило про неможливість повернення переплати у зв'язку із відсутністю повноважень на повернення суми переплати без погодження з ДПС України. В даному листі також податковий орган просив розглянути питання відстрочення перерахування переплати на другий квартал поточного року у зв'язку з напруженістю завдань зі збору платежів до бюджету.

Довідкою № 1047/15/37377556 від 20.09.2012 р., складеною ДПІ у м. Сєвєродонецьку за результатами документальної позапланової виїзної перевірки правомірності нарахування ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку за липень 2012 р., не встановлено порушень при відображенні позивачем у декларації за липень 2012 р. суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість в розмірі 183142 грн.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з підтвердження права позивача на повернення з бюджету надміру сплаченого податку на прибуток, відсутності у підприємства податкового боргу та протиправної бездіяльності органу державної податкової служби щодо ненадання органу ДКС висновку про повернення позивачу надмірно сплачених грошових зобов'язань.

Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції обґрунтованим, виходячи з наступного.

Як зазначено вище, 28.09.2012 р. ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» платіжним дорученням № 182 добровільно перераховано до Державного бюджету України авансом сума податку на прибуток в розмірі 183142 грн. 31.01.2013 р. ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» ДПІ у м. Сєвєродонецьку подана податкова декларація з податку на прибуток за 2012 рік, в якій до сплати визначена сума податку - 0,00 грн. за результатами четвертого кварталу 2012 р.

В матеріалах справи наявні первинні документи, які підтверджують здійснення позивачем господарської діяльності та надмірну сплату грошових зобов'язань з податку на прибуток у 2012 р. в розмірі 182678 грн.

Відтак, станом на 22.02.2013 р. в особовому рахунку позивача обліковується переплата з податку на прибуток в сумі 182678 грн., яка підлягає поверненню позивачу з бюджету як сума надміру сплаченого податку.

Відповідно до пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 4 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань визначені статтею 43 Податкового кодексу України, відповідно до якої помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Пунктами 5 та 6 Порядку взаємодії органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого спільним наказом Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України від 21.12.2010 р. N 974/1597/499, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за N 1386/18681, встановлено, що повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених податковим законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Заява подається платником податку до органу державної податкової служби за місцем перебування на податковому обліку в довільній формі.

Обов'язковим реквізитом заяви є визначення платником податку напрямів перерахування коштів, що повертаються як помилково та/або надміру сплачені: на поточний рахунок платника податку в банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи державної податкової служби, незалежно від виду бюджету; готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Згідно з п. 7 цього Порядку орган державної податкової служби на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Згідно із зазначеними реєстрами орган державної податкової служби України, відповідний місцевий фінансовий орган та орган Державного казначейства України проводять приймання-передавання висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань.

За платежами, належними державному бюджету, орган державної податкової служби в строк не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує та передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету, для виконання відповідному територіальному органу Державного казначейства України.

За платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, орган державної податкової служби в строк не пізніше ніж за сім робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує та передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, для погодження відповідному місцевому фінансовому органу.

Місцевий фінансовий орган у строк не пізніше ніж протягом двох робочих днів здійснює погодження отриманих висновків шляхом завірення підписом керівника місцевого фінансового органу, засвідченим печаткою, та повертає їх згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу державної податкової служби.

Орган державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом, передає його згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, територіальному органу Державного казначейства України.

Оскільки сума в розмірі 182678 грн. як грошове зобов'язання з податку на прибуток зарахована до державного бюджету понад нараховану позивачем суму грошових зобов'язань відповідно до податкової декларації з податку на прибуток за 2012 р., така сума є надміру сплаченим грошовим зобов'язанням, яка у відповідності до ст. 43 Податкового кодексу України підлягає поверненню позивачу з бюджету.

На виконання вимог ст. 43 Податкового кодексу України та п. п. 5, 6 6 Порядку взаємодії органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань позивачем подані заяви про повернення суми надміру сплаченого грошового зобов'язання.

ДПІ у м. Сєвєродонецьку в порушення ст. 43 Податкового кодексу України та зазначеного Порядку не підготовлений висновок про повернення надміру сплаченого податку з державного бюджету та не поданий для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Відтак, є правильним висновок суду першої інстанції про доведеність протиправної бездіяльності з боку ДПІ у м. Сєвєродонецьку щодо ненадання ГУ ДКС висновку про повернення ТОВ «ТД «ЛАТЄСТ» надміру сплачених сум грошового зобов'язання з податку на прибуток за 2012 р. в розмірі 182678 грн.

Також колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що оскільки у разі неповернення надміру сплаченої суми податку порушується право платника податку внаслідок неодержання коштів з бюджету, тому способом захисту цього права має бути вимога про стягнення такої суми з бюджету.

Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи ДПІ у м. Сєвєродонецьку про неврахування судом першої інстанції визначеної відомчими організаційно-розпорядчими документами органів державної податкової служби процедури повернення надмірно сплачених сум податкових зобов'язань та заборони повернення надмірно сплачених сум податкових зобов'язань за податками без попереднього повідомлення управління прогнозування, аналізу та звітності ДПС у Луганській області, оскільки такі доводи не мають правового обґрунтування. Накази ДПС у Луганській області № 9 від 17.01.2013 р. та № 43 від 13.02.2013 р. є нормативними актами суто відомчого застосування, не зареєстровані в Міністерстві юстиції України, відтак, не встановлюють будь-яких обов'язків для платників податків.

Також є необґрунтованими доводи апеляційної скарги ГУ ДКС стосовно того, що у зв'язку з неотриманням висновку органу державної податкової служби про повернення надміру сплачених сум, у відповідача відсутні підстави для повернення податку.

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначається Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2011 р. N 845.

У відповідності до п. 2 цього Порядку безспірне списання - операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання рішень про стягнення коштів Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.

Згідно з пп. 1 п. 16 Порядку органи казначейства за судовими рішеннями про стягнення надходжень бюджету здійснюють безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів для повернення надмірно та/або помилково сплачених податків і зборів.

Відтак, колегія суддів вважає, що ГУ ДКС за судовим рішенням повинен здійснити безспірне коштів для повернення надмірно сплаченого податку, а також зазначає, що зазначене спростовує доводи відповідача про те, що він повинен здійснювати повернення надмірно сплачених коштів виключно на підставі відповідних висновків податкових органів.

З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови не вбачається.

Керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

Апеляційні скарги Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Луганської області Державної податкової служби, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17.04.2013 р. в справі № 812/2342/13-а залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17.04.2013 р. в справі № 812/2342/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «ЛАТЄСТ» до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Луганської області Державної податкової служби, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області про визнання бездіяльності протиправною, стягнення суми бюджетної заборгованості залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя: Шальєва В.А.

Судді: Компанієць І.Д.

Бишов М.В.

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2013
Оприлюднено17.06.2013
Номер документу31844678
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/2342/13-а

Ухвала від 31.05.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 24.05.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 30.08.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 27.08.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 14.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 31.05.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 24.05.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Постанова від 17.04.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 07.03.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Ю.Ю. Мазур

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні