ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" грудня 2006 р.
Справа № 2/199-04-6675
Колегія суддів
Одеського апеляційного господарського суду
у складі:
Головуючого
Лашина В.В.
Суддів :
Єрмілова Г.А. Воронюка
О.Л.
при секретарі:
Ковальчук Р.Л.
за участю представників сторін:
від Балтського ЖЕВП:
ОСОБА_1-ліквідатор, ліцензіяНОМЕР_1
від Балтської міської ради:
Голишева Т.В. -довіреність №489 від 13.06.06р.;
від Балтської міської ради: Кода
В.В. - довіреність №1290 від 04.12.06р
Розглянувши
у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Балтської міської ради
Одеської області
на ухвалу
господарського суду Одеської області від 12.10.2006 р.
зі справи
№ 2/199-04-6675
за заявою Управління
Пенсійного Фонду України у Балтському районі Одеської області
до боржника Балтського
житлово-експлуатаційного виробничого підприємства, м. Балта Одеської області
про
банкрутство
В С Т А Н О В
И Л А:
Ухвалою господарського суду
Одеської області від 06.09.2004р. за заявою Управління Пенсійного Фонду України
у Балтському районі Одеської області було порушено провадження у справі про
банкрутство Балтського житлово-експлуатаційного виробничого підприємства (далі
-Балтського ЖЕВП), введено мораторій на задоволення вимог кредиторів,
заборонено боржнику та іншим особам здійснювати будь-які дії по відчуженню
(продажу, даруванню, міні) майна боржника, де б воно не знаходилося та в якому
вигляді воно не було, здійснювати дії по реорганізації боржника.
Ухвалою господарського суду
Одеської області від 08.07.2005р. до участі у справі залучено Балтську міську
раду.
14.10.2005 р. ухвалою
господарського суду Одеської області затверджений реєстр вимог кредиторів.
Постановою господарського суду
Одеської області від 23.02.2006р. Балтське ЖЕВП визнано банкрутом, відносно
нього відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено арбітражного
керуючого ОСОБА_1, ліцензія серії НОМЕР_1
16.08.2006 р. Балтська міська рада
звернулася до господарського суду зі скаргою на дії ліквідатора ОСОБА_1 у
зв`язку із включенням останнім до ліквідаційної маси майна, що належить на
праві комунальної власності територіальній громаді м. Балта.
Ухвалою господарського суду
Одеської області від 12.10.2006р. (суддя Бахарєв Б.О.) в задоволенні скарги
Балтської міської ради на дії ліквідатора Балтського ЖЕВП арбітражного керуючого
ОСОБА_1 відмовлено. До складу ліквідаційної маси Балтського ЖЕВП включено
майно, на яке визнається право власності за Балтським ЖЕВП з моменту включення
його до ліквідаційної маси, а саме: 1) Нерухоме майно: А-1, А-2
-адміністративна будівля 152,8 кв.м; Б, б -червоний куток 113,6 кв.м; В - склад
104,5 кв.м; Г-1, г -склад ПММ 17,3 кв.м; Д, Д-1 -майстерня 218,7 кв.м; Є
-майстерня 207,8 кв.м; Ж -склад 62 кв.м; З -прибудова 13,9 кв.м; К -кузня 15,4
кв.м; М -гараж 91,2 кв.м; О -столова 34,1 кв.м; П -баня 32,7 кв.м; Р, Р-1, Р-2
-розчинний вузол 107,2 кв.м; С -склад 97,4 кв.м; Т -сторожка 12, 6 кв.м; У
-уборна 4,6 кв.м; Ф -склад 131, 6 кв.м; Х -лісосушилка 84,6 кв.м; №№ 5, 6, 7
-огорожа (з двома в`їздними воротами) 248, 7 кв.м; ІІ, ІІІ -вапняна яма 100 кв.м;
2) Обладнання та прилади: верстат круглопильний 1992 р.в.; верстат рейсмусний
1964 р.в.; верстат шлакоблочний 1991 р.в.; 2 верстати універсальний
деревообробний 1983 р.в.; верстат фрезерний 1992 р.в., верстат токарний 1965
р.в.; верстат заточний 1976 р.в.; верстат універсальний 1987 р.в.;
електрозварювальний пристрій; котел тепловий; книги ДБН; трансформатор току;
зварювальний пристрій; двигун ГАЗ-53 б/у; ківш від МТЗ б/у; стріла від МТЗ б/у;
кран “Піонер”; бетонозмішувач; 3) Автотранспортні засоби: автомобіль ГАЗ-53,
д/н 12-35 ОДС 1977 р.в. шасі № 136444; автомобіль ГАЗ-53, д/н 96-26 ОДП 1989
р.в., шасі № 1175524; 2 автомобілі ГАЗ-53 розукомплектовані; трактор МТЗ-80 Л
1980 р.в., шасі № 508850 заводський № 713842; екскаватор ЮМЗ 1988 р.в. шасі №
597467; причеп тракторний двоосний 2 ПТС-4 1981 р.в., заводський № 115505;
причеп тракторний одноосний; 4) Малоцінні необоротні активи на загальну суму
-1091,44 грн.
Не погоджуючись з цією ухвалою,
Балтська міська рада в апеляційній скарзі просить її скасувати, посилаючись на
неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального права,
оскільки майно Балтського ЖЕВП окрім малоцінних необоротних активів згідно зі
ст. 35 Закону України “Про власність” є об`єктом права комунальної власності і
було передано йому в управління, що підтверджується положеннями п. 2.1 Статуту
підприємства, тоді як відповідно до п. 1 ст. 26 Закону України “Про відновлення
платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” до ліквідаційної маси
може входити лише майно та майнові права банкрута, які належать йому на праві
власності або повного господарського відання. Знаходження ж майна на балансі
підприємства ще не є безспірною ознакою його права власності. Не враховано
господарським судом доказів, які підтверджували здійснення контролю за
використанням комунального майна з боку міської ради як власника майна,
виділення коштів на утримання майна та відновлення фінансово-господарської
діяльності підприємства. Також скаржником зазначається, що посилання суду на
ст. 136 ГК України безпідставне, оскільки більш двох останніх років Балтське
ЖЕВП не володіє спірним майном, яке було передано КП “Міськкомунгосп”.
Заслухавши пояснення представників
сторін, перевіривши матеріали справи, судова колегія вважає апеляційну скаргу
необґрунтованою з наступних підстав.
Балтське ЖЕВП зареєстровано
Балтською районною державною адміністрацією 21.05.1996 р.
Рішенням Балтської міської ради №
223-ХХІІІ від 29.11.2001 р. “Про прийняття в комунальну власність міської ради
державного майна” прийнято в комунальну власність територіальної громади м.
Балта об`єкти державного майна, які передаються у власність міської громади
згідно додатку № 1, затверджено перелік об`єктів комунальної власності, які
передаються в користування підприємствам комунальної власності згідно додатків
№№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, до складу яких увійшов майновий комплекс виробничого
управління житлово-комунального господарства.
На виконання цього рішення
Балтському ЖЕВП було передано у користування та прийняте ним на баланс нерухоме
майно, транспортні засоби, обладнання та інше майно.
Відповідно до актів інвентаризації
в ліквідаційній процедурі ліквідатором було виявлено таке майно Балтського
ЖЕВП: 1) Нерухоме майно: А-1, А-2 -адміністративна будівля 152,8 кв.м; Б, б
-червоний куток 113,6 кв.м; В -склад 104,5 кв.м; Г-1, г -склад ПММ 17,3 кв.м;
Д, Д-1 -майстерня 218,7 кв.м; Є -майстерня 207,8 кв.м; Ж -склад 62 кв.м; З
-прибудова 13,9 кв.м; К -кузня 15,4 кв.м; М -гараж 91,2 кв.м; О -столова 34,1
кв.м; П -баня 32,7 кв.м; Р, Р-1, Р-2 -розчинний вузол 107,2 кв.м; С -склад 97,4
кв.м; Т -сторожка 12, 6 кв.м; У -убиральня 4,6 кв.м; Ф -склад 131, 6 кв.м; Х
-лісосушилка 84,6 кв.м; №№ 5, 6, 7 -огорожа (з двома в`їздними воротами) 248, 7
кв.м; ІІ, ІІІ -вапняна яма 100 кв.м; 2) Обладнання та прилади: верстат
круглопильний 1992 р.в.; верстат рейсмусний 1964 р.в.; верстат шлакоблочний
1991 р.в.; 2 верстати універсальний деревообробний 1983 р.в.; верстат фрезерний
1992 р.в., верстат токарний 1965 р.в.; верстат заточний 1976 р.в.; верстат
універсальний 1987 р.в.; електрозварювальний пристрій; котел тепловий; книги
ДБН; трансформатор току; зварювальний пристрій; двигун ГАЗ-53 б/у; ківш від МТЗ
б/у; стріла від МТЗ б/у; кран “Піонер”; бетонозмішувач; 3) Автотранспортні
засоби: автомобіль ГАЗ-53, д/н 12-35 ОДС 1977 р.в. шасі № 136444; автомобіль
ГАЗ-53, д/н 96-26 ОДП 1989 р.в., шасі № 1175524; 2 автомобілі ГАЗ-53
розукомплектовані; трактор МТЗ-80 Л 1980 р.в., шасі № 508850 заводський №
713842; екскаватор ЮМЗ 1988 р.в. шасі № 597467; причеп тракторний двоосний 2 ПТС-4
1981 р.в., заводський № 115505; причеп тракторний одноосний; 4) Малоцінні
необоротні активи на загальну суму -1091,44 грн.
12.10.2006 р. ліквідатор банкрута
звернувся до господарського суду із заявою про включення зазначеного майна до
ліквідаційної маси та просив господарський суд визнати право власності на
спірне майно за Балтським ЖЕВП.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону
України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його
банкрутом” усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які
належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату
відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури,
включаються до складу ліквідаційної маси.
Виносячи оскаржувану ухвалу,
місцевий господарський суд виходив з того, що відповідно до переліку основних
засобів по Балтському ЖЕВП на 01.11.2001 р. Балтська міська рада передала
банкруту спірне майно саме на праві господарського відання та не прийняв до
уваги надані Балтською міською радою рішення виконкому Балтської міської ради №
26 від 18.02.2005 р., розпорядження Балтської міської ради № 16 від 23.02.2005
р. і договір про сумісну діяльність від 17.05.2005 р. відносно передачі майна
Балтського ЖЕВП на баланс КП “Міськкомунгосп” з мотивів невідповідності цих
рішень законодавству України, оскільки останні були прийнятті на час заборони
відчуження майна Балтського ЖЕВП, встановленої ухвалою господарського суду
Одеської області від 06.09.2004 р.
Аналізуючи матеріали справи та
законодавство, що регулює спірні питання, судова колегія доходить до висновку,
що судом першої інстанції цілком вірно встановлені обставини справи в їх
сукупності та ним дана належна юридична оцінка у відповідності з діючим
законодавством України.
Водночас, судова колегія не може погодитися
з доводами, викладеними в апеляційній скарзі, і вважає їх помилковими з огляду
на таке.
Дійсно, у п. 1 Розділу ІІ Статуту
Балтського ЖЕВП мова йде про те, що спірне майно надається останньому Балтською
міською радою в управління.
Частиною 2 ст. 10 Закону України
“Про підприємства”, діючої на момент передання на баланс банкрута спірного
майна, встановлено, що майно підприємства відповідно до законів України,
статуту підприємства та укладених угод належить йому на праві власності,
повного господарського відання або оперативного управління.
Водночас,
з правової конструкції згаданої норми, зокрема частини 3 ст. 10 цього Закону,
вбачається, що здійснення права оперативного управління закріплюється не за
будь-яким, а саме за казенним підприємством, тоді як для інших (державних)
підприємств встановлений режим права господарського відання, що знаходить своє
відображення й в подальшому розвитку права в Україні.
З введенням в дію Цивільного та
Господарського кодексів України більш детальніше врегульовано правовий статус
юридичних осіб приватного і публічного права, що є суб`єктами господарювання, а
також конкретизовано правовий режим майна, що належить підприємству на праві
власності, на праві господарського відання та оперативного управління.
Частиною 1 ст. 63 ГК України
передбачено, що в Україні, зокрема, існують комунальні підприємства, що діють
на основі комунальної власності територіальної громади.
Комунальні підприємства можуть
створюватись в організаційно-правових формах комерційних і некомерційних підприємств.
Статтею 78 цього Кодексу
встановлено, що комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним
органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої
частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Майно
комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і
закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (в разі
якщо це є комерційним підприємством) та на праві оперативного управління (у
випадку некомерційного підприємства).
Те, що право оперативного
управління майном закріплюється за підприємством саме у випадку здійснення
некомерційної господарської діяльності, знаходить своє відображення й у ч. 1
ст. 53, ч. 1 ст. 137 ГК України.
Отже, істотним при вирішенні
питання щодо правового режиму майна, закріпленого за комунальним підприємством,
є те чи відноситься воно до комерційного підприємства чи ні.
Законодавцем у ч. 1 ст. 52 ГК
України регламентується, що некомерційне господарювання -це самостійна
систематична господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами
господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших
результатів без мети одержання прибутку.
Разом з тим, згідно з п. 2 Розділу
І Статуту Балтського ЖЕВП останнє здійснює виробничу та комерційну діяльність з
метою одержання відповідного прибутку, тобто банкрут не містить ознаки
некомерційного підприємства, а тому місцевим господарським судом цілком
обґрунтовано зроблено висновок, що спірне майно фактично знаходилося у
Балтського ЖЕВП на праві господарського відання, яке за приписами ч. 1 ст. 26
Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його
банкрутом” може бути включено до ліквідаційної маси.
Критично судова колегія відноситься
й до посилання Балтської міської ради на те, що більш двох років спірне майно
перебуває у володінні іншого комунального підприємства, оскільки рішення
виконкому Балтської міської ради № 26 від 18.02.2005 р. та розпорядження
Балтської міської ради № 16 від 23.02.2005 р. приймалися в період дії заборони
на здійснення будь-яких дій по відчуженню майна Балтського ЖЕВП, встановленої
ухвалою господарського суду Одеської області від 06.09.2004 р., а тому не
можуть вважатися належним обґрунтуванням правової позиції скаржника.
За таких обставин, судова колегія
вважає, що оскаржувана ухвала господарського суду Одеської області винесена при
додержанні норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для її
скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 103-106
Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів
П О С Т А Н О
В И Л А :
Апеляційну скаргу Балтської міської
ради Одеської області залишити без задоволення, а ухвалу господарського суду
Одеської області від 12.10.2006 р. по справі № 2/199-04-6675 -без змін.
Головуючий Лашин
В.В.
Суддя
Єрмілов Г.А.
Суддя
Воронюк О.Л.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2006 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 319980 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Лашин В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні