10.1
ПОСТАНОВА
Іменем України
15 липня 2013 року Справа № 812/4956/13-а
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
судді: Пляшкової К.О.,
при секретарі: Шибаєвій Т.В.,
за участю представників
прокурора: Петрової Г.В. (посвідчення № 008308 від 09.10.2012),
позивача: Трофимової Г.О. (довіреність № 91/09-13 від 03.01.2013),
відповідача: Борискина В.І. (довіреність № 211 від 25.06.2013),
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом прокурора м. Красний Луч в інтересах держави в особі управління Пенсійного фонду України в м. Красному Лучі Луганської області до комунального підприємства «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» про стягнення заборгованості по страховим внескам на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, -
ВСТАНОВИВ:
29 травня 2013 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов прокурора м. Красний Луч в інтересах держави в особі управління Пенсійного фонду України в м. Красному Лучі Луганської області до комунального підприємства «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» про стягнення заборгованості по страховим внескам на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в сумі 15 290,05 грн.
В обгрунтування позовних вимог зазначено таке.
Комунальне підприємство «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» зареєстровано як платник внесків та перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в м. Красному Лучі Луганської області.
Відповідно до ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду до відповідача застосовані штрафні санкції та нарахована пеня за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків у розмірі 15520,05 грн. Так, УПФУ в м. Красному Лучі Луганської області прийнято рішення № 217 від 29.10.2012 на суму 15520,05 грн., у тому числі: фінансові санкції - 8826,72 грн., пеня - 6464,03 грн., яке отримано відповідачем 16.11.2012.
На підставі вищевикладеного позивач просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 31 травня 2013 року відкрито провадження у справі за вказаним позовом та справу призначено до судового розгляду у відкритому судовому засіданні.
15 липня 2013 позивачем до матеріалів справи подано уточнення до адміністративного позову (а.с.56), у якому зазначено, що відповідачем 04.07.2013 частково сплачено суму боргу у розмірі 1000,00 грн. про що свідчить картка особового рахунку. На час розгляду справи заборгованість відповідача складає 14 290,05 грн., у тому числі: штрафна санкція 8248,18 грн., пеня 6041,87 грн.
У судовому засіданні прокурор та представник позивача підтримали уточнені позовні вимоги та надали пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, про що надав письмові заперечення на адміністративний позов (а.с.33-34), у яких зазначив, що між позивачем та відповідачем цей спір вже вирішено оскільки встановлено графік погашення заборгованості, що підтверджено листом від 27.03.2013 за № 2153/03-1/15 та додатком до нього - узгодженим графіком погашення заборгованості зі сплати єдиного та страхових внесків до ПФУ.
Таким чином, на думку представника відповідача, позовна заява не підлягає задоволенню, оскільки відсутній предмет спору.
Заслухавши пояснення прокурора, представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.69-72 КАС України, судом встановлено таке.
Комунальне підприємство «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» зареєстровано як юридичну особу виконавчим комітетом Краснолуцької міської ради Луганської області21.01.1992, що підтверджено свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи (а.с.10).
Відповідач є платником єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та був платником страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в м. Красному Лучі Луганської області.
З 01.01.2011 набрав чинності Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
Пунктом 7 прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлено, що суми внесків, нарахованих на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, та суми нарахованого збору на обов'язкове державне пенсійне страхування до 1 січня 2004 року, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, не сплачені станом на 1 січня 2011 року, підлягають сплаті в порядку, що діяв до 1 січня 2011 року.
Стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Оскільки застосування штрафних санкцій та нарахування пені відбулося через несвоєчасну сплату суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, нараховані відповідачем за 2010 рік, суд приходить до висновку, що до правовідносин, які виникли між позивачем та відповідачем, слід застосовувати порядок, що діяв до 01.01.2011.
Згідно із п.6 ч.2 ст.17 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» комунальне підприємство «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» повинно нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.
Відповідно до ч.12 ст.20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків. У разі наявності в платника страхових внесків одночасно із зобов'язаннями із сплати страхових внесків зобов'язань із сплати податків, інших обов'язкових платежів, передбачених законом, або зобов'язань перед іншими кредиторами зобов'язання із сплати страхових внесків виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань щодо виплати заробітної плати (доходу).
Частиною 6 статті 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що страхувальники зобов'язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Відповідно до ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Територіальні органи Пенсійного фонду за формою і у строки, визначені правлінням Пенсійного фонду, надсилають страхувальникам, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.
Протягом десяти робочих днів із дня одержання вимоги про сплату недоїмки страхувальник зобов'язаний сплатити суми недоїмки та суми фінансових санкцій.
Страхувальник у разі незгоди з розрахунком суми недоїмки, зазначеної у вимозі про сплату недоїмки, узгоджує її з органами Пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, а в разі неузгодження вимоги із органами Пенсійного фонду має право на оскарження вимоги в судовому порядку.
У разі якщо страхувальник, який одержав вимогу територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки і протягом десяти робочих днів після її отримання не сплатив зазначену у вимозі суму недоїмки разом з застосованою до нього фінансовою санкцією, включеної до вимоги, або не узгодив вимогу з відповідним органом Пенсійного фонду, або не оскаржив вимогу в судовому порядку, а також у разі якщо страхувальник узгодив вимогу, але не сплатив узгоджену суму недоїмки протягом десяти робочих днів після отримання узгодженої вимоги, відповідний орган Пенсійного фонду звертається в установленому законом порядку і подає вимогу про сплату недоїмки до відповідного підрозділу державної виконавчої служби. У зазначених випадках орган Пенсійного фонду також має право звернутися до суду чи господарського суду з позовом про стягнення недоїмки.
На недоїмку нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Виконавчі органи Пенсійного фонду застосовують до страхувальників такі фінансові санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Про нарахування пені та накладення штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, посадові особи виконавчих органів Пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, виносять рішення, які протягом трьох робочих днів із дня їх винесення надсилаються страхувальнику, банку чи організації, яка здійснює виплату і доставку пенсій.
Суми пені та штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, підлягають сплаті страхувальником, банком чи організацією, яка здійснює виплату і доставку пенсій, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення. При цьому в цей же строк страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, має право оскаржити зазначене рішення до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного виконавчого органу Пенсійного фонду, яким прийнято це рішення.
Оскарження рішення виконавчого органу Пенсійного фонду про нарахування пені та накладання штрафів зупиняє строки їх сплати до винесення вищим органом Пенсійного фонду або судом рішення у справі. Строки сплати фінансових санкцій також призупиняються до винесення судом рішення в разі оскарження страхувальником вимоги про сплату недоїмки, якщо накладення фінансових санкцій пов'язано з її виникненням або несвоєчасною сплатою.
Суми пені та штрафів можуть бути включені до вимоги про сплату недоїмки, якщо застосування цих фінансових санкцій пов'язано з виникненням та сплатою недоїмки.
Строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафів не застосовується.
З розрахунків фінансової санкції та пені по особовому рахунку 4%, 32%, 42% та 1-5% вбачається, що у зв'язку з несвоєчасною сплатою внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за жовтень-грудень 2010 року, до відповідача рішенням № 217 від 29.10.2012 застосовано штрафну санкцію у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - 8959,78 грн., та пеню - 6560,27 грн. (а.с.12).
Вказане рішення відповідачем отримано 10 листопада 2012 року, що підтверджено підписом уповноваженої особи на повідомленні про вручення поштового відправлення (а.с.20-зворот).
Факт несвоєчасної сплати комунальним підприємством «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» внесків на загальнообовязкове державне пенсійне страхування за жовтень-грудень 2010 року, розмір страхових внесків, кількість днів затримки відповідачем не оспорюються, а відтак, з огляду на положення ч.3 ст.72 КАС України, суд вважає такі обставини звільненими від доказування.
Оскільки судом встановлено, що КП «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» страхові внески за жовтень-грудень 2010 року сплачені з порушенням строку, встановленого ст.20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», суд приходить до висновку, що УПФУ в м. Красному Лучі Луганської області правомірно застосовані до відповідача штрафні санкції та нарахована пеня.
Крім того, проаналізувавши положення абз.5 п.7 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», суд приходить до висновку, що заборгованість у зв'язку з несплатою страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а відтак і накладені штрафні санкції мають бути застосовані (стягнуті) і після 01 січня 2011 року, оскільки зазначені заборгованість і штрафні санкції виникли в період дії ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Правову позицію щодо застосування абз.5 п.7 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» висловлено Верховним судом України у постанові від 26 березня 2013 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ДІН-АРТ» до управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій.
Відповідно до ч.1 ст.244-2 КАС України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
Посилання представника відповідача на відсутність в УПФУ права звернення до суду за стягненням фінансових санкцій та пені, застосованих відповідним рішенням УПФУ, спростовуються положеннями ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Що стосується доводів представника відповідача про відсутність предмету спору через встановлення УПФУ графіку погашення заборгованості, суд зазначає таке.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Системним аналізом положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлено, що органам Пенсійного фонду України не надано повноважень щодо зміни строків сплати страхувальниками страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, встановлених Законом № 1058, окрім як у спосіб розстрочення сум заборгованості зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, нарахованого до 1 січня 2004 року, з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, із сплати фінансових санкцій та пені, що виникла до 1 січня 2011 року.
Порядок проведення органами Пенсійного фонду України розстрочення сум заборгованості зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, нарахованого до 1 січня 2004 року, з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, із сплати фінансових санкцій та пені, що виникла до 1 січня 2011 року затверджено постановою Правління Пенсійного фонду України від 27.09.2010 № 21-4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.10.2010 за № 948/18243 (далі - Порядок № 21-4).
Системним аналізом положень Порядку № 21-4 встановлено, що розстрочення сум заборгованості здійснюється у певному порядку та оформлюється такими документами: повідомленням про розстрочення сум заборгованості, заявою платника, актом звірення заборгованості між органом Пенсійного фонду та платником, рішенням органу Пенсійного фонду про розстрочення.
З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що графік погашення заборгованості зі сплати єдиного та страхових внесків до Пенсійного фонду України по комунальних підприємствах, авто- та електротранспорту та інших підприємствах-боржниках системи місцевого самоврядування по УПФУ в м. Красному Лучі у 2013 році, погоджений начальником УПФУ в м. Красному Лучі Луганської області 13.03.2013 та затверджений міським головою м. Красний Луч 14.03.2013, не є належним та допустимим доказом надання УПФУ в м. Красному Лучі Луганської області КП «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» розстрочення сум заборгованості зі сплати страхових внесків (а.с.36).
Крім того, на виконання вимог ухвали суду про витребування додаткових доказів до матеріалів справи від 25 червня 2013 року представником відповідача у судовому засіданні повідомлено, що рішення про розстрочення сум заборгованості за рішенням № 217 від 29.10.2012 про застосування фінансових санкцій та нарахування пені начальником УПФУ в м. Красному Лучі Луганської області не приймалося.
З урахуванням вищевикладеного суд приходить до висновку, що відповідач мав сплатити суми застосованих фінансових санкцій та нарахованої пені за рішенням № 217 від 29.10.2012 у строки, встановлені ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», чого зроблено не було.
Судом встановлено, що 04.07.2013 відповідачем частково сплачено суму боргу у розмірі 1000,00 грн., про що свідчить картка особового рахунку (а.с.57-58).
На час розгляду справи заборгованість відповідача складає 14 290,05 грн., у тому числі: штрафна санкція 8248,18 грн., пеня 6041,87 грн.
З урахуванням вищевикладеного суд приходить до висновку, що уточнені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Враховуючи вимоги ч.4 ст.94 КАС України, а також те, що позивач відповідно до п.18 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору звільнений, судові витрати у цій справі не підлягають стягненню з відповідача, оскільки у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Відповідно до ч.3 ст.160 КАС України у судовому засіданні 15 липня 2013 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Складення постанови у повному обсязі відкладено до 19 липня 2013 року, про що згідно вимог ч.2 ст.167 КАС України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.17, 18, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Уточнений адміністративний позов прокурора м. Красний Луч в інтересах держави в особі управління Пенсійного фонду України в м. Красному Лучі Луганської області до комунального підприємства «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» про стягнення заборгованості по страховим внескам на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, - задовольнити повністю.
Стягнути з комунального підприємства «Дорожно-Експлуатаційне ремонтно-будівельне управління Краснолуцької міської ради» (місцезнаходження: 94507, Луганська область, м. Красний Луч, вул. Погорєлова, 5, р/р 26003421739 ПАТ АБ Укргазбанк, МФО 320478, ідентифікаційний код 05472689) на користь управління Пенсійного фонду України в м. Красному Лучі Луганської області (місцезнаходження: 94513, Луганська область, м. Красний Луч, вул. Гірна, 2, р/р 25601312732 Ощадбанк 3115, МФО 364133, ідентифікаційний код 21792399) заборгованість зі сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 14290,05 грн. (чотирнадцять тисяч двісті дев'яносто гривень п'ять копійок), а саме: штрафні санкції у сумі 8248,18 грн. (вісім тисяч двісті сорок вісім гривень вісімнадцять копійок), пені у сумі 6041,87 грн. (шість тисяч сорок одна гривня вісімдесят сім копійок).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не буде подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено та підписано 19 липня 2013 року.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2013 |
Оприлюднено | 22.07.2013 |
Номер документу | 32487304 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні