Постанова
від 09.07.2013 по справі 5024/1658/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2013 року Справа № 5024/1658/2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Ткаченко Н.Г. - головуючого, Коробенка Г.П., Куровського С.В. - доповідача, за участю: представники сторін не з'явилися, розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуДержавної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 23.04.2013 та ухвалугосподарського суду Херсонської області від 19.02.2013 у справі№5024/1658/2012 за заявоюТовариства з обмеженою відповідальністю "Азов-Лідер" провизнання банкрутом,

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Азов-Лідер" звернулось до господарського суду Херсонської області із заявою у порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" про порушення справи про його банкрутство.

Постановою господарського суду Херсонської області від 14.12.2012 у справі №5024/1658/2012 (суддя: Сулімовська М.Б.) Товариство з обмеженою відповідальністю "Азов-Лідер" визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру; призначено ліквідатором банкрута голову ліквідаційної комісії Ляшка О.В.; зобов'язано ліквідатора виконати вимоги Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Ухвалою господарського суду Херсонської області від 19.02.2013 у справі №5024/1658/2012 (суддя: Сулімовська М.Б.) здійснено заміну кредитора ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в особі Макіївського лінійного виробничого управління магістральних газопроводів філії "Управління магістральних газопроводів "Донбастрансгаз" його правонаступником - ПАТ "УКРТРАНСГАЗ", затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс, юридичну особу - ТОВ "Азов-Лідер" ліквідовано та виключено з Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України; вимоги, незадоволені за відсутністю майна, ухвалено вважати погашеними; провадження у справі припинено на підставі п.6 ст.40 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; ліквідатора зобов'язано вжити всіх заходів, пов'язаних із припиненням (ліквідацією) юридичної особи - ТОВ "Азов-Лідер".

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 23.04.2013 (судді: Єрмілов Г.А., Воронюк О.Л., Лашин В.В.) ухвалу господарського суду Херсонської області від 19.02.2013 залишено без змін.

В касаційній скарзі Державна податкова інспекція в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська просить скасувати постанову та ухвалу судів попередніх судових інстанцій, посилаючись на порушення судами попередніх судових інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши суддю - доповідача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Азов-Лідер", оформленим протоколом від 03.09.2012, було вирішено припинити діяльність ТОВ "Азов-Лідер" шляхом його ліквідації, створити ліквідаційну комісію у складі Ляшко О.В. (голова ліквідаційної комісії), Подрез О.О. та Кермач А.М. (члени ліквідаційної комісії).

Ухвалою господарського суду Херсонської області від 22.11.2012 у справі №5024/1658/2012 за заявою боржника ТОВ "Азов-Лідер" порушена справа про банкрутство відповідно до ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Постановою господарського суду Донецької області від 14.12.2012 визнано ТОВ "Азов-Лідер" банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру; призначено ліквідатором банкрута голову ліквідаційної комісії Ляшка О.В.

01.02.2013 за підсумками проведення ліквідаційної процедури ліквідатором надано до суду першої інстанції звіт про проведену роботу та ліквідаційний баланс. За результатами розгляду вказаного звіту ліквідатора, винесена ухвала господарського суду Херсонської області від 19.02.2013, якою затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс боржника. Ліквідовано банкрута - ТОВ "Азов-Лідер", провадження у справі припинено.

Одеський апеляційний господарський суд погодився з висновками господарського суду першої інстанції та залишив ухвалу господарського суду Херсонської області від 19.02.2013 без змін.

Але з такими висновками суду першої та апеляційної інстанції погодитись не можна.

Згідно ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Відповідно до чинного законодавства рішення суду є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а за їх відсутності - на підставі закону, що регулює подібні відносини, або виходячи із загальних засад і змісту законодавства України.

Оскаржувані ухвала суду першої та постанова апеляційної інстанції зазначеним вище вимогам не відповідають.

Спрощена процедура банкрутства, яка передбачена ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (банкрутство боржника, що ліквідується власником), випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.

У зв'язку з чим необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи.

Частиною 1 ст. 110 ЦК України встановлено, що юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку з закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно із ч.3 ст.60 ГК України ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки.

Зі змісту ч. 5 ст. 60 ГК України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, вбачається, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку з обов'язковою перевіркою органом державної податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання.

Відповідно до ч. 4 ст. 105 ЦК України комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї, який не може становити менше двох місяців з дня публікації такого повідомлення.

В ч. 1 ст. 111 ЦК України законодавець встановив, що ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами, складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Згідно ч. 1 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України

Відповідно до абз. 29 ч. 2 ст. 17 цього ж Закону в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи: дані про перебування юридичної особи в процесі припинення, зокрема дата реєстрації рішення засновників (учасників) або уповноважених ними органів про припинення юридичної особи, відомості про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо).

Як вбачається з матеріалів справи, проміжний ліквідаційний баланс банкрута станом на 09.11.2012 суперечить приписам ч. 1 ст. 111 ЦК України, тому що не містить відомостей про склад майна юридичної особи, що ліквідується (не зазначено конкретно майно та його вартісна оцінка), переліку пред'явлених кредиторами вимог (не зазначено найменування кожного кредитора, підстави та сума кредиторських вимог), а також немає відомостей про результати їх розгляду (визнання боржником кредиторських вимог або їх відхилення з зазначенням конкретних сум та причин їх відхилення). Вказані відомості можуть бути зазначені як додатки або розшифровки до конкретної строки ліквідаційного балансу.

Крім того, в Бюлетені державної реєстрації №224(24) 2012р., в порушення ст. 60 ГК України, не вказаний порядок та строк звернення кредиторів з заявами (претензіями) до боржника.

У справі відсутні докази повідомлення боржником всіх відомих кредиторів.

При розгляді судом першої інстанції заяви голови ліквідаційної комісії про визнання ТОВ "Азов-Лідер" банкрутом, суду належало з'ясувати питання щодо безспірності кредиторських вимог, оскільки в заяві про порушення справи про банкрутство вказано про те, що на підставі аналізу власного бухгалтерського обліку боржника з'ясована заборгованість перед кредиторами в загальній сумі 7 980 158 грн., з яких - 2 339 298грн. - заборгованість перед ДПІ в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська по податку на додану вартість, 687 517грн. - по податку на прибуток, 52 843грн. - заборгованість перед Приморським відділенням Жовтневої МДПІ м.Маріуполь по оренді землі, 1148,82грн. - заборгованість перед Макієвським ЛВУ МГ „Донбастрансгаз" ДК „Укртрансгаз" НАК „Нафтогаз України" та 4 899 351, 18 грн. - заборгованість перед ТОВ „СОЛАТІ".

Крім того, в порушення вимог Податкового та Господарського кодексів України боржником не надано акту перевірки податковим органом щодо повноти та своєчасності сплати податків і зборів до бюджету стосовно відомостей, зазначених боржником у проміжному ліквідаційному балансі.

Таким чином, суд першої інстанції визнав боржника банкрутом без встановлення обставин справи, з якими чинне законодавство пов'язує можливість порушення справи про банкрутство боржника за ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", що ліквідується власником та визнання його банкрутом.

На зазначені обставини суд апеляційної інстанції уваги не звернув і не дав їм ніякої оцінки, також не перевірив обставин щодо обгрунтованості порушення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Азов-Лідер".

За таких обставин, постанову Одеського апеляційного господарського суду від 23.04.2013 та ухвалу господарського суду Херсонської області від 19.02.2013 у справі про банкрутство ТОВ "Азов-Лідер" не можна визнати як такі, що відповідають фактичним обставинам справи і вимогам закону, а тому вони підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції на стадію підсумкового засідання для перевірки дотримання головою ліквідаційної комісії при подачі заяви про визнання боржника банкрутом всіх вимог, передбачених ЦК України, ГК України та Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до ст. 111 7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Під час нового розгляду суду першої інстанції належить врахувати вище викладене та у відповідності до вимог закону і фактичних обставин справи постановити законне та обгрунтоване рішення, зокрема господарському суду Херсонської області належить перевірити обгрунтованість порушення та здійснення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Азов-Лідер", або наявність підстав для припинення провадження у справі.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 13 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби задовольнити.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 23.04.2013 та ухвалу господарського суду Херсонської області від 19.02.2013 у справі №5024/1658/2012 скасувати.

Справу №5024/1658/2012 направити до господарського суду Херсонської області на новий розгляд на стадію підсумкового засідання.

Головуючий Ткаченко Н.Г.

Судді Коробенко Г.П.

Куровський С.В.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення09.07.2013
Оприлюднено15.07.2013
Номер документу32362424
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5024/1658/2012

Ухвала від 09.04.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Ухвала від 18.09.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Постанова від 09.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 01.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Постанова від 23.04.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Ухвала від 28.03.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Ухвала від 19.02.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

Постанова від 14.12.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

Ухвала від 22.11.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні