41/2
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
17.03.09 р. Справа № 41/2
Суддя господарського суду Донецької області Гончаров С.А.
при секретарі судового засідання Говор О.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк, Єнакіївської міської ради, м. Єнакієве
до відповідача: Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”, м. Єнакієве
про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок наднормативного викиду СП „Шахта „Полтавська” забруднюючих речовин в атмосферне повітря у розмірі 748933,80 грн., які перерахувати на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Єнакіївської міської ради
При участі представників:
від позивача 1: Руденко А.О. – довіреність №02-769 від 13.03.2009
від позивача 2: Богданова Т.М. – довіреність №02-3 від 02.03.2009
від відповідача: Калашник О.Ф. – довіреність №01/4 від 12.01.2009р.
в засіданні брали участь: прокурор Зубов С.М. – посвідчення №3039
СУТЬ СПОРУ:
Донецький міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк, та Єнакіївської міської ради, м. Єнакієве до Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”, м. Єнакієве про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок наднормативного викиду СП „Шахта „Полтавська” забруднюючих речовин в атмосферне повітря у розмірі 748933,80 грн., які перерахувати на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Єнакіївської міської ради.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що перевіркою щодо додержання вимог природоохоронного законодавства структурним підрозділом відповідача – „Шахта Полтавська”, встановлено порушення вимог ст. 10, ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” та ст. 51 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, що полягає в тому, що СП „Шахта Полтавська” не отримав дозволу на викиди забруднюючих речовин та в період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року здійснював наднормативні викиди забруднюючих речовин від джерела викиду в атмосферу (котел КЕ 10/14 промислової котельні) без відповідного дозволу.
Прокурор стверджує, що зазначені порушення підтверджені результатами перевірки підприємства відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області, за результатами якої складені акти перевірки виконання вимог природоохоронного законодавства від 16.01.2006 року, № 17 від 29.01.2007 року та № 62 від 21.08.2007 року; заміри забруднюючих речовин виконані згідно акту відбору проб викидів стаціонарних джерел № 26 від 03.11.2005 року, протоколу вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел № 26 від 07.11.2005 року.
Прокурором зазначено, що згідно з розрахунком, проведеним на підставі «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», сума збитків, заподіяних державі внаслідок наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року склала 748933,80 грн.
Позивачами підтримано позовні вимоги прокурора.
Відповідач, згідно з відзивом на позовну заяву (вих. № 159 від 06.03.2009 року) проти задоволення позовних вимог заперечив з тих підстав, що у період, за який нараховані штрафні санкції, а саме, з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року, екологічна інспекція не здійснювала вимірювання викиду забруднюючих речовин, а використовувала результати вимірювання акту № 26 від 03.11.2005 року, які не можуть бути підставою для розрахунку штрафних санкцій за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:
29.01.2007 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу екологічної інспекції по Горлівському регіону проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства на Структурному підрозділі „Шахта „Полтавська” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”, результати якої оформлено актом перевірки виконання вимог природоохоронного законодавства на СП „Шахта „Полтавська” ДП „Орджонікідзевугілля” № 17 від 29.01.2007 року.
Перевіркою встановлено факт наднормативних викидів забруднюючих речовин без дозволу на викиди відповідачем за період з 2004 по 2006 рік стаціонарними джерелами викидів в атмосферне повітря. Встановлено, що теплопостачання підприємства здійснюється від шахтної вугільної котельні, обладнаної трьома котлами КЕ-10/14.
За фактом виявленого порушення відповідачу видано припис на його усунення, а саме, відповідачу приписано, зокрема, строком виконання до 01.06.2007 року отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами.
21.08.2007 року головним спеціалістом – державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону проведено перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства на Структурному підрозділі „Шахта „Полтавська” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”, результати якої оформлено актом перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства на СП „Шахта „Полтавська” ДП „Орджонікідзевугілля” № 62 від 21.08.2007 року.
Перевіркою встановлено, що відповідачем не виконано припис акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства СП „Полтавська” від 29.01.2007 року щодо отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами. За фактом виявленого порушення відповідачу приписано в строк до 01.01.2008 року отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами.
Факт наднормативного викиду відповідачем забруднюючих речовин в атмосферне повітря зафіксований також в акті відбору проб викидів стаціонарних джерел від 03.11.2005 року № 26, протоколі вимірювань параметрів газопилового потоку від 03.11.2005 року, протоколі № 26 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 07.11.2005 року.
Так, відповідно до акту відбору проб викидів стаціонарних джерел від 03.11.2005 року № 26 було проведено вимірювання вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел СП „Шахта „Полтавська” ДП „Орджонікідзевугілля”, про що складені відповідні протоколи, а саме: протокол вимірювань параметрів газопилового потоку від 03.11.2005 року та протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 07.11.2005 року № 26.
Довідкою від 01.02.2008 року № 54 Структурним підрозділом „Шахта „Полтавська” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” повідомлено позивача про те, що за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року включно джерело викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря (промкотельня) працювало 3157 годин. Представник відповідача в судовому засіданні підтвердив наявність наведеної довідки.
Провідним спеціалістом відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю Горлівського регіону згідно «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 18.05.95р. № 38 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.05.1995 року за № 157/693, було розраховано розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі СП „Шахта „Полтавська” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” в результаті наднормативних викидів (при відсутності дозволу) забруднюючих речовин в атмосферне повітря джерелом викиду (промкотельня) протягом періоду з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року (включно).
Згідно наведеного розрахунку, розмір компенсації збитків в результаті наднормативних викидів (без дозволу) забруднюючих речовин в атмосферне повітря джерелом викиду СП „Шахта „Полтавська” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (промкотельня) за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року (включно) становить 748993,80 грн.
Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України № 38 від 18.05.95р. (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 157/693 від 29.05.1995 року) (надалі - Методика), була розрахована сума збитку в результаті наднормативних викидів (без дозволу) забруднюючих речовин в атмосферне повітря джерелом викиду СП „Шахта „Полтавська” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (промкотельня) за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року (включно), яка склала 748993,80 грн.
Методика встановлює єдині на території України правила визначення розмірів відшкодування і стягнення збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п. 4.1. Методики).
Пунктом 5.5 Методики встановлено, що для визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря використовуються результати безпосередніх вимірів (інструментальні, інструментально-лабораторні, індикаторні – далі інструментальний метод) викидів в атмосферне повітря по джерелах викидів, які виконані у відповідності з діючими вимогами відбору і аналізу проб та оформленні у встановленому порядку.
Згідно п. 3.3 Методики джерело забруднення атмосферного повітря – об'єкт, що розповсюджує забруднюючі атмосферне повітря речовини. Джерелом викидів у даному випадку є промкотельня. Тобто, розрахунок збитків проведений спеціалістами з урахуванням інструментальних вимірів потужності викидів забруднюючих речовин від самого джерела викиду з урахуванням наданих відповідачем даних роботи котлів за період з 01.01.07р. по 31.12.07р.
Наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються: викиди забруднюючих речовин джерелами, які не мають дозволів на викид, в тому числі і по окремих інгредієнтах, що визначено Методикою.
Відповідно до п. 6.2 Методики термін роботи джерела в режимі наднормативного викиду визначається з моменту виявлення порушення до моменту його усунення, підтвердженого даними контрольної перевірки, з урахуванням фактично відпрацьованого часу. Всі контрольні перевірки фактів усунення виявлених порушень роботи джерел в режимі наднормативного викиду проводяться за рахунок підприємства ( п.п. 6.2.3 Методики).
Враховуючи наведене, на інспекцію не покладений обов'язок здійснювати контрольну перевірку, оскільки відповідачем не усунені порушення, що полягають у наднормативному викиді забруднюючих речовин в атмосферне повітря, зафіксовані в акті відбору проб викидів стаціонарних джерел від 03.11.2005 року № 26, протоколі вимірювань параметрів газопилового потоку від 03.11.2005 року, протоколі № 26 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 07.11.2005 року. Крім того, у відповідача взагалі не має дозволу на викиди.
Інспекцією обґрунтовано визначений термін роботи джерела в режимі наднормативного викиду з урахуванням відпрацьованого часу 3157 години, оскільки цей факт підтверджений довідкою № 54 від 01.02.2008р. СП “Шахта “Полтавська” ДП “Орджонікідзевугілля” про кількість часів роботи котельної за період з 01.01.07р. по 31.12.07р. Подання зазначеної довідки відповідачем позивачу підтверджено представниками сторін у судовому засіданні та відображено у акті перевірки.
Розрахунок наднормативного викиду здійснювався позивачем за формулою 1 п. 6.1 Методики, де параметр Сі – середня концентрація забруднюючих речовин (із серії відібраних проб), г/куб.м, розрахована як середня арифметична. Відповідно до п. 14.1 керівного нормативного документу Інструкції “Метрологічне забезпечення відбір проб промислових викидів”, затвердженої Наказом Міністра охорони природного середовища та ядерної безпеки України №100 від 08.07.98р., при здійсненні державного, виробничого контролів за дотриманням нормативів викидів відбирається не менше трьох об'єднаних проб. Тобто, це вже серія проб, які беруться контролюючим органом щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства.
Згідно з п. 6.5 Методики середня арифметична із визначених разових концентрацій серії проб при номінальному навантаженні технологічного обладнання є базою для розрахунку наднормативних викидів за формулою (1).
Враховуючи наведене, судова колегія вважає, що інспекцією не порушені права відповідача при визначенні середньої концентрації забруднюючих речовин під час викидів.
Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).
Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, що підтверджується матеріалами справи.
У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у перевищенні обсягів викидів забруднюючих речовин, встановлених у дозволах на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.
Згідно ст. 34 Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Відповідно до п. 4.2. Методики збитки, заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, відшкодовуються підприємствами незалежно від форм власності та видів господарської діяльності.
Стягнення платежів за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря не звільняє підприємства від відшкодування збитків за наднормативні викиди (п. 4.3. Методики).
Сума збитків у розмірі 748933,80 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.
Судом встановлено, що сума збитків нанесених державі, розрахунок яких здійснений згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, становить 748933,80 коп., і такі збитки є належним чином доведеними.
Суму збитків позивач просить стягнути на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Єнакіївської міської ради.
В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Посилання відповідача на те, що результати вимірювання акту № 26 від 03.11.2005 року не можуть бути підставою для розрахунку штрафних санкцій за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року, та у період, за який нараховані штрафні санкції, екологічна інспекція не здійснювала вимірювання викиду забруднюючих речовин, не може бути прийнято до уваги, оскільки відповідно до п. 6.2.3 Методики контрольні перевірки у таких випадках здійснюються у разі усунення виявлених порушень, за замовленням підприємства, якого не було.
З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (86045, Донецька область, м. Єнакієве, вул. Трестівська, 10, ЄДРПОУ 32276912) на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Єнакіївської міської ради (розрахунковий рахунок у відділі державного казначейства України в м. Єнакієве № 31519903800043, ЗКПО 2416918, код прибутків 24061600, код ЄДРПОУ 02312910, код платежу 04052778) шкоду, заподіяну внаслідок наднормативного викиду СП „Шахта „Полтавська” забруднюючих речовин в атмосферне повітря у розмірі 748933,80 грн.
Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (86045, Донецька область, м. Єнакієве, вул. Трестівська, 10, ЄДРПОУ 32276912) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 7489,33грн.
Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (86045, Донецька область, м. Єнакієве, вул. Трестівська, 10, ЄДРПОУ 32276912) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 118 грн.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2009 |
Оприлюднено | 01.04.2009 |
Номер документу | 3259215 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Виноградник Ольга Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні