Постанова
від 15.07.2013 по справі 919/150/13-г
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2013 року Справа № 919/150/13-г

Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Гонтаря В.І.,

суддів Волкова К.В.,

Борисової Ю.В.,

за участю представників сторін:

позивача: не з'явився, Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "Приватбанк";

відповідача: не з'явився, Товариство з обмеженою відповідальністю "Сканмікс-Крим";

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю „Сканмікс-Крим" на рішення господарського суду міста Севастополя (суддя Єфременко О.О.) від 20 травня 2013 року у справі №919/150/13-г

за позовом Публічного акціонерного товариства комерційний банк „Приватбанк"

(вул. Набережна Перемоги, 50, м. Дніпропетровськ, 49094)

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Сканмікс-Крим"

(вул. Астана Кесаєва, буд. 3, кв. 52, м. Севастополь, 99038)

про стягнення 27 921,72 грн

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство комерційний банк „Приватбанк" звернулось до господарського суду міста Севастополя з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Сканмікс-Крим" про стягнення заборгованості за договором б/н від 02.09.2011 у розмірі 27921,72 грн, з яких: 25000,00 грн - основний борг, 1926,34 грн - заборгованість по процентах за користування кредитом, 545,38 грн - пеня, 450,00 грн - заборгованість по комісії за користування кредитом.

Позовні вимоги, з посиланням на норми статей 526, 527, 530, 610 Цивільного кодексу України, статтю 193 Господарського кодексу України, обґрунтовані невиконанням відповідачем прийнятих на себе зобов'язань за Договором банківського обслуговування від 02.09.2011, який складається з заяви про відкриття поточного рахунку, Умов та Правил надання банківських послуг та тарифів Банку.

Рішенням господарського суду міста Севастополя від 20 травня 2013 року у справі №919/150/13-г позовну заяву Публічного акціонерного товариства комерційний банк „Приватбанк" задоволено повністю.

Не погодившись з рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю „Сканмікс-Крим" звернулось до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити частково.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовані тим, що рішення винесено з порушенням норм процессуального та матеріального права, та підлягає скасуванню, а також неповним дослідженням обставин, які мають значення для справи.

Так, заявник апеляційної скарги зазначає що, між сторонами не було заключено належного договору, в якому, за згодою сторін, були б зафіксовані послуги банківського обслуговування, розмір штрафних санкцій та інші суттєві умови договору.

Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду апеляційна скарга призначена до розгляду на 15 липня 2013 року.

Сторони у судове засідання не з'явились, явку уповноважених представників в судове засідання не забезпечили, про причини неявки суд не повідомили, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Повторно розглянувши матеріали справи в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України судова колегія, встановила наступне.

02.09.2011 між Публічним акціонерним товариством комерційний банк "Приватбанк" в особі Севастопольської філії Публічного акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" та Товариством з обмеженою відповідальністю „Сканмікс-Крим" був підписаний Договір банківського обслуговування, згідно якого позивач відкрив відповідачу поточний рахунок №26000060490422, відповідно до умов якого Банк при наявності вільних грошових ресурсів здійснює обслуговування кредитного ліміту клієнта за рахунок кредитних коштів в рамках ліміту, о розмірах якого Банк оповіщає клієнта на свій розсуд або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку та клієнта. Порядок встановлення, змінення ліміту, погашення заборгованості та розмір відсоткової ставки, користування кредитним лімітом регламентується умовами та правилами надання банківських послуг та тарифів банка, розміщених в мережі Інтернет на сайті www.privatbank.ua, які разом з цією анкетою (заявою) складають договір банківського обслуговування.

Як вбачається з Заяви про відкриття поточного рахунку та картки зі зразками підписів та відтисків печатки, Клієнт, підписавши цю заяву, погоджується з умовами та правилами надання банківських послуг, у тому числі з умовами та правилами обслуговування по розрахунковим картам (розташованих на сайті банку www.privatbank.ua та http://client-bank.privatbank.ua), тарифами банку, які разом з цією заявою та карткою зі зразками підпису та відтиску печатки складають договір банківського обслуговування. Своїм підписом клієнт приєднується та зобов'язується виконувати умови, викладені в умовах та правилах надання банківських послуг, тарифах ПриватБанку - договорі банківського обслуговування в цілому. Відносини між Банком та Клієнтом можуть вирішуватись як шляхом підписання окремих угод або додаткових угод до Договору, так і шляхом обміну інформацією відносно банківського обслуговування з клієнтом через web-сайти банку www.privatbank.ua та http://client-bank.privatbank.ua чи інший Інтернет SMS-ресурс, зазначений банком (арк.с.130-131).

Згідно Розділу 1 Правил, розміщених на web-сайті банку http://www.privatbank.ua, ці Правила є публічною офертою, що містять умови та правила надання послуг банком його клієнтам. Таким чином, клієнт отримує доступ до всіх без виключення послуг ПриватБанку.

Розділом 3.18. Правил передбачені умови обслуговування кредитних лімітів на поточних рахунках корпоративних клієнтів.

Згідно пункту 3.18.1.1. Правил кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення обігових коштів і здійснення поточних платежів Клієнта, в межах кредитного ліміту. Про розмір ліміту Банк повідомляє Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного кредит надається в обмін на зобов'язання Клієнта щодо його повернення, сплаті процентів та винагороди.

Кредитний ліміт, відповідно до пункту 3.18.1.5. Правил, є сумою грошових коштів, в межах яких Банк здійснює оплату розрахункових документів Клієнта понад залишку грошових коштів на його поточному рахунку.

Згідно пункту 3.18.1.8. Правил проведення платежів Клієнта в порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться Банком на протязі одного року с моменту підписання угоди про приєднання Клієнта до "Умов і правил надання банківських послуг" або в формі "Заяви про відкриття поточного рахунку і картки зі зразками підписів та відтисків печатки", або в формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / Інтернет клієнт-банк, або в формі обміну інформацією, або в будь-якій іншій формі. При порушенні Клієнтом будь-якого із обов'язків, передбачених "Умовами і правилами надання банківських послуг", Банк на власний розсуд, має право змінити умови кредитування, встановити інший строк повернення кредиту. При належному використанні Клієнтом обов'язків, передбачених "Умов і правил надання банківських послуг", проведення платежів Клієнта в порядку обслуговування Ліміту може бути продовжено Банком на той же строк.

Відповідно до умов пункту 3.18.1.11. Правил період безперервного користування кредитним лімітом - не більше 35 днів. Початком періоду безперервного користування кредитом вважається перший день, починаючи з якого безперервно здійснюється дебетове сальдо на поточному рахунку Клієнта при закритті банківського дня. Датою закінчення періоду безперервного користування кредитом вважається день, по закінченню якого на поточному рахунку зафіксовано нульове дебетове сальдо.

Пунктом 3.18.1.12 Правил за користування кредитним лімітом встановлюється діфференцірована процентна ставка, яка залежить від строку здійснення непогашеного залишку по кредиту.

Відповідно до пунктів 3.18.2.2.2., 3.18.2.2.3. та 3.18.2.2.5. Правил Клієнт зобов'язується проводити погашення кредитного ліміту не пізніше строку закінчення періоду безперервного користування кредитним лімітом, сплатити відсотки за весь час фактичного користування кредитом та повністю повернути кредит в строки, передбачені Правилами.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачу був встановлений кредитний ліміт на поточний рахунок в розмірі 25000,00 грн зі сплатою 24% річних на суму залишку по кредиту. Проведення платежів відповідачем в порядку обслуговування кредитного ліміту здійснюється протягом одного року з моменту підписання Договору.

Згідно пунктів 3.18.4.1.1., 3.18.4.1.2. та 3.18.4.1.3. Правил, нарахування відсотків проводиться наступним чином:

- за період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнуління дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (період, в який дебетове сальдо підлягає обнулінню), розрахунок відсотків здійснюється за процентною ставкою в розмірі 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. При необнулінні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, Клієнт сплачує Банку за користування кредитом відсотки в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнуління. У разі непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні Клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання Клієнт сплачує Банку відсотки за користуванням кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості.

Згідно пункту 3.18.4.4. правил, Клієнт сплачує Банку винагороду за використання Ліміту (щомісячна комісія) відповідно до пунктів 3.18.1.6., 3.18.2.3.2. 1-го числа кожного місяця в розмірі 0,9% від суми максимального сальдо кредиту, що існував на кінець банківського дня за попередній місяць, у порядку, передбаченому Умовами та правилами надання банківських послуг. Клієнт доручає Банку здійснювати списання винагороди зі своїх рахунків. Сплата винагороди здійснюється в гривні. У випадку, якщо кредит видається в іноземній валюті, винагорода сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати.

Як вбачається з матеріалів справи, відкритим позивачем кредитним лімітом відповідач користувався з 02.09.2011, проте належним чином свої зобов'язання за Договором не виконував, кредит в порядку та сумах, зазначених вище, не погашав, у зв'язку з чим кредит вважається простроченим в сумі 25 000,00 грн.

Крім того, відповідачу було нараховано 24% річних на суму залишку непогашеної заборгованості. Оскільки сума кредиту вважається простроченою, а грошові зобов'язання по погашенню заборгованості порушеними, згідно пункту 3.18.4.1.3 Договору Клієнт сплачує Банку проценти у розмірі 48% річних від залишку непогашеної заборгованості.

Отже, у відповідача перед позивачем виникла заборгованість по сплаті процентів у розмірі 1926,34 грн та заборгованість по комісії у сумі 450,00 грн.

16.10.2012 позивачем на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю „Сканмікс-Крим" була направлена претензія з вимогою сплатити заборгованість за Договором, яка отримана відповідачем, але залишена без задоволення (арк. с. 38-39).

Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія не погоджується з доводами апеляційної скарги, у зв'язку з чим дійшла висновку про відмову у її задоволенні, виходячи з наступного.

Згідно зі статтею 1054 Цивільного кодексу України за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.

Відповідно до статтей 525 , 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч.1 ст.612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачу був встановлений кредитний ліміт на поточний рахунок в розмірі 25000,00 грн зі сплатою 24% річних на суму залишку по кредиту. Проведення платежів відповідачем в порядку обслуговування кредитного ліміту здійснюється протягом одного року з моменту підписання Договору.

Як встановлено статтею 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно пунктів 3.18.4.1.1., 3.18.4.1.2. та 3.18.4.1.3. Правил, нарахування відсотків проводиться наступним чином:

- за період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнуління дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (період, в який дебетове сальдо підлягає обнулінню), розрахунок відсотків здійснюється за процентною ставкою в розмірі 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. При необнулінні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, Клієнт сплачує Банку за користування кредитом відсотки в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнуління. У разі непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні Клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання Клієнт сплачує Банку відсотки за користуванням кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості.

Частиною третьою статті 549 Цивільного кодексу України встановлено, що пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

Частиною шостою статті 232 Господарського кодексу України встановлено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Відповідно до частини першої статті 231 Господарського кодексу України законом щодо окремих видів зобов'язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається.

Стаття 1 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" передбачає, що платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати розміру подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Відповідно до пункту 3.18.5.1. Правил, при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань зі сплати відсотків за користування кредитом, термінів повернення кредиту, винагороди (комісії) Клієнт сплачує Банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації Банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, Клієнт сплачує Банку пеню в розмірі, зазначеному в п. 3.18.4.1.3., від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється в гривні. У разі якщо кредит надавався в іноземній валюті, пеня сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати.

Згідно пункту 3.18.5.4. Правил нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбачених п. 3.18.0.5.1., 3.18.5.2., 3.18.5.3., здійснюється протягом 3-х років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано Клієнтом.

Відповідно до пункту 3.18.5.7. Правил строки позовної давності на вимогу про стягнення кредиту, відсотків за користування кредитом, винагороди, неустойки - пені, штрафів встановлюється сторонами тривалістю 5 років.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, який перевіривши розрахунки заборгованості за кредитом та по відсоткам, надані позивачем, дійшов правомірного висновку, що він відповідає умовам Договору, вимогам чинного законодавства та фактичним обставинам справи, а тому позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню в повному обсязі, та з відповідача на користь позивача підлягає стягненню заборгованість по кредиту в розмірі 25000,00 грн, заборгованість по відсоткам в розмірі 1926,34 грн., заборгованості по комісії в розмірі 450,00 грн. та пені у загальному розмірі 545,38 грн.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає доводи заявника апеляційної скарги неспроможними, з огляду на вимоги статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення у відповідності до норм матеріального та процесуального права, з дослідженням всіх обставин у справі, у зв'язку з чим підстави для скасування судового рішення відсутні.

Керуючись статтями 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю „Сканмікс-Крим" залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду міста Севастополя від 20 травня 2013 року у справі №919/150/13-г залишити без змін.

Головуючий суддя В.І. Гонтар

Судді К.В. Волков

Ю.В. Борисова

Розсилка:

1. Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "Приватбанк" (вул. Набережна Перемоги, 50,Дніпропетровськ,49094)

2. Товариство з обмеженою відповідальністю "Сканмікс-Крим" (вул. Астана Кесаєва, буд. 3, кв.52,Севастополь,99038)

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.07.2013
Оприлюднено22.07.2013
Номер документу32508431
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/150/13-г

Постанова від 15.07.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Гонтар Віктор Іванович

Ухвала від 18.06.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Гонтар Віктор Іванович

Рішення від 20.05.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Єфременко Оксана Олександрівна

Ухвала від 21.03.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Єфременко Оксана Олександрівна

Ухвала від 30.01.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Альошина Світлана Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні