Рішення
від 14.06.2013 по справі 921/513/13-г/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" червня 2013 р.Справа № 921/513/13-г/13 Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стопника С.Г.

Розглянув матеріали справи

за позовом Першого заступника Прокурора Тернопільської області, вул. Листопадова, 4, м.Тернопіль, в інтересах держави в особі Заліщицької районної державної адміністрації, вул. С. Бандери, 15, м. Заліщики, Заліщицький район, Тернопільська область, в особі Литячівської сільської ради Заліщицького району, с. Литячі, Заліщицький район, Тернопільська область, Головного управління Держземагентства в Тернопільській області, вул. Грушевського, 8, м.Тернопіль

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державна інспекція сільського господарства в Тернопільській області, вул. Липова, 25, м.Тернопіль, 46008

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрополіс", вул. І. Франка, 1, смт. Заводське, Чортківський район, Тернопільська область, 48523

про зобов'язання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку загальною площею 45,26 га із земель сільськогосподарського призначення (33 га-рілля, 12,26 га - проектні дороги) на території Литячівської сільської ради Заліщицького району, вартість якої становить 770 032 грн. та стягнення 44 439 грн. 97 коп. заподіяної шкоди на користь Литячівської сільської ради.

За участю представників :

прокурора: Безкоровайна О.А. - посвідчення №011244 від 24.10.2012р.

позивача 1: не з'явився

позивача 2: не з'явився

позивача 3: Яцків І.Я. - довіреність №50-25/1889 від 28.05.2013р.

відповідача: Голованов С.А. - довіреність б/н від 30.05.2013р.

третя особа: Сидорук В.М. - довіреність №101 від 11.01.2013р.

Учасникам судового процесу роз'яснено їх права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 27, 29, 81-1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

За відсутності клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснювалася.

В судовому засіданні 14.06.2013р. відповідно до ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть справи: Перший заступник Прокурора Тернопільської області в інтересах держави в особі Заліщицької районної державної адміністрації, в особі Литячівської сільської ради, с.Литячів Заліщицький район, Тернопільська область; Головного управління Держземагенства у Тернопільській області, вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, звернувся до господарського суду Тернопільської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрополіс", смт. Заводське, Чортківський район, Тернопільська область, про зобов'язання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку загальною площею 45,26 га із земель сільськогосподарського призначення (33 га-рілля, 12,26 га - проектні дороги) на території Литячівської сільської ради Заліщицького району, вартість якої становить 770 032 грн. та стягнення 44 439 грн. 97 коп. заподіяної шкоди на користь Литячівської сільської ради.

Ухвалою господарського суду від 24.05.2013р. порушено провадження у даній справі, призначено її розгляд на 03.06.2013р., а також залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державну інспекцію сільського господарства в Тернопільській області.

Відповідно до ст.77 ГПК України в судовому засіданні оголошувалась перерва до 07.06.2013р., крім того розгляд справи відкладався на 14.06.2013р. для надання можливості прокурору та позивачам подати свої заперечення щодо доводів відповідача.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримала. В обгрунтування заявлених вимог посилається на акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства від 29.10.2012р., припис від 29.10.2012р., акт обстеження земельної ділянки та інші документи, якими встановлено самовільне використання відповідачем земельної ділянки за межами населеного пункту с. Литячів Заліщицького району, Тернопільської області, в результаті чого державі завдано шкоди в розмірі 44439,97 грн.

Заліщицька районна державна адміністрація участь уповноваженого представника в засіданні не забезпечила, згідно клопотання №01-1247/05-03 від 04.06.2013р. просить суд розглянути справу без присутності її представника, крім того, зазначила, що позовні вимоги підтримує. Також, 14.06.2013р. від Заліщицької РДА факсограмою надійшли заперечення проти відзиву на позов (№01-1305/05-03 від 14.056.2013р.), у яких наведено додаткові обгрунтування в підтвердження безпідставності обставин, зазначених у відзиві.

Литячівська сільська рада відповідно до отриманої судом факсограми (вх.№10742 від 10.06.2013р.) позовні вимоги підтримала та просить суд розглянути справу без присутності її представника.

Представник відповідача підтримав поданий 05.06.2013р. відзив на позовну заяву (№109 від 01.06.2013р.), згідно якого просить суд позовні вимоги відхилити повністю, так як в діях ТОВ "Агрополіс" не вбачається склад правопорушення, передбаченого ст.ст.125,126 ЗК України, і відповідно нарахування шкоди в розмірі 44439,97 грн. вважає передчасним. Також, посилається на ряд порушень, допущених на його думку при складанні та оформленні акта перевірки, зокрема зазначає, що: в акті не наведена інформація у чому саме полягає самовільне зайняття земельної ділянки з боку відповідача, які конкретно дії свідчать про фактичне використання земельної ділянки (наявність та назва посівів, пожнивних залишків культур тощо); відсутній запис про ознайомлення уповноважених посадових осіб відповідача із змістом акту, запис про їх відмову чи незгоду з висновками акту, надання пояснень; відсутність відмітки про направлення акту відповідачу. У зв'язку із наведеним ставить під сумнів законність та об'єктивність висновків акту перевірки, проведеної Держсільгоспінспекцією.

Згідно доповнення до відзиву №0706-13/2 від 07.06.2013р., представник відповідача додатково зазначив, що в акті перевірки від 29.10.2013р. Держсільгоспінспекцією не зазначено обставин порушення земельного законодавства; фактичного стану використання (освоєння) земельної ділянки; відмітки про надсилання акта поштою для відповідача та інформації з яких саме документів визначено площу земельної ділянки, на якій виявлено порушення. А тому вважає, що даний акт перевірки не відповідає приписам п.5.3, 5.4, 5.6 Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 року №312. З приводу використання проектних доріг зазначив, що чинним законодавством не врегульовано питання передачі в оренду земель запроектованих міжпайових шляхів. Відповідач використовує запроектовані міжпайові шляхи в межах масивів земель приватної форми власності (розпайованих земель) за їх призначенням - для проїзду (доступу) до земельних ділянок, що орендуються товариством по договорах з фізичними особами - власниками земельних ділянок сільськогосподарського призначення, для ведення товарного виробництва.

Також, представником відповідача в засіданні 07.06.2013р. подано клопотання №0706-13/1 від 07.06.2013р. про витребування доказів у позивача для огляду, згідно якого просить суд витребувати у позивача докази на підтвердження його доводів щодо розміру самовільно зайнятих проектних доріг загальною площею 12,26 га і завданої шкоди - проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) в адміністративних межах Литячівської сільської ради Заліщицького району по безоплатному відведенню земель у власність фізичним особам з видачею їм державних актів на право власності на земельні ділянки; докази на підтвердження розміру самовільно зайнятих земель запасу, загальною площею 33 га і завданої шкоди - технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (земель запасу) в натурі (на місцевості).

Суд, розглянувши подане клопотання, його відхиляє як необгрунтоване, оскільки: за наявності оформленої землевпорядної документації на самовільно зайняті земельні ділянки, не ставилося б питання щодо їх незаконного використання (самовільного зайняття); чинне законодавство не передбачає виготовлення землевпорядної документації для підтвердження факту порушення земельного законодавства.

Третя особа - Державна інспекція сільського господарства в Тернопільській області, письмових пояснень по суті позовних вимог не подала, однак повноважний представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, представників відповідача та третьої особи, господарський суд встановив:

Згідно вимог ст.121 Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", ст.29 ГПК України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом. Підставами для представництва прокурором інтересів держави, згідно ч.2 ст.36-1 Закону, є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних чи юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Відповідно до ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, використання права власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою відповідної затвердженої Кабінетом Міністрів України форми; право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ч.ч.3, 5 ст.126 ЗК України в редакції, чинній станом на 29.10.2012р.).

Будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, відповідно до ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" вважаються самовільним зайняттям земельних ділянок.

У відповідності до ст.211 Земельного кодексу України, за самовільне зайняття земельних ділянок громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.

29.10.2012 року державним інспектором сільського господарства в Тернопільській області Опацьким В.І. проведено перевірку дотримання ТОВ "Агрополіс" вимог земельного законодавства, якою встановлено факт самовільного зайняття та використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту в с.Литячі Заліщицького району з земель запасу площею 33 га - рілля та 12,26 га - проектні дороги, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, чим порушено вимоги ст.ст. 125,126 Земельного кодексу України.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 29.10.2012р. (за відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених ними осіб, за наявності двох свідків), акт обстеження земельної ділянки та видано припис №000430 від 29.10.2012р. щодо усунення виявлених порушень законодавства. Також, 13.11.2012р. відносно директора ТОВ "Агрополіс" ОСОБА_5 складено протокол №000217 про адміністративне правопорушення, передбаченого ст.53-1 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700 грн. (постанова про накладення адміністративного стягнення №000200 від 27.11.2012р.).

Постановою Вінницького районного суду Вінницької області від 11.04.2013р. відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_5 до державного інспектора Державної інспекції сільського господарства в Тернопільській області Опацького В.І., Державної інспекції сільського господарства в Тернопільській області про скасування постанови від 27.11.2012р. №000200 про накладення адміністративного стягнення, тим самим підтверджено правомірність притягнення останнього до адміністративної відповідальності за ст.53-1 КУпАП (Самовільне зайняття земельної ділянки).

Таким чином, суд прийшов до висновку, що усіма наявними та допустимими доказами у справі, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; припис з вимогою усунення порушення земельного законодавства (який не оскаржувався); акт обстеження земельної ділянки; протокол про адміністративне правопорушення; постанова про накладення адміністративного стягнення, підтверджено факт самовільного зайняття та використання ТОВ "Агрополіс" земельних ділянок сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту в с.Литячі Заліщицького району з земель запасу площею 33 га - рілля та 12,26 га - проектні дороги, за відсутності на те, станом на час виявлення порушення, передбачених законом підстав.

Заперечення відповідача щодо порушень при складанні та оформленні акта перевірки від 29.10.2012р. судом до уваги не приймаються, оскільки спростовуються матеріалами справи. Акт перевірки оформлений у відповідності до Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003р. №312, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 р. за №1223/8544 (чинного на дату проведення перевірки). Щодо тверджень представників відповідача про ненадіслання інспекцією акту перевірки ТОВ "Агрополіс", то такі спростовуються наявністю поштової квитанції №7994 від 31.10.2012р. (копію якої долучено до матеріалів справи) про відправлення такого акту перевірки одночасно з виданим приписом від 29.10.2012р., актом обстеження земельної ділянки, проведеними розрахунками розміру шкоди та попередженням (згідно наявних на останніх відміток про відправлення поштою). Крім того, факт отримання директором ТОВ "Агрополіс" матеріалів адміністративної справи підтверджується їх оскарженням ОСОБА_5 у Вінницькому районному суді.

За змістом ч.2 ст.152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до вимог ст.212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними; повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Статтею 156 Земельного кодексу України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, внаслідок тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь; погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь; неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі та в розмірі, визначеному відповідно до розрахунку, зробленого на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963.

Водночас, Пленум Вищого господарського суду України у п.3.8 постанови від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснив, що згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007р. №110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки.

Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Згідно наявних в матеріалах справи Розрахунків розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (крім земель житлової та громадської забудови), здійснених державним інспектором сільського господарства на підставі вищезазначеної Методики, розмір шкоди внаслідок самовільного зайняття ТОВ "Агрополіс" земельних ділянок становить 44439,97 грн.

Як встановлено судом вище, наявними в матеріалах справи доказами належним чином підтверджено факт самовільного зайняття та використання ТОВ "Агрополіс" земельних ділянок сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту в с.Литячі Заліщицького району з земель запасу площею 33 га - рілля та 12,26 га - проектні дороги, а тому суд визнає обґрунтованою вимогу щодо стягнення з відповідача 44439,97 грн. шкоди.

З огляду на викладене, враховуючи приписи перелічених норм, а також те, що відповідач належними доказами не спростував викладених у позовній заяві обставин та не надав суду доказів, які б свідчили про погашення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, в розмірі 44439,97 грн., суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю як такі, що підтверджені матеріалами справи, грунтуються на нормах чинного законодавства та не спростовані відповідачем.

Відповідно до ст.49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

На підставі наведеного та керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрополіс", вул. І. Франка, 1, смт. Заводське, Чортківський район, Тернопільська область (код 30834410) у 20-денний строк після набрання рішенням законної сили звільнити самовільно зайняту земельну ділянку загальною площею 45,26 га із земель сільськогосподарського призначення (33 га-рілля, 12,26 га - проектні дороги) на території Литячівської сільської ради Заліщицького району, вартість якої становить 770 032 грн., на користь Литячівської сільської ради (с.Литячі, Заліщицький район, Тернопільська область (код 03875963).

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрополіс", вул. І. Франка, 1, смт. Заводське, Чортківський район, Тернопільська область (код 30834410):

- на користь Литячівської сільської ради, с. Литячі, Заліщицький район, Тернопільська область (р/р 33113331700182 ГУ ДКСУ в Тернопільській області, МФО 838012, ідентифікаційний код 37888326, код класифікації доходів бюджету 24062100) - 44 439 (сорок чотири тисячі чотириста тридцять дев'ять) грн. 97 коп. заподіяної шкоди;

- в дохід Державного бюджету України (одержувач УДКСУ м. Тернопіль 22030001, ЄДРПОУ одержувача 37977726, р/р 31217206783002 у ГУДКСУ у Тернопільській області, ЄДРПОУ суду 03500022, МФО 838012, код класифікації доходу 22030001, призначення платежу - "судовий збір", код 03500022, пункт 1) - 2868 (дві тисячі вісімсот шістдесят вісім) грн. 00 коп. судового збору.

4.Накази видати стягувачам після набрання рішенням законної сили .

На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу до Львівського апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України, через місцевий господарський суд.

Повне рішення складено "19" червня 2013 року

Суддя С.Г. Стопник

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення14.06.2013
Оприлюднено01.07.2013
Номер документу32063432
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/513/13-г/13

Судовий наказ від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Судовий наказ від 16.10.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Ухвала від 07.06.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Судовий наказ від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Судовий наказ від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Судовий наказ від 16.10.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Постанова від 17.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Ухвала від 04.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Постанова від 25.09.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 11.09.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні