Рішення
від 28.08.2013 по справі 904/5284/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

22.08.13 Справа № 904/5284/13

За позовом комунального закладу освіти "Дніпропетровський навчально-реабіліатаційний центр "Шанс" Дніпропетровської обласної ради, м. Дніпропетровськ

до публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО", м. Дніпропетровськ

про скасування оперативно-господарської санкції

Суддя Соловйова А.Є.

Секретар судового засідання Прядка Н.В.

Представники:

від позивача: Іпатов А.В., доручення б/н від 19.07.2013

від відповідача: Коптілов Ю.В., довіреність №303/1001 від 16.07.2013; Чорний О.П., довіреність №433/1001 від 12.08.2013

СУТЬ СПОРУ:

Комунальний заклад освіти «Дніпропетровський навчально-реабілітаційний центр «Шанс» Дніпропетпровської обласної ради звернулось до господарського суду з позовом до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" про скасування оперативно-господарської санкції, застосованої Публічним акціонерним товариством "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГ» у формі рішення, оформленого протоколом від 13.03.2013 №3-2 засідання комісії з розгляду акта про порушення споживачем правил користування електричною енергією, визнання недійсним та скасування повідомлення про припинення постачання електроенергії №10-103/09/3/15.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, Позивач посилається на те, що оперативно-господарська санкція у вигляді рішення, оформленого протоколом від 13.03.2013 №3-2 застосована Відповідачем із грубим порушенням нормативно-правових актів, регулюючих спірні відносини. Порушення Позивачем п.6.40. ПКЕЕ, його вина в цьому порушенні, причинний зв'язок між протиправними винними діями Позивача та настанням певних шкідливих наслідків відсутні, тому прийняття Відповідачем рішення про донарахування вартості недорахованої електроенергії, оформленого протоколом, є зловживанням своїх прав на шкоду правам та законним інтересам Позивача.

Відповідач надав письмовий відзив на позов, у якому проти його задоволення заперечує, посилаючись на те, що рішення комісії енергопостачальника про нарахування недоврахованої активної електроенергії в розмірі 104 529,16 грн. та реактивної електроенергії в розмірі 4 590,82 грн., оформлене протоколом №3-2 від 13.03.2013 не є оперативно-господарською санкцією, а отже, посилання Позивача на положення правил та методики, що регулюють відносини стосовно складання акту про порушення, проведення експертизи лічильника, засідання комісії та нарахування згідно методики є безпідставними, оскільки не поширюються на спірні відносини.

У судовому засіданні 23.07.2013 розгляд справи був відкладений на 13.08.2013, в судовому засіданні 13.08.2013 оголошувалась перерва до 22.08.2013 відповідно до ст.77 Господаського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні 22.08.2013 оголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

02.03.2012 між комунальним закладом освіти «Обласна спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №2 з поглибленим професійно-трудовим навчанням, найменування якого було змінено на Комунальний заклад освіти «Дніпропетровський навчально-реабілітаційний центр «Шанс» Дніпропетровської обласної ради (далі - Позивач, Споживач) та публічним акціонерним товариством "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго", найменування якого було змінено на пулічне акціонерне товариство «ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО» (далі - Відповідач, Постачальник) був укладений договір №010103 (далі - Договір) на постачання електричної енергії за державні кошти, відповідно до п. 1.1 предметом якого є постачання і передача електроенергії Постачальником та оплата спожитої електроенергії Споживачем.

19.04.2012 працівниками Позивача складено акт про порушення Д №001040 про допущене Позивачем порушення 6.40. ПКЕЕ: вузел обліку електричної енергії працює з похибкою мінус 49,6%. Причина: змінений номінал трансформатора струму, тобто паспортні дані вимірювальних трансформаторів струму - 200/5 не відповідає фактичним параметрам трансформатора струму - 400/5.

Розглянувши спірний акт на засіданні, що відбулося 13.03.2013 за участю представника Позивача, комісія Відповідача ухвалила рішення, оформлене протоколом від 13.03.2013 №3-2, про сплату Позивачем за недораховану активну електроенергію - 104 529,16 грн. та за недораховану реактивну електроенергію - 4 590,82 грн.

Позивач з зазначеним рішенням Відповідача не погодився та звернувся до суду з позовом про скасування оперативно-господарської санкції, застосованої Публічним акціонерним товариством "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГ» у формі рішення, оформленого протоколом від 13.03.2013 №3-2 засідання комісії з розгляду акта про порушення споживачем правил користування електричною енергією, визнання недійсним та скасування повідомлення про припинення постачання електроенергії №10-103/09/3/15.

Вимоги Позивача підлягають задоволенню частково, а саме в частині скасування оперативно-господарської санкції, застосованої Публічним акціонерним товариством "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГ» у формі рішення, оформленого протоколом від 13.03.2013 №3-2 засідання комісії з розгляду акта про порушення споживачем правил користування електричною енергією, виходячи з наступного.

Статтею 26 Закону України "Про електроенергетику" та пунктом 1.3. Правил користування електричною енергією встановлено, що споживання електричної енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником.

Відповідно до статті 235 ГК України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.

Частиною 1 статті 236 ГК встановлено види господарсько-оперативних санкцій, серед яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо.

Згідно з частиною 2 вищезазначеної статті перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у її першій частині, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.

Зі змісту вказаних положень чинного законодавства, умов укладеного між Позивачем та Відповідачем Договору (п. 4.1.3. Додатку 3 до Договору) , Споживач сплачує Постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розрахованої відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем правил користування електричної енергії, затвердженої постановою НКРЕ від 5 грудня 2001 року № 1197.

За частиною 2 статті 237 ГК України порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди із застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду із заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

Окрім того, право споживача на оскарження в судовому порядку рішення комісії постачальника передбачено пунктом 6.42. Правил.

Відповідно до п. п. 2.1., 3.2. та 3.3. ПКЕЕ межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін за технічний стан і обслуговування, електроустановок фіксуються в акті розмежування балансової належності електроустановок і експлуатаційної відповідальності сторін. Відповідальність за технічний стан засобів обліку несе організація, на балансі якої вони перебувають.

Відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів електроенергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про опломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Судом встановлено, що балансова належність трансформатрів струму №13127, 13110, 02039 - Дніпропетровські міські електричні мережі, які є структурною одиницею Відповідача, що підтверджується зокрема актом №027017 технічної перевірки засобів обліку електричної енергії до 1000 В від 22.04.2010. Отже, відповідальність за збереження, справність та придатність трансформаторів струму несе Відповідач, як балансоутримувач.

Будь-який доступ до трансформатрів струму, а відтак і втручання в їх роботу для Позивача є неможливим, оскільки Відповідачем не встановлено наявності порушень пломб чи іншого незаконного втручання до засобів обліку електричної енергії.

Відповідно до п. 6.20. ПКЕЕ у разі тимчасового порушення розрахункового обліку електричної енергії не з вини споживача обсяг електричної енергії, використаної споживачем від дня порушення розрахункового обліку до дня відновлення розрахункового обліку, за згодою сторін, може бути визначений на підставі показів технічних (контрольних) засобів обліку або розрахований постачальником електричної енергії за середньодобовим обсягом споживання електричної енергії попереднього розрахункового періоду до порушення розрахункового обліку або наступного після відновлення розрахункового обліку періоду.

Датою початку періоду порушення розрахункового обліку вважається перший день поточного розрахункового періоду, у якому було виявлено порушення обліку, або час та день, зафіксовані засобом обліку (автоматизованою системою обліку).

За день відновлення обліку приймається день складення спільного акта про покази засобів обліку після завершення ремонтних та налагоджувальних робіт схеми обліку.

Розрахунковий період, який використовується для визначення середньодобового обсягу постачання електричної енергії, визначається за згодою сторін.

У разі заміни та/або повірки приладів обліку електричної енергії, трансформаторів струму чи напруги, за умови споживання електричної енергії впродовж строку виконання зазначених робіт, обсяг спожитої електричної енергії визначається за фактичним середньодобовим споживанням попереднього розрахункового періоду.

Суд вважає, що Відповідачем, в порушення зазначених у п. 6.20. вимог, не правомірно було нараховано оперативно-господарські санкції в сумі 104 529,16 грн. та 4 590,82 грн., оскільки був взятий не період попереднього розрахункового періоду до порушення розрахункового обліку або наступного після відновлення розрахункового обліку періоду, а нарахування було здійснено за фактичним коефіцієнтом трансформації трансформаторів струму 400/5 за період з 22.04.2010 по 19.04.2012.

Крім того, судом встановлено, що по-перше, при складанні Акту про порушення Д№001040 від 19.04.2012, Відповідачем порушено п.4.6. Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, оскільки в акті відсутня схема підлкючення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням меж балансової належності (в акті зазначено «згідно договору»), по друге, в протоколі №3-2 від 13.03.2013 засідання комісії по розгляду акту про порушення Д №001040 від 19.04.2012 не визначено за якою формулою та пунктом Методики здійснено нарахування 104 529,19 грн. за необліковану активну електроенергію, 4 590,82 грн. за необліковану реактивну електроенергію.

Зважаючи на те, що Відповідач не довів належними доказами, порушень Позивачем Правил чи умов договору, у останнього були відсутні підстави для складання акту, передбаченого в п. 6.41. Правил, та для застосування до Позивача оперативно-господарських санкцій в сумі 104 592,19 грн. та 4 590,82 грн., тобто вказані оперативно-господарські санкції, застосовані рішенням комісії Постачальника до Позивача неправомірно і підлягають скасуванню.

Враховуючи встановлені обставини справи, положення чинного законодавства, суд відхиляє доводи Відповідача у справі відносно правомірності застосування до Позивача оперативно-господарських санкцій.

З огляду на викладене, вимогу Позивача щодо скасування оперативно-господарської санкції, застосованої Публічним акціонерним товариством "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГ» у формі рішення, оформленого протоколом від 13.03.2013 №3-2 засідання комісії з розгляду акта про порушення споживачем правил користування електричною енергією, слід визнати обгрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Щодо вимоги Позивача про визнання недійсним та скасування повідомлення про припинення постачання електроенергії №10-103/09/3/15 суд відмовляє в задоволені позову в цій частині, оскільки зазначена вимога не відповідає встановленим ст.16 Цивільного кодексу України та ст.22 Господарського кодексу України способам захисту прав та інтересів.

Судом встановлено, що Позивачем при звернення до суду з позовною заявою був сплачений судовий збір в розмірі 3 441,00 грн., що підтверджується квитанціями №6388.463.4. від 19.04.2013, №6388.463.5 від 19.04.2013, №7444.552.1 від 28.03.2013, №10283.118.1. від 08.07.2013.

В той же час, враховуючи, що позовна заява містить дві вимоги немайнового характеру, судовий збір має становити 2 294,00 грн. Таким чином, зайво сплачена сума судового збору становить 1 147,00 грн.

Відповідно до ч.1 ст.7 Закону України «Про судовий збір», сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законо.

Враховуючи викладене, підлягає поверненню Позивачу з державного бюджету України надмірно сплачений судовий збір в сумі 1 147,00 грн.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з Відповідача на користь Позивача пропорційно розміру задоволених вимог.

Керуючись викладеним, ст. ст. 1, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Скасувати оперативно-господарську санкцію, застосовану публічним акціонерним товариством "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО» (вул. Запорізьке Шосе, 22, м.Дніпропетровськ, 49107, код ЄДРПОУ 23359034) у формі рішення, оформленого протоколом від 13.03.2013 №3-2 засідання комісії з розгляду акта про порушення споживачем Правил користування електричною енергією, про донарахування і сплату за недовраховану активну електроенергію 104 529,16 грн. та за недовраховану реактивну електроенергію 4 590,82 грн. Позивачем - комунальним закладом освіти «Дніпропетровський навчально-реабілітаційний центр «Шанс» Дніпропетровської обласної ради (вул. Батумська, 2а, м. Дніпропетровськ, 49074, код ЄДРПОУ 20220229).

Стягнути з публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО» (вул. Запорізьке Шосе, 22, м.Дніпропетровськ, 49107, код ЄДРПОУ 23359034) на користь комунального закладу освіти «Дніпропетровський навчально-реабілітаційний центр «Шанс» Дніпропетровської обласної ради (вул. Батумська, 2а, м. Дніпропетровськ, 49074, код ЄДРПОУ 20220229) 1 147,00 грн. (одна тисяча сто сорок сім гривень 00 копійок) судового збору.

Видати наказ.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржено протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 27.08.2013.

Суддя А.Є. Соловйова

Дата ухвалення рішення28.08.2013
Оприлюднено28.08.2013
Номер документу33147581
СудочинствоГосподарське
Сутьскасування оперативно-господарської санкції

Судовий реєстр по справі —904/5284/13

Постанова від 28.11.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Грек Б.М.

Ухвала від 21.11.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Грек Б.М.

Постанова від 16.10.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 09.09.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 27.08.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Рішення від 28.08.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 23.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 23.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 10.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні