Рішення
від 13.08.2013 по справі 909/729/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 серпня 2013 р. Справа № 909/729/13

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Фрич М. М., при секретарі судового засідання Ковалюк С. Я., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне

природно-заповідне господарство "Чорний ліс",

вул. Саєвича,5, м. Івано-Франківськ,76000

до відповідача: Державної інспекції сільського господарства

в Івано-Франківській області

вул. С.Бандери, 21 А, м. Івано-Франківськ,76000

про визнання документами, що підтверджують право постійного користування

земельними лісовими ділянками планово-картографічні матеріали лісовпорядкування

за участю представників сторін:

Від позивача: Лущак М.М. - директор ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс", (посвідчення № 346 від 05.08.10)

Від позивача: Клименко О.І. - представник, (довіреність № б/н від 04.07.13 )

Від відповідача: Багацький С.О. - представник, (посвідчення ДС № 30 від 25.10.12)

ВСТАНОВИВ:

ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" (надалі за текстом - ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс") заявило позовну вимогу до Державної інспекції сільського господарства в Івано-Франківській області про визнання документами, що підтверджують право постійного користування земельними лісовими ділянками планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Ухвалою суду від 21.06.13 порушено провадження і призначено розгляд справи на 02.07.13. В судовому засіданні 02.07.13 судом оголошено перерву у розгляді справи до 16.07.13, про що представники сторін повідомлені. В судовому засіданні 16.07.13 судом повторно оголошено перерву у розгляді справи до 25.07.13, про що представники сторін повідомлені. Ухвалою суду відкладено розгляд справи на 13.08.13 через неявку в судове засідання представників сторін.

В силу того, що позивачем неоднозначно викладались позовні вимоги, суд, в судовому засіданні, зобов'язав позивача подати додаткові пояснення по справі. Як наслідок, позивачем було подано: уточнення позовних вимог № 01/02 від 03.07.2013 (вх. № 11133/13 від 03.07.13); уточнення позовних вимог (вх. № 11335/13 від 08.07.13) та уточнення позовних вимог № 03-99 від 06.08.13 (вх. № 12844/13 від 06.08.13). Суд , враховуючи пояснення по справі, дати поступлення таких пояснень та те, що позивач наполягав в судовому засіданні на уточненні позовних вимог № 03-99 від 06.08.13 (вх. № 12844/13 від 06.08.13), бере до уваги саме пояснення позивача № 03-99 від 06.08.13 (вх. № 12844/13 від 06.08.13). Згідно цього пояснення позивач просить суд визнати право користування землями лісового фонду наданих в постійне користування ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" рішенням сесії Івано-Франківської обласної ради № 278-12/2000 від 14.03.2000 року на підставі картографічних матеріалів лісовпорядкування до проведення державної реєстрації права постійного користування.

В судовому засіданні 13.08.13 представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, представник відповідача проти позову заперечив.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази у відповідності до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України (надалі за текстом - ГПК України), суд встановив наступне.

В позовних вимогах позивач вказує на те, що протягом останніх трьох років починаючи з 09.07.2009 року спочатку Державна інспекція з контролю за додержанням та охороною земель в Івано-Франківській області, а потім і Державна інспекція сільського господарства в Івано-Франківській області проводила перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" і виносила приписи щодо усунення порушень земельного законодавства з приводу використання земель лісового фонду без правоустановлюючих документів.

Приписи вказаних інспекцій скасовані постановами Івано-Франківського окружного адміністративного суду з підстав наявності виконавчого провадження у справі 12/263 з виконання наказу № 17746 від 24.11.2003 року, виданого господарським судом Івано-Франківської області.

Позивач стверджує, що рішенням двадцятої сесії обласної Ради від 14.03.2000 року № 278-12 затверджено проект відведення земельних ділянок лісового фонду для ведення лісового господарства ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" і надано 8531 га земель лісового фонду в постійне користування. Розпорядженням обласної державної адміністрації від 11.04.2000 року № 230 створено робочу комісію щодо передачі земель лісового фонду. 25.05.2000 року затверджено акт прийому - передачі земель лісового фонду за підписами всіх державних установ, в тому числі і управління земельних ресурсів області.

За словами позивача, 26.11.1999 року між Івано-Франківським філіалом інституту землеустрою УААН та ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" укладено договір № 147-99 на складення проекту відведення (передачі) земельних площ лісів з виготовленням державного акту на право користування землею.

Позивач вказує, що рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 12.11.2003 року у справі 12/263 за позовом ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" до Івано-Франківського філіалу інституту землеустрою та обласного управління земельних ресурсів позов задоволено, зобов'язано Івано-Франківський філіал інституту землеустрою виконати договір № 147-99 від 26.11.1999 року та видати ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" проект відведення земель лісового фонду та державні акти на право постійного користування. На виконання вищевказаного рішення видано наказ № 17746 від 24.11.2003 року, яким зобов'язано інститут землеустрою видати ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" проект відведення земель лісового фонду та державні акти на право постійного користування землею. Як стверджує позивач, даний наказ не виконаний і, як наслідок, 15.07.2010 року між ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" та Державним підприємством "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" укладено договір № 925-2010 на розробку технічної документації із землеустрою щодо виготовлення документів, що посвідчують право постійного користування земельними ділянками ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" на території Богородчанського, Калуського, Тисменицького районів Івано-Франківської області.

Відповідач Державна інспекція сільського господарства в Івано-Франківській області з поданим позовом не погоджується, подав суду заперечення на позовну заяву. В такому запереченні йдеться про те, що Івано-Франківською ОДА на виконання рішення сесії Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 року № 278-12/2000 було утворено комісію по передачі земель лісового фонду, в яку ввійшов, зокрема, генеральний директор ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс". 25.05.2000 року даною комісією складено зведений акт прийому-передачі земель лісового фонду в якому зазначено, що земельні ділянки, які передаються ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" попередньо використовувались підприємствами МО України близько 47 років, також зазначено, що їх частина площею близько 1600 га використовувалась під танковий полігон, а також уточнено межі земель лісового фонду, перенесено їх в натуру і закріплено межовими печатками. Відповідач зазначив, що на даний час рішення Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 року № 278-12/2000, згідно якого земельну ділянку загальною площею 8531 га передано у постійне користування ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс", ніким не скасоване і не оскаржене. Земельна ділянка передана ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" та ним використовується з 2000 року.

Однак, посилаючись на ст.ст. 125 та 126 Земельного кодексу України відповідач звернув увагу на те, що право постійного користування посвідчується державним актом на право постійного користування землею та виникає з моменту його державної реєстрації. За словами відповідача, в позивача відсутній документ, який посвідчує право користування землею, передбачений Земельним кодексом України, що є порушенням норм статей 125 та 126 Земельного кодексу України. Оскільки, на даний час такий документ в позивача відсутній, відповідач просив суд врахувати його заперечення на позовну заяву при розгляді спору та відмовити в задоволенні позовних вимог.

Таким чином, виходячи з матеріалів справи та керуючись вимогами діючого законодавства, суд дійшов в спірному випадку наступних висновків.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції від 11.08.2013) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Як вбачається в матеріалів справи, Івано-Франківською міською радою третього демократичного скликання було прийнято рішення № 278-12/2000 від 14.03.2000 року "Про вилучення і надання земель лісового фонду", згідно якого затверджено проект відведення земельних ділянок лісового фонду для ведення лісового господарства приватному підприємству "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природо-заповітне господарство "Чорний ліс" та вилучено із землекористування Івано-Франківського військового лісгоспу МО України землі лісового фонду загальною площею 8531 га. Згідно зведеного акту прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 року, копія якого міститься в матеріалах справи, землі лісового фонду було передано в постійне користування позивачу.

Статтею 92 Земельного кодексу України (в редакції від 11.08.2013) передбачено, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Позивач ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" таким підприємством не являється. Однак, згідно ст.7 Земельного кодексу України (в редакції від 18.12.1992 № 561-XII) у постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності для ведення лісового господарства спеціалізованим підприємствам. Тобто надання земель державної та комунальної власності у постійне користування спеціалізованим підприємствам, яким являється позивач, передбачалося Земельним кодексом України (в редакції від 18.12.1992 № 561-XII).

З приводу цього також слід зазначити наступне. У підпунктом 2.7. постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вказано, що статтею 92 ЗК України передбачено, що право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають лише: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування". Однак ця норма не обмежує і не скасовує право постійного користування земельними ділянками, набуте іншими особами в установлених законодавством випадках станом на 01.01.2002 (див. Рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 N 5-рп/2005 у справі N 1-17/2005). Тобто, в спірному випадку це означає, що позивач ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" не позбавлений права постійного користування, наданим йому за рішенням Івано-Франківської міської ради третього демократичного скликання № 278-12/2000 від 14.03.2000 року "Про вилучення і надання земель лісового фонду".

Відповідач у своєму запереченні на позовну заяву вказав, що в позивача відсутній документ, який посвідчує право користування землею і це є порушенням вимог Земельного кодексу України.

З приводу цього слід зазначити таке. Відповідно до підпункту 2.1. постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" підстави набуття прав на землю визначені розділом IV ЗК України. Після прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування рішення про надання земельної ділянки у власність або в користування, затвердження результатів аукціону, укладення відповідної цивільно-правової угоди, набуття права власності на житловий будинок, будівлю, споруду особа має право на одержання земельної ділянки у власність або в користування і право вимагати оформлення документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 ЗК України). За відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.

Як вбачається з матеріалі справи, таке рішення про надання земельних ділянок у постійне користування позивачу було прийняте Івано-Франківською міською радою і на даний час є чинним.

Таким чином, твердження відповідача про неправомірне користування позивачем земельними ділянками спростовується судом на підставі вищевказаного підпункту постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".

Крім того, позивач подав суду докази того, що він в процесі виготовлення всієї необхідної документації із землеустрою з метою державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою. Вказані докази долучені до матеріалів справи клопотанням позивача (вх. № 11336/13 від 08.07.13) та взяті судом до уваги. В спірному випадку, такими доказами є:дозвіл Івано-Франківської ОДА від 28.12.2010 року № 10877/1/1-10/01-207 на проведення інвентаризації земель лісового фонду; договір № 995-20 від 15 липня 2010 року між ДП "Івано-Франківським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою" та ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" на розробку технічної документації із землеустрою щодо виготовлення документів, що посвідчують право постійного користування земельними ділянками ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс"; технічна документація із виготовлення документів, що посвідчують право постійного користування землею у Богородчанському і Калуському районах. Також в судовому засіданні 13.08.13 позивач подав суду копію листа Львівської державної лісовпорядної експедиції разом з матеріалами лісовпорядкування, які є обов'язковими для ведення лісового господарства.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про правомірність вимог позивача визнати за ним право користування землями лісового фонду на підставі картографічних матеріалів лісовпорядкування до проведення державної реєстрації права постійного користування.

Відповідач, в свою чергу, свої заперечення проти заявлених позовних вимог не підтвердив жодними доказами. З огляду на це, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є обгрунтованими і підлягають до задоволення.

Згідно зі ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Згідно ст. 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Частиною 5 ст. 49 ГПК України встановлено, що суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються при задоволенні позову - на відповідача.

Керуючись ст.ст. 92, 116 Земельного кодексу України, підпунктами 2.1., 2.7. постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", ст.ст. 32, 43, 44, ч.5 ст.49, ст. 82 82 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задоволити

Визнати за позивачем ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" / 76000, м. Івано-Франківськ, вул. Саєвича, 5 / право користування землями лісового фонду, наданих в постійне користування ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" рішенням сесії Івано-Франківської обласної ради № 278-12/2000 від 14.03.2000 року на підставі картографічних матеріалів лісовпорядкування, до проведення державної реєстрації права постійного користування.

Стягнути з відповідача Державної інспекції сільського господарства в Івано-Франківській області / 76000, м. Івано-Франківськ, вул. С. Бандери / на користь позивача ПП "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" / 76000, м. Івано-Франківськ, вул. Саєвича, 5 / судовий збір в розмірі 1147 грн. 00 коп. (одна тисяча сто сорок сім грн. 00 коп.)

Видати наказ після вступу рішення в законну силу.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 14.08.13

Суддя Фрич М. М.

Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"


Гандзюк Л.Д. 14.08.13

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення13.08.2013
Оприлюднено14.08.2013
Номер документу32960881
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/729/13

Постанова від 06.08.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 06.08.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 28.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 06.02.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак О.І.

Постанова від 06.02.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак О.І.

Ухвала від 23.01.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак О.І.

Ухвала від 19.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак О.І.

Ухвала від 04.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак О.І.

Ухвала від 25.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Матущак О.І.

Рішення від 13.08.2013

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні