Рішення
від 23.07.2013 по справі 913/1441/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 липня 2013 року Справа № 913/1441/13

Провадження №11пд/913/1441/13

За позовом Приватного акціонерного товариства "Луганський лікеро -горілчаний завод "ЛУГА -НОВА", м. Луганськ

до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Луганській області, м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди державного майна

Суддя Москаленко М.О.

Секретар судового засідання Губарева М.В.

У засіданні брали участь:

від позивача - Берест Н.С., довіреність № 79/07 від 25.01.2013

від відповідача - Долгопола М.Е., довіреність № 31-08 від 20.06.2013

в с т а н о в и в:

Суть спору: позивачем заявлено вимоги про:

- внесення змін до пункту 3.1 договору оренди державного майна № 000450/09 від 08.08.2000 шляхом викладення його у такій редакції:

" 3.1. Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 з урахуванням змін до неї, і складає за базовий місяць розрахунку - березень 2013 року 1158, 75 грн., без урахування ПДВ. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством України.";

- встановлення, що зміни до пункту 3.1 договору оренди державного майна №000450/09 від 08.08.2000 застосовуються до відносин між сторонами з 01.04.2013 року;

- розрахунок орендної плати до договору № 11 від 18.05.2012 про внесення змін до договору оренди державного майна № 000450/09 від 08.08.2000 вважати таким, що втратив чинність з 01.04.2013.

В обґрунтування вимог позову позивач послався на те, що Постановою Кабінету Міністрів України від 14.10.2011 №961 внесені зміни до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.2005 № 786 (далі за текстом - Методика), згідно з якою встановлені нові орендні ставки за оренду державного майна та змінено методику розрахунку орендної плати. За таких умов розмір річної орендної плати ПРАТ «ЛЛГЗ ЛУГА-НОВА», розрахований за формулою, наведеною у пункті 5 Методики, складає 14003 грн. 10 коп.

Письмовим відзивом на позовну заяву (а.с. 77) та додатковими письмовими поясненнями по суті спору відповідач проти позову заперечив, посилаючись на те, що позивачем у наведеному у позові розрахунку орендної плати невірно застосовано орендну ставку за використання цілісного майнового комплексу державного підприємства лікеро-горілчаної промисловості у розмірі 0,25%, в той час я к така ставка повинна становити 25%.

Відповідно до вимог ст. 77 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 18.07.2013 було оголошено перерву до 23.07.2013 до 11-20 год.

Після перерви у судове засідання прибули повноважні представники сторін у даній справі.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши присутніх в судових засіданнях під час судового розгляду справи представників учасників судового процесу, суд встановив такі фактичні обставини .

14.06.2000 виконавчим комітетом Луганської міської ради здійснено державну реєстрацію ЗАТ «Луганський лікеро-горілчаний завод Луга - Нова». 08.06.2010 року відбулася зміна найменування юридичної особи, у зв'язку з чим ЗАТ «Луганський лікеро-горілчаний завод Луга-Нова» перейменоване у приватне акціонерне товариство «Луганський лікеро - горілчаний завод ЛУГА-НОВА» (позивач у даній справі).

08.08.2000 між Регіональним відділенням фонду державного майна України по Луганській області як Орендодавцем та ЗАТ «Луганський лікеро-горілчаний завод ЛУГА-НОВА» як Орендарем укладено договір оренди державного майна № 000450/09 (далі за текстом - договір), відповідно до умов пункту 1.1 якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв у строкове платне користування цілісний майновий комплекс Державного підприємства Луганського лікеро-горілчаного заводу.

Факт передачі в оренду державного майна позивачу підтверджується актом приймання - передачі орендованого майна від 08.08.2000, підписаним сторонами договору.

Пунктом 3.1 договору сторони узгодили, що орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995, з урахуванням змін до неї, і складає за базовий місяць розрахунку - березень 2012 року, 117042,60 грн. без врахування ПДВ. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.

Відповідно до пункту 3.2. договору розмір орендної плати підлягає перегляду на вимогу однієї з сторін при зміні методики її розрахунку, змінах централізованих цін і тарифів і в інших випадках, передбачених законодавством України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.10.2011 № 961 внесені зміни до Методики, встановлені нові орендні ставки за оренду державного майна та змінено методику розрахунку орендної плати.

Так, пунктом 5 Методики із змінами встановлено, що розмір річної орендної плати за цілісні майнові комплекси державних підприємств визначається за формулою:

Опл = (Воз + Внм) х Сор. х Сор.ц ,

100

де Опл - розмір річної орендної плати, грн.; Воз - вартість основних засобів за незалежною оцінкою на час оцінки об'єкта оренди, гривень; Внм - вартість нематеріальних активів за незалежною оцінкою на час оцінки об'єкта оренди, гривень; Сор.ц - орендна ставка за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств, визначена згідно з додатком 1 .

Формула розрахунку розміру орендної плати за базовий місяць визначена пунктом 12 Методики та представлена у такому вигляді:

Опл

Опл.міс = х Ід.о. х Ім,

12

де Опл - розмір річної орендної плати, визначений за Методикою, гривень; Ід.о. - індекс інфляції за період з дати проведення незалежної або стандартизованої оцінки до базового місяця розрахунку орендної плати; їм - індекс інфляції за базовий місяць розрахунку орендної плати.

24.04.2013 позивач внаслідок внесення до Методики зазначених вище змін листом № 318/07 звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни до договору (до листа було додано примірник проекту договору № 12 та розрахунок орендної плати) та запропонував викласти пункт 3.1. договору від 08.08.2000 № 000450/09 у такій редакції:

« 3.1. Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995р. з урахуванням змін до неї, і складає за базовий місяць розрахунку - березень 2013 року 1158,75 грн., без врахування ПДВ. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством України.»

16.05.2013 Регіональним відділенням ФДМУ в Луганській області листом № 11-06-02518 позивачу відмовлено в укладенні додаткової угоди.

За таких умов, посилаючись на відсутність згоди між ПрАТ „ЛЛГЗ ЛУГА-НОВА" та Регіональним відділенням ФДМУ в Луганській області щодо внесення змін до договору оренди державного майна від 08.08.2000 № 000450/09, з огляду на норми ст. 188 Господарського кодексу України позивач 24.05.2013 звернувся до суду з даним позовом.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, вислухавши присутніх під час судового розгляду справи представників учасників судового процесу, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог та необхідність їх часткового задоволення з таких підстав .

У відповідності з приписами ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно ст. 43 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

На підставі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності їх структурних підрозділів, майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269 - XII (далі за текстом - Закон про оренду).

Згідно з ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.

Положеннями ст. 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" від 10.03.1992 № 2269, орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності. Методика розрахунку та порядок використання орендної плати визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до приписів ст. 21 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.

Умовами пункту 3.2 укладеного сторонами у справі договору визначено, що розмір орендної плати підлягає перегляду на вимогу однієї з сторін при зміні методики її розрахунку, змінах централізованих цін і тарифів і в інших випадках, передбачених законодавством України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.10.2011 № 961 внесені зміни до Методики, встановлені нові орендні ставки за оренду державного майна та змінено методику розрахунку орендної плати.

Пунктом 5 Методики із змінами встановлено, що розмір річної орендної плати за цілісні майнові комплекси державних підприємств визначається за формулою:

Опл = (Воз + Внм) х Сор. х Сор.ц ,

100

де Опл - розмір річної орендної плати, грн.; Воз - вартість основних засобів за незалежною оцінкою на час оцінки об'єкта оренди, гривень; Внм - вартість нематеріальних активів за незалежною оцінкою на час оцінки об'єкта оренди, гривень; Сор.ц - орендна ставка за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств, визначена згідно з додатком 1 .

Відповідно до пункту 12 Методики зі змінами перед розрахунком орендної плати за перший місяць оренди чи після перегляду розміру орендної плати визначається розмір орендної плати за базовий місяць розрахунку за такою формулою:

Опл х Ід.о. х Ім,

Опл. міс. = --------------------------,

12

де Опл - розмір річної орендної плати, визначений за Методикою, гривень; Ід.о. - індекс інфляції за період з дати проведення незалежної або стандартизованої оцінки до базового місяця розрахунку орендної плати; Ім - індекс інфляції за базовий місяць розрахунку орендної плати. Розмір орендної плати за перший місяць оренди визначається шляхом коригування розміру орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції за період з першого числа наступного за базовим місяця до останнього числа першого місяця оренди.

Додатком 1 до Методики визначено орендні ставки за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств та зазначено, що цілісні майнові комплекси державних підприємств тютюнової промисловості, лікерогорілчаної та виноробної промисловості, радгоспів заводів (що виробляють виноробну продукцію) під час обрахунку розміру орендної плати за вказаною вище формулою використовують орендну ставку у 25 відсотків .

Таким чином, вказаними положеннями Додатку 1 спростовуються доводи відповідача про необхідність застосування орендної ставки у розмірі 0,25%.

За таких умов розмір річної орендної плати ПРАТ «ЛЛГЗ ЛУГА-НОВА», розрахований за формулою, наведеною у пункті 5 Методики, складає 14003 грн. 10 коп.:

5601241х25 %

14003,10 = ----------------------,

100

де 5601241 - вартість основних засобів та нематеріальних активів за актом оцінки на 29.02.2012; 25 % - орендна ставка за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств, визначена згідно з додатком 1 Методики.

Розмір орендної плати за базовий місяць, визначений на підставі пункту 12 Методики, складає:

14003,10

1158,75 = х 0,9929971 х 1,0,

12

де 14003,10 грн. - розмір річної орендної плати, визначений за п. 5 цією Методики, гривень;

0,9929971- індекс інфляції за період з 01.03.2012 по 28.02.2013;

1,0 - індекс інфляції за березень 2013 року.

Таким чином, орендна плата, визначена на підставі Методики для ПРAT «ЛЛГЗ ЛУГА-НОВА», за базовий місяць розрахунку повинна складати 1158 грн. 75 коп.

Порядок зміни та розірвання господарських договорів врегульований приписами ст. 188 Господарського кодексу України.

Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду .

Пропозицію щодо внесення змін до договору шляхом укладення відповідної додаткової угоди позивачем здійснено у встановленому ст. 188 Господарського кодексу України порядку, що підтверджено матеріалами справи, її фактичними обставинами та не спростовано учасниками судового процесу.

Згідно із ч. 1, 4 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором . У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

З урахуванням викладених вище положень Методики та додатку 1 до неї, положень ст. 188 Господарського кодексу України суд доходить висновку про обґрунтованість вимоги позивача про внесення змін до пункту 3.1 договору оренди державного майна № 000450/09 від 08.08.2000 шляхом викладення його у такій редакції:

" 3.1. Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 з урахуванням змін до неї, і складає за базовий місяць розрахунку - березень 2013 року 1158, 75 грн., без урахування ПДВ. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством України.".

Відповідно до ч. 4, 5 ст. 188 Господарського кодексу України якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду .

Аналіз даної норми дає підстави вважати, що суд з урахуванням конкретних обставин справи може встановити у рішенні дату набрання чинності змін до договору, яка може бути іншою, ніж дата набрання чинності рішенням суду.

Оскільки предметом договору є державне майно, взаємовідносини щодо якого регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна» та Методикою, стаття 188 Господарського кодексу України надає суду право встановлювати конкретну дату набрання чинності змінами до договору.

Зміни, які внесені до Методики, обов'язкові для сторін з 20.09.2011 та є чинними на момент звернення позивача з позовом до суду, отже, умови договору щодо методики розрахунку орендної плати та встановлення відповідної ставки оренди (п. 3.1 Договору) можуть бути застосовані для відносин між сторонами на момент звернення позивача до відповідача з пропозицією щодо внесення відповідних змін до договору, а саме з квітня 2013 року.

За таких обставин є обґрунтованою та підлягає задоволенню вимога позивача про те, що зміни до пункту 3.1 договору оренди державного майна №000450/09 від 08.08.2000 застосовуються до відносин між сторонами з 01.04.2013.

Разом з цим слід відмовити у задоволенні позовної вимоги про втрату чинності з 01.04.2013 розрахунком орендної плати до договору № 11 від 18.05.2012 про внесення змін до договору оренди державного майна № 000450/09 від 08.08.2000, оскільки такий спосіб захисту порушеного права не передбачений ані положеннями ст. 16 Цивільного кодексу України, ані ст. 20 Господарського кодексу України, ані будь-яким іншим нормативним актом чи договором. Крім того, задоволення такої вимоги ніяким чином не є поновленням порушеного права позивача у справі.

Судові витрати відповідно до положень ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в :

1 . Позов задовольнити частково.

2 . Внести зміни до пункту 3.1 договору оренди державного майна № 000450/09 від 08.08.2000, укладеного Приватним акціонерним товариством "Луганський лікеро-горілчаний завод "ЛУГА-НОВА", м. Луганськ, та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Луганській області, м. Луганськ, шляхом викладення вказаного пункту у такій редакції:

" 3.1. Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 з урахуванням змін до неї, і складає за базовий місяць розрахунку - березень 2013 року 1158, 75 грн., без урахування ПДВ. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством України".

3 . Встановити, що зміни до пункту 3.1 договору оренди державного майна №000450/09 від 08.08.2000 застосовуються до відносин між сторонами з 01.04.2013.

4 . В решті позову відмовити.

5 . Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Луганській області, м. Луганськ, пл. Героїв Великої Вітчизняної Війни, 3а, код 24045556, на користь Приватного акціонерного товариства "Луганський лікеро-горілчаний завод "ЛУГА-НОВА", м. Луганськ, пров. Красногорський, 1, код 30996128, витрати зі сплати судового збору у розмірі 764 грн. 67 коп., видати позивачу наказ після набрання даним рішенням законної сили.

В судовому засіданні 23.07.2013 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Повне рішення складене та підписане 29.07.2013.

Суддя М.О. Москаленко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення23.07.2013
Оприлюднено30.07.2013
Номер документу32670708
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/1441/13

Постанова від 25.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мележик Н.І.

Ухвала від 16.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мележик Н.І.

Постанова від 30.10.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Татенко В.М.

Ухвала від 04.09.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Скакун О.А.

Ухвала від 21.08.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Скакун О.А.

Рішення від 23.07.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Москаленко М.О.

Ухвала від 04.07.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Москаленко М.О.

Ухвала від 25.06.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Москаленко М.О.

Ухвала від 10.06.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Москаленко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні