Постанова
від 30.09.2008 по справі 2-а-6551/08
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

h

h

 

справа

№  2-а-6551/08 

категорія  75

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

 30 вересня 2008 р.                                                                                                   м.Житомир

 

Житомирський

окружний адміністративний суд у складі:

головуючого

- судді  Сичової О.П. ,

при

секретарі -  Файчук Т.А.,

 

розглянувши

у відкритому судовому засіданні у м. Житомирі адміністративну справу

за позовом  Управління Пенсійного фонду України в

Володарсько - Волинському районі (смт. Володарськ - Волинський)

до   Відділення виконавчої дирекції Фонду

соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних

захворювань у Володарсько - Волинському районі Житомирської області

про 

зобов"язання вчинити певні дії,-

 

встановив:

 

 Позивач просить

зобов"язати  Відділення виконавчої

дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та

професійних захворювань у Володарсько - Волинському районі Житомирської області

(далі Фонд) вчинити дії щодо узгодження 

витрат особових справ потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності

внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання  та пенсії у зв"язку з втратою

годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або

професійного захворювання з їх включенням до актів щомісячної звірки, та

визнати незаконними дії Фонду щодо відмови узгодження витрат, які вносяться у

акти щомісячної звірки потерпілих.

Зокрема позивач посилається на те  що відповідач за період з 01.01.2008р по

01.03.2008р. не приймає до заліку та не відшкодовує виплачені пенсії потерпілим

від нещасних випадків на виробництві в загальній сумі 1541,10грн. а саме по

потерпілим:

ОСОБА_1 загальна сума не прийнята до заліку та підлягає

відшкодуванню за січень-лютий 2008р., становить 102,19грн. з них 86,38грн.

становить основний розмір , 1,57грн. витрати з виплати і доставки пенсій.

ОСОБА_2 загальна сума не прийнята до заліку та підлягає

відшкодуванню за лютий 2008р., становить 2,04грн., з них 2,01грн., основний

розмір, 0,03грн., доставка.

ОСОБА_3 . загальна сума не прийнята до заліку та

підлягає відшкодуванню за лютий 2008р., становить 67,46грн. з них 41,58грн...

основний розмір пенсії, 1,04грн., витрати на доставку,24,84грн., щомісячна

цільова грошова допомога.

ОСОБА_4 загальна сума не прийнята до заліку та підлягає

відшкодуванню за лютий. 2008р., становить 22,47грн. з них 22,13грн. становить

основний розмір пенсії, 0,34грн, витрати з виплати і доставки.

ОСОБА_5 загальна сума не прийнята до заліку та підлягає

відшкодуванню за лютий 2008р., становить 56,91грн., з них 56,22грн., основний

розмір пенсії, 0,69грн., щомісячна цільова грошова допомога.

ОСОБА_6 загальна сума не прийнята до заліку та підлягає

відшкодуванню з січня 2008р., по лютий 2008р. становить 139,07грн. з них

116,28грн. становить основний розмір пенсії, 2,14грн. витрати з виплати і

доставки, 20,65грн., щомісячна цільова грошова допомога.

ОСОБА_7 загальна сума не прийнята до заліку та підлягає

відшкодуванню за лютий 2008о,5 становить 56,04грн. . з них 24,41грн. становить

основний розмір пенсії, 31,63грн., щомісячна цільова грошова допомога.

ОСОБА_8 загальна сума не прийнята до заліку та підлягає

відшкодуванню за лютий 2008р., становить 572,14грн. з них 572,14грн., становить

основний розмір пенсії.

 

Відповідач  проти

позову заперечує з мотивів викладених в запереченні на позов.

Зокрема відповідач посилається на те, що постановою №

5-4/4 від 04.03.2003р. правлінням Пенсійного фонду України та правлінням Фонду

соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних

захворювань України затверджено Порядок відшкодування Фондом соціального

страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань

України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок

нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у

зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на

виробництві або професійного захворювання ( зареєстровано в Міністерстві

юстиції України 16.05.2003 року за № 376/ 7697). Порядком   визначено      механізм         відшкодування           на централізованому рівні Фондом соціального страхування

від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України   Пенсійному фонду України вищезазначених

витрат.

 

Розглянувши матеріали справи , вислухавши сторони та

враховуючи , що :

 

- згідно статті10 Закону України "Про пенсійне

забезпечення" пенсійне забезпечення громадян здійснюється органами

Пенсійного фонду України i згідно статті 8 того ж закону, Пенсійний фонд,

наряду з іншими надходженнями, формується за рахунок коштів, що відраховуються

підприємствами на заходи соціального страхування ;

- відповідно до статті 81 Закону України "Про

пенсійне забезпечення" призначення

пенсій  i

оформлення  документів  для  їх

виплати здійснюється органами Пенсійного

фонду України ;

- статті 21 та 28 Закону України "Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на

виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату

працездатності" від 23.09.1999 № 1105 (з відповідними змінами та

доповненнями) передбачають обов'язок ФССНВУ відшкодувати шкоду заподіяну

працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або у paзi його смерті при

настанні страхового випадку, виплачуючи йому або особам, які перебували на його

утриманні, пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві

або професійного захворювання; пенсію у зв'язку з втратою годувальника, який

помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання

;

- з6ip та акумулювання страхових внесків здійснює ФССНВУ

відповідно до стати 46 Закону України "Про загальнообов'язкове державне

соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного

захворювання , які спричинили втрату працездатності", а також статей 1 та

2 Закону України "Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне

сощальне страхування  від нещасного

випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату

працездатності".

- положення ч. 2 п. 5 ст. 24 Закону України "Про

загальнообов'язкове державне сощальне страхування від нещасного випадку на

виробництві та професійного захворювання. які спричинили втрату

працездатності" встановлюють що, якщо після призначення застрахованій

особі! матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг м1ж ФССНВ i

страховиками з інших вид1в соціального страхування виникають спори щодо

понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернувся

застрахований. При цьому страховик до якого звернувся застрахований, має право

звернутися до відповідного страховика з інших видів соціального страхування

щодо відшкодування понесених ним витрат;

- з наведеного слід зробити висновок, що витрати,

понесені Пенсійним фондом України у зв'язку з виплатою пенсії підлягають

відшкодуванню Фондом соціального страхування від нещасних випадків на

виробництві;

- відповідно до ч. 2 ст. 7 Закону України "Про

страхові тарифи на загальнообов'язкове державне сощальне страхування від

нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили

втрату працездатності" від 

22.02.2001 року ФССНВУ сплачує страхові виплати та надає соціальні

послуги працівникам (членам їх сімей), які потерпіли на виробництві до 1 квітня

2001 року, з того часу, коли відповідні підприємства передали в установленому

порядку Фонду документи, що підтверджують право цих прац1вниюв (членів їх

сімей) на такі страхові виплати та соціальні послуги, або коли таке право

встановлено в судовому порядку;

-потерпілі, документи, яких не передані до ФССНВ,

продовжують отримувати належні виплати та соціальні послуги від свого

роботодавця, Пенсійного фонду України та Фонду соціального страхування України.

При цьому кошти, виплачені потерпілому страхувальником, зараховуються  Фондом у рахунок його страхових внесків на

загальнообов'язкове державне сощальне страхування від нещасного випадку  на виробництві та професійного захворювання,

а між страховиками з інших видів страхування і Фондом в подальшому відбуваються

відповідні розрахунки;    

-16.05.2003 року Miністерством юстиції України

зареєстрована постанова правління Пенсійного фонду України до правління ФССНВУ

від 04.03.2003 року №5-4/4, якою затверджено "Порядок відшкодування Фондом

соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних

захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою

пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або

професійного захворювання та пенсій у зв'язку з втратою годувальника, який

помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного

захворювання"    ( далі

-Порядок); 

- згідно п. 2 вказаного Порядку останній визначає

механ1зм відшкодування на централізованому рівні Фондом соціального страхування

від нещасних випадків Пенсійному фонду витрат, пов'язаних з виплатою

відповідних пенсій;

- пунктом 5 Порядку передбачено, що органи Пенсійного

фонду щомісяця проводять з відділеннями виконавчої дирекції ФССНВ звірку витрат

по особових справах потерпілих, складають акт щомісячної звірки, в якому

визначають загальну суму витрат, що підлягає відшкодуванню, та до 15 числа

місяця, наступного за звітним, подають його відповідно головним управлінням

Пенсійного фонду i управлінням виконавчої дирекції Фонду на місцях;

- пунктом 6 Порядку передбачено, що головні управління

Пенсійного фонду та управління виконавчої дирекції ФССНВ на підставі поданих

актів  узагальнюють i узгоджують Довідку

про відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків

Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою відповідних пенсій, та

до 20 числа місяця, наступного за звітним, подають її відповідно до Пенсійного

фонду та Фонду соціального страхування від нещасних випадків ;

- пунктом 7 Порядку встановлено, що ФССНВ на підставі

вищевказаної Довідки на централізованому piвнi до 25 числа місяця, наступного

за звітним, перераховує відповідні кошти Пенсійному фонду;

- сnip виник на стадії проведення звірки витрат по

особових справах потерпілих та підписання актів щомісячної звірки з підстав

неприйняття ФССНВ до заліку витрат на виплату пенсій громадянам, страховий

випадок з якими стався за межами України.

- відповідно до ст. 3 Закону України "Про

правонаступництво України" від 12 09.1991 

року  закони Української РСР та

акти, ухвалені Верховною Радою Української РСР, діють на території України,

оскільки вони не суперечать законам України, ухваленим після проголошення

незалежності України;

- стаття 9 зазначеного Закону передбачає, що всі громадяни

Союзу РСР, які на момент проголошення незалежності України постійно проживали

на території України, є громадянами України. Україна гарантує забезпечення прав

людини кожному громадянину України незалежно від національної приналежності та

інших ознак відповідно до міжнародно-правових актів про права людини;.

- відповідно до Угоди про гарантії прав громадян

держав-учасниць СНД в галузі

пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року

держави-учасниці Співдружності мають

зобов'язання щодо непрацездатних oci6, які отримали

право на пенсійне забезпечення на

їхній території або на території  інших республік  за період їх входження до складу СРСР  i

реалізують це право на території держав-учасниць Угоди;        

- відповідно  до

статті 5 Угоди про гарантії  прав

громадян держав - учасниць СНД у

галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року, ця

Угода поширюється на вci види

пенсійного забезпечення громадян, які встановлені  або будуть встановлені законодавством держав

- учасниць Угоди;

- відповідно до статі 3 Угоди про гарантії прав громадян

держав-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року, yci

витрати, пов'язані із здійсненням пенсійного забезпечення  за цією Угодою, несе держава, що надає

забезпечення;

- відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на

виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату

працездатності" особи, право яких на отримання відшкодування шкоди раніше

було встановлено згідно із законодавством СРСР або законодавством України про

відшкодування шкоди, заподіяної працівникам внаслідок травмування на

виробництві або професійного захворювання, пов'язаних з виконанням ними

трудових обов'язків, мають право на забезпечення по страхуванню від  нещасного випадку відповідно до цього закону;

- отже, пенсії по інвалідності внаслідок трудового

каліцтва або професійного захворювання, якщо страховий випадок стався на

території держав-учасниць Угоди, призначаються 

за законодавством України  i

виплачуються з коштів Пенсійного фонду України;

- таким чином, ФССНВ України зобов'язаний відшкодовувати

органам Пенсійного

фонду України витрати на виплату пенсій, якщо нещасний

випадок стався на території

держав - учасниць Угоди;  

- обгунтування відповідачем своєї! позиції стосовно

вимови виконати дії по підписанню актів взаємозвірки із УПФУ положеннями Угоди

про взаємне визнання прав на відшкодування шкоди, заподіяної працівнику

каліцтвом, професійним захворюванням або іншими ушкодженнями здоров'я, які  пов'язані із виконанням трудових обов'язків,

від 09.09.1994 року є  неправомірними,

оскільки вказана Угода передбачає відшкодування шкоди; заподіяної працівнику

каліцтвом, професійним захворюванням або іншими ушкодженнями здоров'я, які

пов'язані із виконанням. ним трудових обов'язків i не регулює питання виплати

пенсій, що відповідає i вимогам цивільного законодавства, зокрема ст. 1195 ЦК

України та     ст. 456 ЦК Української

РСР.

 Тобто

відшкодування шкоди фізичній oco6i i відшкодування витрат на пенсійне

забезпечення у зв'язку з трудовим каліцтвом - це piзнi

поняття, які регулюються різними

нормативно-правовими актами.   

Разом з тим, обраний у цій справі cnoci6 захисту

(відновлення) порушеного права колегія 

суддів вважає частково таким, що не відповідає змісту прав Управління

ПФУ щодо відшкодування понесених ним витрат.

Порядок відшкодування ФССНВ України Пенсійному фонду

України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок

нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у

зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на

виробництві або професійного захворювання, затверджений постановою     Правління Пенсійного фонду України та

Правління Фонду соціального

страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних

захворювань від 4 березня 2003 р. № 5-4/4, не врегульовує спірних відносин,

які  виникли  у даному випадку, оскільки встановлене ним

правило підписання актів звірки розрахунків            розраховано

на відсутність спору.

У разі незгоди на підписання актів з боку Фонду

соціального страхування від нещасних випадків вимоги про стягнення мають

вирішуватись у судовому порядку в судах адміністративної юрисдикції, а не

шляхом пред'явлення вимог про підписання актів звірки.

Згаданий Порядок визначає механізм відшкодування на

централізованому рівні ФССНВ України Пенсійному фонду України витрат,

пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на

виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою

годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або

професійного захворювання, які призначені особам, що застраховані згідно із

Законом України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від

нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили

втрату працездатності!" ( крім oci6, зазначених у пункті  2 статті 8 цього Закону), у тому числі

добровільно застраховані, та потерпілим особам, право яких на отримання

відшкодування шкоди раніше було встановлено згідно із законодавством колишнього

Союзу РСР або законодавством України про відшкодування шкоди, заподіяної

працівникам внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання,

пов'язаних з виконанням ними трудових обов'язків.

На підставі вище викладеного та враховуючи те, що

позивачем при зверненні до суду не вірно було визначено спосіб захисту, який

виразився в невірному формуванні позовних вимог суд приходить до висновку про

відмову в  задоволенні позовних  вимог УПФУ .    

 

Керуючись ст..ст.160-163 адміністративний суд 

постановив:

 

У позові відмовити.

 

Згідно ст. 254 КАС України, постанова, якщо інше не

встановлено КАС України набирає законної сили після закінчення строку подання

заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було

подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у

строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі

подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає

законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Постанова Житомирського окружного адміністративного суду

набирає законної сили після закінчення строків подання заяви про апеляційне

оскарження та апеляційної скарги. Заява про апеляційне оскарження подається

через Житомирський окружний адміністративний суд до Київського апеляційного

адміністративного суду протягом 10 днів з дня проголошення постанови.

Апеляційна скарга подається у тому ж порядку протягом 20 днів після подання

заяви про апеляційне оскарження.  

 

Головуючий

суддя:                                                                                     О.П.

Сичова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2008
Оприлюднено02.04.2009
Номер документу3263140
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-6551/08

Ухвала від 04.05.2011

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк Андрій Григорович

Ухвала від 22.04.2011

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк Андрій Григорович

Ухвала від 10.05.2011

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк Андрій Григорович

Постанова від 30.03.2009

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Постанова від 30.09.2008

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Сичова О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні