ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2013 року Справа № 5017/728/2012
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Головуючого судді:Акулової Н.В., суддів:Алєєвої І.В., Владимиренко С.В. -доповідач, розглянув касаційні скарги 1.Прокурора Одеської області 2.Фонду державного майна України на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 21.02.2013р. у справі№5017/728/2012 господарського суду Одеської області за позовомЗаступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Фонду державного майна України до 1. Сергіївської селищної ради 2. Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" за участютретьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Товариства з обмеженою відповідальністю Холдинг "Moldsindbalneotur" провизнання недійсним рішення,
Розпорядженням секретаря першої судової палати Вищого господарського суду України Кота О.В. від 27.06.2013р. №02-5/549 у зв'язку з відпусткою судді Запорощенка М.Д., для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі головуючого судді Акулової Н.В., суддів Алєєвої І.В., Владимиренко С.В.
За участю прокуратури: Красножон О.М., посв. №000598;
представників:
- позивача: Склярук Ю.В., дов. №401 від 13.12.012р.;
- відповідача1: не з'явилися;
- відповідача2: Авдєєв О.С., дов. б/н від 27.03.2012р.;
- третьої особи: не з'явилися;
встановив:
Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора звернувся в інтересах держави в особі Фонду державного майна України з позовом та уточненнями до нього про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №293 від 05.11.2008р.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 15.05.2012р. змінено процесуальний статус Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" з третьої особи на відповідача-2 у справі.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 03.12.2012р. у справі №5017/728/2012 на підставі п.6 ст.80 Господарського процесуального кодексу України провадження у справі припинено в частині позовних вимог до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий санаторій "Сперанца" у зв'язку з припиненням цієї юридичної особи.
Рішенням господарського суду Одеської області від 03.12.2012р. у справі №5017/728/2012 (колегія суддів у склад головуючого судді Меденцева П.А., суддів Зайцева Ю.О., Д'яченко Т.Г.) позов задоволено. Визнано недійсним рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №293 від 05.11.2008р. Стягнуто з Сергіївської селищної ради та з Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" на користь Державного бюджету України судовий збір в сумі по 536,5грн. з кожного.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 21.02.2013р. у даній справі (колегія суддів у складі головуючого судді Поліщук Л.В., суддів Бандури Л.І., Туренко В.Б.) апеляційну скаргу задоволено. Рішення господарського суду Одеської області від 03.12.2012р. у справі №5017/728/2012 скасовано, в позові відмовлено. Стягнуто з Фонду державного майна України на користь Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" судовий збір за апеляційний перегляд справи в сумі 536,5грн.
Не погодившись з прийнятою у справі постановою суду апеляційної інстанції, прокурор Одеської області та позивач звернулися до Вищого господарського суду України з касаційними скаргами, в яких посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просять скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.02.2013р. та залишити в силі рішення господарського суду Одеської області від 03.12.2012р. у справі №5017/728/2012.
Розглянувши матеріали справи, касаційні скарги, заслухавши суддю-доповідача, прокурора, представників сторін, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів касаційної інстанції дійшла висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що 15.09.1983р. виконавчим комітетом Білгород-Дністровської районної Ради народних депутатів прийнято рішення №325 про надання Управлінню курорту "Сергіївка" 11,85га земель курорту під будівництво турбази на 500 місць та піонерського табору на 320 місць у відповідності з генпланом розвитку курорту "Сергіївка", на виконання якого 16.09.1983р. здійснено відвід земельної ділянки в натурі під будівництво піонерського табору на 320 місць санаторного типу, площею 5,5га, про що складено акт відводу земельних ділянок під внутрішньогосподарське будівництво на курорті "Сергіївка".
Поряд з цим судами попередніх інстанцій з'ясовано, що рішенням виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради народних депутатів від 31.12.1986р. №943 затверджено акт від 30.12.1986р. державної комісії про прийняття та введення в експлуатацію піонерського табору на 300 місць санаторного типу в смт.Сергіївна, замовником якого виступило об'єднання капітального будівництва Молдсовпрофспілки.
З аналізу наявних матеріалів справи судом апеляційної інстанції також встановлено, що до складу Переліку об'єктів, введених в експлуатацію Молдсовпрофспілкою і переданих на баланс Молдавській республіканській раді по управлінню курортами (станом на січень 1988р.), увійшов піонерський табір на 300 місць, прийняття якого в експлуатацію відбулось 30.12.1986р. Постановою колегії Молдавської республіканської ради по управлінню курортами 25.03.1989р. затверджено Положення про піонерський табір санаторного типу "Сперанца", який є самостійною лікувально-профілактичною установою. Постановою колегії Центральної ради по управлінню курортами профспілок Молдавської Республіканської ради по управлінню курортами 03.02.1992р. прийнято рішення про реорганізацію спеціалізованого санаторію піонерського табору "Сперанца" Об'єднання санаторно-курортних установ профспілок на курорті "Сергіївка" в дитячий санаторій зі збереженням попередньої назви та затверджено Положення про нього. Пунктом 2 Положення про дитячий санаторій "Сперанца" Об'єднання санаторно-курортних установ профспілок на курорті "Сергіївка" Республіканської ради по управлінню курортами незалежних профспілок Молдови, затвердженого вищевказаною постановою, передбачено, що дитячий санаторій "Сперанца" організований Республіканською радою по управлінню курортами незалежних профспілок Молдови. 06.12.1994р. виконкомом Білгород-Дністровської міської Ради народних депутатів зареєстровано за №469 статут дитячого санаторію "Сперанца", затвердженого постановою Виконавчого комітету республіканської фірми санаторно-курортних установ профспілок Молдови від 29.10.1993р., відповідно до п.1.1, 1.2, 1.3 якого санаторій "Сперанца" Республіканської фірми санаторно-курортних установ профспілок Молдови "Сіндбальнеосервіс Молдова" побудований за рахунок грошових і матеріальних коштів профспілок Молдови, власником основних засобів санаторію є Фонд майна профспілок Республіки Молдова, який на договірній основі передає управління ним на правах повної господарської самостійності Республіканській фірмі санаторно-курортних закладів профспілок "Сіндбальнеосервіс Молдова".
З Декларації про реорганізацію Товариства з обмеженою відповідальністю Молдавського Республіканського Концерну профспілкового туризму "Moldsindtur" S.R.L. в Холдінг "Moldsindbalneotur" S.R.L. від 14.12.1999р., Товариство з обмеженою відповідальністю Холдінг "Moldsindbalneotur" S.R.L. було створено внаслідок реорганізації Молдавського Республіканського Концерну профспілкового туризму"Moldsindtur" S.R.L. та приєднання до нього Фонду майна профспілок S.R.L. та Республіканської фірми санаторно-курортних установ "Sindbalneoservis Moldova" S.R.L., та є їх правонаступником. Засновником ТОВ Холдінг "Moldsindbalneotur" є Загальна Федерація Профспілок Республіки Молдова.
12.04.2006р. Державною Реєстраційною Палатою Міністерства Інформаційного розвитку республіки Молдова зареєстровано статут Товариства з обмеженою відповідальністю Холдинг "Moldsindbalneotur" у новій редакції, відповідно до пунктів 1.1, 1.3, 1.4 якого холдинг було створено в результаті реорганізації Республіканського концерну по туризму "Moldsindtur" SRL, включення до нього майна фонду профспілок SRL та Республіканської фірми бальнео-санаторних закладів "Sindbalneoservice Moldova" SRL. Засновниками холдингу є Конфедерація профспілок республіки Молдова та Конфедерація вільних профспілок республіки Молдова "Solidaritate", які мають рівні права і представляють профспілкові національні галузеві центри. Холдинг являється власником контрольних пакетів акцій інших компаній і здійснює контроль над їх діяльністю. Відповідно до додатку 1 до статуту ТОВ Холдингу "Moldsindbalneotur" санаторій "Сперанца" є одним з аффільованих підприємств холдингу, тобто підприємств, контрольний пакет акцій якого належить Холдингу.
22.03.2004р. рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца", оформленим протоколом №1, затверджено статут Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий санаторій "Сперанца". Відповідно до статуту ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца" в редакції від 20.05.2004р. товариство було створено шляхом реорганізації дитячого санаторію "Сперанца". Учасниками ТОВ Дитячий санаторій "Сперанца" є Товариство з обмеженою відповідальністю Холдинг "Moldsindbalneotur" (з часткою у статутному капіталі товариства у розмірі 75%) та 67 фізичних осіб.
03.04.2008р. згідно акту приймання-передачі нежилих будівель та споруд Холдинг "Moldsindbalneotur" передав у власність ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца" будівлі та споруди дитячого санаторію "Сперанца" за адресою: Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул. С. Лазо, які складались з корпусу літ. "Г" (спальний корпус, загальний корпус, лікувальний корпус, шкільний корпус, спортзал), котельну літ. "Д", майстерні літ. "Є", адміністративний корпус, ізолятор літ. "В", літні павільйони.
05.11.2008р. виконавчим комітетом Сергіївської селищної ради прийнято рішення №293, за положенням п.1, 2 якого цілісному майновому комплексу дитячого санаторію "Сперанца" надано юридичну адресу: смт.Сергіївка, провулок Шаболатський, 1, оформлено ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца" право власності на цілісний майновий комплекс дитячого санаторію "Сперанца", розташованого у смт.Сергіївка, провулок Шаболатський, 1. На підставі цього рішення 01.12.2008р. виконавчим комітетом Сергіївської селищної ради видано свідоцтво про право власності на вказане нерухоме майно.
Судами попередніх інстанцій також з'ясовано, що 16.10.2009р. між ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца" (продавцем) та Приватним підприємством "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" (покупцем) укладено договір купівлі-продажу, за умовами якого продавцем передано у власність покупця цілісний майновий комплекс дитячого санаторію "Сперанца", розташований в смт. Сергіївка, пров. Шаболатський, 1, загальною площею 13503,2кв.м. Право власності на цілісний майновий комплекс дитячого санаторію "Сперанца" зареєстровано КП "Білгород-Дністровське бюро технічної інвентаризації" 02.11.2009р.
Місцевий господарський суд, пославшись на відсутність складеного органами, уповноваженими розпоряджатись державним майном, на виконання умов угоди між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про взаємне визнання прав та регулювання відносин власності від 11.08.1994р. протоколу щодо передачі цілісного майнового комплексу дитячого санаторію "Сперанца" молдавській стороні, дійшов висновку, що на момент прийняття оспорюваного рішення виконкому Сергіївської селищної ради №293 від 05.11.2008р. про оформлення права власності на майно цілісного майнового комплексу дитячого санаторію "Сперанца" за ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца" зазначене майно перебувало у державній власності в управлінні Фонду державного майна України, а тому вказані рішення є незаконним, внаслідок чого на підставі ст.393 Цивільного кодексу України задовольнив заявлені позовні вимоги.
Тоді як суд апеляційної інстанції підставно не погодився з такими висновками, переглядаючи в апеляційному порядку прийняте у даній справі рішення, здійснив аналіз наявних матеріалів справи у відповідності до ст.43 Господарського процесуального кодексу України, дійшов вірного висновку, що цілісний майновий комплекс дитячого санаторію "Сперанца" станом на 01.12.1990р. перебував у віданні громадської організації - Молдавської Республіканської ради по управлінню курортами незалежних профспілок, тобто у особи, яка не знаходилась у колишньому союзному підпорядкуванні, згодом санаторій "Сперанца" став одним із аффільованих підприємств Холдингу "Moldsindbalneotur" (засновником якого виступила Загальна Федерація Профспілок Республіки Молдова). З огляду на зазначене, суд апеляційної інстанції вказав, що спірне майно знаходилось у фактичній одноосібній власності молдавської профспілкової організації.
При цьому, судом апеляційної інстанції вірно зазначено, що відсутність протоколу щодо правового статусу дитячого санаторію "Сперанца" не впливає на визнання права власності на зазначений об'єкт, оскільки положення ст.1 Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про взаємне визнання прав та регулювання відносин власності від 11.08.1994р. (в редакції Протоколу від 27.04.1999р. між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова про внесення змін до Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про взаємне визнання прав та регулювання відносин власності від 11.08.1994р.), ратифікованої Законом України № 2666 від 12.07.2001р., стосуються дій уповноважених осіб щодо підприємств союзного підпорядкування, до яких спірний об'єкт не відноситься.
З огляду на вищевикладене, перебування дитячого санаторію "Сперанца" у власності молдавської профспілкової організації, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що держава Україна відповідно до вищезазначеної Угоди визнала право власності на цей об'єкт на підставі ст.2 Угоди, визнав правомірним набуття права власності ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца" на передане його засновником (ТОВ Холдингом "Moldsindbalneotur") майно - цілісний майновий комплекс дитячого санаторію "Сперанца". Наявний в матеріалах справи лист Департаменту приватизації Республіки Молдова від 25.03.2002р. за №02-05-1120 не спростовує встановлені судом апеляційної інстанції обставини справи щодо належності спірного майна ТОВ "Дитячий санаторій "Сперанца", право власності на яке оформлено оспорюваним рішенням виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №293 від 05.11.2008р.
Враховуючи викладене, встановлені судом апеляційної інстанції обставини на підставі здійсненого аналізу матеріалів справи у відповідності до ст.ст.43, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України, приписи ч.1 ст.393 Цивільного кодексу України, недоведення належними та допустимими доказами перебування спірного майна у державній власності, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що оскаржуване рішення виконкому Сергіївської селищної ради №293 від 05.11.2008р. винесено з дотриманням вимог чинного законодавства в межах визначеної законом компетенції, не порушує права позивача - Фонду державного майна України, внаслідок чого підставно скасував прийняте у даній справі судове рішення та прийняв нове рішення про відмову в позові.
При цьому, посилання відповідача-2 на неправильно обраний прокурором спосіб захисту права згідно із статтями 16, 21, 393 Цивільного кодексу України, в яких передбачено визнання акту органу місцевого самоврядування незаконним та скасованим, а не недійсним, судом апеляційної інстанції не прийняті до уваги, оскільки приписами ст.20 Господарського кодексу України визначено можливість захисту прав і законних інтересів суб'єктів господарювання і споживачів шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів. Вимоги про визнання акта державного чи іншого органу протиправним та про його скасування за своєю правовою природою тотожні вимогам відповідно про визнання його незаконним та про визнання його недійсним, а тому зазначені позовні вимоги підлягають розгляду господарським судом.
Крім того, суд апеляційної інстанції погодився з твердженням відповідача-2 щодо його помилкового залучення до участі у справі в якості відповідача, до якого позивачем не пред'явлено позовної вимоги у розумінні до ч.3 ст. 21 Господарського процесуального кодексу України.
У відповідності до ст.111 7 Господарського процесуального кодексу України перегляд у касаційному порядку судового рішення здійснюється касаційною інстанцією на підставі встановлених фактичних обставин справи, зі здійсненням перевірки застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що прийнята у даній справі постанова апеляційного господарського суду відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи скаржників, викладені в касаційних скаргах, не спростовують правильних висновків суду апеляційної інстанції, у зв'язку з чим відсутні підстави для скасування оскарженої постанови суду апеляційної інстанції.
Відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за подання позивачем касаційної скарги покладаються на скаржника. При цьому, слід стягнути з позивача на користь Державного бюджету України 80коп. судового збору, недоплаченого позивачем за поданою ним касаційною скаргою, а також 802,9грн. судового збору за касаційний перегляд прийнятих у даній справі судових рішень за поданою Прокурором Одеської області касаційною скаргою.
Керуючись ст.ст.49, 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційні скарги Прокурора Одеської області та Фонду державного майна України залишити без задоволення, постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.02.2013р. у справі №5017/728/212 - без змін.
Стягнути з Фонду державного майна України (01601, м. Київ 133, вул. Кутузова 18/9, код ЄДРПОУ 00032945) на користь Держаного бюджету України (рахунок - 31211254700007; банк отримувача - ГУ ДКСУ у м.Києві; отримувач коштів - УДКСУ у Печерському районі м.Києва; код банку - 820019; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38004897; код бюджетної класифікації 22030004, символ звітності банку 254) 80коп. судового збору за подання його касаційної скарги та 802,90грн. за подання касаційної скарги Прокурора Одеської області. Зобов'язати господарський суд Одеської області видати відповідний наказ. Витрати по сплаті судового збору за поданою Фондом державного майна України касаційною скаргою покласти на скаржника.
Головуючий суддя:Н. Акулова Судді: І. Алєєва С. Владимиренко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2013 |
Оприлюднено | 05.07.2013 |
Номер документу | 32207741 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Владимиренко C.B.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні