Постанова
від 22.07.2013 по справі 815/3046/13-а
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/3046/13-а

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2013 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Андрухіва В.В.

при секретарі Белан М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Одесі справу за адміністративним позовом Відкритого акціонерного товариства "Степовий" до Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, треті особи на стороні відповідача - ОСОБА_1, Степова сільська рада Роздільнянського району Одеської області, про скасування розпоряджень, -

В С Т А Н О В И В :

Відкрите акціонерне товариство "Степовий" звернулося до суду з позовом до Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, в якому просило скасувати розпорядження Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області № 1049/А від 07.11.2011 року щодо передачі земельної ділянки площею 138,8 га із земель сумісного використання ВАТ "Степовий" у землі запасу Степової сільської ради Роздільнянського району Одеської області, та скасувати розпорядження Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області № 505/А-2012 від 28.05.2012 року про надання дозволу гр-ну ОСОБА_1 на розробку проекту із землеустрою, щодо відведення в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 115,5 га для ведення фермерського господарства із земель спільної сумісної власності ВАТ "Степовий.

В обгрунтування позовниих вимог позивач зазначив, що згідно рішення №89 від 26.10.2001 року 17 сесії ХХІІІ скликання Степової сільської ради Роздільнянського району Одеської області було передано в колективну власність Відкритому акціонерному товариству "Степовий" загальною площею 2679,70 гектарів для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та видано державний акт на право колективної власності на землю Серії ОД 20-203 від 20.12.2001 року. Однак, незважаючи на наявність у позивача правовстановлюючих документів, зареєстрованих у порядку, передбаченому чинним законодавством, Роздільнянською районною державною адміністрацією видано розпорядження щодо надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту із землеустрою, щодо відведення в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 115,5 га. для ведення фермерського господарства на території Степової сільської ради №505/А/2012 року від 28 травня 2012 року. До цього за клопотанням голови Степової сільської ради Гончарук Н.А. розпорядженням Роздільнянської РДА №1049/А- 2011 від 07.11.2011 року до земель запасу Степової сільської ради передано земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 160 га, у тому числі 138,8 га земель сумісного використання ВАТ«Степовий». Позивач з урахуванням вищевикладеного, вважає зазначені розпорядження Роздільнянської РДА протиправними, оскільки вони прийняті без припинення попередньо у встановленому законом порядку права власності на зазначену у розпорядженнях земельну ділянку, яка була та залишається власністю ВАТ«Степовий».

Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили задовольнити позов з наведених підстав.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову, вважаючи його необгрунтованим, оскільки землі ВАТ«Степовий» було розпайовано серед його членів, і та частина земель, що залишилася нерозпайованою, була повернута до земель запасу.

Треті особи - ОСОБА_1, Степова сільська рада Роздільнянського району Одеської області в судовому засіданні заперечували проти позову, просили відмовити у його задоволенні, вважаючи його безпідставним.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи та надані докази, всебічно та повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що Відкрите акціонерне товариство "Степовий" зареєстровано Роздільнянською районною державною адміністрацією Одеської області 28 квітня 2000 року, про що зроблено запис у журналі обліку реєстраційних справ за №04056859100010109, код ЄДРПОУ 00413392.

Рішенням №89 від 26.10.2001 року 17 сесії ХХІІІ скликання Степової сільської ради Роздільнянського району Одеської області було передано в колективну власність Відкритому акціонерному товариству "Степовий" земельну ділянку загальною площею 2679,70 гектарів для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, у тому числі: рілля-1884 га, багаторічних насаджень - 132 га, пасовища - 381,8 га, господарських будівель, дворів - 48,2 га, господарських шляхів - 44,8 га, лісовкритих площ - 88,7 га, та видано державний акт на право колективної власності на землю Серії ОД 20-203 від 20.12.2001 року.

Колективу ВАТ «Степовий» була розпайована зазначена земельна ділянка, в результаті чого: рілля - 1884 га та багаторічні насадження 132 га були передані у приватну власність членам ВАТ «Степовий» згідно списку, який є невід'ємною частиною зазначеного державного акту Серії ОД 20-203 від 20.12.2001 року. Землі пасовища 381,8 га, господарських будівель 48,2 га, господарських шляхів 44,8 га, лісовкритих площ 88,7 залишилися в спільній сумісній власності ВАТ «Степовий».

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 17 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин. До повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; координація діяльності державних органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999р. №586-14, виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

У відповідності до п.12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів- відповідні органи виконавчої влади. Як встановлено судом, 07.11.2011 року Роздільнянською районною державною адміністрацією Одеської області видано Розпорядження № 1049/А - 2001 про переведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 160 га до земель запасу Степової сільської ради, у тому числі 138,8 га земель сумісного використання "колишнього" ВАТ «Степовий».

28 травня 2012 року Роздільнянською районною державною адміністрацією Одеської області видно розпорядження №505/А-2012 щодо надання дозволу гр.ОСОБА_1 на розробку проекту із землеустрою, щодо відведення в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 115,5 га для ведення фермерського господарства на території Степової сільської ради Роздільнянського району Одеської області.

Статтею 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно зі статтею 181 ЗК землеустрій - це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно-територіальних утворень, суб'єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил. Мета землеустрою полягає в забезпеченні раціонального використання та охорони земель, створенні сприятливого екологічного середовища та поліпшенні природних ландшафтів (стаття 182 ЗК). Проект відведення земельної ділянки є одним із видів технічної документації із землеустрою, який є складовою змісту землеустрою (стаття 184 ЗК).

Судом встановлено, що земельна ділянка, щодо якої оскаржуваним розпорядженням гр.ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 115,5 га для ведення фермерського господарства на території Степової сільської ради Роздільнянського району Одеської області, є частиною земельної ділянки ВАТ «Степовий».

Відповідно до ч.5 ст.116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній з 08.04.2012 року), надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після її вилучення (викупу) в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ст. 140 Земельного кодексу України, підставами припинення права власності на земельну ділянку є: добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; відчуження земельної ділянки за рішенням власника; звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; конфіскація за рішенням суду; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Як вбачається зі ст.142 ЗК України, припинення права власності на земельну ділянку у разі добровільної відмови власника землі на користь держави або територіальної громади здійснюється за його заявою до відповідного органу. Органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у разі згоди на одержання права власності на земельну ділянку укладають угоду про передачу права власності на земельну ділянку. Угода про передачу права власності на земельну ділянку підлягає нотаріальному посвідченню та державній реєстрації. Припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Відповідно до ст.143 ЗК України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об'єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров'ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; конфіскації земельної ділянки; примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов'язаннях власника цієї земельної ділянки; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Перелік підстав припинення права на земельну ділянку, встановлених ЗК України є вичерпним і не підлягає розширеному тлумаченню.

Проте ані підстав для примусового припинення права власності ВАТ «Степовий» на земельну ділянку, визначених ст.143 Земельного кодексу України, ані інших підстав припинення права власності, визначених ст. 140 ЗК України, у відповідача не було.

Також є безпідставними посилання відповідача у розпорядженні №1049/А від 07.11.2011 року на те, що 138,10 га - це землі сумісного використання колишнього ВАТ «Степовий», оскільки станом як на момент видання розпорядження, так і на момент розгляду справи ВАТ «Степовий» перебуває в стані припинення, але запис про припинення юридичної особи ВАТ «Степовий» до ЄДР не внесений.

Згідно з ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене, оцінюючи наявні матеріали справи та встановлені у судовому засіданні факти, суд дійшов висновку, що при винесенні Роздільнянською районною державною адміністрацією Одеської області Розпорядження № 1049/А - 2001 від 07.11.2011 року про переведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 160 га до земель запасу Степової сільської ради, у тому числі 138,8 га земель сумісного використання ВАТ «Степовий» та розпорядження №505/А-2012 від 20 травня 2012 року щодо надання дозволу гр.ОСОБА_1 на розробку проекту із землеустрою, щодо відведення в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 115,5 га для ведення фермерського господарства на території Степової сільської ради Роздільнянського району Одеської області, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Земельним кодексом України, в зв'язку з чим, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159-163 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Відкритого акціонерного товариства "Степовий" - задовольнити повністю.

Скасувати розпорядження Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області № 1049/А від 07.11.2011 року щодо передачі земельної ділянки площею 138,8 га із земель сумісного використання ВАТ "Степовий" у землі запасу Степової сільської ради Роздільнянського району Одеської області.

Скасувати розпорядження Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області № 505/А-2012 від 28.05.2012 року про надання дозволу гр-ну ОСОБА_1 на розробку проекту із землеустрою, щодо відведення в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 115,5 га для ведення фермерського господарства із земель спільної сумісної власності ВАТ "Степовий".

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції - протягом 10 днів з дня проголошення постанови, а у разі застосування судом ч.3 ст.160 КАС України, - протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Постанова суду набирає законної сили у разі неподання апеляційної скарги у 10-денний строк з дня отримання копії постанови. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Повний текст виготовлено 22 липня 2013 року.

Суддя: В.В.Андрухів

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2013
Оприлюднено24.07.2013
Номер документу32555816
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3046/13-а

Ухвала від 21.11.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 17.09.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 10.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 16.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 20.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 21.11.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 06.09.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Постанова від 22.07.2013

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 18.04.2013

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 18.04.2013

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні